Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Bara en plats. Bara en bil. Troligen bäst att göra så att laddboxen kan flyttas till där det är bäst för den bilen som just då hyr den garageplatsen.

Jag röstar också på att sätta den på kortväggen. Offentliga laddplatser har ju nästan uteslutande de där så alla bilar kan ju laddas på det sättet. Det handlar bara om att köra in med rätt ände först.

Att ha en flyttbar känns komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

WLTP är ju ändå en kraftig förbättring (eller i alla fall mer verklighetstroget) jämfört med den tidigare NEDC. Och det är inte EU som har utvecklat den utan FN, den används främst i EU men också bland annat i Japan, Sydkorea och Indien.

Enligt Vi Bilägare så snittar de under WLTP-förbrukningen när det gäller bensin och dieselbilar, medan elbilar fortfarande drar mer än uppmätt värde, under deras testkörningar som är ganska omfattande. https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-korcykeln-fungerar-sa-m...

Ja det är ju bättre än NEDC men det är ju ingen bedrift, och som du noterat fungerar det inte speciellt bra för elbilar. En anledning är väl att för elbilar är det främst motorväg som drar upp förbrukningen, inte långsam körning eller stadstrafik (om man inte skall köra drag race vid varje rödljus).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju bättre än NEDC men det är ju ingen bedrift, och som du noterat fungerar det inte speciellt bra för elbilar. En anledning är väl att för elbilar är det främst motorväg som drar upp förbrukningen, inte långsam körning eller stadstrafik (om man inte skall köra drag race vid varje rödljus).

Jag tror snarare det handlar om att elbilar har lite andra förutsättningar, till exempel skulle skillnaden i viss mån kunna bero på att testslingan är med klimatanläggningen avstängd medan testarna på tidningen säkerligen har kört med den på, och det påverkar ju generellt elbilars räckvidd mycket mer än bilar med förbränningsmotorer. Eller att elbilarnas direkta acceleration är ganska "förförisk" vilket skulle kunna göra att man drar på lite mer i elbilarna.

Permalänk
Medlem

Poängen med WLTP, EPA eller gud förbjude, NEDC, är egentligen inte att visa hur långt man kommer. För ingen kör på det sättet som man gör i en testcykel. Dessa cykler är dessutom anpassade för fossilbrännare, som presterar bättre på motorväg och fruktansvärt dåligt i stadskörning. Elbilen drar istället nästan noll i start-stopp trafik och får därav en rejäl bump i dessa cykler.

Nej, poängen är att ha en jämförbar siffra mellan olika bilmodeller och märken för att få ett hum om effektiviteten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Aktsu: så det är alltså rimligt nu att förvänta sig mycket kortare räckvidd om man kör motorväg menar du?
För den uppskattade siffran hos tesla är ju WLTP och om jag bör räkna med 40% högre förbrukning blir det inte mycket kvar av dessa 530 km med en model 3 long range. Då är vi tillbaka på min ursprungliga synpunkt att elbilar funkar jättebra i södra Sverige men i norra med längre avstånd är det ingen höjdare

Permalänk
Medlem

Luftmotstånd och rullmotstånd ökar drastiskt i högre hastigheter, att det inte märks så mycket på fossilbilar har nog att göra med att de är så ineffektiva från början. Samt kanske till vissa delar blir mer effektiva i högre hastigheter vilket kompenserar de ökade förlusterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: så det är alltså rimligt nu att förvänta sig mycket kortare räckvidd om man kör motorväg menar du?
För den uppskattade siffran hos tesla är ju WLTP och om jag bör räkna med 40% högre förbrukning blir det inte mycket kvar av dessa 530 km med en model 3 long range. Då är vi tillbaka på min ursprungliga synpunkt att elbilar funkar jättebra i södra Sverige men i norra med längre avstånd är det ingen höjdare

Svar ja, fysikens lagar kan vi inte rubba på, luftmotståndets ökar i kubik med hastighet. Tar man något som är väldigt effektivt så kommer det öka förbrukningen rätt mycket när man kör snabbare, speciellt när elbilen får igen energi när man stannar.

Dock är 40% högre förbrukning för mycket, min Model 3 LR AWD kan jag räkna med kommer iaf runt 40 mil även i motorväg + moms. Skillnaden mellan 140 och 110 är dock stor så vid 110 lär det vara närmare 50, är det sen snöstorm och 100 är vi kanske tillbaka till 40.

Permalänk
Medlem

@ajn: Ja motorer har olika verkansgrad vid olika varvtal.

@Aktsu vi bör nog räkna med de siffror som personer som jobbar med biltestning får fram och inte personer på ett forum säger om sina köp.
Då har en model 3 en verkligen räckvidd på just över 30 mil och inte 53 som Tesla anger själv. Det är en väldig skillnad ändå. Nu lär ju förbrukningen säker gå ner efter sommarcykeln men det är intressant att veta och gör tyvärr en tesla omöjlig här uppe. Skulle tex inte ta mig till fjällen från min lägenhet och då har vi inte ens funderat på släp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu så om vi räknar med de siffror som personer som jobbar med biltestning får fram och inte personer på ett forum säger om sina köp så har en model 3 en verkligen räckvidd på just över 30 mil och inte 53 som Tesla anger själv. Det är en väldig skillnad ändå.

Ja om man buskör galet mycket får man kanske 30 mil, alternativt kör riktigt snabbt i snöstorm det är dock svårt i en Model 3 LR AWD. Tesla anger dessutom 56 mil för LR AWD, 53 mil är för Performance som har 20” fälgar istället för 18”, i verkligheten gör det ca 10% skillnad.

Finns gott om tester som visar på 40+ mil, vissa på 50+ det beror som sagt på hur testet gjorts, hur man kör osv, länkade några nedan. Många som testar räckvidden börjar i kallt väder med kall bil och kör 5 mil och extrapolerar med genomsnittet, det blir ju helt felaktigt för att få fram hur långt bilen går när man kör längre. De som faktiskt kör från fullt till tomt är mycket vettigare. Kan ju också kika på när Björn Nyland testar i flertalet olika situationer och se förbrukningen där, han jobbar ju med biltestning.

https://www.consumerreports.org/hybrids-evs/tesla-ups-ante-on...

https://insideevs.com/news/407807/eletric-car-real-world-rang...

https://www.carwow.co.uk/blog/ultimate-electric-car-range-tes...

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ev-winter-range-te...

http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2019/tesla-model...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ajn: Ja motorer har olika verkansgrad vid olika varvtal.

@Aktsu så om vi räknar med de siffror som personer som jobbar med biltestning får fram och inte personer på ett forum säger om sina köp så har en model 3 en verkligen räckvidd på just över 30 mil och inte 53 som Tesla anger själv. Det är en väldig skillnad ändå.

Fast det där är ju inte särskilt seriöst. Tesla anger inte att en "Model 3" går 53 mil. Det finns olika modeller av Model 3 med olika räckvidd, frågan är vilken du svamlar om? Vad för hastighet och vilka är dina källor?

Carwow gjorde ett test med en M3SR och dom mätte upp strax under 40 mils räckvidd. Det kan du läsa om här.
Bjorn Nyland gjorde också ett test med en M3SR och han kom upp i 40 mils räckvidd vid 90 km/h, 30 mils räckvidd vid 120 km/h. Det kan du läsa om här.

Detta är alltså med en Standard Range.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ajn: Ja motorer har olika verkansgrad vid olika varvtal.

Varvtalet har ganska liten inverkan, det är huvudsakligen lasten som påverkar och denna påverkan är som störst hos förbränningsmotorer medans elmotorer påverkas mindre och lite annorlunda.

Hos en förbränningsmotor så har vi 0% verkningsgrad vid tomgång och stillastående bil, sedan ökar detta till som högst till ca 32-45% vid ca 70-90% last och därefter sjunker det något (last är andel vridmoment av max vridmoment vid aktuellt varvtal).

De flesta testcykler som används för att mäta förbrukning tenderar att ha ganska låg genomsnittlig hastighet, samt också ganska mycket stillastående som drar upp förbrukningen för bilar med förbränningsmotorer medans körning i motorvägsfart tenderar vara en mycket liten andel av den totala, vilket är något som drar upp förbrukningen för elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det där är ju inte särskilt seriöst. Tesla anger inte att en "Model 3" går 53 mil. Det finns olika modeller av Model 3 med olika räckvidd, frågan är vilken du svamlar om? Vad för hastighet och vilka är dina källor?

530 km+ står det på mitt i centrum på deras hemsida om man går in på model 3, är det oseriöst att säga att tesla anger det då? Jag utgår från det test jag länkat som är baserat på närmare 1000 mils körning under vintern. Känns ganska rättvisande i min bok och mest relevant för mig som bor i svenskt vinterklimat.
30 mil vid motorvägshastighet vintertid låter ju ganska rätt då enligt din egna kommentar?

Vi kan dock släppa det här, kommer inte komma fram till något vettigt. En elbil är nog kul men det går inte att komma ifrån att det i slutändan är en merkostnad och inte passar speciellt väl norrut där infrastrukturen inte finns än.

Framöver är jag ändå nyfiken på hur Id3 kommer visa sig vara och Skoda Enyaq ser också lite spännande ut, en högre suv som nog torde göra bättre ifrån sig här uppe.

Permalänk
Medlem

Sedan jag fick äran att köra en Tesla Model S, tappade jag helt intresset för andra bilar.
Har nu kört Tesla som pendlarbil (ca 14 mil/dag) över 5 år och har inte haft några större problem.

Kan man inte ladda hemma tycker jag inte att man ska skaffa en elbil, om man inte är väldigt intresserad och har möjlighet att ladda i närheten eller på jobbet.
Att åka och "tanka" kommer inte fungera för den stora massan och det kommer bara leda till frustration.

Kört ca 16000 mil i en Model S60 (60kWh batteri) och nu har jag kört strax över 4000 mil i en Model 3 LR (ca 74kWh batteri. Tesla anger inte längre kWh).
Med Model 3 LR har jag slutat tänka på räckvidden. Den räcker mer än väl till vardags och ska jag åka längre, knappar jag bara in destinationen och gör laddstopp på vägen medans man äter eller handlar. Det är väldigt sällan jag behöver vänta på bilen, för att kunna köra vidare. Så hur långt den kommer på en laddning har jag ingen koll på, den kommer alltid längre än vad jag behöver

Fördelen med Teslas laddnätverk är att det finns flera laddare på samma plats och det bara fungerar.
Inga appar eller laddkort, parkera och koppla in, klart!

Det var mindre kul för ett antal år sedan när jag skulle till fjällen med familjen (Fanns inte många Tesla laddare norrut då) och var tvungen att förlita mig på CHAdeMO. (Då fanns det bara 1x laddare på varje ställe) Kommer fram till laddaren som är trasig, ok, åker till nästa nån mil bort, också trasig.... Kollar i telefonen, jo det finns en till några mil bort. Och den fungerade. Hade inte den funkat hade jag fått leta upp en långsamladdare och väntat i många timmar.

Det bästa med elbil för mig: Att inte behöva åka och tanka (Har ingen mack på vägen till jobbet. Innan elbil behövde jag åka åt "fel" håll för att tanka och det inföll alltid när man inte riktigt hade tid för det).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

På tal om tesla och deras batterikemi så kom den här artikeln i dag
https://www.nyteknik.se/elbilar/teslas-nya-batteri-ska-sanka-...

Spännade, att Teslorna blir billigare är ju bra, fast kanske inte för mig ekonomiskt

Permalänk
Medlem

Tycker att Munros genomgång av Model Y är mycket intressant och sevärd om man är intresserad:
https://www.youtube.com/watch?v=TOrrdqje9Og

Detta är sammanfattningen, det finns en hel serie med 40 avsnitt på youtube.

Redan när Munro monterade ner en model 3 för något år sedan kom han fram till att Tesla ligger 5 år före konkurrenterna när det gäller elbilsteknik - försprånget tycks inte ha minskat. Teslas "battery day" nästa månad kommer nog att bli intressant (https://electrek.co/2020/05/15/tesla-battery-day-delay-elon-m...).

Vår nästa bil ser f.ö. ut att bli en model Y tillverkad i Berlin.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Men varför ska du klara dig en hel vecka utan att ladda? Du pluggar ju bara i bilen på natten när du ändå sover så vaknar du till en fulladdad bil varje morgon. Ska man ha en elbil till strikt jobbpendling så behöver du bara batteri som räcker för 1-2 dagars körsträcka.

Det som sliter på batterier är ju urladdning/laddning.
Skönt att inte behöva stoppa in en laddkabel varje dag för att ladda även om det är lätt att göra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av vinylens:

Det som sliter på batterier är ju urladdning/laddning.
Skönt att inte behöva stoppa in en laddkabel varje dag för att ladda även om det är lätt att göra.

Fortfarande helt ologiskt för mig. Skillnaden i slitage mellan att ladda 50% en dag eller 10% om dagen i 5 dagar är nära noll.
Om valet står mellan "att koppla i en sladd varje gång man parkerar för natten" eller "betala några 100tkr mer för att kunna ladda en gång i veckan" så vet jag iaf vad jag hade valt 😀

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

530 km+ står det på mitt i centrum på deras hemsida om man går in på model 3, är det oseriöst att säga att tesla anger det då? Jag utgår från det test jag länkat som är baserat på närmare 1000 mils körning under vintern.

Nej?

De anger WLTP när man beställer. I alla fall när jag köpte.

Skrivet av Lembritt:

Kan man inte ladda hemma tycker jag inte att man ska skaffa en elbil, om man inte är väldigt intresserad och har möjlighet att ladda i närheten eller på jobbet.
Att åka och "tanka" kommer inte fungera för den stora massan och det kommer bara leda till frustration.

Jo, det är verkligen olika hur folk tänker om det där, vissa tycker hemmaladdning är ett krav nästan.

Jag hoppas att jag inte kommer sakna möjligheten att ladda hemma för mycket. Men jag bilpendlar heller inte till jobbet så jag tänker att om man har dagliga resor så är det lite värre. Men det är klart ett litet oros moment.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Det som sliter på batterier är ju urladdning/laddning.
Skönt att inte behöva stoppa in en laddkabel varje dag för att ladda även om det är lätt att göra.

Fast det är inte riktigt så enkelt, det som sliter mest på batteriet är att ladda fullt och ladda ur tomt. Men så länge man använder bilen lika mycket, vilket ju är att ladda ur den, så gör det väldigt liten skillnad om man laddar den ofta eller sällan, med hänsyn till nivåerna förstås. Jag har jobbat lite med batteriladdningsstrategier för industriella lösningar och idealet är där om man fokuserar på att inte slita på batteriet (med LiPo) att hålla batteriet mellan 40 och 70% hela tiden.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Fast det är inte riktigt så enkelt, det som sliter mest på batteriet är att ladda fullt och ladda ur tomt. Men så länge man använder bilen lika mycket, vilket ju är att ladda ur den, så gör det väldigt liten skillnad om man laddar den ofta eller sällan, med hänsyn till nivåerna förstås. Jag har jobbat lite med batteriladdningsstrategier för industriella lösningar och idealet är där om man fokuserar på att inte slita på batteriet (med LiPo) att hålla batteriet mellan 40 och 70% hela tiden.

Ja, sedan har jag inte sett tester på andra tillverkare men Teslas batterier verkar ju vara väldigt slitstarka. Tror inte man behöver oroa sig så mycket om livslängden om man inte gör något helgalet.

Permalänk
Medlem

Alltid laddat till 90% när jag laddat, även innan det blir någon degradering att tala om lär jag sålt bilen och köpt en ny istället. Den statistik vi har verkar visa att man ska inte oroa sig så mycket.

Skrivet av Irregular Programming:

Jo, det är verkligen olika hur folk tänker om det där, vissa tycker hemmaladdning är ett krav nästan.

Jag hoppas att jag inte kommer sakna möjligheten att ladda hemma för mycket. Men jag bilpendlar heller inte till jobbet så jag tänker att om man har dagliga resor så är det lite värre. Men det är klart ett litet oros moment.

Jag skulle iaf säga att man vill ha möjlighet att ladda i närheten av där man är, nu för tiden när ingen av oss åker till jobbet (där det finns laddstationer) så laddar vi på publika stationer runt hörnet hemma. Det fungerar bra men hade det inte funnits sådana hade det blivit lite tradigt efter ett tag om vi behövde åka bort för att ladda.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Alltid laddat till 90% när jag laddat, även innan det blir någon degradering att tala om lär jag sålt bilen och köpt en ny istället. Den statistik vi har verkar visa att man ska inte oroa sig så mycket.

Jag skulle iaf säga att man vill ha möjlighet att ladda i närheten av där man är, nu för tiden när ingen av oss åker till jobbet (där det finns laddstationer) så laddar vi på publika stationer runt hörnet hemma. Det fungerar bra men hade det inte funnits sådana hade det blivit lite tradigt efter ett tag om vi behövde åka bort för att ladda.

Kanske skrev det innan, men min plan blir att ladda när jag handlar, bor ett stenkast från solna centrum.

Räknar med att gå lite minus, i alla fall vintertid och då toppa laddningen på okq8 ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Kanske skrev det innan, men min plan blir att ladda när jag handlar, bor ett stenkast från solna centrum.

Räknar med att gå lite minus, i alla fall vintertid och då toppa laddningen på okq8 ibland.

Om du tänkte ladda med AC så får du nog handla rätt mycket om du använt bilen en del, får ju bara typ 15% i timmen om det är 3-fast laddare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Om du tänkte ladda med AC så får du nog handla rätt mycket om du använt bilen en del, får ju bara typ 15% i timmen om det är 3-fast laddare.

AC och sedan CCS vid behov, kanske ger jag upp och kör ett bee abonnemang och laddar CCS ist.

Permalänk
Medlem

Ingen som kör en elbil man faktiskt har råd med?

Tesla i all ära men den är utanför all rim och ranson för 90% av befolkningen (börjar på 560k).

Ingen som köra Kia Niro, Renualt Zoe, Kona Electric eller Nissan Leaf?

Varit väldigt sugen på elbil eller hybrid några år men ännu har det varit för dyrt. Dock såg jag i veckan att man kunde leasa en Kia CEED plug-in hybrid för 2995:-. Kliar lite i fingrarna nu.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Ingen som kör en elbil man faktiskt har råd med?

Tesla i all ära men den är utanför all rim och ranson för 90% av befolkningen (börjar på 560k).

Ingen som köra Kia Niro, Renualt Zoe, Kona Electric eller Nissan Leaf?

Varit väldigt sugen på elbil eller hybrid några år men ännu har det varit för dyrt. Dock såg jag i veckan att man kunde leasa en Kia CEED plug-in hybrid för 2995:-. Kliar lite i fingrarna nu.....

Jag kör en LEAF 30 inköpt för 224 000, billånet kostar ca 3000kr mån för det. Jag rekommenderar bilen helt klart. Utan att veta dina körvanor rekommenderar jag att titta på en bil med lite större batteri, minst 40kWh.

Jag personligen tycker inte att hybrider med mindre batteri än 10kWh är värda att titta på, räckvidden är för låg och du kommer inte göra annat än att ladda om du vill köra på el.
[Ninja edit] Nya är de också lika dyra som en ren elbil så då förstår jag verkligen inte varför man tittar på hybrid då. Har kört elbil ett år och jag saknar inte en extra motor och vad det innebär, den gången jag åker så pass långt får jag bara planera lite mer. [/ninja edit]
Så ordentligt stort hybrid-batteri eller ren eldrift.

Hojta gärna ifalla du har nån fråga

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Högubbe. Osnyggt. Du sa att det hindrade, inte att det var smidigare eller osmidigare.

Det stämmer dessutom inte. Det kan mycket väl vara smidigare med förbränningsmotor även om du har hemmaladdning, på vintern t.ex när du ska långt. Även när du låter bilen stå parkerad en period, speciellt utomhus, så är förbränningsmotor smidigare då elbilen måste värma upp batteriet (eller kyla om det är varmt ute!) passivt för att det inte ska frysa, vilket tar energi från batteriet.

Allt beror på hur du kör och vad dina behov är.

Med det sagt tror jag inte du gjort bytet själv. Det låter inte så.

Vet inte hur du menar att det skulle vara en högubbe. Osmidigheten ÄR ett hinder om man är stadsbo och inte har tillgång till plats med laddning, vare sig i gemensamt garage eller på gatan.

Jag skulle klart överväga elbil om jag hade laddning tillgänglig hemma. Nu har jag inte det, så såvida jag inte vill köra till t.ex. Väla (köpcenter i utkanten av staden) varje vecka och vara där bra mycket längre tid än vad jag brukar, samt ta chansen att det finns lediga platser och stolparna funkar så jag inte behöver köra någon annanstans, så blir den osmidigheten ett klart hinder för mig.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Tesla ringde, de hade öppnat för fler hämtningstider så nu kommer jag plocka upp den den 27e ist.

spännande.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Irregular Programming:

Tesla ringde, de hade öppnat för fler hämtningstider så nu kommer jag plocka upp den den 27e ist.

spännande.

Kul! Vad blev det för modell?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Kul! Vad blev det för modell?

Blev en m3 awd.