Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man är förkyld har feber och visar lite Coronasympton etc så bör man såklart hålla sig borta från folk. Man är ändå lite nyfiken på om det är Corona man har eller vanlig förkylning, men Corona har väl blivit så vanligt så man framstår som en ... om man ringer till vårdcentralen för att göra ett PCR-prov?
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/lungor-...

Det är en sak om man upplever några extrema problem, men är det typ som en vanlig förkyllning som man har haft minst 1 gång per år..

När jag googlar så är den mesta information från i våras och då var det mer extremt med masstester.

Här i kungälv har en vårdcentral drop-in mellan 14-15 varje vardag för test, vet inte om det finns i resten av regionen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Här i kungälv har en vårdcentral drop-in mellan 14-15 varje vardag för test, vet inte om det finns i resten av regionen?

Det gör det inte. Det är olika på alla ställen så man får kolla upp hur det ser ut på den ort där man bor.

Permalänk
Avstängd

Det är lite problematiskt med reglerna kring testning tycker jag. Min son började hosta en del förra veckan och vi har förstås varit hemma sedan dess. Men han har inga andra symptom och vi har inte fått några symptom heller. Men eftersom staten/regionen (?) inte testar barn under en viss ålder så kan vi inte ta reda på vad det är. Enligt riktlinjerna så kan barn med symptom, så länge de inte är allvarliga eller blir värre, gå tillbaka till förskolan eller skolan efter en vecka men förskolans regler säger ju inget om det utan bara symptomfri i 48 timmar. Det kanske går att förklara detta för pedagogerna på förskolan men övriga föräldrar kanske inte är så förstående till en unge som får värsta hostattacken liksom. Och jag vet inte om det är en så bra idé, man kan ju ha hyfsat milda symptom i en vecka som sen verkar försvinna varpå de kommer tillbaka mycket värre. Men det är inte så lätt att sitta hemma med en jättepigg unge vecka ut och vecka in liksom, och det känns som om han förlorar mycket när han inte får träffa andra barn och så.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag trodde alla regioner hade någon form av självtestning man kunde få göra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

@snajk: Jag trodde alla regioner hade någon form av självtestning man kunde få göra.

Barn testas från förskoleklass, vilket alltså är 6 år, enligt rekommendationen. Men många regioner börjar testning ännu högre upp i åldrarna. Här är det dock förskoleklass som gäller, men det hjälper inte mig och min fyraåring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Barn testas från förskoleklass, vilket alltså är 6 år, enligt rekommendationen. Men många regioner börjar testning ännu högre upp i åldrarna. Här är det dock förskoleklass som gäller, men det hjälper inte mig och min fyraåring.

Hur skulle ett positivt eller negativt provsvar hjälpa dig och din fyraåring?
Genuint nyfiken, sålänge han är sjuk ska han va hemma oavsett om det är influensa eller magsjuka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lite problematiskt med reglerna kring testning tycker jag. Min son började hosta en del förra veckan och vi har förstås varit hemma sedan dess. Men han har inga andra symptom och vi har inte fått några symptom heller. Men eftersom staten/regionen (?) inte testar barn under en viss ålder så kan vi inte ta reda på vad det är. Enligt riktlinjerna så kan barn med symptom, så länge de inte är allvarliga eller blir värre, gå tillbaka till förskolan eller skolan efter en vecka men förskolans regler säger ju inget om det utan bara symptomfri i 48 timmar. Det kanske går att förklara detta för pedagogerna på förskolan men övriga föräldrar kanske inte är så förstående till en unge som får värsta hostattacken liksom. Och jag vet inte om det är en så bra idé, man kan ju ha hyfsat milda symptom i en vecka som sen verkar försvinna varpå de kommer tillbaka mycket värre. Men det är inte så lätt att sitta hemma med en jättepigg unge vecka ut och vecka in liksom, och det känns som om han förlorar mycket när han inte får träffa andra barn och så.

Om han fortfarande hostar så är han väl inte symptomfri eller?
Och har han inte hostat på 48 timmar så borde ha inte börja hosta bara för att han efter de 48 timmarna kommer tillbaka till förskolan.

"Och jag vet inte om det är en så bra idé, man kan ju ha hyfsat milda symptom i en vecka som sen verkar försvinna varpå de kommer tillbaka mycket värre. "
Det där är vad jag kan komma ihåg äldre som det ha hänt så och inte barn. Så det där behöver du inte oroa dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hur skulle ett positivt eller negativt provsvar hjälpa dig och din fyraåring?
Genuint nyfiken, sålänge han är sjuk ska han va hemma oavsett om det är influensa eller magsjuka?

Varför ska någon testas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför ska någon testas?

Exakt, fortfarande inte fått nått vettigt på den frågan
Förstår ju att sjukhus vill testa för att kunna prioritera och fördela men allmämheten fattar jag verkligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Exakt, fortfarande inte fått nått vettigt på den frågan
Förstår ju att sjukhus vill testa för att kunna prioritera och fördela men allmämheten fattar jag verkligen inte

För att veta om man har/haft covid?
Vet man att man har haft det via ett prov har man antikroppar och är därmed immun. Sen kan man i princip skita i pandemin.(förhoppningsvis) Skrev lite förhastat. Naturligtvis ska man sköta handtvätt etc.
Det underlättar när man ska träffa äldre etc. så finns väl en jädrans massa anledningar att testa sej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

För att veta om man har/haft covid?
Vet man att man har haft det via ett prov har man antikroppar och är därmed immun. Sen kan man i princip skita i pandemin.(förhoppningsvis)
Då behöver man inte vara orolig att träffa äldre etc. så finns väl en jädrans massa anledningar att testa sej?

Så om du vart i affären och dragit på dig massa virus sen åker du direkt till en äldre släkting och kramar denne, låter ju smart...
Vet att bianca ingrosso drog nån sån när hon var och festade nånstanns, vart ett jäkla liv efter det. Så skita i det kan man nog inte
Sen kommer du säkert säga att du duschar och tvättar och spritar dig innan du åker och hälsar på äldre om du har antikroppar, men vet du vad det kan du göra ändå

Antikroppstest ska göras efter tillfrisknande...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av coopish:

Vet man att man har haft det via ett prov har man antikroppar och är därmed immun. Sen kan man i princip skita i pandemin.(förhoppningsvis)
Då behöver man inte vara orolig att träffa äldre etc. så finns väl en jädrans massa anledningar att testa sej?

Det smittar inte enbart via luft. T.ex. du skakar hand med din gamle far som sen kliar sig i ögat = du inkasserar arvet i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Så om du vart i affären och dragit på dig massa virus sen åker du direkt till en äldre släkting och kramar denne, låter ju smart...
Vet att bianca ingrosso drog nån sån när hon var och festade nånstanns, vart ett jäkla liv efter det. Så skita i det kan man nog inte
Sen kommer du säkert säga att du duschar och tvättar och spritar dig innan du åker och hälsar på äldre om du har antikroppar, men vet du vad det kan du göra ändå

Antikroppstest ska göras efter tillfrisknande...

Ja jag överdrev kanske lite, man ska naturligtvis fortfarande sköta handtvätt osv. men det finns iaf många fördelar med ett test.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Hur skulle ett positivt eller negativt provsvar hjälpa dig och din fyraåring?
Genuint nyfiken, sålänge han är sjuk ska han va hemma oavsett om det är influensa eller magsjuka?

Ett förkylt men piggt barn som inte har feber, är för trött eller så kan gå till förskolan och förkylning smittar inte efter ett par dagar oavsett om man har symptom eller inte. Men är det Corona så är det ju bra mycket värre och då bör man vara hemma, helst till barnet är helt symptomfritt i 48 timmar men riktlinjerna säger också att det är ok efter en veckas milda symptom.

Men även utanför förskolan så finns det ju fördelar med att veta: Kan vi leka med andra barn, kan han följa med och handla, kan han besöka äldre släktingar eller till och med passas av dem? Tjejens föräldrar och min farsa har hjälpt oss en hel del med barnpassning tidigare, inte längre perioder men typ hämta på förskolan och passa några timmar en gång i veckan eller så, så tjejen och jag får lite tid att fixa saker, städa, bråka eller annat som inte är så lätt med barn med. Men alla de hör till riskgrupper så ganska länge nu har vi inte haft någon form av passning alls utöver förskola när han har varit helt frisk, vilket inte är så ofta då små barn är förkylda typ hela tiden. Tillsammans med hemarbete och social distansering så har det minst sagt varit ett ganska intensivt år.

Skrivet av ToddTheOdd:

Om han fortfarande hostar så är han väl inte symptomfri eller?
Och har han inte hostat på 48 timmar så borde ha inte börja hosta bara för att han efter de 48 timmarna kommer tillbaka till förskolan.

Nej han är inte symptomfri, men om det är en vanlig förkylning så hade han ju varit tillräckligt frisk för att gå till förskolan då han inte har feber, är allmänt trött eller har svårt att andas, och för att han har haft symptom mer än några dagar.

Citat:

"Och jag vet inte om det är en så bra idé, man kan ju ha hyfsat milda symptom i en vecka som sen verkar försvinna varpå de kommer tillbaka mycket värre. "
Det där är vad jag kan komma ihåg äldre som det ha hänt så och inte barn. Så det där behöver du inte oroa dig för.

Det har jag inte hört, men är det så är det ju bra. Men fortfarande så gäller ju hosta - stanna hemma, enligt förskolan. För några veckor sedan fick vi hämta honom för att han nös på förskolan trots att nysning i sig inte är ett tecken på Corona, och han har nyst emellanåt hela sommaren typ, men vi var hemma en vecka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Ja jag överdrev kanske lite, man ska naturligtvis fortfarande sköta handtvätt osv. men det finns iaf många fördelar med ett test.

Nämn gärna några

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nämn gärna några

Ja ett barn kan komma tillbaka snabbare till skolan om det visar sej att det inte är covid?

En arbetsplats kanske kan vidta åtgärder om det vissar sej att en anställd är sjuk? Så dom kan smittspåra eller vidta andra åtgärder?

Permalänk
Medlem

@snajk: vet inte om du missat det men är du/din son sjuka så ska man stanna hemma, annars riskerar du att utsätta andra föräldrar för samma procedur som du nu tycker är så jobbigt

Många verkar glömma att alla dessa test ska betalas av någon och tillslut på ett eller annat vis så tenderar det att hamna på skattebetalarna.

Permalänk
Medlem

@coopish: se svaret till snajk ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

@coopish: se svaret till snajk ovan

Om det visar sej vara en vanlig förkylning kan man oftast återgå till jobb eller skola efter ett 2-3 dagar, är det covid ska man väl stanna hemma betydligt längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Om det visar sej vara en vanlig förkylning kan man oftast återgå till jobb eller skola efter ett 2-3 dagar, är det covid ska man väl stanna hemma betydligt längre?

har hört 48 timmar efter första symtomfria dag oavsett sjukdom, precis som det varit med magsjuka i alla år! I början av pandemin tror jag dom sa 48 timmer efter första symptomfria dagen eller 2 veckor från första symptom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

@snajk: vet inte om du missat det men är du/din son sjuka så ska man stanna hemma, annars riskerar du att utsätta andra föräldrar för samma procedur som du nu tycker är så jobbigt

Hade man testat barn så hade det inte varit så jobbigt.

Citat:

Många verkar glömma att alla dessa test ska betalas av någon och tillslut på ett eller annat vis så tenderar det att hamna på skattebetalarna.

Men vad är kostnaden för test jämfört med att föräldrar får stanna hemma från jobbet typ varannan vecka (för nu i förkylningstider så är det ungefär så ofta barn blir förkylda)? Hade vi följt råden, både från FHM och förskolan, superstrikt så hade sonen inte varit på förskolan en enda dag hittills denna hösten och sannolikt inte heller något under i alla fall maj och juni och jag känner flera föräldrar som har haft det så i perioder, tre månader VAB i sträck liksom, där snackar vi kostnader för samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

@snajk: vet inte om du missat det men är du/din son sjuka så ska man stanna hemma, annars riskerar du att utsätta andra föräldrar för samma procedur som du nu tycker är så jobbigt

Många verkar glömma att alla dessa test ska betalas av någon och tillslut på ett eller annat vis så tenderar det att hamna på skattebetalarna.

Dock är det ganska dyrt att ha föräldrar hemma som får betalt av försäkringskassan plus att skatten blir lägre i och med lägre inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Dock är det ganska dyrt att ha föräldrar hemma som får betalt av försäkringskassan plus att skatten blir lägre i och med lägre inkomst.

Har själv sett hur det ser ut på mina barns förskola 4 barn av 18 på plats, antagligen för att någon lämnade ett barn som var lite snorig. Om en förälder stannar hemma när barnet är sjukt så behöver inte resterande föräldrar vara hemma, måste vara bättre att en/två är hemma än att 14 är hemma som i detta fallet. (är själv hemma med barnen då var lite småsnorig i helgen, helt symptomfri sen i söndags).

Och lämnar du ditt barn lite snuvigt med ett papper att det inte är corona och resterande barn blir sjuka så måste alla andra barn testas för att utesluta corona, sen måste alla föräldrar som blir snuviga testas för att utesluta corona.... ringar på vattnet så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hade man testat barn så hade det inte varit så jobbigt.
Men vad är kostnaden för test jämfört med att föräldrar får stanna hemma från jobbet typ varannan vecka (för nu i förkylningstider så är det ungefär så ofta barn blir förkylda)? Hade vi följt råden, både från FHM och förskolan, superstrikt så hade sonen inte varit på förskolan en enda dag hittills denna hösten och sannolikt inte heller något under i alla fall maj och juni och jag känner flera föräldrar som har haft det så i perioder, tre månader VAB i sträck liksom, där snackar vi kostnader för samhället.

det slutar inte vid ett test! läs svaret ovan och försök tänka ett steg till, om du lämnar ett barn så KAN det växa till enormt många sjukdagar och test som måste tas, även om det inte är corona

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

det slutar inte vid ett test! läs svaret ovan och försök tänka ett steg till, om du lämnar ett barn så KAN det växa till enormt många sjukdagar och test som måste tas, även om det inte är corona

Men barn blir förkylda, varken social distansering eller överdriven hygien verkar ha hjälpt detta, alltså har den enorma mängden VAB vi ser nu inte så mycket att göra med Corona utan med den sänkta gränsen för när ett barn räknas som sjukt och den höjda gränsen för när ett barn räknas som friskt. Hade det funnits tester lättillgängligt för barn, så att föräldrar testade sina barn kort efter att de visar förkylningssymptom, så hade man i stor utsträckning kunnat återgå till tidigare rutiner och därmed fått ner vabbandet på mer normala nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men barn blir förkylda, varken social distansering eller överdriven hygien verkar ha hjälpt detta, alltså har den enorma mängden VAB vi ser nu inte så mycket att göra med Corona utan med den sänkta gränsen för när ett barn räknas som sjukt och den höjda gränsen för när ett barn räknas som friskt. Hade det funnits tester lättillgängligt för barn, så att föräldrar testade sina barn kort efter att de visar förkylningssymptom, så hade man i stor utsträckning kunnat återgå till tidigare rutiner och därmed fått ner vabbandet på mer normala nivåer.

Håller med helt,och som du vet när du har småbarn så blir dom inte snoriga en gång under hösten, så tror du ett test är lösningen, eller kanske att barnen helt enkelt får vara lite snoriga på förskolan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Håller med helt,och som du vet när du har småbarn så blir dom inte snoriga en gång under hösten, så tror du ett test är lösningen, eller kanske att barnen helt enkelt får vara lite snoriga på förskolan?

Eftersom snuva och nysningar inte är några vanliga symptom på Covid 19 så tycker jag att man borde kunna gå till förskolan med det utan test, men det är inte jag som bestämmer och således lär det behövas ett testresultat för få gå dit. Hosta däremot är ett vanligt symptom så då hade test uppskattats även om man släppte tankarna på snuva och nysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eftersom snuva och nysningar inte är några vanliga symptom på Covid 19 så tycker jag att man borde kunna gå till förskolan med det utan test, men det är inte jag som bestämmer och således lär det behövas ett testresultat för få gå dit. Hosta däremot är ett vanligt symptom så då hade test uppskattats även om man släppte tankarna på snuva och nysningar.

Bara för att ditt barn inte har corona och får va på dagis så kan ditt barn smitta alla andra barn med en förkylning så dom måste ta tester för att också få va på dagis och deras föräldrar måste va hemma och ta hand om dom tills testresultatet har kommit. Måste va bättre att du stannar hemma nån dag extra tills ditt barn är friskt än att alla andra också ska vara hemma, eller är det nått jag missar?

Ser inte hur testen i sig kan vara det som gör det bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Bara för att ditt barn inte har corona och får va på dagis så kan ditt barn smitta alla andra barn med en förkylning så dom måste ta tester för att också få va på dagis och deras föräldrar måste va hemma och ta hand om dom tills testresultatet har kommit. Måste va bättre att du stannar hemma nån dag extra tills ditt barn är friskt än att alla andra också ska vara hemma, eller är det nått jag missar?

Ser inte hur testen i sig kan vara det som gör det bättre eller sämre.

Eftersom du har skyldighet att meddela och smittspåra dina nära kontakter, arbetsplats, familj om du har covid så är det väl bra att testa sej så man vet att det är covid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Eftersom du har skyldighet att meddela och smittspåra dina nära kontakter, arbetsplats, familj om du har covid så är det väl bra att testa sej så man vet att det är covid?

Räcker väl lika gott och ringa och säga att man är sjuk? Samma spelregler oavsett sjukdom idag ändå, om du är sjuk stanna hemma

Det tillför ju liksom ingenting alls att veta att man har corona, i mitt tycke är de en ren politisk grej att dom håller på med tester, tack gode gud lyssnade dom inte när vänstermedia fick för sig att alla skulle ha mask....