Ska köpa min första gaming dator någonsin

Permalänk
Viking
Skrivet av Donnerstal:

Det där är knappt bättre, om det ens är bättre. Om du vill ha bättre kylare så är det definitivt bättre med det här:

4 st "bättre", då vet man att det är bättre! 🤦‍♂️

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Nice, Tack!!
Men i och med att det fortfarande återstår 1000kr av budgeten kan man inte lägga den extra tusingen på denna?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

tusen spänn i sjön enligt mig, bytte minnet till morgondagens rekommenderade minnesstorlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det där är knappt bättre, om det ens är bättre. Om du vill ha bättre kylare så är det definitivt bättre med det här:
https://www.komplett.se/product/1135676/datorutrustning/dator...

Tack!

Kan man annars inte ta precis som din lista och med tusenlappen som är över köpa något som kyler ner hela datorn?
Nu vet jag iof inte vad kylare kostar, men bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Så till problemet jag visste skulle uppstå; Vilken bland alla dessa grymma byggen väljer man haha?!
Oj oj

Permalänk
Medlem

Var på väg att sätta ihop en korg, men här har du ett bygge du kan slå till på. Framtidssäkert och kraftfullt.

Det enda jag funderar på, är varför 16k för att i huvudsak köra LOL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ouch missade kylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merovin:

Så till problemet jag visste skulle uppstå; Vilken bland alla dessa grymma byggen väljer man haha?!
Oj oj

10-20% av budgeten kommer alltid kunna gå att "skjuta runt" mellan olika delar beroende på vad man tycker är viktigt. För mig är ljudvolym viktigt, men det verkar det inte vara för dig. Så våra datorer skulle ju se olika ut. Ska du bara spela så klarar du dig på 6 kärnor/12 trådar. 4/8 är fortfarande helt okej idag om man ska vara ärlig. Jag tycker 8/16 är overkill ifall man bara ska spela. Kul att ha, men det ger dig inget extra. Det som ger dig mest prestanda är grafikkortet så i det här paketet har du ett av värstingkorten, även att det är en billigare modell som säkerligen kommer låta lite mer. Ingen aning om hur just denna modellen är, men du kan ju kolla lite recensioner.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att kolla på blocket. Jag köpte mig en dator där som är byggd för 7 månader sen. Han la ut 25 000kr på den datorn + kring utrustning. Tangentbord,skärm, mus och hörlurar. Fick allting för 17k

Tillsammans med datorn och all annan utrustning jag fick med, så hamnade det på total inköp på 35k

Så då kanske ser vad jag menar med att göra bra affärer på blocket

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Var på väg att sätta ihop en korg, men här har du ett bygge du kan slå till på. Framtidssäkert och kraftfullt.

Det enda jag funderar på, är varför 16k för att i huvudsak köra LOL?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har i huvudsak kört LoL då jag haft sämre datorer och inte haft möjligheter. Med en gaming dator kommer jag ha möjligheterna och kommer att spela fler spel än LoL.

Kanske låter som en dum fråga nu, men finns det andra fördelar med gaming datorer utöver gaming? Några andra roliga grejer man vill göra som kanske kräver väldigt mycket? tex någon form av videoskapande, digitalkonst osv.

Så kort och gott; Ny gaming dator kommer innebära att jag kommer satsa på mycket fler spel som jag annars inte kunnat spela även om jag ville.

Permalänk
Medlem

Köp Windows från cdkeysdeals. Brukar kosta runt 40 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data9000:

Mitt råd är att kolla på blocket. Jag köpte mig en dator där som är byggd för 7 månader sen. Han la ut 25 000kr på den datorn + kring utrustning. Tangentbord,skärm, mus och hörlurar. Fick allting för 17k

Tillsammans med datorn och all annan utrustning jag fick med, så hamnade det på total inköp på 35k

Så då kanske ser vad jag menar med att göra bra affärer på blocket

Ingen dålig idé faktiskt!
Tack!

Permalänk
Medlem

Alla dessa byggen ser bra ut. Ett argument för 3700X kan vara att nästa generationer av spelkonsolerna (som morgondagens spel kommer vara byggda för) kommer ha 8 cores med 16 trådar, precis som den processorn. Men det kommer finnas gott om saker att uppgradera till när vi är så långt framme i tiden troligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Merovin: Du frågar efter den bästa datorn. Det här är de som kommer att spela spel bäst i alla fall (vilken av dem beror på spelet):

Detta är å andra sidan vad jag hade rekomenderat:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Merovin: Du frågar efter den bästa datorn. Det här är den som kommer att spela spel bäst i alla fall:
https://komponentkoll.se/bild/Htdna.png

1. Han kommer inte kunna uppgradera till en nyare cpu i framtiden utan att behöva byta moderkort.
2. 250gb lagring räcker knappt till windows och två spel...
3. Sämsta nätagget på marknaden. (inte riktigt men nästan)
4. Billigaste chassit du kunde hitta.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Donnerstal:

1. Han kommer inte kunna uppgradera till en nyare cpu i framtiden utan att behöva byta moderkort.
2. 250gb lagring räcker knappt till windows och två spel...
3. Sämsta nätagget på marknaden. (inte riktigt men nästan)
4. Billigaste chassit du kunde hitta.

1 Inte på lista 1 nä
2 Typ så
3 Jupp
4 Jupp

Men det är de som ger bäst prestanda!
Inte de jag rekomenderar dock, den ligger under.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Merovin: Du frågar efter den bästa datorn. Det här är de som kommer att spela spel bäst i alla fall (vilken av dem beror på spelet):
https://komponentkoll.se/bild/Htdna.png
https://komponentkoll.se/bild/puZDb.png
Detta är å andra sidan vad jag hade rekomenderat:
https://komponentkoll.se/bild/FtITO.png

Haha! Över 75% av budget på en komponent!? Tror bygge nummer 3 är bland det bästa man kan få i balanserad spelprestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inte de jag rekomenderar dock, den ligger under.

Aa, men den redigerade du in efteråt, och fortfarande ett dåligt nätagg.
Lägg in det här nätagget: https://www.komplett.se/product/1136571/datorutrustning/dator...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av medbor:

Haha! Över 75% av budget på en komponent!?

Bara ett skämt, självklart inget jag rekomenderar. Men TS bad om den bästa datorn för spel i sin budget. Inget annat kommer prestera bättre än den. 2080Ti, 2:nd gen Ryzen 5, 3200MHz RAM & SSD.

Skrivet av Donnerstal:

Aa, men den redigerade du in efteråt

Mmm. Vi får hoppas TS inte hann komma åt köpknappen under tiden.

Skrivet av Donnerstal:

fortfarande ett dåligt nätagg.

Dålig vet jag inte...

Skrivet av profesionalreview:

Even so, it is necessary to make it clear that, in spite of what has been indicated, the internal components used in this source are not bad, since they are still light years away from the majority of models seen for this price

Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo) (enda reviewn är spansk, hehe.)
Det var dessutom för 550W enheten som är betydligt sämre än 650W enheten.
Men den är inte bra nä. Men den borde helt klart duga om man inte behöver en väldigt tyst dator eller tänkt överklocka och behöver lågt rippel m.m.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Dålig vet jag inte...
Men den är inte bra nä. Men borde duga.

Det är klart att det skulle funka, men för 250 kr extra får du 10 års garanti, en guld-certifiering och ett fullt modulärt. Jämfört med 3 års garanti och brons-certifiering.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Nu har @Merovin lite att fundera på, han har många bra byggen. Men jag håller med r5 3600 är ju det mest "bang for the buck" Jag ska själv precis gå från intel och dess döda plattform, då dom lanserar ny socket varenda gång. Sen måste man ställa sig frågan vad som är värt för en själv, att ha max spelprestanda, eller att kunna vara mobil (ett tag till) med AMD och AM4 socket.
Jag tillhör inte något av "lagen" jag har trivts med Intel sen 2003, nu är de bara dags att prova AMD då dom kostar mindre än Intel i dagsläget och har absolut inga dåliga grejer.

Det viktigaste av allt är ju att du kommer njuta av sakerna och att du ska ha kul, och det kommer du att ha med dom byggena som finns ovan.

Lycka till nu!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tack för svar allesammans! Har verkligen något att fundera över nu...jobbigt

Någon rekommenderade blocket och jag fann denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/webhallen_config_d18_...
Har försökt pruta ned till 11000 kr.

Om säljaren skulle gå med på att sälja denna för 11000kr, är det en bra deal?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Om säljaren skulle gå med på att sälja denna för 11000kr, är det en bra deal?

Då skulle jag säga att detta är mer värt:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Då skulle jag säga att detta är mer värt:
https://komponentkoll.se/bild/ddkgT.png

Grymt! Då innebär det att jag har lite pengar över från budgeten på 16000 kr och kan då uppgradera skärm. Kan då även satsa på en ny mus och tangentbord, även om de jag har är fullt dugliga, men känner att jag då kan ändra på hela setupen och köpa kvalitetsprylar.

Till den stora frågan då; Klarar detta bygge de flesta/alla spel utan problem? Tänker ifall jag skulle intressera mig i ett spel som kanske kräver väldigt mycket av en dator.

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Till den stora frågan då; Klarar detta bygge de flesta/alla spel utan problem? Tänker ifall jag skulle intressera mig i ett spel som kanske kräver väldigt mycket av en dator.

Grafikkortet klarar enkelt alla spel i 1080p och är även bra för 1440p om du skulle vilja ha det. Rx 5700 xt är lanserat som ett 1440p-kort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Grafikkortet klarar enkelt alla spel i 1080p och är även bra för 1440p om du skulle vilja ha det. Rx 5700 xt är lanserat som ett 1440p-kort.

Perfekt!

Och ursäkta en amatörfråga, men moderkort, nätagg och processor kommer då också hänga med i allt? Vet att grafikkortet är kanske den viktigaste komponenten när det kommer till gaming eller grafiska sysslor, men tänker att jag frågar för säkerhetsskull. För detta är definitivt en bra kandidat som inte heller kostar så mycket.

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Och ursäkta en amatörfråga, men moderkort, nätagg och processor kommer då också hänga med i allt? Vet att grafikkortet är kanske den viktigaste komponenten när det kommer till gaming eller grafiska sysslor, men tänker att jag frågar för säkerhetsskull. För detta är definitivt en bra kandidat som inte heller kostar så mycket.

Japp, med utan problem. Moderkortet klarar enkelt en bättre cpu, nätagget har mer än tillräckligt med watt och 10 års garanti och processorn flaskhalsar inte ens ett 2080 ti.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

@Merovin: Men du kanske vill ha en 1tb nvme ssd istället för en 500gb ssd och en 1tb hdd?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Merovin: Men du kanske vill ha en 1tb nvme ssd istället för en 500gb ssd och en 1tb hdd?
https://komponentkoll.se/bild/TZXJT.png

Grymt! Är 90% på att det blir denna då.

Så för att få det för exakt det priset så behöver jag alltså beställa komponenterna från olika hemsidor och inte allt ifrån ett?

Permalänk
Viking
Skrivet av Merovin:

Så för att få det för exakt det priset så behöver jag alltså beställa komponenterna från olika hemsidor och inte allt ifrån ett?

Ja, men scrollar du ner så kan du se vad det kostar att köpa allt från samma sida.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men scrollar du ner så kan du se vad det kostar att köpa allt från samma sida.

Blir 600 kr dyrare om jag tar allt från Webhallen..vilket är ganska mycket ändå. 100-300 kr hade jag nog inte brytt mig om.