Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogsme:

Helt trasigt kan det inte vara. Min PS5:a brukar uppdatera sig i viloläge i alla fall...

Ibland funkar det. Tanken är att det alltid ska fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogsme:

Helt trasigt kan det inte vara. Min PS5:a brukar uppdatera sig i viloläge i alla fall...

Min PS5 laddar aldrig ner eller installerar uppdateringar till spel trots att den är rätt inställd i viloläge. Dom läggs till direkt när jag startar PS5 igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogsme:

Helt trasigt kan det inte vara. Min PS5:a brukar uppdatera sig i viloläge i alla fall...

Jaha, inte min i alla fall. Däremot om man manuellt sökt och hittat en update så kan man köra viloläge.

Men min triggar aldrig detta själv i violäge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jaha, inte min i alla fall. Däremot om man manuellt sökt och hittat en update så kan man köra viloläge.

Men min triggar aldrig detta själv i violäge.

Märkligt att det beter sig olika för olika användare. Självklart borde det alltid fungera för alla:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min PS5 laddar aldrig ner eller installerar uppdateringar till spel trots att den är rätt inställd i viloläge. Dom läggs till direkt när jag startar PS5 igen.

Kan det vara så att PS5, även när den är inställd på att installera uppdateringar till spel automatiskt, bara söker efter uppdateringar i viloläge typ en gång per 24 timmar eller kanske mer sällan än så? I sådana fall förklarar ju det varför mina spel inte är uppdaterade när jag startar konsolen dagen efter, oavsett om det är 10 timmar senare eller 24.

Spel som finns på förstasidan lägger till uppdateringar direkt när jag startar PS5. Uppdateringar för konsolen laddas ner men installeras inte (som jag har ställt in, pga. att det annars skulle stänga av spel jag har ingång).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kingston Fury Renegade nere på 1500Kr för 2TB, skönt att PS5 inte körde på propertiär lösning som Xbox gjorde.
2TB kostar 4120 för Xbox lösning enligt Prisjakt. Runt 2100 för 1TB och 1800 för 0,5TB.
Börjar bli bittert för dem som köpt Series S nu när de större spelen börjar komma, dem får väl plats med COD och ett stort spel till innan det är fullt. Mellanskillnaden med tanke på lagringspriset gör Series X till ett väldigt mycket bättre alternativ.

Inet

Exempel på spel som man vill spela under lång tid som släpps snart, förutom multiplayer spelen man också vill få plats med:

How many GB is Baldur's Gate 3 PS5?
According to SteamDB, Baldur's Gate 3 has a download size of 97.4 GB and an install size of 121.47 GB. This means the suggested 150 GB storage space from the game's system requirements was fairly accurate, as more updates and potentially new content is added down the line, the game will quickly reach the 150 GB mark.

Starfield’s Xbox file size will be approximately 139.84GB on launch, not including any day-one updates or future patches.

Cyberpunk 2077 utan expansion ligger på 80.43 GB enlig Xbox butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Rätt sugen på Elite lurarna, hoppas att dem får bra recensioner.
Det kom ju även en nyhet om att dem köpte upp utvecklare av premium lurar i samband med detta, så man kan ju hoppas att dem lyckas med ett prisvärt alternativ.

Uppköp av Audeze

Håller tummarna då mina Sennheiser momentum 2 börjar falla sönder

Permalänk
Medlem

Ingen rea på PS+ medlemskapen som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ingen rea på PS+ medlemskapen som vanligt.

Nästa rea på PS+ blir nog under Black Friday.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

PS+ spelen för september:

Saints Row (PS4, PS5)
Black Desert – Traveler Edition (PS4)
Generation Zero (PS4)

Nya priser på PS+, Extra och Premium:

PlayStation Plus Essential 12-Month Subscription
79.99 USD | 71,99 Euro | 59.99 GBP | 6,800 Yen

PlayStation Plus Extra 12-Month Subscription
134.99 USD | 125,99 Euro | 99.99 GBP | 11,700 Yen

PlayStation Plus Premium 12-Month Subscription
159.99 USD | 151,99 Euro | 119.99 GBP | 13,900 Yen

https://blog.playstation.com/2023/08/30/playstation-plus-mont...

Jag kommer garanterat gå ned från premium till extra vid årsskiftet.
Om ens det, kanske går ner till essential. Rejäl ökning...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

PS+ spelen för september:

Saints Row (PS4, PS5)
Black Desert – Traveler Edition (PS4)
Generation Zero (PS4)

Nya priser på PS+, Extra och Premium:

PlayStation Plus Essential 12-Month Subscription
79.99 USD | 71,99 Euro | 59.99 GBP | 6,800 Yen

PlayStation Plus Extra 12-Month Subscription
134.99 USD | 125,99 Euro | 99.99 GBP | 11,700 Yen

PlayStation Plus Premium 12-Month Subscription
159.99 USD | 151,99 Euro | 119.99 GBP | 13,900 Yen

https://blog.playstation.com/2023/08/30/playstation-plus-mont...

Jag kommer garanterat gå ned från premium till extra vid årsskiftet.
Om ens det, kanske går ner till essential. Rejäl ökning...

Vafan, 72 euro är ju 850 spänn. Mer än 200 kr höjning. Helt sjukt. Blir kanske att mitt Playstation blir en singleplayer plattform för mig snart.

Och det verkar vara borta från getgifted… någon som hittar? Funderar på om man kanske ska förlänga innan prisändring.

Permalänk
Medlem

Priserna höjs den 6:e september så köp innan dess om ni vill fortsätta.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Ja, det var en saftig höjning. Har premium till 26 oktober 2025 så man får fundera hur man gör efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Priserna höjs den 6:e september så köp innan dess om ni vill fortsätta.

Var köper man billigast ps plus idag? Tänker så att man bunkrar upp

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Var köper man billigast ps plus idag? Tänker så att man bunkrar upp

På förra sidan skrev någon att det fanns i Get Gifted appen med 10% men ser inte den där nu. Så jag antar PS Store för 620 kr eller Power.se för 599 kr. Isåfall vet jag inte ens om det är värt att bunkra. För de brukar ju köra 20-30% rea på plus ibland.

Permalänk
Medlem

Hmm, frågan är om det är bäst att köpa 1 år här och nu eller vänta in black friday för att se om det är billigare än 620 kr då. Känns ju som att det borde vara lite billigare än 620 kr under black friday, även om de höjer standardpriset till 850.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som ett genidrag av Sony att höja priset så pass mycket nu när Xbox ska få sin största titel hittills.
Men nu är det lite av arroganta Sony igen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

PS+ spelen för september:

Saints Row (PS4, PS5)
Black Desert – Traveler Edition (PS4)
Generation Zero (PS4)

Nya priser på PS+, Extra och Premium:

PlayStation Plus Essential 12-Month Subscription
79.99 USD | 71,99 Euro | 59.99 GBP | 6,800 Yen

PlayStation Plus Extra 12-Month Subscription
134.99 USD | 125,99 Euro | 99.99 GBP | 11,700 Yen

PlayStation Plus Premium 12-Month Subscription
159.99 USD | 151,99 Euro | 119.99 GBP | 13,900 Yen

https://blog.playstation.com/2023/08/30/playstation-plus-mont...

Jag kommer garanterat gå ned från premium till extra vid årsskiftet.
Om ens det, kanske går ner till essential. Rejäl ökning...

Börjar närma sig smärtgränsen, och för egen del spelar jag rätt sällan online. För man måste väl ha plus fortfarande för det?

Apropå, vet nån om det fixat sig mellan Nordea och PSN så det går att lägga till kortet?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

PS+ spelen för september:

Saints Row (PS4, PS5)
Black Desert – Traveler Edition (PS4)
Generation Zero (PS4)

Nya priser på PS+, Extra och Premium:

PlayStation Plus Essential 12-Month Subscription
79.99 USD | 71,99 Euro | 59.99 GBP | 6,800 Yen

PlayStation Plus Extra 12-Month Subscription
134.99 USD | 125,99 Euro | 99.99 GBP | 11,700 Yen

PlayStation Plus Premium 12-Month Subscription
159.99 USD | 151,99 Euro | 119.99 GBP | 13,900 Yen

https://blog.playstation.com/2023/08/30/playstation-plus-mont...

Jag kommer garanterat gå ned från premium till extra vid årsskiftet.
Om ens det, kanske går ner till essential. Rejäl ökning...

Sjuka höjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Känns ju inte som ett genidrag av Sony att höja priset så pass mycket nu när Xbox ska få sin största titel hittills.
Men nu är det lite av arroganta Sony igen.

Nu är jag förvisso rätt hypad inför Starfield släppet och har premium-utgåvan på Steam (993kr vid köp) samt planerar att ta hela eller iallafall halva fredagen ledig för detta släpp. Senast jag tog ledigt för ett spel var Cyberpunk 2077. Gav då upp efter en timme och spelade något annat.

Men det sagt tror jag nog det inte är jättemånga som köper en Series X för att spela Starfield. Som Sony ser det berörs de nog inte ens. Men de har varit arroganta förr så frågan om.

Skrivet av N_Micke:

Börjar närma sig smärtgränsen, och för egen del spelar jag rätt sällan online. För man måste väl ha plus fortfarande för det?

Apropå, vet nån om det fixat sig mellan Nordea och PSN så det går att lägga till kortet?

Tog ett till år billigaste PSN+ då jag inbillade mig att jag skulle sätta igång med Demons Souls när som helst. Nu har jag haft både spelet och konsolen i snart tre år och inte blivit av. Kommer inte förlänga igen. Om det inte dyker upp något sjukt bra erbjudande när mitt går ut runt BF/tidig december.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu är jag förvisso rätt hypad inför Starfield släppet och har premium-utgåvan på Steam (993kr vid köp) samt planerar att ta hela eller iallafall halva fredagen ledig för detta släpp. Senast jag tog ledigt för ett spel var Cyberpunk 2077. Gav då upp efter en timme och spelade något annat.

Men det sagt tror jag nog det inte är jättemånga som köper en Series X för att spela Starfield. Som Sony ser det berörs de nog inte ens. Men de har varit arroganta förr så frågan om.

Du kan ha rätt i det. Det kommer nog inte fly så många spelare till konkurrenter. Men kombon med månadens (rätt kassa) spel och en höjning av tjänsten med 30% känns ändå lite off.

Tillägg: Tror det billigaste man kan hitta PS+ 12mån är på CDkeys. Inte i lager står det. :/
https://www.cdkeys.com/playstation-network-psn?region=Sweden

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Du kan ha rätt i det. Det kommer nog inte fly så många spelare. Men kombon med månadens (rätt kassa) spel och en höjning av tjänsten med 30% känns ändå lite off.

Tillägg: Tror det billigaste man kan hitta PS+ 12mån är på CDkeys. Inte i lager står det. :/
https://www.cdkeys.com/playstation-network-psn?region=Sweden

Håller med om det. Inte varje månad jag kommer ihåg att kolla spelen. Dyker upp något intressant ibland men sånt jag redan har till andra plattformar. Främst PC då. Men jag känner inte riktigt att tjänsten riktar sig mot hur jag spelar samtidigt.

Men man vill ju ha valuta. Ganska kraftigt höjt pris behöver motiveras mer än "inflation".

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tyckte redan ordinare pris på Ps+ var för högt, köpte bara på rea. Så dom nya priserna är helt ointressant. Spelar inte online på Ps5 ändå så jag avslutar det nog helt istället om inte någon bra rea har priset för en bra bit under det gamla ordinare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag tyckte redan ordinare pris på Ps+ var för högt, köpte bara på rea. Så dom nya priserna är helt ointressant. Spelar inte online på Ps5 ändå så jag avslutar det nog helt istället om inte någon bra rea har priset för en bra bit under det gamla ordinare.

Jag gör nog likadant. De där prishöjningarna var verkligen inte snälla.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är forspoken bra trots tuffa recensioner?

Permalänk
Medlem

Hej!

Vet att jag antagligen är inne i helt fel tråd för min fråga, men jag provar ändå.

Sitter i nuläget på en skruttig PC som inte kan lira Baldurs Gate 3 på ett tillfredsställande sätt. Då började jag snegla på att uppgradera/köpa ny dator men insåg snabbt att detta kommer bli väldigt dyrt.

Således började jag snegla på alternativ och då dök PS5 upp.

Jag har ett gammalt PS3 som jag spelade mycket bakåt i tiden, älskade verkligen många (exklusiva) titlar där.

Huvudfokus för att införskaffa ett PS5 är givetvis Baldurs Gate 3, men jag vet att flera andra titlar lockar enormt (Dead Space Remake, Elder Ring, Hogwarts Legacy, God of War Ragnarök, Callisto Protocol, Sackboy, Demon's Souls, Resident Evil 4). Och inte att glömma, PS2 VR (vilket dock antagligen är för dyrt i dagsläget för mig, men ändå).

Inser ju nu när jag skriver att jag kommer ha ett berg av grymma spel att spela med en PS5, och hade haft mer huvudbry (och kostnader) att hålla en PC fräsch och stark.

Gör jag rätt i att satsa på ett PS5 för att främst spela Baldurs Gate 3 istället för PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Hej!

Vet att jag antagligen är inne i helt fel tråd för min fråga, men jag provar ändå.

Sitter i nuläget på en skruttig PC som inte kan lira Baldurs Gate 3 på ett tillfredsställande sätt. Då började jag snegla på att uppgradera/köpa ny dator men insåg snabbt att detta kommer bli väldigt dyrt.

Således började jag snegla på alternativ och då dök PS5 upp.

Jag har ett gammalt PS3 som jag spelade mycket bakåt i tiden, älskade verkligen många (exklusiva) titlar där.

Huvudfokus för att införskaffa ett PS5 är givetvis Baldurs Gate 3, men jag vet att flera andra titlar lockar enormt (Dead Space Remake, Elder Ring, Hogwarts Legacy, God of War Ragnarök, Callisto Protocol, Sackboy, Demon's Souls, Resident Evil 4). Och inte att glömma, PS2 VR (vilket dock antagligen är för dyrt i dagsläget för mig, men ändå).

Inser ju nu när jag skriver att jag kommer ha ett berg av grymma spel att spela med en PS5, och hade haft mer huvudbry (och kostnader) att hålla en PC fräsch och stark.

Gör jag rätt i att satsa på ett PS5 för att främst spela Baldurs Gate 3 istället för PC?

Vill du ha möjlighet att spela exempelvis BG3 med moddar?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vill du ha möjlighet att spela exempelvis BG3 med moddar?

Inte vad jag tror, i dagsläget iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Hej!

Vet att jag antagligen är inne i helt fel tråd för min fråga, men jag provar ändå.

Sitter i nuläget på en skruttig PC som inte kan lira Baldurs Gate 3 på ett tillfredsställande sätt. Då började jag snegla på att uppgradera/köpa ny dator men insåg snabbt att detta kommer bli väldigt dyrt.

Således började jag snegla på alternativ och då dök PS5 upp.

Jag har ett gammalt PS3 som jag spelade mycket bakåt i tiden, älskade verkligen många (exklusiva) titlar där.

Huvudfokus för att införskaffa ett PS5 är givetvis Baldurs Gate 3, men jag vet att flera andra titlar lockar enormt (Dead Space Remake, Elder Ring, Hogwarts Legacy, God of War Ragnarök, Callisto Protocol, Sackboy, Demon's Souls, Resident Evil 4). Och inte att glömma, PS2 VR (vilket dock antagligen är för dyrt i dagsläget för mig, men ändå).

Inser ju nu när jag skriver att jag kommer ha ett berg av grymma spel att spela med en PS5, och hade haft mer huvudbry (och kostnader) att hålla en PC fräsch och stark.

Gör jag rätt i att satsa på ett PS5 för att främst spela Baldurs Gate 3 istället för PC?

Jag var i samma situation som du i mitten av 2020. Satsade på PS5 och har verkligen inte ångrat mig. Nu har jag visserligen byggt mig en PC men spelar fortfarande nästan bara på konsolen. Förutsatt att du är intresserad av spelen som finns på PS5 och att du inte behöver en ny PC rent praktiskt, så är det ett enkelt beslut om du frågar mig. Skulle du ångra dig efter något år så är det inte hela världen. Spela färdigt BG3 och allt annat skoj och sälj sedan konsolen