Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem

Roligt med energin i denna tråd - oväntat på ett hårdvaruforum! Eller det trodde jag i alla fall (hade ju uppenbarligen fel).

Väldigt roligt om detta får lite fart i ARM-baserade PC-laptops. Jag har sneglat en del på Pinebook Pro (199 USD) som är ARM-baserad men har ungefär samma prestanda som en Raspberry Pi 4 (=OK för enkla sysslor).

Är ni sugna på att testa ARM så finns det hyfsat stöd i Linux-världen - du kan köra Ubuntu på en Raspberry Pi 4 till exempel.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Men x86 har fortfarande en edge mot dessa nya Apple-skapelser för dem av oss som vill ha valfrihet i Operativsystem. Man kanske vill ha nått minimalistiskt, man kanske vill köra Kali, ja, det finns fortfarande många scenarior där OS kan vara avgörande. Emulering kanske inte räcker i många fall.

Likt många andra Linux-distributioner så finns redan Kali för ARM. Linux är redan redo för ARM, det enda som saknas är vettig hårdvara (vilket tyvärr hänger mycket på Windows).

Permalänk
Medlem

Jag vill nog se en real-world test med Cinema 4D eller liknande innan jag går på hypen.

Att en laptop är lika snabb eller snabbare än en iPhone 12 imponerar helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, får denna bättre turn times i CIV 6 än en 10900K?

Permalänk
Musikälskare

Sjukt spännande, önskar Apple all lycka till!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag vill nog se en real-world test med Cinema 4D eller liknande innan jag går på hypen.

Att en laptop är lika snabb eller snabbare än en iPhone 12 imponerar helt enkelt inte.

Blir du mer imponerad av att en iPhone 12 hamnar på plats 4 i denna listan:
https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

Apple A14 Bionic @ 3.0 GHz ger 1584 poäng i Single Core. Dvs A14-processorn har redan slagit samtliga Intel-processorer på marknaden.

M1:an lär hamna i toppen när resultaten blir publika. I Multi Core verkar M1:an ligga på 7220, vilket i sig är imponerande (och bättre än exempelvis Intel Core i9-9980HK)

M1:an maxar ut redan vid 18W (TDP på 10W) medan Intels processorer har en TDP på 45W och lär kräva mer än det för att ens närma sig i prestanda (dvs burst mode).

Min i7-8565U (TDP på 15W) känns helt plötsligt som en gammal moped.

Permalänk
Skrivet av perost:

Likt många andra Linux-distributioner så finns redan Kali för ARM. Linux är redan redo för ARM, det enda som saknas är vettig hårdvara (vilket tyvärr hänger mycket på Windows).

Sant ...men frågan är om Kali / Linux distar kommer funka på Mac. Många detaljer kring drivrutiner, bootloader, styrkretskonfig, och mycket annat för dessa nya skapelser... Må vara ARM, men kanske inte räcker som sagt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

För både ram och ssd står det: "Obs! Minnet i MacBook Air kan inte uppgraderas av användaren. Om du tror att du kommer att behöva mer minne i framtiden är det därför viktigt att du uppgraderar redan när du köper datorn."
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air/rymdgr%C3%A...
Det är en tråkig utveckling, då jag sedan 90 talet alltid har uppgraderat mina datorer inklusive laptops i efterhand. Nu tror jag dock 512GB ssd med 16GB ram står sig för många lång tid.
Jag skulle gissa Microsoft surface och andra ultratunna har samma problem.

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat köra den mjukvara jag vill så hade det blivit köp, nu får jag vänta ett tag.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Kul att se ARM på PC, okej Mac då men desktop/laptop.

Hoppas arm slår stort så vi får nåt på PC sedian att ersäta x86 med, själv har jag kört Gentoo Linux med en bladning av PPC, Alpha , x86 och x86_64 samtidigt så för mig är nya ISA roligt.

Se hur det går med RISC V också.

Men varför i hela friden Gimpar Apple dom med 8Gb ram år 2020? 2500Kr för 8Gb till när det ksotar 350Kr per 8Gb till en PC i dag typ?
Snacka om att gimpa dessa nya intressanta maskiner redan från start helt i onödan.

16Gb borde ju vara minimum i dag. Jag fick slut på 32Gb på min mainrigg ett par gånger och tröttnade men vist alla kanske inte gör tygre saker på sin dator men 8Gb är ju kasst och ger ju inga marginaler för nåt.

Permalänk

När jag kollar på presentationen så är ramminnet integrerat i chipet? Det är inte konstigt att de få extrem bandbredd och bra prestanda för vissa saker då. Nackdelarna är självklara, glöm ramuppgradering och glöm att få in riktigt stora mängder ram. Där frågan är hur de ska lösa det för workstations? Men cpun lär också stöda extrent ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Blir du mer imponerad av att en iPhone 12 hamnar på plats 4 i denna listan:
https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks.

Nej självklart inte. Som sagt, jag är helt enkelt inte speciellt imponerad av syntetiska benchmarks.

Jag vill se hur dom presterar i program som människor faktiskt använder.

Jag tittade inte på hela presentationen, utan snabbspolade på en del ställen, men jag tyckte det var intressant att i hela presentationen så använde man siffror som 2x och 6x när man talade om prestanda, men när man talade om faktiska applikationer som Photoshop och Cinema4D så sa man helt enkelt att man kunde göra dom sakerna, men ingenting om prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För både ram och ssd står det: "Obs! Minnet i MacBook Air kan inte uppgraderas av användaren. Om du tror att du kommer att behöva mer minne i framtiden är det därför viktigt att du uppgraderar redan när du köper datorn."
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air/rymdgr%C3%A...
Det är en tråkig utveckling, då jag sedan 90 talet alltid har uppgraderat mina datorer inklusive laptops i efterhand. Nu tror jag dock 512GB ssd med 16GB ram står sig för många lång tid.
Jag skulle gissa Microsoft surface och andra ultratunna har samma problem.

Här kan jag dock tycka det är befogat iaf för RAM då det är integrerat i SoC.

Skrivet av pa1983:

Kul att se ARM på PC, okej Mac då men desktop/laptop.

Hoppas arm slår stort så vi får nåt på PC sedian att ersäta x86 med, själv har jag kört Gentoo Linux med en bladning av PPC, Alpha , x86 och x86_64 samtidigt så för mig är nya ISA roligt.

Se hur det går med RISC V också.

Men varför i hela friden Gimpar Apple dom med 8Gb ram år 2020? 2500Kr för 8Gb till när det ksotar 350Kr per 8Gb till en PC i dag typ?
Snacka om att gimpa dessa nya intressanta maskiner redan från start helt i onödan.

16Gb borde ju vara minimum i dag. Jag fick slut på 32Gb på min mainrigg ett par gånger och tröttnade men vist alla kanske inte gör tygre saker på sin dator men 8Gb är ju kasst och ger ju inga marginaler för nåt.

Återstår att se hur stor nytta integrerat minne gör, och kostnaden går då givetvis inte att jämföra med vanliga RAM stickor.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag kollar på presentationen så är ramminnet integrerat i chipet? Det är inte konstigt att de få extrem bandbredd och bra prestanda för vissa saker då. Nackdelarna är självklara, glöm ramuppgradering och glöm att få in riktigt stora mängder ram. Där frågan är hur de ska lösa det för workstations? Men cpun lär också stöda extrent ram.

Ja det är integrerat, ska bli spännande hur det kommer fungera i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Min barndom

Det som jag reflekterar över när jag läser denna artikel är min barndom, eller kanske tidigaste ungdomstid. Apple hade gått över till RISC-processor (jag hade liten aning om vad det varför något dock). Däremot var den uppenbarligen snabb, stora helsidesannonser, till och med i vår morgontidning basunerade ut dess överlägsna snabbhet jämfört med PC-datorer. Ofta inkluderades vad jag kommer ihåg diagram.

Ironiskt nog har denna tid när man sett tillbaka varit Apples sämsta period sedan dess födsel. Apple som tillverkare gick genom något som kan liknas vid en kris och sedan refererade många denna period som en svart fläck i historien, den "då Apple fokuserade på prestanda". Någon riktig fart på Apples datorer, kommersiellt, blev det väl sedan aldrig innan de gick över till Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej självklart inte. Som sagt, jag är helt enkelt inte speciellt imponerad av syntetiska benchmarks.

Jag vill se hur dom presterar i program som människor faktiskt använder.

Jag tittade inte på hela presentationen, utan snabbspolade på en del ställen, men jag tyckte det var intressant att i hela presentationen så använde man siffror som 2x och 6x när man talade om prestanda, men när man talade om faktiska applikationer som Photoshop och Cinema4D så sa man helt enkelt att man kunde göra dom sakerna, men ingenting om prestanda.

För video använde man final cut Pro med x2.8 ProRes transcode och för foto Affinity photo med x2.0 multicore vector prestanda jämfört med standard 13" MacBook pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För video använde man final cut Pro med x2.8 ProRes transcode och för foto Affinity photo med x2.0 multicore vector prestanda jämfört med standard 13" MacBook pro.

Jo men det är ju fortfarande oerhört begränsat. Vi har ingen aning om hur dom uppnått den prestandan.

Att man har fått den prestandan i egna program/codecs för videoredigering/encoding antyder att man kan få den prestandan även i andra program, men det är inte alls säkert.

Vi kan väl vänta och se helt enkelt!? Ni får vara hur mycket fanboys ni vill, ni kan ha rätt, men ni kan också ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jo men det är ju fortfarande oerhört begränsat. Vi har ingen aning om hur dom uppnått den prestandan.

Att man har fått den prestandan i egna program/codecs för videoredigering/encoding antyder att man kan få den prestandan även i andra program, men det är inte alls säkert.

Vi kan väl vänta och se helt enkelt!? Ni får vara hur mycket fanboys ni vill, ni kan ha rätt, men ni kan också ha fel.

Givetvis presenterar man best case i sina egna presentationer det trodde jag var underförstått? Jag invände bara mot att man visst använde riktiga program och inte bara syntetiska testresultat.

Edit: och jag är knappast fan boy, enda apple produkten jag ägt är en iPhone 3g så det var ett tag sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mutation:

Ni som köper innan det kommit någon recension överhuvudtaget är verkligen modiga. Jag skulle aldrig få för mig att köpa något baserat på ”6x bättre än.... ja vadå”.

Snälla nån.

Bara att @Yoshman rekommenderar den är skäl nog. Han har access till info på hårdvarusidan som vi vanliga dödliga kan drömma om. M1 är ett monster. När A14 springer cirklar runt x86 i prestanda per kärna i samma klockfrekvens. Hur kan M1 som slipper mycket av begränsningar i A14 i form av strömbudget vara sämre. Laptopmarknaden kommer delas upp i macbooks och resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Jag förstår inte, får denna bättre turn times i CIV 6 än en 10900K?

Ställer de viktigaste frågorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Min barndom

Det som jag reflekterar över när jag läser denna artikel är min barndom, eller kanske tidigaste ungdomstid. Apple hade gått över till RISC-processor (jag hade liten aning om vad det varför något dock). Däremot var den uppenbarligen snabb, stora helsidesannonser, till och med i vår morgontidning basunerade ut dess överlägsna snabbhet jämfört med PC-datorer. Ofta inkluderades vad jag kommer ihåg diagram.

Ironiskt nog har denna tid när man sett tillbaka varit Apples sämsta period sedan dess födsel. Apple som tillverkare gick genom något som kan liknas vid en kris och sedan refererade många denna period som en svart fläck i historien, den "då Apple fokuserade på prestanda". Någon riktig fart på Apples datorer, kommersiellt, blev det väl sedan aldrig innan de gick över till Intel...

Power PC från IBM. Ja de kursade nästan, Microsoft räddade dem genom att investera i företaget, man räddade sig själva från att tvingas klyva företaget pga Amerikanska monopolregler.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Avstängd

Max 16GB ram i en PRO? 16GB stoppade maxade man bärbara maskiner 10 år sedan om det gick.

Fortfarande touchbar.

Så dom kastrerade Mac Mini att ta bort 10Gbit-alternativet och max 16GB ram. Den gamla 6 core MAc Mini kommer leva länge precis som gamla 4 core-modellen från 2012?.

Hur lätt kan ram och SSD uppgraderas i detta maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Att man har fått den prestandan i egna program/codecs för videoredigering/encoding antyder att man kan få den prestandan även i andra program, men det är inte alls säkert.

Det finns som sagt ett skäl till att Apple inte går "all in" på M1 och ARM64 i dagsläget, då applikationer måste anpassas till ARM.

Detta gör att många program fortfarande kommer vara snabbare på Intels CPU:er ett tag framöver. M1:an har även brister såsom begränsningar i storlek på RAM och avsaknaden av stöd för eGPU.

Men på laptop-sidan där vi redan pratar om mer än 2-3 ggr högre prestanda i beräkningar, så tror jag att detta gapet redan är försumbart.

Se på ARM-baserade Microsoft Surface som exempel, där Microsoft redan idag fått ok prestanda i win32-applikationer på betydligt sämre hårdvara. Ta då även in i beräkningarna att Microsoft har betydligt mer legacy-kod att ta hänsyn till.

Apple har redan gått från 680x0 till PowerPC och x86/x64.
Visst gick det trögt för PowerPC att köra 68k-applikationer i början och samma utmaning fanns vid hoppet till Intel.

Nu är det ett nytt hopp, men glöm inte bort att Apple har mycket gratis från iOS som redan kör på ARM.

Själv är jag ganska säker på att program såsom Photoshop, Lightroom och DaVinci Resolve redan rullar bättre på M1:an än vad dessa gör på min nuvarande laptop. Speciellt utan laddare inkopplad, vilket ökar produktiviteten för alla på resande fot.

Permalänk
Viking
Skrivet av Stank:

Hur lätt kan ram och SSD uppgraderas i detta maskiner?

RAM går inte att uppgradera då det är inbyggt M1-chippet. SSD vet jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Spännande!
Och Apple har för ovanlighetens skull sänkt priset, inte för att de är billiga.
Men de är billigare.

Någon som vet vad skillnaden på air och pro är?
Från vad jag kunde läsa mig till har pro lite ljusare skärm, lite fylligare högtalare, lite större batteri och touch bar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tog 16/512, lär inte gå att uppgradera något. Samtidigt är kanske en MacMini inte så dumt, förväntar mig att det kommer hända lite saker i början så den är nog inte så spännande om något år från nu. Svider mindre när en lite billigare pryl bli obsolete.

Har en bra (jobb)laptop, så ska prova köra Ipad Air 4 + Magic keyboard som privatlaptop. Är inte helt övertygad om Ipad Air 4 duger som laptop, men får testa. Använder platta rätt mycket för att läsa saker, så är i så fall "bara" tangentbordet som är bortkastat.

Låter rimligt. Funderat lite i samma banor att köpa så "billigt" det går nu, det kommer antagligen utvecklas fort i början. Är så mycket tekniknörd att jag bara måste ha en helt ny arkitektur, bara för att. Inte ofta det händer

Kanske duger basmodellen av Air som en kombination av hemlaptop och nödlösning för att jobba när man är ute och far. VS Code och kompilering av mindre projekt ser jag inte skulle vara något problem för den.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk

Hittade påstådda benchmarks på internet. Om man bara tar siffrorna rakt av så ser det väldigt lovande ut. Jag menar, den ser ju ut att fightas med ganska kompetenta Desktop-CPU:er, och då är det här en ultra low voltage-historia som möjliggör uppemot 20 timmars batteritid.

Jämfört med min MBP från 2018 med Intel i5-8259u
+ 71% single core
+ 87% multi core
+ 322% grafikprestanda

Jämfört med min Ryzen 3900x
+ 27,5% single core
- 40% multi core
- Okänd skillnad i grafikprestanda, men antagligen stor
Måste ändå säga att det är imponerande siffror med tanke på att det sitter 4 hög- och 4 lågprestanda-kärnor i Apple M1 jämfört med min 3900x som har 12 kärnor som jobbar i maxfart.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns som sagt ett skäl till att Apple inte går "all in" på M1 och ARM64 i dagsläget, då applikationer måste anpassas till ARM.

Detta gör att många program fortfarande kommer vara snabbare på Intels CPU:er ett tag framöver. M1:an har även brister såsom begränsningar i storlek på RAM och avsaknaden av stöd för eGPU.

Jag förstår att appar måste anpassas, frågan är vad det innebär. Behöver mitt användande också anpassas? Om det är så att anpassade appar ger den prestandaökning som Apple pratar om, utan att funktioner/funktionalitet behöver stå tillbaka, cudos till dom.

Är det så att nedskalade versioner av appar blir snabbare, ja det är jag inte så imponerad av.

Det blir ju också (tror jag) svårt att sälja en Macbook Pro 13 med sämre prestanda (om det nu är så) med löfte om att det ska fixas i kommande generationer. Men, med det sagt, Apple-fanboys är Apple-fanboys.

Skrivet av walkir:

Men på laptop-sidan där vi redan pratar om mer än 2-3 ggr högre prestanda i beräkningar, så tror jag att detta gapet redan är försumbart.

I beräkningar av vad?

Sen är det ju så, att för 90% av alla användare, som kör Office, facebook, enklare Photoshop-redigeringar och på sin höjd någon video-redigering ibland, där har prestanda redan "slagit i taket", jag kan göra alla dom där sakerna på min Lenovo X1 utan att behöva vänta på den.

Skrivet av walkir:

Se på ARM-baserade Microsoft Surface som exempel, där Microsoft redan idag fått ok prestanda i win32-applikationer på betydligt sämre hårdvara. Ta då även in i beräkningarna att Microsoft har betydligt mer legacy-kod att ta hänsyn till.

Och hur har framgången varit för Surface X? Hur många har varit villiga att ta steget till sämre prestanda med en Surface X?

Skrivet av walkir:

Apple har redan gått från 680x0 till PowerPC och x86/x64.
Visst gick det trögt för PowerPC att köra 68k-applikationer i början och samma utmaning fanns vid hoppet till Intel.

Man kan ju välja att se dom där hoppen på lite olika sätt. Antingen ser man dom som framgångsrika eftersom Apple ju onekligen finns kvar och är ett framgångsrikt företag. Men man kan också välja att se 680x0 och PowerPC som misslyckade steg eftersom dom inte finns kvar, och x86 faktiskt gör det.

Skrivet av walkir:

Själv är jag ganska säker på att program såsom Photoshop, Lightroom och DaVinci Resolve redan rullar bättre på M1:an än vad dessa gör på min nuvarande laptop. Speciellt utan laddare inkopplad, vilket ökar produktiviteten för alla på resande fot.

Jag har ju ingen aning om vad du har för laptop, men det blir ju en skev jämförelse nästan oavsett. Om du påstår att dom appar du räknar upp är snabbare på på en Macbook med ett M1-chip än en prismässigt jämförbar PC så vågar jag med 99.9% säkerhet påstå att du har fel.

https://www.youtube.com/watch?v=b6g6rDDt9x8

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Kanske duger basmodellen av Air som en kombination av hemlaptop och nödlösning för att jobba när man är ute och far. VS Code och kompilering av mindre projekt ser jag inte skulle vara något problem för den.

Jag är själv i liknande funderingar. Min nuvarande laptop har 8GB RAM samt 256GB SSD, vilket räcker fint till det jag gör idag. Dvs kör Lightroom, Photoshop, Davinci Resolve samt kör dualboot mellan Windows och Linux. Jag är relativt snabb med att lägga ut färdigarbetat material på externa diskar. Molnlagring litar jag inte på, då bland annat Zoolz nu kommer radera mitt livstidskonto där.

På nya MacBook Air, så kommer det antagligen inte vara lika lätt att köra dualboot, samt att jag ser ett behov att kunna köra Windows även i framtiden. I och med detta tror jag att 16GB RAM är att föredra. Visst kommer jag behålla min "gamla" Dell XPS 13, men jag kommer inte vilja släpa på flera datorer utanför hemmet framöver.

Så för mig lutar det mot en Air med 16GB RAM/256GB SSD i dagsläget. De 2500:- som jag "sparar" kan jag lägga på en extern SSD.

Permalänk
Medlem

Riktigt spänannde detta med deras nya M1 chip att gå ifrån x86_64, stämmer alla siffrorna och batteritiden är ju underbar isåfall. Passivt kyld macbook air, på min macbook air 2015 så låter ju fläkten som ett flygplan vid Civ6 sessioner.

M1 kommer säkert prestera jättebra på apples egna program, men emulering av andra program skrivna för x86 kommer kanske vara hit and miss i prestanda, eller vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

..och vet man något om videoredigering så vet man att man kör liten intern disk och redigerar på en extern disk. Så stor intern disk i datorn är ganska ointressant i just det användingsfallet.

Jag har också sysslat med videoredigering. Varför är det dumt att ha stora interna ssd, som på min laptop med 4TB nmve ssd? I mer professionella sammanhang så vill man kanske inte ha arbetsfiler lokalt, men då måste man nästan ha 10Gbit ethernet hemma. Och ytterst få har detta, då de brukar ha en konsument router som begränsar alltihopa.
De som sitter med några externa diskar är nog mer hobbyredigerare. Sedan kan man göra en blandning av det hela. Men 250GB intern ssd och jobba med videoredigering utan 10GBit ethernet är inget jag hade gjort.