Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Om någon sett en bra leasingdeal på en mindre bil (fast steget ovan "citybil") så tar jag gärna tips, både på själva dealen och om ni har tips på bra märke. Vilka bra småbilar med eldrift (alt. hybrid) finns det?

Själv funderat på en Kia Niro hybrid.
https://www.kia.com/se/kopa/Kia-privatleasing/privatleasing-o...

Den har allt som krävs för att lägga till comma.ai open pilot paketet som gör bilen självkörande.
https://comma.ai/

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Skoda har fortfarande inte fått fram svenska priser, basutrustning eller 4wd modellerna...
nåja, lär ändå inte ha råd med en de närmsta åren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ehh, tittade vi på samma stream? Det här var kort sagt dödsstöten för hela bilindustrin. Tesla kommer ta över hela världen och jag sa det redan sommaren 2019 till en vän (han är mitt vittne) att inom 10 år 2029 kommer helften av alla bilar som är max 5 år gamla vara Teslor i sthlm.

Bilindustrin kan inte ställa om innan dess och fler kommer med sannolikhet kånka. Det beror på att Tesla säljer inte en bil. Utan en IT-produkt på 4-hjul. Även om dom stora bilproducenterna lyckas få tag i tillräckligt med batterier eller tom köper av Tesla i framtiden så kommer deras mjukvara alltid vara undermålig Teslas samt sämre prestanda och räckvidd.

Det jag kan ge dig är att dom misslyckat med Robo-taxi och autopilot level 4-5. Det tror jag inte kommer ske på ett tag. Säkert 15 år till dess att vi ser något seriöst försök. (Själkörande bil utan förare) Det kommer säkert finnas superbra autopilot som i princip kör bilen själv men du måste ändå vara närvarande och beredd att ingripa redan om 4-5 år.

Jag tror dock inte Tesla redan nu skulle styra världen om allt som Elon musk sagt slog in. Tesla skalar så fort det är fysikt möjligt just nu och därför tror jag det först kommer märkas på allvar 2030, ungfär som dom själva road mappat med 3TerraWatt-fabriker.

Det är Game Over!

Tesla känner ett hot från Kina och därför dom själva kommer bygga batterierna och när Elon Musk fick frågan vilka som skalar snabbaste och kan hjälpa till att flera kommer in i Elbilar så sa han direkt Kina.

Kollar man Xpeng G3 och deras mjukvara så är dom närmaste Tesla idag och sedan kommer Nio.

Men håller med att Tesla Mjukvara idag är bäst och tycker också om Volkswagens satsning på Elbilar men här märks det tydligt att dom ligger långt efter på mjukvarusidan då det är första gången dom själva skriver mjukvaran & VW Os ganska stort att skriva ett OS utan erfarenhet.

Tror många blev missnöjd på tidslinjen 18-36 månader på 4860 Batteriet för många som jobbar på egna nya batteritekniker och satsar enorma pengar inom detta område så frågan är hur detta står sig mot andra & ingen som vet hur framtiden kommer se ut.

Många efterfrågar mer prisvärda enkla bruksbilar och redan nu ser vi en invasion av Kinesiska Elbilar påväg in i Europa.

Men också Techbilar från Kina som Xpeng & Nio som är en dator på hjul.

Själv tycker jag det är bra att konkurrensen ökar och mer utbud kommer som förhoppningvis pressar ner priserna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se seriöst på kinesiska bilmärken. Inte ens kineser litar på sina inhemska märken.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla känner ett hot från Kina och därför dom själva kommer bygga batterierna och när Elon Musk fick frågan vilka som skalar snabbaste och kan hjälpa till att flera kommer in i Elbilar så sa han direkt Kina.

Tesla bygger bilar i Kina, men då du inte har frihandel i Kina så fick Tesla inte lov att använda de batterier som de egentligen ville (japanska batterier från Panasonic). De tvingades mot sin vilja att gå med på att endast köpa kinesiska batterier för att få tillstånd från CCP/myndigheterna att starta bilfabriken där.

Många som inte arbetat med Kina tror att ungefär samma spelregler gäller där, som i den övriga fria världen, men så är oftast inte alls fallet. Många företagsledare och företag som trillat dit på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag har svårt att se seriöst på kinesiska bilmärken. Inte ens kineser litar på sina inhemska märken.

Ändå är dom flesta Elbussar idag från BYD och dom verkar riktigt bra & säljer bra i Europa och nu detta året kommer BYD med El lastbilar i Europa.

Vet att många i Europa är trogna sina märken men Volvo ägs av Geely som är Kinesiskt och varit det i många år & likadant med Polestar tillverkas i Kina.

Volkswagen & GM har i många år använt Saic Motors för kontraktsuppdrag på tillverkning av deras bilar.

Dom som har börjat sälja MG i Europa och självklart tog dom dessa först till UK då britterna känner en trygghet med märket och har ett stort återförsäljare nät av MG.

När jag varit ute på Kinesiska sidor verkar dom väldigt stolta och vill gynna sina inhemska märken och säger att USA & Väst tycker om att vinkla saker till sin fördel och smutskasta dom och tycker också att detta blivit väldigt tydligt i forum.

Bättre att folk vågar nytt och är mer öppen men förstår också om vissa känner en trygghet med kända märken på den egna marknaden och betalar ett högre pris för detta men min egna erfarenhet är att i början är okända märken betydligt prisvärdare och när dom blir mer vanliga så höjs priserna tills nästa uppstickare kommer.

Detta är väldigt tydligt på mobiltelefoner som haft denna trenden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@dealerovski: det var dödsstöten om man tror att alla andra sitter helt still och att tesla kommer leverera. Tesla har inte direkt en historik av att leverera på löften. Elon musk är otroligt bra på tomma ord och att inte leverera på dessa tomma ord tyvärr.

Ganska poänglös diskussion dock om du väljer sidan att tesla kommer göra allt dom säger på en presskonferens. Det är lite som att lita på Intel när dom säger node shrink kommer soon

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Om någon sett en bra leasingdeal på en mindre bil (fast steget ovan "citybil") så tar jag gärna tips, både på själva dealen och om ni har tips på bra märke. Vilka bra småbilar med eldrift (alt. hybrid) finns det?

Nissan Leaf, 40kWh. 2år/3000 mil.
3195kr/mån inkl vinterdäck och service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ehh, tittade vi på samma stream? Det här var kort sagt dödsstöten för hela bilindustrin. Tesla kommer ta över hela världen och jag sa det redan sommaren 2019 till en vän (han är mitt vittne) att inom 10 år 2029 kommer helften av alla bilar som är max 5 år gamla vara Teslor i sthlm.

Bilindustrin kan inte ställa om innan dess och fler kommer med sannolikhet kånka. Det beror på att Tesla säljer inte en bil. Utan en IT-produkt på 4-hjul. Även om dom stora bilproducenterna lyckas få tag i tillräckligt med batterier eller tom köper av Tesla i framtiden så kommer deras mjukvara alltid vara undermålig Teslas samt sämre prestanda och räckvidd.

Det jag kan ge dig är att dom misslyckat med Robo-taxi och autopilot level 4-5. Det tror jag inte kommer ske på ett tag. Säkert 15 år till dess att vi ser något seriöst försök. (Själkörande bil utan förare) Det kommer säkert finnas superbra autopilot som i princip kör bilen själv men du måste ändå vara närvarande och beredd att ingripa redan om 4-5 år.

Jag tror dock inte Tesla redan nu skulle styra världen om allt som Elon musk sagt slog in. Tesla skalar så fort det är fysikt möjligt just nu och därför tror jag det först kommer märkas på allvar 2030, ungfär som dom själva road mappat med 3TerraWatt-fabriker.

Det är Game Over!

Skrivet av Gainsgoblin:

@dealerovski: det var dödsstöten om man tror att alla andra sitter helt still och att tesla kommer leverera. Tesla har inte direkt en historik av att leverera på löften. Elon musk är otroligt bra på tomma ord och att inte leverera på dessa tomma ord tyvärr.

Ganska poänglös diskussion dock om du väljer sidan att tesla kommer göra allt dom säger på en presskonferens. Det är lite som att lita på Intel när dom säger node shrink kommer soon

Hmm – är inte detta en del av ett större kulturellt fenomen? Jag tycker att det är något bekant över det, om man lyfter blicken mot exempelvis vita huset.

Hur som helst så tycker jag att det finns betydande poänger på båda sidor – Ja, Tesla har kvalitetsproblem och ja, Elons uttalanden är ofta/alltid extremt optimistiska – en ”jag tror det när jag ser det”-attityd är därför lämplig. Men samtidigt kan det inte förnekas att Tesla/Elon i allt väsentligt är den stora/största orsaken till att elbilar fått ett sådant genomslag, att de leder utvecklingen inom eldrift och tittar man på tekniken bakom Autopilot så är det svårt att inte bli djupt imponerad.

Jag tror att man ska komma ihåg att Tesla är ett visionärt företag, som Elon & co driver för att lösa en av världens stora utmaningar. Även om Trumps vision är nationalistisk, ”Make America great again”, så är den också visionär. Båda projekten handlar om att övertyga folk om ett projekt som är större än dem själva, större än verkligheten som de ser den idag. Med detta fokus blir sakernas tillstånd här och nu inte så viktiga, utan det är visionen och entusiasmen kring denna som är det centrala.

/M

PS. För att undvika missförstånd – inga jämförelser mellan Musk och Trump i övrigt. Det är en jäkla skillnad mellan att vara företagsledare för ett visionärt projekt för att förbättra världsmiljön och att vara president för världens största supermakt, med en uttalat nationalistisk och revisionistisk agenda.

Permalänk
Medlem

Vad har folket för laddbox hemma? Och vad tycker ni om just er modell?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har en Charge Amp Halo, helt ok om än lite tråkigt/begränsat webbgränssnitt och ingen app. (eller öppet api)

https://charge-amps.com/sv/product/halo-wallbox/

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar senaste numret av Auto Motor & Sport, de går igenom kostnader för olika snabbladdningslösningar och testar dessutom ett antal elbilar. Ledaren i början av tidningen är en rätt rolig kritik mot hela problemet med offentlig laddning. Utgångspunkten är en tankeövning i ifall han jobbade på en tankesmedja för oljelobbyn, alltså idéer om att hålla tillbaka elbilarna, varav i princip alla redan är förverkligade. En uppsjö appar och kort, inga laddplatser som bara tar vanliga bankkort som bensinmackar och alla andra affärer i hela landet. Varierande pris på olika stolpar även från samma leverantör. Prissättning med abonnemang för de som laddar ofta som är väldigt svåra att räkna hem. Minutpris. Dåliga laddstolpar som går sönder hela tiden. Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Geely-ägda Lynk & Co har presenterat sitt första koncept på en elbil. Modellen Lynk & Co Zero Concept som är designad i Göteborg ska ge oss en bild av företagets vision som ett globalt varumärke för elbilar.

Konceptet Zero Concept bygger på Geelys nya elbilsplattform SEA och kommer ha en räckvidd på upp till 700 kilometer enligt kinesiska mätstandarden NEDC. Översatt till vår europeisk körcykeln blir det uppskattningsvis omkring 500 kilometer.

Tillverkningen av Zero Concept ska starta 2021 i Kina. Prestandamässigt ska elbilen klara 0-100km/h på strax under fyra sekunder. Bilen ska kunna ta emot trådlösa uppdateringar och utrustas med ”klassledande artificiell intelligens som stödjer full röstinteraktion”.
https://alltomelbil.se/lynk-co-visar-upp-ett-koncept-pa-elbil...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Geely-ägda Lynk & Co har presenterat sitt första koncept på en elbil. Modellen Lynk & Co Zero Concept som är designad i Göteborg ska ge oss en bild av företagets vision som ett globalt varumärke för elbilar.

Konceptet Zero Concept bygger på Geelys nya elbilsplattform SEA och kommer ha en räckvidd på upp till 700 kilometer enligt kinesiska mätstandarden NEDC. Översatt till vår europeisk körcykeln blir det uppskattningsvis omkring 500 kilometer.

Tillverkningen av Zero Concept ska starta 2021 i Kina. Prestandamässigt ska elbilen klara 0-100km/h på strax under fyra sekunder. Bilen ska kunna ta emot trådlösa uppdateringar och utrustas med ”klassledande artificiell intelligens som stödjer full röstinteraktion”.
https://alltomelbil.se/lynk-co-visar-upp-ett-koncept-pa-elbil...

Bra mycket snyggare än de Lynk-bilar som brukar köra runt häromkring i alla fall, men inte riktigt snygg ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra mycket snyggare än de Lynk-bilar som brukar köra runt häromkring i alla fall, men inte riktigt snygg ändå.

Undra om dom enligt gammal kinesisk tradition sneglat på något annat märke, kanske ett från väst?

https://media.jaguar.com/2018/new-jaguar-i-pace-electrifying-...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Undra om dom enligt gammal kinesisk tradition sneglat på något annat märke, kanske ett från väst?

https://media.jaguar.com/2018/new-jaguar-i-pace-electrifying-...

Nja, jag tycker inte de är så lika faktiskt. Jaguaren är ganska långsmal vilket Lynks bilar verkligen inte är, och har hjulen långt ute i hörnen. Däremot inspiration från Porsche (huv och framlampor), Renault eller Peugeot kanske (bakdel) och typ Hyundai för sidoprofilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad har folket för laddbox hemma? Och vad tycker ni om just er modell?

Jag har en Tesla Wall Connector i svart (gillar inte silvrig plast som den normala).

Inga finesser (som WiFi, OLED-skärmar, knappar/menyer, extra eluttag, etc.). Fungerar dock enkelt och pålitligt varje gång.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rekommenderar senaste numret av Auto Motor & Sport, de går igenom kostnader för olika snabbladdningslösningar och testar dessutom ett antal elbilar. Ledaren i början av tidningen är en rätt rolig kritik mot hela problemet med offentlig laddning. Utgångspunkten är en tankeövning i ifall han jobbade på en tankesmedja för oljelobbyn, alltså idéer om att hålla tillbaka elbilarna, varav i princip alla redan är förverkligade. En uppsjö appar och kort, inga laddplatser som bara tar vanliga bankkort som bensinmackar och alla andra affärer i hela landet. Varierande pris på olika stolpar även från samma leverantör. Prissättning med abonnemang för de som laddar ofta som är väldigt svåra att räkna hem. Minutpris. Dåliga laddstolpar som går sönder hela tiden. Och så vidare.

Det är galet dumma betallösningar där ute. Aldrig varit med om liknande; massvis med olika appar som måste laddas ner och registreras, kodbrickor som måste beställas via posten, ibland speciella abonnemang som måste köpas, etc. Helt vansinnigt.

Är extremt mycket enklare att betala för bensin eller diesel på vilken vanlig mack som helst. Där kan man alltid betala med vanliga bankkort och kreditkort.

De enda som löst det snyggt, och faktiskt ännu enklare än att tanka på bensinmackar, är Tesla på deras egna laddare och Porsche på Ionity.

Där räcker det med att ansluta elsladden i bilens uttag, så debiteras det konto som man redan använder för bilen, och det kreditkort som är kopplat till det kontot (ungefär som när man köper appar i app store på telefon eller spelkonsol). Fungerar enormt smidigt och enkelt.

Men resten av marknaden.... crazy!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad har folket för laddbox hemma? Och vad tycker ni om just er modell?

Easee tillsammans med tibber. Rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad har folket för laddbox hemma? Och vad tycker ni om just er modell?

Jag har en Zappi 2 som jag inte har testat än då jag inte har någon elbil
Köpte den för att den skulle lira ihop med mina solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vad har folket för laddbox hemma? Och vad tycker ni om just er modell?

Har en Zappi V2 3-fas.
Gillar appen som tusan riktigt snygg och effektiv.
Gillar även lastbalansering så jag kan maxa mina säkringar utan att de går.
Gillar ännu mer att jag kan välja att enbart ladda när mina solpaneler producerar överskott på sommaren.

Annars hade jag kanske skaffat en Easee box med en watty V3.
Är man kund hos tibber eller teslaclubsweden.se får man rabbat på den boxen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Måste ändå erkänna att Volkswagens Svenska priser blev bättre en förväntat på ID4

77 Kwh first Edition 49 000 Euro i Tyskland blev 514 900 SEK
77 Kwh first Max 59 000 Euro i Tyskland blev 614 900 SEK
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id-familjen/id4.html

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är galet dumma betallösningar där ute. Aldrig varit med om liknande; massvis med olika appar som måste laddas ner och registreras, kodbrickor som måste beställas via posten, ibland speciella abonnemang som måste köpas, etc. Helt vansinnigt.

Är extremt mycket enklare att betala för bensin eller diesel på vilken vanlig mack som helst. Där kan man alltid betala med vanliga bankkort och kreditkort.

De enda som löst det snyggt, och faktiskt ännu enklare än att tanka på bensinmackar, är Tesla på deras egna laddare och Porsche på Ionity.

Där räcker det med att ansluta elsladden i bilens uttag, så debiteras det konto som man redan använder för bilen, och det kreditkort som är kopplat till det kontot (ungefär som när man köper appar i app store på telefon eller spelkonsol). Fungerar enormt smidigt och enkelt.

Men resten av marknaden.... crazy!

Finns det någon standard på typ av signal/certifikat som kan skickas över laddkabeln för identifiering? Antar att det är så Tesla löst sitt? Annars känns ju standarden på ladduttagen vara rumphuggen från början, om laddstolpen och bilen bara kan prata om laddningsprocessen, men inte själva betalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Finns det någon standard på typ av signal/certifikat som kan skickas över laddkabeln för identifiering? Antar att det är så Tesla löst sitt? Annars känns ju standarden på ladduttagen vara rumphuggen från början, om laddstolpen och bilen bara kan prata om laddningsprocessen, men inte själva betalningen.

Ionity jobbar på en sådan lösning, men det är kanske ingen högoddsare att det bara funkar på deras märken.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Finns det någon standard på typ av signal/certifikat som kan skickas över laddkabeln för identifiering? Antar att det är så Tesla löst sitt? Annars känns ju standarden på ladduttagen vara rumphuggen från början, om laddstolpen och bilen bara kan prata om laddningsprocessen, men inte själva betalningen.

Tesla har ju en egen proprietär lösning, så osäker på hur den fungerar. Men ganska lätt att få till när man kontrollerar hela kedjan (och tänker lite kundupplevelsemässigt bra). Lite som Apple på dator/mobilsidan.

Det sagt så finns det en ISO-standard av protokoll där bilar kan identifiera vilka de är för laddstationen. Ionity stödjer detta, och så även Porsche. Det är så de fått det hela att fungera sömnlöst för Taycan när man laddar hos Ionity.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Jag fick en tanke.
Att Kunden lägger in sin betalmetod i bilen, och sedan via kabeln, så utbytes denna information (av nåt slag) och startar laddningen.
Varesig det är Klarna, Kreditkort, "Blipp"-företag osv.

Dock så skulle det krävas att alla laddställen kan kommunicera med varandra "helatiden".

Permalänk
Medlem

Jag kan inte detta hundra. Men tror att det fungerar lite annorlunda. Tror att bilen lagrar ett ID som består av både bilföretags ID + kundunik ID, och sedan när man kopplar in laddkabeln så skickas detta ID (både biltillverkar-ID + kund-ID) till elleverantören som tex. Inonity. De har sedan en webbtjänst som identifierar bilföretags ID. I tex. fallet med en Taycan så ser de att billtillverkar-ID är Porsche (eller VAG), och anropar då en webbtjänst hos Porsche (VAG) med kund-ID som parameter. Hos Porsche så slår man upp kundunik ID mot deras kunddatabas. Där läser Porsche vilket konto/kreditkort man som kund registrerat mot sitt ID. Sedan skickar webbtjänsten hos Porsche tillbaka ett svar till webbtjänsten hos Inoity med kontokortsuppgifter. Ionity gör sedan en webbcheck mot sin betalkortslösare/finanstransaktionsföretag, och får svar på om konto/kreditkort som de fått är giltligt och har täckning. Får de Ok så påbörjas laddning. När laddning är klar så skickas en transaktionsbegäran med kostnaden emot betalkortslösare/finanshanteringsföretag, som sedan i sin tur settlar/debiterar emot kundens bank/kreditkortsföretag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag fick en tanke.
Att Kunden lägger in sin betalmetod i bilen, och sedan via kabeln, så utbytes denna information (av nåt slag) och startar laddningen.
Varesig det är Klarna, Kreditkort, "Blipp"-företag osv.

Dock så skulle det krävas att alla laddställen kan kommunicera med varandra "helatiden".

Det är ju så Tesla funkar idag och det är ju detta Ionity jobbar på att lösa

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kan inte detta hundra. Men tror att det fungerar lite annorlunda. Tror att bilen lagrar ett ID som består av både bilföretags ID + kundunik ID, och sedan när man kopplar in laddkabeln så skickas detta ID (både biltillverkar-ID + kund-ID) till elleverantören som tex. Inonity. De har sedan en webbtjänst som identifierar bilföretags ID. I tex. fallet med en Taycan så ser de att billtillverkar-ID är Porsche (eller VAG), och anropar då en webbtjänst hos Porsche (VAG) med kund-ID som parameter. Hos Porsche så slår man upp kundunik ID mot deras kunddatabas. Där läser Porsche vilket konto/kreditkort man som kund registrerat mot sitt ID. Sedan skickar webbtjänsten hos Porsche tillbaka ett svar till webbtjänsten hos Inoity med kontokortsuppgifter. Ionity gör sedan en webbcheck mot sin betalkortslösare/finanstransaktionsföretag, och får svar på om konto/kreditkort som de fått är giltligt och har täckning. Får de Ok så påbörjas laddning. När laddning är klar så skickas en transaktionsbegäran med kostnaden emot betalkortslösare/finanshanteringsföretag, som sedan i sin tur settlar/debiterar emot kundens bank/kreditkortsföretag.

Ja finns den informationen och stolpen kan fråga efter den så borde de ju kunna använda den. Kan ju bli lite konstigt kanske på en stolpe som tillåter flera olika laddföretag (som sammarbetar). Men borde ju kunna trigga en pushnotis i appen där man godkänner villkoren, om det finns behov av det.

Annars tänkte jag ett sätt för att göra det enklare att man helt enkelt kör med kickback/provision. För att slippa ha tusen kort och appar. Alla laddstolpsföretag har sin egen app och alla kopplar upp sig mot ett gemensamt API. Vilket gör att oavsett vilken APP man använder så ser man alla stolpar. Du kan ladda var du vill i just den appen du har valt. Priset sätts av den som äger stolpen, men den som äger appen får nollkomma-något procent i provision. Företagen får sedan debitera varandra bakom kulisserna. Problemet blir väl att det ändå är billigare att ladda med rätt app till rätt stolpe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ja finns den informationen och stolpen kan fråga efter den så borde de ju kunna använda den. Kan ju bli lite konstigt kanske på en stolpe som tillåter flera olika laddföretag (som sammarbetar). Men borde ju kunna trigga en pushnotis i appen där man godkänner villkoren, om det finns behov av det.

Annars tänkte jag ett sätt för att göra det enklare att man helt enkelt kör med kickback/provision. För att slippa ha tusen kort och appar. Alla laddstolpsföretag har sin egen app och alla kopplar upp sig mot ett gemensamt API. Vilket gör att oavsett vilken APP man använder så ser man alla stolpar. Du kan ladda var du vill i just den appen du har valt. Priset sätts av den som äger stolpen, men den som äger appen får nollkomma-något procent i provision. Företagen får sedan debitera varandra bakom kulisserna. Problemet blir väl att det ändå är billigare att ladda med rätt app till rätt stolpe.

Jo absolut. Men det är en ganska komplicerad lösning. Att ha en kortläsare (för betalkort) på laddstolpen är ju ganska enkelt och billigt och hade ändå förenklat något enormt. Man har idag kortläsare på P-automater, godisautomater, offentliga toaletter med mera, således är det inte dyrt eller komplicerat.