SMR - partitioner och filsystem?

Permalänk
Medlem

SMR - partitioner och filsystem?

Sammanfattning: Vilka filssystem lämpar sig för SMR-diskar? Spelar det roll om man har 1 eller flera partitioner?
==

Så, då sitter man här med ännu en SMR-disk. Köpte en härom året, eftersom jag snabbt behövde stor extern lagring för att avlasta en backuphårddisk som verkade lite misstänkt. Och, nu behövde jag lite mer lagring för att råda bot på kaoset på mina andra hårddiskar. Det är lättare att städa om man har gott om plats. Tills det är fullt igen.

Nå, jag köpte iaf en Seagate Backup Plus Hub 6TB för typ 1099 eller nåt, eftersom det var exakt en sådan jag hade sedan tidigare och var nöjd med, trots SMR-diskars begränsningar.

Min äldre (men samma firmware) Seagate 6TB har en NTFS-partition och en HFS+-partition (för Time Machine på MacOS), min nya 6TB har en HFS+-partition och en NTFS-partition. Dvs, uppsättningen av partitioner är tvärtom men 4K i blockstorlek på båda NTFS-partitionerna.

Och, jag märker nu att när jag kopierar samma filer (från SSD) till min nya hårddisks NTFS-partition så ”flaskhalsar” den mycket rejälare efter ett tag, än vad min gamla gjorde. Dvs, ”SMR”-effekten är snabbare och starkare. Kan det ha med partitionerna att göra, att NTFS-partitionen befinner sig längre bort från eventuell PMR-cache på hårddisken?

Den nya hårddisken gick dessutom 10C varmare än den gamla, direkt efter samma kopiering (på ett par hundra GB). De har samma RPM (mätt med Spectroid), 5400.

Även efter några timmars idlande var den nya hårddisken 10C varmare, och har så varit i ca en vecka. Tills idag, då den ligger på samma som den gamla. Go figure. Nåja, det är väl underhåll i bakgrunden kanske. Vi talar nu om 40C på den gamla hårddisken, 50C på den nya, och idag 42 på båda.

Den första 6TB-disken har funkat helt utan konstigheter, men den nya har mycket mer varierande hastighet.

Det här har ju fått mig att fundera på om det är något fel på disken, men jag har övertygat mig om att så inte är fallet. Däremot kanske det på SMR-diskar är större skillnad på början och slutet av disken? Eller hur är eventuell PMR-cache placerad?

Sedan är det väl diskuterbart om NTFS är det bästa filsystemet för SMR-diskar. Kanske ExFAT är bättre, det saknar ju flera funktioner som NTFS har men som orsakar fler skrivningar till disken - vilket man ju vill undvika på SMR (även om många små fångas i 256MByte cachen).

När det gäller Time Machine så går det ju långsammare än när jag kör mot min 2TB Seagate SSHD, men ändå inte så att det stör, och Time Machine måste ju ha HFS+. Men när jag backuppar Windowsfiler, eller mediafiler, då kan jag ju använda vad som helst (eftersom jag kör Linux då och då). Kan ext2, 3 eller 4 lämpa sig för SMR-diskar?

Har inte sett mycket på nätet annat än att ZFS och NAS/Raid ska akta sig för SMR, men sådant kör jag ju inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Du får titta med tex crystal disk info-programmet vad det är för disk inne i kabinettet, så kan du troligen se att det är olika diskar mellan nya och äldre externa cabinett.

---

NTFS sämst för att varje fil som skrivs så är man och pilla i $MFT på nästan samma ställe hela tiden - det fyller SMR-disken PMR-del fort.

FA16/32 och exFAT förmodligen lika dåligt som NTFS av samma orsak och du tappar också massor av metadata, rättigheter, användare, har inte hårda länkar etc. eftersom det inte finns plats för sådant i deras filsystems metadata.

ext4 ca 4 ggr bättre än NTFS innan det går trögt

BTRFS 10 ggr mer till att nedsölning aldrig inträffar innan man är klar

Är det mycket småfiler som läggs till och tas bort eller kört programmet 'bees' för block-deduplicering så bör man köra BTRFS 'balance' på filsystemet efter för att plocka ihop de 'fluffiga' chunken med massor av gluggar i till massiva dito igen. Då att fylla ut utrymmet i dom 'fluffiga' shunken med filer igen för att småfiler och block tagits bort kan gör att man åker in i SMR-väggen ganska fort även med BTRFS.

ZFS vet inte, men tror inte att det är så farligt med ZFS på en enskild lagringsdisk. - det är i RAID som faran finns med SMR-diskar med ZFS-filsystem

HFS+ - inte en aning - men gissar att de i grunden är en UFS-filsystem och har förmodligen liknande egenskaper som ext4.

---

Jag kör BTRFS på all backuplagring på SMR-diskar (har ett antal och inte ännu råkat på att BTRFS inte skulle vara monterbar när man ansluter disken igen trots missöden med glappa spänningsmatning och USB-sladdar under full skrivning, hängande program/OS etc. - dessutom ligger alla på LUKS-crypt i botten så innehållet är tämligen värdelöst om man inte har rätt passord)

- en viktig orsak är att på ingen tid alls så gör man en snapshot av subolymen man har sin backuppträd i innan man kör synkningen mot tex. NAS och skulle det vara så att den del filer på NAS börja ha krypterats av en ransomware-virus via någon klientdator så finns den friska versionen från förra backuppen kvar i snapshot - det enda det gör är att förändrade filer tar mer plats.

Snapshot i BTRFS är inte hierarkisk på samma sätt som i ZFS med farfar, far, son-förhållande i ett dataset vilket gör att man kan plocka bort en subvolym vilken ordningsföljd som helst, när som helst i BTRFS.

Snapshot i BTRFS är att det genereras en förfylld filträd i en ny subvolym med kopia av annan subolyms innehåll och efter snapshot-momentet är det som vilken subvolym som helst och du kan göra precis vad du vill inom subvolymen utan att det påverkar någon annan fil utanför subvolymen på BTRFS-filsystemet, inklusive att radera subvolymen igen (vilket går mycket fortare än att radera fil för fil inom filträdet med 'rm' då en garbage collector i BTRFS gör städjobbet en tid framöver).

Skapa en snapshot i BTRFS handlar om 1-5 sekunder i tid även för en 8TB dataset med 3 miljoner filer.

subvolym ser normalt ut som vilken filmap som helst, lite som att det är en monterad disk eller nätverksvolym med mount under mappnamnet och med samma restriktion att man tex. inte kan ha hårda länkar mellan filnamnen mellan subvolymer, bara inom subvolymen.

Man kan också göra read-only subvolymer där absolut ingenting under detta kan ändras, bara att ta bort hela subvolymen igen. tekniskt sett så gör man det genom att sätta quotan till 0 och eftersom varje ändring sker genom att det skrivs på ny sektor så måste man ha ledig plats på disken, det gäller också metadatan för subvolymen - och det finns inte och alltså kan inget ändras.

subvolymer kan också konfigureras (med "chattr +c subvolymmappen") att alla filer och skapade nya mappar som läggs i mappen komprimeras automatiskt och helt osynligt. - mycket värdefullt om man sparat på diskimages.

Permalänk
Medlem

Hm, jag får nog kolla upp ext4 nästa gång jag formatterar om en av dem, nångång. BTRFS låter väldigt bra, men är nog mer än vad jag behöver och klarar av idag. Intressant läsning dock.

Fick för mig att automatisk defragmentering av SMR-diskar känns fel, borde kunna skapa en hel del skrivningar i onödan kantänka, så det stängde jag av i Windows.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har du väl provat på subvolymer och snapshot inför var ny backup (med rsync) på externa lagringsdisk med BTFS så kommer det vara svårt att backa till ext4 igen... dessutom kan där du lägger filerna göras automatisk komprimerande och därmed spara diskplats för 'fluffiga' komprimerbara filer. Sådan komprimeringsstöd i filsystemet finns inte i ext4

Med snapshot kan man äta och ha kakan kvar och med rsync sätt att synka så är det bara nya och förändrade filer som tar mer plats - kör du med flagga --inplace i rsync så byts bara dom styckena inom filen som har ändrat sig sedan förra gången i tex. en backup av en databas eller en stor diskimage.

--inplace kör man bara på filer inom en subvolym i BTRFS och att man har gjort snapshot på subvolymen innan. - använd den inte för filer i tex. ext4 då om den är hårdlänkad till annan backup-set:s filer så kan det ändra på fler ställen än det du hade tänkt dig.