Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem

Någon som har kvar en orörd PS5 från lanseringen?

Permalänk
Medlem

Spelen vi får 15:e augusti (några kommer senare).

PlayStation Plus Extra and Premium:
Sea of Stars (PS4, PS5) 29:e augusti
Moving Out 2 (PS4, PS5) 29:e augusti
Destiny 2: The Witch Queen (PS4, PS5)
Lost Judgment (PS4, PS5)
Destroy All Humans 2 Reprobed (PS4, PS5)
Two Point Hospital: Jumbo Edition (PS4)
Source of Madness (PS4, PS5)
Cursed to Golf (PS4, PS5)
Dreams (PS4)
PJ Masks: Heroes of the Night (PS4, PS5)
Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures (PS4, PS5)
Lawn Mowing Simulator: Landmark Edition (PS4, PS5)
Spellforce III Reforced (PS4)
Midnight Fight Express (PS4)

PlayStation Premium Classics:
MediEvil: Resurrection (PS4, PS5)
Ape Escape: On the Loose (PS4, PS5)
Pursuit Force: Extreme Justice (PS4, PS5)

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

I’m also pleased that Atlas Fallen produces consistently high frames in the PS5’s Performance mode, but I’m not as impressed that it struggles with its fidelity even in Graphics mode – which is a shame because of how pretty and detailed its zones and armor designs are. Many of its animations are clunky, but what really bothers me is the compressed textures, low-quality models, and graininess that look flat-out ugly on my PS5 in both visual modes, as if I were playing a poorly made port of a Nintendo Switch game. Atlas looks much clearer on PC with none of the aforementioned compression issues, but its character models still evoke the uncanny valley more than most games.
https://www.ign.com/articles/atlas-fallen-review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=QJm0wreAOK0

Någon som har kvar en orörd PS5 från lanseringen?

Det är en mod och inte en officiell patch release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Det är en mod och inte en officiell patch release?

Det går att "hacka" tidiga PS5-fw genom kernel exploits.
Man kan patcha PS4-spel till att låsa upp frameraten till 60fps mm
https://github.com/astrelsky/libhijacker

Red dead 2 i 60fps, Bloodborne mm

Permalänk
Medlem

Oväntat...
Gran Turismo en solid 1:a enligt kritikerkåren.
Hjälper inte med Neill Blomkamp.
Ser den sen när den hamnar på streaming.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

De har på något magiskt sätt lyckats med bedriften att göra ps5 ännu fulare. 😂

Permalänk
Medlem

Ja, fokuset var helt klart ett annat.
(minska BOM en smula och introducera add-on BD)

Tror dock inte priserna kommer gå ner initialt. Lär bli $399 och $99 för BDn.

Permalänk
Medlem

Kan alla få tag på betan så man kan stänga av pipet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kan alla få tag på betan så man kan stänga av pipet?

https://www.playstation.com/en-gb/ps5/ps5-beta-program-sign-u...

Edit: Du får vänta till hösten när den uppdateringen släpps.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kan alla få tag på betan så man kan stänga av pipet?

Betan är inte tillgänglig i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

F1 23
399 kr höjt pris nu
https://www.amazon.se/dp/B0C2VK7GK9/

Dead Space Remake - Sony PlayStation 5
449 kr "kampanjpris" upphört
https://www.proshop.se/Spel/Dead-Space-Remake-Sony-PlayStatio...
(beställningsvara, inte för att jag rekommenderar någon att handla där)

Permalänk
Medlem

Ok pris på handkontroller. Från 559:- beroende på färg.

https://www.amazon.se/dp/B08H99BPJN?_encoding=UTF8&psc=1&ref_...

Permalänk

Några absoluta no-brainers på den pågående sommar-rean man bör plocka upp? (är ny med konsolen och spelar bara Ghost of Tsushima i nuläget men fyndar gärna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Några absoluta no-brainers på den pågående sommar-rean man bör plocka upp? (är ny med konsolen och spelar bara Ghost of Tsushima i nuläget men fyndar gärna)

ACE COMBAT™ 7: SKIES UNKNOWN
Gillade jag

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Mark Cerny kommenterar hur Atmos fungerar på DF Weekly

Rör sig alltså inte om riktig Atmos, utan Tempest 3D.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tog drygt 8 månader innan Dead Space hamnade på ett skäligt pris. Äntligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tog drygt 8 månader innan Dead Space hamnade på ett skäligt pris. Äntligen..

Tror jag väntar tills julrean då spelen ändå måste säljas slut i butik.
Lite synd bara att svenska Amazon inte tar in många EA-spel så det blir prispress.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sammanfattning för den som inte orkar kolla:

PS4 - 1080p 30fps
PS4 Pro - 4k 30 fps
PS5 - 4k 30 fps

PS5 versionen har egentligen ingen skillnad från PS4 Pro. En ganska lat port med tanken på att de tar 579 spänn för det... Det är ju inte en dålig port så för typ 299 kr hade det väl varit acceptabelt. Själv fortsätter jag spela på Xenia emulatorn i 1440p 50~ fps (Ganska krävande spel). Kanske blir köp på Switch på rea längre fram där spelet verkar prestera bra i både docked och handheld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Sammanfattning för den som inte orkar kolla:

PS4 - 1080p 30fps
PS4 Pro - 4k 30 fps
PS5 - 4k 30 fps

PS5 versionen har egentligen ingen skillnad från PS4 Pro. En ganska lat port med tanken på att de tar 579 spänn för det... Det är ju inte en dålig port så för typ 299 kr hade det väl varit acceptabelt. Själv fortsätter jag spela på Xenia emulatorn i 1440p 50~ fps (Ganska krävande spel). Kanske blir köp på Switch på rea längre fram där spelet verkar prestera bra i både docked och handheld.

Ja, det är lite mycket pengar för så pass lite arbete som lagts ner på porten. Sen att dom inte kunde bemöda sig med att släppa en PS5 version gör det ju ännu värre (för oss som har PS5). En liten patch som låser upp fps till 60 hade varit okej, dock inte till det priset dom har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, det är lite mycket pengar för så pass lite arbete som lagts ner på porten. Sen att dom inte kunde bemöda sig med att släppa en PS5 version gör det ju ännu värre (för oss som har PS5). En liten patch som låser upp fps till 60 hade varit okej, dock inte till det priset dom har nu.

Ja jag vet faktiskt inte varför det ska va låst till 30. Det är massa som ursäktar att det skulle vara för att physics och sådant hade ballat ur i 30+ fps men det jag själv upplevt och hört med emulator är det inga problem i 60 fps. Men det kanske var något bakom scenerna som krånglade för mycket för att de skulle orka fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ja jag vet faktiskt inte varför det ska va låst till 30. Det är massa som ursäktar att det skulle vara för att physics och sådant hade ballat ur i 30+ fps men det jag själv upplevt och hört med emulator är det inga problem i 60 fps. Men det kanske var något bakom scenerna som krånglade för mycket för att de skulle orka fixa det.

Kan också ha att göra med att dom bara valde att att släppa en PS4 version. Vet faktiskt inte om PS4 Pro skulle klara att köra spelet i 4K 60fps, men PS5:an borde ju definitivt klara det med tanke på hur gammalt spelet är och hur grafiken ser ut. Men då behövs det ju en patch som låser upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kan också ha att göra med att dom bara valde att att släppa en PS4 version. Vet faktiskt inte om PS4 Pro skulle klara att köra spelet i 4K 60fps, men PS5:an borde ju definitivt klara det med tanke på hur gammalt spelet är och hur grafiken ser ut. Men då behövs det ju en patch som låser upp det.

Tror de hade sålt mängder mer av spelet om det var 60 fps. Eller så kanske inte ”vanliga” konsumenter tänker på sånt. Men 4k 60 fps hade jag var intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror de hade sålt mängder mer av spelet om det var 60 fps. Eller så kanske inte ”vanliga” konsumenter tänker på sånt. Men 4k 60 fps hade jag var intresserad.

Ja, det i kombination med att inte ta ut så mycket för spelet som dom gör nu. Det är ju ett gammalt spel som man gjort minsta möjliga ansträngning för att porta. För typ 200-300kr och en 60 fps patch till PS5:an så hade jag definitivt varit intresserad av att skaffa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror de hade sålt mängder mer av spelet om det var 60 fps. Eller så kanske inte ”vanliga” konsumenter tänker på sånt. Men 4k 60 fps hade jag var intresserad.

Samma här... Ett spel som körs i 30fps är för mig helt ospelbart och ögonen orkar inte ens anstränga sig utan att jag får huvudvärk efter ett par minuter.