Bluetooth kan användas för att motverka spridning av COVID-19

Permalänk
Medlem

Årets dåligaste ursäkt för att få in mer data hur folk rör sig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Går folk omkring med WiFi, Bluetooth, GPS osv igångsatt trots att man inte aktivt använder det för stunden?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Lego Master
Skrivet av NodCommander:

Går folk omkring med WiFi, Bluetooth, GPS osv igångsatt trots att man inte aktivt använder det för stunden?

Konstant. Orka stänga av? Värsta jag vet är när jag ska dra på lurarna och de inte ansluter. Tar mig säkert 10 minuter innan jag kommer på att jag inte har BT igång, om jag har råkat stänga av det. Usch.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Går folk omkring med WiFi, Bluetooth, GPS osv igångsatt trots att man inte aktivt använder det för stunden?

Jag gick en universitetskurs i digital säkerhet (eller vad kursen nu hette) för ~10 år sedan. Vi hade då en gästföreläsning av FOI, och de hade satt upp en Bluetooth-sweeper i föreläsningssalen och visade resultatet på projektorn innan föreläsningen började på riktigt. Så det första man såg när man kom in i salen var en lång lista med Bluetooth-enheter som bara blev allt längre allt eftersom salen fylldes upp.

Så även bland en grupp med datateknikstudenter som gick en kurs i just säkerhet var det i alla fall på den tiden vanligt att många gick runt med Bluetooth påslaget även när de inte använde det. Det var några år sedan, man jag gissar att det inte ser bättre ut nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Och nackdelen är att rånare/våldtäktsmänpersoner får en väldigt bra bild, vart ensamma personer befinner sig.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Konstant. Orka stänga av? Värsta jag vet är när jag ska dra på lurarna och de inte ansluter. Tar mig säkert 10 minuter innan jag kommer på att jag inte har BT igång, om jag har råkat stänga av det. Usch.

Självklart stänger jag av det som inte används...

Skrivet av perost:

Jag gick en universitetskurs i digital säkerhet (eller vad kursen nu hette) för ~10 år sedan. Vi hade då en gästföreläsning av FOI, och de hade satt upp en Bluetooth-sweeper i föreläsningssalen och visade resultatet på projektorn innan föreläsningen började på riktigt. Så det första man såg när man kom in i salen var en lång lista med Bluetooth-enheter som bara blev allt längre allt eftersom salen fylldes upp.

Så även bland en grupp med datateknikstudenter som gick en kurs i just säkerhet var det i alla fall på den tiden vanligt att många gick runt med Bluetooth påslaget även när de inte använde det. Det var några år sedan, man jag gissar att det inte ser bättre ut nu för tiden.

Aj aj då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841