Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Man kan ju välja att se dom där hoppen på lite olika sätt. Antingen ser man dom som framgångsrika eftersom Apple ju onekligen finns kvar och är ett framgångsrikt företag. Men man kan också välja att se 680x0 och PowerPC som misslyckade steg eftersom dom inte finns kvar, och x86 faktiskt gör det.

Men säljer x86 i någon större skala om 15 år? Jag jobbar med PowerPC (T2080/T2081) dagligen (nyutveckling) så den finns ju kvar.

Skrivet av walkir:

Jag är själv i liknande funderingar. Min nuvarande laptop har 8GB RAM samt 256GB SSD, vilket räcker fint till det jag gör idag. Dvs kör Lightroom, Photoshop, Davinci Resolve samt kör dualboot mellan Windows och Linux. Jag är relativt snabb med att lägga ut färdigarbetat material på externa diskar. Molnlagring litar jag inte på, då bland annat Zoolz nu kommer radera mitt livstidskonto där.

På nya MacBook Air, så kommer det antagligen inte vara lika lätt att köra dualboot, samt att jag ser ett behov att kunna köra Windows även i framtiden. I och med detta tror jag att 16GB RAM är att föredra. Visst kommer jag behålla min "gamla" Dell XPS 13, men jag kommer inte vilja släpa på flera datorer utanför hemmet framöver.

Så för mig lutar det mot en Air med 16GB RAM/256GB SSD i dagsläget. De 2500:- som jag "sparar" kan jag lägga på en extern SSD.

Jag behöver också Windows så avvaktar med köp till det är bekräftat att det funkar i Parallels Desktop. Kör både Linux och Windows virtuellt på min Macbook Pro 2013 och det funkar bra för mig med 16GB ram. Kör alla 3 samtidigt ibland men enda OS som egentligen behöver prestanda är Linux VM. Linux VM tar ibland upp 13GB ram men alla OS fortsätter funka utan lagg.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har ju ingen aning om vad du har för laptop, men det blir ju en skev jämförelse nästan oavsett. Om du påstår att dom appar du räknar upp är snabbare på på en Macbook med ett M1-chip än en prismässigt jämförbar PC så vågar jag med 99.9% säkerhet påstå att du har fel.

Jag har en Dell XPS 13 med i7 8565u vilket jag nämnde tidigare i tråden. Antagligen inte helt olik din X1:a i prestanda.

Ska vara ärlig med och säga att jag kollade inte på filmen du länkade, men en "prismässigt jämförbar PC" finns inte. I min bok så bör MacBook Air jämföras med exempelvis Dell XPS 13 samt Lenovo X1 Carbon, vilka båda kostar nära 20000:- om man är ute efter något annat än 1080p/1200p-skärm. Grafikkretsen (Intel UHD Graphics 620) är en flaskhals i sig och batteritiden lämnar en hel del att önska.

Visst har min Dell XPS 13 rapporterat över 20 timmars batteritid i många fall, men enbart när jag kör allting undervoltat samt i Power Save-läget. Dvs då presterar datorn långt under vad benchmarks visar. Våra Intel-baserade datorer klarar inte heller av burst-mode under någon längre tid, vilket gör M1:an ännu mer imponerande.

Jag skrev på "resande fot" av en anledning i min tidigare kommentar, då jag använder min laptop som just laptop. Jag vill inte vara beroende av en extern strömkälla för att rendera en film i Davinci Resolve eller om jag bokstavligen vill redigera bilder på stående fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Jag förstår inte, får denna bättre turn times i CIV 6 än en 10900K?

Nästa vecka får vi se. Nu kommer just civ6 köras emulerat eftersom nuvarande mac-version är x86, men det finns nog möjligheter att det blir nära (trots emulering)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Asså jag undrar när eller om Windows någonsin kommer gå över till ARM helt? Det kommer i så fall bli ett extra OS utöver det vanliga x86?
Jobbar som IT-tekniker på ett sjukhus och när man kollar på exempelvis MT-prylar som kör Windows (eller som kopplas till en Windows-dator) så är det så sjukt gamla saker som fortfarande krävs. Detsamma gäller inom många industrier. Windows bakåtkompatibilitet är en av deras största styrkor men samtidigt deras akilleshäl.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag är själv i liknande funderingar. Min nuvarande laptop har 8GB RAM samt 256GB SSD, vilket räcker fint till det jag gör idag. Dvs kör Lightroom, Photoshop, Davinci Resolve samt kör dualboot mellan Windows och Linux. Jag är relativt snabb med att lägga ut färdigarbetat material på externa diskar. Molnlagring litar jag inte på, då bland annat Zoolz nu kommer radera mitt livstidskonto där.

På nya MacBook Air, så kommer det antagligen inte vara lika lätt att köra dualboot, samt att jag ser ett behov att kunna köra Windows även i framtiden. I och med detta tror jag att 16GB RAM är att föredra. Visst kommer jag behålla min "gamla" Dell XPS 13, men jag kommer inte vilja släpa på flera datorer utanför hemmet framöver.

Så för mig lutar det mot en Air med 16GB RAM/256GB SSD i dagsläget. De 2500:- som jag "sparar" kan jag lägga på en extern SSD.

Precis, det är när/om man vill virtualisera som minne och disk börjar gå åt ordentligt. Jag är övertygad om att 8/256 räcker långt för mig om jag håller mig i OS X. Din lösning med 16GB och möjlighet till extern snabb disk låter som en smart och bra medelväg.

Det enda som talar för en MBP är att jag ibland får för mig att lira WoW Classic i sommarstugan och då inbillar jag mig att fläkten är till ganska stor nytta. Känns lagom dumt att basera ett helt datorköp på en sådan grej dock

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att Intel och AMD bara sitter och tittar på detrs annalkande undergång avseende x86. De måste ju rimligen ha ett svar till aktieägarna hur de avser bemöta denna utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Bara att @Yoshman rekommenderar den är skäl nog. Han har access till info på hårdvarusidan som vi vanliga dödliga kan drömma om. M1 är ett monster. När A14 springer cirklar runt x86 i prestanda per kärna i samma klockfrekvens. Hur kan M1 som slipper mycket av begränsningar i A14 i form av strömbudget vara sämre. Laptopmarknaden kommer delas upp i macbooks och resten.

Ja, jag förstår att vissa här på forumet är mer insatta än andra, men jag tycker fortfarande det är ganska orimligt att köpa något baserat på ett företags säljpresentation. Det finns fortfarande flera aspekter av både hård- och mjukvara som kan spöka i en release av en helt ny plattform.

Sen är jag själv sugen, men jag avvaktar då jag hoppas få lite mer klarhet om Apple gjort något käckt för att få bra RAM-prestanda trots att 16GB RAM är max-valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nästa vecka får vi se. Nu kommer just civ6 köras emulerat eftersom nuvarande mac-version är x86, men det finns nog möjligheter att det blir nära (trots emulering)

Man borde i och för sig kunna köra iPad-versionen?

Permalänk
Medlem

fy fan vad föråldrad och tråkig MacBook Air ser ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Svårt att tro att Intel och AMD bara sitter och tittar på detrs annalkande undergång avseende x86. De måste ju rimligen ha ett svar till aktieägarna hur de avser bemöta denna utveckling.

Intel har redan gett ett Trump svar. De hävdar att Intel 11-gen är bästa valet för alla. Har tyvärr inte tillgång till länken just nu, men tror att Intel hade mått bra av att börja erkänna lite av sina misstag.

Ser man tillbaka på historien, så har de haft problem sedan mitten på 90-talet med felräknande Pentium-processorer (forskarna på LTH fick göra om flera månaders arbete), avsaknaden av 16-bitars instruktioner (i en tid bestående av mestadels 16-bitars applikationer) i Pentium Pro m.m. Allt har de försökt mörka genom åren. Spectre/Meltdown verkar också vara något många har glömt bort, men Intels "fix" är fortfarande kännbar i min 8-gen CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har också sysslat med videoredigering. Varför är det dumt att ha stora interna ssd, som på min laptop med 4TB nmve ssd? I mer professionella sammanhang så vill man kanske inte ha arbetsfiler lokalt, men då måste man nästan ha 10Gbit ethernet hemma. Och ytterst få har detta, då de brukar ha en konsument router som begränsar alltihopa.
De som sitter med några externa diskar är nog mer hobbyredigerare. Sedan kan man göra en blandning av det hela. Men 250GB intern ssd och jobba med videoredigering utan 10GBit ethernet är inget jag hade gjort.

Det är inte dumt med en stor intern nvme ssd, det är bara onödiga pengar eftersom man ändå inte lagrar materialet på den interna disken. Varför man skulle behöva ha 10Gbit ethernet hemma förstår jag inte, standard i branschen är att 1 Gbit Ethernet per arbetsstation räcker.

Återigen, det var du som sa att det är dyrt, jag gav då ett exempel på varför det inte behöver bli så dyrt med ett användningsfall inom det område jag har yrkeserfarenhet av. Du skulle bli förvånad om du visste vilka relativt enkla hårdvaror som de flesta TV-program / långfilmer redigerats på. Sen finns det såklart posthus med extrema hårdvaror för SFX ala Avatar, men det är något annat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Va fan! Kunde dom inte släppt MBP 16 med ARM med?
Hade tänkte o köpa en på BF, men nu vetti fan om man ska lugna sig lite och vänta på en ARM MBP16

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

One word: Terminalserver.
Terminalserver kör ett operativsystem som windows eller Linux. Sedan låter den folk logga in på en egen session och köra det den vill. Detta betyder att man ej behöver köra Windows lokalt på sin egen dator utan kan logga in på terminalserver och köra det man vill köra där. Så behovet av att virtualisera windows eller Linux på sin dator har minskas.

Haha, jo, det har man hållt på med länge, men upplevelsen är helt fruktansvärd i min mening. Som bäst är det alltid det där lilla lagget, som för mig märks hur mycket som helst. Som man märker HELA tiden och känner av. Jag vill ha en premiumupplevelse om jag skall använda OS:et och det inte ska stå och puttra i bakgrunden och utföra uppgifter.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör ARM bättre än x86? Är det hårdvaran, mjukvaran eller en kombination?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man borde i och för sig kunna köra iPad-versionen?

LoL, det gör jag i och för sig emellanåt, men det är ju inte samma version.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad är det som gör ARM bättre än x86? Är det hårdvaran, mjukvaran eller en kombination?

HW, x86 härstammar från 70-talet och det man kunde då, med Arm så tog man lärdomarna man lärt sig sedan dess och gjorde en bättre design. (det är lättare att börja om från början än att försöka förbättra något befintligt)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara en 15" Air med edge to edge överallt. Gärna i koxgrå som tillval. Då har man en bärbar en stund framöver. 13" blir för litet över flera timmar för min del. 17" blir för klumpigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacco_1337:

Va fan! Kunde dom inte släppt MBP 16 med ARM med?
Hade tänkte o köpa en på BF, men nu vetti fan om man ska lugna sig lite och vänta på en ARM MBP16

De ska ju försöka sträcka ut transition i två år... då får de skynda långsamt! Är faktiskt förvånad över att de switchade tre modeller redan nu, hade personligen förväntat mig en MacBook Air bara och att de pratade lite om MacBook Pro men nu fick vi ju även den lilla Pro och Minin på ett bräde.

Och de har fortfarande en veckas leveranstid trots lansering igår. Se och lär om hur man hanterar sin supply-chain Sony, Nvidia, Intel, AMD...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det är inte dumt med en stor intern nvme ssd, det är bara onödiga pengar eftersom man ändå inte lagrar materialet på den interna disken. Varför man skulle behöva ha 10Gbit ethernet hemma förstår jag inte, standard i branschen är att 1 Gbit Ethernet per arbetsstation räcker.

Återigen, det var du som sa att det är dyrt, jag gav då ett exempel på varför det inte behöver bli så dyrt med ett användningsfall inom det område jag har yrkeserfarenhet av. Du skulle bli förvånad om du visste vilka relativt enkla hårdvaror som de flesta TV-program / långfilmer redigerats på. Sen finns det såklart posthus med extrema hårdvaror för SFX ala Avatar, men det är något annat.

Multipla okomprimerade strömmar i 4k / 60 fps behöver mer än en gbit har jag för mig. En ström ligger på ~800Mbit har jag för mig. Så det beror på vad man gör. Om man gör montage av flera olika videos i 4k från rå data så kommer man slå i taket. Det kanske är så att man kan få den att skicka komprimerad till som man använder när man skrubbar, så att det går snabbt.

2.5Gbit är ett billigare alternativ som borde räcka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

På vanligt Apple-manér så spottar man ur sig massa siffror som "6x" och "10x" prestanda utan att visa vad man jämför med eller i vilka arbetslaster eller liknande. "Denna dator är 10x snabbare än någon annan datorn antagligen!".

"Mini är en tiondel av storleken av motsvarande PC-system, men erbjuder fem gånger bättre prestanda."
Vad är detta för lösryckt skitsnack? Det här säger ingen ett skit om vad man faktiskt får. Det är som att säga att äpplen är en tiondel av storleken från en melon men fungerar 5 gånger bättre som ammunition i en potatiskanon. Runka högljuddare om ni kan tack!

Permalänk
Datavetare

Lite saker att ha i åtanke i denna diskussion: M1 är Apple första ARM64-krets som specifikt riktar sig mot datorer i stället för mobiler/pekplattor. M1 verkar finnas i två versioner, eller möjligen är det är exakt krets där bara cTDP skiljer. Den i MBA verkar ha en TDP på 10 W (passiv) medan den i 13" MBP och MacMini är aktivt kyld där jag sett nämnas att maximal effekt är ~20 W.

Är ju rätt garanterat att det kommer uppskalade varianter av denna krets för 16" MBP, iMac och i slutändan även MacPro. Gissningsvis är det just MacPro som sist kommer gå över till ARM64.

Vi vet inte exakta prestandan hos M1, men tack vara existerande tester av iPad Pro (t.ex. så exporterar A12Z i Ipad Pro ett 4k klipp ~40 % snabbare än 2020 års Intel-baserade 13" MBP och ~80 % snabbare än 2020 års Intel-baserade MBA) så går det att få en golvnivå, M1 är på alla sätt en stort lyft över A12Z.

Vi har också Anandtech lysande genomgång av A14. De testar t.ex. SPEC int/fp, en benchmark designad för att jämföra server-prestanda. Firestorm placerad i en Iphone12 lägger sig mellan 5950X och 10900K i prestanda, detta är alltså inte ett race-to-sleep test likt GB5 utan något som lastar CPUn under lång tid. Trots prestandan throttlar alltså inte Firestorm (single-thread) när den sitter i en telefon. Både AMD och Intels mobila CPUer har peak-frekvenser >4 GHz, de har desktop-prestanda så länge de kan hålla denna frekvens men de fixar inte det under längre tid trots 15-28 W TDP!

Enligt Apple (och AnandTech mätningar verkar styrka det) är perf/W ~3x bättre för Apple ställd mot det bästa man hittar på x86. Och det är mot "big-core". Sett till perf/W är det något de "små" kärnorna i A14/M1 är optimerad till. "Små" är verkligen inom citationstecken, de små kärnorna har tydligen fått ~30 % IPC ökning från föregående generation. Räknar man ut SPECint prestanda per MHz är den i praktiken identisk mellan 10900K och Icestorm i M14.

Klicka för mer information
Visa mer

Går man på AnandTechs mätningar är perf/W strax över 3x bättre i Icestorm än i Firestorm, d.v.s det är i stort sätt en tiopotens bättre än x86, NHL mot TV-pucken! Nästan så man är besviken över att de bara tryckte in 4 Icestorm i M1, vi kan nog räkna med en krets med minst 6 Firestorm och 6 Icestorm i 16 " MBP och iMac.

Blir riktigt spännande att se hur splitten mellan 4 riktigt feta CPU-kärnor och 4 perf/W optimerade kärnor fungerar i praktiken, inte minst då Intels Alder Lake är väldigt lik då de "små" kärnorna där inte heller är speciellt små utan förväntas ha en IPC i nivå med Skylake fast en maximal frekvens på 3-3,5 GHz (Atom Gracemont).

Är själv primärt intresserad av M1-prestanda för programutveckling. Enligt Apple själva är M1 i MacMini 3x snabbare än "nuvarande modell". Utgår från att de jämför med basmodellen, den har en CPU som är rätt jämförbar med i5-9400F (en 6C/6T med maximal boost på 4,1 GHz). Stämmer deras 3x i praktiken kommer min MacMini inte alls hamna speciellt långt efter min 3900X när det kommer till kompilering av stora projekt, samtidigt som M1 med 100 % säkerhet kommer vara klart snabbare på inkrementella byggen då dessa är i praktiken enkeltrådade. 3900X är fortfarande riktigt bra just när det kommer till kompileringsprestanda, den har en "package power" på 142 W mot ~20 W i M1 (20 W är inte TDP för M1, det är total effekt för hela kretsen inklusive RAM).

Själv räknar jag med att kunna köra majoriteten av alla program i ARM64 läge från start. Programutvecklingen har det lite förspänt här då Apple lite är tvungen att fixa de delarna om det ens ska vara möjligt att fixa resten. De rykten som läckt runt prestanda i Rosetta 2, Apples x86-emuleringslager, är att x86_64 applikationer körs på 50-70 % prestanda av motsvarande applikation i native ARM64 smak.

En hyfsat försämring, men det lägger ändå enkeltrådprestanda på nivån hos mobila Comet Lake och Zen2 baserade kretsar från Intel och AMD. De flesta skulle nog ändå säga att mobila Comet Lake och Zen2 baserade laptop duger till en hel del.

För de som vill köra Windows är det ändå lite frågetecken, en av de saker Rosetta 2 inte kan emulera är saker som behöver en hypervisor (vilket behövs om man vill köra Windows som gäst till MacOS).

Om Ryzen 5000 utskåpade Comet Lake, vad kallar man då detta?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

LoL, det gör jag i och för sig emellanåt, men det är ju inte samma version.

Dessutom är det lite surt att behöva köpa alla olika DLCer till tre olika versioner som jag har gjort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite saker att ha i åtanke i denna diskussion: M1 är Apple första ARM64-krets som specifikt riktar sig mot datorer i stället för mobiler/pekplattor. M1 verkar finnas i två versioner, eller möjligen är det är exakt krets där bara cTDP skiljer. Den i MBA verkar ha en TDP på 10 W (passiv) medan den i 13" MBP och MacMini är aktivt kyld där jag sett nämnas att maximal effekt är ~20 W.

Det där reagerade jag också på. Airen behövde ingen aktiv kylning men minin behövde och så säger man att det sitter samma CPU i båda?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För både ram och ssd står det: "Obs! Minnet i MacBook Air kan inte uppgraderas av användaren. Om du tror att du kommer att behöva mer minne i framtiden är det därför viktigt att du uppgraderar redan när du köper datorn."
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air/rymdgr%C3%A...
Det är en tråkig utveckling, då jag sedan 90 talet alltid har uppgraderat mina datorer inklusive laptops i efterhand. Nu tror jag dock 512GB ssd med 16GB ram står sig för många lång tid.
Jag skulle gissa Microsoft surface och andra ultratunna har samma problem.

Jag tycker tvärtom, vanligt "externt" RAM minne är en stor flaskhals för lösningar med CPU och grafik integrerat. Nu när man integrerar det i samma paket så öppnas det upp för mkt kraftfulla och innovativa minneslösningar.
Det gäller bara att välja mängd RAM och CPU tillsammans, det kan iaf jag vänja mig vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om Ryzen 5000 utskåpade Comet Lake, vad kallar man då detta?

Ser verkligen fram emot att du återkommer med lite kompileringstester efter du fått leverans!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Multipla okomprimerade strömmar i 4k / 60 fps behöver mer än en gbit har jag för mig. En ström ligger på ~800Mbit har jag för mig. Så det beror på vad man gör. Om man gör montage av flera olika videos i 4k från rå data så kommer man slå i taket. Det kanske är så att man kan få den att skicka komprimerad till som man använder när man skrubbar, så att det går snabbt.

2.5Gbit är ett billigare alternativ som borde räcka.

Mediat är i stort sett alltid proxymedia så 1Gbit räcker.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite saker att ha i åtanke i denna diskussion: M1 är Apple första ARM64-krets som specifikt riktar sig mot datorer i stället för mobiler/pekplattor. M1 verkar finnas i två versioner, eller möjligen är det är exakt krets där bara cTDP skiljer. Den i MBA verkar ha en TDP på 10 W (passiv) medan den i 13" MBP och MacMini är aktivt kyld där jag sett nämnas att maximal effekt är ~20 W.

Är ju rätt garanterat att det kommer uppskalade varianter av denna krets för 16" MBP, iMac och i slutändan även MacPro. Gissningsvis är det just MacPro som sist kommer gå över till ARM64.

Vi vet inte exakta prestandan hos M1, men tack vara existerande tester av iPad Pro (t.ex. så exporterar A12Z i Ipad Pro ett 4k klipp ~40 % snabbare än 2020 års Intel-baserade 13" MBP och ~80 % snabbare än 2020 års Intel-baserade MBA) så går det att få en golvnivå, M1 är på alla sätt en stort lyft över A12Z.

Vi har också Anandtech lysande genomgång av A14. De testar t.ex. SPEC int/fp, en benchmark designad för att jämföra server-prestanda. Firestorm placerad i en Iphone12 lägger sig mellan 5950X och 10900K i prestanda, detta är alltså inte ett race-to-sleep test likt GB5 utan något som lastar CPUn under lång tid. Trots prestandan throttlar alltså inte Firestorm (single-thread) när den sitter i en telefon. Både AMD och Intels mobila CPUer har peak-frekvenser >4 GHz, de har desktop-prestanda så länge de kan hålla denna frekvens men de fixar inte det under längre tid trots 15-28 W TDP!

Enligt Apple (och AnandTech mätningar verkar styrka det) är perf/W ~3x bättre för Apple ställd mot det bästa man hittar på x86. Och det är mot "big-core". Sett till perf/W är det något de "små" kärnorna i A14/M1 är optimerad till. "Små" är verkligen inom citationstecken, de små kärnorna har tydligen fått ~30 % IPC ökning från föregående generation. Räknar man ut SPECint prestanda per MHz är den i praktiken identisk mellan 10900K och Icestorm i M14.

Går man på AnandTechs mätningar är perf/W strax över 3x bättre i Icestorm än i Firestorm, d.v.s det är i stort sätt en tiopotens bättre än x86, NHL mot TV-pucken! Nästan så man är besviken över att de bara tryckte in 4 Icestorm i M1, vi kan nog räkna med en krets med minst 6 Firestorm och 6 Icestorm i 16 " MBP och iMac.

Blir riktigt spännande att se hur splitten mellan 4 riktigt feta CPU-kärnor och 4 perf/W optimerade kärnor fungerar i praktiken, inte minst då Intels Alder Lake är väldigt lik då de "små" kärnorna där inte heller är speciellt små utan förväntas ha en IPC i nivå med Skylake fast en maximal frekvens på 3-3,5 GHz (Atom Gracemont).

Är själv primärt intresserad av M1-prestanda för programutveckling. Enligt Apple själva är M1 i MacMini 3x snabbare än "nuvarande modell". Utgår från att de jämför med basmodellen, den har en CPU som är rätt jämförbar med i5-9400F (en 6C/6T med maximal boost på 4,1 GHz). Stämmer deras 3x i praktiken kommer min MacMini inte alls hamna speciellt långt efter min 3900X när det kommer till kompilering av stora projekt, samtidigt som M1 med 100 % säkerhet kommer vara klart snabbare på inkrementella byggen då dessa är i praktiken enkeltrådade. 3900X är fortfarande riktigt bra just när det kommer till kompileringsprestanda, den har en "package power" på 142 W mot ~20 W i M1 (20 W är inte TDP för M1, det är total effekt för hela kretsen inklusive RAM).

Själv räknar jag med att kunna köra majoriteten av alla program i ARM64 läge från start. Programutvecklingen har det lite förspänt här då Apple lite är tvungen att fixa de delarna om det ens ska vara möjligt att fixa resten. De rykten som läckt runt prestanda i Rosetta 2, Apples x86-emuleringslager, är att x86_64 applikationer körs på 50-70 % prestanda av motsvarande applikation i native ARM64 smak.

En hyfsat försämring, men det lägger ändå enkeltrådprestanda på nivån hos mobila Comet Lake och Zen2 baserade kretsar från Intel och AMD. De flesta skulle nog ändå säga att mobila Comet Lake och Zen2 baserade laptop duger till en hel del.

För de som vill köra Windows är det ändå lite frågetecken, en av de saker Rosetta 2 inte kan emulera är saker som behöver en hypervisor (vilket behövs om man vill köra Windows som gäst till MacOS).

Om Ryzen 5000 utskåpade Comet Lake, vad kallar man då detta?

Vill bara inflika att de har jämfört med den fyrkärniga minin med i3 och 3.6GHz. borde vara 8100b?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Jag är inte speciellt duktig på teknik, och hypen i tråden får mig att känna mig utanför. xD

Kan någon vänlig själ göra en TLDR? Vad består hypen av? Att det är en ny processor till en ny dator - fattar inte? Så är det väl alltid? Ah, ni fattar, jag är novis på detta men jag blir ju intresserad! Är det att processorn innebär ett ovanligt stort teknikkliv? Revolutionerande?

Hypen är att du nu kan få en PS4 (men med betydligt bättre CPU) i en bärbar dator som drar 10-20W och kan gå på batteri i uppåt 20h.

------------

Nu när jag sovit på saken så vill man absolut ha 16GB minne oavsett om det är HBM, GDDR eller vanligt DDR4.

Större SSD behöver man inte då man kan lösa långsam lagring med cloud eller extern usb.

En CPU ska vara bra på många saker och Geekbench säger långt ifrån allt. Vore kul att se andra tester (och det kommer vi antagligen få göra väldigt snart). Om Civ6 finns till Mac är det ju ett intressant test.

Fortnite finns till Mac.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Det där reagerade jag också på. Airen behövde ingen aktiv kylning men minin behövde och så säger man att det sitter samma CPU i båda?!

Man hade en befintlig låda och i den satt det en fläkt? Mer komplicerat än så var det nog inte. Mac mini-lådan är alltså groteskt stor för vad den innehåller. Därav att man jämförde lådan med något annat, obekant vad, som man då sa var 10x större. Apple snackar skit för att få det att verka bättre än vad det är. Man hade mycket väl kunna stoppa in en M1 i något som inte har en fläkt och som är en bråkdel så stor som den befintliga mini-lådan (typ NUC, Apple TV etc).

Jag räknar med att Mac mini kommer med en betydligt roligare industriell design längre fram.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Ser verkligen fram emot att du återkommer med lite kompileringstester efter du fått leverans!

Misstänker att detta november kommer släpa sig fram ovanligt långsamt, för att inte tala om 25:e och 26: om leveransen blir den 27:e (står levereras november 25-27). Den får inte bli mer försenad, nu blir det att lära sig Swift i Advent of code (startar av naturligt skäl 1 december).

Tror detta är första gången någonsin jag köpt en pryl på lanseringsdagen. Håller i sak helt med de som tycker man ska vänta in tester först, men har sedan Apple släppte Ipad Pro och man såg hur den presterade mot MBA/MBP bara väntat på denna övergång, det blir bra så frågan här är bara "hur bra?".

BTW: någon som har erfarenhet av 4k monitorn Apple säljer? Jag vill ha en 24" 4k skärm, finns inte så mycket att välja på då. Har testat 27", vill sitta nära skärmen och tycker 27" blir lite för stort (kanske lite beroende på att jag primärt utvecklar på 14"-15" bärbara under rätt lång tid samt nästan allt jobbar mot datorer som är "remote" över SSH, tmux for the win!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer