Permalänk
Medlem

Aspartam och liknande sötningsmedel kan förändra bakteriefloran i magen på väldigt kort tid - försämra alltså.
https://www.sciencefocus.com/news/artificial-sweeteners-can-t...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det inte så att socker är dåligt för tänderna på grund av att det ger näring åt bakterierna som i sin tur skadar tänderna genom sina "syrepruppar"?

Pepsi Max (Lime) for life! <3

Japp, så med socker-läsk så får du både kolsyra, annan syra (citronsyra/fosforsyra) SAMT bakterier som skapar syra under flera timmar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Campaigner:

Sötningsmedel är självklart bättre ur viktsammanhanget.

Enligt forskning jag länkade till tidigare visar det på att det är en vanlig felaktig uppfattning - vid normalt konsumption, inte missbruk. Dvs dricker du en "Pepsi" (real sugar, no fake) till lunch spelar det ingen större roll, däremot om du dricker 2 liter framför datorn varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menar du att socker är mer än 50% av vikten av ’köpebröd’ då har du helt fel. Kolhydrater möjligen, men stärkelse är det som det är solklart mest av, inte ens kanelbullar har 50% socker, det är typ marsipan och glasyr och sånt med den konsistensen som har så mycket socker...

Många populära bröd är rena sockerbomberna. En limpa kan innehålla motsvarande 26 sockerbitar
https://www.gp.se/livsstil/konsument/m%C3%A5nga-matbr%C3%B6d-...

Vet jag kollade en gång för flera år sedan och de flesta sorter som finns i de stora affärerna är rejält sötade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Många populära bröd är rena sockerbomberna. En limpa kan innehålla motsvarande 26 sockerbitar
https://www.gp.se/livsstil/konsument/m%C3%A5nga-matbr%C3%B6d-...

Vet jag kollade en gång för flera år sedan och de flesta sorter som finns i de stora affärerna är rejält sötade.

Jag säger inte alls emot att det kan vara mycket socker/sirap, men det är garanterat mer mjöl, bara det jag sa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex_storma:

Vill du läsa lite om aktuell forskning kring sötningsmedel finns en bra sammanfattning här: https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel/

Det där ser ut som en välgjord forskningsgenomgång, men den har ett påstående på slutet som är lite anmärkningsvärt:

Citat:

Både övervikt och en del cancerformer har blivit vanligare sedan aspartam introducerades, men man ser ingen skillnad på grupper som använt aspartam dagligen och de som aldrig gjort det.

Så folk som använder aspartam dagligen är alltså inte mindre överviktiga än de som aldrig gör det? Jag hade velat se evidens för att aspartam faktiskt kan leda till viktminskning. Ska man byta ut ett livsmedel av hälsoskäl så måste man rimligen visa att det nya är bättre, inte bara att det inte är sämre.

Studierna de pratar om i artikeln är antagligen sådana där man frågat folk vad de äter och dricker, så de som spontant väljer aspartam är kanske också de som redan är överviktiga. Men vi vet ju inte om de hade varit mer överviktiga om de höll sig till socker. Så det är svårt att dra slutsatser av sådana fynd, det skulle behövas experimentella studier. Men jag undrar just om det finns några studier som faktiskt visar att sötningsmedel förbättrar hälsan jämfört med alternativen?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Med undantag för sjukdom o hormonstörning gäller: Kalorier in - förbränning = vikt/tjocklek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns jättebra recept på bullar och liknande med sötningsmedel. Socker behövs inte där heller.

Det gör det säkert.
Men jag syftade främst på att en helt osötad "kanelbulle" troligen inte vinner några blindtest.

Själv så har jag lite svårt för sötningsmedel, inte så mycket smaken som principen. Jag tycker att översötandet borde upphöra. Men det verkar vara en åsikt i motvind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Med undantag för sjukdom o hormonstörning gäller: Kalorier in - förbränning = vikt/tjocklek

Gäller alltid. Energi kan inte tillverkas eller förstöras, endast omvandlas.

Sen om du förbränner mindre får du stoppa in mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Många populära bröd är rena sockerbomberna. En limpa kan innehålla motsvarande 26 sockerbitar
https://www.gp.se/livsstil/konsument/m%C3%A5nga-matbr%C3%B6d-...

Vet jag kollade en gång för flera år sedan och de flesta sorter som finns i de stora affärerna är rejält sötade.

Vi vet att det handlar om vetenskap när socker mäts i sockerbitar per brödlimpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gäller alltid. Energi kan inte tillverkas eller förstöras, endast omvandlas.

Sen om du förbränner mindre får du stoppa in mindre.

Det blir svårt att kissa eller bajsa med den formeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det blir svårt att kissa eller bajsa med den formeln?

Ifrågasätter du energiprincipen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ifrågasätter du energiprincipen?

Det är lite konstigt att beteckna allting som förbränning. Kiss och bajs är kalorier som lämnar kroppen i form av massa. Vi har ju kalorier in, då är det rimligt att ha kalorier ut tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

diabetiker kan äta sötade produkter, men inte socker. det är nog för att säga mig att det inte har någon större effekt på hur kroppen hanterar blodsocker osv osv.

Mesta negativa man kan läsa på nätet är konspirationsteorier. Finns nog inget tillsatsmedel som forskats mer på än sötningsmedel.

Och när vi pratar negativa effekter så har man gjort studier där man druckit 3 liter om dagen av sötad läsk, utan några påvisbara effekter utöver normalt "brus".

finns alltid nån som blir sjuk av sötningsmedel, men tror antalet som blir sjuk av kranvatten är fler..

Jag förstod inte vad du menade gällande diabetiker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns jättebra recept på bullar och liknande med sötningsmedel. Socker behövs inte där heller.

Men det är nog lite godare med socker ändå

Skämt o sidå.
Själv har jag ändrat min kost kraftigt från hur jag en gång var. Det mesta man smakar som man inte gillar kan man lära sig att gilla eller iaf få ner med lite envishet.

Så är det nog med sötningsmedel / socker också. Det handlar bara om att vänja sig

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thom.g:

Men det är nog lite godare med socker ändå

Skämt o sidå.
Själv har jag ändrat min kost kraftigt från hur jag en gång var. Det mesta man smakar som man inte gillar kan man lära sig att gilla eller iaf få ner med lite envishet.

Så är det nog med sötningsmedel / socker också. Det handlar bara om att vänja sig

Njae, det kan jag inte påstå. Jag körde keto-dieten ett tag och gav upp sockret helt, och både bröd och sötsaker man bakade själv blev minst lika gott.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Njae, det kan jag inte påstå. Jag körde keto-dieten ett tag och gav upp sockret helt, och både bröd och sötsaker man bakade själv blev minst lika gott.

Men folks smak skiljer ju sig uppenbarligen. Ett klassiskt exempel är ju koriander som många säger är genetiskt huruvida man gillar det eller bara tycker det smakar tvål typ. För mig tyckte jag det smakade hemskt, verkligen tvål, men det var svårt att undvika i en del sammanhang och så småningom började jag gilla det och sedan rätt många år nu så älskar jag det. Du kanske inte är så känslig för de smaker som sötningsmedlen har och således var det inte ett så stort steg för dig att byta över, andra kanske är mer känsliga och behöver längre tillvänjning. Men då blir ju frågan om det är värt det. Man kan säkert lära sig att tolerera och kanske till och med gilla det mesta men hur mycket effort vill man lägga på sånt? Ett exempel är ju rödvin, de allra flesta gillar inte rödvin första gången de smakar det men många lär sig ju uppskatta det med tiden, och där finns det ju något av ett socialt tryck att uppskatta just rödvin (samma kan ju gälla för exempelvis Whisky i en del kretsar och så), men sötningsmedel är väl inte riktigt så viktigt för många helt enkelt. Speciellt eftersom det inte verkar göra så stor skillnad för hälsan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Men folks smak skiljer ju sig uppenbarligen. Ett klassiskt exempel är ju koriander som många säger är genetiskt huruvida man gillar det eller bara tycker det smakar tvål typ. För mig tyckte jag det smakade hemskt, verkligen tvål, men det var svårt att undvika i en del sammanhang och så småningom började jag gilla det och sedan rätt många år nu så älskar jag det. Du kanske inte är så känslig för de smaker som sötningsmedlen har och således var det inte ett så stort steg för dig att byta över, andra kanske är mer känsliga och behöver längre tillvänjning. Men då blir ju frågan om det är värt det. Man kan säkert lära sig att tolerera och kanske till och med gilla det mesta men hur mycket effort vill man lägga på sånt? Ett exempel är ju rödvin, de allra flesta gillar inte rödvin första gången de smakar det men många lär sig ju uppskatta det med tiden, och där finns det ju något av ett socialt tryck att uppskatta just rödvin (samma kan ju gälla för exempelvis Whisky i en del kretsar och så), men sötningsmedel är väl inte riktigt så viktigt för många helt enkelt. Speciellt eftersom det inte verkar göra så stor skillnad för hälsan.

Och jag håller inte med, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Vad man kan sammanfatta den "artikeln" med:

"Acesulfame Potassium is considered safe by FDA according to existing data and granted GRAS status"

Aha... Ja men då är det ju säkert.

Skrivet av ChrisDev:

Hur brukar listan över alkoholens skadeverkningar se ut?
Tänker mest eftersom att folk gladeligen häller i sig alkohol i rikliga mängder utan att blinka. 🙂

Bättre att klunka industriavfall än alkohol. Uppfattat.

Skrivet av ex_storma:

Din första länk är en rad påståenden som ska "backas" av två cherry-pickade ytterst svaga studier gjorda på möss och i provrör. Flera av påståendena berörs inte ens av studierna utan är tagna ur luften.

Din andra ser jag nästan som ett skämt? En bild som påstår femtioelva saker om aspartam utan någon som helst data? Bevisvärde noll.

Vill du läsa lite om aktuell forskning kring sötningsmedel finns en bra sammanfattning här: https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel/

Man kan bara leda en häst till vatten. Den måste dricka det själv.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon32713:

Aha... Ja men då är det ju säkert.

Precis, så vitt vetenskapen vet än så länge, i alla fall. Däremot är riskerna med socker väldigt väldokumenterade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Precis, så vitt vetenskapen vet än så länge, i alla fall. Däremot är riskerna med socker väldigt väldokumenterade.

Och påläst som du är om socker så förstår du hur den forskningen mörkades tills den efter årtionden sakta sipprade ut i det kollektiva medvetandet. Du är förstås också väl medveten i hur processen för ett godkännande från FDA ser ut och de rigorösa krav de ställer på forskningen.

Citat:

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. ― Alvin Toffler

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dunder:

Däremot är riskerna med socker väldigt väldokumenterade.

Riskerna med att dricka för mycket vatten är också väldokumenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lite konstigt att beteckna allting som förbränning. Kiss och bajs är kalorier som lämnar kroppen i form av massa. Vi har ju kalorier in, då är det rimligt att ha kalorier ut tycker jag

Vi får väl förhålla oss till den kemiska process vi har att tillgå (metabolismen). 😀
Inget kan ha 100% energi omvandling (ingen restprodukt) Fission ligger väl på ~0.001% om jag inte minns fel.
Det går åt identisk antimateria för att uppnå 100%.

Kcal/joule/energi ut är dina ~37°C, muskelrörelser etc.
Fettceller är kroppens sätt att spara energi. Livsviktigt i lagom mängd.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av anon32713:

Aha... Ja men då är det ju säkert.

Bättre att klunka industriavfall än alkohol. Uppfattat.

Man kan bara leda en häst till vatten. Den måste dricka det själv.

Nja, mest kul hur folk cherrypickar när de ska leka hälsosamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Njae, det kan jag inte påstå. Jag körde keto-dieten ett tag och gav upp sockret helt, och både bröd och sötsaker man bakade själv blev minst lika gott.

Du fattade inte min sarkasm verkar det som. Avslutade med skämt o sido. Texten efter förklarar hur jag anser att man kan vänja sig vid smaker likt det du själv skriver.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon32713:

Och påläst som du är om socker så förstår du hur den forskningen mörkades tills den efter årtionden sakta sipprade ut i det kollektiva medvetandet. Du är förstås också väl medveten i hur processen för ett godkännande från FDA ser ut och de rigorösa krav de ställer på forskningen.

Ja?

Skrivet av hasenfrasen:

Riskerna med att dricka för mycket vatten är också väldokumenterade.

Ja?

Skrivet av thom.g:

Du fattade inte min sarkasm verkar det som. Avslutade med skämt o sido. Texten efter förklarar hur jag anser att man kan vänja sig vid smaker likt det du själv skriver.

Du lade till en smile:y så jag antog att det inte var sarkasm. Jag håller inte med att det är något man behöver vänja sig vid.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Det där ser ut som en välgjord forskningsgenomgång, men den har ett påstående på slutet som är lite anmärkningsvärt:

Så folk som använder aspartam dagligen är alltså inte mindre överviktiga än de som aldrig gör det? Jag hade velat se evidens för att aspartam faktiskt kan leda till viktminskning. Ska man byta ut ett livsmedel av hälsoskäl så måste man rimligen visa att det nya är bättre, inte bara att det inte är sämre.

Studierna de pratar om i artikeln är antagligen sådana där man frågat folk vad de äter och dricker, så de som spontant väljer aspartam är kanske också de som redan är överviktiga. Men vi vet ju inte om de hade varit mer överviktiga om de höll sig till socker. Så det är svårt att dra slutsatser av sådana fynd, det skulle behövas experimentella studier. Men jag undrar just om det finns några studier som faktiskt visar att sötningsmedel förbättrar hälsan jämfört med alternativen?

Det finns nog ingen (hoppas jag) som påstår att aspartam per se leder till viktminskning eller att sötningsmedel i sig skulle ha några positiva hälsoeffekter. Sötningsmedel är kalorifritt och närmast att betrakta som vatten, en ev. viktnedgång beror således helt på hur du äter i övrigt. Byter du ut en liter sockerläsk om dagen mot en kalorifri variant och håller ditt övriga kaloriintag identiskt så kommer du gå ner i vikt, förutsatt att du åstadkommer ett underskott. Detta har visats många gånger om det är vad du söker, en aktuell sammanställning finns här:

https://www.nature.com/articles/s41366-020-00704-2

"The evidence from human intervention studies supports the use of LCS in weight management, constrained primarily by the amount of added sugar that LCS can displace in the diet."

Mer läsning om ämnet: https://www.styrkelabbet.se/sotningsmedel-vikt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja?

Ja?

Du lade till en smile:y så jag antog att det inte var sarkasm. Jag håller inte med att det är något man behöver vänja sig vid.

Ok du var en konstig prick att diskutera med. Jag orkar inte med dig längre. Lämnar diskussionen tack o hej.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av thom.g:

Ok du var en konstig prick att diskutera med. Jag orkar inte med dig längre. Lämnar diskussionen tack o hej.

Haha okej Ska jag tolka det också som sarkasm, då?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChrisDev:

Nja, mest kul hur folk cherrypickar när de ska leka hälsosamma

Jovisst, men nu förespråkade jag varken sockerdrickande eller alkoholdrickande utan belyste bara hur industriavfallet påverkar kroppen som är väsentligt mycket svårare att upptäcka i vardagen. Din unge har ADD? Hmm... Bäst att höra med Doktorn.

Istället för att kasta läskeblasket åt helvete.

----------------------

När jag ändå är igång, bara för att jag snubblade på lite "aktuell forskning", tänkte jag illustrera problemet med "forskning".

Tidslinje:

Forskningsrapport släpps:
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190130075748.ht... / https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.118.010995
Media sprider:
https://edition.cnn.com/2019/01/30/health/climate-change-cong...
Intressekonflikt:
https://www.wnd.com/2021/10/half-dozen-fda-vaccine-panel-memb...
https://www.cnbc.com/2019/06/27/former-fda-commissioner-scott...
Dödsfall till följd av alla vaccin:
https://vaersanalysis.info/2021/11/05/vaers-summary-for-covid...
Skadekontroll (slumpmässiga axplock från "accepterade" källor):
https://sciencebasedmedicine.org/dumpster-diving-in-vaers-doc...
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myo...
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02740-y
https://www.popsci.com/health/how-dangerous-is-myocarditis-th...

...och det kulminerar i total desinformation:

https://thehill.com/changing-america/sustainability/climate-c...
https://www.cbsnews.com/news/pregnancy-women-fetuses-risks-cl...
https://www.demorgen.be/nieuws/de-klimaatverandering-verander...

Vad vill jag säga?
Målet är att det inte ska gå att säga något om något. Total vilseledning. Att fråga efter "källa?" är därför ett tecken på hjärntvätt. Vill man veta kan man leta.
Drick sötningsmedel, ät soja, konsumera vegetabiliska oljor.
Forskningen visar att det är säkert. Eller osunt. Men aldrig det verkliga syftet - för det är hemligt.

Men vad vet lilla jag?