Fråga en präst (Svenska Kyrkan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Anser du kyrkoskatten motiverad så som den ser ut idag?
ett ständigt sjunkande medlemstal, där en en majoritet av de som fortsatt är medlemmar är "passiva medlemmar" utan faktiskt tro.

Är det då motiverat att kyrkan underhåller knappt 4000 fastigheter finansierat av skattemedel?

Vad anser du om att föräldrar kan döpa sitt barn in i den kristna kyrkan innan barnet är stort nog att själv fatta beslut om vilken religion (om någon) hen vill tillhöra?

Tekniskt sett finns det inte längre en "kyrkoskatt" utan efter relationsförändringarna mellan stat och kyrka kallas det för "kyrkoavgift." Och ja, jag anser att den är motiverad, precis som att man betalar avgift till någon annan förening man är medlem i för att de skall kunna bedriva verksamhet.
Gällande kyrkobyggnaderna kan vi från staten ansöka om ett bidrag för att hålla byggnaderna i skick som kallas för "Kyrkoantikvarisk ersättning". Eftersom det ligger i allas intresse att så gamla byggnader bevaras och eftersom staten ålägger oss med sådana restriktioner för vad vi får göra med byggnaderna och hur vi måste sköta dem, anser jag att det bidraget är berättigat.

Gällande barndop anser jag också att det är fullt rimligt. Dopet är en gåva som vi människor fått av Gud, där vi får ett osynligt märke genom dopvattnet, som är en livslång påminnelse om att vi är del av Guds familj och älskade för precis den vi är.
Saken med dopet och kyrkans andra sakrament är att de bara har effekt om den som tar del av de tror på det, så om barnet sedan växer upp och inte tror eller vill tillhöra någon annan religion, så är dopet inget hinder för det.

Skrivet av anon236072:

Vad får dig att tro på "guds specifikationen" som bibeln är? Finns & har ju funnits tusentals olika gudar & religioner genom tiderna.
Hur ställer du dig till att bibeln (& övriga abrahamitiska religioner, vissa mer än andra) är kvinnoförtryckande, totalitära och har en mycket blodig historia?
Tror du att religion kommer försvinna mer & mer i takt med teknologiska framsteg & ökad förståelse för universum etc?

Det är genuina frågor & inget ont menat med dem. Har sett hur mycket tro kan betyda för människor, speciellt när de sörjer.

Jag är lite osäker på vad du menar med "Guds specifikationen" men allmänt så tycker jag att det som verkligen gör att kristendomen sticker ut och är extra trovärdig, i alla fall för mig, är att Gud själv har vandrat tillsammans med oss. Genom Jesus har Gud varit människa och levt som oss, tänkt som oss och pratat med oss som vänner. Det är unikt!

Jag tror att jag diskuterat detta tidigare i tråden som jag hänvisar till det svaret. (Skrivet 24/8.)
Men i korta ordalag är inte kristendomen en kvinnoförtryckande eller totalitär religion, den har bara tolkats så ibland. Läs även här tidigare inlägg om tro kontra religion, där tro är äkta och skapat av Gud medan religion är skapat av människor och har ibland använts till att, för egen vinning, förtrycka och göra ont. Men sann tro är inte så!

Jag tror inte att religion kommer försvinna, utan snarare tror jag på en återkomst. Vi människor är andliga varelser som söker svar och mening. Under lång tid har vi letat efter detta inom oss själva, i pengar eller materiell framgång utan att ha lyckats hitta den inre frid vi söker och en gång haft. Det är därför dags att återvända till något beprövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Tekniskt sett finns det inte längre en "kyrkoskatt" utan efter relationsförändringarna mellan stat och kyrka kallas det för "kyrkoavgift." Och ja, jag anser att den är motiverad, precis som att man betalar avgift till någon annan förening man är medlem i för att de skall kunna bedriva verksamhet.
Gällande kyrkobyggnaderna kan vi från staten ansöka om ett bidrag för att hålla byggnaderna i skick som kallas för "Kyrkoantikvarisk ersättning". Eftersom det ligger i allas intresse att så gamla byggnader bevaras och eftersom staten ålägger oss med sådana restriktioner för vad vi får göra med byggnaderna och hur vi måste sköta dem, anser jag att det bidraget är berättigat.

Gällande barndop anser jag också att det är fullt rimligt. Dopet är en gåva som vi människor fått av Gud, där vi får ett osynligt märke genom dopvattnet, som är en livslång påminnelse om att vi är del av Guds familj och älskade för precis den vi är.
Saken med dopet och kyrkans andra sakrament är att de bara har effekt om den som tar del av de tror på det, så om barnet sedan växer upp och inte tror eller vill tillhöra någon annan religion, så är dopet inget hinder för det.

Jo men ingen annan medlemsavgift dras på folks skatt (inte min) det har ju dessutom varit tämligen omständigt att träda ur kyrkan eftersom ett telefonsamtal inte duger varpå många blir kvar av ren lathet. sen att man bara kan träda ur innan ett visst datum för att slippa betala nästkommande års medlemsavgift och att detta inte kommuniceras ut är märkligt.

eftersom kristendomen inte är statsreligion ens på papper längre så är jag frågande till att svenska kyrkan fortfarande har en särställning i vårt sekulära samhället jämte andra religioner, exempelvis i lokalfrågan. är det rimligt att det finns 21 kyrkor och "bara" 16 moskéer exempelvis i malmö där den muslimska befolkningen som aktivt utövar religion förmodligen är tiodubbelt så stor som den kristna?

Dopet som gåva från gud beror ju på vem som frågar, jag är döpt och på sätt och vis känns det som en kränkning mot min person att mina föräldrar döpte mig när jag själv inte hade någon påverkansmöjlighet.

En ny fråga: du som aktiv inom den kristna tron, vad är din syn på evolutionsläran? är vi kusin med apan eller skapades vi från lera?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jo men ingen annan medlemsavgift dras på folks skatt (inte min) det har ju dessutom varit tämligen omständigt att träda ur kyrkan eftersom ett telefonsamtal inte duger varpå många blir kvar av ren lathet. sen att man bara kan träda ur innan ett visst datum för att slippa betala nästkommande års medlemsavgift och att detta inte kommuniceras ut är märkligt.

Kan berätta att det är inte enbart till Svenska Kyrkan som medlemsavgiften betalas genom Skattsedeln
utan det förekommer även till andra trossamfund också.

Se här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jo men ingen annan medlemsavgift dras på folks skatt (inte min) det har ju dessutom varit tämligen omständigt att träda ur kyrkan eftersom ett telefonsamtal inte duger varpå många blir kvar av ren lathet. sen att man bara kan träda ur innan ett visst datum för att slippa betala nästkommande års medlemsavgift och att detta inte kommuniceras ut är märkligt.

eftersom kristendomen inte är statsreligion ens på papper längre så är jag frågande till att svenska kyrkan fortfarande har en särställning i vårt sekulära samhället jämte andra religioner, exempelvis i lokalfrågan. är det rimligt att det finns 21 kyrkor och "bara" 16 moskéer exempelvis i malmö där den muslimska befolkningen som aktivt utövar religion förmodligen är tiodubbelt så stor som den kristna?

Dopet som gåva från gud beror ju på vem som frågar, jag är döpt och på sätt och vis känns det som en kränkning mot min person att mina föräldrar döpte mig när jag själv inte hade någon påverkansmöjlighet.

En ny fråga: du som aktiv inom den kristna tron, vad är din syn på evolutionsläran? är vi kusin med apan eller skapades vi från lera?

Precis som Gisbourne säger är det andra trossamfund som också har den betalningsmodellen. Dessutom skulle jag inte säga att det är besvärligt att gå ur kyrkan. Det enda du behöver göra är att skriva under ett dokument och skicka/lämna in det till din församling. Anledningen till det är din egen säkerhet, för att försvåra att någon annan träder ut åt dig.

Det är väl inte heller vårt ansvar att se till att det finns "rätt" antal kyrkor i förhållande till religiös demografi? Vi tar ansvar för att det finns kyrkor så att vi kan berätta om evangeliet och det kristna kulturarvet.

Såklart tror jag på evolutionsläran och jag är allmänt väldigt intresserad av naturvetenskap, forskning och att förstå universum och människan. Det är inget som jag ser som ett hot eller farligt för min tro. Gud gav oss en hjärna av en anledning - att vi skall använda den!

P.s. Jag tror på att det funnits dinosaurier också.

Permalänk
Medlem

Har du i din yrkesroll som präst varit med och meddelat dödsbud t.ex tillsammans med poliser?
Hur har det varit i sådana fall att behöva meddela något som är förmodligen det allra värsta beskedet som
dessa personer kan få i sitt liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Har du i din yrkesroll som präst varit med och meddelat dödsbud t.ex tillsammans med poliser?
Hur har det varit i sådana fall att behöva meddela något som är förmodligen det allra värsta beskedet som
dessa personer kan få i sitt liv?

Jag har inte varit med om att lämna dödsbud men jag har flera kollegor gjort det. De har berättat om att det
såklart varit en oerhört jobbig upplevelse att berätta för de anhöriga men att det känts bra att kunna
få vara ett stöd i en fruktansvärd situation.
Fördelen som vi har jämte poliser är att vi kan stanna längre. Polisen kan ju få ett nytt larm men då kan
vi fortsätta att vara kvar med de anhöriga. Därför har kollegor berättat att de fixat lite mat åt de anhöriga,
så att de får något att äta, eller diskat undan lite disk. I en sådan situation skulle vi som präster absolut
komma med hopp men det främsta är nog att bara vara en medmänniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Jag har inte varit med om att lämna dödsbud men jag har flera kollegor gjort det. De har berättat om att det
såklart varit en oerhört jobbig upplevelse att berätta för de anhöriga men att det känts bra att kunna
få vara ett stöd i en fruktansvärd situation.
Fördelen som vi har jämte poliser är att vi kan stanna längre. Polisen kan ju få ett nytt larm men då kan
vi fortsätta att vara kvar med de anhöriga. Därför har kollegor berättat att de fixat lite mat åt de anhöriga,
så att de får något att äta, eller diskat undan lite disk. I en sådan situation skulle vi som präster absolut
komma med hopp men det främsta är nog att bara vara en medmänniska.

Jag har fått uppleva 2 ggr i mitt liv att poliser kommit hem till mig med dödsbud.
Första gången när jag var 15år då gällde det min far som hade avlidit och andra gånger var när jag var 37år
när det var min mor som hade avlidit. Ingen av dem gångerna var det någon präst som medföljde poliserna.

Att behövt uppleva få besök av poliser som levererat dödsbud 2 ggr i mitt liv är erfarenhet/upplevelse
jag gärna hade varit utan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Jag har fått uppleva 2 ggr i mitt liv att poliser kommit hem till mig med dödsbud.
Första gången när jag var 15år då gällde det min far som hade avlidit och andra gånger var när jag var 37år
när det var min mor som hade avlidit. Ingen av dem gångerna var det någon präst som medföljde poliserna.

Att behövt uppleva få besök av poliser som levererat dödsbud 2 ggr i mitt liv är erfarenhet/upplevelse
jag gärna hade varit utan...

Det förstår jag verkligen att du skulle vela ha sluppit. Det måste ha varit väldigt jobbigt.

Gällande prästers medverkan är det helt upp till polisen. De har möjlighet att ta med sig präster
men det är, uppenbarligen, inte alltid de gör det.

Permalänk
Medlem

Någon frågade om huruvida det kommer med några moraliska skyldigheter som präster men inlägget verkar ha försvunnit, eller tagits bort. Frågan var dock intressant, så jag svarar ändå!

I den gudstjänst där präster vigs till tjänst, får prästkandidaterna avlägga några löften. Bland annat gäller det att vi lovar att predika rätt (utifrån bibeln och inte hitta på eget) och att följa kyrkans ordning. Det sista frågan lyder dock så här:

"Vill du leva så bland människor, att du blir vittne om Guds kärlek och om försoningens hemlighet?"

Frågan som leder upp till prästen sista löfte handlar om trovärdighet. Helt enkelt så att vi skall leva våra liv utifrån en kristen moral, så att vi är goda exempel för våra församlingsmedlemmar. Med det menas inte att det krävs att vi skall vara perfekta, för det kan ingen vara, utan bara att vi skall göra vårt bästa och anstränga oss för att följa i Jesu fotspår och möta våra medmänniskor med kärlek, tålamod och förlåtelse. Självklart finns det dock en förväntning att vi inte skall vara byns värsta horbock eller suput. Är det mindre grejor finns det såklart förlåtelse och möjlighet till hjälp men är överträdelsen så grov att det anses förstöra kyrkans eller prästens anseende så pass att förtroendet och trovärdigheten inte kan återfås, kan det bli tal om "avkragning."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Någon frågade om huruvida det kommer med några moraliska skyldigheter som präster men inlägget verkar ha försvunnit, eller tagits bort. Frågan var dock intressant, så jag svarar ändå!

I den gudstjänst där präster vigs till tjänst, får prästkandidaterna avlägga några löften. Bland annat gäller det att vi lovar att predika rätt (utifrån bibeln och inte hitta på eget) och att följa kyrkans ordning. Det sista frågan lyder dock så här:

"Vill du leva så bland människor, att du blir vittne om Guds kärlek och om försoningens hemlighet?"

Frågan som leder upp till prästen sista löfte handlar om trovärdighet. Helt enkelt så att vi skall leva våra liv utifrån en kristen moral, så att vi är goda exempel för våra församlingsmedlemmar. Med det menas inte att det krävs att vi skall vara perfekta, för det kan ingen vara, utan bara att vi skall göra vårt bästa och anstränga oss för att följa i Jesu fotspår och möta våra medmänniskor med kärlek, tålamod och förlåtelse. Självklart finns det dock en förväntning att vi inte skall vara byns värsta horbock eller suput. Är det mindre grejor finns det såklart förlåtelse och möjlighet till hjälp men är överträdelsen så grov att det anses förstöra kyrkans eller prästens anseende så pass att förtroendet och trovärdigheten inte kan återfås, kan det bli tal om "avkragning."

Tack, det var jag som frågade men jag kände att jag behövde formulera om meddelandet så därav tog jag bort det men du var för snabb för mig och hann svara och få med även frågeställningen.

Jag hann även posta den omformulerande frågan innan jag såg ditt svar så jag tog bort även den då det blev märkligt med ett svar före frågan.

Tack för ett intressant svar.

Anledning till min fråga var otrohet vars förvecklingar skulle kunna utgöra manus till en sådan där buskisföreställning från Falkenberg som visas på TV varje år. Så jag får väl säga att jag fått svar på frågan, tack.

Permalänk

Kanske har frågan besvarats men hur förhåller TS sig till den så kallade väjningsrätten som nyligen var på tapeten igen?

https://sverigesradio.se/artikel/prasten-lars-gardfeldt-jag-v...
https://www.tyresoforsamling.se/vigselratt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Kanske har frågan besvarats men hur förhåller TS sig till den så kallade väjningsrätten som nyligen var på tapeten igen?

https://sverigesradio.se/artikel/prasten-lars-gardfeldt-jag-v...
https://www.tyresoforsamling.se/vigselratt/

Jag anser inte att det bör införas en "vigselplikt" eftersom vigselförrättare måste ha möjligheten att neka vigslar. Detta har dock inget att göra med vare sig hetero- eller homosexuella relationer att göra, utan endast i det fall prästen anar att något inte står rätt till. Om parterna, till exempel, är alldeles för onyktra för att kunna fatta medvetna beslut eller om man anar att någon blivit tvingade till detta eller liknande. För sådana tillfällen måste man kunna få säga nej.

Däremot står jag bakom att nya prästkandidater bör kunna viga både två-(?) och samkönade par för att kunna bli vigda. Eftersom kyrkan har godkänt att viga samkönade är det enda sättet som vi kan nå en samsyn inom kyrkan i framtiden. Jag kan dock acceptera att det för tillfället finns två äktenskapssyner inom kyrkan, då jag kan tycka att det skulle vara alldeles för hårt att "kasta ut" präster som tycker annorlunda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frazeur:

Nå, till min fråga:

Du kanske inte håller med, men jag tror att en stor del av den svenska kyrkans medlemmar inte längre är troende. De flesta är medlemmar för att "man nu alltid har hört till kyrkan", "det hör nu bara till" etc. En anekdot: Min farmor hörde till kyrkan som alla andra och min far (nu drygt 60 år) döptes. När han var drygt 20 gick han ur kyrkan (trodde inte på Gud) varefter min farmor tyckte att det var dumt gjort. När min mor, som sällskapade med min far vid den här tiden, frågade varför min far skulle höra till kyrkan fast han inte tror på Gud så var hennes svar "Vad har nu det med saken att göra?!" Vad tycker du om sådana medlemmar? Ska man höra till kyrkan om man inte tror på den kristna guden?

Jag kan ge min syn på den, då jag är ateist och medlem i svenska kyrkan.
Jag ser medlemskostnaden som gåva till allt gott kyrkan gör för hemlösa och utsatta, så de behöver lite bidrag..
Samt jag har en möjlighet att gifta mig i kyrkan då det finns några kyrkor som är riktigt fina i sin arkitektur o design.. Samt den dagen jag dör, så kanske min familj vill ta avsked i en kyrka.. och då spelar det ingen roll för mig om de pratar om gud o allt möjligt.. för jag lär inte höra det iallafall. Men det kanske ger en tröst till släkten då troende samt även milt troende ändå finner det lättare att bearbeta sorg på det sättet.
Bara för att jag är ateist o inte vill höra psalmer o sådant, så vill inte jag beröva min släkt på den chansen till sorgbearbetning.

Så jag kommer förbli medlem av de orsakerna.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att bli odöpt efter att man har blivit döpt?

Permalänk
Medlem

@Albanach
Hur är du uppvuxen? Hur blev du troende? Kommer det från familjen, eller har du hittat det själv?

Permalänk
Medlem

@Albanach Eftersom du är anonym, går det bra att fråga om och i så fall vilket parti du röstade på i kyrkovalet? Vad tycker du om politiska systemet i kyrkan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tror på Jesus, inte på bibeln. Jag avfärdar totalt Paul och därav kyrkan. Vad finns det för argument för att Paul överhuvudtaget har någon form av relevans förutom att han själv sagt det? Frågan är relevant för att kyrkan är Pauls skapelse och inte guds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag kan ge min syn på den, då jag är ateist och medlem i svenska kyrkan.
Jag ser medlemskostnaden som gåva till allt gott kyrkan gör för hemlösa och utsatta, så de behöver lite bidrag..
Samt jag har en möjlighet att gifta mig i kyrkan då det finns några kyrkor som är riktigt fina i sin arkitektur o design.. Samt den dagen jag dör, så kanske min familj vill ta avsked i en kyrka.. och då spelar det ingen roll för mig om de pratar om gud o allt möjligt.. för jag lär inte höra det iallafall. Men det kanske ger en tröst till släkten då troende samt även milt troende ändå finner det lättare att bearbeta sorg på det sättet.
Bara för att jag är ateist o inte vill höra psalmer o sådant, så vill inte jag beröva min släkt på den chansen till sorgbearbetning.

Så jag kommer förbli medlem av de orsakerna.

Tack för ditt medlemskap! Jag tycker att du resonerar otroligt vackert - att även om du inte själv har ett behov av kyrkan, kan du erkänna att andra har det och att kyrkan gör ett gott arbete.

Skrivet av Celebmir:

Finns det något sätt att bli odöpt efter att man har blivit döpt?

Nej, det gör det inte. Däremot är det så att dopet inte har någon effekt om den som är döpt inte själv tror på det.

Skrivet av m4gnify:

@Albanach
Hur är du uppvuxen? Hur blev du troende? Kommer det från familjen, eller har du hittat det själv?

Läs tidigare i tråden, där har jag svarat på min "historia."

Skrivet av Cenorida:

@Albanach Eftersom du är anonym, går det bra att fråga om och i så fall vilket parti du röstade på i kyrkovalet? Vad tycker du om politiska systemet i kyrkan?

Jag tänker inte avslöja exakt vad jag röstar på men jag kan säga att jag uppskattar de nomineringsgrupper som inte är direkt anslutna till ett särskilt parti. Jag uppskattar alla genuina förtroendevaldas engagemang men jag tycker att det är bäst när det sker utifrån den personliga tron och inte uppbackat av en partibok.

Skrivet av AMDDDDD:

Jag tror på Jesus, inte på bibeln. Jag avfärdar totalt Paul och därav kyrkan. Vad finns det för argument för att Paul överhuvudtaget har någon form av relevans förutom att han själv sagt det? Frågan är relevant för att kyrkan är Pauls skapelse och inte guds.

Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. - Matteusevangeliet 16:18-19

Det är inte Paulus som grundar Kyrkan, utan det är Jesus. Paulus är bara en apostel (övers: utsänd, missionär) som, I Jesu namn, grundar ett stort antal församlingar.

Men bra att du tror på Jesus - det är grunden till allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Jag tror på Jesus, inte på bibeln. Jag avfärdar totalt Paul och därav kyrkan. Vad finns det för argument för att Paul överhuvudtaget har någon form av relevans förutom att han själv sagt det? Frågan är relevant för att kyrkan är Pauls skapelse och inte guds.

Om du inte tror på bibeln så finns det inte mycket att tro på om Jesus.
Vad jag menar med detta är att i princip allt vi känner till om Jesus och vad han sade och gjorde, är baserat på vad som står i bibeln.

Vad gäller Paulus så finns det en hel del att ifrågasätta, men många tidiga kristna tyckte tydligen att Paulus var värd att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om du inte tror på bibeln så finns det inte mycket att tro på om Jesus.
Vad jag menar med detta är att i princip allt vi känner till om Jesus och vad han sade och gjorde, är baserat på vad som står i bibeln.

Det finns utombibliska texter/raporter som vittnar om jesus korsfästelse och den "oreda" han ställde till med enligt romarna. Nu var det cirka 3-4 år sedan jag gick igenom detta på universitetet, har ärligt talat glömt vilken bok det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det finns utombibliska texter/raporter som vittnar om jesus korsfästelse och den "oreda" han ställde till med enligt romarna. Nu var det cirka 3-4 år sedan jag gick igenom detta på universitetet, har ärligt talat glömt vilken bok det var.

Det finns bland annat den romerske historieskrivaren Tacitus och den judiske Flavius Josephus, som båda nämner Jesus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albanach:

Tack för ditt medlemskap! Jag tycker att du resonerar otroligt vackert - att även om du inte själv har ett behov av kyrkan, kan du erkänna att andra har det och att kyrkan gör ett gott arbete.

Tackar, tackar
Det finns ingen anledning att förneka att troende eller milt troende att de har nytta av kyrkan.. Det vore ju samma som att någon skulle säga att jag inte har nytta av att pyssla med min sommarbil.. Skum jämförelse kanske, men båda två är ett behov för att koppla av från vardagen ett tag.
Jag har sett med egna ögon mycket gott som kyrkan gör för hemlösa och A-lagarna här i Linköping.. så självklart ska kyrkans medarbetare ha credd för sådant.. det är ju individerna i kyrkan som lägger ner sin tid på andra istället för att sitta framför tv'n o softa.
Det finns två diakoner samt en präst vid en församling här i linköping som är guldkorn i sitt arbete över att hjälpa andra i nöd som jag sett med egna ögon. Jag vill inte gå ut med namn eller vilken församling, men förhoppningsvis om de ser detta så kanske de tar åt sig. All credd till dem.

Har du besökt Linköpings domkyrka o hört akustiken o sett arkitekturen i den?
Till o med om man inte kan vissla en trudelutt 100% rent, så skapar akustiken så det låter bra iallafall. *hihi*
Det var över 30 år sedan jag kikade in i den, men minnet av akustiken sitter kvar.. dock livsfarligt att försöka prata ostört öga mot öga med någon där då ljudet vandrar även vid låg nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Jag tänker inte avslöja exakt vad jag röstar på men jag kan säga att jag uppskattar de nomineringsgrupper som inte är direkt anslutna till ett särskilt parti. Jag uppskattar alla genuina förtroendevaldas engagemang men jag tycker att det är bäst när det sker utifrån den personliga tron och inte uppbackat av en partibok.

Jag tycker det är en mycket fin tanke/inriktning. Tänker själv i banorna.

Eftersom Svenska Kyrkan separerades från Svenska Staten år 2000, så är inte Svenska Kyrkan längre någon Svensk Statskyrka.
Därför tycker jag det är fel med anslutningsgrupper som är direkt anslutna till ett särskilt politiskt parti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. - Matteusevangeliet 16:18-19

Det är inte Paulus som grundar Kyrkan, utan det är Jesus. Paulus är bara en apostel (övers: utsänd, missionär) som, I Jesu namn, grundar ett stort antal församlingar.

Men bra att du tror på Jesus - det är grunden till allt!

Fast tyvärr har du fel, ἐκκλησίαν har översatts till kyrka men det betyder det inte. Pluggar ni inte bibeln på koine grekiska? Många översättningar är fel, I Markus tillexempel kan man anta att gud inte visste när han skulle återuppstå om man läser översättningar men läser man på koine grekiska så vet han.

Vill inte framstå som respektlös utan jag håller själv på och studerar en hel del och använder mig så lite som möjligt av översättningar som tyvärr är väldigt vinklade och svåra att förstå utan historisk context. Vill bara fråga någon kunnig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albanach:

Dock vill jag verkligen framhålla hur viktigt (!) det är att alla som kan röstar i Kyrkovalet, även om man inte är troende eller särskilt intresserad. Röstar man inte tillåter man passivt att krafter som inte vill kyrkans bästa får större inflytande.
Så jag uppmanar er att ta lite tid under hösten att läsa igenom de kyrkovalsbroschyrer som skickas ut och att ta er demokratiska möjlighet på allvar den 19 september!

Hej!

Skulle du kunna ge exempel på vad du syftar på med "krafter som inte vill kyrkans bästa". Pratar vi om att Hin håle-dyrkare infiltrerar svenska kyrkan eller pratar du om partier på ytterkanterna som demokratiskt röstas in?

Mvh
Überklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Hej!

Skulle du kunna ge exempel på vad du syftar på med "krafter som inte vill kyrkans bästa". Pratar vi om att hinhåle-dyrkare infiltrerar svenska kyrkan eller pratar du om partier på ytterkanterna som demokratiskt röstas in?

Mvh
Überklass

Nu är förvisso inte frågan ställd till mig, men sånt här kanske..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V94Jo6/nya-kyrkopolitike...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Nu är förvisso inte frågan ställd till mig, men sånt här kanske..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V94Jo6/nya-kyrkopolitike...

Haha. Festlig påg Well, jag antar att man inte kan vara intresserad av "Gud" utan att automatiskt även ha ett intresse av "Hin håle"...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Fast tyvärr har du fel, ἐκκλησίαν har översatts till kyrka men det betyder det inte. Pluggar ni inte bibeln på koine grekiska? Många översättningar är fel, I Markus tillexempel kan man anta att gud inte visste när han skulle återuppstå om man läser översättningar men läser man på koine grekiska så vet han.

https://i.imgur.com/ilV8wKP_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

Vill inte framstå som respektlös utan jag håller själv på och studerar en hel del och använder mig så lite som möjligt av översättningar som tyvärr är väldigt vinklade och svåra att förstå utan historisk context. Vill bara fråga någon kunnig.

Nja, man menar i det sammanhanget "kyrka" = "församling" = "de som samlas i samma tro" och inte "kyrka" i betydelsen "den svenska kyrkan" eller en specifik kyrkobyggnad. I Karl XII:s översättning står det "församling", vilket väl egentligen är en trognare översättning av "ἐκκλησίαν". Men andemeningen är klar tycker jag. Förresten översätter man "ἐκκλησίαν" till "Church" i den engelska översättningen.
Nu är väl tråden inte för teologiska spörsmål men det finns flera saker i den grekiska texten som är svåröversatta och ju faktiskt utgör några av de stora stötestenarna i dialogen mellan Ortodoxa och Katolska kristna. Just Matteus 16:18-19 innehåller en sådan stötesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Fast tyvärr har du fel, ἐκκλησίαν har översatts till kyrka men det betyder det inte. Pluggar ni inte bibeln på koine grekiska? Många översättningar är fel, I Markus tillexempel kan man anta att gud inte visste när han skulle återuppstå om man läser översättningar men läser man på koine grekiska så vet han.

https://i.imgur.com/ilV8wKP_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

Vill inte framstå som respektlös utan jag håller själv på och studerar en hel del och använder mig så lite som möjligt av översättningar som tyvärr är väldigt vinklade och svåra att förstå utan historisk context. Vill bara fråga någon kunnig.

Precis som Serafim konstaterade nedan handlar det nog mycket om vad man lägger i begreppet "Kyrka". Kyrkan är ju inte själva byggnaden, utan det är den kristna gemenskapen, alltså församlingen. Kyrkan kan brinna upp och det finns ändå en kyrka, så länge församlingen inte fanns kvar i byggnaden.
Alltså, det Jesus grundar i Petrus är inte själva kyrkobyggnaden utan gemenskapen. Petrus blir ledaren för den första församlingen (kyrkan) och en sådan ledare är vad vi idag omnämner som biskop. Petrus är alltså den förste biskopen, vilket enligt katolsk tradition är den förste påven och som nuvarande påvar hämtar sin auktoritet som kyrkans ledare ifrån.

Och jodå, jag har studerat koine-grekiska. Även om den är lite rostig och jag behöver damma av den en sådan här gång.

Skrivet av Überklass:

Hej!

Skulle du kunna ge exempel på vad du syftar på med "krafter som inte vill kyrkans bästa". Pratar vi om att Hin håle-dyrkare infiltrerar svenska kyrkan eller pratar du om partier på ytterkanterna som demokratiskt röstas in?

Mvh
Überklass

Det jag egentligen menar är nomineringsgrupper som försöker använda Kyrkan som en språngbräda in i riksdagspolitiken och som därför försöker driva kyrkan att spela efter deras pipa. Detta tar sig rent konkret uttryck att man använder en långsökt och teologiskt felaktig argumentering för att försöka få kyrkan att inte lägga sig i vissa frågor eller inte bedriva viss (kristen) verksamhet. Det är det jag syftade på.

Det som anges i artikeln nedan är också ett intressant exempel förståss.

Skrivet av anon134512:

Nu är förvisso inte frågan ställd till mig, men sånt här kanske..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V94Jo6/nya-kyrkopolitike...

Ja, det är ett i alla fall intressant exempel. Sedan kanska hans vilja att lära sig är genuin och då är det välkommet.

Skrivet av serafim:

Nja, man menar i det sammanhanget "kyrka" = "församling" = "de som samlas i samma tro" och inte "kyrka" i betydelsen "den svenska kyrkan" eller en specifik kyrkobyggnad. I Karl XII:s översättning står det "församling", vilket väl egentligen är en trognare översättning av "ἐκκλησίαν". Men andemeningen är klar tycker jag. Förresten översätter man "ἐκκλησίαν" till "Church" i den engelska översättningen.
Nu är väl tråden inte för teologiska spörsmål men det finns flera saker i den grekiska texten som är svåröversatta och ju faktiskt utgör några av de stora stötestenarna i dialogen mellan Ortodoxa och Katolska kristna. Just Matteus 16:18-19 innehåller en sådan stötesten.

Mycket väl skrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Det finns bland annat den romerske historieskrivaren Tacitus och den judiske Flavius Josephus, som båda nämner Jesus.

Tack! Jag minns deras namn