Sony: "Spela på Playstation 5 som att titta på Netflix"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Spela på Playstation 5 som att titta på Netflix"

Sony berättar för utvecklare att tröskeln till att starta Playstation 5-spel ska vara lika låg som att titta på strömmande film.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Föredetting

Tillfälligt sänkt kvalité på grund av EU-förfrågningar?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Så starta konsolen och sen sitta och bläddra i en timme innan man ger upp och går och lägger sig?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tillfälligt sänkt kvalité på grund av EU-förfrågningar?

Försökte kolla på YouTube förut och detaljer i svart va helt borta, katastrof.

Permalänk
Medlem

Titeln är inte tillgänglig?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Så om internet går ned bryts singleplayer spel och om internet krånglar stannar spelet och buffrar var 10 sekund?

Permalänk
Medlem

Spelkonsoler har aldrig riktigt varit min grej efter PS1, men nu blir man ju sugen. Jag rycks med i hypen:)

Permalänk
Medlem

Att det ska se ut som film har man hört ifrån olika tillverkare av konsoler sedan atari 2600 typ.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Haha, väldigt roligt

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Att det ska se ut som film har man hört ifrån olika tillverkare av konsoler sedan atari 2600 typ.

Det var väl inte bildkvaliten de menade här...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@str8forthekill @johanandersson får erkänna att jag skrockade gott åt båda herrarnas kommentarer

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Så snart har vi bara idle-spel på konsol också...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det var väl inte bildkvaliten de menade här...

Nej, det var tröskeln tydligen

Jag antar att artikeln handlar om laddningstider? eller vad handlar den om? vad menas med tröskel?

För även Atari 2600 hade laddningstider på inte ens en sekund.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tillfälligt sänkt kvalité på grund av EU-förfrågningar?

Ja
https://www.polygon.com/2020/3/24/21192355/playstation-networ...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nice som Netflix! fast för oss i Sverige betyder det ju sämre utbud till högre pris :S

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Så mycket prat om allt nytt som PS5an kommer ha som faktisk bara är grundläggande teknik PC har haft i många år

Permalänk
Medlem

Blandar de ihop användarvänlighet med uppstartstid?
Jag skulle våga påstå att det är allmänt accepterat att vänta 10-20 sek på att ett spel startar.
Vad som man kan hoppas på är att de minskar ner antalet "operationer" (clickningar, val i menyer etc) från uppstart av konsol till spelet är startat till ett minimum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av g146:

Så mycket prat om allt nytt som PS5an kommer ha som faktisk bara är grundläggande teknik PC har haft i många år

Verkligen, SSD-disk borde ha varit standard redan på förra generationen. Nu låter det som att SSD är en skänk från gudarna och man kommer aldrig mer behöva vänta mer än en sekund för att allt ska starta upp😀. Jag tror verkligheten blir lite annorlunda men blir gärna överraskad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Blandar de ihop användarvänlighet med uppstartstid?
Jag skulle våga påstå att det är allmänt accepterat att vänta 10-20 sek på att ett spel startar.
Vad som man kan hoppas på är att de minskar ner antalet "operationer" (clickningar, val i menyer etc) från uppstart av konsol till spelet är startat till ett minimum

Jag har fastnat senaste veckorna med Fifa16 på PS3:an som jag har stående. Jag tror det krävs minst tio tryck innan första matchen är startad och då har också två minuter förflutit. Skulle gärna se en minskning av allt tryckande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord kommer det att ta evigheter för att man inte besluta sig för vilket spel man ska starta?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CubaCola: utifrån Sonys rapporterade uppmaning till utvecklare låter det som att de menar tröskeln i form av tiden det tar att ta del av innehåll på tjänsten, eller i fallet Playstation 5 spelen. Den som tittar på film på Netflix kan klicka på play, och skulle innehållet inte vara intressant är det bara att klicka sig bakåt och börja spela upp något annat.

Dagens konsoler har en uppstartstid, en tid för att starta spelen och en tid för att ladda spelomgångar. Det kan agera en tröskel som hindrar folk från att starta konsolen om de inte kan spela en längre session, men om tiden från att konsolen startas till att du börjar spela är lika kort som att börja titta på Netflix skulle fler spela oftare. Det är sannolikt den tröskeln Sony syftar på med liknelsen till Netflix.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Så lika snabb tillgänglighet som en snes från 90-talet då, kul att företaget som uppfann laddnigstider på konsol nu gör något åt det. Tog bara 20år drygt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

They want people to feel more inclined to play in short bursts rather than only wanting to turn on the console when they have a few hours to spare.

Det är _exakt_ det här jag saknar. Kommer bli så sjukt fett.
Som småbarnsförälder kanske man bara har en kvart här och där, då ere key att bara starta och rakt in i spelet.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte är som idag när man kommer hem och ska starta sitt spel och man får sitta en timme och vänta på att en updatering ska ladda ner i snigelfart. Det är det jag fortfarande saknar från Steam, man startar datorn och spelen är alltid uppdaterade. De få gånger de inte är det så får man iallafall ut max av linan så det tar bara 2-3 minuter att uppdatera.

Hade för mig PS4 skulle lösa detta om jag inte missminner mig. Ändå alltid uppdatering när jag ska spela ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade för mig PS4 skulle lösa detta om jag inte missminner mig. Ändå alltid uppdatering när jag ska spela ändå

Har du din PS4 i viloläge när du "stänger av" den eller stängs den av helt? Om den är i viloläge (lyser orange) så fixar den uppdateringar osv under natten. Riktigt smidigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Så mycket prat om allt nytt som PS5an kommer ha som faktisk bara är grundläggande teknik PC har haft i många år

Nu är du ute och cyklar. Hur många SSD'er till PC har funnits med den hastigheten (5,5GB/s eller 9GB/s komprimerat). Sen så laddar inte spel snabbare på PC även om du har en snabb SSD. En SATA SSD laddar spel i princip lika fort som den snabbaste SSD'n till PC. PC kommer lagga efter på den biten, förmodligen flera år.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Så mycket prat om allt nytt som PS5an kommer ha som faktisk bara är grundläggande teknik PC har haft i många år

Ja och PC har i sin tur bara grundläggande teknik som Apple II hade åren innan. Och Apple II är ju typ samma som Eniac. Som i sin tur ta mig fasen bara lånade teknik från IBMs hålkortmaskin. Som i sin tur bara är en ripp-off av Hedenhös djurhuds-symaskin.

Fan, aldrig kommer det något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du din PS4 i viloläge när du "stänger av" den eller stängs den av helt? Om den är i viloläge (lyser orange) så fixar den uppdateringar osv under natten. Riktigt smidigt.

Titta där. Har inte längre kvar min PS4 men det kan varit så att jag alltid stängde av den helt då. Stängde alltid av via quick menu från kontrollen och där ser jag att båda alternativen är bredvid varandra och har nog aldrig tänkt på mer än "turn off" japp det är vad jag vill.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Titta där. Har inte längre kvar min PS4 men det kan varit så att jag alltid stängde av den helt då. Stängde alltid av via quick menu från kontrollen och där ser jag att båda alternativen är bredvid varandra och har nog aldrig tänkt på mer än "turn off" japp det är vad jag vill.

Brukar stänga av mina ps4or via handkontrollen men min pre-order ps4 kan jag inte ha i sleep mode för då startar han inte alltid, blir ungefär som med en datorn att han fastnar med svart skärm medans på min pro funkar det. Dock så hittade jag aldrig en sådan funktion på min xbox one x vilket var lite surt.
Men det finns ju power settings som gör att den sover om man stänger av den men inte riktigt det jag letade efter 🤦🏻

Permalänk
Medlem

Det omvända att behöva vänta en halv dag på att serien man vill se installeras på TVn vore trist.