Sony: "Spela på Playstation 5 som att titta på Netflix"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du din PS4 i viloläge när du "stänger av" den eller stängs den av helt? Om den är i viloläge (lyser orange) så fixar den uppdateringar osv under natten. Riktigt smidigt.

Synd bara att fläkten går i stand by så det är inget jag vill använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Synd bara att fläkten går i stand by så det är inget jag vill använda

Huh, det visste jag inte. Måste vara en väldigt tyst fläkt. Vet att jag brukade höra hårddisken förut men bytte den till SSD så blev det också tyst.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

PS5 and chill 😏

Permalänk
Medlem

Kan man ta med sig konsoller nu ut till stugan eller husvagnen utan internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Försökte kolla på YouTube förut och detaljer i svart va helt borta, katastrof.

Bara att höja kvaliteten?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det påverkar speldesign.
Undra hur det kommer påverka Dreams till exempel, när man kan hoppa in och börja skapa utan att behöva vänta. Eller när VR kommer och det går väldigt smidigt att komma in i den virtuella miljön.

Det här kommer bli det största generationshoppet någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Bara att höja kvaliteten?

Streamade i 4K, kan inte öka höja mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu är du ute och cyklar. Hur många SSD'er till PC har funnits med den hastigheten (5,5GB/s eller 9GB/s komprimerat). Sen så laddar inte spel snabbare på PC även om du har en snabb SSD. En SATA SSD laddar spel i princip lika fort som den snabbaste SSD'n till PC. PC kommer lagga efter på den biten, förmodligen flera år.

Snarare är väl det relevanta att se om det verkligen gör skillnad på konsolerna att ha så snabba ssder, eller om man hade klarat sig med sata-ssd.
Jag ser gärna att de på något sätt lyckas använda hela kapaciteten, för då kommer det garanterat speglas på PC sen.
Dock är jag skeptisk

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Snarare är väl det relevanta att se om det verkligen gör skillnad på konsolerna att ha så snabba ssder, eller om man hade klarat sig med sata-ssd.
Jag ser gärna att de på något sätt lyckas använda hela kapaciteten, för då kommer det garanterat speglas på PC sen.
Dock är jag skeptisk

Varför skulle det inte göra skillnad?

Permalänk
Inaktiv

@sweisdapro: Jag misstänker att ni inte såg Sony's "The Road to PS5". De gick in på djupet hur detta kommer att fungera och de har dedikerat enormt mycket logik på dess SOC enkomt för att få ut det mesta ur dess SSD och eliminera flaskhalser. Hela processen är transparent för utvecklaren, de enda de egentligen behöver tänka på är att faktiskt designa ett spel som tar full nytta av detta med aggressivt textur strömmande m.m.

Dagens spel är helt enkelt inte designade för att utnyttja prestandan i en NVMe disk till att börja med, det är därför SATA räcker till gott och väl. Så fort spelutvecklare börjar utveckla spel med NVMe prestanda i åtanke från grund och botten så kommer SATA däremot inte längre räcka till någonstans, detta är jag helt övertygad om. Tänk på hur Doom hämtar texturer från lagringsmedia när man vänder sig om, men ett spel som vill hämta nästan 20 gånger mer data än så när du gör detta. Det blir helt ospelbart med SATA.

Snabbare lagring kommer också öppna upp möjligheten att låta spelare röra sig snabbare. Tänk GTA 4 på Xbox 360, lyckas man köra för snabbt så hänger textur strömningen inte med till slut och man kör ikapp texturerna så pass att man inte längre kan se någonting och krashar med ett osynligt objekt. Man kan inte annat än skratta när det händer. Det är av samma skäl jag uppgraderade min PS4 med en SSD, snabbare boot/laddningstider är ju också det en bonus.

PS4 HDD vs SSD textur strömning: https://www.youtube.com/watch?v=Ij0tdp75t_Y

The Road to PS5: https://www.youtube.com/watch?v=ph8LyNIT9sg

Permalänk

Då är det upp till bevis för Sony att undvika att de som inte spelat på sitt PS på nåt kvartal, får avsätta en extra "spelkväll" före den faktiska spelkvällen med att bara ladda ner och installera diverse tvingande uppdateringar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

TLDR varianten av Tellatus inlägg ovan skulle man kunna säga i stora drag handlar om att inte längre se SSD som (om än ijmf med HDD snabb) masslagring utan istället som en massiv expansion av primärminnet.

Konceptet dök först upp på PC, i form av Radeon Pro SSG:
https://www.google.com/amp/s/www.digitaltrends.com/computing/...
Med PS5 är dock även CPUn med på noterna och framförallt så kommer spel designas efter det här nya synsättet/kapaciteten.

Är inte det en "game changer" så vet jag inte vad som är det.

Det här gör "lol, PC har haft SSD länge"-kommentarer ganska likställt med att säga "lol, jag förstår inte det här"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Verkligen, SSD-disk borde ha varit standard redan på förra generationen.

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Har faktiskt inte en aning men redan 2013 så var det många som redan hade det i sina datorer. Sen tror jag inte 512GB fanns då till normalt folk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Försökte kolla på YouTube förut och detaljer i svart va helt borta, katastrof.

Ja verkligen katastrof. Att halva jorden försöker jobba hemifrån och behöver prioriteras är ingen stor grej eller? Tänk om du måste titta på fail videos utan att se alla svarta områden. Katastrof!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har faktiskt inte en aning men redan 2013 så var det många som redan hade det i sina datorer. Sen tror jag inte 512GB fanns då till normalt folk.

Att "folk hade det i sina datorer" innebär inte nödvändigtvis att ekonomin fanns för att ha det som standard i konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Vet att jag tyckte det var ett fynd när jag köpte en Intel 480GB för 990kr. Det var 2015 eller 16. Så det känns inte som att en sådan kunde sitta i en konsol som släpptes för 3900kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Då är det upp till bevis för Sony att undvika att de som inte spelat på sitt PS på nåt kvartal, får avsätta en extra "spelkväll" före den faktiska spelkvällen med att bara ladda ner och installera diverse tvingande uppdateringar.

Laddas inte uppdatering i bakgrunden när enheten är standby som det är med ps4? Om man nu inte även drar ut stickproppen när man inte spelar.

Har dock ingen PS4 men vill minnas att det är så.

Edit: jo det verkar vara så https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/games...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Att "folk hade det i sina datorer" innebär inte nödvändigtvis att ekonomin fanns för att ha det som standard i konsoler.

Kanske inte men både Xbox och PS4 har kommit i PRO versioner och kanske borde de ha funnits med i dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och vad kostade en 512 GB SSD år 2013?

Beställningsdatum 2012-03-22
"Intel Intern SSD 520 Series 120GB SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3K5) - Reseller
Artikelnr: 148370
1 st à 1 549 kr"

Så det var nog inget att ens fundera på 2013

Hoppas att den nya generationen kör med USB 3.2 2x2 eller bättre.

Skrivet av Stefflo:

Kanske inte men både Xbox och PS4 har kommit i PRO versioner och kanske borde de ha funnits med i dessa.

Jag hoppades på det, eller i alla fall att den skulle få stöd för att köra sata eller USB SSD till sin fulla hastighet.
Men dom verkar inte varit intresserade av att ändra på något när det kommer till arkitekturen, som mest så får man halva laddningstiden(T.Ex. när man startar RDR2) och sen lite bättre flyt i PS4:ans menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det omvända att behöva vänta en halv dag på att serien man vill se installeras på TVn vore trist.

Visst, men om din chromcast hade haft 12 TFlops och 1 TB ssd så hade netflix gått mycket snabbare.... /s

Tröskeln för att spela ligger mer i nedladdningar på 50 GB och veckovisa uppdateringar,
sedan är spelen ofta inte byggda för att 'suga in dig direkt' utan snarare att skapa beroende hos mottagliga personer och leverera en konstant grind.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Beställningsdatum 2012-03-22
"Intel Intern SSD 520 Series 120GB SATA III 2.5" (SSDSC2CW120A3K5) - Reseller
Artikelnr: 148370
1 st à 1 549 kr"

Så det var nog inget att ens fundera på 2013

Hoppas att den nya generationen kör med USB 3.2 2x2 eller bättre.

Jag hoppades på det, eller i alla fall att den skulle få stöd för att köra sata eller USB SSD till sin fulla hastighet.
Men dom verkar inte varit intresserade av att ändra på något när det kommer till arkitekturen, som mest så får man halva laddningstiden(T.Ex. när man startar RDR2) och sen lite bättre flyt i PS4:ans menyer.

Kan hålla med även om varken Sony eller Microsoft skulle ha betalat dessa priser men det skulle ha blivit för mycke pengar med för liten disk.
Nu lever jag kvar i PS3:ans värld och kanske kan det bli en ny men då mest för lite enkelt spelande men mest för BR-spelaren så det blir en dyrare kombomaskin i så fall. Just nu lutar det åt Xbox då jag gillar kontrollerna bättre och mest spelar typ Fifa eller NHL när det kommer till TV-spel så är inte ute efter några av de märkesspecifika spelen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Ja verkligen katastrof. Att halva jorden försöker jobba hemifrån och behöver prioriteras är ingen stor grej eller? Tänk om du måste titta på fail videos utan att se alla svarta områden. Katastrof!

Katastrof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kanske inte men både Xbox och PS4 har kommit i PRO versioner och kanske borde de ha funnits med i dessa.

Vad kostade 1 TB SSD 2016?
Skojar bara, men för det pris man betalar för en Pro är HDD:n en rätt obetydlig del och i och med att man kan stoppa in sin egna SSD så finns ju iaf möjligheten att nyttja bättre grejer (att det sen inte ger några fantastiska vinster i praktiken är ju förstås beklagligt).

Permalänk
Medlem

Ser fram emot någon riktig lossy 2.1 ljudcodec på PS5:an

Permalänk
Medlem

Ska man tolka det som krav på att spelen:
1. inte inbjuder till långvarigt spelande, och...
2. inte ställer mer än rudimentära krav på spelarskicklighet?

De flesta strategi- och äventyrsspel inbjuder till långa sittningar och gör av den anledningen att man vill ha timmar på sig för att tycka det lönt att starta spelet. (Tog mig ett år eller mer innan jag tyckte mig ha tid nog för en första sittning med Skyrim, Witcher 3 och en del andra spel.)

Permalänk
Medlem

Vilken Déjà vu.

Var det inte Microsoft som sa Tv, Tv, Tv och internet krävs för spel för nästan 7 år sen.

Omvänd bana 7 år senare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Snarare är väl det relevanta att se om det verkligen gör skillnad på konsolerna att ha så snabba ssder, eller om man hade klarat sig med sata-ssd.
Jag ser gärna att de på något sätt lyckas använda hela kapaciteten, för då kommer det garanterat speglas på PC sen.
Dock är jag skeptisk

Alltså med en sådan kommentar vet jag knappt vad jag skall börja. Den är dessutom på gränsen till dum. Tekniken har inte använts på PC tidigare av en eller flera anledningar. Du har aldrig funderat på det faktum att det funnits PCI-E diskar rätt länge på PC nu, men att det fortfarande inte går att ladda spel snabbare än om du har en SATA-SSD? Det måste finnas en bra anledning till detta, varav en skulle kunna vara att det just finns olika tekniker man måste ta hänsyn till. Det det snabbare helt enkelt ge efter för det långsammare, precis på samma sätt som PC-grafik fått ge efter en del för konsollerna, eftersom det i mångt och mycket är dom man i första hand utvecklat för.

Tekniken för I/O i PS5 är dessutom skräddarsydd och inget som finns i PC-världen idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ska man tolka det som krav på att spelen:
1. inte inbjuder till långvarigt spelande, och...
2. inte ställer mer än rudimentära krav på spelarskicklighet?

Skrivet av Vangen:

Vilken Déjà vu.

Var det inte Microsoft som sa Tv, Tv, Tv och internet krävs för spel för nästan 7 år sen.

Omvänd bana 7 år senare.

Haha, försöker ni sätta världsrekord i att missförstå vad en nyhetsartikel handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@str8forthekill @johanandersson får erkänna att jag skrockade gott åt båda herrarnas kommentarer

Ja man kan väl säga att de gick *straight for the kill*.....förlåt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /