Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem

Ja är det något dödsfall på en person som bor i sverige och som inte varit utomlands så börjar jag vara vaksam men annars så bryr jag mig nog inte.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Missförstå detta rätt nu men jag lyssnade på en dokumentär om Pandemier för ett tag sen där dom tog upp att så länge det är "rätt" grupp som dör i dessa nya virusepidemier, dvs gamla och multisjuka så är detta ett "gott" tecken. Om fullt friska människor dör hit och dit däremot, då ska man nog börja bli orolig.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Denna länk ger en realtid (nåväl...) vy över hur det ser ut, även grafiskt och geografiskt.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Lyssningstips:
P3 Dystopia

Vet inte hur lång tid det tar för dem att göra ett avsnitt, men här släppte de verkligen i stormens öga.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag är i Beijing Kina just nu och tycker inte det är så jättekul och hoppas att det inte blir något problem med hemresan. Är inte så orolig att bli smittad annars då jag inte varit i Wuhan, har mask och undviker att vara ute.

Det verkar som virus är farligast för äldre och sjuka människor. Problemet är också inkubationstiden på 2-14 dagar. Dvs man kan smitta andra utan att veta det.

Jag blir lite sur på svenska myndigheters slappa syn.
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset...

Jag tror själv jag ska jobba hemifrån X antal dagar när jag kommer tillbaka då man inte vet var de andra på flyget har varit.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hjälper mask? Har läst något om att det inte hjälper och man blir smittad ändå. Kanske beror på vilken sorts mask man har?

Tycker det låter som svenska myndigheter har en professionell syn, samma rekommendationer som EU och USA står det ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är i Beijing Kina just nu och tycker inte det är så jättekul och hoppas att det inte blir något problem med hemresan. Är inte så orolig att bli smittad annars då jag inte varit i Wuhan, har mask och undviker att vara ute.

Det verkar som virus är farligast för äldre och sjuka människor. Problemet är också inkubationstiden på 2-14 dagar. Dvs man kan smitta andra utan att veta det.

Jag blir lite sur på svenska myndigheters slappa syn.
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset...

Jag tror själv jag ska jobba hemifrån X antal dagar när jag kommer tillbaka då man inte vet var de andra på flyget har varit.

Kan väl inte säga att det ligger i Samnytts intresse att ge en rättvis bild av den nuvarande svenska regeringen? Mååånga politiskt aktiva hemsidor som försöker vända Corona-viruset till sin fördel just nu (InfoWars pratade om undergången bland annat och ville sälja sina undergångsprodukter samtidigt).

Jag ger dig en virtuell honnör att Du gör din plikt som svensk (och sund) medborgare att stanna hemma för säkerhets skull för att inte råka smitta andra och förhoppningsvis har du inte själv blivit smittad. Vad jag förstått så är det feber och hosta som första symptom innan andningsproblem som är det garanterade tecknet att det är just detta slags virus och inget vanligt förkylningsvirus.

Ingångar för viruset är via mun, näsa och ögonen (allt som tar den till lungorna där den binder sig med cellerna och påbörjar sin replikering som orsakar andningsproblem). Därför bör du även skydda näsan och ögonen från hostande människor. Rör även inte människor vid armarna eftersom många gör misstaget att hosta in i armvecket vilket samlar partiklar som kan hamna på händer och sedan i öra, mun eller näsa.

Jag hörde ett utlåtande från en läkare som sa att det är teoretiskt möjligt att "äta" viruset, alltså att det går direkt ned till magsäcken via infekterat livsmedel och inte lungorna och då dör det av magsyran. Rekommenderar dock inte att prova risken!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gasmask eller N100 med goggles om du är i området och vill va säker. Dock lär de ju redan va slutsålt överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag ger dig en virtuell honnör att Du gör din plikt som svensk (och sund) medborgare att stanna hemma för säkerhets skull för att inte råka smitta andra och förhoppningsvis har du inte själv blivit smittad. Vad jag förstått så är det feber och hosta som första symptom innan andningsproblem som är det garanterade tecknet att det är just detta slags virus och inget vanligt förkylningsvirus.

Ingångar för viruset är via mun, näsa och ögonen (allt som tar den till lungorna där den binder sig med cellerna och påbörjar sin replikering som orsakar andningsproblem). Därför bör du även skydda näsan och ögonen från hostande människor. Rör även inte människor vid armarna eftersom många gör misstaget att hosta in i armvecket vilket samlar partiklar som kan hamna på händer och sedan i öra, mun eller näsa.

Jag hörde ett utlåtande från en läkare som sa att det är teoretiskt möjligt att "äta" viruset, alltså att det går direkt ned till magsäcken via infekterat livsmedel och inte lungorna och då dör det av magsyran. Rekommenderar dock inte att prova risken!

Tack!

Problemet är ju just de 2-14 första dagarna som man kan vara symptomfri men ändå smitta andra.

Annars verkar det börja med rätt påtaglig feber och sen sätter sig på lungorna.

De har mycket temperaturkontroller här i Kina men då måste det ha "brutit ut".

Jo kollar man på tv så ser man ju att sjukhuspersonalen har typ "heltäckande" skydd. Klädsel som täcker det mesta. Mask och skyddsglasögon. Den primära smittvägen är nog näsa och mun dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Viking

Det känns bra att man flög från Thailand till Singapore, och sedan mellanlandade i Kina ca 1 vecka innan detta började bli stort. Man kunde ju blivit fast...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Gasmask eller N100 med goggles om du är i området och vill va säker. Dock lär de ju redan va slutsålt överallt.

Jeupp. Jag var i Bangkok över helgen och det var helt slutsålt på N95. Ska ut och flyga igen nästa vecka så kanske borde försöka få tag i ett par här i Japan innan dess.. Kommer till Sverige föresten, så se upp.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan väl inte säga att det ligger i Samnytts intresse att ge en rättvis bild av den nuvarande svenska regeringen? Mååånga politiskt aktiva hemsidor som försöker vända Corona-viruset till sin fördel just nu (InfoWars pratade om undergången bland annat och ville sälja sina undergångsprodukter samtidigt).

Jag ger dig en virtuell honnör att Du gör din plikt som svensk (och sund) medborgare att stanna hemma för säkerhets skull för att inte råka smitta andra och förhoppningsvis har du inte själv blivit smittad. Vad jag förstått så är det feber och hosta som första symptom innan andningsproblem som är det garanterade tecknet att det är just detta slags virus och inget vanligt förkylningsvirus.

Ingångar för viruset är via mun, näsa och ögonen (allt som tar den till lungorna där den binder sig med cellerna och påbörjar sin replikering som orsakar andningsproblem). Därför bör du även skydda näsan och ögonen från hostande människor. Rör även inte människor vid armarna eftersom många gör misstaget att hosta in i armvecket vilket samlar partiklar som kan hamna på händer och sedan i öra, mun eller näsa.

Jag hörde ett utlåtande från en läkare som sa att det är teoretiskt möjligt att "äta" viruset, alltså att det går direkt ned till magsäcken via infekterat livsmedel och inte lungorna och då dör det av magsyran. Rekommenderar dock inte att prova risken!

Offtopic men samnytt hänvisar bara till den här mannen.
Vad hans intentioner är vet jag inte. Men att han faktiskt är i Wuhan går inte att betvivla. Kolla hans facebook.
Det ÄR slappt att inte göra någon som helst kontroll av folk som kommer från wuhan.
Vår kinesiska avdelning på jobbet sa åt oss att absolut inte komma till kina nu. De tar det på allvar.

Tack och lov verkar viruset inte vara så farligt för friska personer.
Vi får väl se var det är slutar.

Permalänk
Avstängd

Kina mörkar antalet smittade. Det läckte bilder av gator fyllda med lik från de avstängda städerna. Det är mycket som tyder på att det är ett biologiskt vapen som tog sig ut ur labbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Kina mörkar antalet smittade. Det läckte bilder av gator fyllda med lik från de avstängda städerna. Det är mycket som tyder på att det är ett biologiskt vapen som tog sig ut ur labbet.

Hahahaha! Supertroll! Foliehatt på!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag blir lite sur på svenska myndigheters slappa syn.
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset...

Att ta det säkra före det osäkra har inget med politiska åsikter att göra, sunt förnuft helt enkelt.

Skrivet av Hellowiener:

Kina mörkar antalet smittade. Det läckte bilder av gator fyllda med lik från de avstängda städerna. Det är mycket som tyder på att det är ett biologiskt vapen som tog sig ut ur labbet.

Jepp, dem muterar snart och kommer å biter dig i arslet.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Avstängd

Hur länge är de som blivit smittade sjuka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Kina mörkar antalet smittade. Det läckte bilder av gator fyllda med lik från de avstängda städerna. Det är mycket som tyder på att det är ett biologiskt vapen som tog sig ut ur labbet.

Ärligt talat... Tro inte på allt du ser på internet. Allt är inte sant bara för att det finns online.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Hellowiener:

Kina mörkar antalet smittade. Det läckte bilder av gator fyllda med lik från de avstängda städerna. Det är mycket som tyder på att det är ett biologiskt vapen som tog sig ut ur labbet.

Hummmm, vart finns dessa läckor? 🤔
Har du några länkar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Detta blir en pandemi och tyvärr smittar man innan symptomen syns.

Den goda nyheten är dödligheten troligtvis är ganska låg och drabbar mest oss som redan är sjuka och predestinerade att dö inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Kina mörkar antalet smittade. Det läckte bilder av gator fyllda med lik från de avstängda städerna. Det är mycket som tyder på att det är ett biologiskt vapen som tog sig ut ur labbet.

Nej, smittan slår bara ut redan sjuka människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Nej, smittan slår bara ut redan sjuka människor.

Säger dom ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Problemet är ju just de 2-14 första dagarna som man kan vara symptomfri men ändå smitta andra.

Är lite skeptisk till att under inkubationstiden så är man smittsam. Visst, detta är ingen vanlig influensa som kommer år efter år där man är som mest smittsam dagen före / samma dag som influensan bryter ut men om det skulle vara så att två dagar efter jag blivit smittad blir jag en vandrande virusspridare utan några symtomer alls så är det kört för hela planeten (kanske inte döden men att bli smittad).
Bara tänka efter, en person sätter sig på ett plan några dagar efter att ha blivit smittad, hostar lätt ut i luften och garanterat i handen för att sedan smeta ut överallt på planet. Poff så har du upp till 200 personer som är i riskzonen att bli virusbärare. Alla som smittas åker sedan till sina destinationer och några dagar senare börjar de smitta sina kollegor / familjemedlemmar / klasskamrater o.s.v.
Totalt omöjligt att skydda ifrån om det krävs så pass lite för att sprida vidare detta virus.

Själv så bor jag inte långt ifrån Rovaniemi där en kines nu bevisat sig bära på smittan, är ju bara frågan om veckor innan den når till samhället jag bor i om det lever upp till scenariot jag nämnde ovanför.
Nå, skulle det vara så pass illa då är det bara hoppas att man blir smittad under första vågen så kanske man blir immun mot skiten innan det muterar som t.ex. H1N1 gjorde efter första världskriget.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Viking
Skrivet av Söderbäck:

Ärligt talat... Tro inte på allt du ser på internet. Allt är inte sant bara för att det finns online.

Skrivet av NordhNet:

Hummmm, vart finns dessa läckor? 🤔
Har du några länkar?

r/woooosh

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ärligt talat... Tro inte på allt du ser på internet. Allt är inte sant bara för att det finns online.

Som Tim Pool uttryckte det.. han var mer benägen att tro slumpmässig @chineseman734 på twitter än det som kommer från officiella källor

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Som Tim Pool uttryckte det.. han var mer benägen att tro slumpmässig @chineseman734 på twitter än det som kommer från officiella källor

Om det handlat om kinesiska regeringen ja, dom har ju mörkat förr men nu är ju halva WHO på plats. Men dom kanske är med på hela den här konspirationen? Slappna av för guds skull

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Det är dock ganska givet att både antal smittade och dödsfall är mycket högre än den officiella siffran, jag menar det kan ju ligga döingar hemma som ingen upptäckt ännu, man kan säkert dubbla de officiella siffrorna utan problem, så kommer man nog närmare hur det ser ut i verkligheten.

En annan fotnot är hur man tänker när man åker tunnelbana eller buss nu, antal nysningar & hostningar, harklingar, man tar verkligen notis och förstår hur snabbt det här skulle spridas om det kom till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är dock ganska givet att både antal smittade och dödsfall är mycket högre än den officiella siffran, jag menar det kan ju ligga döingar hemma som ingen upptäckt ännu, man kan säkert dubbla de officiella siffrorna utan problem, så kommer man nog närmare hur det ser ut i verkligheten.

En annan fotnot är hur man tänker när man åker tunnelbana eller buss nu, antal nysningar & hostningar, harklingar, man tar verkligen notis och förstår hur snabbt det här skulle spridas om det kom till Sverige.

Absolut och det stora problemet är ju att det inte finns någon immunitet för detta virus. Det är till stora delar därför det tas sådana drastiska åtgärdar för att stoppa spridningen. Inget vaccin och ingen immunitet. Hade dom inte gjort dessa åtgärder så hade vi haft en pandemi nu, sen kan det kanske bli det ändå. Men dom gör åtminstone vad dom kan.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Är lite skeptisk till att under inkubationstiden så är man smittsam. Visst, detta är ingen vanlig influensa som kommer år efter år där man är som mest smittsam dagen före / samma dag som influensan bryter ut men om det skulle vara så att två dagar efter jag blivit smittad blir jag en vandrande virusspridare utan några symtomer alls så är det kört för hela planeten (kanske inte döden men att bli smittad).
Bara tänka efter, en person sätter sig på ett plan några dagar efter att ha blivit smittad, hostar lätt ut i luften och garanterat i handen för att sedan smeta ut överallt på planet. Poff så har du upp till 200 personer som är i riskzonen att bli virusbärare. Alla som smittas åker sedan till sina destinationer och några dagar senare börjar de smitta sina kollegor / familjemedlemmar / klasskamrater o.s.v.
Totalt omöjligt att skydda ifrån om det krävs så pass lite för att sprida vidare detta virus.
Själv så bor jag inte långt ifrån Rovaniemi där en kines nu bevisat sig bära på smittan, är ju bara frågan om veckor innan den når till samhället jag bor i om det lever upp till scenariot jag nämnde ovanför.
Nå, skulle det vara så pass illa då är det bara hoppas att man blir smittad under första vågen så kanske man blir immun mot skiten innan det muterar som t.ex. H1N1 gjorde efter första världskriget.

Ja så kanske man kan känna. Men faktum är att det är vanligt att man smittar under en relevant del av inkubationstiden för många sjukdomar. Ett välkänt exempel är HIV som har en inkubationstid på upp till flertalet år. Under nästan hela den tiden kan man föra smittan vidare.
Så det är absolut möjligt att smitta i dagar innan man märker av att man är sjuk. Det i sig är inte märkligt.

Det behöver däremot inte innebära att ett helt plan blir sjuka av att en till synes frisk person bordar ett plan. Hur stor risken är att man smittas är en annan relevant faktor som spelar in spridningen. Om i snitt var hundrade person blir smittad så är det väl en eller två på planet som kan insjukna. Om de är nära nog. Teoretiskt exempel såklart.

Jag vet inte riktigt hur siffrorna ser ut. Det är väl inte helt kartlagt hur infektionsrisken ser ut ännu kanske. Har trots allt inte gått så lång tid sedan utbrottet upptäcktes.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Btw, vanlig influensa dödar ca 400,000 människor årligen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Alla som smittas måste vårdas på sjukhus under isolering. Den svenska vården går ju redan på knäna, hur många extra fall klarar den av? Personalen måste ha totala skyddskläder, hur mycket sådant finns? Efter en enda användning måste kläderna förstöras.
Alla gränser borde redan varit stängda för att ge oss en chans. Nu är det redan försent. Jag har köpt på mig mat, men den räcker bara ett par veckor.