Jag kom in sent, så det fanns en del att kommentera, hoppas att ni har överseende att det blev ett långt inlägg.
Skrivet av lasseTM:
https://forumbilder.com/images/2020/06/02/tesla-roudtrip.png
Lite som att jag skulle sitta i valfri tråd om ICE och säga saker som "jag kan inte äga en ICE bil dom är för varma på sommaren" eller den gamla klassikern "Min kropp klarar inte kyla så jag kan inte ha ICE eftersom man måste skrapa rutorna och sitta i en kall bil, dessutom dör ju batteriet till min dieselvärmare på vintern eftersom jag kör kortare sträckor"
Denna funkar ju också bra, "jag har astma och kol och kan därför inte äga en ICE eftersom folk alltid står och röker på valfri bensinmack, hemma på min tomt där jag laddar röker minsann ingen".
Nej allt är inte guld och gröna skogar med eldrift det kommer det aldrig att vara men för nästan hela svenska befolkningen skulle en elbil höja deras komfort i 95-99% av fallen och ibland sänka komforten.
Sedan håller jag med om att det är sinnessjukt att jag äger en bil för 700k när jag för 5 år sedan tyckte att det var idiotiskt när kompisar köpte nya bilar för 3-400k privat.
Det man får ha med sig i den här frågan är att de begränsningar som finns med ICE är att de är så inrotade i samhället och infrastrukturen att vi inte tänker på dem längre. Säg att det bara hade funnits bensinstationer i Arboga, Jung och Markaryd, om man ville kunna fylla på hyggligt snabbt? Hade det varit så vet jag inte om ICE hade varit så hyllad som teknik som den är idag.
Sedan tänker jag också att man måste pröva att ladda hemma innan man inser effekten av att inte vara knuten till bensinstationen. Jag tar gladeligen att jag kanske måste ladda "på vägen", för det som inte nämns i den här debatten är att om man skall kunna åka 60 mil med en ICE så bygger det på att man måste till bensinstationen innan man ens har börjat rulla och räknar man in tiden det tar att åka till bensinstationen och sedan hem för att kunna starta hemifrån och köra 60 mil, så vinner elbilen trots att jag måste stanna på en SC halvvägs.
Skrivet av Puttefnasket:
Ett helt gäng modeller från BMW som klarar banan på under 8 minuter, även ganska många äldre modeller...
BMW M2 2015
BMW F10 M5 Competition 2014
BMW M4 2014
BMW M2 Competition 2018
BMW M3 CSL (E46, 2004)
BMW M3 GTS Coupé (E92, 2011)
BMW M5 (F90) 2018
BMW M4 GTS 2016
BMW M5 Competition (F90) 2019
BMW M4 GTS 2015
Dessa BMW klarar banan under 8 minuter, den enda som är äldre är väl M3 CSL från 2004. Eller vad menar du med ganska många äldre modeller? ):
Det är en och annan bil på den listan som kostar som 2st Model 3 P, dock... Det är rätt dyra bilar som är så snabba.
Skrivet av lasseTM:
Jag åker över 30 mil 3-5 gånger per år och att aldrig behöva besöka en bensinmack är rätt skönt i sig, visst får jag använda Supercharger då men som jag skrev tidigare är över 95% av alla mina resor idag med högre komfort än innan.
Tror de flesta som gått över till ren el har svårt att gå tillbaka men man ska inte sticka under stolen med att det fortfarande är lite early adopter över det hela även om Teslas infrastruktur har gjort livet bra mycket lättare än innan jag ägde Tesla som elbil.
Jag åker 45+ mil varannan vecka. Jag har iofs inte provat än (oftast behöver jag ändå handla och det finns en 50kW-laddare utanför butiken), men jag är rimligt säker på att jag det kommer gå lysande utan att ladda på vägen. 120-väg är dock ansträngande på räckvidden.
Dock måste jag fråga, håller inte Tesla på att komma förbi "early adopter" nu med model 3? i alla fall i mälardalen. Jag känner mig ju inte direkt ensam på vägen. Visst är det långt kvar till XC60 och Passat, men ändå. På semestern längs E6:an saknades det inte heller Teslor, men det var före M3, så det bör ju ha hänt en del där också nu.
Skrivet av Galvanizer:
Bromsarna på elbilar behöver väl mer service eftersom de används väldigt lite? Tänker främst på rosten.
Bromsar man någon gång i veckan så är inte det ett problem:) Sätter man dessutom ner motorbromsen lite (kanske bara möjligt på Tesla?) så händer det att man missbedömer bromspunkten vilket gör att man ibland måste dutta på bromsen:)
Skrivet av Irregular Programming:
Nu har jag ägt min bil en vecka men att gå tillbaka till bensinbil finns inte på kartan förstår inte hur jag stod ut.
Slö bil, som låter och skakar när man kör, som jag plus det måste betala dyra pengar för att hälla bensin i varje månad.
I elbilen startar du inte ens, bara växlar och glider iväg med direktrespons mellan pedal och motor och jag kör gratis överallt.
Jag är helt lyrisk, fattar inte varför någon överhuvutaget gjort bilar med förbränningsmotorer så här länge.
"Jag trycker ner pedalen, det låter en massa, men det händer ju inget!?!" Jag har precis samma upplevelse när jag kör vår andrabil.
Skrivet av Särimner:
Tack! E-niro var inte fyskam, Hyundai ställer jag mig lite frågande till. Model 3 blir dyrt. Får prova och fråga mig fram.
Läste någonstans om att E-niro har dyra servicetillfällen men det elimineras genom leasing antar jag..
När vi letade (snart ett år sedan) så började vi med att titta på Kona och e-niro, just pga priset. Problemet vi fann var att dessa inte kunde levereras förrän möjligen ungefär nu, om de öht gick att beställa. Så det fick bli en M3, den billigaste bilen som hade räckvidden vi behövde som det gick att få leverans på inom ett år. Hoppas att det ser bättre ut nu:)
Skrivet av Gainsgoblin:
Ouff det låter inte jättekul, inte ett jättefan av vägljud. Gillar att lyssna på podcasts under min pendling och man vill slippa höja volymen så himla mycket.
Lite irriterande att man inte kan sätta sig i en och testa.
Dubbdäck på sliten asfalt är inget roligt (de kommer att bytas till dubbfritt nästa säsong), men sommardäck är inga större problem, ens i 120. Det bör i sammanhanget också nämnas att lite till höger om huvudspåret på de flesta motorvägar finns asfalt som inte är så sliten och där är det mycket tystare att köra. Det var en teknik som jag lärde mig när jag körde en BMW3-serie och jämfört med den så är Model 3 bättre. Nu har jag inte kört någon bil som har arbetat aktivt med ljudkomfort i premiumklassen, men model 3 upplevs inte som sämre än någon annan bil jag har ägt. Det kommer inte att bli några problem att köra 8 000mil i den här bilen.