PCI Express 5.0 till SSD-enheter år 2023 – ger upp till 16 GB/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Alla ni som skriver om kylning av SSD. Är detta ett problem idag, vilka går för varma i så fall? Vad specar tillverkaren?

Inte egentligen ett enormt problem eftersom det inte handlar om så många watt. En hyfsad stor passiv kylfläns bör räcka för allt som är mellan 5-7GB/s idag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

640K ought to be enough for anyone
2G mobile network ought to be enough for anyone
16 bit cpu ought to be enough for anyone
Dumb phones ought to be enough for anyone
4 cores cpu ought to be enough for anyone
sata 3 ssd ought to be enough for anyone

Och nu pratar de om PCI Express 5.0. Där min åsikt är att PCI Express 4.0 är såpass snabb så att ytterst få personer behöver betala dyra slantar på att få något bättre den närmsta tiden. Jag ser det mer praktisk i serversamanhang.

Lär nog dröja, "problemen" i dag är ju fortfarande programspecifika som exempelvis kryptering / komprimering som fortfarande tar avsevärt längre tid än att läsa in filen.

Skrivet av osgorth:

Upp till 16GB/s vid ködjup 32+ och enbart vid sekventiella överföringar - ja.

Det här är det stora problemet med alla SSD:s. Folk tittar bara på benchmarksiffror, som har väldigt lite med verkligheten att göra. Det överlägset mest påtagliga vid vardaglig användning är random I/O vid ködjup 1-2, och där är vi fortfarande kvar vid hårddisksiffror a'la ~50MB/s. Här är Optane totalt överlägset, och det är tragiskt att Intel/Micron inte kunde konkurrera med 3D XPoint för att pusha utvecklingen framåt på det här området.

På vilket sätt är det ett problem? Kopierar jag filer från från en Linux-installation till en ramdisk, ca 10GB blandade filer i små storlekar, så är det klart på ca 2-3 sekunder. Dvs tillräckligt snabbt för att datorn inte ska kunna räkna ut den kvarvarande tiden.

När är det ett scenario där random I/O och ködjup 1-2 har en betydelse? Webb / databas / annan server?

Kan nämligen inte hitta ett scenario som en vanlig användare råkar ut för (för utom kryptering / komprimering) som skulle orsaka detta "på riktigt" hos en vanlig hemanvändare. Botar jag Linux så tar det mindre än en sekund. dvs kortare tid en att få datorn att få bild på skärmen.

Finns säkert några hardcore användare här (inkl. mig själv såklart ), men ser ingen anledning för majoriteten. Själv är mina filer mellan GB / TB i storlek, så hög hastighet är att föredra, men ser inget som ständigt behöver läsas / skrivas, sådant hanteras i RAM. Antagligen skillnad i Linux / Windows där, men finns en anledning till att man dumpat Windows för några år sedan.

-r--r--r-- 3,7T 2017-10-01 23:50 Seagate_20TB2/Diskavbild av HGST 4TB backup (2017-10-01 1518).img

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kvävekylda då eller?