Ska köpa min första gaming dator någonsin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Merovin:

Och en annan fråga (ursäkta alla frågor, men är verkligen amatör och behöver veta allt!).

När man bygger en dator själv och får igång den, behöver komponenternas drivrutiner uppdateras eller kommer redan komponenterna "up to date"?

När du bygger en dator själv så gör du en helt ny installation av windows, vilket betyder att alla drivrutiner måste installeras på nytt. Detta brukar windows sköta automatiskt, men t.ex. grafikkortsdrivrutiner samt även vissa chipset-drivrutiner för moderkort kan vara bra att ladda ner från tillverkarens hemsida och installera manuellt.

Det du även kan behöva göra är att uppdatera BIOS på moderkortet. Det är inte så svårt om man följer en instruktionsvideo/tutorial på hur man gör, ofta räcker det med att ta fram och formatera ett usb-minne, ladda ner en fil från tillverkarens hemsida och kopiera över filen, sedan gå in i bios och navigera till bios update. Sedan får den göra sin grej, och sen är det klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Jag skulle verkligen rekommendera att lägga 2-4tkr på en bättre begagnad skärm med 1440p, 144hz och bra färger (Oftast IPS eller vissa VA-paneler, googla och läs recensioner). Annars känns det lite som att du kommer att sitta där med 3-400 fps i 1080p och få ungefär samma upplevelse som du har nu. Ska du även lira competitive CS:GO eller liknande där responstid är otroligt viktig så kan du ha en sekundär skärm till detta, en skärm med 144hz, 1080p och valfri TN-panel med låg responstid kostar inte många hundralappar begagnad idag. Vill du inte köpa skärm på en gång så kan du ju vänta med det, men begagnatmarknaden på dessa skärmar ändras inte jättesnabbt, så du kommer inte att spara några stora pengar på att vänta. Men kan ju vara bra för att sprida ut utgiften.

Tänk även på att om du tänkt ha datorn en lång tid framöver, så se till att lägga ner lite pengar på att köpa vettiga komponenter av dem som du inte kommer att uppgradera (Framförallt moderkort och nätagg, eventuellt chassi också). I nuläget skulle jag verkligen rekommendera AMDs processorer pga. dess höga prestanda / pris, samt att deras moderkort kommer att stödjas av kommande processorer ett tag framöver (Till skillnad från hrmm, det blå laget).

Kan även starkt rekommendera att kika på utländska sidor när du handlar komponenter, om du vill ha så absolut mycket som möjligt för pengarna. T.ex. kan du få ett MSI GeForce RTX 2080 SUPER för 711 EUR. Kan du även tänka dig att köpa begagnat, då blir det ännu billigare. Jag kikar väldigt mycket på eBay, Amazon och Geizhals.eu (Geizhals är som prisjakt, fast för europa). Även andra komponenter än grafikkort, t.ex. ssd, cpu och ram kan ibland vara billigare från andra länder i Europa, oftast Tyskland, även fast frakten kostar extra. Nackdelen är att garantiärenden blir lite krångligare, samt att du inte kommer att ha ett svenskt kvitto. Men har du tänkt behålla datorn i flera år framöver så spelar ju inte det så stor roll.

Hur hade ditt bygge sett ut till mig? Viktigt att hålla sig till budgeten! Har bestämt mig för ca 14000 kr ungefär. Vet att jag skrev 16 innan men har en del andra utgifter att tänka på.

Å tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Är denna värd pengarna? https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_c32hg70_144hz...

Notera att han skrivit "Det finns en död pixel längst ner på skärmen som man inte lägger märke till".

Permalänk
Inaktiv

Kan skriva ihop något mer vettigt imorgon, men ungefär följande (Jag har listat flera alternativ på varje komponent, jag skulle köpt det alternativ som jag hittar bäst deals på).

  • CPU - Ryzen 3600, 3600X eller 3700X

  • GPU - 2070 super, 2080, 2080 super eller 2080ti

  • Moderkort - Valfritt AM4 kort med något av följande chipset (Tänk på att på att de äldre chipseten inte är kompatibla med senaste Ryzen från fabrik utan måste BIOS-uppdateras med en äldre processor installerad. Finns dock många datorbutiker som gör detta gratis, så är inte så jobbigt att lösa):

    • X570 - +Mest framtidssäkert, +klarar PCIe Gen4. Mer info finns här (Skrolla ner till tabellen)

    • X570

    • X470

    • X370

    • B450

    • B350

  • RAM - Valfritt 3600MHz kit med låg latens (Samsung B-die). Du får googla dig till detta, men t.ex. ett flertal av G.Skill Trident Z minnena är Samsung B-die. Finns tabeller på nätet, t.ex. här. Jag skulle kunna rekommendera något av dessa kitt (Eller valfritt annat kitt som är 3600MHz och är Samsung B-die med låg latens):

  • PSU - Corsair RM750X V2 750W har fått mycket bra kritik. Men bäst är att läsa på själv, kolla detta forum t.ex.

  • Chassi - Valfritt. Vill du ha stort eller litet? Spara pengar? Ofta skänker folk bort äldre chassin, om du vill spara varje krona. Vill du ställa datorn på skrivbordet så kanske ett finare chassi är att föredra. Tänk även på om du enkelt vill kunna ta med datorn någonstans, då kanske ett lite mindre chassi är bra. De minsta lådorna använder en annan formfaktor på moderkort (Mini-ITX) samt även ibland en annan formfaktor på nätaggregat också (SFX eller SFX-L)

  • Systemdisk - Valfri SSD. Struntar du i allt annat än vad spelprestanda heter så kan du köpa en 660p eller annan budget nvme-disk. Annars så är ett lite bättre alternativ en Samsung 970 evo plus eller en pcie gen4 nvme, typ Corsair Force Series MP600. Observera att du troligen inte märker skillnad på de bättre diskarna förutom om du arbetar med något specifikt som kräver snabb lagring. Vill du billigt lägga till mer lagring senare så rekommendar jag en sata-ssd, t.ex. en Samsung 860 QVO.

  • CPU-kylare - Cooler Master Hyper 212 Evo (Best bang for buck), någon Noctuavariant (Noctua gör schyssta grejer enl. mig) eller färdig vattenkylning

Generellt sätt så leta på eBay (Ställ in hela Europa), Tradera, Blocket, Amazon(.de samt .co.uk), Geizhalz.eu, samt marknaden här på forumet. Har du lite tålamod och kan tänka dig att köpa allt från olika ställen och vid olika tillfällen så kan du få en otroligt snabb burk för bra pengar. Som någon skrev tidigare så vill du ha så absolut mycket som möjligt för pengarna så ska du hitta en annons på blocket där någon stackare säljer en nyinköpt dator som inte används eller som personen inte har råd att behålla. Köper du ett komplett kitt kan du spara 20-40% av nypris på allt. Nackdelen är att du måste hitta en dator som är precis så som du vill ha (Alternativ köpa en och sälja vidare vissa komponenter och uppgradera) eller köpa något liknande till vad du vill ha, då det oftast inte går att hitta exakt vad man är ute efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Merovin:

Är denna värd pengarna? https://www.blocket.se/annons/stockholm/samsung_c32hg70_144hz...

Notera att han skrivit "Det finns en död pixel längst ner på skärmen som man inte lägger märke till".

Den är absolut vettig, se till bara att den döda pixeln inte stör dig. Perfekt upplagt för att pruta lite till! Det är svårt som säljare att bli av med en skärm som har en eller flera döda pixlar, så det är perfekt som köpare när man vill göra ett kap. Läs recensioner på prisjakt, t.ex. har folk skrivit att stödet inte är så bra, att det inte medföljer en DP 1.4 kabel (Så det måste du fixa själv om inte personen som säljer det redan gjort det) samt att den har mycket lightbleed. Olika exemplar av samma modell av skärm är ofta olika bra på t.ex. BLB och sånt, så det bästa när man köper en begagnad skärm är att testa den på plats innan man köper den, t.ex. koppla in en bärbar dator och ta upp en helt svart bild för att se hur mycket bleeding skärmen har.

Vid köp av skärm, tänk framförallt på hur stor skärm du vill ha. För snabba spel som FPS och liknande så kan en 30"+ skärm kännas alldeles för stor och det kan vara svårt att se saker som händer i periferin. Samtidigt är en stor skärm underbar till lite långsammare spel. Man får helt enkelt göra en avvägning och fundera över vad man tycker är viktigast, alternativt skaffa 2 skärmar (En fin stor skärm och en liten 1080p skärm).

Permalänk
Viking
Skrivet av Roger W:

Fin burk, men är inte ASUS ROG Strix B450-F en minst lika bra bräda, som är billigare just nu?
https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...
1099kr på komplett.

Den har inte lika bra vrm ifall han ska uppgradera i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Kan skriva ihop något mer vettigt imorgon, men ungefär följande (Jag har listat flera alternativ på varje komponent, jag skulle köpt det alternativ som jag hittar bäst deals på).

  • CPU - Ryzen 3600, 3600X eller 3700X

  • GPU - 2070 super, 2080, 2080 super eller 2080ti

  • Moderkort - Valfritt AM4 kort med något av följande chipset (Tänk på att på att de äldre chipseten inte är kompatibla med senaste Ryzen från fabrik utan måste BIOS-uppdateras med en äldre processor installerad. Finns dock många datorbutiker som gör detta gratis, så är inte så jobbigt att lösa):

    • X570 - +Mest framtidssäkert, +klarar PCIe Gen4. Mer info finns här (Skrolla ner till tabellen)

    • X570

    • X470

    • X370

    • B450

    • B350

  • RAM - Valfritt 3600MHz kit med låg latens (Samsung B-die). Du får googla dig till detta, men t.ex. ett flertal av G.Skill Trident Z minnena är Samsung B-die. Finns tabeller på nätet, t.ex. här. Jag skulle kunna rekommendera något av dessa kitt (Eller valfritt annat kitt som är 3600MHz och är Samsung B-die med låg latens):

  • PSU - Corsair RM750X V2 750W har fått mycket bra kritik. Men bäst är att läsa på själv, kolla detta forum t.ex.

  • Chassi - Valfritt. Vill du ha stort eller litet? Spara pengar? Ofta skänker folk bort äldre chassin, om du vill spara varje krona. Vill du ställa datorn på skrivbordet så kanske ett finare chassi är att föredra. Tänk även på om du enkelt vill kunna ta med datorn någonstans, då kanske ett lite mindre chassi är bra. De minsta lådorna använder en annan formfaktor på moderkort (Mini-ITX) samt även ibland en annan formfaktor på nätaggregat också (SFX eller SFX-L)

  • Systemdisk - Valfri SSD. Struntar du i allt annat än vad spelprestanda heter så kan du köpa en 660p eller annan budget nvme-disk. Annars så är ett lite bättre alternativ en Samsung 970 evo plus eller en pcie gen4 nvme, typ Corsair Force Series MP600. Observera att du troligen inte märker skillnad på de bättre diskarna förutom om du arbetar med något specifikt som kräver snabb lagring. Vill du billigt lägga till mer lagring senare så rekommendar jag en sata-ssd, t.ex. en Samsung 860 QVO.

  • CPU-kylare - Cooler Master Hyper 212 Evo (Best bang for buck), någon Noctuavariant (Noctua gör schyssta grejer enl. mig) eller färdig vattenkylning

Generellt sätt så leta på eBay (Ställ in hela Europa), Tradera, Blocket, Amazon(.de samt .co.uk), Geizhalz.eu, samt marknaden här på forumet. Har du lite tålamod och kan tänka dig att köpa allt från olika ställen och vid olika tillfällen så kan du få en otroligt snabb burk för bra pengar. Som någon skrev tidigare så vill du ha så absolut mycket som möjligt för pengarna så ska du hitta en annons på blocket där någon stackare säljer en nyinköpt dator som inte används eller som personen inte har råd att behålla. Köper du ett komplett kitt kan du spara 20-40% av nypris på allt. Nackdelen är att du måste hitta en dator som är precis så som du vill ha (Alternativ köpa en och sälja vidare vissa komponenter och uppgradera) eller köpa något liknande till vad du vill ha, då det oftast inte går att hitta exakt vad man är ute efter.

Svårt att se att man kan få allt du skriver om där för 14000kr om man inte väntar länge. Framförallt inte som ett paket. Jag har dock dålig koll på marknaden i europa, kanske finns bättre deals där...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den har inte lika bra vrm ifall han ska uppgradera i framtiden.

Ok tack bra att veta!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Viking
Skrivet av Roger W:

Ok tack bra att veta!

Det går att se här om du undrar om andra moderkort: https://linustechtips.com/main/topic/1137619-motherboard-tier...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Imorgon kommer komponenterna beställas. Är fortfarande kluven men lutar mig Donnerstals senaste bygge. Dock blev jag väldigt osäker kring grafikkortet. Finns det någon värdig ersättare till det grafikkortet om inte bättre, för runt samma pris? Snackar vi ren kvalité så kan jag absolut tänkas lägga ut 1000 kr extra på grafikkortet. Annars blir det med största sannolikhet Donnerstals bygge minus skärmen än så länge.

Vill inte ha ett grafikkort där 50% upplever problem med drivrutinerna osv. Vem vet, grafikkortet kanske skulle funka prima för mig, men vill inte ta den risken.

Skulle t.ex det här grafikkortet fungera? https://www.komplett.se/product/1136113/datorutrustning/dator...

Båda är på 8GB och vet helt ärligt inte hur de skiljer sig åt när det kommer till andra saker. Priset verkar dessutom rimligt. Eller ska man kanske gå upp 1000-2000 kr och få något bättre? Help!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Imorgon kommer komponenterna beställas. Är fortfarande kluven men lutar mig Donnerstals senaste bygge. Dock blev jag väldigt osäker kring grafikkortet. Finns det någon värdig ersättare till det grafikkortet om inte bättre, för runt samma pris? Snackar vi ren kvalité så kan jag absolut tänkas lägga ut 1000 kr extra på grafikkortet. Annars blir det med största sannolikhet Donnerstals bygge minus skärmen än så länge.

Vill inte ha ett grafikkort där 50% upplever problem med drivrutinerna osv. Vem vet, grafikkortet kanske skulle funka prima för mig, men vill inte ta den risken.

Skulle t.ex det här grafikkortet fungera? https://www.komplett.se/product/1136113/datorutrustning/dator...

Båda är på 8GB och vet helt ärligt inte hur de skiljer sig åt när det kommer till andra saker. Priset verkar dessutom rimligt. Eller ska man kanske gå upp 1000-2000 kr och få något bättre? Help!

Radeon 5700 och XT är överlägset bäst när man räknar pris per prestanda så inget annat kort kommer vara nära i den aspekten. 2070 super presterar likvärdigt som 5700 XT men kostar ca 1000kr (20%) mer. Samma med 5700 vs 2060 super ungefär

Det finns en sida i tyskland som öppet presenterar återlämnade kort och det ser ut att vara under 5% för AMD men Nvidia ligger lite lägre. Ingen så extrem skillnad. Den undersökningen som sweclockers gjorde är inte baserad på säker data, kan vara folk som röstar med dubbla konton eller att det drar åt sig de som har problem i första hand.

Sen även om det finns problem med AMDs kort så är det stor skillnad på problem och problem, vissa händer ofta vissa mer sällan, några krashar hela datorn andra är bara småstörande artefakter på skärmen. Jättesvårt att nysta i detta för mig som utomstående (jag har inget modernt kort själv), men det verkar som att vissa har problem permanent och andra inte alls har det. Ganska vanligt med problem när nästan varje dator är helt unik med olika hastighter på minnen eller moderkort och instickskort som skiljer, eller för den delen vilken processor eller processortillverkare som används... jag tror att mer och mer av dessa problem har åtgärdats vid det här laget...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

ta den risken.

Skulle t.ex det här grafikkortet fungera? https://www.komplett.se/product/1136113/datorutrustning/dator...

Det där är det sista du ska köpa, det kortet har ingen kylning på vramet och ligger därför på sjukt höga temperaturer, detsamma gäller 5700 xt modellen. Asus är det sämsta när det gäller AMD. Ska du köpa ett 5700 xt så köp det jag valde i mitt bygge, annars ett 2070 super.
Värt att notera är att ett 2070 super fortfarande är ca 7% bättre än 5700 xt och dessutom har ray tracing, så det är inte 1000kr i sjön...

Här är mitt bygge igen:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det där är det sista du ska köpa, det kortet har ingen kylning på vramet och ligger därför på sjukt höga temperaturer, detsamma gäller 5700 xt modellen. Asus är det sämsta när det gäller AMD. Ska du köpa ett 5700 xt så köp det jag valde i mitt bygge, annars ett 2070 super.
Värt att notera är att ett 2070 super fortfarande är ca 7% bättre än 5700 xt och dessutom har ray tracing, så det är inte 1000kr i sjön...

Här är mitt bygge igen: https://komponentkoll.se/bild/nnKZj.png

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du, jag kör på den!utan skärm landar allt på ca 12500 kr. Om jag ska lägga en tusing till så att allt blir 13500, kan jag förbättra någor, eller är bygget redan bra som det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Radeon 5700 och XT är överlägset bäst när man räknar pris per prestanda så inget annat kort kommer vara nära i den aspekten. 2070 super presterar likvärdigt som 5700 XT men kostar ca 1000kr (20%) mer. Samma med 5700 vs 2060 super ungefär

Det finns en sida i tyskland som öppet presenterar återlämnade kort och det ser ut att vara under 5% för AMD men Nvidia ligger lite lägre. Ingen så extrem skillnad. Den undersökningen som sweclockers gjorde är inte baserad på säker data, kan vara folk som röstar med dubbla konton eller att det drar åt sig de som har problem i första hand.

Sen även om det finns problem med AMDs kort så är det stor skillnad på problem och problem, vissa händer ofta vissa mer sällan, några krashar hela datorn andra är bara småstörande artefakter på skärmen. Jättesvårt att nysta i detta för mig som utomstående (jag har inget modernt kort själv), men det verkar som att vissa har problem permanent och andra inte alls har det. Ganska vanligt med problem när nästan varje dator är helt unik med olika hastighter på minnen eller moderkort och instickskort som skiljer, eller för den delen vilken processor eller processortillverkare som används... jag tror att mer och mer av dessa problem har åtgärdats vid det här laget...

Skickades från m.sweclockers.com

Men ändå läskigt att så många har problem med Radeon 5700 kortet. Kommer köra som den senaste listan ..ger det en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Men ändå läskigt att så många har problem med Radeon 5700 kortet. Kommer köra som den senaste listan ..ger det en chans.

Testa! Är du inte nöjd är det bara att lämna tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testa! Är du inte nöjd är det bara att lämna tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska jag!

En fråga jag har, i och med att jag kommer behöva ladda hem alla drivrutiner till komponenterna - är Driver booster något att ha, programmet som sköter allt själv, eller är det ett opålitligt program?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Vet du, jag kör på den!utan skärm landar allt på ca 12500 kr. Om jag ska lägga en tusing till så att allt blir 13500, kan jag förbättra någor, eller är bygget redan bra som det är?

Bygget är så bra det kan bli👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bygget är så bra det kan bli👍

Underbart!
Tusen tack för all vägledning och hjälp. Imorgon beställs samtliga komponenter

Och tack till alla i tråden!

Permalänk
Medlem

Herrejävlar, höll precis på att beställa hem alla komponenter från Inet då jag fick fram

"Förväntad leveranstid - Onsdagen 1 april".

Tar det så långt tid för att få hem prylar från inet?

Kör via Webhallen då och komplett!

Webhallen har dock inte chassiten. Någon annan chassit som rekommenderas till dessa komponenter?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en hel del igår på reddit och olika sajter så är jag nu ytterst tveksam till Sapphire grafikkortet. Alldeles för många rapporterar strul som i black screen, blue screen, hackig skärm, datorn startas om osv av grafikkortet. Alla andra komponenter är "säkrade", vet vilka jag ska ha. Men behöver nu en värdig ersättare till Sapphire grafikkortet. Jag tvekar inte på att det är ett mycket bra grafikkort om det fungerar, men vågar man ta risken med så många felrapporter?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Efter att ha läst en hel del igår på reddit och olika sajter så är jag nu ytterst tveksam till Sapphire grafikkortet. Alldeles för många rapporterar strul som i black screen, blue screen, hackig skärm, datorn startas om osv av grafikkortet. Alla andra komponenter är "säkrade", vet vilka jag ska ha. Men behöver nu en värdig ersättare till Sapphire grafikkortet. Jag tvekar inte på att det är ett mycket bra grafikkort om det fungerar, men vågar man ta risken med så många felrapporter?

Köp det här istället då: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Efter att ha läst en hel del igår på reddit och olika sajter så är jag nu ytterst tveksam till Sapphire grafikkortet. Alldeles för många rapporterar strul som i black screen, blue screen, hackig skärm, datorn startas om osv av grafikkortet. Alla andra komponenter är "säkrade", vet vilka jag ska ha. Men behöver nu en värdig ersättare till Sapphire grafikkortet. Jag tvekar inte på att det är ett mycket bra grafikkort om det fungerar, men vågar man ta risken med så många felrapporter?

Antar att det är detta som du läst om? https://www.sweclockers.com/nyhet/10487-amd-bekraftar-problem...

Jag hade tagit något annat. Vad vet jag inte riktigt.

Edit: Tankevurpa

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tusen tack!

Förutom priset, hur skiljer sig dessa två grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det där är knappt bättre, om det ens är bättre. Om du vill ha bättre kylare så är det definitivt bättre med det här:
https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

Håller med @Donnerstal Det är ett superbra kort, med bra kylning och det är tyst. Jag hade hellre lagt mina pengar på det, och blivit nöjd. @merovin

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Håller med @Donnerstal Det är ett superbra kort, med bra kylning och det är tyst. Jag hade hellre lagt mina pengar på det, och blivit nöjd. @merovin

Ursäkta, men vilken syftar du på? Mobiljäveln strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Ursäkta, men vilken syftar du på? Mobiljäveln strular

Jag syftar på Asus 2070 super Rog strix kortet. Jag sitter med ett sånt 2080 super, och är jättenöjd. Det är ett väldigt bra och stabilt kort

Detta kortet:
https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

@Merovin

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag syftar på Asus 2070 super Rog strix kortet. Jag sitter med ett sånt 2080 super, och är jättenöjd. Det är ett väldigt bra och stabilt kort

Detta kortet:
https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

@Merovin

Tusen tack!

Inte för att förolämpa er intelligens - men alla komponenter/delar fungerar ihop med varandra osv? Vill verkligen vara 110% säker på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Tusen tack!

Inte för att förolämpa er intelligens - men alla komponenter/delar fungerar ihop med varandra osv? Vill verkligen vara 110% säker på allt

Om du går efter Donnerstals lista så ja, där är alla komponenter kompatibla med varandra, och 2070 super kortet passar utmärkt till den listan. Inga frågor är för dumma! @Merovin

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Webhallen har dock inte chassiten. Någon annan chassit som rekommenderas till dessa komponenter?

fractal design define är poppis, t ex C modellen. är även det mest sålda på webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Antar att det är detta som du läst om? https://www.sweclockers.com/nyhet/10487-amd-bekraftar-problem...

Jag hade tagit något annat. Vad vet jag inte riktigt.

En artikel från 2010 som handlar om HD 5800 och 5700 serierna? Nog för att det är fel på Navi, men detta var nog att ta i

Skickades från m.sweclockers.com