Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Med bara fem veckor kvar till lanseringen av Half-Life: Alyx återstår det att se om spelserien återigen kan fånga spelares hjärtan. Inför lanseringen avslöjas dessutom systemkraven.

Läs hela artikeln här

LÄNGTAR!

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Bizarrt påstående.

Kanske ska borsta bort dammet från mitt Windows Mixed Reality Headset 😁.
Jag förutser ett finansiellt praktfiasko.

Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Inet säljer flera 8gb datorer som "speldatorer".
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator
Netonnet har också några stycken. Men de verkar bekväma med att kalla en dator utan grafikkort för en speldator.

Skrivet av cyprus:

Kanske ska borsta bort dammet från mitt Windows Mixed Reality Headset 😁.
Jag förutser ett finansiellt praktfiasko.

Man kan ju anta att valve gör en vinst på alla Valve index de får sålt tack vare spelet. Så de klarar sig nog.
Kul att de vågar testa något i alla fall. Ska skaffa till min vive men är inte förtjust i "skräck" till VR antar att jag kommer ha lite jobbigt att spela detta.

eller Ryzen 5 1600, sistnämnda med totalt åtta trådar genom flertrådsteknik.

Tolv trådar är det väl ändå?

Jahapp då blir det inget nytt HL för mig då.

Ingen info om storleken på disk den behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon bra sammanställd lista på vilka Windows-vr kit som finns? Vet att hp hade något.

Skrivet av Implor:

Ingen info om storleken på disk den behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

50 GB om man kan lita på denna sidan

Recommended Requirements
OS: Win 7 64
Processor: Intel Core i7-6700K 4-Core 4.0GHz / AMD Ryzen R5 1600
Graphics: AMD Radeon RX Vega 64 Air 8GB or NVIDIA GeForce GTX 1080
VRAM: 8GB
System Memory: 16 GB RAM
Storage: 50 GB Hard drive space
DirectX 11 Compatible Graphics Card

Hoppas att det här spelet kommer ge VR en liten skjuts i rätt riktning. Även om jag inte själv är intresserad av spelet hoppas jag verkligen att det går hem hos folk!

@foxzox7: det stämmer, det är korrigerat. Skicka gärna in det som rättelse framöver 👍

Får bli att damma av Rift:en som legat sen jag började få ont i axlarna av Beat Saber och började noja om förslitningsskador Jag hoppas det här kan ge VR en liten nytändning. Kommer rätt mycket enklare indiespel och liknande men väldigt få trippel-A. Det är ju lite av ett moment 22 det där, ingen vill utveckla spel för VR eftersom målgruppen är så begränsad och många (gissar jag) vill inte köpa in sig på VR för att utbudet är för begränsat.

Skrivet av ClintBeastwood:

Hoppas att det här spelet kommer ge VR en liten skjuts i rätt riktning. Även om jag inte själv är intresserad av spelet hoppas jag verkligen att det går hem hos folk!

inte hos casual spelare, på tok för dyrt o omständigt för en värdelös gimmick.. dom skjöt sig rejält i foten när dom gjorde spelet VR only imo...

Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Det är inte många som har 16GB eller mer om man kollar utanför sweclockers.

EDIT: Huh. Om man ser till Steams hardware survey så var det fler än jag trodde som har 16GB. Oavsett är det en större majoritet som har lägre dock.

Skrivet av HazZarD:

inte hos casual spelare, på tok för dyrt o omständigt för en värdelös gimmick.. dom skjöt sig rejält i foten när dom gjorde spelet VR only imo...

Det är Half-Life i VR eller inget, VR är det enda skälet att det blir ett nytt Half-Life överhuvudtaget. Och det är knappast för att maximera vinsten de gör spelet, de sitter redan på sedelpressen Steam och är väl medvetna om att andelen Steamanvändare med VR-headset är låg.

Och ”värdelös gimmick” är ett uttalande som inte kommer åldras väl. Biltillverkare, regissörer, konstnärer, kärnkraftverk, byggföretag etc. använder redan VR professionellt, konsument-VR ökar exponentiellt och inom 5-10 år kommer det vara allt vanligare med inte bara storspel utan även social teleportering, produktivitetsapplikationer etc. Det är generation 1 just nu och det tilltalar inte alla att ha en stor låda på huvudet, men det som finns runt hörnet är _mycket_ bättre, precis som att nuvarande smartphones är mycket bättre än första generationens smartphones.

Skrivet av Loxus:

Det är inte många som har 16GB eller mer om man kollar utanför sweclockers.

EDIT: Huh. Om man ser till Steams hardware survey så var det fler än jag trodde som har 16GB. Oavsett är det en större majoritet som har lägre dock.

Av de som hade tänkt köpa spelet, så har nog en majoritet redan 16GB RAM i sin dator.

Skrivet av Dreijer:

Av de som hade tänkt köpa spelet, så har nog en majoritet redan 16GB RAM i sin dator.

Irrelevant till det jag svarade på dock.

8 GB är löjligt lågt 2020, om man ska kalla det speldator.

Har man Win10 + ett spel igång (och lite andra stöd program, kanske en chrome instans igång) så är man lätt upp i 9-10GB.

12 gb primärminne, minns inte men 2011 så hade jag minst 16

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av johanandersson:

Inet säljer flera 8gb datorer som "speldatorer".
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator
Netonnet har också några stycken. Men de verkar bekväma med att kalla en dator utan grafikkort för en speldator.

Det är dock inte många som kör vr utan ett grafikkort.

Skrivet av Loxus:

Irrelevant till det jag svarade på dock.

Ungefär lika irrelevant som att folk "utanför sweclockers" inte ofta har 16GB..

Jag är REDO.
Spelade precis i dagarna ut Boneworks som kändes väldigt "Half life" i början.
så ser fram emot ritktiga half-life

ni som kallar VR för en värdelös gimmick är så ute å cyklar så det finns inte.

Det är lugnt det, minne är något jag alltid haft relativt gott om.

Tror dom skjuter sig själv rejält i foten om det inte släpps en version för oss som inte har VR senare.

Helt okey att det släpps till VR först. Dom vill uppenbarligen att det ska bli större än vad det är.
Men med tanke på vad det kostar osv med VR så lär det inte bli en stor vinst på detta.
En dator kapabel kostar hel del. Sen ska en köpa VR. Var gång en ska spela så ska det släpas fram.
Har jag fel här, i dagsläget?

Jag kanske är lite gammalmodig, men VR känns fortfarande lite som att köpa hem en arkadmaskin.

Skrivet av SCORPIUS:

Tror dom skjuter sig själv rejält i foten om det inte släpps en version för oss som inte har VR senare.

Helt okey att det släpps till VR först. Dom vill uppenbarligen att det ska bli större än vad det är.
Men med tanke på vad det kostar osv med VR så lär det inte bli en stor vinst på detta.
En dator kapabel kostar hel del. Sen ska en köpa VR. Var gång en ska spela så ska det släpas fram.
Har jag fel här, i dagsläget?

Tycker ärligt tala det. Dels är hela spelets mekanik är byggd runt VR från grunden. Det är som att försöka spela QWAP med fel hand eller något liknande om du försöker utan VR. Detta är en en ren VR-titel och Valve satsar hårt på VR, både med hårdvara och mjukvara.

Du får dessutom ha i åtanke på att det uppskattat finns en bit över en miljon VR-headsets aktiva om man sneglar på steams Hardware Survey. Det är fler som äger ett VR-headset än ett RTX2080... Inte för att lägga för mycket vikt på deras statistik men det är en hel del användare.

Har dessutom ~4-5 VR headsets i min närmare vänskapskrets, du kunde plocka upp en Rift S under Black Friday för ~4200Kr. Allt du behöver göra för att spela är att dra på dig HMDn, ta tag i kontrollerna så kickar programvaran igång och du kan spela vad du vill inom ett par minuter.

Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Självklart är det så, många som kör budget-byggen och det är inget fel med det imo