Sony: "Spela på Playstation 5 som att titta på Netflix"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första ja tänkte var att de ska tillfredsställa dem där jädra casuals 😛

Nu har inte jag haft eller använt en konsol sen Playstation 1 lr Nintendo 64 men är det verkligen så illa med uppdateringar som ni säger?
Isåfall får de lära folk att sätta igång konsolen en gång i veckan så den är uppdaterad.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Så starta konsolen och sen sitta och bläddra i en timme innan man ger upp och går och lägger sig?

Det händer redan för mig när det gäller XBone. Har drygt 200 spel installerade så det tar ett tag att välja, många är dock "gratisspel" från Gamepass och liknande som kanske inte riktigt är i min smak, bara precis tillräckligt för att de är värda att ladda ner och kanske testa någon gång. Blir jag inte sugen på något där så browsar jag butiken en stund, ser om det finns några erbjudanden på något intressant eller så. Inte ovanligt att det inte blir mer än så. Det beror visserligen på att jag har småbarn och har svårt att sätta igång med spelandet förrän efter läggdags, och då är tiden knapp. Samma gäller för övrigt för Netflix också.

Skrivet av CubaCola:

Nej, det var tröskeln tydligen

Jag antar att artikeln handlar om laddningstider? eller vad handlar den om? vad menas med tröskel?

För även Atari 2600 hade laddningstider på inte ens en sekund.

Precis. Men laddningstiderna är ett problem på dagens konsoler, spelen är såpass komplexa nu att de tar tid att ladda på så gammal teknik som nuvarande generation är. Rockstars spel är bland de värsta i mina ögon, det kan ta ett par-tre minuter av laddning innan man är igång.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Blandar de ihop användarvänlighet med uppstartstid?
Jag skulle våga påstå att det är allmänt accepterat att vänta 10-20 sek på att ett spel startar.
Vad som man kan hoppas på är att de minskar ner antalet "operationer" (clickningar, val i menyer etc) från uppstart av konsol till spelet är startat till ett minimum

Konsoler är redan ganska bra på att inte kräva så mycket val innan uppstart, men inte så bra på laddningstider så det är väl bra ifall de lägger krutet där liksom.

Skrivet av infigo:

Hoppas det inte är som idag när man kommer hem och ska starta sitt spel och man får sitta en timme och vänta på att en updatering ska ladda ner i snigelfart. Det är det jag fortfarande saknar från Steam, man startar datorn och spelen är alltid uppdaterade. De få gånger de inte är det så får man iallafall ut max av linan så det tar bara 2-3 minuter att uppdatera.

Hade för mig PS4 skulle lösa detta om jag inte missminner mig. Ändå alltid uppdatering när jag ska spela ändå

Det är lätt löst med stand-by. Uppdateringar laddas ned när de kommer automatiskt för alla spel, om man inte undantar dem, och för konsolen. Jag har ingen PS4 men min XBone gör det utan att det märks.

Skrivet av Stefflo:

Har faktiskt inte en aning men redan 2013 så var det många som redan hade det i sina datorer. Sen tror jag inte 512GB fanns då till normalt folk.

2013 låg priset på drygt 60 cent per GB så 500GB hade gått på drygt $300. Svårt att få in det i konsolbudgeten. Och SSD:er var inte så vanliga, bara ungefär tio procent av laptopar sålda 2013 hade en SSD och det inkluderar ju allt ifrån klena eMMC till dåtidens workstations med riktiga SATA SSD:er.

Skrivet av elajt_1:

Alltså med en sådan kommentar vet jag knappt vad jag skall börja. Den är dessutom på gränsen till dum. Tekniken har inte använts på PC tidigare av en eller flera anledningar. Du har aldrig funderat på det faktum att det funnits PCI-E diskar rätt länge på PC nu, men att det fortfarande inte går att ladda spel snabbare än om du har en SATA-SSD? Det måste finnas en bra anledning till detta, varav en skulle kunna vara att det just finns olika tekniker man måste ta hänsyn till. Det det snabbare helt enkelt ge efter för det långsammare, precis på samma sätt som PC-grafik fått ge efter en del för konsollerna, eftersom det i mångt och mycket är dom man i första hand utvecklat för.

Tekniken för I/O i PS5 är dessutom skräddarsydd och inget som finns i PC-världen idag.

Precis. Utvecklarna vet att lagringen är det långsammaste så de försöker undvika att belasta den så mycket, och således komprimerar man exempelvis texturer och så för att det går fortare att ladda in det komprimerade och packa upp dem än vad det hade tagit att få in dem i minnet från lagringen. Än mer så på konsoler då förstås då chansen för en SSD där är mindre än på en gaming PC.

Skrivet av Campaigner:

Första ja tänkte var att de ska tillfredsställa dem där jädra casuals 😛

Nu har inte jag haft eller använt en konsol sen Playstation 1 lr Nintendo 64 men är det verkligen så illa med uppdateringar som ni säger?
Isåfall får de lära folk att sätta igång konsolen en gång i veckan så den är uppdaterad.

Som sagt går det enkelt att överlåta allt sånt till konsolen, precis som i Steam eller så förutom då att konsolen inte ens behöver vara helt igång för att uppdateringar ska ske. Sen kan man förstås alltid ha otur och vilja starta ett spel som just fått en uppdatering som behöver tas ner, men det är svårt att komma runt, och som tur är väldigt osannolikt.