Jag skulle rakt av rekommendera Quest, då det ger möjligheten att köra både tethered (mot PC med Link) och standalone. Dom tyngre spelen, Alyx inräknat kräver Link. Quest standalone med Beat Saber är helt suveränt, även om Link-varianten av spelet funkar bra med det med så är man aldrig riktigt "fri". Rift S är ett alternativ om du vet med dig att du hellre vill köra PC alltid. Index är naturligtvis det både dyraste och "bästa" rent tekniskt. Men Index kräver en über-PC-dator för att komma till sin rätt, och ger inte tillgång till Oculus store.
Quest:
Både standalone/tethered modes
OLED (bättre svärta)
Högre upplösning än Rift S
IPD justering som är fysisk i headsetet, inte digital. Större range än vad Rift klarar
OLED (bättre svärta)
Inside/out tracking som fungerar riktigt bra
Access till både Oculus och Steam stores
Aningen framtung och mindre bekväm än de två övriga. (Går dock att modda)
Ca 5000 kr (64 GB)
Rift S:
Subpixlarna ligger tätare än i OLED vilket reducerar screendoor, (men upplösningen är lägre än Quest)
LCD, sämre svärta än OLED
"Digital" IPD justering, med sämre range
Högre refreshrate, 80 Hz mot Quest 72 Hz.
Lättare, bättre komfort än Quest
Inside/out tracking som fungerar riktigt bra
Ca 5.000 kr
Index:
Handkontrollerna!
Hög upplösning/
LCD, sämre svärta än OLED
120 Hz refresh rate, men kräver biffig PC för att leverera det!
Outside/In tracking. Kräver att man sätter upp sensorer
Endast Valve store, ingen access till Oculus egna spel, ex Asgard's Wrath
Bra ljud!
Ca 10.000 kr
HTC vive och andra headsets från Microsofts "familj" har jag sämre koll på så jag listar dom inte här. Jag ser dom också som sämre alternativ än dessa tre idag huvudkandidater.
Att tänka på med Oculus store är att inte alla spel som finns till både Rift och Quest är "cross buy", dvs man får köpa dom dubbelt om man vill ha till båda plattformarna. Knasigt, jag vet...
Oculus spel är tillgängliga från Index och vice versa med Revive, ett open source program (gratis) som gör spel från den "andra" sidan tillgängliga. Utvecklades ursprungligen att göra HTC vive-spel i Steam tillgängliga för Rift, men har vuxit sen dess. Ibland med vissa problem i emuleringen, men för de flesta spel fungerar den 100%. Användning och integration av Revive med Steam och Oculus är supersmidig.
Ljudet i Oculus headsets är inget vidare IMHO. Satsa på lurar (som kopplas in via 3.5mm-uttag). Det finns flera alternativ här.
Tyvärr är ju Quest 64 GB och Index hopplöst omöjliga att få tag i, vilket ju bara i sig borde ge alla nej-sägare i tråden något att fundera på. Dom säljer allt dom lyckas bygga, och hade ju sålt mycket mer om bara lagren varit större. Tiden då VR var en nischprodukt är förbi. Fortfarande är dock antalet spel litet, men de som finns där de satsat lite krut är ju förb* bra! Alla headsets som nu säljs ger ju bara en indikation till alla speltillverkare: Intresset finns, hårdvaran är där. Ut med spelen bara!
Hårdvaran i sig är ju inte billig, men handen på hjärtat. Vilken komponent i DIN speldator är det. CPU, nvme SSD, grafikkortet och spelskärmen med IPS, gsync och >=120 Hz. Mobilerna ska vi inte prata om, med tanke på vad folk lägger pengar på... Med större volymer och mer streamlinad produktion så kommer dock priserna att sjunka. Något.
Quest Link är idag i beta, men fungerar för det allra mesta helt perfekt. Kablar som hos oss fungerar helt perfekt (testat på två olika PC) finns här för €22: https://www.sweclockers.com/forum/post/18214722