Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Sony: "Spela på Playstation 5 som att titta på Netflix"

Skrivet av lambdan:

Har du din PS4 i viloläge när du "stänger av" den eller stängs den av helt? Om den är i viloläge (lyser orange) så fixar den uppdateringar osv under natten. Riktigt smidigt.

Synd bara att fläkten går i stand by så det är inget jag vill använda

Skrivet av Squallie:

Synd bara att fläkten går i stand by så det är inget jag vill använda

Huh, det visste jag inte. Måste vara en väldigt tyst fläkt. Vet att jag brukade höra hårddisken förut men bytte den till SSD så blev det också tyst.

PS5 and chill 😏

Kan man ta med sig konsoller nu ut till stugan eller husvagnen utan internet?

Skrivet av LeVvE:

Försökte kolla på YouTube förut och detaljer i svart va helt borta, katastrof.

Bara att höja kvaliteten?

Ska bli intressant att se hur det påverkar speldesign.
Undra hur det kommer påverka Dreams till exempel, när man kan hoppa in och börja skapa utan att behöva vänta. Eller när VR kommer och det går väldigt smidigt att komma in i den virtuella miljön.

Det här kommer bli det största generationshoppet någonsin.

Skrivet av Archibald:

Bara att höja kvaliteten?

Streamade i 4K, kan inte öka höja mer.

Skrivet av elajt_1:

Nu är du ute och cyklar. Hur många SSD'er till PC har funnits med den hastigheten (5,5GB/s eller 9GB/s komprimerat). Sen så laddar inte spel snabbare på PC även om du har en snabb SSD. En SATA SSD laddar spel i princip lika fort som den snabbaste SSD'n till PC. PC kommer lagga efter på den biten, förmodligen flera år.

Snarare är väl det relevanta att se om det verkligen gör skillnad på konsolerna att ha så snabba ssder, eller om man hade klarat sig med sata-ssd.
Jag ser gärna att de på något sätt lyckas använda hela kapaciteten, för då kommer det garanterat speglas på PC sen.
Dock är jag skeptisk

Skrivet av sweisdapro:

Snarare är väl det relevanta att se om det verkligen gör skillnad på konsolerna att ha så snabba ssder, eller om man hade klarat sig med sata-ssd.
Jag ser gärna att de på något sätt lyckas använda hela kapaciteten, för då kommer det garanterat speglas på PC sen.
Dock är jag skeptisk

Varför skulle det inte göra skillnad?

@sweisdapro: Jag misstänker att ni inte såg Sony's "The Road to PS5". De gick in på djupet hur detta kommer att fungera och de har dedikerat enormt mycket logik på dess SOC enkomt för att få ut det mesta ur dess SSD och eliminera flaskhalser. Hela processen är transparent för utvecklaren, de enda de egentligen behöver tänka på är att faktiskt designa ett spel som tar full nytta av detta med aggressivt textur strömmande m.m.

Dagens spel är helt enkelt inte designade för att utnyttja prestandan i en NVMe disk till att börja med, det är därför SATA räcker till gott och väl. Så fort spelutvecklare börjar utveckla spel med NVMe prestanda i åtanke från grund och botten så kommer SATA däremot inte längre räcka till någonstans, detta är jag helt övertygad om. Tänk på hur Doom hämtar texturer från lagringsmedia när man vänder sig om, men ett spel som vill hämta nästan 20 gånger mer data än så när du gör detta. Det blir helt ospelbart med SATA.

Snabbare lagring kommer också öppna upp möjligheten att låta spelare röra sig snabbare. Tänk GTA 4 på Xbox 360, lyckas man köra för snabbt så hänger textur strömningen inte med till slut och man kör ikapp texturerna så pass att man inte längre kan se någonting och krashar med ett osynligt objekt. Man kan inte annat än skratta när det händer. Det är av samma skäl jag uppgraderade min PS4 med en SSD, snabbare boot/laddningstider är ju också det en bonus.

PS4 HDD vs SSD textur strömning: https://www.youtube.com/watch?v=Ij0tdp75t_Y

The Road to PS5: https://www.youtube.com/watch?v=ph8LyNIT9sg

Då är det upp till bevis för Sony att undvika att de som inte spelat på sitt PS på nåt kvartal, får avsätta en extra "spelkväll" före den faktiska spelkvällen med att bara ladda ner och installera diverse tvingande uppdateringar.

TLDR varianten av Tellatus inlägg ovan skulle man kunna säga i stora drag handlar om att inte längre se SSD som (om än ijmf med HDD snabb) masslagring utan istället som en massiv expansion av primärminnet.

Konceptet dök först upp på PC, i form av Radeon Pro SSG:
https://www.google.com/amp/s/www.digitaltrends.com/computing/...
Med PS5 är dock även CPUn med på noterna och framförallt så kommer spel designas efter det här nya synsättet/kapaciteten.

Är inte det en "game changer" så vet jag inte vad som är det.

Det här gör "lol, PC har haft SSD länge"-kommentarer ganska likställt med att säga "lol, jag förstår inte det här"...

Senast redigerat 2020-03-26 10:01
Skrivet av Stefflo:

Verkligen, SSD-disk borde ha varit standard redan på förra generationen.

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Skrivet av ipac:

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Har faktiskt inte en aning men redan 2013 så var det många som redan hade det i sina datorer. Sen tror jag inte 512GB fanns då till normalt folk.

Skrivet av LeVvE:

Försökte kolla på YouTube förut och detaljer i svart va helt borta, katastrof.

Ja verkligen katastrof. Att halva jorden försöker jobba hemifrån och behöver prioriteras är ingen stor grej eller? Tänk om du måste titta på fail videos utan att se alla svarta områden. Katastrof!

Skrivet av Stefflo:

Har faktiskt inte en aning men redan 2013 så var det många som redan hade det i sina datorer. Sen tror jag inte 512GB fanns då till normalt folk.

Att "folk hade det i sina datorer" innebär inte nödvändigtvis att ekonomin fanns för att ha det som standard i konsoler.

Skrivet av ipac:

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Vet att jag tyckte det var ett fynd när jag köpte en Intel 480GB för 990kr. Det var 2015 eller 16. Så det känns inte som att en sådan kunde sitta i en konsol som släpptes för 3900kr.

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Då är det upp till bevis för Sony att undvika att de som inte spelat på sitt PS på nåt kvartal, får avsätta en extra "spelkväll" före den faktiska spelkvällen med att bara ladda ner och installera diverse tvingande uppdateringar.

Laddas inte uppdatering i bakgrunden när enheten är standby som det är med ps4? Om man nu inte även drar ut stickproppen när man inte spelar.

Har dock ingen PS4 men vill minnas att det är så.

Edit: jo det verkar vara så https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/games...

Skrivet av ipac:

Att "folk hade det i sina datorer" innebär inte nödvändigtvis att ekonomin fanns för att ha det som standard i konsoler.

Kanske inte men både Xbox och PS4 har kommit i PRO versioner och kanske borde de ha funnits med i dessa.

Skrivet av ipac:

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Beställningsdatum 2012-03-22
"Intel Intern SSD 520 Series 120GB SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3K5) - Reseller
Artikelnr: 148370
1 st à 1 549 kr"

Så det var nog inget att ens fundera på 2013

Hoppas att den nya generationen kör med USB 3.2 2x2 eller bättre.

Skrivet av Stefflo:

Kanske inte men både Xbox och PS4 har kommit i PRO versioner och kanske borde de ha funnits med i dessa.

Jag hoppades på det, eller i alla fall att den skulle få stöd för att köra sata eller USB SSD till sin fulla hastighet.
Men dom verkar inte varit intresserade av att ändra på något när det kommer till arkitekturen, som mest så får man halva laddningstiden(T.Ex. när man startar RDR2) och sen lite bättre flyt i PS4:ans menyer.

Senast redigerat 2020-03-26 08:55
Skrivet av mkk:

Det omvända att behöva vänta en halv dag på att serien man vill se installeras på TVn vore trist.

Visst, men om din chromcast hade haft 12 TFlops och 1 TB ssd så hade netflix gått mycket snabbare.... /s

Tröskeln för att spela ligger mer i nedladdningar på 50 GB och veckovisa uppdateringar,
sedan är spelen ofta inte byggda för att 'suga in dig direkt' utan snarare att skapa beroende hos mottagliga personer och leverera en konstant grind.

Skrivet av Fearnox:

Beställningsdatum 2012-03-22
"Intel Intern SSD 520 Series 120GB SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3K5) - Reseller
Artikelnr: 148370
1 st à 1 549 kr"

Så det var nog inget att ens fundera på 2013

Hoppas att den nya generationen kör med USB 3.2 2x2 eller bättre.

Jag hoppades på det, eller i alla fall att den skulle få stöd för att köra sata eller USB SSD till sin fulla hastighet.
Men dom verkar inte varit intresserade av att ändra på något när det kommer till arkitekturen, som mest så får man halva laddningstiden(T.Ex. när man startar RDR2) och sen lite bättre flyt i PS4:ans menyer.

Kan hålla med även om varken Sony eller Microsoft skulle ha betalat dessa priser men det skulle ha blivit för mycke pengar med för liten disk.
Nu lever jag kvar i PS3:ans värld och kanske kan det bli en ny men då mest för lite enkelt spelande men mest för BR-spelaren så det blir en dyrare kombomaskin i så fall. Just nu lutar det åt Xbox då jag gillar kontrollerna bättre och mest spelar typ Fifa eller NHL när det kommer till TV-spel så är inte ute efter några av de märkesspecifika spelen.

Skrivet av P-son78:

Ja verkligen katastrof. Att halva jorden försöker jobba hemifrån och behöver prioriteras är ingen stor grej eller? Tänk om du måste titta på fail videos utan att se alla svarta områden. Katastrof!

Katastrof!

Skrivet av Stefflo:

Kanske inte men både Xbox och PS4 har kommit i PRO versioner och kanske borde de ha funnits med i dessa.

Vad kostade 1 TB SSD 2016?
Skojar bara, men för det pris man betalar för en Pro är HDD:n en rätt obetydlig del och i och med att man kan stoppa in sin egna SSD så finns ju iaf möjligheten att nyttja bättre grejer (att det sen inte ger några fantastiska vinster i praktiken är ju förstås beklagligt).

Ser fram emot någon riktig lossy 2.1 ljudcodec på PS5:an

Ska man tolka det som krav på att spelen:
1. inte inbjuder till långvarigt spelande, och...
2. inte ställer mer än rudimentära krav på spelarskicklighet?

De flesta strategi- och äventyrsspel inbjuder till långa sittningar och gör av den anledningen att man vill ha timmar på sig för att tycka det lönt att starta spelet. (Tog mig ett år eller mer innan jag tyckte mig ha tid nog för en första sittning med Skyrim, Witcher 3 och en del andra spel.)

Vilken Déjà vu.

Var det inte Microsoft som sa Tv, Tv, Tv och internet krävs för spel för nästan 7 år sen.

Omvänd bana 7 år senare.

Skrivet av sweisdapro:

Snarare är väl det relevanta att se om det verkligen gör skillnad på konsolerna att ha så snabba ssder, eller om man hade klarat sig med sata-ssd.
Jag ser gärna att de på något sätt lyckas använda hela kapaciteten, för då kommer det garanterat speglas på PC sen.
Dock är jag skeptisk

Alltså med en sådan kommentar vet jag knappt vad jag skall börja. Den är dessutom på gränsen till dum. Tekniken har inte använts på PC tidigare av en eller flera anledningar. Du har aldrig funderat på det faktum att det funnits PCI-E diskar rätt länge på PC nu, men att det fortfarande inte går att ladda spel snabbare än om du har en SATA-SSD? Det måste finnas en bra anledning till detta, varav en skulle kunna vara att det just finns olika tekniker man måste ta hänsyn till. Det det snabbare helt enkelt ge efter för det långsammare, precis på samma sätt som PC-grafik fått ge efter en del för konsollerna, eftersom det i mångt och mycket är dom man i första hand utvecklat för.

Tekniken för I/O i PS5 är dessutom skräddarsydd och inget som finns i PC-världen idag.

Senast redigerat 2020-03-26 12:04
Skrivet av Olle P:

Ska man tolka det som krav på att spelen:
1. inte inbjuder till långvarigt spelande, och...
2. inte ställer mer än rudimentära krav på spelarskicklighet?

Skrivet av Sebastian V:

Vilken Déjà vu.

Var det inte Microsoft som sa Tv, Tv, Tv och internet krävs för spel för nästan 7 år sen.

Omvänd bana 7 år senare.

Haha, försöker ni sätta världsrekord i att missförstå vad en nyhetsartikel handlar om?

Senast redigerat 2020-03-26 11:54
Skrivet av loevet:

@str8forthekill @johanandersson får erkänna att jag skrockade gott åt båda herrarnas kommentarer

Ja man kan väl säga att de gick *straight for the kill*.....förlåt.