Rolig Multiplayer känns "dött"

Permalänk
Avstängd

Rolig Multiplayer känns "dött"

Avsinstallerade nyss Battle.net och Warzone då det saknas ranksystem och antifusksystem så det känns som ett tärningskast varje omgång om man hamnar mot överdrivet bra spelare och/eller fuskare. Idag finns det fler fuskare än tidigare. Jag har själv fuskat när jag var en liten slyngel och "low life" på den tiden så jag vet.

Jag vet att det är jag som suger på Warzone helt enkelt (KDA=0.79) samtidigt som jag känner att riktigt rolig multiplayer som Battlefield 2, Bad Company 2, Battlefield 3 & början på 4:an var de roliga Multiplayer-dagarna såväl som första StarCraft II-expansionen var riktigt rolig i Multiplayer då färre fuskade och det var allmänt mer teamplay. Visst börjar man oxå bli gammal.

Andra multiplayer-spel (Overwatch, LoL, t.ex.) så är det istället "toxic" som är ledordet och visst gnällde man oxå en hel del själv som en liten slyngel i CS 1.6 men man kämpade ändå på något vänster. Nu är det först "toxic behaviour" i chatten och sedan "griefing/trolling" i spelandet efteråt. Och ja, återigen bristen på teamplay. Majoriteten spelar COD Singlelayer.

Får hålla mig till Singleplayer-spel hädanefter ÄVEN om jag tycker att det är oerhört roligt att spela Warzone på Discord och få prata med andra svenskar istället för mig själv dygnet runt i min trånga lilla lya här i Sundsvall. Att det saknas ranksystem och antifusksystem i Warzone och/eller bristen på teamplay med randoms gör att det blir bara tråkigt rätt fort vid varje spelsession.

Och ja, återigen... "gammal" börjar man oxå bli!

Nån annan som känner att dagens Multiplayer känns "dött" trots att det finns fler spelare än någonsin i dagens spel?

/ AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår din poäng. Vad har någon med de saker du beskriver med att "multiplayerspelande känns dött" att göra?

EDIT: Vill tillägga också att spel känns mycket mindre dött om man är med i ett community/forum på något sätt. Spelar man med andra och det finns en scen att se till så hjälper det. Men det är inte lätt, jag håller med, tycker också det känns dött att bara queuea och spela om man inte har vänner eller en scen att koppla spelandet till.

EDIT2: Det kan ha lite att göra med ålder också tror jag, när man var yngre var man nöjd med att spela online medan nu ser man till den större bilden för att kunna njuta av ett spel, så det räcker inte med bara multiplayer utan man behöver något "mer", som en community osv. omkring sitt spelande.

Permalänk
Medlem

Börja med onlineschack.

Att folk blir sura online är ingen nyhet. Stäng av chatten eller mutea spelarna och njut av spelet Det finns även grupper bl.a. här på Sweclockers för folk som vill spela tillsammans, testa en sån!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Börja med onlineschack.

Att folk blir sura online är ingen nyhet. Stäng av chatten eller mutea spelarna och njut av spelet Det finns även grupper bl.a. här på Sweclockers för folk som vill spela tillsammans, testa en sån!

Det är där jag spelar! Dvs., Warzone Discord som jag hittat via Geek & Warzone Sverige (eller vad den heter). Men det känns inte lika kul när man inte är säker på vilka som fuskar och vilka som bara är bättre än en själv.

Utan antifusk & ranksystem så är det verkligen glädjedödande rätt fort. Eller ja, ranksystem hade löst en hel del - så fuskarna kan hamna med varandra! Och ja, sen har vi också faktumet "Aim Assist" mot PC-spelare. Tack för det! /s.

Det känns som om vi i Europa får spela mot nördarna och/eller fuskarna (kinser+ryssar). När jag ser vissa amerikanska streamers så verkar de många gånger få gott om tid på sig att spreja ihjäl medan man själv sällan får det (hinner typ bränna 20-40 skott ur en Mac-10 (vilket är dåligt, jag vet) och dör eller så dör jag på en burst vilket tyder på aim key) vilket tyder på färre fuskare i kombination med färre bra spelare.

Typ DrDisrespect (som är helt klart bättre än mig men ändå långt ifrån lika bra från hans duopartner ZLaner som är fyra i världen) tycker jag alltid får sjukt gott om tid att skjuta ihjäl och sällan bli iskjuthjälen direkt och då brukar han oxå ha skitping i bland. Själv har jag alltid 40 ms eller lägre. Snubben är ju oxå några år äldre än mig och spelar med solbrillor och peruk, lixom...

Det enda jag är riktigt duktig på är Gulag - vinner runt 7/10 - vilket kan vara för att majoriteten av spelarna där INTE är nördar eller fuskare för vilken fuskare hamnar i Gulag liksom?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siglolmic:

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår din poäng. Vad har någon med de saker du beskriver med att "multiplayerspelande känns dött" att göra?

EDIT: Vill tillägga också att spel känns mycket mindre dött om man är med i ett community/forum på något sätt. Spelar man med andra och det finns en scen att se till så hjälper det. Men det är inte lätt, jag håller med, tycker också det känns dött att bara queuea och spela om man inte har vänner eller en scen att koppla spelandet till.

EDIT2: Det kan ha lite att göra med ålder också tror jag, när man var yngre var man nöjd med att spela online medan nu ser man till den större bilden för att kunna njuta av ett spel, så det räcker inte med bara multiplayer utan man behöver något "mer", som en community osv. omkring sitt spelande.

Sant.

Jag känner nu i äldre ålder att det är mer laget före jaget i multiplayer-spel. Och spelar man då med yngre som ser "jaget före laget" så blir det som att spela med massa bokstavligen talat "Singleplayers". Fast en annan sak är oxå att jag spelar delvis också för gemenskapen, typ män som måste snickra för att kunna snacka och hänga och kan inte bara sitta och snacka som kvinnor stereotypiskt talat kan göra.

Så egentligen äré mer för det sociala som jag spelar multiplayer dessa dagar. Blev lite klurigare sedan pandemin fick järngrepp om Sverige. Och då har jag inte samma tålamod för "gnäll" när man dör i ett game, utan då äré bara köra nytt direkt - inte sitta och prata igenom varför man dog mot kanske nördar eller fuskare.

Kardemumman är nog att jag spelar multiplayer för att kunna vara social, inte vara social genom att spela multiplayer. Typ så antar jag!

EDIT: Jag vill tillägga då att vissa svenskar jag hamnat med på dessa Discords har varit riktigt mysiga och roliga att spela med för då har det spelats mer för det sociala än att "man måste vinna" (inte så att man försöker förlora utan det är inte det viktigaste så det blir mindre "gnäll" och allmän "tilt" - panga snygga HS eller hektiska strider som man vinner är roligare, imho). Finns ett par som är superseriösa där det blir mindre roligt för det blir lättare "tilt", "gnäll" och bara dålig stämning. Typ KDA-fanatiker är väl det värsta, "Vilken KDA har du då? - .... jaha ...." *left the voice channel*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har respekt för din åsikt men vill dock inte påstå att mängden fusk var mindre förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tjena, "gammal" 52+ gamer här, spelat spel sen 12+

Ja du, vi har onekligen haft guld tider, såsom CS i starten, och star-wars/quake före detta. Numera är det jättetoxic som du säger, riktig illa faktisk, men det kan ju bero på att vi är äldre nu och inte längre tolererar skitsnack och skrik i mic'ar.

Detta problem löste vi dock många år sen, tiden går och man får ju ganska många vänner via Steam och online forums, och dom bästa av dom (inte spelmässig bästa) bildar en liten privat klan, och sen så har man egna servers med lösenord så spelar man bara ihop, och inviterar vänner och folk man litar på, detta är vägen att gå om man vill spela lagom och i roligt sällskap, har ohört många goda minnen från detta, och det slutar inte vid 50+

Jag vill nästan säga det finns FÖR många spelare, RUST är ju mega-toxic men se hur många som spelar, finns hur många servers som helst, men lik fan står man i kö 60-120 plats varje gång, då orkar man inte spela officiellt online. Men det ÄR jätteroligt när man väl hittar nån ny server och folk tävlas på samma nivå.

Har 1400+ timmar i ARK, 500+ timmar i Empyrion etc. För det mesta privata servers, men ...hur roligt som helst.

Permalänk
Medlem

Spelar själv fortfarande Battlefield 3. Inget som hindrar dig från att köra äldre spel om du inte känner dig hemma i de nya.

En sak som jag tycker är lite tråkigt och som du också delvis nämner är att spelarna i många spel har blivit väldigt "tryhard" och därmed också ofta "toxic". De första månaderna efter att ett nytt multiplayerspel lanseras brukar ofta vara de roligaste då många inte känner till spelet fullt ut och det således finns mycket mer rum för att "leka".

Nu vet jag inte hur det ligger till i just Warzone som du nämner men jag blir rätt så störd när jag hör folk skrika om fuskare hit och dit. Alla som är bättre än en själv måste inte automatiskt fuska. Det kommer nästan alltid att finnas andra som är betydligt bättre än en själv inom alla områden. Bättre att se det som en anledning att bli bättre själv än att förakta dessa personer.

Ett tips är att leta upp mindre communities (typ specifika servrar eller mods) om du är ute efter just gemenskapsdelen av multiplayer. De stora spelen där de flesta bara är intresserade av att prestera så bra som möjligt själva (och gärna beskyller andra för sina egna brister) brukar inte lägga en god grund för en bra genenskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Tjena, "gammal" 52+ gamer här, spelat spel sen 12+

Ja du, vi har onekligen haft guld tider, såsom CS i starten, och star-wars/quake före detta. Numera är det jättetoxic som du säger, riktig illa faktisk, men det kan ju bero på att vi är äldre nu och inte längre tolererar skitsnack och skrik i mic'ar.

Detta problem löste vi dock många år sen, tiden går och man får ju ganska många vänner via Steam och online forums, och dom bästa av dom (inte spelmässig bästa) bildar en liten privat klan, och sen så har man egna servers med lösenord så spelar man bara ihop, och inviterar vänner och folk man litar på, detta är vägen att gå om man vill spela lagom och i roligt sällskap, har ohört många goda minnen från detta, och det slutar inte vid 50+

Jag vill nästan säga det finns FÖR många spelare, RUST är ju mega-toxic men se hur många som spelar, finns hur många servers som helst, men lik fan står man i kö 60-120 plats varje gång, då orkar man inte spela officiellt online. Men det ÄR jätteroligt när man väl hittar nån ny server och folk tävlas på samma nivå.

Har 1400+ timmar i ARK, 500+ timmar i Empyrion etc. För det mesta privata servers, men ...hur roligt som helst.

Jovars, jag tackar jag! 32 i februari blir jag. CS 1.5-1.6 var gyllene tider med mIRC #pcw #pracc, egna noob-klaner i cuper, och så vidare. Då vill jag också påstå att trots vårt tillfälliga dampande som småbarn så var vi ändå rätt hyfsade socialt online. Och så var inte inbyggt mikrofonsnack i spel lika vanligt utan då var det Ventrilo, Mumble och Teamspeak som gällde och att gnälla bland ens lagmedlemmar "avskräckades" för det ansågs förstöra stämningen.

Har inte tänkt på det förrän i skrivande stund nu att sällan någon i någon röstkanal som säger åt någon annan som gnäller rätt ofta att bara sluta och "skärpa sig". Däremot har jag hört vissa kommenterar i efterhand att, "Det är bara ett spel" när gnällspiken lämnat röstkanalen. Jag skall erkänna att jag ibland är en av dessa gnällare (typ "fuskanklagar" när jag dör blixtfort på medel eller långt avstånd av Rifles - ej snipers dock - i Warzone). MEN! Jag skall säga att jag oxå har haft sjuka "lucky shots" själv.

Det där med egna servers har ju tyvärr blivit svårare med vissa moderna spel som inte tillåter egna fysiska servrar utan endast tillfälligt virtuellt hostade. När du säger ARK så menar du online survival-spelet där dinosaurier finns med?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Har respekt för din åsikt men vill dock inte påstå att mängden fusk var mindre förr.

I de spel och de servrar jag spelade på så kändes det som extremt få fuskare. Battlefield 2-servrar, Bad Company 2-servrar, Battlefield 3-servrar (där jag spelade då det var Webhallens servrar så då vart det permabans fort och svartlistades - grymt bra på sin tid!). Gamla CS var ju endast inbjudna matcher och inget random matchmaking som med CSGO.

Jag skall lägga till att CSGO var sjukt mysigt de första åren när de kom innan man blev tvungen att spela med eller mot random ryssar. Möter sällan fuskare där - nog för att jag inte är tillräcklig hög rank. Men jag brukar kunna få flest kills som awpare då jag älskar sådana vapen. Men awp:n i csgo < AWP i 1.6. Även Deageln i csgo < Deaglen i 1.6.

Det skulle inte förvåna mig om fuskande idag också har blivit mer "tryhard", dvs., folk försöker dölja sitt fuskande. Troligen för att de har betalat riktiga pengar för det denna gång. Så det blir svårare att avgöra någon som nyttjar endast wallhack än när någon kom in på random CS 1.6 server med speedhack+aimbot och döda hela 1 sekund in per runda!

Själv måste jag köra med thermal på mina vapen i warzone för alla dessa jädrans skins som nästan smälter in i bakgrunden gör det omöjligt ibland att se. Även cold-blooded är lättare att se med thermal än utan tycker jag. Kontrasten finns där så då ser jag rörelserna som en T-rex!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

När du säger ARK så menar du online survival-spelet där dinosaurier finns med?

Korrekt! Och vi spelar sällan färdigt spelet som det ska spelas, utom bygger och bygger stora strukturer och mindre städer

Permalänk
Medlem

Håller med, vill även tillägga RNG för att spel ska passa alla.

A random number generator (RNG) is an algorithm that produces random numbers. In video games, these random numbers are used to determine random events, like your chance at landing a critical hit or picking up a rare item.

Kan ha fel men jag upplevde att bolagen som skapade spel förr i tiden hade mer hjärta i utvecklingen. Idag handlar mycket om att tjäna så mycket pengar som möjligt vilket drabbar spelmiljön. Var tog alla roliga COOP spel vägen? När sluta spelbolagen lyssna på sina spelare? Varför försvann egenhostade servers/communitys? Det var dessutom större respekt förr när PC spelande var mer tabu.

När det kommer till community, inget slår IRC. Det är nog min största saknad från gamingvärlden.

Permalänk
Medlem

Beror på vilka spel du spelar imo.

Man kan nog inte förvänta sig mycket ifrån CoD communityt, men hoppar du in i en publik server i tex Hell Let Loose, Squad eller ARMA 3 så är det en helt annan story.

Men de gånger jag spelat tex Warzone med randoms så har jag ändå varit förvånad över hur pass bra folk sammarbetar, 9/10 när man har joinat med randoms så har alla faktiskt sammarbetat, och voice dialogen har varit förvånandsvärt civil och städad.

Permalänk
Medlem

Jag tror huvuddelen av problemet i det du beskriver som bristande lagspel i skjutarspelen du spelar är ett resultat av dess design. De flesta nya skjutare de senaste tio-tolv åren har stort fokus på att låsa upp prylar eller samla poäng, med få incitament till att spela som en grupp eller ens spela objektiven.

Med lite äldre spel, som Battlefield 2, fanns en mindre prägel av egen prestanda genom mindre fokus på att låsa upp ny skit. Inte att glömma att spelets design i större utsträckning gjorde att det fanns en fajt på nästa punkt och nästa punkt att ta är ganska nära den förra, där även killen som jagar kills har anledning att hänga på i rörelsen dit. När jag spelar Conquest i Battlefield 3 och 4 är det ett myller av folk som vimlar runt på alldeles för stora kartor med kanske 4-5 personer (av 32+) per lag som alls bryr sig om objektiven, resten jagar bara kills för att låsa upp nytt kitt. Spelen lider av dysfunktionell design och jag ser inget ljus i Battlefield-tunneln, så dåligt som serien förvaltats.

Strunta i de moderna, stora skjutarspelen och leta runt bland de mindre utvecklarna. De brukar ha bättre känsla för att balansera den enskilda spelarens behov av att bli sedd men utan att all typ av lagdynamik blir lidande för det. Ofta brukar dessa spel ha en mer simulator-liknande prägel däremot, vilket kan vara frustrerande. Jag tänker i första hand på spel som Red Orchestra (i huvudsak tvåan, Vietnam) och Insurgency (Source och Sandstorm).

I allmänhet är folk ganska retsamma mot varandra i de tävlingsinriktade spelen. Det är en del av online-retoriken. Och så har det i någon kapacitet alltid varit så länge jag spelat på nätet. Men det har till fördel också att det är särskilt kul att vinna över den kaxiga skitungen på andra laget.

Permalänk
Medlem

Jag älskar fortfarande warzone! Visst ibland får man möta riktigt bra spelare. Ligger på 0.83 I kd. Men Bor i Norge där har vi en klan du kan söka dig till som heter evil gummiebears, så länge du är över 30 och förstår norska :). Warzone har ett ranking system, du spelar bronse Silver guld och diamant matcher. Visst ranking systemet fungerar inte helt top, men i din och min liga så ska vi spela i bronse då är det inte mycket cheeting.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Man kan nog inte förvänta sig mycket ifrån CoD communityt, men hoppar du in i en publik server i tex Hell Let Loose, Squad eller ARMA 3 så är det en helt annan story.

Det är som @Mr.Borka var inne på en del av dess design mer än något annat. Nu var senaste COD jag spelade Black Ops 1, men då iaf så var det inget vidare sammarbete då det helt enkelt inte behövdes. Om man inte spelar det tävlingsinriktat så är det taktiska behovet i nivå av en skyttebana. Det behövs inte så folk gör det inte.

Squad (och dess föregångare Project Reality) är däremot på grund av sin design rätt omöjligt att åstadkomma någonting själv i. Man kan enbart prestera om man sammabetar med sina lagkamrater. Körde en del Squad Leader förr och fokusen var 90% kommunikation 10% skjutning. Vanlig squad medlem har däremot avsevärt mycket mer fokus på skjutningen.

Det är helt enkelt helt olika designer på spelen, båda avsiktliga. CoD designades med tanke om att man inte måste kommunicera, då det avskräcker många kunder och tar fokus från skjutandet. Squad är däremot designat för att kräva kommunikation och sammarbete med hög fokus på den sociala aspekten, men är mindre action intensivt. De designvalen reflekteras även i produktens helhet där Squad är ett taktiskt spel som gränsar till ett RTS med hierarkiskt sammarbete medans CoD är en "arkadig" rörlig skyttebana. Säger inte att något av de är fel då de helt enkelt har olika mål och är tacksam att vi har variationen och valmöjligheten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Håller väl med angående det mesta men hur fuskar man i Starcraft II? Macro binds?

Tillägg:
Börja spela med folk i din egen ålder så blir det oftast mycket roligare.