Samsung Galaxy Unpacked 2021 – se eventet i efterhand

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

En mobil för 23k lol

Väldigt många tar avbetalning och tänker inte på slutsumman. Sen har vissa operatörer börjat med 36 månader istället för 24 som var vanligast för några år sedan och då ser inte telefonen lika dyr ut för kunden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Galaxy Watch 4 blir spännande att klämma och känna på för egen del. Jag har själv inte använt smarta klockor/armband för så mycket i vardagen utom just träning, men det känns som att det tillkommer en del intressanta saker som blir kul att testa.

Ja, klockan är mest intressant för mig med. Har idag en Oppo 46mm med WearOS och en Huawei Watch GT 2 Pro och hoppas denna kan vara den klocka som får mig att sälja båda dessa och bara köra med en. Det jag är lite fundersam över är batteritiden som i presentationen står som "Up to 40hrs" och då kan man ju tänka sig att med alla funktioner på så får man nog kanske ladda varje dag ändå?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bi99uy:

Har en Fold2 idag, men är sugen på att hoppa till en Flip3. Har sökt runt, men hittar ingen information om hurvida Flip3 stödjer dubbla simkort (1 E-Sim, 1 "Vanligt") och ifall man har tryck in Dex stöd tillskillnad från föregångaren. Någon info du kanske sitter på?

Jag dubbelkollar detta och återkommer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Nu har lite svenska priser kommit in:
Elgiganten, men det är nog samma överallt.

Samsung Galaxy Z Flip 3: 11 490kr
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Samsung Galaxy Z Fold 3 smartphone 12/256: 19 490kr
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Samsung Galaxy Z Flip 3 är mer riktad åt vanliga användare. Och min åsikt är att ej vikbara flaggskepsmobiler för samma pris blev mindre intressanta. Sedan visst Samsung S21, iPhone 12 Pro kamera utklassar denna etc så valet är ej självklart.

Permalänk
Medlem

Hade det varit en annan tillverkare med mindre skit i sin android variant så hade det varit lite intressant med en filp.. Men nu är det ju Samsung vi pratar om och det går bort alla dagar i veckan.

Väntar på att google gör en själv eller kanske om oneplus skulle hitta på något.

Stock Android for the win!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av RVX:

Inre skärmarna, dom som viks 🙂
Förstår att det är en svår uppgift att utföra.

Ja, just att försöka kombinera reptålighet med ett material som är flexibelt är nog inte superlätt att lösa. Men, med ett vanligt skärmskydd (det som är förmonterat) så har i alla fall inte jag upplevt att den inre skärmen skadats på något sätt, trots att jag torkat bort lite sand och damm.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av livsnjutaren:

Hade det varit en annan tillverkare med mindre skit i sin android variant så hade det varit lite intressant med en filp.. Men nu är det ju Samsung vi pratar om och det går bort alla dagar i veckan.

Väntar på att google gör en själv eller kanske om oneplus skulle hitta på något.

Stock Android for the win!

Vilken typ av "skit" är det du tänker på? Det finns ju en del förinstallerad mjukvara, men jag har själv upplevt att mycket går att välja bort under installationen. Samsung har ju visserligen "One UI", men att det skulle vara så väldigt bloatat i dagsläget har jag svårt att se. Jag installerade om en annan Android-telefon (från en annan tillverkare, alltså) jag hade nyligt och det kändes som ungefär samma mängd förinstallerad mjukvara på den. Det var lika lätt att plocka bort det där, som på Galaxy Z Fold 2 som jag testar nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Denna funkar till min Xiaomi eller?

Permalänk
Medlem

Man får väl ändå ge cred till Samsung att dom fortsätter bygga på vikbara telefoner. Jag tror personligen det är framtidens format och när det börjar komma modeller som är mer sunt prissatta så kommer det att slå igenom.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bazisten:

Denna funkar till min Xiaomi eller?

Tänker du på Galaxy Watch 4?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, just att försöka kombinera reptålighet med ett material som är flexibelt är nog inte superlätt att lösa. Men, med ett vanligt skärmskydd (det som är förmonterat) så har i alla fall inte jag upplevt att den inre skärmen skadats på något sätt, trots att jag torkat bort lite sand och damm.

Ah ok, nu har jag inte känt alltför mycket på den förra foldrarna. Men vet att en del upplevde dom väldigt plastiga, vet du om det är samma material här?
BTW, du gör ett awesome jobb som Samsungs representant 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tänker du på Galaxy Watch 4?

Ja

Permalänk
Snusfri

Flip 3 ser riktigt nice ut faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker ju personligen att Flip3 är en betydligt mycket mer intressant modell än Fold. Jag vill tillbaka till aningen mindre modeller igen, behöver inte vara mycket men modellerna jag varit intresserad av senaste åren har i huvudsak varit Xperia 1, iphone 12 mini och S10e. Dom håller bra storlek.
Nu är jag inte i marknaden för en ny lur atm, men Flip3 kommer jag absolut klämma på i butik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vilken typ av "skit" är det du tänker på? Det finns ju en del förinstallerad mjukvara, men jag har själv upplevt att mycket går att välja bort under installationen. Samsung har ju visserligen "One UI", men att det skulle vara så väldigt bloatat i dagsläget har jag svårt att se. Jag installerade om en annan Android-telefon (från en annan tillverkare, alltså) jag hade nyligt och det kändes som ungefär samma mängd förinstallerad mjukvara på den. Det var lika lätt att plocka bort det där, som på Galaxy ZFold 2 som jag testar nu.

Mina upplevelser är baserade på en jobbtelefon som jag hade under drygt två år. Har för mig att det var en S9a och det var mycket strul med den. Kunde haka upp sig bara för att man hade ett par appar uppe och gick mellan dom. Hatade den på tvingade bixby knappen som jag inte förstår varför man lanserade (gick att byta funktion, men den var fortfarande ivägen). Gick inte att ta bort alla samsung appar, vilket jag förstår men är inget fan av.
Försökte att få det att fungera och gjorde ominstallationer mm, men blev aldrig bra tycker jag. Fanns säkert flera saker som jag störde mig på men de har jag nog förträngt med tiden.

Köpte en Pixel 4a och har inte haft några problem alls, kunde inte vara nöjdare.
Detta var ju som sagt min upplevelse och andra är är ju såklart nöjda med Samsung då de säjer bra. Men det gav mig lite dålig eftersmak och därför är jag väldigt svårt att motivera ett köp från Samsung. Även om jag gärna skulle som sagt vilja testa något som flip telefonen, men priset sätter stopp också. Även om jag har råd så kan jag inte motivera priset på en mobil på över 10 000 kr.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

tänkte på smartwatchen classic, är det en hel display bakom tidsvisarna, eller är det en liten display bara i bakgrunden?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av livsnjutaren:

Mina upplevelser är baserade på en jobbtelefon som jag hade under drygt två år. Har för mig att det var en S9a och det var mycket strul med den. Kunde haka upp sig bara för att man hade ett par appar uppe och gick mellan dom. Hatade den på tvingade bixby knappen som jag inte förstår varför man lanserade (gick att byta funktion, men den var fortfarande ivägen). Gick inte att ta bort alla samsung appar, vilket jag förstår men är inget fan av.
Försökte att få det att fungera och gjorde ominstallationer mm, men blev aldrig bra tycker jag. Fanns säkert flera saker som jag störde mig på men de har jag nog förträngt med tiden.

Köpte en Pixel 4a och har inte haft några problem alls, kunde inte vara nöjdare.
Detta var ju som sagt min upplevelse och andra är är ju såklart nöjda med Samsung då de säjer bra. Men det gav mig lite dålig eftersmak och därför är jag väldigt svårt att motivera ett köp från Samsung. Även om jag gärna skulle som sagt vilja testa något som flip telefonen, men priset sätter stopp också. Även om jag har råd så kan jag inte motivera priset på en mobil på över 10 000 kr.

Jag har inte extremt stor erfarenhet för egen del före S10/S20-serierna (jag har använt en del S8/S9, men inte som primär telefon.), men jag tror att mycket av det du stört dig på faktiskt har förändrats. Jag har pratat om just detta med produktexperterna på Samsung och det har jobbats mycket med att skapa en öppnare upplevelse och att göra det enklare för användare att välja bort förinstallerad programvara.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Har en Fold2 idag, men är sugen på att hoppa till en Flip3. Har sökt runt, men hittar ingen information om hurvida Flip3 stödjer dubbla simkort (1 E-Sim, 1 "Vanligt") och ifall man har tryck in Dex stöd tillskillnad från föregångaren. Någon info du kanske sitter på?

ja den stödjer e-sim och vanligt sim kort.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

OK, mest intresserad av Galaxy Watch 4, som verkar väldigt lovande och är rik på sensorer. Bioimpedansmätningen kommer jag verkligen ha glädje av. Samtidigt - detta till dig, proffsige Hans L Olofsson, feedback att ta med dig:
1. Det absolut viktigaste är att sensorerna programmerats så att de verkligen mäter korrekt. Seriöst testande, som t ex Quantified Scientists kanal på Youtube, tyder t ex på att Tizenbaserade Galaxy Watch 3 var betydligt sämre än Apple Watch på pulsmätning vid styrketräning, och hälften så bra som Fitbit på att upptäcka djupsömn, och sisådär på REM-sömnen.
2. Jag har också sett att man i tidigare varianter av Samsung Health inte fått tillgänglighet till datamätningar över tid. Det är ju trenderna som är absolut viktigast och en av fördelarna med kontinuerliga mätningar. Samsung behöver ge access till och visa dessa.
3. I presentationen betonade Samsung vikten av öppet ekosystem. Då är det viktigt att hälsodata, förutsatt att de är korrekt mätta, är tillgängliga för externa appar också.
4 Det gäller också hårdvaran såsom den vridbara boetten, hoppas jag. Att jag som användare kan välja vilka funktioner som den vridbara boetten ska kunna styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Efter att aldrig någonsin varit intresserad av att titta på Android-telefoner, så är jag extremt taggad på att kika på detta efter Apple's CSAM skit. Bring it on, Samsung!

Använder du någon molntjänst för lagring av bilder så kommer du inte undan liknande från andra bolag även om du lämnar Apple.

Det går ju att skippa att ladda upp bilder till iCloud om man vill undvika CSAM. Sen har du ju skannats efter ansikten och liknande innan – exempelvis går det att söka efter ”dörr” för att hitta bilder med en dörr i – så varför dramatiken om att bilder skannas kommer först nu har jag lite svårt att se även om jag förstår att de inte är oproblematiskt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Galaxy Watch 4 blir spännande att klämma och känna på för egen del. Jag har själv inte använt smarta klockor/armband för så mycket i vardagen utom just träning, men det känns som att det tillkommer en del intressanta saker som blir kul att testa.

Ingen mätare för blodsocker i klockan dvs? Var surt, är en funktion jag ser framemot.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

tänkte på smartwatchen classic, är det en hel display bakom tidsvisarna, eller är det en liten display bara i bakgrunden?

Huh? Allt är en display, även visarna. Det är inga fysiska visare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Använder du någon molntjänst för lagring av bilder så kommer du inte undan liknande från andra bolag även om du lämnar Apple.

Det går ju att skippa att ladda upp bilder till iCloud om man vill undvika CSAM. Sen har du ju skannats efter ansikten och liknande innan – exempelvis går det att söka efter ”dörr” för att hitta bilder med en dörr i – så varför dramatiken om att bilder skannas kommer först nu har jag lite svårt att se även om jag förstår att de inte är oproblematiskt.

Jag använder inte andra molnlösningar, och ja, jag kommer sluta använda iCloud också. Dom säger att det bara görs om iCloud Photos är aktiverat, men hur vet du? iOS är closed source. Du har bara deras ord och helt ärligt så har det inte varit värt mycket på sistone. Denna skanning görs alltså lokalt på din telefon men matchar mot databas som styrs remote. Om tillräckligt många matchningar så kan alltså Apple komma åt dina matchade bilder. Ganska enkelt då för regeringar att kräva kontroll över denna databas så att "allt" matchar och kan då komma åt alla dina bilder (samt meddelanden).

Dom flesta bryr sig väl inte, men många teknikintresserade kommer nu överge Apple - något som jag nu också funderar på.

Android är open source och man kan då verifiera om lokal skanning görs eller inte. Google Photos gör såklart skanningar på bilder också, men det görs på deras servrar och att ladda upp sina bilder till Google Photos har jag aldrig ens funderat på, helt galet. Har även övergett Gmail och Facebook.

Min plan är därmed som minst att bygga egen NAS, och ev. byta till Android - t.ex. en Samsung S22 när den släpps, vilket inte bör vara superlångt efter min iPhone 11 Pro's avbetalning gått ut.

Permalänk
Skrivet av Malde:

Jag är helt grön på smartwatch området, så undrar hur det fungerar att lyssna på spotify utan att ha med telefonen? Måste man ha ett separat simkort/abonnemang för det? Tack!

Finns två varianter. Med eller utan simkort.
Har du en smartwatch som inte har simkort men som kan installera Spotify och du har Spotify Premium kan du synka mobil och klocka så att den laddar ner dina playlists på klockan och på så sätt köra Spotify offline.

Har du en klocka med simkort så kan du ringa, surfa och lyssna på musik online som vanligt.

Jag har en Samsung Gear Sport sedan ett par år tillbaka. Liten och smidig men utan simkort. Men perfekt att ta med när man är ute och springer med tillhörande galaxy buds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speurk:

Huh? Allt är en display, även visarna. Det är inga fysiska visare.

Tänkte på att man skrev "Galaxy Watch 4 lanseras den 27 augusti och finns både med digitalt urverk och ett klassiskt mekaniskt urverk under namnet Galaxy Watch 4 Classic"

och det finns ju en del hybridklockor med digitalskärm men riktiga visare

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser ut som en stor fästing i örat..

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut inte ha något mot en telefon likt Flip. Dock skulle jag aldrig köpa en samsung. Eller en telefon för det priset. Tekniken får gärna mogna sig ner i pris innan jag är i närheten av intresserad.

Permalänk
Medlem

"Batteriet är anpassat för cirka 40 timmars användning"

Japp det blev som förväntat med batteritiden.. katastrof :'(

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

håller med, inget jag skulle vilja ha i öronen. Kör 85t från jabra och det ser mycket bättre ut

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Satsa på classic eller vanliga? Spelar ingen roll?