Impopulära åsikter om hårdvara och spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Okej här kommer en riktigt kontroversiell som alla på swec vet är sann men som man ändå inte låtsas om;
Det är i princip alltid bättre och billigare att köpa en prebuilt än att bygga själv!
(åtminstone i Sverige)

Billigare? Ibland.

Bättre? I princip aldrig (Om inte du gör ett häpnadsväckande dåligt jobb).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är helt poänglöst. Kylningsprestandan är alldeles för nära luft och pumparna låter för mycket när datorn är i vila. Det går inte att höra om min dator är igång om jag inte startar ett spel, men det går nästan alltid att höra pumpar. Onödigt komplext, bräckligt och dyrt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Några axplock från FZ:s tråd:
The Witcher 3 är överskattat och ganska trist med en stentråkig och träig protagonist.

Hmm jag kanske borde börja hänga på FZ. Verkar vara vettigt folk där

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Här kommer brandfacklan:

Apples produkter är prisvärda

Verkligen en spännande tanke. Rent hårdvarumässigt har jag alltid sagt tvärt emot på den åsikten. Otroligt dyrt för vad man får. Man betalar för en snygg design och en logga.

Men med M1 processorn och de senaste mobilchippen så vet jag faktiskt inte. Jämfört med alla andra i just dessa segment så sure då får jag nog hålla med.
Men det tycker jag nog mer beror på att andra höjt priset och inte för att Apple i sig blivit mer prisvärt.
Sen tycker jag allt krimskrams såsom adaptrar, sladdar osv är extremt o-prisvärt så fort en logga av äpplet finns.

Det finns utstickare hos alla märken. Jag är ingen fanboy av något specifikt utan vill gärna ha något jag själv anser prisvärt inom en viss budget.
Apple gör vissa grejer riktigt bra och andra inte lika. Men så gör Samsung, Xiaomi, LG, HP, Dell, sony, etc också.

Mina impopulära åsikt är nog att Final fantasy och Zelda är tråkiga spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Okej här kommer en riktigt kontroversiell som alla på swec vet är sann men som man ändå inte låtsas om;
Det är i princip alltid bättre och billigare att köpa en prebuilt än att bygga själv!
(åtminstone i Sverige)

Alltså just nu och ett år tillbaka är det sant, och erkänt även här på Sweclockers, att det är bättre värde för priset än egenbyggt. Men det har verkligen inte varit fallet om man ser mer än 2 år tillbaka. En prebuilt med mina komponenter hade kostat åtminstone 17-18 tusen medan komponenterna kostade 12 tusen när jag köpte dem. Samtidigt hade jag inte kunnat få det fokus på tystnad som jag ville ha med ljuddämpat chassi, gigantisk kylfläns, bra PSU och semi-passivt grafikkort lika lätt.

Men om man verkligen behöver en ny dator i dagsläget så är prebuilt billigare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Sagan om ringen är inte bra, film bok whatever. Barnsligt men samtidigt högtravande och föråldrat.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Sagan om ringen är inte bra, film bok whatever. Barnsligt men samtidigt högtravande och föråldrat.

Enig. Noll humor dessutom. Finns ett par passager i Bilbo som är spännande: gollum i grottan, smaug i berget. Resten är segt.

! Naughty dogs spel är haussade. I själva verket är mekaniken dålig, storyn sliten och karaktärerna platta. !

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sagan om ringen är inte bra, film bok whatever. Barnsligt men samtidigt högtravande och föråldrat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att det är oftast ofördelaktigt att vara early adopter/köpa det senaste. Oftast så luras man in att köpa skit så som 3D-tv eller annat.

Jag finner det bättre att ligga lite bakom och köpa de produkter som verkligen visar sig vara bra.

Jag tycker även att det inte är särskilt intressant att spela på högre än "medium"-inställningar i spel.

Saker som är bara något år gammalt är ju iprincip gratis, särskilt begagnat.

Däremot så blir det ju min vinning att andra är så taggade på att köpa det senaste.

Permalänk
Medlem

Open world-miljöer är sjukt överskattat.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

League of legends (LOL) och tillhörande universum är helt ointressant - det tråkigaste spelet och karaktärerna som existerar.

Permalänk
Medlem

Red dead redemption 2 är ett trist spel med värdelös kontroll och spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Fallout-serien suger efter 2:an.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av gusnan:

Fallout-serien suger efter 2:an.

Inte det minsta kontroversiellt utan en helt och hållet sund och korrekt åsikt!

Bethesdas Fallout är enbart "TES with guns" och Starfield blir väl "TES in space"

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Inte det minsta kontroversiellt utan en helt och hållet sund och korrekt åsikt!

Bethesdas Fallout är enbart "TES with guns" och Starfield blir väl "TES in space"

Hah! Så sant. Men nu var det väl frågan om "impopulära" åsikter. Jag tror inte det är särskilt populär åsikt. (Har inte upplevt den som sådan tidigare åtminstone)

Permalänk
Medlem

Externa hjälpprogram(fusk om jag är otydlig) till multiplayerspel är något bra för det driver utvecklingen framåt med innovativa lösningar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sagan om ringen är inte bra, film bok whatever. Barnsligt men samtidigt högtravande och föråldrat.

Det här är fan det mest upprörande jag läst på hela veckan!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinoman:

I'm in this picture and don't like it.

Låt mig då fråga en sådan JRPG-konnessör av rang vilka spel det är som passar in för herr källarexpert?

Final Fantasy IV och VI, Chrono Trigger, Xenogears, Suikoden osv. är väl några av de större tidigare eller kontemporära titlarna tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Fallout-serien suger efter 2:an.

Nääääe! TACTICS!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Bethesdas Fallout är enbart "TES with guns" och Starfield blir väl "TES in space"

Detta håller jag däremot med om.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Nääääe! TACTICS!

OK, du har en poäng där. Vi kanske kan ändra till "Icke-Interplay-Fallout suger".

Permalänk
Medlem

MMO-genern är, helt utan undantag, dötråkig.

Upplåsningsbara vapen och framsteg (eng: progression) i spel är ett elände.

Både Android och Ios är helt kassa operativsystem som är allt för låsta till specifik hårdvara.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ouff... du kommer vara saknad! Lycka till i framtiden!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gillar Nintendo skarpt. De är en av de få som kan göra spel för alla åldrar som är roliga utan att innehålla blodigt våld

// LZ

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av gusnan:

Fallout-serien suger efter 2:an.

Laughs in new vegas

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gillar Nintendo skarpt. De är en av de få som kan göra spel för alla åldrar som är roliga utan att innehålla blodigt våld

// LZ

Ja, håll det blodiga våldet i verkligheten där det hör hemma!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Intellimouse 2.0 > någon av dagens "gamer" möss... Kan tycka att alla som tycker något annat..... har fel....

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Alla skjutspel ska spelas på lägsta möjliga grafikinställning oavsett hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sagan om ringen är inte bra, film bok whatever. Barnsligt men samtidigt högtravande och föråldrat.

Blev orimligt provocerad av det där, känner jag...

Skrivet av SiRai:

Open world-spel är det sämsta som hänt spelindustrin.

...medan det här bara känns fel på alla sätt och vis. Att det har inneburit att spel som hade passat bättre som mer linjära äventyrsspel ska motas ut i en öppen värld, det håller jag med om. Men att det skulle vara det sämsta som hänt spelindustrin, det är väl att ta i så att man får näsblod.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Datormöss är helt designade för barn och vuxna människor är uppenbarligen inte tänkta att sitta vid en dator (bara se hur små även de största mössen är).

Sista bra saken Blizzard släppte var Mists of Pandaria vilket med facit i hand lär ses som komiskt med tanke på hur kontroversiell den var när den kom.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.