Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Permalänk
Melding Plague

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Med bara fem veckor kvar till lanseringen av Half-Life: Alyx återstår det att se om spelserien återigen kan fånga spelares hjärtan. Inför lanseringen avslöjas dessutom systemkraven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

LÄNGTAR!

Permalänk
Medlem

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Bizarrt påstående.

Permalänk
Medlem

Kanske ska borsta bort dammet från mitt Windows Mixed Reality Headset 😁.
Jag förutser ett finansiellt praktfiasko.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Inet säljer flera 8gb datorer som "speldatorer".
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator
Netonnet har också några stycken. Men de verkar bekväma med att kalla en dator utan grafikkort för en speldator.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Kanske ska borsta bort dammet från mitt Windows Mixed Reality Headset 😁.
Jag förutser ett finansiellt praktfiasko.

Man kan ju anta att valve gör en vinst på alla Valve index de får sålt tack vare spelet. Så de klarar sig nog.
Kul att de vågar testa något i alla fall. Ska skaffa till min vive men är inte förtjust i "skräck" till VR antar att jag kommer ha lite jobbigt att spela detta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

eller Ryzen 5 1600, sistnämnda med totalt åtta trådar genom flertrådsteknik.

Tolv trådar är det väl ändå?

Permalänk
Medlem

Jahapp då blir det inget nytt HL för mig då.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Ingen info om storleken på disk den behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra sammanställd lista på vilka Windows-vr kit som finns? Vet att hp hade något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ingen info om storleken på disk den behöver?

Skickades från m.sweclockers.com

50 GB om man kan lita på denna sidan

Recommended Requirements
OS: Win 7 64
Processor: Intel Core i7-6700K 4-Core 4.0GHz / AMD Ryzen R5 1600
Graphics: AMD Radeon RX Vega 64 Air 8GB or NVIDIA GeForce GTX 1080
VRAM: 8GB
System Memory: 16 GB RAM
Storage: 50 GB Hard drive space
DirectX 11 Compatible Graphics Card

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas att det här spelet kommer ge VR en liten skjuts i rätt riktning. Även om jag inte själv är intresserad av spelet hoppas jag verkligen att det går hem hos folk!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@foxzox7: det stämmer, det är korrigerat. Skicka gärna in det som rättelse framöver 👍

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Får bli att damma av Rift:en som legat sen jag började få ont i axlarna av Beat Saber och började noja om förslitningsskador Jag hoppas det här kan ge VR en liten nytändning. Kommer rätt mycket enklare indiespel och liknande men väldigt få trippel-A. Det är ju lite av ett moment 22 det där, ingen vill utveckla spel för VR eftersom målgruppen är så begränsad och många (gissar jag) vill inte köpa in sig på VR för att utbudet är för begränsat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hoppas att det här spelet kommer ge VR en liten skjuts i rätt riktning. Även om jag inte själv är intresserad av spelet hoppas jag verkligen att det går hem hos folk!

inte hos casual spelare, på tok för dyrt o omständigt för en värdelös gimmick.. dom skjöt sig rejält i foten när dom gjorde spelet VR only imo...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Det är inte många som har 16GB eller mer om man kollar utanför sweclockers.

EDIT: Huh. Om man ser till Steams hardware survey så var det fler än jag trodde som har 16GB. Oavsett är det en större majoritet som har lägre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

inte hos casual spelare, på tok för dyrt o omständigt för en värdelös gimmick.. dom skjöt sig rejält i foten när dom gjorde spelet VR only imo...

Det är Half-Life i VR eller inget, VR är det enda skälet att det blir ett nytt Half-Life överhuvudtaget. Och det är knappast för att maximera vinsten de gör spelet, de sitter redan på sedelpressen Steam och är väl medvetna om att andelen Steamanvändare med VR-headset är låg.

Och ”värdelös gimmick” är ett uttalande som inte kommer åldras väl. Biltillverkare, regissörer, konstnärer, kärnkraftverk, byggföretag etc. använder redan VR professionellt, konsument-VR ökar exponentiellt och inom 5-10 år kommer det vara allt vanligare med inte bara storspel utan även social teleportering, produktivitetsapplikationer etc. Det är generation 1 just nu och det tilltalar inte alla att ha en stor låda på huvudet, men det som finns runt hörnet är _mycket_ bättre, precis som att nuvarande smartphones är mycket bättre än första generationens smartphones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är inte många som har 16GB eller mer om man kollar utanför sweclockers.

EDIT: Huh. Om man ser till Steams hardware survey så var det fler än jag trodde som har 16GB. Oavsett är det en större majoritet som har lägre dock.

Av de som hade tänkt köpa spelet, så har nog en majoritet redan 16GB RAM i sin dator.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Av de som hade tänkt köpa spelet, så har nog en majoritet redan 16GB RAM i sin dator.

Irrelevant till det jag svarade på dock.

Permalänk
Medlem

8 GB är löjligt lågt 2020, om man ska kalla det speldator.

Har man Win10 + ett spel igång (och lite andra stöd program, kanske en chrome instans igång) så är man lätt upp i 9-10GB.

Permalänk
Medlem

12 gb primärminne, minns inte men 2011 så hade jag minst 16

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inet säljer flera 8gb datorer som "speldatorer".
https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator
Netonnet har också några stycken. Men de verkar bekväma med att kalla en dator utan grafikkort för en speldator.

Det är dock inte många som kör vr utan ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Irrelevant till det jag svarade på dock.

Ungefär lika irrelevant som att folk "utanför sweclockers" inte ofta har 16GB..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är REDO.
Spelade precis i dagarna ut Boneworks som kändes väldigt "Half life" i början.
så ser fram emot ritktiga half-life

ni som kallar VR för en värdelös gimmick är så ute å cyklar så det finns inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är lugnt det, minne är något jag alltid haft relativt gott om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tror dom skjuter sig själv rejält i foten om det inte släpps en version för oss som inte har VR senare.

Helt okey att det släpps till VR först. Dom vill uppenbarligen att det ska bli större än vad det är.
Men med tanke på vad det kostar osv med VR så lär det inte bli en stor vinst på detta.
En dator kapabel kostar hel del. Sen ska en köpa VR. Var gång en ska spela så ska det släpas fram.
Har jag fel här, i dagsläget?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är lite gammalmodig, men VR känns fortfarande lite som att köpa hem en arkadmaskin.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tror dom skjuter sig själv rejält i foten om det inte släpps en version för oss som inte har VR senare.

Helt okey att det släpps till VR först. Dom vill uppenbarligen att det ska bli större än vad det är.
Men med tanke på vad det kostar osv med VR så lär det inte bli en stor vinst på detta.
En dator kapabel kostar hel del. Sen ska en köpa VR. Var gång en ska spela så ska det släpas fram.
Har jag fel här, i dagsläget?

Tycker ärligt tala det. Dels är hela spelets mekanik är byggd runt VR från grunden. Det är som att försöka spela QWAP med fel hand eller något liknande om du försöker utan VR. Detta är en en ren VR-titel och Valve satsar hårt på VR, både med hårdvara och mjukvara.

Du får dessutom ha i åtanke på att det uppskattat finns en bit över en miljon VR-headsets aktiva om man sneglar på steams Hardware Survey. Det är fler som äger ett VR-headset än ett RTX2080... Inte för att lägga för mycket vikt på deras statistik men det är en hel del användare.

Har dessutom ~4-5 VR headsets i min närmare vänskapskrets, du kunde plocka upp en Rift S under Black Friday för ~4200Kr. Allt du behöver göra för att spela är att dra på dig HMDn, ta tag i kontrollerna så kickar programvaran igång och du kan spela vad du vill inom ett par minuter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Självklart är det så, många som kör budget-byggen och det är inget fel med det imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?