Assassins Creed Valhalla

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det är ett givet köp men är fortfarande kluven i hur mycket lönnmördar känsla som finns kvar.

Håller med har kika på några yourtubers men de kanske inte riktigt ger en rättvis bild, men har också sett vissa saker ser inte alls bra ut vissa saker ser grötigt ut och ihop smetat.

satt bara och tänkte "fan The Witcher 3 kom ut för flera år sedan och allt är bättre i det spelet" det käns som att mycket är rushat, typ animationer eller när det är filmsekvenser i spelet så käns endel saker så jääävla billiga ut...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Med tanke på att Cyberpunk åter försenats blir det att satsa på detta spelet. Lanseringarna låg så pass nära att Cyberpunk hade prioritet men nu blir det kanske december tidigast som det kommer.

Liten fundering, går det inte växla in Ubisoft guld för att få rabatt på Uplay längre?

Svarar mig själv ifall någon annan funderar samma sak, 100 Ubisoft guld, eller vad det är, för 20% rabatt. Syns under varukorgsknappen. Preloadar spelet lagom till lanseringen (har segt 4G, behöver tiden) och ca 480kr var klart överkomligt.

Permalänk
Medlem

Ibland har man huvudet under armen. Jag pyntar ju månadsvis för Ubisoft Connect så igår kväll började jag preloada Valhalla i klienten - d'oh!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

känns som de 3 sista spelen är typ samma med annat skin... stealth kill hela tiden

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

I väntan på denna så märkte jag att jag hade köpt AC: Odyssey på rea någon gång, kört runt 30 timmar och måste säga...

Odyssey är den segaste AC-titeln jag kört, otroligt enformigt och jag brukar inte ha något emot unlock av Viewpoints, collectibles etc.

Extremt repeterande, mycket mer än andra titlar och man är tillbaka till fram och tillbaka metoden som precis som i ettan där man spenderar 80% att gå från A -> B -> A igen.

Man hinner tappa storyn helt under tiden man färdas runt i samma ställen i flera timmar och kör samma 3 moves i varje fight mot motståndare som har 2 skills de använder om och om igen.

Med det sagt så ser detta ut som en kopia med nya skins på... Tråkig utveckling av AC, tappat lite av det som gjorde dem bra och har blivit någon medioker version av ett RPG.

Permalänk

Ser tyvärr ut som en reskin av tidigare titlar. Synd för jag hade hoppats på mer då jag gillar vikingatiden samt AC-loren. Det blir till att köpa på rea någon gång i framtiden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Kotakus recension: https://kotaku.com/assassins-creed-valhalla-the-kotaku-review...

Verkar som ett sjysst standard ubisoft-spel, varken mer eller mindre. Ser fram mot att börja lira det imorn

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv

Eurogamer ger Recommended, näst högsta betyget: https://www.eurogamer.net/articles/2020-11-04-assassins-creed...

Permalänk
Medlem

Spelet fick 93% av PC Gamer som bedömer det som det bästa AC som gjorts. Får se inatt om de har rätt!

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som att det är speciellt väloptimerat. När jag kör benchmarken så får jag riktigt stora spikes och CPUn jobbar knappt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Glorde ett spontanköp av spelet i Ubisoft Connect appen för ca 5 timmar sedan nu (tänkte förladda under natten). Pengarna har dragits, bekräftelsemail mottaget och spelet finns i orderhistoriken, men finns inte i mitt bibliotek. En snabb koll på reddit och Ubisofts forum visar att jag är långt ifrån ensam om detta problem och att det tydligen kan dyka upp någon gång mellan 4-10 timmar efter köp, supporten rekommenderar att man väntar 24 timmar innan man kontaktar dem för hjälp.

Under all kritik att man inte väljer exempelvis Steam istället för att ha en egen butik/launcher om man nu inte kan fixa årets största släpp (för Ubi) smidigt. Att man dessutom väljer att lansera Connect mellan WD:Legion och AC:Valhalla och inte får ordning på den gör det hela ännu värre (har haft problem att få mina clubpoäng och med krasher då och då sedan lanseringen av appen).

Så varning för digitalt köp via Ubisoft för tillfället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Känns ju inte som att det är speciellt väloptimerat. När jag kör benchmarken så får jag riktigt stora spikes och CPUn jobbar knappt.

https://forumbilder.com/images/2020/11/10/Assassins-Creed-Valhalla-Screenshot-2020.11.10---00.22.43.22.png

Hade samma problem men drog upp resolution scale till 100% så slapp jag spikesen, men sämre fps då förstås. Tyckte inte det såg bra ut när det var på 70% heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av MammDiin:

Hade samma problem men drog upp resolution scale till 100% så slapp jag spikesen, men sämre fps då förstås. Tyckte inte det såg bra ut när det var på 70% heller.

Skönt att höra man inte är ensam med prestandaproblem, kör ett RTX 3080 (visserligen i 4k) och ligger väl mellan 45-60fps med high/ultra inställningar.
Ska bli intressant och se hur nya RX6000-serien kommer prestera då det tydligen (?) är ett AMD-optimerat spel...

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Hade samma problem men drog upp resolution scale till 100% så slapp jag spikesen, men sämre fps då förstås. Tyckte inte det såg bra ut när det var på 70% heller.

Detta problemet hade Odyssey också. Att dom aldrig lär sig.
Lär fixa sig med en patch framöver.
Ser fram emot att spela spelet ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Detta problemet hade Odyssey också. Att dom aldrig lär sig.
Lär fixa sig med en patch framöver.
Ser fram emot att spela spelet ikväll

Jag körde i 4K och var tvungen dra ner resolution slidern för att inte få hacken. Låg inte på konstanta 60 men ändå nära på 100 %. Flöt på fint på 75 %

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

Känns ju inte som att det är speciellt väloptimerat. När jag kör benchmarken så får jag riktigt stora spikes och CPUn jobbar knappt.

https://forumbilder.com/images/2020/11/10/Assassins-Creed-Valhalla-Screenshot-2020.11.10---00.22.43.22.png

Oj, förklarade nämnda problem med att spelet hackade sig fram. 3440x1440 på ett 1080Ti här. Nu har jag gamla drivare så när det äntligen blir att spela ikväll så ska de senaste installeras. Snittade 49 FPS i benchslingan så hoppas jag klarar mig till 60, men blir att försöka se om jag kan nå 90 FPS. Hade varit fint med ett nytt kort till detta spel.

Permalänk
Medlem

Spelet verkar ju buggigt så räcker säkert med en optimeringspatch. Ska du ha raytracing så får du måhända lägre fps med 3070 eller något.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag får ju inte ens starta spelet än, säger bara "Förladdat" :3 Riktigt snygg release!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hade preloadat det i går och testade att starta upp spelet innan jag drog på jobb imorse. Kom til screenen "press any key" tillsammans med Valhalla-loggan så antar att det ska fungera då jag kommer hem senare. Recensionerna ser bra ut

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Den spontana känslan efter att ha sett lite videos och streams av spelet är att jag tycker dom borde uppdatera spel/grafikmotor. Det känns knappast som att det hänt så mycket sedan senast gällande det grafiska, jämfört med RDR2 verkar det t.ex. riktigt daterat.

Visst. RDR2 kanske är bland det mest välgjorda, fast det är ju faktiskt ändå två år gammalt vid det här laget (konsolreleasen åtminstone).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Känns ju inte som att det är speciellt väloptimerat. När jag kör benchmarken så får jag riktigt stora spikes och CPUn jobbar knappt.

https://forumbilder.com/images/2020/11/10/Assassins-Creed-Valhalla-Screenshot-2020.11.10---00.22.43.22.png

Samma frame drops i Watch Dogs Legion DX12 benchmark. Hur känns det inne i spelet? I Legion benchmark kan jag se dessa brutala framedrops som tydliga hack, men märker inte av samma inne i spelet. Har inte kört Valhalla än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Hade samma problem men drog upp resolution scale till 100% så slapp jag spikesen, men sämre fps då förstås. Tyckte inte det såg bra ut när det var på 70% heller.

Tack, det löste problemet med spiksen

Skrivet av anon5930:

Oj, förklarade nämnda problem med att spelet hackade sig fram. 3440x1440 på ett 1080Ti här. Nu har jag gamla drivare så när det äntligen blir att spela ikväll så ska de senaste installeras. Snittade 49 FPS i benchslingan så hoppas jag klarar mig till 60, men blir att försöka se om jag kan nå 90 FPS. Hade varit fint med ett nytt kort till detta spel.

Spelet är väldigt krävande. Visst, 1080Ti är ett bra mycket bättre kort än mitt 1070Ti. Men Mitt kort går ner på knän i 2560x1440 med iställningar i normal-high. Dock så städar G-Sync upp en hel del drops, vilket känns ändå bra. Jag skulle säga att jag ligger mellan 30-70 fps.

Skrivet av Fulci:

Samma frame drops i Watch Dogs Legion DX12 benchmark. Hur känns det inne i spelet? I Legion benchmark kan jag se dessa brutala framedrops som tydliga hack, men märker inte av samma inne i spelet. Har inte kört Valhalla än.

Watch Dogs Legion är bra mycket värre. Fulare spel som körs sämre.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Den spontana känslan efter att ha sett lite videos och streams av spelet är att jag tycker dom borde uppdatera spel/grafikmotor. Det känns knappast som att det hänt så mycket sedan senast gällande det grafiska, jämfört med RDR2 verkar det t.ex. riktigt daterat.

Visst. RDR2 kanske är bland det mest välgjorda, fast det är ju faktiskt ändå två år gammalt vid det här laget (konsolreleasen åtminstone).

Jag håller med, dock så är Valhalla ett Xbox One/PS4-spel. Nästa Assassins Creed släpps säkert med ny eller kraftigt uppdaterad grafikmotor.

Detta känns lite som när Black Flag släpptes till XB1/PS4.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag får ju inte ens starta spelet än, säger bara "Förladdat" :3 Riktigt snygg release!

Samma här. Någon som vet när alla får spela spelet?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Manett:

Samma här. Någon som vet när alla får spela spelet?

Igår kl 14.00 gick det att spela... om man körde VPN till Austrailen
Borde gå när som kan man tycka på EU servrarna.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Körde benchmarken i Valhalla och det hackar nåt enormt med framedrops ner till under 10 fps. Men sen när jag började spela spelet märkte jag inte av dessa hack längre. Man kan trycka på F1 inne i spelet och se en framerate graf live, och den var utan dessa framedrops som finns i benchmarken.

Bench

Ingame

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Samma här. Någon som vet när alla får spela spelet?

kl 17 om ni köpt på epic
ubi twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Tack, det löste problemet med spiksen

Spelet är väldigt krävande. Visst, 1080Ti är ett bra mycket bättre kort än mitt 1070Ti. Men Mitt kort går ner på knän i 2560x1440 med iställningar i normal-high. Dock så städar G-Sync upp en hel del drops, vilket känns ändå bra. Jag skulle säga att jag ligger mellan 30-70 fps.

Watch Dogs Legion är bra mycket värre. Fulare spel som körs sämre.

Känns som mitt 2060 kommer få svettas ordentligt på min 3440x1440-skärm. Kanske bäst att avvakta att köpa...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

Tack, det löste problemet med spiksen

Spelet är väldigt krävande. Visst, 1080Ti är ett bra mycket bättre kort än mitt 1070Ti. Men Mitt kort går ner på knän i 2560x1440 med iställningar i normal-high. Dock så städar G-Sync upp en hel del drops, vilket känns ändå bra. Jag skulle säga att jag ligger mellan 30-70 fps.

Watch Dogs Legion är bra mycket värre. Fulare spel som körs sämre.

Lite osäker på hur ett 1070Ti presterar men det är väl rejält snabbare än ett 1070 men något långsammare än 1080? Känns som det borde rulla på rätt bra ändå, märkbar skillnad för mig att gå från 2560x1440 till 3440x1440. Blir intressant att kolla hur det presenterar ikväll, när jag testade innan så envisades spelet med både ultra high på nästan alla inställningarna, inte native utan 0,7x av denna samt high på AA, vilket jag brukar köra lägsta eller avstängt. Samt gamla drivare.

Dryg dag att jobba hemifrån detta, spelet var spelbart redan på morgonen men jobb går förstås före. Speciellt när det är offerter på gång. Men ikväll... då jävlar!

Skrivet av Nordinho:

Känns som mitt 2060 kommer få svettas ordentligt på min 3440x1440-skärm. Kanske bäst att avvakta att köpa...

Offra grafikinställningar till gudarna annars

Låter tungt även med ett sånt kort. Vet inte hur du tänker men själv vill jag ha en så snygg och gärna välpresterande upplevelse som möjligt. Kan ju vara värt att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite osäker på hur ett 1070Ti presterar men det är väl rejält snabbare än ett 1070 men något långsammare än 1080? Känns som det borde rulla på rätt bra ändå, märkbar skillnad för mig att gå från 2560x1440 till 3440x1440. Blir intressant att kolla hur det presenterar ikväll, när jag testade innan så envisades spelet med både ultra high på nästan alla inställningarna, inte native utan 0,7x av denna samt high på AA, vilket jag brukar köra lägsta eller avstängt. Samt gamla drivare.

Dryg dag att jobba hemifrån detta, spelet var spelbart redan på morgonen men jobb går förstås före. Speciellt när det är offerter på gång. Men ikväll... då jävlar!

Offra grafikinställningar till gudarna annars

Låter tungt även med ett sånt kort. Vet inte hur du tänker men själv vill jag ha en så snygg och gärna välpresterande upplevelse som möjligt. Kan ju vara värt att vänta.

Haha sant! Ja, det spelet jag lirar mest är ju RDR2, och med tanke på hur jävla vackert det är så har ju ribban lagts väldigt högt 😅

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st