Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Permalänk
Avstängd

Förstår inte riktigt vart det här "VR hatet" kommer ifrån ifrån vissa, jag menar fine, om VR inte är din grej, om ratt o pedaler till datorn inte är vad du tycker är kul, om en HOTAS upsättning inte är värt investeringen för dig för att du inte spelar simulatorer then fine liksom. Varför hata på folk som faktiskt tycker det här är jäkligt kul.

Trollar folk eller?

Om VR hade varit en fluga så hade det dött ut iom "första" moderna generationen av VR headset. VR är redan en BRA upplevelse som det är, och kan bara bli BÄTTRE med framtida teknikframgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Såklart när folk yttrar sig så runtomkring dig så pratar de om valuta för pengarna närmsta tiden. Tog "bara" åtta år med andra ord innan du får "valuta" för pengarna. Du hade kunnat spara de pengarna och köpa ett headset nu i stället om du nu inte nyttjat det mycket under tiden såklart och gillar att hoppa in i massa demos hela tiden.

Folk sade att låta en bil stå i garaget utan att användas är slöseri med pengar; woow.. idag säljs det relativt oanvända veteran-bilar för multum.

Folk sa att VR ALDRIG skulle ta fart, och det gjorde det. Jag spelade Minecraft i VR 2012, fungerade hur bra som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

@Barsk66:
HTC Vive/Vive Pro kan du köra trådlöst till PC med officiell modul.
(Och att inte ha tillgång till oculus store ser jag som ett plus eftersom hela rasket ägs av facebook.)

Trådlöst är ju självklart framtiden. Får dom bara bort latency-problematiken så är det ju the holy grail. Jag kan tro att det blir standard i nästa generation, förmodligen då baserat på wifi6.

Att marknaden delas och låses in i olika stores ser jag som ett stort problem, oavsett vem som står bakom. Bättre då att öppna upp för alla och istället konkurrera med pris och kvalitet. Självklart ska man kunna köra Asgard's Wrath på en Index utan Revive eller annat hack. Att skapa egna öar gör bara att folk blir irriterade och det främjar inte på något vis VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Förstår inte riktigt vart det här "VR hatet" kommer ifrån ifrån vissa, jag menar fine, om VR inte är din grej, om ratt o pedaler till datorn inte är vad du tycker är kul, om en HOTAS upsättning inte är värt investeringen för dig för att du inte spelar simulatorer then fine liksom. Varför hata på folk som faktiskt tycker det här är jäkligt kul.

Trollar folk eller?

Om VR hade varit en fluga så hade det dött ut iom "första" moderna generationen av VR headset. VR är redan en BRA upplevelse som det är, och kan bara bli BÄTTRE med framtida teknikframgångar.

Jag kan inte svara för alla såklart men jag ser det inte som ett hat. För mig känns det som att alla som gillar vr bara måste övertyga alla andra ofrälsta, precis som det kan bli med alla typer av ’fanboys’. Detta är såklart en överdrift, men det är min känsla. Att vara helt blind för begränsningar med tekniken (screendoor, låg upplösnig, fov, sladdar, krav på utrymme, kostnad, ...). Jag skulle gärna spela VR, men tycker inte det är värt det än och jag förstår inte alls de personer som köpt alla generationer av headset. Det finns absolut en potential för tekniken, men min backlog av spel är redan gigantisk att jag har annat att göra ändå ett bra tag, känner inte behovet att hoppa på någon i min värld ofärdig teknik. Jag tror inte alls att dagens vr är i närheten av redo för annat än teknikentusiaster, och det kommer ta en stund på flera punkter ovan innan det blir så. Hoppas Sony släpper en till PSVR till PS5, de är ju en av få med möjlighet till billigare insteg och redan etablerad användarbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Väl värt att nämna är att medans Questen har högre 'upplösning' så har den färre antal subpixlar... Jag fixar inte riktigt det hos panelen personligen. Plus att man fortfarande kan se komprimerinen över linken, men det blir bättre förhoppningsvis.

Det går att skruva en hel del på komprimeringen faktiskt! Kolla den här tråden som går genom hur man kan få betydligt högre kvalitet genom Link, förutsatt att man har hårdvara som matchar:
https://forums.oculusvr.com/community/discussion/83561/oculus-link-resolution-with-v12/p1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Trådlöst är ju självklart framtiden. Får dom bara bort latency-problematiken så är det ju the holy grail. Jag kan tro att det blir standard i nästa generation, förmodligen då baserat på wifi6.

Att marknaden delas och låses in i olika stores ser jag som ett stort problem, oavsett vem som står bakom. Bättre då att öppna upp för alla och istället konkurrera med pris och kvalitet. Självklart ska man kunna köra Asgard's Wrath på en Index utan Revive eller annat hack. Att skapa egna öar gör bara att folk blir irriterade och det främjar inte på något vis VR.

Problemet är att mjukvaran och stores är det ställe man kan tjäna pengar löpande, ett headset är en engångsintäkt och knappast där vinstpotentialen finns. Som med andra konsoller så är det spelen och andra tjänster som pengar tjänas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Förstår inte riktigt vart det här "VR hatet" kommer ifrån ifrån vissa, jag menar fine, om VR inte är din grej, om ratt o pedaler till datorn inte är vad du tycker är kul, om en HOTAS upsättning inte är värt investeringen för dig för att du inte spelar simulatorer then fine liksom. Varför hata på folk som faktiskt tycker det här är jäkligt kul.

Trollar folk eller?

Om VR hade varit en fluga så hade det dött ut iom "första" moderna generationen av VR headset. VR är redan en BRA upplevelse som det är, och kan bara bli BÄTTRE med framtida teknikframgångar.

Min gissning är att de flesta är bittra över att de inte har råd och väljer att rationalisera bort det.

Sen finns det säkert de som fortfarande tror att det bara är en fluga fastän det funnits i flera år och är växande

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan inte svara för alla såklart men jag ser det inte som ett hat. För mig känns det som att alla som gillar vr bara måste övertyga alla andra ofrälsta, precis som det kan bli med alla typer av ’fanboys’. Detta är såklart en överdrift, men det är min känsla. Att vara helt blind för begränsningar med tekniken (screendoor, låg upplösnig, fov, sladdar, krav på utrymme, kostnad, ...). Jag skulle gärna spela VR, men tycker inte det är värt det än och jag förstår inte alls de personer som köpt alla generationer av headset. Det finns absolut en potential för tekniken, men min backlog av spel är redan gigantisk att jag har annat att göra ändå ett bra tag, känner inte behovet att hoppa på någon i min värld ofärdig teknik. Jag tror inte alls att dagens vr är i närheten av redo för annat än teknikentusiaster, och det kommer ta en stund på flera punkter ovan innan det blir så. Hoppas Sony släpper en till PSVR till PS5, de är ju en av få med möjlighet till billigare insteg och redan etablerad användarbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan man inte tycka om VR eller tycka det är värt att satsa på ännu.
Problemet är att det finns så många som spyr ut hatet utan att ens vara insatt eller tom ens ha egna erfarenheter.
Man baserar det helt på att det är dyrt osv.
På så sätt blir det naturligt att man försvarar för alla som gillar VR vill att fler ska upptäcka det. Medans vissa som sagt pratar en massa dynga om det.
Ska man som VR spelare börja kalla folk som bara spelar "pannkaka" (se där låter nästan negativt) för peasants medans VR är "lite finare" "lite high-tech" ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Visst kan man inte tycka om VR eller tycka det är värt att satsa på ännu.
Problemet är att det finns så många som spyr ut hatet utan att ens vara insatt eller tom ens ha egna erfarenheter.
Man baserar det helt på att det är dyrt osv.
På så sätt blir det naturligt att man försvarar för alla som gillar VR vill att fler ska upptäcka det. Medans vissa som sagt pratar en massa dynga om det.
Ska man som VR spelare börja kalla folk som bara spelar "pannkaka" (se där låter nästan negativt) för peasants medans VR är "lite finare" "lite high-tech" ?

Haha jag gillar det! Jag kommer nog spela pannkaka några år till i alla fall! Skönt att se ett rimligt svar från ’andra sidan’

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mithras: Tror detta + lite allt möjligt runtomkring som orsakar hatet. Jag älskar VR men har inget headset ännu men det blir snart. Tror att Alex förvärrar dock situationen då det finns sjukt många som längtat efter nästa steg i HL serien och sedan se det låst bakom väldigt dyr utrustning suger.

Sedan så tittar vi på när VR kom så var upplevelsen inte alltid i klass med priset och i kombination med kablar, tungt, varmt, svettigt, fyrar osv att det nog gav många en liten sur smak i munnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@Mithras: Tror detta + lite allt möjligt runtomkring som orsakar hatet. Jag älskar VR men har inget headset ännu men det blir snart. Tror att Alex förvärrar dock situationen då det finns sjukt många som längtat efter nästa steg i HL serien och sedan se det låst bakom väldigt dyr utrustning suger.

Sedan så tittar vi på när VR kom så var upplevelsen inte alltid i klass med priset och i kombination med kablar, tungt, varmt, svettigt, fyrar osv att det nog gav många en liten sur smak i munnen.

Personligen älskar jag det faktum att HL:A ligger "låst" bakom VR. Detta då det innebär att de totalt sket i all legacy, totalt sket i att begränsa sig själva för att kunna "porta" det till PC, och gjorde ett spel som från grunden uppåt är gjord endast för VR. Något jag tror verkligen behövs för VR-scenen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Personligen älskar jag det faktum att HL:A ligger "låst" bakom VR. Detta då det innebär att de totalt sket i all legacy, totalt sket i att begränsa sig själva för att kunna "porta" det till PC, och gjorde ett spel som från grunden uppåt är gjord endast för VR. Något jag tror verkligen behövs för VR-scenen.

Håller med helt! Det är det som krävs för att VR ska kunna bli något, att folk ska kunna ta det på allvar. Men som med andra exklusiva titlar så får jag uppleva det när jag har tillgång till ’rätt’ hårdvara i framtiden. Ännu en sak på backloggen...

Synd för övrigt att Valkyrie inte blev något, det hade kunnat haft den effekten redan för några år sedan.

Ärligt talat känns det som att VR lite stannade upp i väntan på just en sån här titel efter att Vive släpptes. Nu kanske folk får upp ögonen för alla förbättringar och lite virala klipp och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är att mjukvaran och stores är det ställe man kan tjäna pengar löpande, ett headset är en engångsintäkt och knappast där vinstpotentialen finns. Som med andra konsoller så är det spelen och andra tjänster som pengar tjänas på.
Skickades från m.sweclockers.com

Precis så de tänker, och precis så fel det är. På konsollsidan kan jag förstå det till viss del då plattformarna är olika. På PCVR är det i princip samma plattform även om de native-APIer som finns används till viss del och då låser spelet till ett viss headset. Men vill man så löser man det också, och det finns ju redan öppna API:er som stödjer alla hårdvaror, precis som DirectX funkar: https://www.khronos.org/openxr/

Icke-exclusiva spel förhindrar ju inte Oculus att få en del av vinsten på ett spel de sponsrat om det också säljs på Steam? Ju fler som får tillgång till spelen ju större spelbas blir det och ju fler kommer det bli som vill ha headsetten. En självförstärkande spiral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Folk sa att VR ALDRIG skulle ta fart, och det gjorde det. Jag spelade Minecraft i VR 2012, fungerade hur bra som helst.

VR har inte tagit fart, det är fortfarande en gimmick som några få använder.
PS5/Xbox vad den hette kanske ändrar på det men jag är skeptisk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Don_Tool:

@Allexz: Vad tror du?

Vad tror jag om vad?

Om du specifikt (glömt citera) mig om mitt tidigare svar om att det saknas Linux stöd så är det lite knepigt.

Valva är de senaste 5+ åren Warriors of Linux som har pushar gaming on linux fram typ 10år i tiden minst.
Alltså så trodde jag att det var rimligt att de släpper sina egna titlar till samma plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

VR har inte tagit fart, det är fortfarande en gimmick som några få använder.
PS5/Xbox vad den hette kanske ändrar på det men jag är skeptisk.

Det är just det jag säger - det kommer förändringar nu som sätter fart på VR ordentligt. Priserna sjunker och fler blir användare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

VR har inte tagit fart, det är fortfarande en gimmick som några få använder.
PS5/Xbox vad den hette kanske ändrar på det men jag är skeptisk.

"Några få använder"
Helt fel, snarare fler och fler som använder, det är ständigt ökande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Är väl ingen som har under 16 idag.
(att det ens säljs datorer med 8 är bara irriterande/budget)

Jag har 8GB och klarar mig bra på det. Finns även datorer som säljs med 4GB än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det går att skruva en hel del på komprimeringen faktiskt! Kolla den här tråden som går genom hur man kan få betydligt högre kvalitet genom Link, förutsatt att man har hårdvara som matchar:
https://forums.oculusvr.com/community/discussion/83561/oculus-link-resolution-with-v12/p1

Redan provat, komprimeringen syns likväl...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz: Jämfört med en Rift för att slå fast att det verkligen är komprimering du ser? Jag har sett en del trådar i ämnet där folk retat sig på "komprimering" som inte finns där utan finns i orginalbilden likaså. T.ex finns det en vinjetteringseffekt. Den kan man slå av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@roxkz: Jämfört med en Rift för att slå fast att det verkligen är komprimering du ser? Jag har sett en del trådar i ämnet där folk retat sig på "komprimering" som inte finns där utan finns i orginalbilden likaså. T.ex finns det en vinjetteringseffekt. Den kan man slå av.

Komprimeringsartefakter har ett ganska distinkt utseende, och inget jag sett på varken Rift S eller Index.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz: Ok, inget jag direkt triggat på i mina Link-sessioner i vart fall. Men Link är ju i Beta så det kommer bara att bli bättre med tiden.
Så du har både en Rift S och Index? Varför kör du då Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@roxkz: Ok, inget jag direkt triggat på i mina Link-sessioner i vart fall. Men Link är ju i Beta så det kommer bara att bli bättre med tiden.
Så du har både en Rift S och Index? Varför kör du då Link?

Nej, jag har en Rift S själv.. Men har polare med allt från Index, Quest, Vive till Rift CV1. Så har provat det mesta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@roxkz: Ok, inget jag direkt triggat på i mina Link-sessioner i vart fall. Men Link är ju i Beta så det kommer bara att bli bättre med tiden.
Så du har både en Rift S och Index? Varför kör du då Link?

Jag ser heller inga artefakter.
Jag har iofs bara erfarenhet av ett Lenovo wmr tidigare och jämfört med det tycker jag Quest + Link är bättre.

Om man jämför med native Quest så känns Oculus Home suddigt i jämförelse men det känns inte alls likadant i SteamVR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad tror jag om vad?

Om du specifikt (glömt citera) mig om mitt tidigare svar om att det saknas Linux stöd så är det lite knepigt.

Valva är de senaste 5+ åren Warriors of Linux som har pushar gaming on linux fram typ 10år i tiden minst.
Alltså så trodde jag att det var rimligt att de släpper sina egna titlar till samma plattform.

Hahaha var inte meningen att det skulle låta salt, det var menat som en specifik fråga till dig. Jag har generellt dålig koll på Linux scenen, jag har det på jobbet men that's it. Ville lära mig nytt 🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Mithras: Jag håller helt med, fortfarande surt för många ändå. Men för att få bra spel till VR och vanlig PC behövs separeringen. Alex är ju också det som faktiskt kommer få mig att äntligen skaffa VR. Men jag hoppas på att göra det en bit efter. Större chans att det finns en eller 2 som säljer sina headset då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag skulle rakt av rekommendera Quest, då det ger möjligheten att köra både tethered (mot PC med Link) och standalone. Dom tyngre spelen, Alyx inräknat kräver Link. Quest standalone med Beat Saber är helt suveränt, även om Link-varianten av spelet funkar bra med det med så är man aldrig riktigt "fri". Rift S är ett alternativ om du vet med dig att du hellre vill köra PC alltid. Index är naturligtvis det både dyraste och "bästa" rent tekniskt. Men Index kräver en über-PC-dator för att komma till sin rätt, och ger inte tillgång till Oculus store.

Quest:

  • Både standalone/tethered modes

  • OLED (bättre svärta)

  • Högre upplösning än Rift S

  • IPD justering som är fysisk i headsetet, inte digital. Större range än vad Rift klarar

  • OLED (bättre svärta)

  • Inside/out tracking som fungerar riktigt bra

  • Access till både Oculus och Steam stores

  • Aningen framtung och mindre bekväm än de två övriga. (Går dock att modda)

  • Ca 5000 kr (64 GB)

Rift S:

  • Subpixlarna ligger tätare än i OLED vilket reducerar screendoor, (men upplösningen är lägre än Quest)

  • LCD, sämre svärta än OLED

  • "Digital" IPD justering, med sämre range

  • Högre refreshrate, 80 Hz mot Quest 72 Hz.

  • Lättare, bättre komfort än Quest

  • Inside/out tracking som fungerar riktigt bra

  • Ca 5.000 kr

Index:

  • Handkontrollerna!

  • Hög upplösning/

  • LCD, sämre svärta än OLED

  • 120 Hz refresh rate, men kräver biffig PC för att leverera det!

  • Outside/In tracking. Kräver att man sätter upp sensorer

  • Endast Valve store, ingen access till Oculus egna spel, ex Asgard's Wrath

  • Bra ljud!

  • Ca 10.000 kr

HTC vive och andra headsets från Microsofts "familj" har jag sämre koll på så jag listar dom inte här. Jag ser dom också som sämre alternativ än dessa tre idag huvudkandidater.

Att tänka på med Oculus store är att inte alla spel som finns till både Rift och Quest är "cross buy", dvs man får köpa dom dubbelt om man vill ha till båda plattformarna. Knasigt, jag vet...

Oculus spel är tillgängliga från Index och vice versa med Revive, ett open source program (gratis) som gör spel från den "andra" sidan tillgängliga. Utvecklades ursprungligen att göra HTC vive-spel i Steam tillgängliga för Rift, men har vuxit sen dess. Ibland med vissa problem i emuleringen, men för de flesta spel fungerar den 100%. Användning och integration av Revive med Steam och Oculus är supersmidig.

Ljudet i Oculus headsets är inget vidare IMHO. Satsa på lurar (som kopplas in via 3.5mm-uttag). Det finns flera alternativ här.

Tyvärr är ju Quest 64 GB och Index hopplöst omöjliga att få tag i, vilket ju bara i sig borde ge alla nej-sägare i tråden något att fundera på. Dom säljer allt dom lyckas bygga, och hade ju sålt mycket mer om bara lagren varit större. Tiden då VR var en nischprodukt är förbi. Fortfarande är dock antalet spel litet, men de som finns där de satsat lite krut är ju förb* bra! Alla headsets som nu säljs ger ju bara en indikation till alla speltillverkare: Intresset finns, hårdvaran är där. Ut med spelen bara!

Hårdvaran i sig är ju inte billig, men handen på hjärtat. Vilken komponent i DIN speldator är det. CPU, nvme SSD, grafikkortet och spelskärmen med IPS, gsync och >=120 Hz. Mobilerna ska vi inte prata om, med tanke på vad folk lägger pengar på... Med större volymer och mer streamlinad produktion så kommer dock priserna att sjunka. Något.

Quest Link är idag i beta, men fungerar för det allra mesta helt perfekt. Kablar som hos oss fungerar helt perfekt (testat på två olika PC) finns här för €22: https://www.sweclockers.com/forum/post/18214722

tack för ett väldigt utförligt svar!

jag tror jag ska försöka få tag på en sån där valve index, verkar ju svårt men ska man testa VR vill jag inte få nån halvdann upplevelse för man körde sämre grejer, nu när man för första gången i livet har en dator med lite ös i också så är det väl lika bra

det går inte att boka den nånstans eller nåt? enda jag hitta var att man skulle få mail av steam när de fanns, känns svårt när man är borta hela dagarna om de går åt så mycket

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Folk sa att VR ALDRIG skulle ta fart, och det gjorde det. Jag spelade Minecraft i VR 2012, fungerade hur bra som helst.

och folk sade att vi aldrig skulle kunna åka till månen. Vad är din poäng? Folk är idioter helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

tack för ett väldigt utförligt svar!

jag tror jag ska försöka få tag på en sån där valve index, verkar ju svårt men ska man testa VR vill jag inte få nån halvdann upplevelse för man körde sämre grejer, nu när man för första gången i livet har en dator med lite ös i också så är det väl lika bra

det går inte att boka den nånstans eller nåt? enda jag hitta var att man skulle få mail av steam när de fanns, känns svårt när man är borta hela dagarna om de går åt så mycket

Valve index har varit slut och ej tillgänglig att ens "förboka" sen november (?)
Jag tror inte heller Corona viruset gör det lättare att få upp produktionen då produktionen i kina där jag antar det tillverkas går på halvfart.
Det är tyvärr bara från Valve man kan köpa det, om du inte hittar det begagnat nånstans.
Men då ska dom säkert ha mer än vad det kostar nytt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

VR kan mycket väl fungera som ett bra verktyg i väldigt nischade situationer, men det är inget vidare att sitta med hemma i timmar. Jag gör massa saker samtidigt som jag spelar. Ofta rullar nån film på Youtube på skärmen intill, och jag både äter och dricker samtidigt. Inget av det funkar med VR, i nån form, nutida eller framtida.

Fast det säger i och för sig mer om dig än VR-användare. VR spelar man för inlevelsens skull inte för att halvhjärtat spela medans man youtubar och äter. Jag kan sitta med VR i flera timmar under mina spelsessioner men då har jag i och för sig inget behov av att bli störd av andra irriterande moment, oavsett om jag spelar i VR eller inte.

Jag dricker regelbundet samtidigt som jag använder VR, inga problem så länge man har normal motorik, jag använder dock sugrör ska erkännas.

Skrivet av cyklonen:

Det är helt enkelt för opraktiskt, obekvämt och onödigt för nästan alla situationer.

Förutom när du vill spela med ojämförbar inlevelse, då finns det inga alternativ. Låt gå att det inte är något för dig men varför spy galla över det när det uppenbarligen finns massor av andra som tycker det är roligt. Det är ungefär lika vettigt som alla personer som går in i forumtrådar om Apple bara för att gnälla.

Skrivet av Nivity:

Ja inte kommer jag köpa ett snordyrt VR headset för detta iaf

Handlar mer om prioriteringar än att det skulle vara snordyrt. Ett nytt headset (Oculus) kostar ≈4.500 kronor ordinarie pris och det är förstås inga småpengar men samtidigt spenderar medelsvenssons betydligt mer än så på fullkomligt skräp varje år, vissa varje månad. T.ex. kan man behålla sin fullt fungerande mobil ett extra år och istället lägga de pengarna på VR.

Vill man komma ännu billigare finns det förstås begagnat. Då kan man köpa det, testa och sedan sälja för ingen (eller mycket liten) förlus ifall man inte gillar VR.

Skrivet av cyklonen:

VR-utrustning har varit "på gång" i åtminstone 25 år, men ännu inte fått sitt genombrott. Och jag känner mig säker på att det kommer att fortsätta vara så.

Det är dumt att känna sig säker om någonting, speciellt när du får såpass mycket mothugg. Varför lär sig folk aldrig?

Skrivet av cyklonen:

Missförstå mig inte, jag har inget emot VR i sig[...]

Konstigt hur man får ett helt motsatt intryck

Skrivet av cyprus:

Det är tur att Valve har en stor pengasäck med STEAM, för den här lilla nichmarknaden lär de inte tjäna några pengar på. Det har inte hänt något revolutionerande med hårdvaran under de senaste två åren. Fortfarande kass upplösning, fortfarande låg FOV osv på konsumentprodukter och för att inte tala om priset 😂

Jag tror att steam kommer tjäna ganska bra på det här i slutändan. Dels är det många som köper deras hårdvara och dels köper många spelet. Båda dessa kanske inte genererar så mycket just exakt nu men et bygger en rejäl grund för framtida intäkter, det krävs som sagt lite odentliga AAA-spel för att på riktigt börja sälja VR.

Skrivet av gashemi:

Dom tappade mig vid VR, inte ens nära att vara moget nog. Bad move Valve hoppas det kommer kännas i er plånbok.

Nja, visst är det långt ifrån perfekt men man kan fortfarande ha väldigt roligt med dagens headset.

Skrivet av Dredd:

Förstår inte riktigt vart det här "VR hatet" kommer ifrån ifrån vissa, jag menar fine, om VR inte är din grej, om ratt o pedaler till datorn inte är vad du tycker är kul, om en HOTAS upsättning inte är värt investeringen för dig för att du inte spelar simulatorer then fine liksom. Varför hata på folk som faktiskt tycker det här är jäkligt kul.

Handlar nog mycket om många här inne fortfarande är tonåringar och inte lärt sig att andra individer faktiskt kan ha andra tankar och åsikter om sig själv. Jämför t.ex. med androidanvändare som måste in och klaga på varenda Apple-tråd eller hårdrockaren som per automatik hatar all musik som inte har dubbla baskaggar och femtioelva spruckna cymbaler.

Jag skriver "tonåringar" för jag hoppas fan att vuxna har mer vett än så, men det kanske är att hoppas för mycket