Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Läste precis på Peugeots hemsida om e-208.
320km WLTP. Under vinter och vår kan räckvidden påverkas upp till 35% beroende på temperatur.
Och ligger man i 130km/h halveras räckvidden.

Hur ser då räckvidden ut om man pendlar 120-vägar i minusgrader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Läste precis på Peugeots hemsida om e-208.
320km WLTP. Under vinter och vår kan räckvidden påverkas upp till 35% beroende på temperatur.
Och ligger man i 130km/h halveras räckvidden.

Hur ser då räckvidden ut om man pendlar 120-vägar i minusgrader?

Välj inte en e-208 helt enkelt.
Välj en bil med värmepump för att förlänga körsträckan när det är kallt.
Sen behöver du inte köra i 130 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Välj inte en e-208 helt enkelt.
Välj en bil med värmepump för att förlänga körsträckan när det är kallt.
Sen behöver du inte köra i 130 heller.

Har 1,5 år kvar på min GTE (4-års företagsleasing) så sonderar bara marknaden vad som finns och kommer.
Blev bara så förvånad hur värdelösa bilar man lanserar.

Och sedan läste du tydligen inte det jag skrev iom du påpekade 130kmh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har 1,5 år kvar på min GTE (4-års företagsleasing) så sonderar bara marknaden vad som finns och kommer.
Blev bara så förvånad hur värdelösa bilar man lanserar.

Och sedan läste du tydligen inte det jag skrev iom du påpekade 130kmh.

Skoda Enyaq tycker jag ser best ut på horisonten

Skrivet av Otori:

Och ligger man i 130km/h halveras räckvidden.

Hur ser då räckvidden ut om man pendlar 120-vägar i minusgrader?

Jag konstaterar att man inte behöver köra i 130 när detta "halverar" räckvidden.
På samma sätt konstaterar jag att man inte behöver köra i 130 när man pendlar 120-vägar i minusgrader.

Vad är det jag inte läste?

Permalänk
Medlem

Enyaq har helt galen prissättning om man vill ha lite utrustning, då väljer jag hellre Tesla.

Skrev inte att man skulle pendla i 130, inte på 120-sträckor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Brukar köra kundvagnen fram till bilen, så mycket enklare.

Även jag gör så ofta, men inte alltid möjligt.

Se även exempel med stort paket som kräver bägge händerna för att lyfta och bära till bilen (långt ifrån alla utlämningsställen på närlivsbutiker som har stor vagnar att låna ut).

I sådana lägen är det helt underbart smidigt med möjlighet att öppna luckan fjärr!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ju också publika långsamladdare. Priset brukar vara mer rimligt där, exempelvis de som ligger 500m från där jag bor, kostar 2,50 per kWh.

1. Det är alldeles för slött om man behöver ladda vid långfärdsskörning. Då blir det allt för stor nackdel att köra långt med elbil framför ICE-bil som tankas på ett par minuter. Då faller elbilen direkt på eget grepp (vilket vore synd).

2. 2,50 per kWh är galet dyrt för långsam laddning. Det är vad jag betalar för snabbladdning med 120-150kW.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

1. Det är alldeles för slött om man behöver ladda vid långfärdsskörning. Då blir det allt för stor nackdel att köra långt med elbil framför ICE-bil som tankas på ett par minuter. Då faller elbilen direkt på eget grepp (vilket vore synd).

Jo vad jag syftade på var att du menade att det inte var någon idé med en elbil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Har man denna typ av laddare hyfsat nära så räcker ju det.

Citat:

2. 2,50 per kWh är galet dyrt för långsam laddning. Det är vad jag betalar för snabbladdning med 120-150kW.

Jag vet inte ifall det är dyrt eller inte, bara att det är ungefär hälften mot vad jag betalar för bensin, så ur den bemärkelsen är det billigt. Att ladda hemma kostar ju ungefär 1,50 bara för elen. Sen är det ju kul att du har en Tesla men för alla andra bilmärken så kan man glömma att få snabbladda för 2,50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv har jag aldrig förstått det bra med elbaklucka, var väl lite halvnajs att kunna stänga från insidan av bilen på vår Model S men inget viktigt egentligen, på en sedan är det mer eller mindre meningslöst enligt mig. Har aldrig haft problem med att öppna bagageluckan trots att jag burit saker, speciellt inte kassar som man bara lassar över alla i samma hand.

BEKVÄMLIGHET är vad det handlar om.

Har själv elbaklucka på min A4:a och det är väl en helt ok sak tycker jag. Nackdelen är väl att det blir ganska så kostsamt att laga utifall den skulle fallera. Förhoppningsvis håller det i några år. Men så är det ju med alla dessa finesser på nya bilar, smakar det så kostar det.

En annan nackdel är väl om man vill öppna bagagen lite snabbt för att ta ut eller slänga in något. Det är tyvärr inte möjligt att öppna en elbaklucka lika snabbt och enkelt som en vanlig baklucka, tyvärr. Man får lära sig att ha lite tålamod och inte stressa så mycket så går det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo vad jag syftade på var att du menade att det inte var någon idé med en elbil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet. Har man denna typ av laddare hyfsat nära så räcker ju det.

Ok. Du menar som alternativ till hemmaladdning, och inte på resor. Då är jag med på vad du tänkte på.

Då räcker det säkert med laddhastigheten. Har inget problem med att ladda med 11 kW hemma (kan tom. sänka effekten om det skulle krävas). Men av stöld- och vandaliseringsrisk så skulle ivf. inte jag vilja parkera mina bilar normalt på obevakade offentliga parkeringsplatser över nätterna.

Sedan är 2,5 kr per kWh fortfarande rätt dyrt jämfört med 1-1,2 kr per kWh för att ladda hemma (lite beroende på hur bra elavtal man har). Blir nästan den dubbla drivmedelskostnaden då.

Så visst, som nödfall (kanske). Men inte för mig som ersättare för hemmaladdning. Skulle inte heller rekommendera en sådan lösning för de flesta användare. Kanske som en temporär lösning, men absolut inte som en permanent lösning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är då man använder shoppingluckan, om man har en sån.
Det är något jag använder ofta, när det ska gå fort.
http://machinespider.com/wp-content/uploads/2010/11/2011-BMW-...
I övrigt håller jag med Martinot, jag öppnar bakluckan på håll, med händerna fulla, och slipper då ställa ner kassar, dotter eller vad man nu bär på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kan vara idé med lastbalansering, typ att när den laddas så stängs värmen av (om du har eluppvärmt hus). Sedan klarar du dig nog med vanlig trefas 10A, du får ut 7 kW och det räcker långt. Även ett vanligt 10A-uttag kan räcka om du inte kör så mycket. Säg 12 timmar laddning med 2.3 kW ger 27.6 kWh.

Att försöka klara sig på 10A för både värma och huset i övrigt är lite blåögt.
Skulle vara att man startar ett nytt elabonemang med 10A. Fast det blir några kronor extra per mil sen på bilen.
När det blir kallt så bhövs ca 16A till värmen (3 faser). Då har man kvar ca 4A till övrit. Det går inte att köra alla saker samtidigt, dår går säkringarna. Men det går inte heller att stänga värmen, då räcker inte 16A till för värmen. Det skulle kräva en ny värmepanna också.
Man kanske får lägga till en hundralapp till per mil på en elbil.

Permalänk
Skrivet av abki:

Att försöka klara sig på 10A för både värma och huset i övrigt är lite blåögt.
Skulle vara att man startar ett nytt elabonemang med 10A. Fast det blir några kronor extra per mil sen på bilen.
När det blir kallt så bhövs ca 16A till värmen (3 faser). Då har man kvar ca 4A till övrit. Det går inte att köra alla saker samtidigt, dår går säkringarna. Men det går inte heller att stänga värmen, då räcker inte 16A till för värmen. Det skulle kräva en ny värmepanna också.
Man kanske får lägga till en hundralapp till per mil på en elbil.

Ja eller så lastbalanserar du. Elbilen laddas normalt några timmar under natten. Resten av dygnet räcker gott och väl till värmepumpen. Känns som att du överdriver stort här med ny värmepump och mer än ett elabbonemang.. Vore intressant att se din uträkning på detta.
Jag har ingen elbil nu men blir nog att byta ut dieselbilen nästa år. Pendlar 12 mil om dagen så finns mycket pengar att spara genom att gå över till el.
Har 16A säkring och tror det kommer att räcka till iaf en elbil plus hus mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

BEKVÄMLIGHET är vad det handlar om.

Har själv elbaklucka på min A4:a och det är väl en helt ok sak tycker jag. Nackdelen är väl att det blir ganska så kostsamt att laga utifall den skulle fallera. Förhoppningsvis håller det i några år. Men så är det ju med alla dessa finesser på nya bilar, smakar det så kostar det.

En annan nackdel är väl om man vill öppna bagagen lite snabbt för att ta ut eller slänga in något. Det är tyvärr inte möjligt att öppna en elbaklucka lika snabbt och enkelt som en vanlig baklucka, tyvärr. Man får lära sig att ha lite tålamod och inte stressa så mycket så går det bra.

För mig är det ingen bekvämlighet på en sedan (som Model 3) eftersom den varken sparar tid eller hjälper mig göra något smidigare. Hade det på min Model S och jag öppnade alltid genom att ta i handtaget som vanligt men fick då vänta längre på att de skulle öppna. Det är lite som ”självöppnande dörrar” på Model X, rätt meningslöst i mina ögon.

Skrivet av martinot:

Ok. Du menar som alternativ till hemmaladdning, och inte på resor. Då är jag med på vad du tänkte på.

Då räcker det säkert med laddhastigheten. Har inget problem med att ladda med 11 kW hemma (kan tom. sänka effekten om det skulle krävas). Men av stöld- och vandaliseringsrisk så skulle ivf. inte jag vilja parkera mina bilar normalt på obevakade offentliga parkeringsplatser över nätterna.

Sedan är 2,5 kr per kWh fortfarande rätt dyrt jämfört med 1-1,2 kr per kWh för att ladda hemma (lite beroende på hur bra elavtal man har). Blir nästan den dubbla drivmedelskostnaden då.

Så visst, som nödfall (kanske). Men inte för mig som ersättare för hemmaladdning. Skulle inte heller rekommendera en sådan lösning för de flesta användare. Kanske som en temporär lösning, men absolut inte som en permanent lösning.

Jag laddar på stolparna runt hörnet en hel del, kostar väl 2,5-3kr/kWh plus parkeringsavgift, visst är det dyrare än om jag bodde i villa men jag vill inte en villa så då tar man vad man får. Jämfört med värdeminskningen på min Model S så var elkostnaden irrelevant, hade kunnat betala 20 kr/kWh och det ändå varit en liten del av totalkostnaden.

Permalänk
Medlem

Snittkostnaden för el hemma var 2019 1,54kr/kwh, så 2,50 känns inte så dyrt att betala ute på stan.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har 1,5 år kvar på min GTE (4-års företagsleasing) så sonderar bara marknaden vad som finns och kommer.
Blev bara så förvånad hur värdelösa bilar man lanserar.

Och sedan läste du tydligen inte det jag skrev iom du påpekade 130kmh.

Värdelösa? Vi är väl ändå i en uppstartsfas att lansera elbilar som det primära transportmedlet, var första exen av bilar med förbränningsmotorer så mycket bättre menar du?

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Så kan du inte tänka, du måste jämföra med vad en ICE-bil erbjuder idag. Annars kan vi lika gärna säga att det är bättre än häst och vagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Def_Dog: Så kan du inte tänka, du måste jämföra med vad en ICE-bil erbjuder idag. Annars kan vi lika gärna säga att det är bättre än häst och vagn.

Ja och ser man till vad som erbjuds idag så är det väl ändå rätt imponerande med upp till 80 mils räckvidd på vissa modeller, alltså om man ser till utvecklingstakten.

Anyhow, en annan tanke.

Kommer det fortsätta vara på samma sätt med elbilar som det är med motorstarkare fossilbilar att en vanlig dödlig inte har råd att äga en bil som kanske gör 80 mil pga den är starkare rent generellt och då räknas som lyxbil etc etc?

Antar att man alltid kommer vilja ha ett premiumsegment för att göra skillnad på folk och folk?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Ja och ser man till vad som erbjuds idag så är det väl ändå rätt imponerande med upp till 80 mils räckvidd på vissa modeller, alltså om man ser till utvecklingstakten.

Anyhow, en annan tanke.

Kommer det fortsätta vara på samma sätt med elbilar som det är med motorstarkare fossilbilar att en vanlig dödlig inte har råd att äga en bil som kanske gör 80 mil pga den är starkare rent generellt och då räknas som lyxbil etc etc?

Antar att man alltid kommer vilja ha ett premiumsegment för att göra skillnad på folk och folk?

Inom överskådlig tid kommer det nog vara så att ökad räckvidd = dyrare bil. Batterierna kostar, det går inte att komma ifrån. Med det sagt så beror det inte rakt av på att elmotorerna måste vara starkare i en bil med hög batterikapacitet.

Tror man får hoppas på snabbare laddning snarare än högre batterikapacitet i billigare elbilar de närmaste åren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag laddar på stolparna runt hörnet en hel del, kostar väl 2,5-3kr/kWh plus parkeringsavgift, visst är det dyrare än om jag bodde i villa men jag vill inte en villa så då tar man vad man får. Jämfört med värdeminskningen på min Model S så var elkostnaden irrelevant, hade kunnat betala 20 kr/kWh och det ändå varit en liten del av totalkostnaden.

Som du är inne själv på, så är ofta elbilar dyrare och mycket högre i inköpskostnad än vanliga ICE-bilar (dyrare bil = större värdeminskning).

Det kan dock ändå vara intressant om den högre inköpskostnaden/leasingkostnaden/värdeminskningen av en elbil kan till en stor del ekonomiskt kompenseras av lägre drivmedelskostnad.

Bägge delar av en total ekonomisk ekvation.

Om man då höjer den ena sidan av ekvationen (dubblar kostnaden för framdrivning av elbilen), så blir hela ekvation i många fall helt förändrar (till det negativa för elbilen).

Därav att jag själv inte rekommenderar elbil om personen som undrar inte kan ladda hemma (hemma kan vara villa, men även lägenhet där ens BRF erbjuder laddstolpe, och sedan el till självkostnadspris för elbilisten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inom överskådlig tid kommer det nog vara så att ökad räckvidd = dyrare bil. Batterierna kostar, det går inte att komma ifrån. Med det sagt så beror det inte rakt av på att elmotorerna måste vara starkare i en bil med hög batterikapacitet.

Helt riktigt. Det är batterierna som är det dyra i en elbil.

Elmotorerna är förhållandevis billiga jämfört med ICE. Motorerna kostar runt 7-8 KSEK ungefär i inköpskostnad för biltillverkarna. Det är inte heller så mycket dyrare att erbjuda en bil med kraftigare elmotorer (därav att Tesla oftast har elbil med runt 500 hk). Till skillnad från en ICE så drar det heller inte nämnvärt mer energi av att ha en kraftig elmotor (stora ICE gör att förbrukningen oftast går upp även om du kör mjukt/långsamt).

Det positiva är att batterierna dock utvecklas snabbt och kommer ner kraftigt i pris allt eftersom.

Här är ett exempel på utveckling av batterier hos Tesla: https://teslaclubsweden.se/tesla-battery-day/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som du är inne själv på, så är ofta elbilar dyrare och mycket högre i inköpskostnad än vanliga ICE-bilar (dyrare bil = större värdeminskning).

Det kan dock ändå vara intressant om den högre inköpskostnaden/leasingkostnaden/värdeminskningen av en elbil kan till en stor del ekonomiskt kompenseras av lägre drivmedelskostnad.

Bägge delar av en total ekonomisk ekvation.

Om man då höjer den ena sidan av ekvationen (dubblar kostnaden för framdrivning av elbilen), så blir hela ekvation i många fall helt förändrar (till det negativa för elbilen).

Därav att jag själv inte rekommenderar elbil om personen som undrar inte kan ladda hemma (hemma kan vara villa, men även lägenhet där ens BRF erbjuder laddstolpe, och sedan el till självkostnadspris för elbilisten).

Ja visst, men när min S tappade typ 20k/mån i värde spelar det i princip ingen roll vad drivmedelkostnaden var ;). Sen att motsvarande BMW M5 hade dragit massa soppa och haft samma värdeminskning gör ju att elbilen var lite billigare än likvärdig bensinbil ändå men det är så stora tal att några kronor hit och dit på elen spelar ingen roll på totalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja visst, men när min S tappade typ 20k/mån i värde spelar det i princip ingen roll vad drivmedelkostnaden var ;). Sen att motsvarande BMW M5 hade dragit massa soppa och haft samma värdeminskning gör ju att elbilen var lite billigare än likvärdig bensinbil ändå men det är så stora tal att några kronor hit och dit på elen spelar ingen roll på totalen.

Du har missförstått mig helt.

Alla bilar drabbas av värdeminskning, dock så drabbas ofta motsvarande elbil mer av värdeminskning än ICE-bilar, då de har en relativt sätt högre inköpskostnad.

Skillnaden i drivmedelskostnad avser alltså inte att du skall "tjäna in" värdeminskningen på din elbil, men möjligen kunna kompensera för differensen i värdeminskning (dvs. värdeminskningen på skillnaden i inköpspris av en ICE-bil och motsvarande elbil).

Det beror på hur stora differenserna alltså är i inköpskostnad - det avgör sedan skillnaden till största delen skillnaden i storlek på värdeminskningen.

Men allt detta sagt så finns det värre exempel gällande skillnader i elpriser:

Laddar du på Ionity (utan abonnemang och specialavtal) så kostar det 8,70 kronor per kWh. Drar elbilen i snitt 2,5 kWh per mil så hamnar du på en snittkostnad på 21,70 kronor milen.

Då är det nog mycket bättre (alltså rent ekonomiskt vi pratar här) att köpa en dieselbil istället.

Om vi jämför med lite överslagsräkningar där så kostar diesel 13 kr per liter, och om vi har en dieselbil som drar 0,5 liter per mil, så hamnar du på en snittkostnad på 6,50 kronor milen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För mig är det ingen bekvämlighet på en sedan (som Model 3) eftersom den varken sparar tid eller hjälper mig göra något smidigare. Hade det på min Model S och jag öppnade alltid genom att ta i handtaget som vanligt men fick då vänta längre på att de skulle öppna. Det är lite som ”självöppnande dörrar” på Model X, rätt meningslöst i mina ögon.

Det enda skälet till att jag vill ha elbacklucka på Model 3 är att det blir jäkligt repigt uppe på bagageluckan när man stänger den.
Min blå M3 såg rätt dålig ut efter 9 månaders användning, anledningen till att jag valde en vit nu istället.
Men med el så slipper man solrosor på bagageluckan.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du har missförstått mig helt.

Alla bilar drabbas av värdeminskning, dock så drabbas ofta motsvarande elbil mer av värdeminskning än ICE-bilar, då de har en relativt sätt högre inköpskostnad.

Skillnaden i drivmedelskostnad avser alltså inte att du skall "tjäna in" värdeminskningen på din elbil, men möjligen kunna kompensera för differensen i värdeminskning (dvs. värdeminskningen på skillnaden i inköpspris av en ICE-bil och motsvarande elbil).

Det beror på hur stora differenserna alltså är i inköpskostnad - det avgör sedan skillnaden till största delen skillnaden i storlek på värdeminskningen.

Men allt detta sagt så finns det värre exempel gällande skillnader i elpriser:

Laddar du på Ionity (utan abonnemang och specialavtal) så kostar det 8,70 kronor per kWh. Drar elbilen i snitt 2,5 kWh per mil så hamnar du på en snittkostnad på 21,70 kronor milen.

Då är det nog mycket bättre (alltså rent ekonomiskt vi pratar här) att köpa en dieselbil istället.

Om vi jämför med lite överslagsräkningar där så kostar diesel 13 kr per liter, och om vi har en dieselbil som drar 0,5 liter per mil, så hamnar du på en snittkostnad på 6,50 kronor milen.

Nu är det dock så att Elbilarnas värdeminskning varit mycket lägre vs Ice bilarna och även bekräftats i Automotor och Sport men skiljer självklart på tillgång/efterfrågan som alltid.

Tesla Modell 3 har haft grymt bra andra handsvärde likadant med Kia E Niro.

Sedan när folk jämfört service och underhåll har detta också varit lägre på Elbilarna men det högre inköpspriset är det som stoppat många.

Sedan har Sveriges höga begagnat priser på Elbilar säkert gjort så många importerar för att få ner detta alternativ Köper utomlands och säljer i Sverige med vinst.

Vet en här i stan som köpt båda sina Elbilar i Norge pga tillgången är bättre där och priserna betydligt lägre

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu är det dock så att Elbilarnas värdeminskning varit mycket lägre vs Ice bilarna och även bekräftats i Automotor och Sport men skiljer självklart på tillgång/efterfrågan som alltid.

Absolut (även om den procentuellt är mindre, kan den ändock bli stor totalt iom. att inköpsprisen idag normalt är mycket högre på elbilar än motsvarande ICE-bilar).

Dock lite osäker på om samma sak kommer gälla framåt. Nu har utvecklingen mot bättre och billigare batteripaket verkligen börjat att ta fart, och då batterierna är den enskilt största kostnaden som gör en elbil dyrare än en ICE-bil, så är jag inte säker på att samma gynnsamma värdeminskning kommer att fortsätta gälla de närmaste åren.

Tror det kan bli en förändring där värdeminskningen likar de hos mobiltelefoner och annan teknik som snabbt blir föråldrad. Dvs. inte en värdeminskning som främst är slitagemässig (som tidigare varit största orsaken till värdeminskning på bilar), utan mer beroende på att tekniken i sig snabbare blir passé med den snabba utvecklingen av elbilsteknik och batteriteknik.

Men vi får se vad som händer. Skall bli mycket spännande att följa!

Men förutom priserna och kapaciteten på batterier, så är en anna viktig fråga, som nämnts innan, att lösa infrastrukturen med laddning utanför hemmen.

Priser som kan innebära att drivmedelskostnaden för en elbil hamnar i vissa fall på upp till 21,70 kronor milen (Inonity) vs. 6,50 kronor milen (dagspris diesel på mack idag) för dieselbilar är ju ingen riktigt bra situation.

Här har branschen och myndigheter en hel del att jobba på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Priser som kan innebära att drivmedelskostnaden för en elbil hamnar i vissa fall på upp till 21,70 kronor milen (Inonity) vs. 6,50 kronor milen (dagspris diesel på mack idag) för dieselbilar är ju ingen riktigt bra situation.

Här har branschen och myndigheter en hel del att jobba på.

Jag håller med dig i det mesta, men man kan inte tanka diesel hemma billigare. Dock kan du ladda hemma billigare. Jag hade exempelvis karat 99% av mina resor genom att ladda hemma.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jag håller med dig i det mesta, men man kan inte tanka diesel hemma billigare. Dock kan du ladda hemma billigare. Jag hade exempelvis karat 99% av mina resor genom att ladda hemma.

Håller med helt. Samma sak för mig; 99% hemma (eller på jobbet)!

Det är just det som verkligen underlättar ägandet av elbil, både praktiskt såväl som ekonomiskt.

Med dagens ofta klena offentliga infrastruktur för el, och med dess ofta omotiverat höga priser, så skulle jag (i dagens läge) i de flesta fall inte rekommendera för andra att skaffa elbil om de inte just har möjlighet till att ladda hemma.

Det är fråga #1 jag ställer till folk som vet att jag har elbil, och själva funderar på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Ja visst, men när min S tappade typ 20k/mån i värde spelar det i princip ingen roll vad drivmedelkostnaden var ;). Sen att motsvarande BMW M5 hade dragit massa soppa och haft samma värdeminskning gör ju att elbilen var lite billigare än likvärdig bensinbil ändå men det är så stora tal att några kronor hit och dit på elen spelar ingen roll på totalen.

Du är nog inte så representativ dock, har för mig att du inte kör så många mil om året om jag inte minns fel? 🙂

Ju fler mil man kör per år desto större roll spelar laddpriset såklart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm:

Du är inne på helt rätt beröringspunkt. De för de flesta absolut största kostnaderna med bilar är normalt just den diskuterade värdeminskningen (eller leasingen) och drivmedelskostnaden.

Vad som är störst av dessa två varierar från fall till fall, och beror dels på hur dyr bil man köpt (värdeminskning per år), och dels på hur mycket man använder bilen (hur många mil man kör per år).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/