Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alborion:

Nu tänkte jag slå till på en burk. Den här: https://www.komplett.se/product/1155180/dator-surfplatta/dato... har jag tänkt köpa. Jag vill bara fråga er om "Bländskydd" är detsamma som en matt skärm? Jag söker en matt skärm, och denna står det "blänkskydd" på. Jag tänkte beställa den utan att den finns i lager. Är det en bra idé, eller kan man få vänta väldigt mycket längre än deras beräkning för när datorn finns i deras lager igen?

Om du söker på 82A2003AMX på PSREF så får du fram att det troligen är en direktöversättning av anti-glare. Alltså matt, annars hade det stått glossy.

Man kan även se det på vikten, då modellen med glasskärm väger 1.4kg medan kompletts väger 1.33kg vilket är samma som den matta versionen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

För mig verkar det vara 4-5 veckor oavsett om det är T14 eller T14s, men har inte så bråttom med köpet ännu då det mesta verkar vara på distans just nu. Ja 4k hade varit nice
Men du känner inte att 1.6 kg varit för tungt med skolböcker/matlåda/vattenflaska? Eller du kanske inte pendlar så långt?

Men du körde på en 400 nits skärm för den nya datorn? För jag fick priset till mer än 10500 om det är både 400 nit skärm och 16 GB RAM som går att utöka till 32 GB.

1.6 har aldrig varit för tungt så länge man har en bra ryggsäck med datorfack nära ryggen. Min 2kg+ MBP jag hade innan Yogan var lite i det tyngsta laget för min smak.

Jag valde 400 nits skärm och mitt slutpris var 10 647 kr. Tidigare priset hade jag i huvudet för jag skulle beställa med 128 GB SSD(och senare uppgradera till 1TB).

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Jag var precis och klämde och kände lite både på en envy x360 13.3" och en Lenovo Slim 7 14" med matt skärm på Elgiganten.

Något som jag misstänkte men fick bekräftat är att jag uppskattar att Envyn är nättare. Den matta skärmen på slim 7 såg riktigt trevlig ut, nästan bättre än den blanka på envyn. Eftersom butikslokalen är så pass väl upplyst så såg ingen av skärmarna särskilt ljusstark ut, inte ens en Dell XPS 13 9300 som, om jag kommer ihåg rätt, ska ha en väldigt ljusstark skärm.

Tangentbordet på Lenovon är nog lite trevligare än på Envyn också även om det inte var någon enorm skillnad. Jag är inte van vid att använda laptop-tangentbord så jag kanske inte ska försöka mig på att tycka alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Någon som lyckats beställa från Lenovos sida? När jag går till betalningen står det att modellen inte finns i lager...

Skrev och frågade och den är tydligen slut, måste vara något fel på hemsidan..

Permalänk
Medlem

Best AMD Ryzen Gaming Laptops of 2020 (So Far) Från HU https://www.youtube.com/watch?v=wM7Qgxnfu04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alborion:

Nu tänkte jag slå till på en burk. Den här: https://www.komplett.se/product/1155180/dator-surfplatta/dato... har jag tänkt köpa. Jag vill bara fråga er om "Bländskydd" är detsamma som en matt skärm? Jag söker en matt skärm, och denna står det "blänkskydd" på. Jag tänkte beställa den utan att den finns i lager. Är det en bra idé, eller kan man få vänta väldigt mycket längre än deras beräkning för när datorn finns i deras lager igen?

Frågade komplett detta innan om den.

"Tack för ditt mail,

Den du länkade är Anti-Glare eller som vi beskriver det på hemsidan:

Egenskaper Bländskydd, 100 % sRGB färgskala, Dolby Vision
Du hittar också mer om detta via länken nedan:

https://psref.lenovo.com/Detail/Yoga/Yoga_Slim_7_14ARE05?M=82...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

1.6 har aldrig varit för tungt så länge man har en bra ryggsäck med datorfack nära ryggen. Min 2kg+ MBP jag hade innan Yogan var lite i det tyngsta laget för min smak.

Jag valde 400 nits skärm och mitt slutpris var 10 647 kr. Tidigare priset hade jag i huvudet för jag skulle beställa med 128 GB SSD(och senare uppgradera till 1TB).

Något jag tänkte på: passar en 400 nit skärm en dator som drivs av en Ryzen 7 processor bättre jämfört med en Ryzen 5 eller är det minimal skillnad i performance?
Påverkar mängden RAM typen av skärm något? Alltså vill man ha mer RAM ju bättre skärm man väljer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av finally:

Något jag tänkte på: passar en 400 nit skärm en dator som drivs av en Ryzen 7 processor bättre jämfört med en Ryzen 5 eller är det minimal skillnad i performance?
Påverkar mängden RAM typen av skärm något? Alltså vill man ha mer RAM ju bättre skärm man väljer?

Nitarna är skärmens maximala ljusstyrka, den har ingen koppling alls till datorns prestanda utan avgörande är hur ljusa miljöer du ska använda datorn i.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Candela_per_kvadratmeter

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nitarna är skärmens maximala ljusstyrka, den har ingen koppling alls till datorns prestanda utan avgörande är hur ljusa miljöer du ska använda datorn i.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Candela_per_kvadratmeter

Det är jag med på Så det som påverkar datorns prestanda är alltså bara skärmar med högre upplösning? T.ex 4k skärmar eller andra upplösningar högre än 1920x1080.

Permalänk
Medlem

@finally: Jag tror inte du behöver oroa dig över upplösningen mer än till batteritid om du tänkt köpa en bärbar dator. Om du inte är väldigt noga över bildkvalitén rent visuellt.
- Köper du en bärbar dator med 4K skärm och förväntar dig att kunna spela i 4K med bra frame rate så är det betydligt svårare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av finally:

Det är jag med på Så det som påverkar datorns prestanda är alltså bara skärmar med högre upplösning? T.ex 4k skärmar eller andra upplösningar högre än 1920x1080.

Upplösning och ljusstyrka påverkar däremot batteritid ganska mycket, en 4k skärm eller en som är inställd på högsta ljusstyrka drar mer ström än en skärm med lägre upplösning eller som är inställd på ex 150 nits som batteritesterna ofta görs vid.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Hoppas på hjälp här, istället för en helt ny tråd.
Jag var och köpte denna igår:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Jag ska utbilda mig till systemutvecklare, och skolan rekommenderar MINST 8 gb ram, helst 16.
Kommer man att klara sig på 8 gb eller är det värt att lägga dom extra tusenlapparna och få en med 16?
Finns det folk med erfarenhet som antingen kan lugna mig eller som kan se till att jag inte kommer att sitta där och ångra mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hoppas på hjälp här, istället för en helt ny tråd.
Jag var och köpte denna igår:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Jag ska utbilda mig till systemutvecklare, och skolan rekommenderar MINST 8 gb ram, helst 16.
Kommer man att klara sig på 8 gb eller är det värt att lägga dom extra tusenlapparna och få en med 16?
Finns det folk med erfarenhet som antingen kan lugna mig eller som kan se till att jag inte kommer att sitta där och ångra mig?

16GB definitivt. Ryzen använder 2GB dedikerad ram till Vega och då lämnar bara 6GB användbart, Windows själv använder nästan halva av det för sina egna processer.

Permalänk
Skrivet av danova:

16GB definitivt. Ryzen har 2GB dedikerad ram till Vega och då lämnar bara 6GB användbart, Windows själv använder nästan halva av det för sina egna processer.

Jag tackar för inputen, jag lämnar tillbaka datorn och kollar vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hoppas på hjälp här, istället för en helt ny tråd.
Jag var och köpte denna igår:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Jag ska utbilda mig till systemutvecklare, och skolan rekommenderar MINST 8 gb ram, helst 16.
Kommer man att klara sig på 8 gb eller är det värt att lägga dom extra tusenlapparna och få en med 16?
Finns det folk med erfarenhet som antingen kan lugna mig eller som kan se till att jag inte kommer att sitta där och ångra mig?

Att lära sig programmeringskoncept och metoder är ingenting som kräver enorma beräkningsresurser så det är en extremt svårtolkad rekommendation.

Kanske är det en uppmaning till eget experimenterande som kanske skulle kunna dra fördel av mera systemresurser?
Kanske har det faktiskt något med utbildningen att göra, kanske förväntas ni att köra någon slags virtualiseringsprogramvara som tar stora resurser i anspråk?
Kanske är tjommen som skrev rekommendationen mest som den genomsnittlige Sweclockaren, hårdvarutintresserad och gillar att ha en rapp användarupplevelse med mycket "svängrum"?

När jag utbildade mig (för drygt fem år sedan) så behövde man inte en laptop överhuvudtaget, det var valfritt. Resurserna för att fullfölja utbildningen tillhandahölls av universitet vilket gjorde att den här märkliga situationen du finner dig i aldrig uppstod.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Att lära sig programmeringskoncept och metoder är ingenting som kräver enorma beräkningsresurser så det är en extremt svårtolkad rekommendation.

Kanske är det en uppmaning till eget experimenterande som kanske skulle kunna dra fördel av mera systemresurser?
Kanske har det faktiskt något med utbildningen att göra, kanske förväntas ni att köra någon slags virtualiseringsprogramvara som tar stora resurser i anspråk?
Kanske är tjommen som skrev rekommendationen mest som den genomsnittlige Sweclockaren, hårdvarutintresserad och gillar att ha en rapp användarupplevelse med mycket "svängrum"?

När jag utbildade mig (för drygt fem år sedan) så behövde man inte en laptop överhuvudtaget, det var valfritt. Resurserna för att fullfölja utbildningen tillhandahölls av universitet vilket gjorde att den här märkliga situationen du finner dig i aldrig uppstod.

Man läser mycket blandade åsikter från forum, vissa programmerare/utvecklare skulle aldrig köpa en dator under 32GB ram, samtidigt som vissa andra tycker att det räcker gott och väl med 8GB.

Jag är inte ute efter en dator som jag kan använda under min förhoppningsvis långa karriär som utvecklare, utan en dator som jag klarar mig med att skriva kod på helt enkelt under dom kommande två åren. Det kanske skiljer sig en del vilka krav man har på en dator när man har jobbat i flera år och gillar att ha många bollar i luften kontra vad man faktiskt behöver och klarar sig med som student.

Permalänk
Medlem

Jag utbildar mig just nu till Högskoleingenjör i Datateknik. Har svårt att tro att Systemutvecklare behöver mer RAM. Det räcker med 8GB. Men vill du ha lite framtidssäkerhet så välj 16GB.

Du "behöver" verkligen inte 32GB. Mer än tillräckligt med RAM kommer inte påverka hur du upplever din dator, det är först när du får brist på RAM som du kommer att märka en stor skillnad.

Edit: Det finns faktiskt datorsalar för laborationerna som ska genomföras, iallafall på vårt universitet. Att också kunna arbeta hemifrån med en dator är en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Man läser mycket blandade åsikter från forum, vissa programmerare/utvecklare skulle aldrig köpa en dator under 32GB ram, samtidigt som vissa andra tycker att det räcker gott och väl med 8GB.

Jag är inte ute efter en dator som jag kan använda under min förhoppningsvis långa karriär som utvecklare, utan en dator som jag klarar mig med att skriva kod på helt enkelt under dom kommande två åren. Det kanske skiljer sig en del vilka krav man har på en dator när man har jobbat i flera år och gillar att ha många bollar i luften kontra vad man faktiskt behöver och klarar sig med som student.

Beror mycket på vad man gör med vilka verktyg för hur mycket minne man behöver. 16gb har jag aldrig upplevt segt. Trots tung IDE, många webbflikar öppet, och andra program. Bärbara jag hade innan med 8gb segade ner en del och man fick stänga ned saker för att det inte skulle sega ned eller krascha. Men som sagt beror på hur man jobbar och hur tunga verktyg man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Synd att det inte skall komma ut förrän 2021 enligt artikeln.. För dessa specs och prisnivå skulle vara svårslagen.

Jag själv slog nyss till på en Thinkpad T14 med R5 4650U, 16 + 0 GB RAM och 256 SSD med hårdvarukryptering.

Som tidigare tidigare Thinkpad-torsk har man blivit så otroligt kräsen med tangentbord. Jag försökte verkligen kolla på andra modeller, men för 10 500 kr(20% back to school) finns inget med samma gedigna känsla.

Möjligheten att uppgradera SSD och RAM till 32(eller 48) GB, 14h batteritid och det kaffespillssäkra tangentbordet gjorde att det blev såhär..

Nu kan jag snart pensionera min gamla Thinkpad Yoga 12.5" från 2013...

Skall ju rulla ut nu i slutet av Augusti i EMEA regionen, det var bara tyskarna som rapporterade 2021.

Men ja, med ett par Thinkpads i bagaget och med min nuvarande X230T så kan jag erkänna att jag är lite sugen på T14 också. 10 500kr för en T14 med dom specsen är jag lite sugen på... Sen såg jag att frakttiden skulle vara över 5 veckor?? Ack o ve..

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Skall ju rulla ut nu i slutet av Augusti i EMEA regionen, det var bara tyskarna som rapporterade 2021.

Men ja, med ett par Thinkpads i bagaget och med min nuvarande X230T så kan jag erkänna att jag är lite sugen på T14 också. 10 500kr för en T14 med dom specsen är jag lite sugen på... Sen såg jag att frakttiden skulle vara över 5 veckor?? Ack o ve..

Det var ju trevligt. Skärmen på 14 Slim Pro är ju just det som lockar, och det största som fick mig att tveka på T14 då jag redigerar bilder och 100% sRGB är ju något T14 inte levererar i närheten av. I dagsläget löser jag det med extern skärm men att slippa det vore ju trevligt.

Jag får min T14 i slutet på denna vecka enligt lenovo, får se ifall jag lämnar tillbaka den om suget på skärmen blir för stort. Det blir ju tangentbord vs skärm i så fall...

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Det var ju trevligt. Skärmen på 14 Slim Pro är ju just det som lockar, och det största som fick mig att tveka på T14 då jag redigerar bilder och 100% sRGB är ju något T14 inte levererar i närheten av. I dagsläget löser jag det med extern skärm men att slippa det vore ju trevligt.

Jag får min T14 i slutet på denna vecka enligt lenovo, får se ifall jag lämnar tillbaka den om suget på skärmen blir för stort. Det blir ju tangentbord vs skärm i så fall...

Jag tror att T14 ska leverera nära 100% sRGB med 400nits-skärmen. Som jag förstår det finns det flera olika skärmpaneler som datorn kan få och det är omöjligt att säga vilken förrän man fått hem datorn. Här jämförs de olika skärmpanelerna (Innolux-panelen föredras av de flesta användare utifrån vad jag läst): https://www.notebookcheck.net/Lenovo-s-Panel-Lottery-continue...

Permalänk
Medlem

ja men frågan är ju om vi ens har chans att få köpa den nya slim 7 pro?
När lenovo hade den vanliga slim 7 i lager var det redan slutsålt 5 minuter efter dem har uppdaterat lager statuset

Permalänk
Medlem

Ingen aning om varför, men det verkar som om många butiker ger fan i att ha med Ryzen 4 laptops i listorna till prisjakt. Blir rätt så svårt att hitta det man vill ha.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hoppas på hjälp här, istället för en helt ny tråd.
Jag var och köpte denna igår:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Jag ska utbilda mig till systemutvecklare, och skolan rekommenderar MINST 8 gb ram, helst 16.
Kommer man att klara sig på 8 gb eller är det värt att lägga dom extra tusenlapparna och få en med 16?
Finns det folk med erfarenhet som antingen kan lugna mig eller som kan se till att jag inte kommer att sitta där och ångra mig?

Snåla inte på minnet. Det är det som får maskinen att räcka länge. Min gamla laptop som jag köpte 2013 hade 8GB minne. Därför har den kunnat hänga med ända tills nu.

Som utvecklare behöver man ofta mycket minne. Speciellt om man kör en tyngre IDE, som Eclipse eller Visual Studio.

Kollade, och min arbetsstation, nyss omstartad, med bara Visual Studio igång, käkade 14,7GB.

Ska du dessutom köra en lokal databasserver, och/eller lokal webserver, och några flikar chrome, blir det givetvis mer.

Nu har min burk rätt mycket minne, och den skulle säkert kunna swappa ut en stor del av de där 14.7GB om det behövdes, men det är ändå dumt att snåla.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Snåla inte på minnet. Det är det som får maskinen att räcka länge. Min gamla laptop som jag köpte 2013 hade 8GB minne. Därför har den kunnat hänga med ända tills nu.

Som utvecklare behöver man ofta mycket minne. Speciellt om man kör en tyngre IDE, som Eclipse eller Visual Studio.

Kollade, och min arbetsstation, nyss omstartad, med bara Visual Studio igång, käkade 14,7GB.

Ska du dessutom köra en lokal databasserver, och/eller lokal webserver, och några flikar chrome, blir det givetvis mer.

Nu har min burk rätt mycket minne, och den skulle säkert kunna swappa ut en stor del av de där 14.7GB om det behövdes, men det är ändå dumt att snåla.

Det låter som att jag gjorde rätt val när jag nu i eftermiddags istället klickade hem Lenovos ideapad 5 med Ryzens 4700u och viktigast av allt: 16GB ram! Känns mycket tryggare nu, satt och funderade lite på om man skulle vänta på att en av Lenovos Yoga med 16GB som jag har haft ögonen på, skulle bli tillgänglig nånstans inom dom närmsta dagarna då den verkar ha bättre skärm. Men jag ska ju inte hålla på med bildredigering eller liknande så att jag hoppas att denna duger!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet med Tuxedo Computers?

Säljer 4600H och 4800H med ett ganska bra pris
https://www.tuxedocomputers.com/en/Linux-Hardware/Linux-Noteb...#configurator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Oj, såg inte bra. Antar att det blir en Thinkpad T14 for mig, men det tar en tid innan de får 4750U på lagret.

Permalänk
Medlem

@danova: Ja, jag är inne på antingen en T14 eller Slim 7 Pro. Frågan är om det är värt att vänta på 4750u (Eller Slim 7 pro med R7/R9 H processor) eller om jag skall nöja mig med en 4650u. Ändamålet för datorn är universitetsstudier med inriktning på programvaruteknik.

Å andra sidan vill jag åt prestandan och framtidssäkerheten med en 8-kärnig CPU. Samtidigt funderar jag över om det är värt det med sämre batteritid & högre temperaturer när jag har tillgång till en kraftfull PC.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Såg denna recension på notebookcheck.net. Den är ganska suspekt - snackar om Thunderbolt på en AMD-maskin, 400 nits skärm, etc.
https://www.notebookcheck.net/The-Ryzen-7-4800U-is-an-Absolut...

Nåt är fiskigt.

Visa signatur

Gammal och gnällig