Prestandajämförelse – Sony Playstation 5 mot Microsoft Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ljud biten och SSD biten är ju klart mest intressant. Prestanda i övrigt ska inte spela någon större roll. Men det finns ju alltid möjligheten att utvecklare utgår ifrån XSX när de bygger spelet och att versionen till PS4 flyter sämre för att konsolen inte riktigt klarar med det, det brukar sällan vara fallet dock. Vet att vissa spel mot slutet av PS3 - X360 hade den tendensen till PS3:ans fördel men märkte inget sådant förra generationen (annat än mellan One X vs One och PS4 vs PS4 Pro).

Permalänk

@Mårten C: Okej! Jag var inte lika grundlig i mina försök att tysta konsolen som du verkar vara. Jag skruvade upp min och blåste ur den från damm, men noterade ingen skillnad. Kanske skulle ha gett mig på att byta ut kylpastan också. Nåväl, den såldes efter att jag testade The Witcher 3, med följden att fläktarna gick bananas.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Avstängd

Kul med så många som försöker försvara PS5 trots att den är märkbart underlägsen Xbox SX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Kanske just därför konsoller brukar ligga något/några år efter rent tekniskt vid lansering.

Vet inte varför så många fått för sig ovanstående?

Gäller möjligen PS3 (gammal GPU) och One X (rent tekniskt inte mkt nytt ijmf med Pro)

360 var definitivt inte gammal. Först med unified shaders bl.a.

Tittar vi på PS4/One (lanserades 2013) så hade de en CPU som då var nyare än vad Zen 2 är idag (Jaguar kom 2013). GPUerna var AMDs 2013-års teknik. PS4:ans 4 Gbit GDDR5-moduler fanns väl knappt på PC marknaden det året.

Pro hade en del finesser som inte hann komma med i Polaris, som kom samma år. PS5/XSX innehåller som sagt mkt nytt. Osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sony använder en mer modern, men för spelutvecklare mer oförutsägbar, lösning med variabla klockfrekvenser eller det som bland entusiaster kallas "turbo".

Den här meningen stör jag mig på enormt när motsatsen sades, Mark sa, "it will be predictable and repetable" om AMD SmartShift som handlar om att kunna fördela den totala strömbudgeten mellan GPU och CPU.

Tyvärr betyder det också att PS5 är betydligt klenare än XB S X då de respektive maxvärdena inte kan nås samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tyvärr betyder det också att PS5 är betydligt klenare än XB S X då de respektive maxvärdena inte kan nås samtidigt.

Jo det kan de eftersom frekvenserna beror av mängden aktivitet i resp processor.

Permalänk
Medlem

Vissa dras till Sony "för att de har en massa exklusiviteter". Jag däremot vägrar ge en sådan konsumentfientlig företagsidé mina pengar.

Hoppas det otyget dör bort illa kvickt. Jag har en massa kraftfulla maskiner hemma men måste köpa en sketen Playstation 4 eller Switch för att spela vissa spel... Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Kul med så många som försöker försvara PS5 trots att den är märkbart underlägsen Xbox SX

Ja det är faktiskt lite humor.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo det kan de eftersom frekvenserna beror av mängden aktivitet i resp processor.

#ERROR# Infinite loop.
Så om man inte använder processorn till max så går den i maxfart? Eller hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vissa dras till Sony "för att de har en massa exklusiviteter". Jag däremot vägrar ge en sådan konsumentfientlig företagsidé mina pengar.

Hoppas det otyget dör bort illa kvickt. Jag har en massa kraftfulla maskiner hemma men måste köpa en sketen Playstation 4 eller Switch för att spela vissa spel... Nej tack.

Jag tänker köpa ett Playstation bara för att reta dig

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Hjälpsam

Varför träffas ni inte IRL, Corona?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Jag tänker köpa ett Playstation bara för att reta dig

Kör på. Det är helt ok, mest mina egna pengar jag värnar om. Om du köper för just mina pengar, då j---vlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

#ERROR# Infinite loop.
Så om man inte använder processorn till max så går den i maxfart? Eller hur tänkte du nu?

Det här kräver ett lite nytt tankesätt, ja. Förklarades rätt tydligt under presentationen. Se även DF artikel:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

"So how does boost work in this case? Put simply, the PlayStation 5 is given a set power budget tied to the thermal limits of the cooling assembly. "It's a completely different paradigm," says Cerny. "Rather than running at constant frequency and letting the power vary based on the workload, we run at essentially constant power and let the frequency vary based on the workload."

De angivna frekvenserna är de maximala frekvenserna MEN de är alltså oxå de typiska frekvenserna. Dvs det hela skiljer sig rätt mkt från de "boost clocks" vi är vana vid i pc sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det här kräver ett lite nytt tankesätt, ja. Förklarades rätt tydligt under presentationen. Se även DF artikel:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

"So how does boost work in this case? Put simply, the PlayStation 5 is given a set power budget tied to the thermal limits of the cooling assembly. "It's a completely different paradigm," says Cerny. "Rather than running at constant frequency and letting the power vary based on the workload, we run at essentially constant power and let the frequency vary based on the workload."

De angivna frekvenserna är de maximala frekvenserna MEN de är alltså oxå de typiska frekvenserna. Dvs det hela skiljer sig rätt mkt från de "boost clocks" vi är vana vid i pc sammanhang.

Cerny går egentligen genom AMDs nya Smartshift-teknik där CPU och GPU samsas om samma strömbudget på ett smartare sätt. Det har täckts av många i samband med att AMD presenterade Ryzen 4000 mobile på CES. Se här från Anandtech.

Det är ingen "secret sauce" för nya PlayStation utan bara en mycket smart lösning från AMD för ett problem som konsoler och laptops alltid brottats med. Microsoft väljer en mer traditionell stationär dator-lösning på energiförbrukning och värmen det medför.

Överhuvudtaget så ser Sony ut att använda många lösningar direkt från AMD, förutom SSD:n givetvis. Jag tror att SSD:n kan göra väl så mycket för upplevelsen som den extra prestandan i Xboxen. Som också får en hel del SSD-specifika finesser den också.

Permalänk
Medlem

Den må ha något sämre presstanda men Sony har betydligt mycket tyngre titlar!

Blir ett Playstation 5 för mig i alla fall.
Ser fram emot Gran Turismo 7 då Microsoft verkar ha övergivet Forza helt och hållet.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De angivna frekvenserna är de maximala frekvenserna MEN de är alltså oxå de typiska frekvenserna. Dvs det hela skiljer sig rätt mkt från de "boost clocks" vi är vana vid i pc sammanhang.

Detta stämmer helt enkelt inte, poängen är att vid en jämförelse med Xbox One Series X som belastas till fullt vet vi exakt hur många klockcykler det handlar om, PS5 kommer inte kunna köra sina maxfrekvenser under max belastning, alltså skiljer prestanda mer än vad som kan tolkas av att läsa PS5s maxfrekvenser mot XB O SX statiska frekvenser. Jag har aldrig påstått att det är boosts clocks, det är uppenbart AMD SpeedShift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta stämmer helt enkelt inte, poängen är att vid en jämförelse med Xbox One Series X som belastas till fullt vet vi exakt hur många klockcykler det handlar om, PS5 kommer inte kunna köra sina maxfrekvenser under max belastning, alltså skiljer prestanda mer än vad som kan tolkas av att läsa PS5s maxfrekvenser mot XB O SX statiska frekvenser. Jag har aldrig påstått att det är boosts clocks, det är uppenbart AMD SpeedShift.

Enligt vad han sa i presentationen så var frekvenserna låsta så länge man inte körde typ AVX och andra strömintensiva instruktioner, långt ifrån samma sak som att cpu kan eller inte kan vara maxbelastad. Enligt honom ska väldigt få scenarion använda dessa laster och gör man det kommer den bete sig likadant varje gång.

Jag tror inte alls det kommer vara perfekt, men det är så han sa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt vad han sa i presentationen så var frekvenserna låsta så länge man inte körde typ AVX och andra strömintensiva instruktioner, långt ifrån samma sak som att cpu kan eller inte kan vara maxbelastad. Enligt honom ska väldigt få scenarion använda dessa laster och gör man det kommer den bete sig likadant varje gång.

Jag tror inte alls det kommer vara perfekt, men det är så han sa det.

Som jag skrev, AMD SpeedShift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Cerny går egentligen genom AMDs nya Smartshift-teknik där CPU och GPU samsas om samma strömbudget på ett smartare sätt. Det har täckts av många i samband med att AMD presenterade Ryzen 4000 mobile på CES. Se här från Anandtech.

Nej, vad han beskriver är hur de har nyttjat AMDs uppdaterade System Management Controller och de aktivitetsbaserade kontroller den använder.

Att SMCn även erbjuder SmartShift (vilket Sony oxå nyttjar) är en annan sak.

""Rather than look at the actual temperature of the silicon die, we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis - which makes everything deterministic and repeatable," Cerny explains in his presentation. "While we're at it, we also use AMD's SmartShift technology and send any unused power from the CPU to the GPU so it can squeeze out a few more pixels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Detta stämmer helt enkelt inte,

Haha, ok, då vet Cerny inte hur hans PS5 fungerar.

Citat:

PS5 kommer inte kunna köra sina maxfrekvenser under max belastning

Ingen som påstått heller.

Däremot så har du felaktigt påstått att den inte kan ha båda maxklockorna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, vad han beskriver är hur de har nyttjat AMDs uppdaterade System Management Controller och de aktivitetsbaserade kontroller den använder.

Att SMCn även erbjuder SmartShift (vilket Sony oxå nyttjar) är en annan sak.

""Rather than look at the actual temperature of the silicon die, we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis - which makes everything deterministic and repeatable," Cerny explains in his presentation. "While we're at it, we also use AMD's SmartShift technology and send any unused power from the CPU to the GPU so it can squeeze out a few more pixels."

Det är exakt så RDNA och Zen 2 reglerar sin frekvens. Sony har ingenting med detta att göra. Sony har fortfarande inte visat någonting egentligen. Medan vi vet vad Xboxen kommer vara så är PS5 fortfarande något oklar.

Permalänk
Medlem

Har förbokat en ps5 sedan lääänge, men blir nog en avbokning.
Minecraft är ohotad etta här hemma och lär väll bli en releasetitel till xbox s x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är exakt så RDNA och Zen 2 reglerar sin frekvens. Sony har ingenting med detta att göra. Sony har fortfarande inte visat någonting egentligen. Medan vi vet vad Xboxen kommer vara så är PS5 fortfarande något oklar.

Ja, jag skrev ju att det är AMD tekniker som Sony nyttjar.

Varför denna hang-up på att det måste vara nått Sony skapat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, jag skrev ju att det är AMD tekniker som Sony nyttjar.

Varför denna hang-up på att det måste vara nått Sony skapat?

Haha, jag tror vi pratar om varandra, jag tror du har en hang up som tror jag har en hang up. Ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem

Varför bråka om vilken som är bäst - köp båda istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Varför bråka om vilken som är bäst

Tycker du att nån gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Varför bråka om vilken som är bäst - köp båda istället

Folk föredrar att läsa och bråka om vilken plastlåda som är bäst framför att spela

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aka_The_Barf:

en dyr en med 2 st hårt klockade 2080ti i sli. räkna med 50k minst och massor av OC som bryter garantin, kanske lite mer "exklusiv" kylning även kan behövas.

massor av OC som bryter garantin va något nytt
Sålänge du inte fysiskt voltmoddar korten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Att Xbox kommer ha kraftigare gpu känns väl inte direkt spännande, mer spännande att se vilken skillnad Sonys lagringslösning kan göra!

Jag föredrar nog en snabbare GPU än en snabbare lagringslösning. På det hela känns Xbox lösning lite mer solid. Men något som sitter lite som en nagel i ögat är att de kör på fast frekvens i stället för turbo. O andra sidan, om jag känner min egen ryzen så är ju ändå turbon fast, om den inte skulle throttla p.g.a värme. Men kyllösningen är väl vettig i boxarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Undrar varför de inte monterade in en fläkt i botten i XSX för att få en tunnel effekt på luften? (Eller missade jag den?)

För min del har Microsoft ändå dödat sin konsol innan den kommer ut eftersom jag kan spela dem bättre på PC då jag redan har ett bra system. Men även ett lik i teknik har dragningskraft så jag sitter kanske med en XSX innan det är färdigt och undrar varför.

Kul med ny teknik i vilket fall som helst och bara det kommer roliga spel är jag nöjd oavsett till vilken konsol de kommer.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.