PSA: Mullvad är shadowbannat från Twitch-chatten

Permalänk
Medlem

PSA: Mullvad är shadowbannat från Twitch-chatten

Tänkte bara delge denna informationen. Blev smått irriterad när ingen någonsin svarade på mina meddelanden på twitch.

Det är säkert ett gäng här som använder Mullvad.
Det går att kolla på streams på Twitch. Skriver man i chatten ser man meddelandet själv, men ingen annan ser det när man är ansluten till Mullvad.

Har ni upplevt liknande med andra VPNer?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det är rimligtvis servern du var ansluten till som är problemet, inte VPN-klienten som helhet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Troligtvis pga spammare bakom VPN:en. Har inte upplevt det själv vad jag vet, men jag är inte superaktiv i Twitch-chatten, eller använder VPN hela tiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är rimligtvis servern du var ansluten till som är problemet, inte VPN-klienten som helhet.

Testat samtliga Mullvad-servrar som finns i Sverige och alla är shadowbannade i chatten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem.

Permalänk
Medlem

De som använder ip adresser för att banna är ute på hal is.
Både CG-NAT och VPN ger ju samma ip adress för flera användare.
Även publika råkar illa ut då man får olika.

Så det är snarare twitch som inte har en aning om vad de håller på med...

Netflix m.fl. spärrar ju VPN adresser om för många kommer från samma adress. Men de gör ju detta för att man inte skall gå runt geoblockingen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

3 år gammal tråd. Jag hade ganska nyligen samma problem. Ändrade från Malmö till Stockholm server (Mullvad) och det började fungera igen. (Gäller Twitch). Dock vet jag inte om det krävs en stund innan det blir shadowbannat igen. Får återkomma efter någon h.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag har konstaterat att denna servern från Stockholm "nr 11" verkar undvika problem med twitch. Använt nu i några dagar och det fungerar utmärkt. Kanske finns fler sådana servers. Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag är säkert inte den enda som försökt hitta lösning även 2023.

se-sto-wg-011

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Finns det en anledning man måste se Twitch över VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Finns det en anledning man måste se Twitch över VPN?

Självklart inte. Men man vill inte hålla på att stänga av och dra igång när man gör 50 andra saker. Jag vill ha vpn igång utan att ens behöva tänka på det

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

3 år gammal tråd. Jag hade ganska nyligen samma problem. Ändrade från Malmö till Stockholm server (Mullvad) och det började fungera igen. (Gäller Twitch). Dock vet jag inte om det krävs en stund innan det blir shadowbannat igen. Får återkomma efter någon h.

Beror väl på om det är oönskad trafik från utgångs-servern mot Twitch om det bannas eller inte - det räcker att en av kanske flera hundra samtida användare från servern bråkar med Twitch för att de skall stänga IP-adressen och då drabbas alla från den servern som har trafik mot Twitch. Utgående IP från CG-NAT adresser har liknande problem.

Det bör finnas mer finmaskiga lösningar att hantera problemen med oönskade användare från en viss IP-adress - men gissar att det är lazy admin på Twitch som inte har gjort någon bättre lösning för det, och kanske inte gör något förrän tillräcklig majoritet av besökarna är från just CG-NAT och VPN-server adresser och det börja göra ont i intäktsflödena...