Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Varför säger denna hemsida att Sverige skall få en exponentiell ökning av fall från och med 1:a september i år om maskanvändning INTE blir universalt?: https://covid19.healthdata.org/sweden

Gröna linjen visar projektion för hur det bör bli om alla bär mask medan röda påstår vad som händer om mandaten lättas. Sverige jämfört med andra länder har väl haft relativt "lätta mandat"?

Mest är jag nyfiken över vad som skall börja hända från och med 1:a september i år. Är projektionen att då börjar folk verkligen tröttna å alla mandat och börja leva igen som om COVID-19 aldrig inträffat?

Oroad över detta, men inte pga av masker, utan att man inte ser barn som drivande i pandemin, trots att vi nu vet att de inte blir så sjuka, men har 10-170% högre koncentration av viruset i övre luftvägarna.

Kul när så många i släkten arbetar som lärare, och i förskolan. Datumet stämmer rätt bra med skolstarten med. :\ Man får hoppas på att går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Oroad över detta, men inte pga av masker, utan att man inte ser barn som drivande i pandemin, trots att vi nu vet att de inte blir så sjuka, men har 10-170% högre koncentration av viruset i övre luftvägarna.

Kul när så många i släkten arbetar som lärare, och i förskolan. Datumet stämmer rätt bra med skolstarten med. :\ Man får hoppas på att går bra.

Behöver nog inte oroa dig. Som jag förstått det har lärarna inte drabbats hårdare än andra yrkesgrupper under våren så vi får hoppas det håller i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Lite underligt att det inte varit ännu fler varsel i Coronans spår? Frågan är när de verkliga "varselvågorna" kommer och hur detta kommer slå på samhället, ekonomi samt människorna både i Sverige samt resten av världen? Ett tydligt tecken nyligen är att antal sökande till Universiteten gick upp enormt i jämförelse med HT2019.

Väldigt, väldigt svårt att tro att det inte kommer betydligt fler varsel.

Jag blev varslad i början av detta elände men fick behålla jobbet som tur är. Jag hade uppsägningstid på 4 månader. När jag hade 3 månader kvar hade 2st före mig på LAS listan slutat så min uppsägningen hävdes.

Jobbar på färja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Jag blev varslad i början av detta elände men fick behålla jobbet som tur är. Jag hade uppsägningstid på 4 månader. När jag hade 3 månader kvar hade 2st före mig på LAS listan slutat så min uppsägningen hävdes.

Jobbar på färja.

Härligt, skönt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Behöver nog inte oroa dig. Som jag förstått det har lärarna inte drabbats hårdare än andra yrkesgrupper under våren så vi får hoppas det håller i sig.

Statistik går att städa hursomhelst, värt att notera under pågående pandemi.

Det är vad som sägs, lärar facken noterade högre sjukfrånvaro i våras, högre frånvaro bland lärare i grundskolan än på gymnasiet, högst ibland förskolepersonal.. :\ Naturligtvis bakade FHM ihop alla grupper, även högskole lärare, vilket ger skev statistik. Trots Skolverkets direktiv om att lärare inte ska dubbelarbeta under corona-pandemin, tvingas en tredjedel av lärarna leverera extralektioner åt frånvarande elever. För 8 av 10 lågstadielärare ökar arbetsbelastningen. En dryg tredjedel av förskollärarna sköter all extrastädning under covid-19 själva. Nära hälften måste fortfarande vara på plats under fysiska personalmöten.

Tror man gör så för att lugna ifrån FHM's sida, eftersom det är ytterst svårt att göra något om vi ska ha ett öppet samhälle, men, om det är fallerande, kommer det ju märkas igen.

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Statistik går att städa hursomhelst, värt att notera under pågående pandemi.

Det är vad som sägs, lärar facken noterade högre sjukfrånvaro i våras, högre frånvaro bland lärare i grundskolan än på gymnasiet, högst ibland förskolepersonal.. :\ Naturligtvis bakade FHM ihop alla grupper, även högskole lärare, vilket ger skev statistik. Trots Skolverkets direktiv om att lärare inte ska dubbelarbeta under corona-pandemin, tvingas en tredjedel av lärarna leverera extralektioner åt frånvarande elever. För 8 av 10 lågstadielärare ökar arbetsbelastningen. En dryg tredjedel av förskollärarna sköter all extrastädning under covid-19 själva. Nära hälften måste fortfarande vara på plats under fysiska personalmöten.

Tror man gör så för att lugna ifrån FHM's sida, eftersom det är ytterst svårt att göra något om vi ska ha ett öppet samhälle, men, om det är fallerande, kommer det ju märkas igen.

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-...

Å andra sidan ska man stanna hemma vid minsta lilla förkylning. Sjukfrånvaron gick upp överallt på grund av det. Gissar att fler förkylningar går bland mindre barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan ska man stanna hemma vid minsta lilla förkylning. Sjukfrånvaron gick upp överallt på grund av det. Gissar att fler förkylningar går bland mindre barn.

Sen hade vi en andel som stannade hemma ”sjuka” för att de var oroliga för att bli smittade, finns nog anledning att tro att den andelen var större bland yrkesgrupper som inte har möjlighet att arbeta hemifrån (t.ex. lärare i grundskolan).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Sverige ligger ju "bara" på en överdödlighet av 500 invånare mellan vecka 1 och 30.
Eller 740 om vi utgår från vecka 11 när dödstalen började öka.

Varifrån kommer siffrorna 500 och 740? Tycker det låter misstänkt lågt.

Permalänk
Medlem

Den här pandemin har varit oerhört ekonomiskt lukrativ för mig. Hade jag aldrig kunnat tänka mig för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det är vad som sägs, lärar facken noterade högre sjukfrånvaro i våras, högre frånvaro bland lärare i grundskolan än på gymnasiet, högst ibland förskolepersonal.. :\ Naturligtvis bakade FHM ihop alla grupper, även högskole lärare, vilket ger skev statistik.

Absolut var det högre sjukfrånvaro i våras jämfört med tidigare år, men det är ju precis i sin ordning. Om en borttagen karensdag i kombination med starka uppmaningar om att stanna hemma vid minsta symptom inte gjorde att folk stannade hemma i högre grad vore det ju jättekonstigt. Vad det gäller den relativa sjukfrånvaron mellan yrkesgrupper så är det nog den relativa ökningen som är intressant, och hur signifikant den är.

Jag hoppas detta med att stanna hemma vid minsta symptom blir något som håller i sig, man har ju sett hur det hjälpt för säsongsinfluensan och vinterkräksjukan och hjälper nog rent allmänt att hålla smittsamma sjukdomar nere till vardags också (även när det inte är pandemi).

Jag vet inte vad du menar med att FHM bakade ihop alla lärargrupper. Om du tittar på FHMs rapport om förekomsten av covid-19 bland olika yrkesgrupper (PDF), för det är väl den rapporten du hänvisar till, så ser du i tabell 2 uppdelning på gymnasielärare, grundskollärare, fritidspedagoger, förskollärare, barnskötare etc. Samtliga grupper har relativ risk mellan 0,7 och 1,1 där 1 motsvarar smittorisk i snitt och de som är mest utsatta (taxiförare) har 4,8.

Skrivet av anon173292:

Trots Skolverkets direktiv om att lärare inte ska dubbelarbeta under corona-pandemin, tvingas en tredjedel av lärarna leverera extralektioner åt frånvarande elever. För 8 av 10 lågstadielärare ökar arbetsbelastningen. En dryg tredjedel av förskollärarna sköter all extrastädning under covid-19 själva. Nära hälften måste fortfarande vara på plats under fysiska personalmöten.

Ja, lärare tillhör en grupp som fått hugga i extra mycket under pandemin, men det är förstås inte unikt. De har åtminstone inte behövt oroa sig för att bli av med sina jobb. Lärares arbetsbelastning känns dock som en fråga som är separat från deras risk för att bli smittade.

Skrivet av anon173292:

Tror man gör så för att lugna ifrån FHM's sida, eftersom det är ytterst svårt att göra något om vi ska ha ett öppet samhälle, men, om det är fallerande, kommer det ju märkas igen. https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-...

Du menar att man medvetet far med osanning från FHMs sida, det låter lite konspiratoriskt och inget jag tror på. Jag har dessutom svårt att se vad de skulla ha att vinna på det. Invändningarna i artikeln du länkar till är inte speciellt starka. "Går inte att räkna på det sättet" - jo, det kan man visst. "Väldigt få fall för underlag" - nej, det är det inte alls. Det känns mer som svepskäl till att försöka tvinga data till att anpassa sig till deras förutfattade meningar.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att dina lärarbekanta behöver oroa sig mer än någon annan inför hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Varifrån kommer siffrorna 500 och 740? Tycker det låter misstänkt lågt.

Från scb. Flik 5.
Summerade 2020 och räknade bort motsvarande veckor får 2015-2019 snittet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Från scb. Flik 5.
Summerade 2020 och räknade bort motsvarande veckor får 2015-2019 snittet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

Tabell 5 är lätt att misstolka, den visar genomsnittligt antal döda per dag, alltså inte det totala antalet. Använd tabell 7 istället - den visar de faktiska dödstalen per vecka. Räknar man där så får man en överdödlighet på 4.076 för vecka 1-30.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Försök använda lite mer städat språk, tack.
Och nej, barnsliga försök till omskrivningar räknas inte (vi har inget ordfilter)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Tabell 5 är lätt att misstolka, den visar genomsnittligt antal döda per dag, alltså inte det totala antalet. Använd tabell 7 istället - den visar de faktiska dödstalen per vecka. Räknar man där så får man en överdödlighet på 4.076 för vecka 1-30.

Helt rätt min miss.

Men även vid 4k har vi mindre dåliga siffror än usa.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Oroad över detta, men inte pga av masker, utan att man inte ser barn som drivande i pandemin, trots att vi nu vet att de inte blir så sjuka, men har 10-170% högre koncentration av viruset i övre luftvägarna.

Kul när så många i släkten arbetar som lärare, och i förskolan. Datumet stämmer rätt bra med skolstarten med. :\ Man får hoppas på att går bra.

Nu vet jag inte om dessa siffror stämmer, men det spelar egentligen ingen roll så länge det inte finns ett klart samband mellan koncentration av virus och hur smittsam man är. Nu har jag inga direkta källor, men jag har fått intrycket att de flesta som är insatta i hur smittan överförs är överens om att man inte kan se någon direkt smittdrivande effekt av barn som går i skolan. Stämmer detta så är det uppenbarligen andra faktorer än just viruskoncetration i övre luftvägarna som drivande i smittspridningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Från scb. Flik 5.
Summerade 2020 och räknade bort motsvarande veckor får 2015-2019 snittet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

Det finns även en klumpsumma med datum "okänd dödsdag" längst ner i tabellen, många som missar den. 6 månader genom året var den 50% högre än det "normala".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Jag vet inte vad du menar med att FHM bakade ihop alla lärargrupper. Om du tittar på FHMs rapport om förekomsten av covid-19 bland olika yrkesgrupper (PDF), för det är väl den rapporten du hänvisar till, så ser du i tabell 2 uppdelning på gymnasielärare, grundskollärare, fritidspedagoger, förskollärare, barnskötare etc. Samtliga grupper har relativ risk mellan 0,7 och 1,1 där 1 motsvarar smittorisk i snitt och de som är mest utsatta (taxiförare) har 4,8.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att dina lärarbekanta behöver oroa sig mer än någon annan inför hösten.

Läst den tidigare i år, den är ganska konstigt när man läser förorden, samt tittar igenom den tycker jag.

... i Sverige mellan 13 mars till 27 maj. SSYK uppdaterades hösten 2018 vilket innebär att det är 1.5 års fördröjning på uppgifter om yrke.

Personer mellan 25 år och 65 år inkluderas i analyserna. Det saknas information om SSYK-kod för 25 % av de med bekräftad covid-19. Stor delen av ex förskolelärare är nyexade, dvs, ofta faller de precis inunder 25 års gränsen. En stor del av barnskötare faller in i spannet 16-25 med.

Här finns ju SSYK koderna i åldrar 16-65, varför inte använda den? 2017 var medelåldern 38 hos de nyanställda, lägsta siffran på länge.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbet...

Sedan stämmer inte deras egna siffror med totalen? Men det största frågetecknet är ju att den använder "Antal fall/antal i befolkningen" vilket är en enormt konstigt siffra då vi under perioden som rapporten täcker, testades väldigt, väldigt få. "De som har diagnostiserats under perioden 13 mars – 27 maj har inkluderats i analyserna" men sedan "Antalet fall som inkluderas uppgår till 3188 personer", vi hade enbart 3188 covid-19 sjuka i Sverige under perioden?

Finns mer att ta upp med just denna rapport, men, tycker den är lite undermålig för att använda för att bygga strategin på inför hösten. Lärarkåren är orolig, med rätta. De har ju de facto sett hur många av deras kollegor som blitt sjuka, om arbetsbelastningen ökade 25% inom vissa grupper, då är bortfallet ganska bra mycket större än vad som nämns i rapporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Oroad över detta, men inte pga av masker, utan att man inte ser barn som drivande i pandemin, trots att vi nu vet att de inte blir så sjuka, men har 10-170% högre koncentration av viruset i övre luftvägarna.

Kul när så många i släkten arbetar som lärare, och i förskolan. Datumet stämmer rätt bra med skolstarten med. :\ Man får hoppas på att går bra.

Personalen på skolorna har redan börjat. Var på besök igår och de satt tätt i klassrummen på möten. Försiktigheten från i våras då personalen skulle sitta med en stol emellan sig är som bortblåst. Kan förstå att folk tröttnar medan jag själv har alltid gillat att hålla distans. Var på ett av mötena och ställde mig vid en vägg så långt från horden det var möjligt.

Tycker det är samma i affärer. Om jag stannar och väntar på att folk ska passera eller väjer undan för den stressade människan får jag antingen konstiga blickar eller blir påsprungen bakifrån. Inte lätt att tillhöra riskgrupp i dagsläget. Men jag kanske bara är lite allmänt gnällig eftersom jag hatar +22 värme

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Personer mellan 25 år och 65 år inkluderas i analyserna. Det saknas information om SSYK-kod för 25 % av de med bekräftad covid-19. Stor delen av ex förskolelärare är nyexade, dvs, ofta faller de precis inunder 25 års gränsen. En stor del av barnskötare faller in i spannet 16-25 med.

Såvida du inte tror att andelen smittade förskollärare är betydligt annorlunda i åldrarna 16-24 år än i gruppen 25-65 år, så spelar det ingen roll att man uteslutit den förra. Jag vet inte den precisa anledning till att man fokuserade på 25+ år, men det kan t.ex. ha varit det du skriver, att statistiken i den gruppen är miindre tillförlitlig därför att de kanske precis börjat jobba och inte registrerats etc. Men, som sagt, det spelar ingen roll.

Skrivet av anon173292:

Sedan stämmer inte deras egna siffror med totalen? Men det största frågetecknet är ju att den använder "Antal fall/antal i befolkningen" vilket är en enormt konstigt siffra då vi under perioden som rapporten täcker, testades väldigt, väldigt få. "De som har diagnostiserats under perioden 13 mars – 27 maj har inkluderats i analyserna" men sedan "Antalet fall som inkluderas uppgår till 3188 personer", vi hade enbart 3188 covid-19 sjuka i Sverige under perioden?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Eftersom FHM i rapporten tittade på ett urval av yrkesgrupper är det väl inte konstigt om det är färre antal smittade i det urvalet än det var i hela Sveriges befolkning vid tidpunkten? T.ex. var ju många bekräftat smittade 70+ år som kanske inte längre tillhör någon direkt yrkeskategori.

Hur stor andel man testade påverkar heller inte statistiken nämnvärt, såvida du inte tror att man systematiskt testade lärare mindre än andra yrkesgrupper. Om det t.ex. fanns 10x fler smittade lärare än bekräftat har man anledning att tro att antalet smittad restaurangpersonal också var 10x fler än vad man bekräftat. Kvoten mellan incidenserna blir då densamma. Sjukvårdspersonal är en sådan grupp där man systematiskt testat betydligt mer än andra. Förmodligen är det anledningen till att de inte jämfördes i den här rapporten, eftersom förutsättningarna var för annorlunda.

Den statistiska osäkerheten som kommer av ett begränsat urval finns reflekterat i de rapporterade konfidensintervallerna. Osäkerheterna är tillräckligt små för att inte påverka slutsatserna.

Skrivet av anon173292:

Finns mer att ta upp med just denna rapport, men, tycker den är lite undermålig för att använda för att bygga strategin på inför hösten. Lärarkåren är orolig, med rätta. De har ju de facto sett hur många av deras kollegor som blitt sjuka, om arbetsbelastningen ökade 25% inom vissa grupper, då är bortfallet ganska bra mycket större än vad som nämns i rapporten.

Att bortfallet är större än andelen bekräftat smittade är som tidigare nämnt självskrivet och inget som pekar på att lärare är mer utsatta än andra. Bortfallet är nämligen större än bekräftat smittade i alla yrkesgrupper, särskilt under den studerade perioden där andelen testade/smittad var låg. Det som skulle kunna ha betydelse är om man kan visa att lärare systematiskt testades mindre än andra grupper, eller att mörkertalet bland lärare av någon annan anledning var betydligt högre än för andra grupper. Inget jag sett tyder på det, det enda jag sett är att du säger att mörkertalet var högt bland lärare, vilket i sig inte betyder någonting.

Jag tror vi kan utgå från att FHM har kompetensen att studera och tolka statistik. Slarvfel som att summera exceltabeller fel kan väl hända (särskilt i tidpressade situationer med bristfällig kvalitétskontroll), men att den grundläggande metodiken skulle vara fel känns långsökt.

Statistiken talar tydligt för att lärare ska vara lika oroliga som de flesta andra i samhället, varken mer eller mindre. Huruvida de verkligen är det är en annan fråga, kanske mer en fråga om kommunikation vilket FHM inte nödvändigtvis är experter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Helt rätt min miss.

Men även vid 4k har vi mindre dåliga siffror än usa.

Håller med. Jag tror att Sverige är förhållandevis bra på att fånga upp dödsfallen och få med dem i statistiken. FHM stämmer väl av alla avlidna mot de som testat positivt och räknar med de som avlidit inom 30 dagar från provtagningstillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Såvida du inte tror att andelen smittade förskollärare är betydligt annorlunda i åldrarna 16-24 år än i gruppen 25-65 år, så spelar det ingen roll att man uteslutit den förra. Jag vet inte den precisa anledning till att man fokuserade på 25+ år, men det kan t.ex. ha varit det du skriver, att statistiken i den gruppen är miindre tillförlitlig därför att de kanske precis börjat jobba och inte registrerats etc. Men, som sagt, det spelar ingen roll.

Rapporten inkluderar inte det ålderspannet, så vad man tror spelar ingen roll. Rapporten i sig är ganska utdaterad, då den sträcker sig till maj. Vad jag vet fortsatte verksamheten efter maj månad?

Vart är den rapporten? Det du missar är att arbetsbördan ökade med 25% i vissa grupper i juni.

Översätt den siffran till rapporten tack.

Men, för övrigt, statistiken i rapporten i sig är helt felvisande, då vi hade långt över 3188 fall i maj, som är grunden för rapporten. Väldigt underlig rapport att stödja sig på, vare sig åt det ena, eller det andra hållet. Som sagt, högst undermålig statistiskt sett när felfaktorn kan vara så hög som 480% i en grupp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Att bortfallet är större än andelen bekräftat smittade är som tidigare nämnt självskrivet och inget som pekar på att lärare är mer utsatta än andra. Bortfallet är nämligen större än bekräftat smittade i alla yrkesgrupper, särskilt under den studerade perioden där andelen testade/smittad var låg.

Källa tack?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av josi:

Håller med. Jag tror att Sverige är förhållandevis bra på att fånga upp dödsfallen och få med dem i statistiken. FHM stämmer väl av alla avlidna mot de som testat positivt och räknar med de som avlidit inom 30 dagar från provtagningstillfället.

Men, vi räknar inte dödsfallen ifrån dag 30, fortsatt, som många andra länder börjat göra. Varför?

Det passar inte in i statistiken.

Samt, källa tack?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Att bortfallet är större än andelen bekräftat smittade är som tidigare nämnt självskrivet och inget som pekar på att lärare är mer utsatta än andra.

Helt inkorrekt, vi kan nämligen titta på bortfallet av produktion samt bördan för övrig personal som faktiskt arbetade.

Transport, rapporterade, 5%, handels ökade, 10%, utbildningssektorn rapporterade 25%.

Vilket står helt emot din "rapport"?

Samt, kan vi få en källa för detta påstående ifrån dig?

Eller är det ditt eget påstående igen?

Eller egentligen, bryr mig inte, kom ihåg varför jag ignorerade tråden. Kommer återgå till det, tills folk jag känner faller offer för denna "säkra" pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Eller egentligen, bryr mig inte, kom ihåg varför jag ignorerade tråden. Kommer återgå till det, tills folk jag känner faller offer för denna "säkra" pandemi.

Varför ska du vänta med att bry dig tills folk du känner faller offer för pandemin? Och på vilket sätt menar du att den är säker? Nya Zeeland har fått nya coronafall nu, det verkar som att hur man än gör så kommer viruset ändå tillbaka tyvärr.

Angående lärare sa Folkhälsomyndigheten så här nyligen: Det här var jämförbart för i alla olika yrkesgrupper så tittar vi på hur många som blev inlagda på sjukhus. Och det var det som skiljde, att lärare hade en betydligt lägre risk att bli inlagda på sjukhus med covid-19 jämfört med andra yrkesgrupper. Och det tycker vi är en rätt stabil reproducerbar grupp så att säga som inte är så beroende på tillgänglighet i testning och sådant, utan läggs man in på sjukhus så gör man det på ungefär samma kriterier oberoende av när under pandemin det har skett.

Permalänk
Medlem

@anon173292 med tanke på hur kritisk du är mot den statistik och de rapporter som finns, får man fråga vilken statistik eller rapport som du faktiskt stödjer dig på med dina påståenden om att lärare är mer utsatta än de andra yrkesgrupper som undersökts?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Rapporten inkluderar inte det ålderspannet, så vad man tror spelar ingen roll. Rapporten i sig är ganska utdaterad, då den sträcker sig till maj. Vad jag vet fortsatte verksamheten efter maj månad?

På det du skrev verkar det som att du tror att i och med att många förskolelärare barnskötare är i åldesspannet 16-24 år, så underkattar man antalet smittade eftersom de faller bort från statistiken. Jag skrev att så endast sker om de har en avsevärt annorlunda andel smittade.

För mig verkar det som att du blandar ihop det absoluta antalet smittade med det relativa antalet.

Skrivet av anon173292:

Det du missar är att arbetsbördan ökade med 25% i vissa grupper i juni.

Ok, menar du att lärare fram till maj visserligen smittades som alla andra, men just i juni så blev de plötsligt mycket mer benägna att bli sjuka än andra yrkesgrupper? Visst, det är väl möjligt, men arbetsbördeökningen kan ju ha andra orsaker. T.ex. att lärare är utslitna efter en jobbig termin, att de känner att terminsslutet är ett lämpligt tillfälle att ta paus. Poängen är att det inte nödvändigtvis betyder att 25% insjuknade i covid-19. Eftersom kontakten med barn i allmänhet minskar när de får sommarlov talar det också för att ökade kontakter med andra vuxna kan ha varit anledning till ökning i juni.

Skrivet av anon173292:

Men, för övrigt, statistiken i rapporten i sig är helt felvisande, då vi hade långt över 3188 fall i maj, som är grunden för rapporten.

Som jag skrev tidigare så tittar rapporten på ett urval. Det är inget fel i sig, så länge urvalet är genomtänkt.

Skrivet av anon173292:

Väldigt underlig rapport att stödja sig på, vare sig åt det ena, eller det andra hållet. Som sagt, högst undermålig statistiskt sett när felfaktorn kan vara så hög som 480% i en grupp.

I väljarundersökningar intervjuar man ofta så få som 0.1% av underlaget. Betyder det att felfaktorn är så hög som 100 000%?

Skrivet av anon173292:

Källa tack?

Källa på att fler stannade hemma från sina arbeten än som fanns vara bekräftat smittade i covid-19? Det har ju upprepats gång efter annan, har du missat det? Dels så fick vi uppmaningen att stanna hemma vid minsta symptom, även lätta förkylningssymptom. Dels så försvann karensdagen som gjorde att kostnaden för att stanna hemma minskade drastiskt. En del arbetsgivare valde även att kompensera fullt ut för sjukdagar. Dels så testades det, som du varit inne på, väldigt lite under den perioden. Sammantaget gjorde det att många som kände symptom men inte hade en aning om om det berodde på covid-19 eller något annat, stannade hemma.

Skrivet av anon173292:

Helt inkorrekt, vi kan nämligen titta på bortfallet av produktion samt bördan för övrig personal som faktiskt arbetade. Transport, rapporterade, 5%, handels ökade, 10%, utbildningssektorn rapporterade 25%. Vilket står helt emot din "rapport"?

Till att börja är det inte min rapport, jag försöker bara förklara varför du verkar missförstå den. Så ditt argument är att produktionen är en bra proxy för andelen sjuka i respektive sektor? Jag skulle säga att sambandet är extremt osäkert, eftersom det beror på så många andra faktorer än huruvida personalen blivit smittad av covid-19. T.ex. vad det är för typ av arbete (Kan man arbeta hemifrån? Är det mycket kundkontakt? etc), hur orderingången sett ut under pandemin, vad anställda har för villkor. Varför tycker du att den parametern är en bättre indikator än andelen bekräftat smittade, eller för den delen andelen inlagda på sjukhus? Visst, det finns väl en teoretisk möjlighet att lärare testats mindre än andra yrkesgrupper, men att lärare skulle vara systematiskt mindre benägna att hamna på sjukhus låter inte troligt.

Skrivet av anon173292:

Eller egentligen, bryr mig inte, kom ihåg varför jag ignorerade tråden. Kommer återgå till det, tills folk jag känner faller offer för denna "säkra" pandemi.

Som du vill, men jag har aldrig skrivit att pandemin är säker eller ofarlig. Bara att lärare som grupp inte verkar mer utsatt än de flesta andra. Och det är ju otroligt positivt eftersom jag tycker att lärare är en av de absolut viktigaste yrkena i samhället där god utbildning är grunden för vår välfärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

På det du skrev verkar det som att du tror att i och med att många förskollärare är i åldesspannet 16-24 år, så underkattar man antalet smittade eftersom de faller bort från statistiken.

Antalet förskolelärare 16-24 bör vara försumbart med tanke på att de ska ha hunnit klart högskola/universitet och fått jobb.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Antalet förskolelärare 16-24 bör vara försumbart med tanke på att de ska ha hunnit klart högskola/universitet och fått jobb.

Tack för korrektionen, jag blandade ihop med barnskötare. De behöver inte högskoleutbildning och kan vara yngre. Poängen kvarstår dock, förstås.

Permalänk
Avstängd

@deltascu: Man får också ta i beaktning att förskole- och grundskolelärare är mer utsatta för andra sjukdomar än de flesta. Barn får en massa förkylningar och andra infektioner hela tiden och den yrkesgrupp som mest är i kontakt med barn är förstås dessa. Tillsammans med att stanna hemma vid minsta symptom (och ingen karensdag) så borde det innebära mer sjukskrivningar för dem, men inte nödvändigtvis på grund av Corona. Tittar man på andra år så ser det säkert ganska likt ut, det gör det i alla fall på min sons förskola där det typ konstant är någon personal som är sjuk. Det känns nästan som att de är mindre sjuka i år än tidigare, däremot har de som har barn förstås mycket vab precis som i resten av samhället.