Ska köpa min första gaming dator någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Blir 600 kr dyrare om jag tar allt från Webhallen..vilket är ganska mycket ändå. 100-300 kr hade jag nog inte brytt mig om.

Kolla vilka delar som diffar mest och titta efter alternativ... kan diffa mycket mer än så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men scrollar du ner så kan du se vad det kostar att köpa allt från samma sida.

Personen från blocket gick inte med på 11000 kr, utan sa 12500 kr och då ingår även en skärm BenQ XL2411Z på 144hz
Värt eller inte? Tänkte ju också uppgradera skärm så här får man en grym skärm och en (enligt min begränsade åsikt) en bra dator.
Men vill inte göra något förhastat..väntar in svar

edit: Det här rör sig om en annan dator inte den jag länkande. Denna har:

Chassi:
Fractal Design Define R5 Svart
fläktar:1x 140mm front, 1x 140mm bak, ljuddämpat. mITX, mATX, ATX, USB3.0/2.0

PSU:
Corsair RM750i, 750W PSU
ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modulär, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD

CPU:
AMD Ryzen 7 1800X Processor
Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.6/4.0GHz, 95W, utan kylare

Kylare:
Corsair Hydro Series H105 CPU
240mm Radiator, 115x/2011/2011-3/2066, AM2/AM3, TR4, 2700 RPM, 73 CFM

Grafikkort:
ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming
PCI-Express 3.0, 11GB GDDR5X, 1493/1607MHz, Aura Sync RGB, Pascal ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING

Moderkort:
ASUS Prime X370-Pro, Socket-AM4
ATX, X370, DDR4, 3xPCIe-x16, M.2, SLI/CFX, USB 3.1, Aura Sync, PRIME X370-PRO

RAM:
Corsair Vengeance RGB DDR4 3000MHz 16GB
2x8GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15 RGB CMR16GX4M2C3000C15

SSD M.2:
Samsung PM961 SSD 512GB M.2 NVMe
V3 TLC, Polaris, up to 2800/1600MB/s read/write, PCIe 3.0 x4

SSHD:
Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD
SATA 6.0Gb/s, 7200RPM, 64MB cache, 8GB Flash enhanced,

Windows:
MS COA Win 10 Home Nordic

Och skärmen som medföljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Personen från blocket gick inte med på 11000 kr, utan sa 12500 kr och då ingår även en skärm BenQ XL2411Z på 144hz
Värt eller inte? Tänkte ju också uppgradera skärm så här får man en grym skärm och en (enligt min begränsade åsikt) en bra dator.
Men vill inte göra något förhastat..väntar in svar

edit: Det här rör sig om en annan dator inte den jag länkande. Denna har:

Chassi:
Fractal Design Define R5 Svart
fläktar:1x 140mm front, 1x 140mm bak, ljuddämpat. mITX, mATX, ATX, USB3.0/2.0

PSU:
Corsair RM750i, 750W PSU
ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modulär, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD

CPU:
AMD Ryzen 7 1800X Processor
Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.6/4.0GHz, 95W, utan kylare

Kylare:
Corsair Hydro Series H105 CPU
240mm Radiator, 115x/2011/2011-3/2066, AM2/AM3, TR4, 2700 RPM, 73 CFM

Grafikkort:
ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming
PCI-Express 3.0, 11GB GDDR5X, 1493/1607MHz, Aura Sync RGB, Pascal ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING

Moderkort:
ASUS Prime X370-Pro, Socket-AM4
ATX, X370, DDR4, 3xPCIe-x16, M.2, SLI/CFX, USB 3.1, Aura Sync, PRIME X370-PRO

RAM:
Corsair Vengeance RGB DDR4 3000MHz 16GB
2x8GB 3000MHz (PC4-24000) DDR4 CL15 RGB CMR16GX4M2C3000C15

SSD M.2:
Samsung PM961 SSD 512GB M.2 NVMe
V3 TLC, Polaris, up to 2800/1600MB/s read/write, PCIe 3.0 x4

SSHD:
Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD
SATA 6.0Gb/s, 7200RPM, 64MB cache, 8GB Flash enhanced,

Windows:
MS COA Win 10 Home Nordic

Och skärmen som medföljer

Jag skulle inte betala så mycket för den datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Personen från blocket gick inte med på 11000 kr, utan sa 12500 kr och då ingår även en skärm BenQ XL2411Z på 144hz
Värt eller inte? Tänkte ju också uppgradera skärm så här får man en grym skärm och en (enligt min begränsade åsikt) en bra dator.
Men vill inte göra något förhastat..väntar in svar

Skärmen verkar vara ganska gammal och säljs inte längre. Och den har bara 1080p och 144hz som du kan få för 2000kr idag, så jag skulle inte kalla den "grym". Sen får du en likvärdig dator för inte så mycket mer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

https://www.webhallen.com/se/product/313006-Webhallen-Config-...

Köper du en färdigbyggd får du garanti där du kan låta Webhallen åtgärda problem. Vet inte hur sugen du är på att lista ut på egen hand varför det är något fel på din egenbyggda dator.

Permalänk
Viking
Skrivet av sweborn:

https://www.webhallen.com/se/product/313006-Webhallen-Config-...

Köper du en färdigbyggd får du garanti där du kan låta Webhallen åtgärda problem. Vet inte hur sugen du är på att lista ut på egen hand varför det är något fel på din egenbyggda dator.

Tror inte man vill lägga 3500kr för lite service...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta 3-4 månader. Det kommer snart nya grafikkort och det känns alltid bäst att köpa det senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Apropå skärmen. Jag har köpt 2 st såna xl2411, för 900kr och 1000kr resp. Den är snabb men har usel bildkvalitet. Kornig bild (trol. pga. FRC) och mycket banding. Men den är bra till Overwatch ex. (fast där vill jag testa 240Hz) Här har du en riktigt fin dator annars, bara att trycka in ett ordentligt grafikkort. Har spanat på den länge, men köpte en annan här hos alla home boys.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Tror inte man vill lägga 3500kr för lite service...
https://komponentkoll.se/bild/eptXy.png

Om man kan serva själv, nej. Skulle aldrig i livet bygga en dator till min pappa, exempelvis, för då får jag serva den. Eller till en kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Om man kan serva själv, nej. Skulle aldrig i livet bygga en dator till min pappa, exempelvis, för då får jag serva den. Eller till en kompis.

Har inte inet samma för typ 800?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag skulle vänta 3-4 månader. Det kommer snart nya grafikkort och det känns alltid bäst att köpa det senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge kan jag inte vänta! Min dator är paj och behöver något asap!😂

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Så länge kan jag inte vänta! Min dator är paj och behöver något asap!😂

Det här är datorn jag rekommenderar nu med en skärm:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det här är datorn jag rekommenderar nu med en skärm:
https://komponentkoll.se/bild/nnKZj.png

Skickades från m.sweclockers.com

Svårslagen pris/prestanda så vitt jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det här är datorn jag rekommenderar nu med en skärm:
https://komponentkoll.se/bild/nnKZj.png

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta även en dator "för framtiden" eller behöver jag byta ut vissa saker snart för att hänga med i svängarna?

Om jag i framtiden vill hänga med i svängarna är det då bara att byta och ersätta komponenter eller behöver jag bygga en ny burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Är detta även en dator "för framtiden" eller behöver jag byta ut vissa saker snart för att hänga med i svängarna?

Om jag i framtiden vill hänga med i svängarna är det då bara att byta och ersätta komponenter eller behöver jag bygga en ny burk?

Svårt att veta. Sockeln rymmer ju processorer idag med nästan tre gånger så många kärnor, 16 istället för 6, så den går att uppgradera. Ramminnesplatser finns lediga, mer lagring får plats, grafikort går alltid att byta i ’vanliga’ byggen... vet inte vad du letar efter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Är detta även en dator "för framtiden" eller behöver jag byta ut vissa saker snart för att hänga med i svängarna?

Om jag i framtiden vill hänga med i svängarna är det då bara att byta och ersätta komponenter eller behöver jag bygga en ny burk?

Det är nog det mest framtidssäkra du kan få för pengarna, för att om några månader släpps Ryzen 4000 som du kommer att kunna uppgradera till i framtiden. Och grafikkortet är väldigt enkelt att byta ut. Nätagget kommer enkelt klara sig i flera år, eftersom det har en garanti på 10 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är nog det mest framtidssäkra du kan få för pengarna, för att om några månader släpps Ryzen 4000 som du kommer att kunna uppgradera till i framtiden. Och grafikkortet är väldigt enkelt att byta ut. Nätagget kommer enkelt klara sig i flera år, eftersom det har en garanti på 10 år

Skickades från m.sweclockers.com

Satsar på ditt senaste bygge och skärmen, tusen tack!

Hur bra är skärmen för gaming?

Och kanske en väldigt korkad fråga då gaming datorer är väldigt kraftfulla, men funkar de bra som vanlig surfdator? Jag skriver berättelser på OpenOffice osv, funkar sådant bra på gaming datorer eller behöver man en separat kontorsdator för sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Satsar på ditt senaste bygge och skärmen, tusen tack!

Hur bra är skärmen för gaming?

Och kanske en väldigt korkad fråga då gaming datorer är väldigt kraftfulla, men funkar de bra som vanlig surfdator? Jag skriver berättelser på OpenOffice osv, funkar sådant bra på gaming datorer eller behöver man en separat kontorsdator för sådant?

Kontorssysslor fungerar riktigt bra på denna dator.

Skärmen är mitt lilla frågetecken. Känns mer 2020 att köra 1440p och 27”+, men det kan bli lite dyrare då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Satsar på ditt senaste bygge och skärmen, tusen tack!

Hur bra är skärmen för gaming?

Och kanske en väldigt korkad fråga då gaming datorer är väldigt kraftfulla, men funkar de bra som vanlig surfdator? Jag skriver berättelser på OpenOffice osv, funkar sådant bra på gaming datorer eller behöver man en separat kontorsdator för sådant?

Skärmen är bra för gaming, 144hz och en IPS-panel vilket ger bra färger. Den har fått väldigt bra betyg, men har du ca 4000kr att lägga på en skärm kan du få en skaplig 1440p skärm. Jag använder själv två 1080p skärmar, och så länge du inte testar en 1440p skärm så ser 1080p fortfarande bra ut. Och när det ”bara” är 24 tum så är 1080p bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kontorssysslor fungerar riktigt bra på denna dator.

Skärmen är mitt lilla frågetecken. Känns mer 2020 att köra 1440p och 27”+, men det kan bli lite dyrare då...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

I dagsläget är jag tyvärr inte villig att punga ut så mycket för en skärm, det är något jag kommer att försöka skaffa om ett par månader då jag behöver pengar för andra utgifter just nu. Viktiga är att jag nu bygger ihop datan och har en dator som pallar mer eller mindre allt, trots att jag har en skärm som inte heller är den bästa. Men kommer att kunna spela spel utan problem.

Kommer även göra massa "kontorssysslor" på datorn så gött att veta att datorn även är anpassad för saker annat än spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skärmen är bra för gaming, 144hz och en IPS-panel vilket ger bra färger. Den har fått väldigt bra betyg, men har du ca 4000kr att lägga på en skärm kan du få en skaplig 1440p skärm. Jag använder själv två 1080p skärmar, och så länge du inte testar en 1440p skärm så ser 1080p fortfarande bra ut. Och när det ”bara” är 24 tum så är 1080p bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm känner då att det visaste jag kan göra är att bygga den datorn du föreslog utan att köpa till skärmen. Kommer då kunna njuta av att spela spel i en bra dator, efter 2-3 månader kan jag då lägga dom där extra pengarna och skaffa mig en riktigt bra skärm.

Så denna datorbygge + en bra skärm och då är min gaming setup mer eller mindre komplett?
Kommer dock investera i en bättre mus och en ny tangentbord snart även om de jag har är fullt dugliga. Känner att jag lika gärna kan "pimpa" upp allt med en gång och få en skön och fräsch kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Tack för svar!

I dagsläget är jag tyvärr inte villig att punga ut så mycket för en skärm, det är något jag kommer att försöka skaffa om ett par månader då jag behöver pengar för andra utgifter just nu. Viktiga är att jag nu bygger ihop datan och har en dator som pallar mer eller mindre allt, trots att jag har en skärm som inte heller är den bästa. Men kommer att kunna spela spel utan problem.

Kommer även göra massa "kontorssysslor" på datorn så gött att veta att datorn även är anpassad för saker annat än spelande.

En bättre skärm ger ju mer arbetsyta också. Spara den skärmen du köper nu och köp en till längre fram så får du ännu mer synergieffekter i kontorsarbetet. Inget fel på skärmen som är med i paketet, framförallt inte för pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Hmm känner då att det visaste jag kan göra är att bygga den datorn du föreslog utan att köpa till skärmen. Kommer då kunna njuta av att spela spel i en bra dator, efter 2-3 månader kan jag då lägga dom där extra pengarna och skaffa mig en riktigt bra skärm.

Så denna datorbygge + en bra skärm och då är min gaming setup mer eller mindre komplett?
Kommer dock investera i en bättre mus och en ny tangentbord snart även om de jag har är fullt dugliga. Känner att jag lika gärna kan "pimpa" upp allt med en gång och få en skön och fräsch kit.

Tänkte att jag skulle nämna så här i sista sekund att det nyss varit en röstning om hur många som haft problem med drivrutiner till 5700 xt. Där svarade ca 50% att de haft problem med drivrutiner till kortet. Så antingen betalar du minst 700kr till för ett 2070 super eller tar du risken att eventuellt behöva skicka tillbaka ett 5700 xt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En bättre skärm ger ju mer arbetsyta också. Spara den skärmen du köper nu och köp en till längre fram så får du ännu mer synergieffekter i kontorsarbetet. Inget fel på skärmen som är med i paketet, framförallt inte för pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Ojoj nu känner jag mig kluven!
Aja, jag är iaf 100% på vad jag ska bygga för dator, vilket är viktigast. Skärmfrågan får jag fundera på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tänkte att jag skulle nämna så här i sista sekund att det nyss varit en röstning om hur många som haft problem med drivrutiner till 5700 xt. Där svarade ca 50% att de haft problem med drivrutiner till kortet. Så antingen betalar du minst 700kr till för ett 2070 super eller tar du risken att eventuellt behöva skicka tillbaka ett 5700 xt.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, tusen tack för den!
Ja då 700 kr kan jag betala - är det då ett minst lika bra grafikkort, om inte bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Oj, tusen tack för den!
Ja då 700 kr kan jag betala - är det då ett minst lika bra grafikkort, om inte bättre?

2070 super brukar räknas som lika snabbt som 5700xt, skiljer lite i vissa titlar som alltid.

Billigaste 2070 super behöver dock inte ha bra fläktar och lågt ljud till exempel. Tror du får kolla lite på de som är billiga för dagen och välja ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det här är datorn jag rekommenderar nu med en skärm:
https://komponentkoll.se/bild/nnKZj.png

Fin burk, men är inte ASUS ROG Strix B450-F en minst lika bra bräda, som är billigare just nu?
https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...
1099kr på komplett.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2070 super brukar räknas som lika snabbt som 5700xt, skiljer lite i vissa titlar som alltid.

Billigaste 2070 super behöver dock inte ha bra fläktar och lågt ljud till exempel. Tror du får kolla lite på de som är billiga för dagen och välja ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är det absolut bästa grafikkortet jag kan få, enligt dig, runt dom priserna? Som sagt rör det sig om riktig kvalité kan jag punga ut lite extra på grafikkort.

edit: Tänker att jag skippar skärm för tillfället, så dom 2300 kr som går på skärm är jag villig att ta en slant av och lägga på ett bättre, säkrare grafikkort. Sedan skaffar jag mig en bra skärm nästa månad.

Permalänk
Medlem

Och en annan fråga (ursäkta alla frågor, men är verkligen amatör och behöver veta allt!).

När man bygger en dator själv och får igång den, behöver komponenternas drivrutiner uppdateras eller kommer redan komponenterna "up to date"?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle verkligen rekommendera att lägga 2-4tkr på en bättre begagnad skärm med 1440p, 144hz och bra färger (Oftast IPS eller vissa VA-paneler, googla och läs recensioner). Annars känns det lite som att du kommer att sitta där med 3-400 fps i 1080p och få ungefär samma upplevelse som du har nu. Ska du även lira competitive CS:GO eller liknande där responstid är otroligt viktig så kan du ha en sekundär skärm till detta, en skärm med 144hz, 1080p och valfri TN-panel med låg responstid kostar inte många hundralappar begagnad idag. Vill du inte köpa skärm på en gång så kan du ju vänta med det, men begagnatmarknaden på dessa skärmar ändras inte jättesnabbt, så du kommer inte att spara några stora pengar på att vänta. Men kan ju vara bra för att sprida ut utgiften.

Tänk även på att om du tänkt ha datorn en lång tid framöver, så se till att lägga ner lite pengar på att köpa vettiga komponenter av dem som du inte kommer att uppgradera (Framförallt moderkort och nätagg, eventuellt chassi också). I nuläget skulle jag verkligen rekommendera AMDs processorer pga. dess höga prestanda / pris, samt att deras moderkort kommer att stödjas av kommande processorer ett tag framöver (Till skillnad från hrmm, det blå laget).

Kan även starkt rekommendera att kika på utländska sidor när du handlar komponenter, om du vill ha så absolut mycket som möjligt för pengarna. T.ex. kan du få ett MSI GeForce RTX 2080 SUPER för 711 EUR. Kan du även tänka dig att köpa begagnat, då blir det ännu billigare. Jag kikar väldigt mycket på eBay, Amazon och Geizhals.eu (Geizhals är som prisjakt, fast för europa). Även andra komponenter än grafikkort, t.ex. ssd, cpu och ram kan ibland vara billigare från andra länder i Europa, oftast Tyskland, även fast frakten kostar extra. Nackdelen är att garantiärenden blir lite krångligare, samt att du inte kommer att ha ett svenskt kvitto. Men har du tänkt behålla datorn i flera år framöver så spelar ju inte det så stor roll.