Bluetooth kan användas för att motverka spridning av COVID-19

Permalänk
Melding Plague

Bluetooth kan användas för att motverka spridning av COVID-19

Standarden föreslås användas i ett system där Bluetooth-enheter tillsammans motverkar risken för spridning av COVID-19.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Titeln får det att låta som de där konspirationspappen som tror att 5G ger Corona!

Permalänk
Medlem

Man är alltså ute efter motsatsen till Pokémon Go.
Först när vi alla har en GPS i röven kommer det här vara brukligt, och den dagen har vi nog värre problem än ett virus.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

"Syftet med lösningarna är att användare ska kunna undvika
stora folksamlingar"

Jag tror att jag kan upptäcka större folksamlingar med blotta ögonen, utan att behöva använda Bluetooth.....

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Inte om man stirrar på skärmen medans man traskar till Ica för att inhandla en energidricka så man orkar ta sig tillbaka hem igen. Skämt åsido, tycker det är helt fel att försöka lägga över ett sådant ansvar på tekniken. Kan se rubriker som "...men jag fick ingen varning innan jag gick rakt in i folkklungan, skandal!".

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Erik_T: Inte om man stirrar på skärmen medans man traskar till Ica för att inhandla en energidricka så man orkar ta sig tillbaka hem igen.

Jag vet inte hur du gör, men jag stirrar inte på någon skärm när jag traskar vare sig till eller från Ica, oavsett om det är energidryck eller något annat som skall inhandlas.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Erik_T:

Jag vet inte hur du gör, men jag stirrar inte på någon skärm när jag traskar vare sig till eller från Ica, oavsett om det är energidryck eller något annat som skall inhandlas.

Nej, men ta en titt på stan nästa gång du ska till Ica. Väldigt många gör det. Och har noll koll på omgivningen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag tror att jag kan upptäcka större folksamlingar med blotta ögonen, utan att behöva använda Bluetooth.....

Ibland kan det dock vara trevligt att känna till folksamlingar innan man kan se dem. Att kunna se t.ex. hur många som är i mataffären eller på stranden skulle kunna hjälpa folk att planera sina besök. Inte för att jag tror att denna teknik faktiskt kommer åstadkomma det, men att kunna se på en karta var stora folksamlingar för tillfället finns skulle nog vara hjälpsamt för många för att planera deras vardag.

Permalänk
Medlem

Fast man har ju redan testat detta i andra länder och konstaterat att det inte fungerar? Jag menar, på en social nivå. För att det ska fungera så måste man ha en bluetooth enhet OCH bluetooth aktiverat. Har alla det? Nope. Det är mycket data som uteblir. Och vad är poängen egentligen? Att om man är sjuk och "taggad" sjuk så ska man inte sprida det vidare? Bättre att stanna hemma isåfall. Fattar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ibland kan det dock vara trevligt att känna till folksamlingar innan man kan se dem. Att kunna se t.ex. hur många som är i mataffären eller på stranden skulle kunna hjälpa folk att planera sina besök. Inte för att jag tror att denna teknik faktiskt kommer åstadkomma det, men att kunna se på en karta var stora folksamlingar för tillfället finns skulle nog vara hjälpsamt för många för att planera deras vardag.

I viss mån kanske, men annars så räcker lite lokalkännedom och en titt på klockan långt.
För egen del så vet jag t.ex. vilka tider på dygnet det brukar vara mycket folk i mataffären, och vilka tider det brukar vara nästan folktomt där - och kan då planera mina besök därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ibland kan det dock vara trevligt att känna till folksamlingar innan man kan se dem. Att kunna se t.ex. hur många som är i mataffären eller på stranden skulle kunna hjälpa folk att planera sina besök. Inte för att jag tror att denna teknik faktiskt kommer åstadkomma det, men att kunna se på en karta var stora folksamlingar för tillfället finns skulle nog vara hjälpsamt för många för att planera deras vardag.

Där är i många i mataffären runt 16-17 på vardagar, speciellt på Fredagar eller innan långhelg/helgdagar. Även mycket runt den 25:e varje månad.
Där är mycket folk på stranden från Juni till Augusti om solen är ute.

Svårare än så är det inte.
Men näe, vi ska spåra alla istället. Som definitivt inte kommer missbrukas av allt och alla.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I viss mån kanske, men annars så räcker lite lokalkännedom och en titt på klockan långt.
För egen del så vet jag t.ex. vilka tider på dygnet det brukar vara mycket folk i mataffären, och vilka tider det brukar vara nästan folktomt där - och kan då planera mina besök därefter.

Är det inte rätt så uppenbart nu att folk i stort sett vägrar göra det förnuftiga för att de helt enkelt är själviska individer som inte har någon empati eller motivering för något annat än sina egna behov, eller bara rent barnsligt trots? Naturligtvis är inte det här en lösning för dessa så kallade "medmänniskor", men poängen är att vare sig vi vill det eller inte så kanske en teknologisk lösning på smittespridning är den enda som faktiskt kommer fungera, när "sunt förnuft" är en resurs som det är stor brist på.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Undviker själv bluetooth om inte mobilerna envist höll fast vid det så hade det ej funnits.
De som är intresserade av att spåra covid kanske borde kontakta fra de har nog koll på de flesta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ase:

Undviker själv bluetooth om inte mobilerna envist höll fast vid det så hade det ej funnits.
De som är intresserade av att spåra covid kanske borde kontakta fra de har nog koll på de flesta.

Vad är det för fel på tekniken i dina ögon, och vad vore ett bättre alternativ?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

kommer bli kul sen att se en person utge sig för att vara 30 personer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det inte rätt så uppenbart nu att folk i stort sett vägrar göra det förnuftiga för att de helt enkelt är själviska individer som inte har någon empati eller motivering för något annat än sina egna behov, eller bara rent barnsligt trots? Naturligtvis är inte det här en lösning för dessa så kallade "medmänniskor", men poängen är att vare sig vi vill det eller inte så kanske en teknologisk lösning på smittespridning är den enda som faktiskt kommer fungera, när "sunt förnuft" är en resurs som det är stor brist på.

Inte om den teknologiska lösningen involverar att människor agerar på egen hand utefter vad tekniken säger.
Om folk åker och badar trots att det är trångt på stranden, så kommer de inte att låta bli bara för att deras mobil säger åt dem att det är en folksamling på stranden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Där är i många i mataffären runt 16-17 på vardagar, speciellt på Fredagar eller innan långhelg/helgdagar. Även mycket runt den 25:e varje månad.
Där är mycket folk på stranden från Juni till Augusti om solen är ute.

Svårare än så är det inte.
Men näe, vi ska spåra alla istället. Som definitivt inte kommer missbrukas av allt och alla.....

Då kan du väl höra av dig till arbetsgruppen i artikeln och säga att de inte behöver anstränga sig, det är bara att fråga dig istället eftersom du vet var alla befinner sig hela tiden.

Nej, just mataffären och stranden var bara två av otaliga exempel. Även om det förstås handlar mycket om sunt förnuft så går det inte alltid att förutsäga var det uppstår folksamlingar. På samma sätt som att det är trevligt att ha information om vägbyggen i GPS:en så skulle det i dessa tider vara trevligt att kunna få en förvarning om oförutsedda folksamlingar. Men jag tvivlar som sagt på att det kommer hända, och som du säger är risken stor för missbruk.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de gick för både USA och Kina när de läste om detta.
WTF. Menar de allvar?
Total bevakning av alla som har mobiltelefoner med ursäkten att "begränsa smittspridningen"
Perfekt för tjuvar att veta när du inte är hemma, för stalkers och mördare för se när man är ensam.
1948 skaffade just en mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att de gick för både USA och Kina när de läste om detta.
WTF. Menar de allvar?
Total bevakning av alla som har mobiltelefoner med ursäkten att "begränsa smittspridningen"
Perfekt för tjuvar att veta när du inte är hemma, för stalkers och mördare för se när man är ensam.
1948 skaffade just en mobil...

De vill nog inte och kommer nog inte kunna se exakt var varje enskild individ är. Poängen är väl att ev app skickar data anonymt med positionen, och man kan därmed på serversidan knåpa ihop en aktuell heatmap om var det är större folksamlingar. Svårare än så behöver det inte vara Denna kan ju sen användas för att varna varje användare som appen ser att positionen visst minsann närmar sig en hotspot.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

En manick som spårar människor blir alltid integritetskränkande. På något sätt kommer denna data att spridas och någon kommer på något hack som kan pricka in på kartan var individer befinner sig. Eller så skickar de polisen för att skingra grupper som samlat sig, t.ex. för att demonstrera eller ha någon privat tillställning. Det blir begränsande för folks frihet. Som någon tidigare skrev man ser väl om det är en folksamling? Någon måtta på förmyndarsamhället får det väl ändå vara.

Men ingenting förvånar längre. I Australien skickar polisen upp drönare för att identifiera människor utan ansiktsmask eller de som "är för långt hemifrån". Kan man inte begränsa sjukdomen utan att inkräkta på mänskliga fri- och rättigheter? Vad blir nästa steg? Tvinga folk att vaccinera sig? En sjuk värld och då är det inte sjukdomen som är det sjukaste...

Permalänk
Medlem

Tycker själv att Finlandsväg angående smittspårningapp, verkar helt okej... Av det jag har läst om den.
Gillar personligen inte att hänga ut mina uppgifter överallt, så försöker mån av möjlighet begränsa mig till så få huvudaktörer som möjligt..

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/26/finlandsk-corona-app-satsar-pa-gott-dataskydd-och-kan-bli-ett-viktigt-verktyg

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tycker själv att Finlandsväg angående smittspårningapp, verkar helt okej... Av det jag har läst om den.
Gillar personligen inte att hänga ut mina uppgifter överallt, så försöker mån av möjlighet begränsa mig till så få huvudaktörer som möjligt..

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/26/finlandsk-corona-app-satsar-pa-gott-dataskydd-och-kan-bli-ett-viktigt-verktyg

Det där lät som ett väl genomtänkt initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det inte rätt så uppenbart nu att folk i stort sett vägrar göra det förnuftiga för att de helt enkelt är själviska individer som inte har någon empati eller motivering för något annat än sina egna behov, eller bara rent barnsligt trots? Naturligtvis är inte det här en lösning för dessa så kallade "medmänniskor", men poängen är att vare sig vi vill det eller inte så kanske en teknologisk lösning på smittespridning är den enda som faktiskt kommer fungera, när "sunt förnuft" är en resurs som det är stor brist på.

Äsch, det där är rätt överdrivet. De allra flesta tar hänsyn och försöker undvika att handla vissa tider och hålla sig undan trängsel. Det är dock inte alltid så lätt.

Det finns egoistiska rövhål, men de är inte särskilt vanliga. Men de märks mycket mer än de som är vettiga. Jag menar, de vettiga håller sig ju undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad är det för fel på tekniken i dina ögon, och vad vore ett bättre alternativ?

Jag är inget fan av blåtand heller då jag alltid har upplevt dom som buggigt och opålitligt.
Rätt vad det är så vägrar en enhet ansluta och då får man slå av/på blåtanden på luren och har man tur hoppar det igång.
Nästa steg är annars att synka om prylarna.

Värst är det med motorcykeln om jag skall sammankoppla intercom, GPS samt mobil. Vågar knappt inte röra grejerna när allting väl har kontakt.

Hur många har inte haft problem med blåtanden till sina bilar när det har kommit uppdateringar till Android/iOS?

Det kan vara så att alla bara är dåliga på att implementera det korrekt och att det egentligen inte är något fel på själva protokollet.
Har vi någon insatt i detta ämnet? ^^

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Haha, av rubriken att döma trodde jag först att detta var ett skämt där blåtand skulle skydda mot covid i motsatt till 5g som enligt en del sprider den...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn:

Som jag har förstått det skall man själv bekräfta i appen om man har Corona, sen hur de har gjort för att det inte skall missbrukas är en annan femma... för det kommer ju att missbrukas om det är möjligt... klicka i att man har Corona och sedan springa runt i hela staden, bara för att man kan...

Det måste de ju ha insett själv också och ha något system för att förhindra det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Klarspråkarn:

Som jag har förstått det skall man själv bekräfta i appen om man har Corona, sen hur de har gjort för att det inte skall missbrukas är en annan femma... för det kommer ju att missbrukas om det är möjligt... klicka i att man har Corona och sedan springa runt i hela staden, bara för att man kan...

Det måste de ju ha insett själv också och ha något system för att förhindra det.

Stod att de funderar på open source. Då kan ju folk kontrollera hur det funkar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte poängen med detta, men det spelar iofs ändå ingen roll för min del då jag självisolerar hursomhelst. Inte varit in i någon butik eller ens i närheten av några folkhopar överhuvudtaget sen i mars.

Skrivet av Barak:

Jag är inget fan av blåtand heller då jag alltid har upplevt dom som buggigt och opålitligt.
Rätt vad det är så vägrar en enhet ansluta och då får man slå av/på blåtanden på luren och har man tur hoppar det igång.
Nästa steg är annars att synka om prylarna.

Värst är det med motorcykeln om jag skall sammankoppla intercom, GPS samt mobil. Vågar knappt inte röra grejerna när allting väl har kontakt.

Hur många har inte haft problem med blåtanden till sina bilar när det har kommit uppdateringar till Android/iOS?

Det kan vara så att alla bara är dåliga på att implementera det korrekt och att det egentligen inte är något fel på själva protokollet.
Har vi någon insatt i detta ämnet? ^^

Du är inte ensam, bluetooth har alltid fungerat ruskigt dåligt för mig, och det gäller alla versioner och alla typer av enheter jag testat över åren (bilar, hörlurar, möss, tangentbord m.m.). Dålig räckvidd, störningskänsligt, tappar kontakten stup i kvarten.

Jag håller det därför avslaget på min telefon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Tycker själv att Finlandsväg angående smittspårningapp, verkar helt okej... Av det jag har läst om den.
Gillar personligen inte att hänga ut mina uppgifter överallt, så försöker mån av möjlighet begränsa mig till så få huvudaktörer som möjligt..

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/26/finlandsk-corona-app-satsar-pa-gott-dataskydd-och-kan-bli-ett-viktigt-verktyg

Protonmail skrev en blogpost om de olika alternativen för spårning i maj. Det finns iallafall två protokoll som de förespråkar; Decentralized Privacy-Preserving Proximity Tracing och Temporary Contact Numbers eftersom de protokollen använder öppen källkod, minimerar mängden insamlad data och samlar inte in platsdata. De länkar även till en serie som förklarar tänket bakom det hela på ett lite mer lättillgängligt sätt sätt än en vägg av text gör.

När de skrev inlägget var det fem länder som planerade att använda de protokollen (eller liknande): Schweiz, Österrike, Estland, Finland och Italien. Förhoppningsvis är det fler länder som hoppat på den modellen sen dess.

Permalänk
Medlem

Rent strunt för att kunna få mer data på rörelse.