Nvidia avtäcker DPU – ett datacentersystem koncentrerat på ett instickskort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker DPU – ett datacentersystem koncentrerat på ett instickskort

Nvidia uppfinner en ny typ av acceleratorkrets som kombinerar nätverk, lagring, processorkärnor och grafikteknik i ett.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Volvo fick lite reklam i videon

Permalänk
Medlem

Underbart, denna typ av teknologikrympning vill vi se mer av gynnar microdatorer otroligt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Volvo fick lite reklam i videon

Då ryktet säger att det är Nvidia-hårdvara i nya Volvo så är det ju inte så dumt av Nvidia att göra lite smygreklam för bilen.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Intressant. Känns som ett typiskt koncept som antingen träffar mitt i prick vad gäller behov och smidighet och då blir lyckat. Eller så är det inte flexibelt nog att användas i de flesta områden, och därmed blir väldigt nischat, och så småningom bortglömt. Har själv inte i närheten av tillräckligt bra koll för att bedöma vilket.

Permalänk

Fan, jag var inte så långt ifrån för 3v sen när jag skrev detta:

Citat:

Jahaaaaa.... så det är därför grafikkorten blivit så stora redan denna gen. Man bereder plats för en fullblodad PC på en liten kant av kortet.
Ser nästa release speccar framför mig:

Geforce RTX4xxx - Geforce graphics card /incl SoC
RTX4900, Arm Cortex-X2 Ti, 16 GB RAM, and 512GB eMMC
Full range of IO ports.
5-slot design incl case and DC adapter.
Linux and WindowsOnARM ready

#18603136

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vilken typ av uppgift hanterar denna bättre än klassisk CPU/gpu? Står att 125 klassiska processorer skulle krävas för att göra samma beräkningar. Då antar jag att det är ett nischat område?

Och vad sjutton är specint och tops för nåt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilken typ av uppgift hanterar denna bättre än klassisk CPU/gpu? Står att 125 klassiska processorer skulle krävas för att göra samma beräkningar. Då antar jag att det är ett nischat område?

Och vad sjutton är specint och tops för nåt

Tops är såna du gör rent öronen med trots att folk som har koll säger att man inte ska använda dom Jag vet att du gör det, "alla" är nog lika skyldiga.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vilken typ av uppgift hanterar denna bättre än klassisk CPU/gpu? Står att 125 klassiska processorer skulle krävas för att göra samma beräkningar. Då antar jag att det är ett nischat område?

Och vad sjutton är specint och tops för nåt

De har nog gjort någon mystisk jämförelse med vanliga processorer om man lastar på AI beräkningar som man normalt skulle lägga på en GPU.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilken typ av uppgift hanterar denna bättre än klassisk CPU/gpu? Står att 125 klassiska processorer skulle krävas för att göra samma beräkningar. Då antar jag att det är ett nischat område?

Och vad sjutton är specint och tops för nåt

SPECint är väl någon sorts gammal cpu benchmark och TOPS är tera operations per second (det är mycket).

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilken typ av uppgift hanterar denna bättre än klassisk CPU/gpu? Står att 125 klassiska processorer skulle krävas för att göra samma beräkningar. Då antar jag att det är ett nischat område?

Och vad sjutton är specint och tops för nåt

Det viktiga för detta är möjligheten att lägga till korten i mindre enheter som inte kräver mycket CPU-kraft eftersom data inte behöver skyfflas lika mycket över PCIe upp till systemets RAM.

Fördelen är dessutom att man kan ha 200 Gbps, eller t.o.m. 400 Gbps ut till ett kort, trots att man endast har kanske PCIe 4.0 8x eller mindre i slotten där den sitter, eftersom trafiken kan stanna på kortet.

Det går således att ta in en massa data, utföra en del analys, och skicka vidare. Ett typexempel är övervakning från kameror för t.ex. analys av automatiserat lagerarbete som sköts av maskiner.

DPU ("SmartNIC") är väldigt användbara i datacenter då man kan få ett sånt kort att presentera sig som vad som helst mot servern, t.ex. NVMe-lagring, trots att servern inte har någon lagring. Dessutom manageras ett sånt kort via ett helt separat nätverk som servern inte har access till. Man kan då sätta en kund på servern och ge dem tillgång till hur mycket lagring som än behövs, samt se till att de endast kan nå sitt nätverk. Det går därefter att utöka deras access till andra nätverk utan att de behöver göra något annat på sin server.

Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt man ska vara lite försiktig med att uttrycka sig utan ordentligt med kött på benen och kanske speciellt när man når ut till en väldigt stor målgrupp som med en nyhet här på Sweclockers.

@loevet: Vad är det som gör det tydligt varför nVIDIA köper ARM? I.o.m. att köpet inte gått igenom än så licensierar nVIDIA IP från ARM för att bygga denna produkt, precis som väldigt många andra aktörer gör. Jag finner personligen ingenting som gör det "tydligt" varför just detta skulle motivera ett uppköp?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Dimman:

Jag tycker generellt man ska vara lite försiktig med att uttrycka sig utan ordentligt med kött på benen och kanske speciellt när man når ut till en väldigt stor målgrupp som med en nyhet här på Sweclockers.

@loevet: Vad är det som gör det tydligt varför nVIDIA köper ARM? I.o.m. att köpet inte gått igenom än så licensierar nVIDIA IP från ARM för att bygga denna produkt, precis som väldigt många andra aktörer gör. Jag finner personligen ingenting som gör det "tydligt" varför just detta skulle motivera ett uppköp?

Nej köpet har inte gått igenom än, men Nvidia avser köpa upp ARM och såvida köpet inte stoppas kommer det bli så. Att Nvidia lanserar allt fler datacenterprodukter med ARM-teknik gör det tydligt, enligt min bedömning, att Nvidia ser ARM som en viktig komponent i deras utbud av helhetslösningar för datacenter, AI och andra företagsinriktade tillämpningar. Nvidia har tidigare försökt få in x86-teknik för att kunna bygga den här typen av helhetslösningar. Det är så klart fritt fram att vara av annan åsikt, men alla dessa tecken är nog för att jag ska bedöma det som tillräckligt med kött på benen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nej köpet har inte gått igenom än, men Nvidia avser köpa upp ARM och såvida köpet inte stoppas kommer det bli så. Att Nvidia lanserar allt fler datacenterprodukter med ARM-teknik gör det tydligt, enligt min bedömning, att Nvidia ser ARM som en viktig komponent i deras utbud av helhetslösningar för datacenter, AI och andra företagsinriktade tillämpningar. Nvidia har tidigare försökt få in x86-teknik för att kunna bygga den här typen av helhetslösningar. Det är så klart fritt fram att vara av annan åsikt, men alla dessa tecken är nog för att jag ska bedöma det som tillräckligt med kött på benen.

Andra giganter som Apple, Samsung, Qualcomm m.fl. ser uppenbarligen också ARM som en viktig del av sin verksamhet. Nvidia hade kunnat göra precis samma sak utan att köpa ARM.

Jag ser fortfarande ingenting som gör det tydligt varför just ett uppköp är motiverat. Missförstå mig rätt här; det är precis som du säger fritt att vara av olika åsikt (eller kanske mer relevant här: fritt att spekulera). Jag hade inte reagerat om det stått att "det skulle kunna vara en motivation till uppköpet" eller liknande. Nu läggs det mer fram som fakta och då vill jag veta vad som motiverar det. Det är som nämnt många stora företag som använder/licensierar ARM's teknik (och har gjort i många år), så det i sig ser jag inte som en tydlig anledning. (Följer man den logiken så borde ARM redan varit uppköpt för länge sen)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Stora siffror men ja förstår inte hur imponerande det är. Visa mig FPS i spel så fattar ja 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]