Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Skulle aldrig besöka Kina. De slaktar och behandlar djur i burar och säljer det sedan som mat. Ett sjukt och vidrigt land.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/djurmarknader-far-skulde...

Den där videon visar dock inte verkligheten.

Titta på det här istället

https://www.liveleak.com/view?t=CJwfc_1580239584

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Du har både rätt och fel.

På ett sätt så är det uppförstorat medan det samtidigt inte är det. Media blåser som vanligt upp allvarligheten på flera sätt men samtidigt så är det något man måste ta på allvar. Det är en allvarlig sjukdom med snabb spridning, ganska hög dödlighet inom riskgrupper och diverse andra problem.

Coronavirus är något som har varit på kartan länge när det kommer till allvarliga sjukdomar, både SARS och MERS är CoV och båda ger allvarliga infektioner. Om två år kanske det här är en fotnot där spridningen mestadels begränsades till Wuhan-provinsen och diverse spridningar därifrån. I värsta fall så är allt detta om två år känt som en pandemi med tusentals eller miljontals dödsfall på sitt samvete. Det har hänt förr och det kan hända igen.

Så du har som sagt både rätt och fel i det du säger. När några miljoner har dött så är det försent. Men nej, ansiktsmask i Sverige för gemene man är inte riktigt rätt respons.

Som referens, hur många dör varje år i en vanlig säsongsinfluensa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

När ni håller på och dividerar om andningsmasker: ni har väl koll på att det är tänkt att man ska raka sig för att de ska sluta tätt, right?

Så länge de sluter tätt om hjärnan är det nog sak samma

Permalänk
Medlem

Tror ni att alla fabriker osv kan bli nedstängda i Kina? Driver företag med import från Kina och man börjar ju känna sig smått orolig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, ni som köper avancerade andningsmasker som skydd, hur tänkte ni se till att inte typ en 25-årig muskelbyggare med tveksam moral helt enkelt tar dom från er ifall det skiter sig ordentligt? Om oron för viruset överstiger den faktiska risken så borde det vara som att gå runt med ett bullseye att visa sig ute med en ansiktsmask av den lyxiga typen

Permalänk
Medlem

Jag som har en kronisk, neurologisk sjukdom med nedsatt immunförsvar blir alltid lite spänd när sådana här utbrott sker, men skulle jag bli smittad kan jag inte göra ett skit åt det. Bara gilla läget. Man trodde att svininfluensan inte skulle sprida sig så mycket som den gjorde. Samma sak med ebola. Man vet aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Känns överdrivet som vanligt. Skrämselpropaganda för att kontrollera massorna. Detta lär vara bortglömt om nån vecka!

(Famous last words *Queue Walking Dead Theme* 🤣)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Varg: Är i en liknande situation som dig, och jag håller med. Men man får väl hoppas att vi som inte är gamla och grå klarar oss ändå

@Harbls: När WHO går ut och säger att det är en internationell fara för människors hälsa ska man nog ta det på lite allvar iallafall, men vi får se hur det utvecklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@McGlooface: Är i en liknande situation som dig, och jag håller med. Men man får väl hoppas att vi som inte är gamla och grå klarar oss ändå

@Harbls: När WHO går ut och säger att det är en internationell fara för människors hälsa ska man nog ta det på lite allvar iallafall, men vi får se hur det utvecklas

Gamla och svaga dör ju i det så klart WHO måste ta det på allvar. Men det verkar ju vara väldigt likvärdig en vanlig influensa. Det var ju precis samma sak med Svininfluensan.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som småfnittrar lite över att Kina har problem med produktionsvolymer just nu med testkits och diverse? Alltså, KINA, har PROBLEM, med PRODUKTIONSVOLYM!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som referens, hur många dör varje år i en vanlig säsongsinfluensa?

Omkring en halv miljon. Enligt en CDC-rapport för några år sedan kanske upp till 750000.

Men det är svårt att räkna eftersom en hel del dödsfall sker i länder där det är svårt att veta, dels för att styret inte vill att den informationen ska komma ut och dels för att dödsfall inte rapporteras korrekt.

Utöver det så beror det på om man räknar följdsjukdomar eller om man använder modellen med "flu like symptoms" som då kan inkludera lunginflammationer och andra luftvägsinfektioner under influensautbrott eftersom man sällan tar influensaprover vid sådana sjukdomsfall/dödsfall. Här i Sverige är ett sådant prov trivialt (jag gjorde fyra förra veckan) och görs ofta på misstanke men så ser det inte ut överallt i världen.

Dessutom varierar det utifrån vilket år det handlar om. Det är en väldigt komplicerad modell just på grund av dessa faktorer och ett gäng andra. Men "best estimate" kan sägas vara mellan en halv miljon och en miljon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som referens, hur många dör varje år i en vanlig säsongsinfluensa?

Ca en halv miljon. Men influensan finns hos hela befolkningen vilket ger en dödlighet i procent till:
500 000 / 7 500 000 000 = 0,00007 = 0,007%

Så 0,007% dödlighet jämfört med uppemot 10% dödlighet? Så nästan 1500 gånger dödligare. Därför folk tar det här på allvar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Känns överdrivet som vanligt. Skrämselpropaganda för att kontrollera massorna. Detta lär vara bortglömt om nån vecka!

(Famous last words *Queue Walking Dead Theme* 🤣)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jaxione:

Gamla och svaga dör ju i det så klart WHO måste ta det på allvar. Men det verkar ju vara väldigt likvärdig en vanlig influensa. Det var ju precis samma sak med Svininfluensan.

Det här är som sagt andra sidan av myntet. Ja, det förekommer skrämselpropaganda och överdrivna dödssiffror och så vidare men det förekommer också motsatsen.

Folk som viftar bort det med "det är överdrivet" eller "detta görs för att kontrollera folk" inser nog inte hur allvarligt SARS, MERS och H1N1 (2009) faktiskt är/var. Både som ett hot mot folkhälsa, individers hälsa men också som hot mot ändliga resurser och ekonomi.

H1N1 (2009), den så kallade svinsinfluensan blev ganska mild tack vare god internationell respons. Det är ungefär samma sak som när folk säger att rädslan för Y2K var överdriven eftersom inget hände. Mycket av det man befarade skulle hända hände inte eftersom man "vaccinerade" kritiska system. Visst fanns det en hel del överdrifter och fear mongering men det fanns också reella problem.

Man behöver absolut inte rusa ut och bunkra upp mat och skyddsmasker, världen kommer förmodligen inte gå under i en massiv spridning av 2019-nCoV. Däremot kan vi få överbelastade sjukhus, dödsfall bland barn, äldre och immunsupprimerade personer, många sjuka i viktiga samhällsfunktioner och så vidare och detta är allvarligt nog.

Därför manar jag, precis som WHO och andra berörda myndigheter, till en vaksam försiktighet utan spridande av panik och desinformation. Desinformation om viruset sprids snabbare än viruset och är i många fall mycket svårare att stoppa.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd

Beställde lite saker igår iaf.

3 x FFP3 Masker
3 x FFP2 Masker
2 x Skydds Goggles/Glasögon.

FFP3 Maskerna börjar ta slut förövrigt. Lite sugen på en Helmask med utbytbara filter, men då hamnar man på runt 1000kr för bara masken. Kanske är overkill men då har man ju Mask + Helskydd för hela ansiktet.

Handskar köper jag nog ifrån Ica, vanliga städ engångs gummi handskar. Funderar även på att köpa ett par balaclavas/rånarmasker, ifall någon skulle nysa/hosta en i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Det här är som sagt andra sidan av myntet. Ja, det förekommer skrämselpropaganda och överdrivna dödssiffror och så vidare men det förekommer också motsatsen.

Folk som viftar bort det med "det är överdrivet" eller "detta görs för att kontrollera folk" inser nog inte hur allvarligt SARS, MERS och H1N1 (2009) faktiskt är/var. Både som ett hot mot folkhälsa, individers hälsa men också som hot mot ändliga resurser och ekonomi.

H1N1 (2009), den så kallade svinsinfluensan blev ganska mild tack vare god internationell respons. Det är ungefär samma sak som när folk säger att rädslan för Y2K var överdriven eftersom inget hände. Mycket av det man befarade skulle hända hände inte eftersom man "vaccinerade" kritiska system. Visst fanns det en hel del överdrifter och fear mongering men det fanns också reella problem.

Man behöver absolut inte rusa ut och bunkra upp mat och skyddsmasker, världen kommer förmodligen inte gå under i en massiv spridning av 2019-nCoV. Däremot kan vi få överbelastade sjukhus, dödsfall bland barn, äldre och immunsupprimerade personer, många sjuka i viktiga samhällsfunktioner och så vidare och detta är allvarligt nog.

Därför manar jag, precis som WHO och andra berörda myndigheter, till en vaksam försiktighet utan spridande av panik och desinformation. Desinformation om viruset sprids snabbare än viruset och är i många fall mycket svårare att stoppa.

Bästa inlägget i denna tråden, exakt min åsikt också.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Beställde lite saker igår iaf.

3 x FFP3 Masker
3 x FFP2 Masker
2 x Skydds Goggles/Glasögon.

FFP3 Maskerna börjar ta slut förövrigt. Lite sugen på en Helmask med utbytbara filter, men då hamnar man på runt 1000kr för bara masken. Kanske är overkill men då har man ju Mask + Helskydd för hela ansiktet.

Handskar köper jag nog ifrån Ica, vanliga städ engångs gummi handskar. Funderar även på att köpa ett par balaclavas/rånarmasker, ifall någon skulle nysa/hosta en i ansiktet.

herregud.............

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Beställde lite saker igår iaf.

3 x FFP3 Masker
3 x FFP2 Masker
2 x Skydds Goggles/Glasögon.

FFP3 Maskerna börjar ta slut förövrigt. Lite sugen på en Helmask med utbytbara filter, men då hamnar man på runt 1000kr för bara masken. Kanske är overkill men då har man ju Mask + Helskydd för hela ansiktet.

Handskar köper jag nog ifrån Ica, vanliga städ engångs gummi handskar. Funderar även på att köpa ett par balaclavas/rånarmasker, ifall någon skulle nysa/hosta en i ansiktet.

Då kommer ju frågan vad som gör att du väljer att köpa detta? Vilket scenario är det du planerar för?

Att köpa vanliga städhandskar är för övrigt ingen bra idé, de uppfyller sällan EN 374-2 (AQL 2). Det gör däremot Biltemas nitrilhandskar (och ett stort gäng andra handskar).

Vilket folk som köper skyddsutrustning mot lufbturna patogener borde veta. Min poäng här är förstås att sådana beslut ska tas på goda grunder efter god informationsinhämtning och om du tror att städhandskar ger ett fullgott skydd så har nog den informationsinhämtningen varit bristfällig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Bästa inlägget i denna tråden, exakt min åsikt också.

Definitivt. Det ska tilläggas att dödligheten är väldigt, väldigt låg bland infekterade. Av 9816 infekterade (källa: South China Morning Post) är 213 hittills döda. Det översätts till en dödlighet på 2,2%.
Med tanke på antalet infekterade hittills så är det större risk att du, i Sverige, dör i en bilolycka (kvalificerad gissning) än att du blir både infekterad och dör av Coronaviruset.

Med det sagt så får man göra vad man vill, det är ett fritt land. Men det finns ingen anledning att slå på stora trumman och köpa/bygga en skyddsbunker och isolera sig från omvärlden. Än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wilsontaylor:

Definitivt. Det ska tilläggas att dödligheten är väldigt, väldigt låg bland infekterade. Av 9816 infekterade (källa: South China Morning Post) är 213 hittills döda. Det översätts till en dödlighet på 2,2%.
Med tanke på antalet infekterade hittills så är det större risk att du, i Sverige, dör i en bilolycka (kvalificerad gissning) än att du blir både infekterad och dör av Coronaviruset.

Med det sagt så får man göra vad man vill, det är ett fritt land. Men det finns ingen anledning att slå på stora trumman och köpa/bygga en skyddsbunker och isolera sig från omvärlden. Än.

Jo men, hur många har tillfrisknat efter att blivit infekterade? tror att det är lite det som inte rapporterats hittils, antalet som dör kan ju stiga ju längre tid folk är sjuka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo men, hur många har tillfrisknat efter att blivit infekterade? tror att det är lite det som inte rapporterats hittils, antalet som dör kan ju stiga ju längre tid folk är sjuka...

Den frågan kan jag inte svara på på rak arm, poängen är att dödligheten än så länge inte är "förödande" om man ska använda det ordet.
Morgonen den 29/1 rapporterades det att Australiensiska forskare har lyckats återskapa corona-viruset, det bäddar för ett botemedel/vaccin inom en snar framtid (kan man hoppas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Definitivt. Det ska tilläggas att dödligheten är väldigt, väldigt låg bland infekterade. Av 9816 infekterade (källa: South China Morning Post) är 213 hittills döda. Det översätts till en dödlighet på 2,2%.
Med tanke på antalet infekterade hittills så är det större risk att du, i Sverige, dör i en bilolycka (kvalificerad gissning) än att du blir både infekterad och dör av Coronaviruset.

Med det sagt så får man göra vad man vill, det är ett fritt land. Men det finns ingen anledning att slå på stora trumman och köpa/bygga en skyddsbunker och isolera sig från omvärlden. Än.

Visst att antalet döda också kan ha ett mörkertal men läste att dom estimerar att runt 13000 människor ytterliggare är smittade med dom skulle det bli runt 23.000 inklusive bekräftade fall och det skulle i så fall ge en dödlighet på runt 1%. Men det är ju bara spekulationer och ej bekräftat. Vi får se helt enkelt. Världen tar det på största allvar iaf, det gör att iaf jag känner mig trygg. Lider dock med folket i Wuhan, dom måste gå igenom ett rent helvete just nu

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Visst att antalet döda också kan ha ett mörkertal men läste att dom estimerar att runt 13000 människor ytterliggare är smittade med dom skulle det bli runt 23.000 inklusive bekräftade fall och det skulle i så fall ge en dödlighet på runt 1%. Men det är ju bara spekulationer och ej bekräftat. Vi får se helt enkelt. Världen tar det på största allvar iaf, det gör att iaf jag känner mig trygg.

Man kan inte beräkna dödlighetprocent om man inte hittat samtliga döingar... Siffrorna vi får baserar sig helt och hållet på personer som uppsökt sjukhus. Samt så bör man inte inkludera folk som inte har tillfrisknat helt i beräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Man kan inte beräkna dödlighetprocent om man inte hittat samtliga döingar... Siffrorna vi får baserar sig helt och hållet på personer som uppsökt sjukhus. Samt så bör man inte inkludera folk som inte har tillfrisknat helt i beräkningen.

Vad får dig att tro att det ligger en signifikant mängd döda personer lite här och var som har dött av viruset? Det kanske handlar om någon promille och absolut max någon procent (och då pratar vi om astronomiskt höga siffror).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Vad får dig att tro att det ligger en signifikant mängd döda personer lite här och var som har dött av viruset? Det kanske handlar om någon promille och absolut max någon procent (och då pratar vi om astronomiskt höga siffror).

Vad är det som får dig att tro att det inte ligger döingar på hemmaplan så att säga? Jag tror många avstår från att åka in till ett kaosigt nedsmittat sjukhus och väljer att självmedicinera.

Många äldre kanske ser det som ett Trauma och orkar helt enkelt inte ta sig dit av olika anledningar.

Personligen tror jag att man iaf får dubbla den officiella/verifierade siffran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad är det som får dig att tro att det inte ligger döingar på hemmaplan så att säga? Jag tror många avstår från att åka in till ett kaosigt nedsmittat sjukhus och väljer att självmedicinera.

Det gör det säkerligen. Fyra-fem stycken kanske. Kanske några tiotal om man räknar högt. Det är inte en signifikant siffra i beräkningen.

Om du tror att det ligger hundratals eller tusentals människor döda i sina lägenheter så får du nog ta fram någon form av belägg för det. Att många avstår att åka in stämmer säkert, att dessa sedan skulle dö utan att någon märker det i någon större omfattning är orimligt.

Om något ska man väl fundera på den kinesiska statens vilja att informera omvärlden om sina problem. Där kan vi nog anta att det finns en viss underrapportering. Det skulle inte förvåna mig om man i efterhand kommer att upptäcka en ökning av dödsfall i "bakterieinducerad lunginflammation" eller "influensa" i syfte att hålla nere dödssiffrorna för 2019-nCoV.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Det gör det säkerligen. Fyra-fem stycken kanske. Kanske några tiotal om man räknar högt. Det är inte en signifikant siffra i beräkningen.

Om du tror att det ligger hundratals eller tusentals människor döda i sina lägenheter så får du nog ta fram någon form av belägg för det. Att många avstår att åka in stämmer säkert, att dessa sedan skulle dö utan att någon märker det i någon större omfattning är orimligt.

Fyra fem stycken? bara i Wuhan bor det 11 miljoner, ett Sverige i en stad.

Du kräver att jag ska komma med belägg när du själv inte gör det, jag tror helt klart man får dubbla siffran för verifierade dödliga om man vill se hur det ser ut.

Man måste hela tiden ta i med råge ifrån de siffror som media rapporterar eftersom de rapporterar Verifierade smittade/döda, mörkertalet kan vara stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Fyra fem stycken? bara i Wuhan bor det 11 miljoner, ett Sverige i en stad.

Du kräver att jag ska komma med belägg när du själv inte gör det, jag tror helt klart man får dubbla siffran för verifierade dödliga om man vill se hur det ser ut.

I dina tankebanor får du ju då även minst dubbla antalet smittade, troligtvis ännu mer och då är vi tillbaka på 2%. Där i stort sett alla dödsfallen varit på gamla och svårt sjuka människor

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Fyra fem stycken? bara i Wuhan bor det 11 miljoner, ett Sverige i en stad.

Du kräver att jag ska komma med belägg när du själv inte gör det, jag tror helt klart man får dubbla siffran för verifierade dödliga om man vill se hur det ser ut.

Man måste hela tiden ta i med råge ifrån de siffror som media rapporterar eftersom de rapporterar Verifierade smittade/döda, mörkertalet kan vara stort.

Precis, i en stor stad där folk bor tätt på varandra. I en kultur där man visserligen håller saker för sig själv men också där man bor och lever nära sina grannar.

Att då komma och påstå att det ligger döda personer lite överallt som ingen upptäckt är ganska fantastiskt. Återigen, det ligger säkert döda personer som ingen har upptäckt. Det är ju okontroversiellt. Att de skulle utgöra så många att det är en statistiskt signifikant mängd är dock orimligt.

Angående belägg så är det du som påstår att det är så, alltså har du bevisbördan.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MH25:

Precis, i en stor stad där folk bor tätt på varandra. I en kultur där man visserligen håller saker för sig själv men också där man bor och lever nära sina grannar.

Att då komma och påstå att det ligger döda personer lite överallt som ingen upptäckt är ganska fantastiskt. Återigen, det ligger säkert döda personer som ingen har upptäckt. Det är ju okontroversiellt. Att de skulle utgöra så många att det är en statistiskt signifikant mängd är dock orimligt.

Angående belägg så är det du som påstår att det är så, alltså har du bevisbördan.

Att det är så är ju ganska självklart, att påstå att det inte är så är det kontroversiella i sammanhanget och därmed ligger bevisbördan på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att det är så är ju ganska självklart, att påstå att det inte är så är det kontroversiella i sammanhanget och därmed ligger bevisbördan på dig.

Kan du nämna ett annat tillfälle i historien där en statistiskt signifikant mängd människor legat döda hemma i sina lägenheter?

Spanska sjukan? Influensan 1968? 2009 H1N1?

Det kan du inte eftersom det inte har hänt. Givetvis ligger det inte drivor med döda folk som skulle skicka upp dödssiffrorna signifikant.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.