Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag får inte riktigt ihop den matten. Visst, om du har en Tesla Model 3 och kört Stockholm Malmö med två stopp á 10 min, så är inte jag riktigt i en postition att säga att det är fel. Men baserat på att räckvidden i motorvägsfart är runt 35 mil (beroende på yttre omständigheter), så låter det fortfarande väldigt kort med två 10 minuters-stopp. Men om det vore fallet så skulle det för min del kunna vara överkomligt. Problemet är nog dock att det är best-case scenario, medans det kanske hade behövt vara worst-case. För om dessa 2 stopp blir till 4, eller 10 minuter blir till 20-25, så blir det snabbt omständligt.

För egen del så är jag inte intresserad av en Model 3, men hade kunnat vara intresserad av en Polestar. Dock så tappar man då det relativt välutbyggda SC-nätet, vilket torde försämra ovan ekvation. Dessutom fick jag idag besked att det inte blir aktuellt att installera laddboxar vid min garageplats, så jag kommer inte heller ha möjlighet att ladda hemma. Så detta kombinerat gör att elbil känns ganska opraktiskt för egen del. Hade det däremot gått att tanka fullt på 5-10 minuter, ja då hade man inte ens haft behov att ladda hemma.

Fast du kan ju inte säga att det inte stämmer och sedan hänvisa till dina egna preferenser/resevanor med (vad det låter som) relativt frekventa stopp. Jag menar, under en resa på 6 timmar gör man normalt inte flera matstopp (annat än om man kanske då reser med små/mindre barn). Vissa kanske gillar att göra flera stopp för att sträcka på benen och så vidare, men det är nog långt ifrån alla. Många nöjer sig säkert med ett stopp under en sådan resa.

Jag hävdar fortfarande att man till ganska stor del tvingas anpassa sig till elbilen, på samma sätt som med ett barn. Det är inte säkert att man kan stanna på den plats man vill, det krävs exempelvis att det till att börja med finns laddplatser, samt att de är lediga (så man inte behöver vänta 30 minuter på att ens få börja ladda). Om vi som i fallet ovan pratar om att det krävs 2 (eller ännu fler laddstopp), så blir det även bilen som dikterar ungefär vart dessa ska ske. Man kan ju inte spara och dra 3 snabba stopp på slutet, utan de bör ju vara relativt jämt fördelade. När man kommer fram till sin destination så behöver man också se till att laddmöjlighet finns. Det är aldrig att bara parkera, man måste studera, planera och anpassa sig. De flesta moderna fossilbilar klarar utan problem 60 mil på en tank, och om de inte gör de så tar det 2-3 minuter att dubbla räckvidden. Detta ger innebär en väldigt stor frihet kring vart man stannar, det behöver exempelvis inte finnas en bensinmack jämte restaurangen man vill besöka, det går alldeles utmärkt att göra två separata stopp. Detta är dock nästintill uteslutet om man har en elbil (då det vore att slösa med potentiell laddtid).

Om du inte tycker att det är omständligt i dina resor så är det ju supertrevligt för dig, men det appliceras inte lika lätt på mig.

Jo, det är klart att i den "vanliga" vardagen så är det smidigt med en elbil (i de fall man kan ladda hemma), men jag håller inte med din slutsats om att man kommer spendera mindre tid på bensinmack/laddstation med en elbil. Baserat på snittlängden en personbil går per år skulle jag tro att de flesta personbilar tankas max 2 gånger i månaden i snitt, så vi snackar alltså om max 10 minuter per månad på macken. På samma tid hinner du ladda 10 mils körning i en Tesla SuperCharger. Så visst, din tes håller om man max ett par gånger per år använder någon annan laddare än den man har hemma, i övriga fall kommer man spendera ganska mycket mer tid vid en laddstolpe längst motorvägen jämfört med vad fossilbilisten gör vid bränslepumpen.

Räknad med 5% degradering på ditt batteri samt att den räknar med att det tar 2min har jag för mig att stoppa i laddsladden men vet man hur man gör så tar det 30 sekunder.

Men den stora frågan är snarare vad du gör i en tråd som denna?
Om du inte är intresserad av att köpa en elbil varför sitter du här och försöker få folk att övertyga dig om att det går att äga en elbil som i 95-999% av fallen innebär en högre komfort när du ändå aldrig kommer att skaffa en?

Lite som att jag skulle sitta i valfri tråd om ICE och säga saker som "jag kan inte äga en ICE bil dom är för varma på sommaren" eller den gamla klassikern "Min kropp klarar inte kyla så jag kan inte ha ICE eftersom man måste skrapa rutorna och sitta i en kall bil, dessutom dör ju batteriet till min dieselvärmare på vintern eftersom jag kör kortare sträckor"
Denna funkar ju också bra, "jag har astma och kol och kan därför inte äga en ICE eftersom folk alltid står och röker på valfri bensinmack, hemma på min tomt där jag laddar röker minsann ingen".

Nej allt är inte guld och gröna skogar med eldrift det kommer det aldrig att vara men för nästan hela svenska befolkningen skulle en elbil höja deras komfort i 95-99% av fallen och ibland sänka komforten.
Sedan håller jag med om att det är sinnessjukt att jag äger en bil för 700k när jag för 5 år sedan tyckte att det var idiotiskt när kompisar köpte nya bilar för 3-400k privat.

Dock kommer Polestar inte vara i närheten av Tesla när det kommer till resekomfort, den är törstigare än en Model 3 sämre infrastruktur för laddning tyvärr samt att det är satan mycket dyrare att hålla sig på vägen med en Polestar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Man kan väl vara intresserad av en elbil men också inse nackdelarna. Många här i tråden beter sig lite kultaktigt och ser inga problem med en elbil alls. Faktum är att det är inte perfekt med elbil och det fungerar inte för alla.
Jag är själv intresserad och tycker det skulle vara kul men ser också problem. Man får inte dra några nämnvärda vikter med en model 3 tex och infrastrukturen är inte vidare utbyggd här uppe. Finns ett par tesla SC vid IKEA men det är på andra sidan stan för mig.

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har testat Renault Twizy? Tanken är att den ska användas till att pendla 10-15km och småhandling och annat vardagligt. Till längre resor är bensinbilen kvar.

Håller de värmen på vintern? Bor i skåne så snö kommer den inte att se men kyla och blåst.

Den är ju ganska ful så det behöver ni inte säga. Men billig och verkar uppfylla sitt syfte gott!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det stämmer inte riktigt. Tesla har svårt att hålla uppe prestandan under längre sessioner men framför allt har de ju inte någon bil som är så sportinriktad som exempelvis en M3:a eller så. Kollar man exempelvis på tiderna runt Nürburgring så kommer Model 3 Performance in på 9 minuter (Model S P85D klarade det på 8:50) medan BMW har ett helt gäng modeller som gott och väl klarar det under 8 minuter, även ganska mycket äldre modeller. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nürburgring_Nordschleif...
Tesla låg väldigt långt framme men nu är de inte superimponerande längre när det gäller "infotainment". De stöder inte Android Auto eller CarPlay exempelvis. Och användarmässigt så föredrar jag exempelvis BMW's puck framför bara en touchskärm i de flesta lägen. Navigation vet jag inte, det är liksom ett löst problem och det är inga jätteskillnader emellan systemen egentligen. Tesla är bra på att hitta vägar där man kommer fram till laddstationer med lagom avstånd, men det är liksom inget som en fossildriven bil behöver bry sig så mycket om.

Ett helt gäng modeller från BMW som klarar banan på under 8 minuter, även ganska många äldre modeller...

BMW M2 2015
BMW F10 M5 Competition 2014
BMW M4 2014
BMW M2 Competition 2018
BMW M3 CSL (E46, 2004)
BMW M3 GTS Coupé (E92, 2011)
BMW M5 (F90) 2018
BMW M4 GTS 2016
BMW M5 Competition (F90) 2019
BMW M4 GTS 2015

Dessa BMW klarar banan under 8 minuter, den enda som är äldre är väl M3 CSL från 2004. Eller vad menar du med ganska många äldre modeller? ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Finns det någon här som har testat Renault Twizy? Tanken är att den ska användas till att pendla 10-15km och småhandling och annat vardagligt. Till längre resor är bensinbilen kvar.

Håller de värmen på vintern? Bor i skåne så snö kommer den inte att se men kyla och blåst.

https://st.mascus.com/imagetilewm/product/mobile/renault-twizy-intens,279243311-1.jpg

Den är ju ganska ful så det behöver ni inte säga. Men billig och verkar uppfylla sitt syfte gott!

Jag har ägt en Twizy i ca 1½ år.
Det finns ingen värme på vintern enbart i framrutan men det räcker för att slippa skrapa rutan.
Jag körde 6km enkel väg i stort sett varje dag i 1½ år.
Underbart på sommaren på våren/hösten helt ok mindre roligt på vintern men jag hade rutor på min.
På Vintern körde jag ett lammskinn på sätet så rumpan blev varm, annars är det ungefär samma temp som att stå ute.
Kan du stå utomhus i 15min med dina kläder kan du köra en Twizy med rutor i 15min på vintern fast man slipper regn och snö.

Tråkiga är att min hade batterihyra, jag försökte köpa loss mitt batteri men utan att lyckats så jag sålde den eftersom ett vägbygge gjorde att min restid under vintern gick från 15min till 1 timma vilket inte var lika roligt och då betala 550:- månaden + försäkring för något som bara står kändes onödigt under 1 år.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Man kan väl vara intresserad av en elbil men också inse nackdelarna. Många här i tråden beter sig lite kultaktigt och ser inga problem med en elbil alls. Faktum är att det är inte perfekt med elbil och det fungerar inte för alla.
Jag är själv intresserad och tycker det skulle vara kul men ser också problem. Man får inte dra några nämnvärda vikter med en model 3 tex och infrastrukturen är inte vidare utbyggd här uppe. Finns ett par tesla SC vid IKEA men det är på andra sidan stan för mig.

Jo och det köper jag, men du sitter inte och enbart räknar upp de negativa delarna med att äga elbil och säger att det är omöjligt din livssituation, känns lite som min 4 åring när han sätter sig på tvären och måste berätta att det absolut inte funkar för dig.

Då är det förmodligen omöjligt med det mindset du har och då kan man lika gärna strunta i att skriva i en tråd som denna.

Klart att det finns nackdelar allt är som sagt inte guld och gröna skogar men det vi också måste inse är att vi alla kommer behöva ändra våra rutiner i framtiden.
Det kommer inte att komma ett superbatteri närmaste 10 åren som kan ladda med 1GW och batterierna i elbilar kommer inte bli speciellt mycket större än vad dom är i en MS idag närmaste åren men vi alla kommer att behöva röra os mer mot eldrift vare sig man vill det eller inte.

Nej elbil passar inte alla speciellt med tanke på priserna idag, det bästa för många kanske hade varit att ha en elbil som mindre andra bil och en E-class som förstabil men med tanke på priserna på de två är det inte försvarbart för många.

Det är helt ok att vara skeptisk, det var jag också innan jag körde en Model 3 första gången efter det var jag kär, men ingen blir gladare av att någon sitter och skriver att det är omöjligt i just den personens livssituation.
Hade frågan istället varit typ:
Hur skulle en elbil funka för mig idag, jag åker normalt 20-25 mil om dagen med min bil men 10 gånger per år åker jag en längre resa på 65mil mellan GBG - STHLM funkar en elbil eller blir det för mycket laddstopp, hur ser laddstoppen ut och hur länge osv osv.
Då är man öppen i sitt sinne, att sitta och säga blank nej tillför inget på ett forum och då kan man lika gärna vara tyst.

Får lite vibbar av att personen i fråga är en av dem som kör en ICE och ställer den med flit på laddplatser när det finns andra lediga parkeringar bara för att "make a statement" som man hittar en del pickisar som gör idag-

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

Apropå elbilar och hybrider så såg jag ett par intressanta alternativ utanför mitt jobb idag:

Koenigsegg Gemera lär inte bli direkt billig dock ($1,7 miljoner). Och Polestar Precept kanske inte kommer alls. Men trevliga är de i alla fall.

På plats var också en Polestar 1 och en Koenigsegg CCXR, men ingen brydde sig om dem.

Dörren på Gemera är rätt stor...

Skrivet av Puttefnasket:

Ett helt gäng modeller från BMW som klarar banan på under 8 minuter, även ganska många äldre modeller...

BMW M2 2015
BMW F10 M5 Competition 2014
BMW M4 2014
BMW M2 Competition 2018
BMW M3 CSL (E46, 2004)
BMW M3 GTS Coupé (E92, 2011)
BMW M5 (F90) 2018
BMW M4 GTS 2016
BMW M5 Competition (F90) 2019
BMW M4 GTS 2015

Dessa BMW klarar banan under 8 minuter, den enda som är äldre är väl M3 CSL från 2004. Eller vad menar du med ganska många äldre modeller? ):

Äldre är förstås relativt, 2014-2015 är rätt gammalt i sammanhanget. Men till och med en E30 M3, alltså en åttiotalare, är ju i nivå med en Model S och slår en Model 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

https://forumbilder.com/images/2020/06/02/tesla-roudtrip.png
Räknad med 5% degradering på ditt batteri samt att den räknar med att det tar 2min har jag för mig att stoppa i laddsladden men vet man hur man gör så tar det 30 sekunder.

Men den stora frågan är snarare vad du gör i en tråd som denna?
Om du inte är intresserad av att köpa en elbil varför sitter du här och försöker få folk att övertyga dig om att det går att äga en elbil som i 95-999% av fallen innebär en högre komfort när du ändå aldrig kommer att skaffa en?

Lite som att jag skulle sitta i valfri tråd om ICE och säga saker som "jag kan inte äga en ICE bil dom är för varma på sommaren" eller den gamla klassikern "Min kropp klarar inte kyla så jag kan inte ha ICE eftersom man måste skrapa rutorna och sitta i en kall bil, dessutom dör ju batteriet till min dieselvärmare på vintern eftersom jag kör kortare sträckor"
Denna funkar ju också bra, "jag har astma och kol och kan därför inte äga en ICE eftersom folk alltid står och röker på valfri bensinmack, hemma på min tomt där jag laddar röker minsann ingen".

Nej allt är inte guld och gröna skogar med eldrift det kommer det aldrig att vara men för nästan hela svenska befolkningen skulle en elbil höja deras komfort i 95-99% av fallen och ibland sänka komforten.
Sedan håller jag med om att det är sinnessjukt att jag äger en bil för 700k när jag för 5 år sedan tyckte att det var idiotiskt när kompisar köpte nya bilar för 3-400k privat.

Dock kommer Polestar inte vara i närheten av Tesla när det kommer till resekomfort, den är törstigare än en Model 3 sämre infrastruktur för laddning tyvärr samt att det är satan mycket dyrare att hålla sig på vägen med en Polestar.

Bara nyfiken, men vilka bekvämligheter har du i en elbil som inte finns i fossildrivna? Förvärmd kupé mm finns väl på de flesta moderna lite dyrare bilar.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Bara nyfiken, men vilka bekvämligheter har du i en elbil som inte finns i fossildrivna? Förvärmd kupé mm finns väl på de flesta moderna lite dyrare bilar.

Förkyld kupé på sommaren, att man kan sitta i bilen på sommaren med kyla utan motorn igång om man väntar på någon (samma sak på vintern men med värmen/avfuktning) är för mig stora saker. Vet att vissa hybrider klarar av att kyla på el men med de små batterierna äts ju hela räckvidden snabbt upp av det.

Att köra en elbil är väldigt bekvämt i att man har mycket vrid tillgängligt direkt, dvs kan man enkelt och lugnt ta luckor i trafiken. Att bilen inte har en vibrerande motor och brummande avgassystem gör ju också att det är väldigt bekvämt om man bara transporterar sig, i stadstrafik eller kökörning är det riktigt bekvämt. På långresa gör avsaknaden av vibrationer mm massvis för hur pigg och alert man är när man kommer fram.

Det är lite av anledningen varför jag inte är speciellt sugen på bensinbilar längre, det och prestandan såklart. Skulle dock kunna tänka mig en bensinbil att ha som kul bil att köra på helgen när man vill ha lite brölande och manuella växlingar, typ en 2-sitsig Porsche eller BMW M2. Om jag hade ett hus så hade jag nog haft en sådan i garaget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Bara nyfiken, men vilka bekvämligheter har du i en elbil som inte finns i fossildrivna? Förvärmd kupé mm finns väl på de flesta moderna lite dyrare bilar.

Som Aktsu skriver så är min bil alltid 22 grader när jag går ut till den, spelar ingen roll om det är - 20 eller +45 ute.
Min förra BMW F11 hade ju diesel värmare men batteriet tog slut på värmaren då jag ofta körde under 10 min och värmaren hade gått i 30min.
Ingen service är också jäkligt skönt, slippa betala 5000:- för ett oljebyte du kan göra själv på 20min när oljan går på 6-700:- men det handlar mest om att jag vet att jag blir blåst.

Jag åker över 30 mil 3-5 gånger per år och att aldrig behöva besöka en bensinmack är rätt skönt i sig, visst får jag använda Supercharger då men som jag skrev tidigare är över 95% av alla mina resor idag med högre komfort än innan.

Gillar dessutom tystnaden i elbilar i lägre farter samt allt vad stopp/start system heter.
Fastnade man i kö med min förra Golf R så dog ju AC på sommaren och värmen försvann pga stopp/start systemet på vintern om det inte var under 7 grader eller vad det nu var.

Tror de flesta som gått över till ren el har svårt att gå tillbaka men man ska inte sticka under stolen med att det fortfarande är lite early adopter över det hela även om Teslas infrastruktur har gjort livet bra mycket lättare än innan jag ägde Tesla som elbil.

Men jag precis som Aktsu sitter och sneglar på att ha en lekbil men manuell låda men jag skulle aldrig ta mig tid att köra den tyvärr.
Men en BMW M3 E46 vore jäkligt roligt, älskar den raka 6an som sitter i den bilen samt att man blir "ett med vägen" i det chassit.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Sneglar på Leaf e+ maxat (Tekna?) 62kWh som förmånsbil, någon som kan ge feedback på den bilen? Har egen gård och trefas. Blir att provköra så snart jag har möjlighet till det, men vågar jag släppa min trotjänare diesel v70iii? Behöver fortfarande släpvagnsdragare iom jag har BE och drömmer om en sån fin boggi eller trippelaxlig husvagn deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Som Aktsu skriver så är min bil alltid 22 grader när jag går ut till den, spelar ingen roll om det är - 20 eller +45 ute.
Min förra BMW F11 hade ju diesel värmare men batteriet tog slut på värmaren då jag ofta körde under 10 min och värmaren hade gått i 30min.
Ingen service är också jäkligt skönt, slippa betala 5000:- för ett oljebyte du kan göra själv på 20min när oljan går på 6-700:- men det handlar mest om att jag vet att jag blir blåst.

Jag åker över 30 mil 3-5 gånger per år och att aldrig behöva besöka en bensinmack är rätt skönt i sig, visst får jag använda Supercharger då men som jag skrev tidigare är över 95% av alla mina resor idag med högre komfort än innan.

Gillar dessutom tystnaden i elbilar i lägre farter samt allt vad stopp/start system heter.
Fastnade man i kö med min förra Golf R så dog ju AC på sommaren och värmen försvann pga stopp/start systemet på vintern om det inte var under 7 grader eller vad det nu var.

Tror de flesta som gått över till ren el har svårt att gå tillbaka men man ska inte sticka under stolen med att det fortfarande är lite early adopter över det hela även om Teslas infrastruktur har gjort livet bra mycket lättare än innan jag ägde Tesla som elbil.

Men jag precis som Aktsu sitter och sneglar på att ha en lekbil men manuell låda men jag skulle aldrig ta mig tid att köra den tyvärr.
Men en BMW M3 E46 vore jäkligt roligt, älskar den raka 6an som sitter i den bilen samt att man blir "ett med vägen" i det chassit.

Den direkta prestandan förstår jag, men föruppvärmning/kylning är inte unikt för elbilen och din golf var ju trasig om ac:n dog. Att tanka på 2 minuter på en bensinstation måste ju vara skönare än att leta superchargers? Visst man kanske inte måste bytas olja på en elbil men så vitt jag vet måste teslorna ändå servas vilket ska vara svindyrt (det torde vara en riktig blåsning). Garantin lär ju inte gälla om man hoppar den heller.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Den direkta prestandan förstår jag, men föruppvärmning/kylning är inte unikt för elbilen och din golf var ju trasig om ac:n dog. Att tanka på 2 minuter på en bensinstation måste ju vara skönare än att leta superchargers? Visst man kanske inte måste bytas olja på en elbil men så vitt jag vet måste teslorna ändå servas vilket ska vara svindyrt (det torde vara en riktig blåsning). Garantin lär ju inte gälla om man hoppar den heller.

Att slippa tanka är en stor frihet. Har knappt satt min fot på en mack på över 5 år nu.
Superchargers behöver man inte leta efter, bilen vet vart dom är och planerar långkörningen därefter.
Garantierna gäller även om du inte lämnar in bilen på service.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Sneglar på Leaf e+ maxat (Teckna?) 62kWh som förmånsbil, någon som kan ge feedback på den bilen? Har egen gård och trefas. Blir att provköra så snart jag har möjlighet till det, men vågar jag släppa min trotjänare diesel v70iii? Behöver fortfarande släpvagnsdragare iom jag har BE och drömmer om en sån fin boggi eller trippelaxlig husvagn deluxe.

Leaf är en helt ok bil, jag hade dock aldrig köpt den själv utan tagit den på leasing.
Dels har den 1-fas laddning samt att den har chademo vilket är rätt utdöende.
Jag kollade på att leasa en Leaf istället för att köpa en innan för att inte sitta på "svarte petter" om några år men jag hade inte vågat köpa en pgs laddningen, dom börjar bli riktigt billiga i Tyskland sedan Nissan skulle lägga ned sin elbilssatsning här i Europa.

Men helt ok bil att köra synd med charge gate om man ska ut på resa.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Den direkta prestandan förstår jag, men föruppvärmning/kylning är inte unikt för elbilen och din golf var ju trasig om ac:n dog. Att tanka på 2 minuter på en bensinstation måste ju vara skönare än att leta superchargers? Visst man kanske inte måste bytas olja på en elbil men så vitt jag vet måste teslorna ändå servas vilket ska vara svindyrt (det torde vara en riktig blåsning). Garantin lär ju inte gälla om man hoppar den heller.

AC drivs ju av motorn så stannar motorn dör ju din AC, samma sak gäller ju vattenpumpen i din bil som ger dig värme.
Kickar stopp/start systemet igång så får du då varken värme eller AC efter ett tag, visst finns det lie fördröjning i systemet men nej det funkar inte.
På Model 3 har Tesla bara rekommenderad service men alla garantier gäller ändå, dom har ju tom service videor på hemsidan hur du servar din Model 3 själv och ändå gäller alla garantier.
Tänk på att en elbil har runt 20 rörliga delar, en dieselbil har runt 2000 rörliga delar :S

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Bromsarna på elbilar behöver väl mer service eftersom de används väldigt lite? Tänker främst på rosten.

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Bara nyfiken, men vilka bekvämligheter har du i en elbil som inte finns i fossildrivna? Förvärmd kupé mm finns väl på de flesta moderna lite dyrare bilar.

Nu har jag ägt min bil en vecka men att gå tillbaka till bensinbil finns inte på kartan förstår inte hur jag stod ut.

Slö bil, som låter och skakar när man kör, som jag plus det måste betala dyra pengar för att hälla bensin i varje månad.

I elbilen startar du inte ens, bara växlar och glider iväg med direktrespons mellan pedal och motor och jag kör gratis överallt.

Jag är helt lyrisk, fattar inte varför någon överhuvutaget gjort bilar med förbränningsmotorer så här länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Bromsarna på elbilar behöver väl mer service eftersom de används väldigt lite? Tänker främst på rosten.

I de flesta fall ja, men jag vet att Model 3 iaf har designats med detta i åtanke så jag antar att det är mera rostfritt eller någon annan mysig metall som är mer korrosions beständig.
Nu är min bara 6 månader gammal men en kompis har en M3 sedan lansering i Sverige och man ser fortfarande ingen rost på hans bromsar.
Våran Zoe vi har ser halvrostig ut men enligt serviceplanen på den så finns ingen service på bromsarna utom att byta bromsvätska om jag minns rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=8GruuXw0goU

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Leaf är en helt ok bil, jag hade dock aldrig köpt den själv utan tagit den på leasing.
Dels har den 1-fas laddning samt att den har chademo vilket är rätt utdöende.
Jag kollade på att leasa en Leaf istället för att köpa en innan för att inte sitta på "svarte petter" om några år men jag hade inte vågat köpa en pgs laddningen, dom börjar bli riktigt billiga i Tyskland sedan Nissan skulle lägga ned sin elbilssatsning här i Europa.

Men helt ok bil att köra synd med charge gate om man ska ut på resa.

Ja jag skrev förmånsbil, jag tänkte låta min bolag leasa den. Men det lät inte så roligt att det enbart finns enfas. Varifrån kommer påståendet att Nissan ska lägga ned sin elbil satsning i Europa? Kan du citera så jag får sätta in mig i detta?

Har du själv tips på annan elbil som är förmånligt att leasa? Samt har modernare och säkrare laddningsalternativ med trefas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ja jag skrev förmånsbil, jag tänkte låta min bolag leasa den. Men det lät inte så roligt att det enbart finns enfas. Varifrån kommer påståendet att Nissan ska lägga ned sin elbil satsning i Europa? Kan du citera så jag får sätta in mig i detta?

Har du själv tips på annan elbil som är förmånligt att leasa? Samt har modernare och säkrare laddningsalternativ med trefas!

Det är ett rykte men mycket pekar på att Nissan slutar med Leaf i Europa.

https://alltomelbil.se/ryktet-nissan-backar-fran-europa-elbil...

Leaf är ju som sagt ett bra alternativ att leasa men måste du ha 3-fas så är det ju kört.

Zoe finns ju men den bilen känns inte så rolig, facelift är nästan samma bil de släppte 2012 men ändå helt ok.
Annars finns ju också 208-e men båda är ju mindre bilar än vad Leaf är dock med 3-fas laddning, vill man ha leaf storlek eller större är det nya E-niro, nya Ioniq eller Model 3 som gäller.

2020 skulle ju bli elbilens år men än så länge är det rätt tunt i startfälltet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Sneglar på Leaf e+ maxat (Tekna?) 62kWh som förmånsbil, någon som kan ge feedback på den bilen? Har egen gård och trefas. Blir att provköra så snart jag har möjlighet till det, men vågar jag släppa min trotjänare diesel v70iii? Behöver fortfarande släpvagnsdragare iom jag har BE och drömmer om en sån fin boggi eller trippelaxlig husvagn deluxe.

Vi har leasat en Leaf mellanversionen 40kwh och den är perfekt som daglig pendlingsbil till jobbet än så länge. Fick den i slutet av april. Lagom lång räckvidd för oss och kanon att köra jämfört med vår Kia ceed diesel. Hade vi kört lite lite mer per år hade vi nog kikat på att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är ett rykte men mycket pekar på att Nissan slutar med Leaf i Europa.

https://alltomelbil.se/ryktet-nissan-backar-fran-europa-elbil...

Leaf är ju som sagt ett bra alternativ att leasa men måste du ha 3-fas så är det ju kört.

Zoe finns ju men den bilen känns inte så rolig, facelift är nästan samma bil de släppte 2012 men ändå helt ok.
Annars finns ju också 208-e men båda är ju mindre bilar än vad Leaf är dock med 3-fas laddning, vill man ha leaf storlek eller större är det nya E-niro, nya Ioniq eller Model 3 som gäller.

2020 skulle ju bli elbilens år men än så länge är det rätt tunt i startfälltet.

Tack! E-niro var inte fyskam, Hyundai ställer jag mig lite frågande till. Model 3 blir dyrt. Får prova och fråga mig fram.
Läste någonstans om att E-niro har dyra servicetillfällen men det elimineras genom leasing antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Tack! E-niro var inte fyskam, Hyundai ställer jag mig lite frågande till. Model 3 blir dyrt. Får prova och fråga mig fram.
Läste någonstans om att E-niro har dyra servicetillfällen men det elimineras genom leasing antar jag..

Kolla bara att E-Niro inte slutar på samma pengar som Model 3, när jag kollade på en E-niro innan så var det inte jätteskillnad mot en Model 3 SR+ och då gick ju Teslan att få med dragkrok.

Ioniq är en grovt underskattad bil faktiskt, jag tycker att den är bekväm att köra ganska tyst samt att den är jäkligt snål.
38,3kWh känns inte mycket men Ioniq är en riktigt snål bil, du kommer inte mycket längre med en Leaf 62 kontra en ioniq 38,3 och dessutom slipper du chargegate.

EDIT: Såg nu att Ioniq inte hade 3-fas :/ jag var helt säker på att den nya modellen hade det men jag verkar ha fel.
Däremot har Kona det som tillval, trevlig bil som du borde provköra om du inte gjort det.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kolla bara att E-Niro inte slutar på samma pengar som Model 3, när jag kollade på en E-niro innan så var det inte jätteskillnad mot en Model 3 SR+ och då gick ju Teslan att få med dragkrok.

Ioniq är en grovt underskattad bil faktiskt, jag tycker att den är bekväm att köra ganska tyst samt att den är jäkligt snål.
38,3kWh känns inte mycket men Ioniq är en riktigt snål bil, du kommer inte mycket längre med en Leaf 62 kontra en ioniq 38,3 och dessutom slipper du chargegate.

EDIT: Såg nu att Ioniq inte hade 3-fas :/ jag var helt säker på att den nya modellen hade det men jag verkar ha fel.
Däremot har Kona det som tillval, trevlig bil som du borde provköra om du inte gjort det.

Känns som Sverige hela tiden är efter på Lanseringar hade trott att MG ZS Ev 44.5 Kwh kommit hit faktiskt men finns i Danmark.

Aiways U5 65 Kwh som ska säljas och erbjudas via Leasing via Euronics har jag bara hört om Tyskland so far och Augusti/September men antar per automatik att Norge & Nederländerna som är prioriterade marknader får denna också.

Billtillverkna behöver se efterfrågan annars så blir lanseringen senare här.

Men Byton M Byte sa faktiskt att Sverige är en prioriterad marknad innan dom sköt fram lanseringen till 2021.

Volkswagen ID 3 är faktiskt den bilen som fått mitt egna intresse men mjukvaruproblem har gjort att lanseringen skjutits framåt i tiden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kona körtest

37 mil med marschfart på 112 km/h i en maxad Kona, det räcker bra för mig här uppe i Norrland. Har bokat provkörning med e-niro och kommer nog att boka upp Kona också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

AC drivs ju av motorn så stannar motorn dör ju din AC, samma sak gäller ju vattenpumpen i din bil som ger dig värme.
Kickar stopp/start systemet igång så får du då varken värme eller AC efter ett tag, visst finns det lie fördröjning i systemet men nej det funkar inte.
På Model 3 har Tesla bara rekommenderad service men alla garantier gäller ändå, dom har ju tom service videor på hemsidan hur du servar din Model 3 själv och ändå gäller alla garantier.
Tänk på att en elbil har runt 20 rörliga delar, en dieselbil har runt 2000 rörliga delar :S

Angående servicen så ska Tesla ha rejält med cred för. De bryter på sikt den här upparbetade märkes-auktorisationen som inte är till konsumenters fördel, det blir dyrt och garantier villkoras för att man ska betala dyr märkesservice. Att byta kupefilter kan vem som helst göra, byta bromsvätska kan vilken hemmapulare eller mekaniker som helst göra, bromsvätskan kan med ett enkelt test och bedömning av ålder bytas när det är dags istället för att följa en serviceplan där man inte många fall byter vätskor som det inte är fel på. Jag hoppas att friare och mindre service är en trend som kommer hålla i sig.

Permalänk

Tesla är det enda spelet i stan. Jag väntar dock som många andra på högre batterikapacitet. Vi vet att det kommer bättre batteriteknik. Det är samma utvecklingskurva för Tesla som övriga datorprodukter/mobiltelefoner. Tesla är inte en bil med datorteknik. Det är en dator med hjul.

När dom når 800km på en laddning (teoretiskt) för en Model X så kommer jag seriöst börja titta på det. Varför 800km? Jag gillar inte ideen att behöva planera sin resa hela tiden och oroa sig för räckvidd. Jag vill också ha lite marginal för batteridegradering med tiden. Har man teoretiskt 80mil så kan man va rätt säker oavsett väder att den minst klarar 50mil även efter 10år. Man borde kunna skippa några superchargers och ändå va lugn att man når hela vägen fram i mitt tycke.

Högre kapacitet ökar dessutom teoretiskt laddhastigheten. Även det faktum att man väntar lite till tekniken gjort framsteg ökar ju teoretiskt hastigheten för laddning i positiv riktning. V3 supercharging är ju redan på gång och ersätter nuvarande V2.

Jag är medveten om att dom kanske inte erbjuder modell X i framtiden med den nya batteritekniken. Jag hoppas dock verkligen dom gör det. Jag gillar inte designen i Model 3 / Model Y med datorskärmen i landscape mode i mitten. Det ska va som Model S och X i portrait mode. Jag skiter fullständigt i "entertainment" i bilen som Netflix och Youtube. Kampar jag i bilen så tar jag med egen laptop att kolla på.

Föredrar också därför just Model X för storleken att man kan lägga en fullvuxen madrass i baksätet och använda bilen som övernatt-kamping med AC på hela natten utan en giftig dieselmotor igång.

Autopilot är såklart också en intressant feature och jag hoppas bara att det inte blir för dyrt när jag väl hoppar på tåget. Det är inte avgörande för mig, klarar mig utan om det skulle bli för dyrt.

Gör dom autopiloten istället till en abonnemangsform då kan man ju ansluta under semestermånader när man kör extra och få det bästa från två världar.

Hur långt är vi ifrån 800km i en Tesla Model X? Inte långt ifrån. Tekniken finns redan och dom skulle kunna tillverka en sådan bil idag. Men med alla utmaningar som ligger framför och andra modeller som dom måste priotera för att kunna tjäna pengar så tror jag det tar 3 år till 2023.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

@Särimner: Bestämde mig faktiskt igår att testa en E-niro och Kona. En tesla är ju tyvärr omöjlig att få provköra här uppe om man inte hittar en privatperson.

Ni som äger Model 3, hur är den i vägljud jämfört med tex en V90/A6 och liknande. Läst en del testare som tycker att Model 3 är lite högljudd på landsväg.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: Bestämde mig faktiskt igår att testa en E-niro och Kona. En tesla är ju tyvärr omöjlig att få provköra här uppe om man inte hittar en privatperson.

Ni som äger Model 3, hur är den i vägljud jämfört med tex en V90/A6 och liknande. Läst en del testare som tycker att Model 3 är lite högljudd på landsväg.

Jag äger inte en Model 3, men jag har åkt ganska mycket i en och kört den lite grann (en god vän äger en Model 3 LR). Jämfört med min 2017 Audi A4 (med ljudisolerande glas som tillval) så har den helt klart mer vägbuller. Men absolut inte på den nivå att det blir ett problem. I farter under 70-80 km/h så upplevs den tvärtom som tystare tack vare avsaknaden av motorljud. På landsväg/motorväg så bullrar den lite mer, men som sagt: inte alls på den nivån att det upplevdes som påfrestande.

Det ska dock sägas att allt detta är med 18" sommardäck. Jag kan tänka mig att skillnaden blir mer märkbar med dubbdäck.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: Bestämde mig faktiskt igår att testa en E-niro och Kona. En tesla är ju tyvärr omöjlig att få provköra här uppe om man inte hittar en privatperson.

Ni som äger Model 3, hur är den i vägljud jämfört med tex en V90/A6 och liknande. Läst en del testare som tycker att Model 3 är lite högljudd på landsväg.

Mycket mer vägljud än A6 med akustikglas t.ex. också Volvo med akustikglas har mycket mindre vägljud (även om jag tycker Volvo har mer däckljud än Audi). Den är ju dock tystare på många andra punkter då man inte har lika mycket ljud och vibrationer från saker som motor/avgasssystem/drivning. Allt som allt är det en högre ljudnivå i hög hastighet men lite lägre i låg. För mig som bryr mig en del om ljudnivån så är den över gränsen för vad jag skulle vilja ha men paketet som helhet väger upp.

Går man på 20” på Model 3 så blir det ännu värre såklart.