Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ouff det låter inte jättekul, inte ett jättefan av vägljud. Gillar att lyssna på podcasts under min pendling och man vill slippa höja volymen så himla mycket.
Lite irriterande att man inte kan sätta sig i en och testa.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Anmäl dig på Teslas hemsida så brukar man få mail om testkörningar som de har i Umeå ibland. Har kört både Model X och Model 3 i Umeå. Tyvärr hade det snöat mycket när jag fick köra Model 3 Performance men det var ändå väldigt kul!

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Ouff det låter inte jättekul, inte ett jättefan av vägljud. Gillar att lyssna på podcasts under min pendling och man vill slippa höja volymen så himla mycket.
Lite irriterande att man inte kan sätta sig i en och testa.

Tesla gjorde ju lite åt ljudnivån runt oktober förra året, den är bra mycket bättre än min Toyota, men tror inte den är bäst på långa vägar.

Hade jag inte läst mycket på nätet hade jag inte reagerat alls på vägljudet, men sen är ju också vägljudet det enda som låter, du har ju inga andra störande motorljud.

Men du kan ju alltid testa att fråga i model 3 facebook gruppen om du inte har en Tesla handlare i närheten.

Permalänk
Medlem

Jag ska villigt erkänna att hittills har jag inte varit ett dugg intresserad, men efter att ha åkt i polarens Tesla type 3, wow säger jag. Accelerationen är helt sinnessjuk, speciellt blev jag imponerad av när han körde i 70 km/h och tryckte gasen i botten. Alltså för att få sån prestanda i en bensinbil, så snackar vi nästan bilar i miljonklass. Visst den är dyr att köpa, men om jag förstått det rätt, så klarar den typ 400-450 km på en laddning och detta utan att gubbköra. Jag tänker efter 400 km kan det vara helt ok att pausa ändå. man har hela tiden koll på laddstationer via skärmen. Inte alls så täta serviceintervaller, ingen motorolja att byta, inga kamrem tja.. visst pajar batteriet blir det trist, men tror att han hade djävulskt lång garanti på det. Ni som har en elbil, hur är den att köra på vintern? vi får se om man får råd, men jag är helt klart intresserad.
Läste en intressant artikel om framtida vägar, vad tycker ni om det:
https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/lund-och-ska...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

<klipp>
Läste en intressant artikel om framtida vägar, vad tycker ni om det:
https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/lund-och-ska...

Elvägar är hyfsat bra jämfört med dieselbilar men numera fullständigt utkonkurrerat av batteribilar. Enkelt att räkna på. Mycket billigare och enklare med laddstationer med jämna mellanrum än att försöka ha laddning hela tiden. Med moderna laddare är också laddtiderna nu så korta att de inte spelar så stor roll.

Elvägar är bortkastade pengar. Kommer aldrig att kunna bli något. Kass idé med dagens batteripriser, ännu mera kapitalförstöring med framtidens batteripriser. De försöksprojekt som pågår ska bara avslutas. Ett sympatiskt försök för 10 år sedan men nu har tåget gått.

Permalänk
Medlem

@anon214822:

Intressant, men tanken var väl ändå inte att ha det på alla vägar?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Ni som har en elbil, hur är den att köra på vintern?

Har bara kört elbil i ett år och kör en Nissan Leaf 30. Denna vintern har ju inte varit så mycket vinter i Göteborg men oh ja, det är skillnad. Skulle gissa på att jag har ca 15-20% sämre räckvidd på vintern. Jag blir förvånad varje gång jag åker längre nu när det är varmare hur mycket mindre bilen drar... Värt att tillägga är att Leaf inte är så effektiv att åka långt och fort med. Det gör det ännu värre på vintern, blir ingen resa till fjällen i denna bil

Smidig grej är ju om bilen står på laddning så slipper man skrapa rutorna om man sätter på värmaren från appen Drar mycket ström från batteriet så hade inte rekommenderat om jag inte laddade

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag kom in sent, så det fanns en del att kommentera, hoppas att ni har överseende att det blev ett långt inlägg.

Skrivet av lasseTM:

https://forumbilder.com/images/2020/06/02/tesla-roudtrip.png
Lite som att jag skulle sitta i valfri tråd om ICE och säga saker som "jag kan inte äga en ICE bil dom är för varma på sommaren" eller den gamla klassikern "Min kropp klarar inte kyla så jag kan inte ha ICE eftersom man måste skrapa rutorna och sitta i en kall bil, dessutom dör ju batteriet till min dieselvärmare på vintern eftersom jag kör kortare sträckor"
Denna funkar ju också bra, "jag har astma och kol och kan därför inte äga en ICE eftersom folk alltid står och röker på valfri bensinmack, hemma på min tomt där jag laddar röker minsann ingen".

Nej allt är inte guld och gröna skogar med eldrift det kommer det aldrig att vara men för nästan hela svenska befolkningen skulle en elbil höja deras komfort i 95-99% av fallen och ibland sänka komforten.
Sedan håller jag med om att det är sinnessjukt att jag äger en bil för 700k när jag för 5 år sedan tyckte att det var idiotiskt när kompisar köpte nya bilar för 3-400k privat.

Det man får ha med sig i den här frågan är att de begränsningar som finns med ICE är att de är så inrotade i samhället och infrastrukturen att vi inte tänker på dem längre. Säg att det bara hade funnits bensinstationer i Arboga, Jung och Markaryd, om man ville kunna fylla på hyggligt snabbt? Hade det varit så vet jag inte om ICE hade varit så hyllad som teknik som den är idag.
Sedan tänker jag också att man måste pröva att ladda hemma innan man inser effekten av att inte vara knuten till bensinstationen. Jag tar gladeligen att jag kanske måste ladda "på vägen", för det som inte nämns i den här debatten är att om man skall kunna åka 60 mil med en ICE så bygger det på att man måste till bensinstationen innan man ens har börjat rulla och räknar man in tiden det tar att åka till bensinstationen och sedan hem för att kunna starta hemifrån och köra 60 mil, så vinner elbilen trots att jag måste stanna på en SC halvvägs.

Skrivet av Puttefnasket:

Ett helt gäng modeller från BMW som klarar banan på under 8 minuter, även ganska många äldre modeller...

BMW M2 2015
BMW F10 M5 Competition 2014
BMW M4 2014
BMW M2 Competition 2018
BMW M3 CSL (E46, 2004)
BMW M3 GTS Coupé (E92, 2011)
BMW M5 (F90) 2018
BMW M4 GTS 2016
BMW M5 Competition (F90) 2019
BMW M4 GTS 2015

Dessa BMW klarar banan under 8 minuter, den enda som är äldre är väl M3 CSL från 2004. Eller vad menar du med ganska många äldre modeller? ):

Det är en och annan bil på den listan som kostar som 2st Model 3 P, dock... Det är rätt dyra bilar som är så snabba.

Skrivet av lasseTM:

Jag åker över 30 mil 3-5 gånger per år och att aldrig behöva besöka en bensinmack är rätt skönt i sig, visst får jag använda Supercharger då men som jag skrev tidigare är över 95% av alla mina resor idag med högre komfort än innan.

Tror de flesta som gått över till ren el har svårt att gå tillbaka men man ska inte sticka under stolen med att det fortfarande är lite early adopter över det hela även om Teslas infrastruktur har gjort livet bra mycket lättare än innan jag ägde Tesla som elbil.

Jag åker 45+ mil varannan vecka. Jag har iofs inte provat än (oftast behöver jag ändå handla och det finns en 50kW-laddare utanför butiken), men jag är rimligt säker på att jag det kommer gå lysande utan att ladda på vägen. 120-väg är dock ansträngande på räckvidden.

Dock måste jag fråga, håller inte Tesla på att komma förbi "early adopter" nu med model 3? i alla fall i mälardalen. Jag känner mig ju inte direkt ensam på vägen. Visst är det långt kvar till XC60 och Passat, men ändå. På semestern längs E6:an saknades det inte heller Teslor, men det var före M3, så det bör ju ha hänt en del där också nu.

Skrivet av Galvanizer:

Bromsarna på elbilar behöver väl mer service eftersom de används väldigt lite? Tänker främst på rosten.

Bromsar man någon gång i veckan så är inte det ett problem:) Sätter man dessutom ner motorbromsen lite (kanske bara möjligt på Tesla?) så händer det att man missbedömer bromspunkten vilket gör att man ibland måste dutta på bromsen:)

Skrivet av Irregular Programming:

Nu har jag ägt min bil en vecka men att gå tillbaka till bensinbil finns inte på kartan förstår inte hur jag stod ut.

Slö bil, som låter och skakar när man kör, som jag plus det måste betala dyra pengar för att hälla bensin i varje månad.

I elbilen startar du inte ens, bara växlar och glider iväg med direktrespons mellan pedal och motor och jag kör gratis överallt.

Jag är helt lyrisk, fattar inte varför någon överhuvutaget gjort bilar med förbränningsmotorer så här länge.

"Jag trycker ner pedalen, det låter en massa, men det händer ju inget!?!" Jag har precis samma upplevelse när jag kör vår andrabil.

Skrivet av Särimner:

Tack! E-niro var inte fyskam, Hyundai ställer jag mig lite frågande till. Model 3 blir dyrt. Får prova och fråga mig fram.
Läste någonstans om att E-niro har dyra servicetillfällen men det elimineras genom leasing antar jag..

När vi letade (snart ett år sedan) så började vi med att titta på Kona och e-niro, just pga priset. Problemet vi fann var att dessa inte kunde levereras förrän möjligen ungefär nu, om de öht gick att beställa. Så det fick bli en M3, den billigaste bilen som hade räckvidden vi behövde som det gick att få leverans på inom ett år. Hoppas att det ser bättre ut nu:)

Skrivet av Gainsgoblin:

Ouff det låter inte jättekul, inte ett jättefan av vägljud. Gillar att lyssna på podcasts under min pendling och man vill slippa höja volymen så himla mycket.
Lite irriterande att man inte kan sätta sig i en och testa.

Dubbdäck på sliten asfalt är inget roligt (de kommer att bytas till dubbfritt nästa säsong), men sommardäck är inga större problem, ens i 120. Det bör i sammanhanget också nämnas att lite till höger om huvudspåret på de flesta motorvägar finns asfalt som inte är så sliten och där är det mycket tystare att köra. Det var en teknik som jag lärde mig när jag körde en BMW3-serie och jämfört med den så är Model 3 bättre. Nu har jag inte kört någon bil som har arbetat aktivt med ljudkomfort i premiumklassen, men model 3 upplevs inte som sämre än någon annan bil jag har ägt. Det kommer inte att bli några problem att köra 8 000mil i den här bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag ska villigt erkänna att hittills har jag inte varit ett dugg intresserad, men efter att ha åkt i polarens Tesla type 3, wow säger jag. Accelerationen är helt sinnessjuk, speciellt blev jag imponerad av när han körde i 70 km/h och tryckte gasen i botten. Alltså för att få sån prestanda i en bensinbil, så snackar vi nästan bilar i miljonklass. Visst den är dyr att köpa, men om jag förstått det rätt, så klarar den typ 400-450 km på en laddning och detta utan att gubbköra. Jag tänker efter 400 km kan det vara helt ok att pausa ändå. man har hela tiden koll på laddstationer via skärmen. Inte alls så täta serviceintervaller, ingen motorolja att byta, inga kamrem tja.. visst pajar batteriet blir det trist, men tror att han hade djävulskt lång garanti på det. Ni som har en elbil, hur är den att köra på vintern? vi får se om man får råd, men jag är helt klart intresserad.
Läste en intressant artikel om framtida vägar, vad tycker ni om det:
https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/lund-och-ska...

Du är den klassiska framtida Tesla köparen. Först negativ pga allt fudd online och i media. Sedan får man testa eller sitta i en Tesla. Sen står man där med nycklarna i handen. Sen får man räkningen och börjar gråta.

Skrivet av Gruarn:

Jag kom in sent, så det fanns en del att kommentera, hoppas att ni har överseende att det blev ett långt inlägg.

Vore trevligt om du kunde citera mig också

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Du är den klassiska framtida Tesla köparen. Först negativ pga allt fudd online och i media. Sedan får man testa eller sitta i en Tesla. Sen står man där med nycklarna i handen. Sen får man räkningen och börjar gråta.

Tricket är att betala av halva bilen direkt cash, då glömmer man snabbt vad den egentligen kostar per månad.

Men skämt åsido, så blev min M3 inte många hundra lappar per månad dyrare än en bensinare i 250.000 klassen. Allt beror på hur mycket man kör.

Ni som är i tankarna på vad en elbil faktiskt kostar per månad eller mil, kolla in https://www.teslakalkylen.se

Många lurar sig själva att elbilar är dyra pga deras höga prislapp och köper sedan en ny Volvo. Som oftast blir dyrare i månaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Tesla är det enda spelet i stan. Jag väntar dock som många andra på högre batterikapacitet. Vi vet att det kommer bättre batteriteknik. Det är samma utvecklingskurva för Tesla som övriga datorprodukter/mobiltelefoner. Tesla är inte en bil med datorteknik. Det är en dator med hjul.

När dom når 800km på en laddning (teoretiskt) för en Model X så kommer jag seriöst börja titta på det. Varför 800km? Jag gillar inte ideen att behöva planera sin resa hela tiden och oroa sig för räckvidd. Jag vill också ha lite marginal för batteridegradering med tiden. Har man teoretiskt 80mil så kan man va rätt säker oavsett väder att den minst klarar 50mil även efter 10år. Man borde kunna skippa några superchargers och ändå va lugn att man når hela vägen fram i mitt tycke.

Högre kapacitet ökar dessutom teoretiskt laddhastigheten. Även det faktum att man väntar lite till tekniken gjort framsteg ökar ju teoretiskt hastigheten för laddning i positiv riktning. V3 supercharging är ju redan på gång och ersätter nuvarande V2.

800 vore trevligt! Än så långe behöver de ha fler battericeller för att nå dit, dock. Och när det kommer är det ju inte ovanligt att se Model S-bilar som fått sina batteripaket uppgraderade, så det borde kunna hända även med andra modeller.

Nöjd nu?

Skrivet av Naxos:

Tricket är att betala av halva bilen direkt cash, då glömmer man snabbt vad den egentligen kostar per månad.

Men skämt åsido, så blev min M3 inte många hundra lappar per månad dyrare än en bensinare i 250.000 klassen. Allt beror på hur mycket man kör.

Ni som är i tankarna på vad en elbil faktiskt kostar per månad eller mil, kolla in https://www.teslakalkylen.se

Många lurar sig själva att elbilar är dyra pga deras höga prislapp och köper sedan en ny Volvo. Som oftast blir dyrare i månaden...

Min kalkyl ser väl ungefär likadan ut när man räknar in kostnaderna och slår ut dem per månad med finansieringskostnader, värdetapp, bränslekostnader, serivcekostnader, miljöbilsbonus etc. etc. Lite dyrare, men inte 3 gånger så dyrt, som inköpspriset ger vid handen. Inte ens 30% dyrare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

@Lars Celander:

Intressant, men tanken var väl ändå inte att ha det på alla vägar?

Nej uschianamig, det vore ett fruktansvärt enormt gigantiskt slöseri. Lite förstånd har man. Det är bara tänkt att finnas på vissa utvalda huvudleder. Det är bara där det möjligtvis kanske eventuellt skulle kunna vara lönsamt. Vilket då innebär att de lastbilarna som kör de sträckorna ändå måste ha batterier för när dom kör utanför de få sträckorna.

Permalänk
Inaktiv

Ett kul litet räkneexempel: Antag att en personbil drar 1.5 kWh per mil. Antag att man har tillgång till storskalig solenergi som nu är nere i ungefär 15 öre per kWh.

Bränslekostnaden för att köra typ Stockholm - Göteborg blir då runt 11 kr.

Vilket då kan reduceras genom att köra lite snålare. Å andra sidan, har man bråttom och pedaltrycket är högt kan kostnaden rusa iväg till modiga 20 kr.

Permalänk
Medlem

@Naxos: Ganska intressant kalkyl, jag undrar dock hur dom räknar med 2 kronor milen i elkostnader. Det kostar väl runt 2-3 kronor per kWh att ladda vid en supercharger och en elbil drar väl närmare 2 kWh per mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Naxos: Ganska intressant kalkyl, jag undrar dock hur dom räknar med 2 kronor milen i elkostnader. Det kostar väl runt 2-3 kronor per kWh att ladda vid en supercharger och en elbil drar väl närmare 2 kWh per mil?

Det är om man laddar med endast Superchargers. Och det gör nog inte en kotte. Varför dom skriver 2kr per mil beror nog på att i det långa loppet spelar det inte så stor roll om det är 20 öre per mil eller 2kr och för att gardera sig, eller kanske att man laddar på sin BRF för 1,5kr.

Själv har jag inte snabbladdat en enda gång hittills.

Jag laddar hemma, med solceller dessutom, så för mig kostar bränslet kanske 20 öre per mil under sommaren och omkring 50 öre på vintern. Högt räknat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Ouff det låter inte jättekul, inte ett jättefan av vägljud. Gillar att lyssna på podcasts under min pendling och man vill slippa höja volymen så himla mycket.
Lite irriterande att man inte kan sätta sig i en och testa.

Hyr en Tesla över en helg för en långkörning (hälsa på någon kompis/släkting etc). Gjorde det förra sommaren, en Model S, och det var faktiskt inte dyrare än en vanlig helghyra när nu laddningen var gratis.

En intressant uplevelse var att jag inte behövde kolla i backspegeln för att se om någon var snett bakom mig (inför filbyte). Jag kunde HÖRA om det var någon där, det var så tyst inne i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: Bestämde mig faktiskt igår att testa en E-niro och Kona. En tesla är ju tyvärr omöjlig att få provköra här uppe om man inte hittar en privatperson.

Ni som äger Model 3, hur är den i vägljud jämfört med tex en V90/A6 och liknande. Läst en del testare som tycker att Model 3 är lite högljudd på landsväg.

Man kan säga såhär, är det riktigt bra väg så är en M3 nästan knäpptyst upp till 90km/h och då menar jag knäpptyst.
Är det grov asfalt och dålig väg så får man mer däckbuller än tex BMW 3-serie, men däcken spelar stor roll.
Jag bytte vinterdäck på min Zoe förra året till ett par Bridgestone om jag minns rätt och idag är min Zoe tystare än alla de E-klass jag kört vilket är ganska ofta i jobbet.

Så däcken gör stor skillnad, i farter över 100km/h så får man vindbrus i vissa M3 men det beror på hur stort spelet är mellan glastaket och framrutan, min M3 har ett lite större spel och låter mer än min kompis M3.
Det jag har gjort för att få bukt på problemet är att sätta "chrome delete" tejp över springan mellan rutorna och då försvann allt vindbrus, det går även att köpa en sådan epdm list och stoppa i där.
Ingen av alternativen syns i stort sett men det känns som en jäkligt dålig lösning från Teslas sida men så stort spel men det kanske behövs pga expansion, vad vet jag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@Naxos: För den majoritet av personer i Sverige som bor i hyresrätt eller bostadsrätt då? Det låter lite besvärligt att räkna på att alltid kunna ladda hemma också när man ska någonstans.
Räknade inte enbart på superchargers, vanliga laddare jag gått fram och tittat på ligger runt 3 kronor/kWh också, den utanför jobbet som jag kommer tvingas använda en gång i veckan kostar 3 kronor/kWh.

@anon214822: Sure, länkar du var jag hittar någonstans att hyra en Tesla i Umeå så. En snabb googling ger noll resultat, eller så säger avis att jag kan hämta en på Arlanda

@lasseTM: Ta inte det här fel men det kan inte vara den beryktade ojämna nivån i kvalite man läst en hel del om. Misstänker dock att tyst upp till 90 km/h inte skulle gälla här uppe med våra skitvägar som transportstyrelsen vägrar göra något åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Du är den klassiska framtida Tesla köparen. Först negativ pga allt fudd online och i media. Sedan får man testa eller sitta i en Tesla. Sen står man där med nycklarna i handen. Sen får man räkningen och börjar gråta.

Vore trevligt om du kunde citera mig också

Exakt så var jag, jag ägde redan elbilar innan så det var inget nytt men hade aldrig kollat på Tesla.
Tänkte köpa en E-niro men en väntetid på 10-12 månader avskräckte samt 1-fas laddning.
Mitt intryck av Tesla pga media var "en amerikans skitbil med kvalitetsproblem som bara gick rakt fram som var ofantligt dyr".

Sedan fick jag låna min kompis M3 när jag skulle göra han en tjänst några mil bort.
Jag ringer han efter några minuter och frågar om jag får provköra bilen mera än bara 3-4 mil som det var på tal om och fick ett ok.
Den kvällen körde jag 38mil i hans bil och var helt kär, han skrattade bara när jag kom tillbaka 4 timmar senare och sa något i stil med jag skickar min referal imorgon på morgonen och vid lunch hade jag beställt en

Frugan är fortfarande inte övertygad men det skiter jag i, hon gillar våran Zoe vilket innebär att den blå faran alltid finns för mitt förfogande

Skrivet av Naxos:

Tricket är att betala av halva bilen direkt cash, då glömmer man snabbt vad den egentligen kostar per månad.

Men skämt åsido, så blev min M3 inte många hundra lappar per månad dyrare än en bensinare i 250.000 klassen. Allt beror på hur mycket man kör.

Ni som är i tankarna på vad en elbil faktiskt kostar per månad eller mil, kolla in https://www.teslakalkylen.se

Många lurar sig själva att elbilar är dyra pga deras höga prislapp och köper sedan en ny Volvo. Som oftast blir dyrare i månaden...

Jag betalade ungefär halva cash, resten på autogiro så bilen är ju gratis nu eller hur
Och med solpaneler på taket så åker jag dessutom gratis

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Naxos: För den majoritet av personer i Sverige som bor i hyresrätt eller bostadsrätt då? Det låter lite besvärligt att räkna på att alltid kunna ladda hemma också när man ska någonstans.
Räknade inte enbart på superchargers, vanliga laddare jag gått fram och tittat på ligger runt 3 kronor/kWh också, den utanför jobbet som jag kommer tvingas använda en gång i veckan kostar 3 kronor/kWh.

@Lars Celander: Sure, länkar du var jag hittar någonstans att hyra en Tesla i Umeå så. En snabb googling ger noll resultat, eller så säger avis att jag kan hämta en på Arlanda

@lasseTM: Ta inte det här fel men det kan inte vara den beryktade ojämna nivån i kvalite man läst en hel del om. Misstänker dock att tyst upp till 90 km/h inte skulle gälla här uppe med våra skitvägar som transportstyrelsen vägrar göra något åt

Jo det är lite ojämn kvalitet, men jag har köpt 6st nya bilar i mitt liv + våran Zoe som jag köpte av Bilia med 270mil på mätaren och ingen av mina bilar har varit perfekta tyvärr.
Dock ska jag säga att Bilia faktiskt fixade felen på våran Zoe gratis men var väldigt noga med att påpeka att det var goodwill.
Tesla har faktiskt fixat felen på min Tesla gratis utan snack med gratis lånebil så dom har skött sig bäst.
VW vågar jag inte prata om här, kan summera det med att jag aldrig kommer köpa något från VW gruppen igen och vid 35 års ålder så har dom förlorat ganska mycket pengar på mig som konsument.
BMW Skötte det helt ok, jag fick stå för några hundringar och dom tog arbetskostnaden som var sjukt mycket dyrare med deras timpris.

Så ingen bil är perfekt, och tittar man på senare statistik så har Model 3 lägre fel per antal bil än genomsnittet, sedan är frågan om det är bra eller dåligt.
För mig handlar det mer om man tar på sig felen och rättar till dem eller inte, problemet med Tesla är snarare att dom inte riktigt har koll på hur man ska rita en hel bil.
Jag tycker att Tesla använder lite för mycket tillverkningsmetoder och halvdana lösningar som jag som jobbat i fordonsbranschen som ingenjör i snart 10år hade kunnat se på en gång att det var en sämre lösning. Men det handlar mer om kostnadsreduceringar samt att få en jämnare kvalitet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Lars Celander: Sure, länkar du var jag hittar någonstans att hyra en Tesla i Umeå så. En snabb googling ger noll resultat, eller så säger avis att jag kan hämta en på Arlanda

Fixa uppdrag i Stockholm. På fredag kväll hämta du en Tesla på helghyra, kör hem till Umeå över helgen och lämnar sen tillbaka den på måndag morgon. Ok, kanske lite överambitiöst.

Så du bor i Umeå. Är det värt det?

Permalänk
Medlem

@anon214822: Om det är värt att bo i Umeå? Jävligt skum fråga må jag säga men ja jag trivs inte alls i Stockholm. Tråkigt hög skatt däremot.

Har tyvärr inga ärenden i Stockholm förutom att hälsa på Mormor och det är lite fel tider för det nu.

Permalänk
Medlem

Vi har Zoe's idag på jobb som vi använder i tjänsten. Även om det inte är världens behagligaste bil att köra så vill jag att min nästa privata bil ska vara en el-bil.
Dock är det svårt för mig att det skulle bli värt det då jag har en Volvo V40 D2 -18 modell idag och jag använder mest min bil till att köra till jobb (26km enkel) samt att handla med.

Har sneglat lite på en begagnad BMW i3a eller liknande. Men jag vet inte hur begagnat står sig när det kommer till el-bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lasseTM: Ta inte det här fel men det kan inte vara den beryktade ojämna nivån i kvalite man läst en hel del om. Misstänker dock att tyst upp till 90 km/h inte skulle gälla här uppe med våra skitvägar som transportstyrelsen vägrar göra något åt

Tyst upp till 90 km/h gäller bara perfekt asfalt (typ nylagd) och utan andra bilar på vägen. Den läcker ju inte bara däck-/vindljud utan mycket vägljud från andra bilar.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@Aktsu: andra bilar är det inte så många här, däremot har jag inte sett ny asfalt på många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Lars Celander: Om det är värt att bo i Umeå? Jävligt skum fråga må jag säga men ja jag trivs inte alls i Stockholm. Tråkigt hög skatt däremot.

Har tyvärr inga ärenden i Stockholm förutom att hälsa på Mormor och det är lite fel tider för det nu.

Jag bor också i Umeå, eller rättare sagt utanför på landet med egen villa och mycket tilltaget varmgarage med 3-fas. Hellre det än Stockholm.

Jag har varit idag och provkört hela dagen Kia e-Niro, Nissan Leaf och Hyundai Kona. Leaf kunde jag sålla bort direkt! Gillade inte bilen samt det saknar 3-fas möjligheter. Märkte snabbt att Hyundai äger Kia då e-Niro och Kona delade många komponenter men det fanns väsentliga skillnader, dessa är;

e-Niro är rymligare i rymd, benutrymme, bak och baggage.
Kona's navigator skärm andas och känns mycket bättre än e-Niro
e-Niro har bättre touch och känsla i instrumentering, kändes mer premium medan Kona var mer plastig och alldaglig
e-Niro hade i min tycke bättre dashboard, som var mer intuitivt än Konas.

Gissa vilken bil blev min favorit! Samt det stora nyheten, e-Niro -20 har 3-fas

Hursomhaver har jag fått affärsförslag för både Kia e-Niro och Hyundai Kona, dessa förslag gäller maxade EV med allt deluxe extra. Ändå så är Kona hela 2000:- billigare per månad, det kan inte stämma? Vad fick ni för kostnad per betalningstillfälle och ränta?
Ska jag låta mitt bolag betala montering av laddbox hemma eller ska jag göra det som privatperson? Antar det jag ska göra som privatperson.

Permalänk
Medlem

@Särimner: ska ut idag och testa både kona och E-niro tänkte jag.
Bilspektrum och bergners hade dom bara tillgängliga för walk in testing eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Särimner: ska ut idag och testa både kona och E-niro tänkte jag.
Bilspektrum och bergners hade dom bara tillgängliga för walk in testing eller?

Bara att kliva in och kräv nycklarna

Permalänk
Medlem

@Särimner: Det gjorde jag.

Skippade Konan då laddningen är långsam på den så egentligen inte intressant.
Ganska intressant, vet inte om jag hade tagit mig 40 mil i 100-110 men runt 35 iaf enligt den förbrukning den visade efter jag nollade den på landsväg. Lite högljudd måste jag säga att den var däremot och att inte ha elbaklucka i en bil för 560' 2020 kändes skumt.
Ska försöka gräva rätt på en model 3 och testa också.