Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Japp, så med socker-läsk så får du både kolsyra, annan syra (citronsyra/fosforsyra) SAMT bakterier som skapar syra under flera timmar.

Just det! Det var just syra som de skapar i samband med deras gottande av sockret vilket i sig är vad som fräter precis som syror gör. Man har ju sett Slottet på Greveholm och hur det gick för skelettkungen där!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex_storma:

Det finns nog ingen (hoppas jag) som påstår att aspartam per se leder till viktminskning eller att sötningsmedel i sig skulle ha några positiva hälsoeffekter. Sötningsmedel är kalorifritt och närmast att betrakta som vatten, en ev. viktnedgång beror således helt på hur du äter i övrigt. Byter du ut en liter sockerläsk om dagen mot en kalorifri variant och håller ditt övriga kaloriintag identiskt så kommer du gå ner i vikt, förutsatt att du åstadkommer ett underskott. Detta har visats många gånger om det är vad du söker, en aktuell sammanställning finns här:

https://www.nature.com/articles/s41366-020-00704-2

"The evidence from human intervention studies supports the use of LCS in weight management, constrained primarily by the amount of added sugar that LCS can displace in the diet."

Mer läsning om ämnet: https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel-vikt/

Tack, den där Nature-artikeln skulle kunna vara den typ av evidens jag efterfrågade. Det är ju dock lite av en no-brainer att man går ner i vikt om man byter ut en del av sockret mot sötningsmedel och håller resten konstant. En annan fråga hur sötningsmedlet påverkar viljan att äta mer eller mindre i övrigt, eller på annat sätt ger sekundäreffekter på det övriga kaloriintaget hos personer som i övrigt äter vad de vill. Jag ska läsa artikeln när jag får tid och se om någon av studierna kan belysa den frågan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Men folks smak skiljer ju sig uppenbarligen. Ett klassiskt exempel är ju koriander som många säger är genetiskt huruvida man gillar det eller bara tycker det smakar tvål typ. För mig tyckte jag det smakade hemskt, verkligen tvål, men det var svårt att undvika i en del sammanhang och så småningom började jag gilla det och sedan rätt många år nu så älskar jag det. Du kanske inte är så känslig för de smaker som sötningsmedlen har och således var det inte ett så stort steg för dig att byta över, andra kanske är mer känsliga och behöver längre tillvänjning. Men då blir ju frågan om det är värt det. Man kan säkert lära sig att tolerera och kanske till och med gilla det mesta men hur mycket effort vill man lägga på sånt? Ett exempel är ju rödvin, de allra flesta gillar inte rödvin första gången de smakar det men många lär sig ju uppskatta det med tiden, och där finns det ju något av ett socialt tryck att uppskatta just rödvin (samma kan ju gälla för exempelvis Whisky i en del kretsar och så), men sötningsmedel är väl inte riktigt så viktigt för många helt enkelt. Speciellt eftersom det inte verkar göra så stor skillnad för hälsan.

Vi är lika när det gäller koriander. Hatade det tills jag träffade min fästmö. Hon hatar koriander, men nu älskar jag det. Det bara slog över en dag.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Tack, den där Nature-artikeln skulle kunna vara den typ av evidens jag efterfrågade. Det är ju dock lite av en no-brainer att man går ner i vikt om man byter ut en del av sockret mot sötningsmedel och håller resten konstant. En annan fråga hur sötningsmedlet påverkar viljan att äta mer eller mindre i övrigt, eller på annat sätt ger sekundäreffekter på det övriga kaloriintaget hos personer som i övrigt äter vad de vill. Jag ska läsa artikeln när jag får tid och se om någon av studierna kan belysa den frågan.

Gör det, artikeln berör precis de frågeställningarna. Det korta svaret är nej, sötningsmedel påverkar inte ditt sötsug eller din vilja att kompensera med annat. Sedan finns såklart alltid individuella skillnader och åsikter där personer menar att de upplever alla möjliga saker när de dricker lightläsk, men det finns inga belägg för det.

Förövrigt:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23364015/

Does diet-beverage intake affect dietary consumption patterns? Results from the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial.

"Our study does not provide evidence to suggest that a short-term consumption of DBs, compared with water, increases preferences for sweet foods and beverages."

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22301929/

Replacing caloric beverages with water or diet beverages for weight loss in adults: main results of the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial.

"Replacement of caloric beverages with noncaloric beverages as a weight-loss strategy resulted in average weight losses of 2% to 2.5%. This strategy could have public health significance and is a simple, straightforward message."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ex_storma:

"Replacement of caloric beverages with noncaloric beverages as a weight-loss strategy resulted in average weight losses of 2% to 2.5%. This strategy could have public health significance and is a simple, straightforward message."

En annan undersökning jag postade nyss kom fram till samma sak - efter 1 år. Efter 2 år fanns det ingen skillnad alls igen. Go figure!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag förstod inte vad du menade gällande diabetiker.

De får inte en kraftigt förhöjd blodsockerhalt i blodet.

http://www.science123.n.nu/diabetes-sv
"Eller om en diabetiker dricker en halvliters Coca-Cola, får han i sig 53g socker, motsvarande 18 sockerbitar, vilket blir en katastrof eftersom vi bara har 2 sockerbitar i blodet. Men om en icke diabetiker däremot dricker samma Coca-Cola, händer inte mycket, kroppen korrigerar själv blodsockernivån (med hjälp av insulin) och sockret (det som inte förbrukas) lagras som fett."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack, den där Nature-artikeln skulle kunna vara den typ av evidens jag efterfrågade. Det är ju dock lite av en no-brainer att man går ner i vikt om man byter ut en del av sockret mot sötningsmedel och håller resten konstant. En annan fråga hur sötningsmedlet påverkar viljan att äta mer eller mindre i övrigt, eller på annat sätt ger sekundäreffekter på det övriga kaloriintaget hos personer som i övrigt äter vad de vill. Jag ska läsa artikeln när jag får tid och se om någon av studierna kan belysa den frågan.

De allra flesta är "programmerade" att äta lite mer kcal än de gör av med.
Om man tänker långt tillbaka innan vi hade i princip hur mycket som helst att äta när vi ville så var det nog viktigt/livsavgörande att man hade lite reserv.

Så om de inte får i sig energin i socker så äter de förmodligen något annat om de inte tänker sig för.

Permalänk
Medlem

Det är upp till var och en, men tänk på detta: koncentrerad saft med riktig socker = party för myror. Ta en deciliter koncentrerad Fun Light och häll över en myrstack, så dör alla:

https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-saften-som-dodar-dina-m...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Det är upp till var och en, men tänk på detta: koncentrerad saft med riktig socker = party för myror. Ta en deciliter koncentrerad Fun Light och häll över en myrstack, så dör alla:

https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-saften-som-dodar-dina-m...

Ge en människa choklad = party. Ge en hund choklad = inte party. Tänk på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ge en människa choklad = party. Ge en hund choklad = inte party. Tänk på detta.

Tja, är det ljus choklad - upp till 100g ingen större fara.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Tja, är det ljus choklad - upp till 100g ingen större fara.

Jag tror du är med på varför det inte behöver ha någon betydelse att vissa livsmedel är giftiga för djur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror du är med på varför det inte behöver ha någon betydelse att vissa livsmedel är giftiga för djur.

Visst är det så;) men just att Aspartam påverkar nervsystemet, så blir det lite läsk-igt..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

De får inte en kraftigt förhöjd blodsockerhalt i blodet.

http://www.science123.n.nu/diabetes-sv
"Eller om en diabetiker dricker en halvliters Coca-Cola, får han i sig 53g socker, motsvarande 18 sockerbitar, vilket blir en katastrof eftersom vi bara har 2 sockerbitar i blodet. Men om en icke diabetiker däremot dricker samma Coca-Cola, händer inte mycket, kroppen korrigerar själv blodsockernivån (med hjälp av insulin) och sockret (det som inte förbrukas) lagras som fett."

Ja, det beskriver väl sjukdomen diabetes? Men hur kopplar du det till min kommentar som du svarade på? Jag tänkte att det kanske var relevant på något sätt, men jag förstod inte alls.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja, det beskriver väl sjukdomen diabetes? Men hur kopplar du det till min kommentar som du svarade på? Jag tänkte att det kanske var relevant på något sätt, men jag förstod inte alls.

Jag missförstod dig nog då. Aja skitsamma..

Permalänk
Medlem

Jag tror att valet av sötningsmedel i läsk över socker är enbart i syftet att spara pengar och att sötningmedel gör konsumenter sockersugna utan att få i sig socker. Dvs beroende av sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Är lite oklar vad det finns för nackdelar med BCAA?

Vet inget mer än bismaken. Så sjukt vidrig 😁

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB