Hyra för hyresrätt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lagerlöf:

1500-2000 kr i månaden för el låter ju helt sjukt.

Jag har 4 servrar och en desktop igång dygnet runt och betalar ca 700 - 800 i kvartalet med mitt rörliga elpris - som varierat från några ynka korvören upp till ca 50 öre kw/h över åren - med tillfälliga vinterspikar. Sen tillkommer nätavgiften på ca 1000/kvartal. 1500 i månaden låter orimligt. Däremot 1500 i kvartalet eftersom hyresvärden förmodligen drar av den elförbrukningen som inte mäts individuellt som omkostnad, som t.ex. ytterbelysning, torkrum etc.

Begär att få elmätare installerad.

Permalänk
Medlem

1.21 Gigawatts...

Permalänk
Medlem

Det låter ju helt orimligt på alla plan, som många andra varit inne på. Väldigt oseriöst!

Kan inte komma upp i sådan elförbrukning ens med en jättestor eldriven SUV och en massa med körda km per månad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

TS kanske sitter med ett tidigt RTX 3090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En kärnreaktor brukar ju generera el, inte förbruka den

Ska vi vara petiga så genererar inte en kärnreaktor el utan de eventuella generatorer som är kopplade till det varmvatten/ånga kärnreaktorn värmer.
Sveriges första kärnreaktor (R1 låg under KTH i Stockholm, lokaler finns kvar och går att besöka) genererade ingen energi utan förbrukade.
Men, det är bara om vi ska vara petiga och korrekta.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

TS kanske sitter med ett tidigt RTX 3090?

Nää men beställt ett 3080

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

@robinhermansson:

Ville de inte installera elmätare i centralen så kan de ju ändå be en elfirma att mäta över någon vecka så länge du inte delar säkringar/kablar med någon annan. Finns olika lösningar för att mäta förbrukning, så att installera en av dessa kanske ändå är billigast för dem

Skrivet av Lodisen:

Det är precis den länken är till för.
Du kan betala gamla hyran till länsstyrelsen tills att det är löst i högre instans och hyresvärden har ingen grund att vräka dig på.

Om du däremot betalar hyran (Den gamla) till hyresvärden så kan han vräka dig för att du inte betalat hyran.

Nej, det räcker att betala in din avtalade hyra till hyresvärden och säga att du vägrar höjningen. Redan tipsat om juridisk rådgivning, särskilt om TS inte är medlem i Hyresgästföreningen som kan bistå där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om du däremot betalar hyran (Den gamla) till hyresvärden så kan han vräka dig för att du inte betalat hyran.

Nej!

Skrivet av robinhermansson:

Får tacka än en gång. Jätte snällt för svar

Betalas den nya, önskade hyran in så räknas det som att hyresgästen accepterar höjningen. Du har redan meddelat värden att du inte accepterar höjningen. Se till att betala din nuvarande hyra i tid, bara.
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgasten-har-ratt-att-vagra...

Permalänk
Medlem

"Ser framemot ett gott samarbete"

Godkänner du höjningen men är missnöjd så är det inget gott samarbete, så kontakta dem och säg vad du tycker vänligt men bestämt. Sen om de struntar i vad du säger så är inte det heller ett gott samarbete, och då har de sagt emot sig själva. I ett samarbete ska båda vara överens, vilket verkar vara viktigt för dem.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Medlem

Skojare till hyresvärd (eller ja, plus personen som skrivit brevet) tbh. Hela brevet ser ut som ett skämt, men ska bli intressant att följa.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Känns som hyresvärden helt enkelt vill höja hyran men då det inte funkar så drar han valsen om elförbrukningen. Prata med hyresgästföreningen och samtidigt kanske du bör leta nytt boende.

Håller med många andra om att brevet var väldigt dåligt och konstigt skrivet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har varit i en liknande tvist med en privat hyresvärd. Utav slumpen så gick jag med i Hyresgästföreningen för att jag hade problem med en granne. Årligen fick man se den procentuella hyreshöjningen automatiskt och såklart räknade jag på vad min hyresvärd "skrivit" på lappen något år senare.

Siffrorna gick inte ihop!

Tog kontakt med Hyresgästföreningen som berättade att jag betalade 500kr för mycket i månaden och självklart frågade jag hyresvärden nere i källaren, där han satt och skåpsöp sin whiskey. Han spelade dum och hävdade att "standarden" var högre än vad som var framförhandlat plus att jag skrivit på för en högre hyra än vad hyresgästföreningen förhandlat.

Jag blev förbannad av hans oprofessionella attityd och satte dit honom för hans fiffel. Fick ca 16500kr tillbaks och sa upp lägenheten i samband med det. Knappast något jag ångrade. Dåliga hyresvärdar som struntar i sina bostäder utan endast vill kamma in pengar genom att bluffa sina egna hyresgäster är inte värda skit.

Regler kan man ALDRIG gå förbi. Det som är framförhandlat är det som gäller och ogiltigförklarade hyran som jag skrivit på i kontraktet i mitt fall. Låt inte din hyresvärd skojja omkring med dig. Ett sånt där brev är någon som skrivit ihop på fritiden och det går inte till på rätt sätt!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Hyreshöjning måste man för övrigt meddela två månader i förväg, och som sagt man har möjligheten att göra en tvist av det om man motsäger sig hyreshöjningen. Normala är att inte ta hela höjningen på en gång om man inte har några särskilda skäl också.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Värden kan ju inte gissa på din strömförbrukning. Om elräkningen är hög för fastighetens abonnemang, kan det såklart vara du, men även din granne, kanske tvättstugorna eller något helt annat. De behöver installera en elmätare per lägenhet, det behöver inte vara ett separat abonnemang. Men då kan de göra mätningar som visar fakta istället för gissningar.

Sedan att du inte har säkringarna i lägenheten borde ju vara något som drar ner hyran snarare än upp. Om du råkar smälla en säkring en lördag kväll, när kommer det någon som kan slå till/byta den?

Tycker inte brevet var tydlig heller, grötigt skrivet

Det var just det som hände. Att en säkring gick och fick vänta till nästa dag att få den fixad. Blev inget roligt för mig direkt. Så då skulle de kolla hur man bor och jag sa till dem, när de börja att snacka om min hyra, det är bara att installera en elmätare som är kopplad till mig. Jag har ju inte varit omöjlig på något sätt. Men 1500+ helt plötsligt NEJ TACK.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av snitch:

Nej!

Betalas den nya, önskade hyran in så räknas det som att hyresgästen accepterar höjningen. Du har redan meddelat värden att du inte accepterar höjningen. Se till att betala din nuvarande hyra i tid, bara.
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgasten-har-ratt-att-vagra...

Det var så jag och min granne gick ihop och sa. Att vi betalar den gamla, så får de gå genom sina instanser så länge.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Sötast
Skrivet av robinhermansson:

Det var just det som hände. Att en säkring gick och fick vänta till nästa dag att få den fixad. Blev inget roligt för mig direkt. Så då skulle de kolla hur man bor och jag sa till dem, när de börja att snacka om min hyra, det är bara att installera en elmätare som är kopplad till mig. Jag har ju inte varit omöjlig på något sätt. Men 1500+ helt plötsligt NEJ TACK.

Wait, så en säkring gick och de var omedelbart redo att diskutera hyreshöjning i samma minut?

Menar, när mina proppar har gått så har det aldrig varit en spontan tanke direkt

Man får ju Epic vs Apple vibbar här för fan. De själva som drog en propp för att ha anledning att "besöka" dig och beskylla dig?

De har ingen rätt öht att gå in i din bostad för att "se hur du bor" vad är detta, stasi?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hyreshöjning måste man för övrigt meddela två månader i förväg, och som sagt man har möjligheten att göra en tvist av det om man motsäger sig hyreshöjningen. Normala är att inte ta hela höjningen på en gång om man inte har några särskilda skäl också.

Det var det jag kände med, att man kan inte bara slänga fram en ny hyra hur som helst. Om jag accepterar det så kan de ju lika gärna om några månader skriva en ny hyra igen. Det låter ju slumpat på att jag skulle dra 1500/2000kr el per månad. Som inte vart problem innan. Bott här i 8år.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Wait, så en säkring gick och de var omedelbart redo att diskutera hyreshöjning i samma minut?

Menar, när mina proppar har gått så har det aldrig varit en spontan tanke direkt

Man får ju Epic vs Apple vibbar här för fan. De själva som drog en propp för att ha anledning att "besöka" dig och beskylla dig?

De har ingen rätt öht att gå in i din bostad för att "se hur du bor" vad är detta, stasi?

Som jag tycker med. Proppar går av ålder, har haft andra lägenheter innan. Hade det varit överbelastat hade de minst gått en i veckan snällt räknat.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Nää men beställt ett 3080

Vart kan man beställa det?

Rolig tråd 🙂👍

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Problemet var att en propp gick och jag inte har tillgång till proppskåpet.
Så det det är klart att de såg att man var en gamer :).

Vad använder du din server till? /nyfiken från 2020

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Vart kan man beställa det?

Rolig tråd 🙂👍

Elgiganten tog jag på. Sedan om man får det är upp till dem..

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av erssn:

Vad använder du din server till? /nyfiken från 2020

Mest vart för FIVE M, och Säkerhetskopiering.
Så inga tunga laster direkt.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk

Har ju en säkring på 10A till hela boendet. Så låter väldigt orimligt.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Kontakta hyresgästföreningen.
Här kan du se att de har avtal med privata hyresvärdar och kontrollerar så inget blir chockhöjt.

https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresfor...

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Skrivet av Grihm:

Kontakta hyresgästföreningen.
Här kan du se att de har avtal med privata hyresvärdar och kontrollerar så inget blir chockhöjt.

https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresfor...

Ska göra det, lät så jävla fel hela brevet.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Har ju en säkring på 10A till hela boendet. Så låter väldigt orimligt.

Har du inget kök? Hur lagar du mat?

Visst, en kokplatta eller mikro klarar man, men en spis/ugn brukar kräva en egen säkring på minst 20 A eller 3 x 16 A.

Permalänk
Avstängd

Hoppas du återkopplar hur detta fortgår, riktigt spännande.

Och hoppas det löser sig, men de håller ju garanterat på med något som inte är OK.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du har redan fått några bra svar men bidrar med mitt....

Hyresvärd får inte gå in i den lokal eller lägenehet som en hyrestagare hyr utan att annonsera och fråga om lov. Nu hade i och för sig en säkring gått sönder och ni kikade väl på det tillsammans.

Förhoppningsvis har ni ett befintligt undertecknat hyresavtal. Det borde reglera hyresnivån. Det mest vanliga med ett hyresavtal är att en justering av hyresnivån endast kan ske när det befintliga hyresavtalet löper ut. Det är inte ovanligt att man på lokaler skriver kontrakt som löper i tre år. För att en hyresvärd ska kunna höja hyran i förtid måste det befintliga hyreskontraktet sägas upp och vid uppsägning ska det framgå att uppsägningen sker pga en kommande justering av avgiften. I de fall som man har treårskontrakt är det också som standard att uppsägningstiden är nio månader.

Mitt tips är att du köper en energimätare från t.ex. Kjell & Co och ansluter dina strömkrävade grejer via en sådan. Mät hur mycket ström server och pc drar så att du har bra underlag vid en kommande förhandling.

Permalänk
Skrivet av robinhermansson:

Har ju en säkring på 10A till hela boendet. Så låter väldigt orimligt.

Om det stämmer så kan du ju som mest förbruka runt 1656kWh/mån (230V * 10A * 24timmar * 30dagar). Mer sannolikt är att du ligger på en snittbelastning om max 30% vilket skulle innebära ett par hundralappar i månaden, max någon tusenlapp om du har servrar och datorer som drar mycket ström hela tiden. Långt ifrån det de påstår.

Edit: tog bort mina siffror om elpriser, de stämde inte riktigt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Somn nämnt tidigare så är det bruksvärde och standard, inte bara storlek, som avgör värdet på lägenhet. Så om du har ett källarplan kanske du inte har till exempel lika bra fönster och tillgång till dagsljus som övriga lägenheter i samma byggnad? Egen ingång? Sådana saker ska beaktas vid fastställande av hyra