Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Kanske, men det är trevligare om u-länderna utvecklas och skaffar färre barn så är problemet löst.

https://www.bokus.com/bok/9781473637474/factfulness/

Jodå, det kommer säkert att hända...

Skrivet av korvOlle:

Detta kommer utplåna mänskligheten.

Nej, så får du inte säga, det är ju våra CO2-utsläpp som skall göra det! Det har väl Greta ändå lovat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Mothugg mot "bekräftelsen":
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

Citerar Alex Crits-Christoph som skriver ett inlägg lite längre ned:

Mer finns att läsa i länken.

Skrollar man ned och läser kommentarerna så verkar "studien" ryka av amatörmässig pseudoscience och att det inte skulle röra sig om ett biovapen. Massa forskare från världen över som väldigt detaljerat kritiserar bristerna i "studien". Kritiken är oxå så grammatiskt fin och teknisk att inget random betalt troll skulle kunna ha skapat det.

Visst, det är bättre att vi lyssnar på folk här än de som har studerat bio-engineering i 20+ år. Varför besöka en certifierad psykiatriker med 10 års erfarenhet i fältet när du kan prata med random drogmissbrukare på Flashback om hur du skall behandla din ångest?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Permalänk

Coronaviruest i Kina

@prockz: Njaaee, först måste ju ett vaccin tas fram. Detta är ju ett nytt virus och vaccin finns därför inte. Det tar minst ca 6 månader.

Permalänk

Rubriken på denna tråden blir mer och mer inaktuell.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Har du bekräftat att översättningen är korrekt? Jag är ingen kines och känner ingen kines så jag kan inte bekräfta att det är sant eller osant så jag tar det 50/50.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Rubriken på denna tråden blir mer och mer inaktuell.

"Konspirationer om Coronaviruset i Kina"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Har du bekräftat att översättningen är korrekt? Jag är ingen kines och känner ingen kines så jag kan inte bekräfta att det är sant eller osant så jag tar det 50/50.

För allt jag vet så säger hon "Det finns inga Amerikanska styrkor/pansarvagnar" i Irak.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så skriver folk det de läst som att det vore fakta, när väldigt mycket om coronaviruset är fearnews. Är ni intresserade av mer fakta så gjorde /r/AskScience en bra tråd med en FAQ där de svarar på de vanligaste frågorna som t.ex hur det smittar, om andningsmasker fungerar eller ej etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Har du bekräftat att översättningen är korrekt? Jag är ingen kines och känner ingen kines så jag kan inte bekräfta att det är sant eller osant så jag tar det 50/50.

Exakt så, samt att personen i videon kanske inte ens befinner sig i Kina eller är en läkare/sköterska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Exakt så, samt att personen i videon kanske inte ens befinner sig i Kina eller är en läkare/sköterska.

Kanske finns nån Kines här som kan debunka? tror att kommentarerna på videon skulle vara ganska fullt med disclaimers om det hon säger inte är det hon säger?

Sen om hon är där eller inte är en annan fråga, hon ser ut att ha ganska legit utrustning iaf, inget man köper på ica direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Exakt så, samt att personen i videon kanske inte ens befinner sig i Kina eller är en läkare/sköterska.

Jag gjorde en simpel sak. Jag mata in de första engelska fraserna i Google Translate och översatte till kinesiska (traditionell och förenklad) och lyssnade om det ens lät i närheten av vad den engelska texten påstod att personen sa vilket det inte gjorde. Korta enkla fraser skall kunna översättas utan problem vilket de inte gjorde i detta fall.

Inte ens "Dear everyone" blev rätt översatt när man lyssnade på ljudet. = Fake Captions.

https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=en&tl...!

Detta kan lika gärna vara en industriarbetare från var som helst med pålagt kinesiskt tal.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag gjorde en simpel sak. Jag mata in de första engelska fraserna i Google Translate och översatte till kinesiska (traditionell och förenklad) och lyssnade om det ens lät i närheten av vad den engelska texten påstod att personen sa vilket det inte gjorde. Korta enkla fraser skall kunna översättas utan problem vilket de inte gjorde i detta fall.

Inte ens "Dear everyone" blev rätt översatt när man lyssnade på ljudet. = Fake Captions.

https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=en&tl...!

Detta kan lika gärna vara en industriarbetare från var som helst med pålagt kinesiskt tal.

Även om jag instämmer i din skepsis att översättningen är korrekt så måste det påpekas att Google Translate inte alltid har rätt (även för korta meningar). Dessutom så finns det många språk i Kina även om hon mest troligt talar Mandarin men kan även ha någon dialekt av det språket.

Permalänk
Avstängd

Att försöka "debunka" videon via att försöka skriva in det hon säger i google translate tyder på en viss desperation imo. I ett land med tusentals dialekter och två helt olika språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jodå, det kommer säkert att hända...

Nej, så får du inte säga, det är ju våra CO2-utsläpp som skall göra det! Det har väl Greta ändå lovat?

Det har hänt och händer just nu, fortare än någonsin förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dredd: Det är ändå ett försök i att leta sanningen så ska inte förkasta hans gärning mer än nödvändigt. Dock var väl slutsatsen bristande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du bekräftat att översättningen är korrekt? Jag är ingen kines och känner ingen kines så jag kan inte bekräfta att det är sant eller osant så jag tar det 50/50.

Skrivet av korvOlle:

Exakt så, samt att personen i videon kanske inte ens befinner sig i Kina eller är en läkare/sköterska.

Skrivet av Dredd:

Kanske finns nån Kines här som kan debunka? tror att kommentarerna på videon skulle vara ganska fullt med disclaimers om det hon säger inte är det hon säger?

Sen om hon är där eller inte är en annan fråga, hon ser ut att ha ganska legit utrustning iaf, inget man köper på ica direkt.

Skrivet av AplAy:

Jag gjorde en simpel sak. Jag mata in de första engelska fraserna i Google Translate och översatte till kinesiska (traditionell och förenklad) och lyssnade om det ens lät i närheten av vad den engelska texten påstod att personen sa vilket det inte gjorde. Korta enkla fraser skall kunna översättas utan problem vilket de inte gjorde i detta fall.

Inte ens "Dear everyone" blev rätt översatt när man lyssnade på ljudet. = Fake Captions.

https://translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=en&tl...!

Detta kan lika gärna vara en industriarbetare från var som helst med pålagt kinesiskt tal.

Skrivet av jJnte:

Även om jag instämmer i din skepsis att översättningen är korrekt så måste det påpekas att Google Translate inte alltid har rätt (även för korta meningar). Dessutom så finns det många språk i Kina även om hon mest troligt talar Mandarin men kan även ha någon dialekt av det språket.

Har precis frågat min mor (som är kines) om översättningen stämmer. Hon säger att översättningen stämmer till stort, men att personen till och med säger att 90 000 redan är döda och inte bara infekterade.

Det låter för galet för att vara sant, så jag tippar på att det är en random kines som hittar på bara för att skrämma, men översättningen är som sagt enligt min kinesiska mor i stort korrekt

Eftersom jag själv tyvärr inte kan kinesiska så kan jag inte bekräfta det själv, det skulle också kunna vara så att min mor missförstår dialekten eller liknande, så någon annan som kan kinesiska får jättegärna lyssna själva och komma med svar

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Ja 90000 döda låter som en allt för hög siffra. Men infekterade i samma storleksordning är nog inte allt för osannolikt. Det är i samma magnitud som denna artikel prognoserade:

The Lancet, Nowcasting and forecasting the potential domestic and international spread of the 2019-nCoV outbreak originating in Wuhan, China: a modelling study

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Har precis frågat min mor (som är kines) om översättningen stämmer. Hon säger att översättningen stämmer till stort, men att personen till och med säger att 90 000 redan är döda och inte bara infekterade.

Det låter för galet för att vara sant, så jag tippar på att det är en random kines som hittar på bara för att skrämma, men översättningen är som sagt enligt min kinesiska mor i stort korrekt

Eftersom jag själv tyvärr inte kan kinesiska så kan jag inte bekräfta det själv, det skulle också kunna vara så att min mor missförstår dialekten eller liknande, så någon annan som kan kinesiska får jättegärna lyssna själva och komma med svar

Om det finns klipp på folk som ligger döda och andra som ligger och skakar samt att denna översättning stämmer.

Hur kan detta fejkas? Inte riktat åt dig utan, är rent av nyfiken, detta ser mycket värre ut än en vanlig feber.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=pN6R3Pys8IY
2:10 // Viruset snart i Afrika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Om det finns klipp på folk som ligger döda och andra som ligger och skakar samt att denna översättning stämmer.

Hur kan detta fejkas? Inte riktat åt dig utan, är rent av nyfiken, detta ser mycket värre ut än en vanlig feber.

Det är väldigt få som behandlar detta som en "vanlig feber", de flesta är överens om att det är ett extremt allvarligt virus

Att fejka ett sånt här klipp är ju hur enkelt som helst. Jag kan nog ganska lätt betala en random kines några tusen kronor och be dem göra en liknande video där de säger att X antal är döda eller infekterade. Konstigare än så behöver det inte vara. Den här videon kan absolut vara sann, men den kan också absolut vara fejkad. Jag skulle luta åt att den är fejkad då 90 000 döda låter alldeles för mycket för att vara rimligt.

Den som lever får se
Om videon är fejk eller sann kommer vi säkert få reda på i framtiden då det nog är nära på omöjligt att dölja 90 000 döda. Samt att denna videon postades på Youtube för en vecka sedan, så om det var 90 000 då är det ju isåfall många fler nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är väldigt få som behandlar detta som en "vanlig feber", de flesta är överens om att det är ett extremt allvarligt virus

Att fejka ett sånt här klipp är ju hur enkelt som helst. Jag kan nog ganska lätt betala en random kines några tusen kronor och be dem göra en liknande video där de säger att X antal är döda eller infekterade. Konstigare än så behöver det inte vara. Den här videon kan absolut vara sann, men den kan också absolut vara fejkad. Jag skulle luta åt att den är fejkad då 90 000 döda låter alldeles för mycket för att vara rimligt.

Den som lever får se
Om videon är fejk eller sann kommer vi säkert få reda på i framtiden då det nog är nära på omöjligt att dölja 90 000 döda. Samt att denna videon postades på Youtube för en vecka sedan, så om det var 90 000 då är det ju isåfall många fler nu.

Videon där kvinnan talar om antalet infekterade är en sak. Jag syftade på de läckta klippen på sidan innan där folk ligger döda lite överallt och ligger och skakar i karantän.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Videon där kvinnan talar om antalet infekterade är en sak. Jag syftade på de läckta klippen på sidan innan där folk ligger döda lite överallt och ligger och skakar i karantän.

De har jag varken sett eller sagt något om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PatrickP:

De har jag varken sett eller sagt något om

Tror det är den här han menar

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7930875/Footage-coro...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, missade det!

Permalänk
Medlem

Hej och välkomna till Flashback. Ta er samman nu. Skulle hela världen vara med och mörka tror ni? Kina har ju släppt in varenda WHO anställd och även andra som vill hjälpa till. Det är sånna här videoklipp och spekulationer som skapar oro och panik helt i onödan.

Daily mail är dessutom kända för att vara en skvallerblaska och ingen seriös tidning.

Hellowiener och Dredd har varit här och trollat sen starten av tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Tack så mycket, missade det!

Syftade som sagt på dessa som även finns länkade på sidan innan innan.

https://www.liveleak.com/view?t=uARzb_1580542019&fbclid=IwAR0...

https://www.liveleak.com/view?t=DUDN_1580431941&fbclid=IwAR1i...

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Hej och välkomna till Flashback. Ta er samman nu. Skulle hela världen vara med och mörka tror ni? Kina har ju släppt in varenda WHO anställd och även andra som vill hjälpa till. Det är sånna här videoklipp och spekulationer som skapar oro och panik helt i onödan.

Daily mail är dessutom kända för att vara en skvallerblaska och ingen seriös tidning.

Hellowiener och Dredd har varit här och trollat sen starten av tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Trolla och Trolla.

När Kina satte 50-60 miljoner människor i karantän så förstod man ändå att det här var på riktigt. Inte ens en B-Films manus författare kunde nog komma på det manuset.

Att folk droppar som flugor ute i gatorna är nog överdrivet, det här är nog som en mer dödlig och spridlig version av en vanlig influensa.

Vi kommer nog inte få full insikt om det här innan ett land i väst är drabbat på allvar, att Kinas regering INTE skulle mörka saker och ting ser jag som ganska otroligt dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PatrickP:

Det är väldigt få som behandlar detta som en "vanlig feber", de flesta är överens om att det är ett extremt allvarligt virus

Att fejka ett sånt här klipp är ju hur enkelt som helst. Jag kan nog ganska lätt betala en random kines några tusen kronor och be dem göra en liknande video där de säger att X antal är döda eller infekterade. Konstigare än så behöver det inte vara. Den här videon kan absolut vara sann, men den kan också absolut vara fejkad. Jag skulle luta åt att den är fejkad då 90 000 döda låter alldeles för mycket för att vara rimligt.

Den som lever får se
Om videon är fejk eller sann kommer vi säkert få reda på i framtiden då det nog är nära på omöjligt att dölja 90 000 döda. Samt att denna videon postades på Youtube för en vecka sedan, så om det var 90 000 då är det ju isåfall många fler nu.

Exakt, för extrapoleringen av det skulle vara att viruset är kraftfullare och aggressivare än vad det faktiskt verkar vara med de rapporteringar i länder utanför Kina. Sedan angående kineser som ligga döda (eller fulla+däckade(?)) här och var kan ju lika gärna vara överarbetade kineser, eller bara väldigt gamla och svaga(!), och därmed helt irrelevanta klipp som slagits ihop.

Min tanke är att om det verkligen är så dödligt och kraftfullt som videon vill få det att framstå så bör vi se på flera dödsfall inom mycket kort utanför Kina vilket inte verkar ha rapporterats varav vi kan utgå från att rapporteringen utanför Kina är mer pålitlig än Kinas egen rapportering.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Trolla och Trolla.

När Kina satte 50-60 miljoner människor i karantän så förstod man ändå att det här var på riktigt. Inte ens en B-Films manus författare kunde nog komma på det manuset.

Att folk droppar som flugor ute i gatorna är nog överdrivet, det här är nog som en mer dödlig och spridlig version av en vanlig influensa.

Vi kommer nog inte få full insikt om det här innan ett land i väst är drabbat på allvar, att Kinas regering INTE skulle mörka saker och ting ser jag som ganska otroligt dock.

Ja det låter mer rimligt. Vi får väl se. Tycker bara inte att länkar till skvallertidningar och andra sidor med fake filmer hjälper någon. Snarare får folk att få panik i onödan. Klart det är allvarigt. Men att folk skulle ligga och spy blod eller skaka som ur en skräckfilm blir bara löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar