Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Kan inte annat än hålla med dig. Kan inte förstå hur svenska folket kan vara så naiva och själviska. Sveriges taktik har verkligen varit en stor chansning på liv, man har valt att ta det osäkra före det säkra. Det är som att jämföra med att ett hus brinner. Man väntar inte med att släcka det. Man släcker det så fort det går om det är möjligt. Sverige har med all säkerhet kunnat göra det tidigare. Men man valde att lita på mindre kunniga och lyssnade inte på experter och andra länder. Jag vet inte ens om det fanns överhuvudtaget någon förberedelse alls.
Men nu får Sverige stå sitt kast och jag hoppas att det kommer att kosta för oss.

Våra sk experter ljuger för oss gång på gång och ändå så får dom mer och mer förtroende, jag förstår ingenting...

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/socia...

Ser ut som taktiken har fungerat helt okej tycker jag, den stora skillnaden är att media rapporterar om årets influensa säsong....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hur menar du att testning (för vad, smittad eller varit smittad?) hade kunna påverka vårt samhälle på det enda eller andra sättet? Hade vi betett oss annorlunda om vi vetat det ena eller det andra? Att sjuka skall isolera sig är ju självklart men med vetskapen om att förmodat immuna indirekt kan sprida smitta, ska de bete sig annorlunda med eller utan sin vetskap om "haft". Ett pekfinger kan sprida smitta, med eller utan testning.

Så att folk får reda på ifall de är smittande. Då kan de exempelvis säga till de som de har varit i kontakt med dagarna innan och be dem isolera sig (kontaktspårning). Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nej, Sverige var inte smartare än alla andra av Anna Dahlberg.
Kul och smått elak krönika om Sverige.

Jag tyckte precis tvärtom att den var trist, insiktslös, men inte särskilt elak Precis som många andra insändare, ledare och kommentarer dessa dagar.

Skrivet av hasenfrasen:

Hur menar du att testning (för vad, smittad eller varit smittad?) hade kunna påverka vårt samhälle på det enda eller andra sättet? Hade vi betett oss annorlunda om vi vetat det ena eller det andra? Att sjuka skall isolera sig är ju självklart men med vetskapen om att förmodat immuna indirekt kan sprida smitta, ska de bete sig annorlunda med eller utan sin vetskap om "haft". Ett pekfinger kan sprida smitta, med eller utan testning.

Nu kan jag inte svara för vad @kanskedet menar, men om du vill veta hur testning kan påverka så är det flerfallt:

  1. Man kan sätta in mer lämpliga åtgärder och skydda personal bättre om man vet vilka patienter som är covid-19-sjuka.

  2. Man kan fånga upp och isolera de smittade som är asymptomatiska. Även om sådana säkerligen inte smittar lika mycket som sjuka med symptom, så bidrar de nog en del. Detta är särskilt viktigt för vårdperonal.

  3. Man kan låta personal med lindriga symptom i kritiska samhällsfunktioner men som visar sig inte vara sjuka i covid-19 återgå i arbete.

  4. Med ett representativt urval kan man få bättre ögonblicksbild av hur epidemin sprids i landet och anpassa åtgärder efter det.

Sen så spelar det ju roll vilka man testar. Att bara testa till höger och vänster utan eftertanke hjälper inte så mycket så länge inte de flesta testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nej, Sverige var inte smartare än alla andra av Anna Dahlberg.
Kul och smått elak krönika om Sverige.

Att man inte lyckas få upp testningen förvånar mig inte. Jag skrev tidigt i tråden att jag inte såg någon särskild ansträngning för att få upp testningen... vilket tyvärr visade sig vara ganska sant.

Visar väl problemet med både stat, landsting och kommun som skall ha något att säga till om men inget vet vem som kör och politikerna har tyvärr misslyckats totalt med att supporta. Finland hade folkomröstning om att införa motsvarande landsting för drygt ett år sedan och nej-sidan använde Sveriges styrning (eller brist...) som argument mot.

Angående dödstal så är det inte vackert, men absoluta flertalet är 70+ som inte fått intensivvård då de ansetts för svaga för att klara den (hur den nu sätts relativt generellt kan väl alltid diskuterats= . Tragiskt för dem och anhöriga men de skulle trots allt falla av pinnen förr snarare än senare. Problemet här är ju egentligen att de som jobbar inom vården dels är för fattiga för att kunna stanna hemma när de är sjuka och dels har nog en del anställda problem att ta in information på svenska.

Att summera covid blir svårt att göra inom de närmsta åren. Är nog först 2+ år efter krisen som en första summering kommer kunna göras. Tyvärr kommer många fler dödsfall (vet vi sedan kraschen på 90-talet) då jobb, relationer och livsdrömmar går i kras. Sverige som exportberoende land kan väl inte göra allt för mycket själva för att påverka mer än att underlätta eller försvåra för konsumtion i landet (skatter etc som styrmedel).

Långsiktigt är det än svårare. Inte minst EU's framtid är mycket osäker, kommer det bli ett nytt "land" som politikerna vill (Efterfrågar väl att varje invånare i snitt skall donera 13000 kr just nu för att rädda Sydeuropa), eller kommer länderna få mer frihet som unionens folk vill och "bara" en handelsunion? Västeuropa har trots allt haft fred sedan VK2, där de ekonomiska samarbeten som byggts upp inte skall underskattas. Nu riskerar mycket att raseras och Kina & Ryssland kommer inte vara sena att utnyttja oroligheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

Jag tror inte att argument som går emot läsarens accepteras här.
Nikotinets påverkan sågades ner av bättre vetandes på forumet.
Om äldre på Äldreboenden offrades sågades på forumet.
Att äldre inte fick tillgång till syrgas, sågades av forumet.
Om Triagering för att hamna inom iva-vården användes innan platserna var fyllda sågades i forumet.
Om uppgivna platser inte var färdiga med personal sågades i forumet.

your call...

Det är för många troende i denna tråd. Det spelar ingen roll hur mycket motbevis det finns. Vi ligger i topp i dödlighet och "experten" Johan Giesecke sprider fake news så det stänker om det i vår skattefinansierade public service som säger sig vara oberoende och fakta granskande...
Vad var det Giesecke sa redan den 17april, "minst 50% av Sveriges befolkning har haft corona", till han fick frågan nyligen, om vart han fick dom siffrorna ifrån. till Giesecke gav svar: "vi släpper det".

Det handlar om att upprätthålla nån slags moralisk uppblåst självbild där alla andra länder gör fel förutom Sverige. Men siffror ljuger inte, vi ligger i topp av en anledning.
Bara det att regeringen också passar på att rensa lite på våra äldreboenden genom att ta bort munskydd som krav på arbetsplatsen.
Dom har ju urholkat äldreomsorgen i alla år, nu blir det lite billigare efter pandemin också.

Men trots allt detta så har vi fortfarande många i landet som verkar ha nån slags sekt-mentalitet, allting pekar i fel riktning och ändå följer man blint dom som orsakar mest skada, och alla som kritiserar hanterandet får frågan "men vad har du för utbildning då"?
Så där lite halvt antidemokratiskt.

Tegnell som också säger att "munskydd fungerar inte och därför rekommenderar vi inte det", nehe? då kan man ta bort dom inom vården också då för dom fungerar ju ändå inte?.. en mer motsägelsefull människa har jag aldrig stött på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det är för många troende i denna tråd. Det spelar ingen roll hur mycket motbevis det finns. Vi ligger i topp i dödlighet och "experten" Johan Giesecke sprider fake news så det stänker om det i vår skattefinansierade public service som säger sig vara oberoende och fakta granskande...
Vad var det Giesecke sa redan den 17april, "minst 50% av Sveriges befolkning har haft corona", till han fick frågan nyligen, om vart han fick dom siffrorna ifrån. till Giesecke gav svar: "vi släpper det".

Det handlar om att upprätthålla nån slags moralisk uppblåst självbild där alla andra länder gör fel förutom Sverige. Men siffror ljuger inte, vi ligger i topp av en anledning.
Bara det att regeringen också passar på att rensa lite på våra äldreboenden genom att ta bort munskydd som krav på arbetsplatsen.
Dom har ju urholkat äldreomsorgen i alla år, nu blir det lite billigare efter pandemin också.

Men trots allt detta så har vi fortfarande många i landet som verkar ha nån slags sekt-mentalitet, allting pekar i fel riktning och ändå följer man blint dom som orsakar mest skada, och alla som kritiserar hanterandet får frågan "men vad har du för utbildning då"?
Så där lite halvt antidemokratiskt.

Tegnell som också säger att "munskydd fungerar inte och därför rekommenderar vi inte det", nehe? då kan man ta bort dom inom vården också då för dom fungerar ju ändå inte?.. en mer motsägelsefull människa har jag aldrig stött på.

Finland som vet hur man begränsar spridningen av Corona mycket effektivt säger såhär angående munskydd.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/ansiktsmask-klent-skydd-mot...

Permalänk
Medlem

Covid 19 symptom study har fått en del uppmärksamhet i media senaste veckan. Alla som bor i Sverige och är som är 18 år eller äldre kan delta genom att ladda ner en app och sedan rapportera hur man mår. Enligt deras senaste rapport som publicerades i fredags uppskattas att den 27 maj var 2,9% av alla stockholmare smittade. Motsvarande siffra för Göteborg och Malmö var 2,3% respektive 1,3%.

Jag tycker det är ett intressant projekt men har inte lyckats förstå hur de kommer fram till de siffror de publicerar. Symptomen på Covid 19 kan ju lätt blandas samman med andra sjukdomar och hur avgör de t.ex. om någon med halsont har Covid 19 eller bara en vanlig förkylning? Någon som är bättre insatt än mig och kan förklara?

Permalänk
Medlem

En kommer en uppdatering av det senaste inlägget som visar antal döda med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Jag har nu även komplettera med Indien.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg,.

Lutningen nu är baserad på fjorton dagar i stället för sju dagar framförallt för att än mer minimera effekter från dygnsvis variation. Den senaste uppdateringen hade väldigt vågiga rörelser som reflekterade variationen mellan veckodagar i rapporteringen, vilket också gjorde trendanalyser svåra. Nu är dessa mer tydliga. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden.

Andraderivatorna visar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data.

Jag visar här andraderivatorna. För att se de andra diagrammen klicka på Visa innehåll.

Här är dessutom ett nytt sätt att visa skillnader mellan olika länder. Jag har inte sett det på annat håll, men jag tror att det ger perspektiv åt de som menar att Sverige har gjort fel.

Vi ser att Sverige har haft en nedåtgående trend sedan dag 41 och vi befinner oss nu på dag 74. Det är allt över en månad med nedåtgående trend, trots att vi inte har haft hård karantän.

Här är de dagar när olika länder började få nedåtgående trender, efter de att de har haft tio dödsfall.

Country

First decrease after 10 deaths

Italy

48

Spain

40

France

47

Belgium

43

UK

46

Netherlands

39

Sweden

41

Denmark

31

Norway

31

Finland

39

Germany

46

Russia

Still increase (62 days)

Turkey

44

Pakistan

Still increase (66 days)

India

Still increase (70 days)

Bangladesh

Still increase (56 days)

Brazil

Still increase (73 days)

Mexico

Still increase (65 days)

Canada

61

USA

58

Det är väl endast Norge och Danmark som lyckats här.

Finland har trots sitt låga dödstal haft sin nedåtgående trend lika länge som Nederländerna.

Vi ser att Brasilien, Mexiko och Indien har det tungt just nu och det finns ingen nedgång i sikte.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det är för många troende i denna tråd. Det spelar ingen roll hur mycket motbevis det finns. Vi ligger i topp i dödlighet och "experten" Johan Giesecke sprider fake news så det stänker om det i vår skattefinansierade public service som säger sig vara oberoende och fakta granskande...
Vad var det Giesecke sa redan den 17april, "minst 50% av Sveriges befolkning har haft corona", till han fick frågan nyligen, om vart han fick dom siffrorna ifrån. till Giesecke gav svar: "vi släpper det".

Det handlar om att upprätthålla nån slags moralisk uppblåst självbild där alla andra länder gör fel förutom Sverige. Men siffror ljuger inte, vi ligger i topp av en anledning.
Bara det att regeringen också passar på att rensa lite på våra äldreboenden genom att ta bort munskydd som krav på arbetsplatsen.
Dom har ju urholkat äldreomsorgen i alla år, nu blir det lite billigare efter pandemin också.

Men trots allt detta så har vi fortfarande många i landet som verkar ha nån slags sekt-mentalitet, allting pekar i fel riktning och ändå följer man blint dom som orsakar mest skada, och alla som kritiserar hanterandet får frågan "men vad har du för utbildning då"?
Så där lite halvt antidemokratiskt.

Tegnell som också säger att "munskydd fungerar inte och därför rekommenderar vi inte det", nehe? då kan man ta bort dom inom vården också då för dom fungerar ju ändå inte?.. en mer motsägelsefull människa har jag aldrig stött på.

Troende? Jag tycker snarare att det är många skeptiker här som inte bara accepterar saker utan en någorlunda vettig motivering och någorlunda vettigt underlag. Något det tyvärr har varit en påtaglig brist på i den argumentation som en del FHM-skeptiker kommit med.

Giesecke hade uppenbarligen fel med sin prognos...precis som i princip alla andra. Det har väl kommit prognoser som visade att Sverige borde ha haft >50000 döda vid det här laget med de åtgärder som sattes in? Det är liksom det som är problemet med prognoser, det är ingen sanning. Speciellt när man har ett mycket osäkert underlag. Om du hittar någon som i tidigt skede gjorde en prognos som hamnade i närheten av det faktiska utfallet så kan vi nog utgå från att det var mer tur än skicklighet. Vilket också gör det direkt felaktigt kalla prognoser för lögn eller fake news.

Men vilken anledning tycker du är den som gjort att vi ligger i topp? Exakt vad/vilka åtgärder är det som du anser skulle haft en sådan effekt att vi hade legat på samma nivå som exempelvis Finland och Norge? Kom gärna med konkreta exempel så det inte bara blir lite flummigt "man borde gjort annorlunda".

Och snälla, kan vi inte bara sluta med de extremt osmakliga kommentarerna om att man "rensar ut bland äldre för att spara pengar". Det är klart ovärdigt sätt att argumentera.

Munskydd har definitivt en funktion inom vården (så länge man använder dom på rätt sätt), medan det är mer tveksamt om de har någon påtagligt effekt om folk i allmänhet använder dom. Jag ser verkligen inget som helst motsägelsefullt med det uttalandet? Det är väl uppenbart att han särskiljer mellan vården och allmänheten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/socia...

Ser ut som taktiken har fungerat helt okej tycker jag, den stora skillnaden är att media rapporterar om årets influensa säsong....

Exakt. Det där är en detalj som jag själv inte har tänkt på förrän en mikrobiolog berättade om sina frustrationer om handhygien. Han menade på att en vanlig influensasäsong i äldreboenden beror exakt på dålig handhygien, inget socialt avstånd osv. Det är just nu med Covid-19 som helt plötsligt alla fick upp ögonen för handhygien och socialt avståndstagande.

Tänk på alla småbarn och barnbarn som hälsar på mormor, morfar, farfar och farmor för kanske sista gången för att de bär på influensa utan att de själva blir något större sjuka. Faktum är att ta med sig sina smått konstant sjuka barn kan vara dödsdomen för många vid äldreboenden, men sådant är något få tänker på. Viktigare är det att barnen skall få träffa föräldrarnas föräldrar, och idag att få ladda upp de sista bilderna på sina barn med sina föräldrars föräldrar.

Obehaglig tanke men så är det. Det har iaf fått mig att få ett helt annat ställningstagande till att bara besöka äldreboenden på egen måfå utan att tänka på de faktiska riskerna för de äldre där. Och barn är som sagt var stora smittobärare, inte bara av potentiellt covid-19 utan även andra virus och bakterier som kan vara dödsdomen för många sårbara äldre och andra immunnedsatta personer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt. Det där är en detalj som jag själv inte har tänkt på förrän en mikrobiolog berättade om sina frustrationer om handhygien. Han menade på att en vanlig influensasäsong i äldreboenden beror exakt på dålig handhygien, inget socialt avstånd osv. Det är just nu med Covid-19 som helt plötsligt alla fick upp ögonen för handhygien och socialt avståndstagande.

Tänk på alla småbarn och barnbarn som hälsar på mormor, morfar, farfar och farmor för kanske sista gången för att de bär på influensa utan att de själva blir något större sjuka. Faktum är att ta med sig sina smått konstant sjuka barn kan vara dödsdomen för många vid äldreboenden, men sådant är något få tänker på. Viktigare är det att barnen skall få träffa föräldrarnas föräldrar, och idag att få ladda upp de sista bilderna på sina barn med sina föräldrars föräldrar.

Obehaglig tanke men så är det. Det har iaf fått mig att få ett helt annat ställningstagande till att bara besöka äldreboenden på egen måfå utan att tänka på de faktiska riskerna för de äldre där. Och barn är som sagt var stora smittobärare, inte bara av potentiellt covid-19 utan även andra virus och bakterier som kan vara dödsdomen för många sårbara äldre och andra immunnedsatta personer.

Sedan kanske man bör vara medveten om att en del av de äldre säkert kommer att acceptera risken att bli sjuka och dö om det innebär att de får träffa barnbarnen (eller barnbarnsbarnen). När man blivit så sjuk/svag/skör att man hamnar på vårdhem/äldreboende så kan barnbarnen vara ett av få glädjeämnen i tillvaron, vilket gör det värt risken att få träffa dom.

Men i.o.m. corona så kanske man får upp ögonen för vikten i att vara noga med hygienen när man väl träffar dessa äldre släktingar. Det finns ju ingen anledning att inte göra vad man kan för att minska riskerna vid ett eventuellt besök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/socia...

Ser ut som taktiken har fungerat helt okej tycker jag, den stora skillnaden är att media rapporterar om årets influensa säsong....

På vilket sätt då? mer än 1000 fler döda som säkert ändå inte är sanningen. Hade man pratat om trafiksäkerhet eller så hade det varit katastrof.

https://omni.se/troliga-coronadodsfall-pa-aldreboenden-raknas...

Men säkert något som också döljs eller kommer att skrivas om.
https://www.etc.se/inrikes/efter-corona-sa-manga-fler-har-dot...

"Men, återigen, en sak kan vi säga redan nu: Sveriges stora misslyckande har varit att inte lyckas hålla smittan från äldreboenden."
https://www.fokus.se/2020/04/nu-syns-overdodligheten/

Läs igenom detta också
https://kvartal.se/artiklar/fortjanar-folkhalsomyndigheten-fo...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Troende? Jag tycker snarare att det är många skeptiker här som inte bara accepterar saker utan en någorlunda vettig motivering och någorlunda vettigt underlag. Något det tyvärr har varit en påtaglig brist på i den argumentation som en del FHM-skeptiker kommit med.

Giesecke hade uppenbarligen fel med sin prognos...precis som i princip alla andra. Det har väl kommit prognoser som visade att Sverige borde ha haft >50000 döda vid det här laget med de åtgärder som sattes in? Det är liksom det som är problemet med prognoser, det är ingen sanning. Speciellt när man har ett mycket osäkert underlag. Om du hittar någon som i tidigt skede gjorde en prognos som hamnade i närheten av det faktiska utfallet så kan vi nog utgå från att det var mer tur än skicklighet. Vilket också gör det direkt felaktigt kalla prognoser för lögn eller fake news.

Men vilken anledning tycker du är den som gjort att vi ligger i topp? Exakt vad/vilka åtgärder är det som du anser skulle haft en sådan effekt att vi hade legat på samma nivå som exempelvis Finland och Norge? Kom gärna med konkreta exempel så det inte bara blir lite flummigt "man borde gjort annorlunda".

Och snälla, kan vi inte bara sluta med de extremt osmakliga kommentarerna om att man "rensar ut bland äldre för att spara pengar". Det är klart ovärdigt sätt att argumentera.

Munskydd har definitivt en funktion inom vården (så länge man använder dom på rätt sätt), medan det är mer tveksamt om de har någon påtagligt effekt om folk i allmänhet använder dom. Jag ser verkligen inget som helst motsägelsefullt med det uttalandet? Det är väl uppenbart att han särskiljer mellan vården och allmänheten?

Jag är kritisk, du frågar vad man skulle gjort istället, när jag svarar så frågar du fall jag kan ta fram data på fall det fungerat. det är en hopplös konversation som inte leder någonvart om ingen av oss vill spendera 40timmars arbetsvecka på att leta studier för att stärka varandras teorier.

Men Sverige är ju resultatet. vi har agerat fel, det är vad vi har här och nu. Vi skulle agerat bättre från början. Men istället så har vi Giesecke och gänget som älskar dela ut kängor till alla andra länder om att dom räknar fel, dom gör fel, Italien har sämre sjukvård osv, bla bla bla.
Giesecke är anställd för att göra en sak, att skönmåla bilden av Sverige utan verklighetsförankring. Så vi kan diskutera i detalj när man skulle stängt ner samhället osv, hur mycket det skulle hjälp, men det spelar ingen roll.

Sverige handlar efter att "tro" om att ha uppfattningen om att göra gott istället för att försöka se till fakta om vad som inte fungerar och ändra på det. Och den bilden är extra viktig att hålla utåt oavsett resultat.

Hur mycket ska det diskuteras innan det går in hos folk att Sverige är ett misslyckande. vår strategi har inte fungerat, och alla som kritisera Sverige från början hade rätt om att va för slappa i sitt agerande.

Och hur tolkar du att man tar bort skyddsutrustning som krav i äldreomsorgen då? och vad är det rent konkreta resultatet av det agerandet, har du nått bättre namn på det än vad jag använde då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

På vilket sätt då? mer än 1000 fler döda som säkert ändå inte är sanningen. Hade man pratat om trafiksäkerhet eller så hade det varit katastrof.

https://omni.se/troliga-coronadodsfall-pa-aldreboenden-raknas...

Men säkert något som också döljs eller kommer att skrivas om.
https://www.etc.se/inrikes/efter-corona-sa-manga-fler-har-dot...

"Men, återigen, en sak kan vi säga redan nu: Sveriges stora misslyckande har varit att inte lyckas hålla smittan från äldreboenden."
https://www.fokus.se/2020/04/nu-syns-overdodligheten/

Läs igenom detta också
https://kvartal.se/artiklar/fortjanar-folkhalsomyndigheten-fo...

Klart att några fler har gått bort då viruset sätter sig på lungorba? Sen vet jag inte trafiksäkerhet har med detta överhuvudtaget? Självklart går dom ut och kommenterar att det är ett misslyckande, ren politik, media/opinionen har ju redan bestämt att det är ett misslyckande så då måste dom hålla med för att inte tappa hakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag är kritisk, du frågar vad man skulle gjort istället, när jag svarar så frågar du fall jag kan ta fram data på fall det fungerat. det är en hopplös konversation som inte leder någonvart om ingen av oss vill spendera 40timmars arbetsvecka på att leta studier för att stärka varandras teorier.

Missförstår jag dig eller menar du att du struntar i att belägga dina påståenden eftersom det är för jobbigt?
Utveckla gärna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Missförstår jag dig eller menar du att du struntar i att belägga dina påståenden eftersom det är för jobbigt?
Utveckla gärna.

jag utveckla i den meningen jag skrev. jag förstår inte vad som var otydligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

jag utveckla i den meningen jag skrev. jag förstår inte vad som var otydligt?

Vad är dina påståenden värda om du inte har belägg för dom? Att begära belägg för påståenden är ju inget orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Klart att några fler har gått bort då viruset sätter sig på lungorba? Sen vet jag inte trafiksäkerhet har med detta överhuvudtaget? Självklart går dom ut och kommenterar att det är ett misslyckande, ren politik, media/opinionen har ju redan bestämt att det är ett misslyckande så då måste dom hålla med för att inte tappa hakan.

Ursäkta jag glömde visst bort att det är dumt att ta upp jämförelser här. Det är däremot väldigt konstigt att media/opinionen, andra länder osv tycker att det är ett misslyckande. Om det skulle vara så lyckat som många verkar tycka eftersom att förtroendet ökat så mycket. Eller vad beror ökningen på? Jag själv har tappat väldigt mycket i alla fall.

När jag läser vad många skriver här så verkar många också tycka att Sverige gjort rätt. Trots att allt pekar på okunnighet och lite engagemang eller att man valt att offra liv i förhoppning av att rädda ekonomin. Man får inte heller glömma alla som blir kraftigt sjuka och utsätts för onödigt lidande. En del är sjuka väldigt länge också. Det är våra experter vi pratar om, dom som har makt som saknar kompetens och inte lyssnar på råd.

Och sen är också en viktig egenskap att dra lärdom och acceptera att man misslyckas ibland också. Lever man bara i förnekelse kommer saker aldrig att bli bättre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ursäkta jag glömde visst bort att det är dumt att ta upp jämförelser här. Det är däremot väldigt konstigt att media/opinionen, andra länder osv tycker att det är ett misslyckande. Om det skulle vara så lyckat som många verkar tycka eftersom att förtroendet ökat så mycket. Eller vad beror ökningen på? Jag själv har tappat väldigt mycket i alla fall.

När jag läser vad många skriver här så verkar många också tycka att Sverige gjort rätt. Trots att allt pekar på okunnighet och lite engagemang eller att man valt att offra liv i förhoppning av att rädda ekonomin. Man får inte heller glömma alla som blir kraftigt sjuka och utsätts för onödigt lidande. En del är sjuka väldigt länge också. Det är våra experter vi pratar om, dom som har makt som saknar kompetens och inte lyssnar på råd.

Och sen är också en viktig egenskap att dra lärdom och acceptera att man misslyckas ibland också. Lever man bara i förnekelse kommer saker aldrig att bli bättre.

Nja jag tror mer att dom fattade från start att det inte går att förhindra att en majoritet av befolkningen kommer att få viruset, eftersom det är nära besläktat med influensa och sprider sig som en löpeld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag är kritisk, du frågar vad man skulle gjort istället, när jag svarar så frågar du fall jag kan ta fram data på fall det fungerat. det är en hopplös konversation som inte leder någonvart om ingen av oss vill spendera 40timmars arbetsvecka på att leta studier för att stärka varandras teorier.

Men Sverige är ju resultatet. vi har agerat fel, det är vad vi har här och nu. Vi skulle agerat bättre från början. Men istället så har vi Giesecke och gänget som älskar dela ut kängor till alla andra länder om att dom räknar fel, dom gör fel, Italien har sämre sjukvård osv, bla bla bla.
Giesecke är anställd för att göra en sak, att skönmåla bilden av Sverige utan verklighetsförankring. Så vi kan diskutera i detalj när man skulle stängt ner samhället osv, hur mycket det skulle hjälp, men det spelar ingen roll.

Sverige handlar efter att "tro" om att ha uppfattningen om att göra gott istället för att försöka se till fakta om vad som inte fungerar och ändra på det. Och den bilden är extra viktig att hålla utåt oavsett resultat.

Hur mycket ska det diskuteras innan det går in hos folk att Sverige är ett misslyckande. vår strategi har inte fungerat, och alla som kritisera Sverige från början hade rätt om att va för slappa i sitt agerande.

Och hur tolkar du att man tar bort skyddsutrustning som krav i äldreomsorgen då? och vad är det rent konkreta resultatet av det agerandet, har du nått bättre namn på det än vad jag använde då?

Som sagts tidigare, det finns länder som agerat extremt kraftfullt och ändå drabbats hårt. Samtidigt är skillnaden mellan den Svenska linjen och många andra länders tillvägagångssätt är inte så extremt som många verkar tro. Problemet för Italien var inte att dom har dålig sjukvård, deras problem var att sjukvården blev överbelastad. Har mycket svårt att tro att Giesecke sagt att att Italien har sämre sjukvård, så där får du gärna komma med ett direkt citat. Han är f.ö. anlitad som expert, men man ska vara medveten om att även experter sitter och gissar...de kommer troligen med betydligt mycket mer kvalificerade gissningar än gemene man, men inte desto mindre är det gissningar.

Samtidigt så sitter du själv och gissar - finns det några direkta belägg för att det är avsaknad av skyddsutrustning som ligger bakom smittspridningen inom äldreomsorgen? När det gäller att man valde att inte ha krav på skyddsutrustning så tolkar jag det som att man helt krasst valde att prioritera resurserna där man hade störst behov av dom, dvs inom den direkta vården av covidsjuka. Det är mycket möjligt att det hade hjälp om all personal haft skyddsutrustning, men samtidigt så fanns det inte den typen av resurser. Skyddsutrustning var en bristvara i hela världen vilket gjorde det ineffektivt att lägga den typen av resurser på ställen där effekten rimligen bör vara marginell så länge man följer de riktlinjer som fanns om både hygien och att man ska vara hemma om man känner sig sjuk. De som arbetar direkt med bekräftat eller misstänkt coronasmittade måste ha första tjing på skyddsutrustning.

Men detta är min egen tolkning. Och jag tycker fortfarande att det är direkt osmakligt att insinuera att politiker medvetet siktat på att låta äldre dö i corona för att spara pengar. Inkompetens lär finnas lite här och var inom alla företag/organisationer, men det lär vara extremt få som är så okänsliga att det ser det som positivt att man spar in på skattepengar. Oavsett om man är politiker eller har ett annat yrke.

Skrivet av igelkotte:

När jag läser vad många skriver här så verkar många också tycka att Sverige gjort rätt. Trots att allt pekar på okunnighet och lite engagemang eller att man valt att offra liv i förhoppning av att rädda ekonomin. Man får inte heller glömma alla som blir kraftigt sjuka och utsätts för onödigt lidande. En del är sjuka väldigt länge också. Det är våra experter vi pratar om, dom som har makt som saknar kompetens och inte lyssnar på råd.

Och sen är också en viktig egenskap att dra lärdom och acceptera att man misslyckas ibland också. Lever man bara i förnekelse kommer saker aldrig att bli bättre.

Varför blir det så ofta så att de som har en viss typ av åsikt är inkompetenta? Jag är fullt övertygad om att det finns en hel drös med människor som är väldigt kompetenta på båda sidor i denna frågan. Folk kan vara vara mycket kompetenta och ändå komma fram till olika slutsatser med samma underlag. Det är det som är problemet - ingen visste allt då, och ingen vet allt nu heller.

Det har ju kommit fram en hel del riktigt frustrerande aspekter av ineffektivitet inom den svenska byråkratin, men själva strategin och vad den baserades på är jag övertygad om att det finns underlag för. Problemet är som sagt att underlaget var (och är fortfarande) väldigt vagt. Samtidigt föredrar jag hellre att man inte agerar i panik och springer åt samma håll som andra utan att man faktiskt funderar på vad det finns för kunskap och hur man ska agera på denna kunskap.

Men apropå ineffektivitet inom den svenska byråkratin så kan man ju läsa denna artikeln i DN:

https://www.dn.se/nyheter/sa-halkade-sverige-efter-i-den-glob...

Den verkar ligga bakom betalvägg, men går ut på att ingen riktigt ville ta bollen när det gällde nationella uppköp av mediciner. Regionerna är de som normalt sett ska stå för dessa inköp, men regionerna var för små aktörer då leverantörerna hade helårsbeställningar från stora länder att hantera. Samt att den/de som försökte driva på och påpeka detta mer eller mindre blev tillsagda att sitta still i båten.

Permalänk
Medlem

Det kanske varit uppe tidigare i tråden, men detta är lite intressant:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/april-...

En aspekt med detta som jag kan tycka är lite förbisedd är att detta innebär det under januari 2000 dog fler personer i förhållande till folkmängden än det gjort nu under april. Någon här som ö.h.t. hört talas om detta? Jag har i alla fall fått bilden av att det vi upplever nu med extremt höga dödstal inte inträffat i modern tid, men här har vi alltså en månad då vad jag antar är en allvarlig (men "vanlig") influensa som tog kål på fler personer än detta coronavirus? Nu har det visserligen satts in en hel del rätt extrema åtgärder för att minska spridningen, men det är ändå ett intressant perspektiv. En hel del av enklare åtgärderna (tvätta händer, hosta/nysa i armvecket) lär kunnat rätta en inte direkt oansenlig mängd liv under årens lopp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det kanske varit uppe tidigare i tråden, men detta är lite intressant:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/april-...

En aspekt med detta som jag kan tycka är lite förbisedd är att detta innebär det under januari 2000 dog fler personer i förhållande till folkmängden än det gjort nu under april. Någon här som ö.h.t. hört talas om detta? Jag har i alla fall fått bilden av att det vi upplever nu med extremt höga dödstal inte inträffat i modern tid, men här har vi alltså en månad då vad jag antar är en allvarlig (men "vanlig") influensa som tog kål på fler personer än detta coronavirus? Nu har det visserligen satts in en hel del rätt extrema åtgärder för att minska spridningen, men det är ändå ett intressant perspektiv. En hel del av enklare åtgärderna (tvätta händer, hosta/nysa i armvecket) lär kunnat rätta en inte direkt oansenlig mängd liv under årens lopp...

Jag hade inte hört talas om det, men Åke Nilsson, tidigare ansvarig för Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik kommer ihåg det.

Från https://emanuelkarlsten.se/05/darfor-dog-fler-svenskar-under-...

Citat:

Åke Nilsson var tidigare ansvarig för Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik och kan inte minnas att någon pratade om de svåra månaderna kring millennieskiftet eller 90-talet. Det var givetvis inte i närheten av Spanska sjukans siffror, 1918. Då dog 17 278 svenskar under en månad med en befolkning på 5,8 miljoner. Men under 80- och 90-talet var Sverige hårt drabbat. Influensa-vaccin var ännu inte introducerat och influensan kunde därför slå väldigt hårt under vintermånaderna. Mest mot de gamla och sköra, men också i några fall mot yngre, ungefär som under coronapandemin. Han minns att begravningsentreprenörerna var de första att reagera på ökningen.

Citat:

Men också att Annika Linde, senare statsepidemiolog, ringde honom några månader efter de höga noteringarna 1993.

– För henne var det känt, naturligtvis. Och vi skrev någon liten artikel till Läkartidningen om saken tror jag, men jag vet inte om de publicerade den, säger Åke Nilsson.

Åke Nilsson är inte expert på epidemier och är noga med att påpeka att corona-pandemin inte är en vanlig säsongsinfluensa. Men han känner igen mönster i statistiken och tycker att det saknas perspektiv i debatten.

Nu finns såväl mobiler som internet vilket gör att folk kan gå omkring och stressa upp sig flera gånger om dagen. Där är den största skillnaden mot 1993.

Att befolkningen var lägre 1993 verkar inte någon heller komma ihåg... Det gör att andelen döda idag är än lägre.

Har Annika Linde selektivt minne?

EDIT: En länk till nyheter från när det begav sig https://tidningar.kb.se/2839299/1994-02-17/edition/12314/part...

"Över 3 OOO döda i vinterns influensamotståndskraft mot influensan, säger Annika Linde på Statens bakterologiskaMALMÖ (iDAG) Vinterns influensa-epidemi skördade drygt 3 000 människoliv"

"och främst drabbar äldre personer och små barn, säger Annika Linde, laborator av livet. Den återkommer inte. Det är inte en influensa man går och drar på ... Smittskyddsinstitutet. - Outgrundliga äro flunsans vägar, säger Annika Linde. □ ... sjukanmälningar under december, men årets influensa har ytterligare ökat på antalet"

"Danmark och Norge hårt drabbade av vinterns influensa Annika Linde, laborator vid Smittskyddsinstitutets virusavdelning. Uppskattningen bygger på ... mellanårsinfluensa är det ganska kraftigt, säger Annika Linde. Med ... inte några större epidemier under våren, säger Annika Linde."

"Årets influensa kom redan i mitten av oktober en månad tidigare än normalt julhelgen Det uppger Annika Linde laborator på Smittskyddsinstitutet -Men ... svenskarna har fått årets influensa innan epidemin är över säger Annika Linde ... Anti-influensatips från Annika Linde"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Vad är dina påståenden värda om du inte har belägg för dom? Att begära belägg för påståenden är ju inget orimligt.

Jag beskrev hur den konversationen skulle gå till.

A: Sverige har gjort fel.
B: kan du utveckla vad man borde gjort istället.
A: förklarar.
B: har du nå belägg för det hade fungerat bättre?

det är ungefär så det hade sätt ut, som det alltid gjort sen diskussionen började här på forumet. Diskussionen slutar med att man ska leta fram belägg för allting, och det finns så mycket olika teorier, att allt kan avfärdas och argumenten väger inte tungt i hos folk som fortsätter tro på Sveriges strategi.
Dom som försvarar FHM/regeringens agerande är ju mer av det troende folket i mina ögon. Det är som att argumentera med Jehovas vittnen. Det spelar ingen roll vad för belägg man har, dom kommer inte ändra åsikt. Dom tycker Sverige har agerat bra oavsett hur många som dött jämförelse mot andra länder. Sverige har använt sig av fel strategi och ändå försvarar folk den..
Det är mer en "tro" än en verklighetsförankring i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Som sagts tidigare, det finns länder som agerat extremt kraftfullt och ändå drabbats hårt. Samtidigt är skillnaden mellan den Svenska linjen och många andra länders tillvägagångssätt är inte så extremt som många verkar tro. Problemet för Italien var inte att dom har dålig sjukvård, deras problem var att sjukvården blev överbelastad. Har mycket svårt att tro att Giesecke sagt att att Italien har sämre sjukvård, så där får du gärna komma med ett direkt citat. Han är f.ö. anlitad som expert, men man ska vara medveten om att även experter sitter och gissar...de kommer troligen med betydligt mycket mer kvalificerade gissningar än gemene man, men inte desto mindre är det gissningar.

Samtidigt så sitter du själv och gissar - finns det några direkta belägg för att det är avsaknad av skyddsutrustning som ligger bakom smittspridningen inom äldreomsorgen? När det gäller att man valde att inte ha krav på skyddsutrustning så tolkar jag det som att man helt krasst valde att prioritera resurserna där man hade störst behov av dom, dvs inom den direkta vården av covidsjuka. Det är mycket möjligt att det hade hjälp om all personal haft skyddsutrustning, men samtidigt så fanns det inte den typen av resurser. Skyddsutrustning var en bristvara i hela världen vilket gjorde det ineffektivt att lägga den typen av resurser på ställen där effekten rimligen bör vara marginell så länge man följer de riktlinjer som fanns om både hygien och att man ska vara hemma om man känner sig sjuk. De som arbetar direkt med bekräftat eller misstänkt coronasmittade måste ha första tjing på skyddsutrustning.

Men detta är min egen tolkning. Och jag tycker fortfarande att det är direkt osmakligt att insinuera att politiker medvetet siktat på att låta äldre dö i corona för att spara pengar. Inkompetens lär finnas lite här och var inom alla företag/organisationer, men det lär vara extremt få som är så okänsliga att det ser det som positivt att man spar in på skattepengar. Oavsett om man är politiker eller har ett annat yrke.

Du säger att jag gissar, om jag har belägg. Du menar att jag ska springa ut och testa det i praktiken om att skyddsutrustning är anledningen till att så många dött på äldreboenden, eller hur ska jag kunna få fram denna sorts data menar du när du ställer en sådan fråga? du vet att jag inte kan svara, så den är mer till för att förminska trovärdigheten hos mig om jag skulle försökt svara på den, för alla svar kommer va fel.

Fråga dig istället om varför dom avskrev allt form av skyddsutrustning till äldreomsorgen, om jag kallar det för att dom passar på att rensa lite bland äldre, så kanske det låter illa i dina öron. Men välj ett annat namn på det då för i praktiken är de det som händer.
Same shit different names om det passar bättre in i komfortzonen.

Du kan ju tänka så här också. Om skyddsutrustning inte har en effekt på corona, då borde det inte vart sådan tjat över när skyddsutrustning inte fanns till sjukhusen. För den fungerar ju ändå inte?

Vi har ju äldre som haft corona men inte fått vård när det funnits platser. Dom bara nekar folk i telefon att få en ambulans. Så inte ens ett lugnt avslut kan man få även fast man ändå inte klarar sig. Man ska rent i praktiken ligga hemma och kvävas till döds när man betalat skatt här i livet som gammal.

Man kan ju också fråga sig, om vi har ett sådant moraliskt land, och regeringen litar blint på FHM, så kan man ju fråga sig varför regeringen är selektiv med vad dom ska lita på från FHM.
Som exempel ville FHM utreda vår narkotikapolitik, den är totalt inhuman. Men regeringen verkar inte lita på att FHM är expert nog att ens titta på den utredningen i så fall. men till corona ska man lita blint på FHM menar regeringen?
Väldigt selektivt kunskapsförakt som existerar på regeringsnivå.

(Menade inte ta in narkotikapolitiken som ett sidospår, utan ville enbart få fram en poäng)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Jag beskrev hur den konversationen skulle gå till.

A: Sverige har gjort fel.
B: kan du utveckla vad man borde gjort istället.
A: förklarar.
B: har du nå belägg för det hade fungerat bättre?

det är ungefär så det hade sätt ut, som det alltid gjort sen diskussionen började här på forumet. Diskussionen slutar med att man ska leta fram belägg för allting, och det finns så mycket olika teorier, att allt kan avfärdas och argumenten väger inte tungt i hos folk som fortsätter tro på Sveriges strategi.
Dom som försvarar FHM/regeringens agerande är ju mer av det troende folket i mina ögon. Det är som att argumentera med Jehovas vittnen. Det spelar ingen roll vad för belägg man har, dom kommer inte ändra åsikt. Dom tycker Sverige har agerat bra oavsett hur många som dött jämförelse mot andra länder. Sverige har använt sig av fel strategi och ändå försvarar folk den..
Det är mer en "tro" än en verklighetsförankring i mina ögon.

Alla länder har ju valt mer eller mindre olika strategier, och det är för tidigt att säga att Sveriges strategi är fel. Huruvida den är (alltså kommer visa sig att vara) felaktig beror ju också på vilka kriterier man bedömer som viktigast förstås.

Vad vi vet är att Sverige har valt att inte stänga ner hela samhället och att inte gå ut med förbud eller hårda regler i lika stor utsträckning som de flesta andra. Och att det i dagsläget ser ut som att det har genererat fler döda i sjukdomen. Vad vi inte vet är ifall eller hur mycket vår strategi har minskat på exempelvis de ekonomiska eller de sociala effekterna och ifall det på kort eller lång sikt kan visa sig spara fler liv. Å andra sidan ger ju en kraftigare nedstängning också positiva effekter, på miljön exempelvis, som också kan tänkas minska dödsfall.

Sen tillkommer förstås svårigheten i datainsamling och vad man ska jämföra med. Vi har ju ett ganska bra socialt skyddsnät exempelvis (även om det inte kanske inte är lika bra som det har varit) så vi kanske hade klarat en hårdare nedstängning bättre än säg USA, svårt att säga när vi inte har något annat Sverige med en annan strategi att jämföra med. Problemet med skillnader i hur dödsfall rapporteras och räknas är också svårt att komma förbi helt och hållet. Andra aspekter finns också och frågan är om man ska räkna med dem eller inte. Resursbrist inom vården är ju ett problem överallt men är den värre här än i exempelvis Norge eller Danmark? Ska vi i så fall korrigera för det, för inköp av skyddsmateriel och liknande innan pandemin kan väl inte sägas vara en del av strategin? Samma sak med vår kära vårdapparats kostnadsfokus de har haft ganska länge nu, den lär ha påverkat ganska mycket och är inte en del av strategin heller.

Således tror jag att man får titta på överdödligheten totalt över en längre tid, kanske 1-3 år eller så, och först då kan man dra en slutsats om vilken strategi som var bäst och vilka åtgärder som hade högst effekt. Fortfarande inte en definitiv slutsats dock då det finns så många andra aspekter som skiljer sig mellan länder, om hur vården är organiserad, hur resursfördelningen ser ut, sociala skyddsnät, stödpengar och så vidare.

Permalänk
Medlem

@anon190792 @Igelkotte

Eftersom Sveriges strategi bygger på ett långsiktigt perspektiv är det väldigt oärligt, eller i bästa fall dumdistrigt, att jämföra dagens siffror med länder vars strategi varit inriktat på ett kortsiktigt perspektiv och sedan dra slutsatsen att vår strategi inte fungerar.

Jag tycker det verkar som att ni helt enkelt inte förstår strategin.

Målet har aldrig varit att minimera dödsfall så snabbt som möjligt, så att använda det som parameter när du mäter hurvida vi har lyckats åskådligör endast ett oförstånd med syftet. Det är väntat att Sverige initialt skulle få en större smittspridning (och därmed fler dödsfall). Ni kan inte använda den observationen för att förkasta strategin. Det är därför era argument inte "fungerar" på oss som är införstådda på vad strategin har varit och håller med om att det verkar rimligt.

I våra ögon är ert argument typ: " Det går som väntat!! det funkar inte!!"

Om ni vill argumentera mot strategin kommer det bara gå hem ifall ni först förstår den och sen lyfter fram varför detta är en dålig plan långsiktigt. Att vi har större smittspridning är inget argument mot strategin helt enkelt (eftersom att det har vi som förstått och håller med om strategin redan accepterat).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag beskrev hur den konversationen skulle gå till.

A: Sverige har gjort fel.
B: kan du utveckla vad man borde gjort istället.
A: förklarar.
B: har du nå belägg för det hade fungerat bättre?

det är ungefär så det hade sätt ut, som det alltid gjort sen diskussionen började här på forumet. Diskussionen slutar med att man ska leta fram belägg för allting, och det finns så mycket olika teorier, att allt kan avfärdas och argumenten väger inte tungt i hos folk som fortsätter tro på Sveriges strategi.
Dom som försvarar FHM/regeringens agerande är ju mer av det troende folket i mina ögon. Det är som att argumentera med Jehovas vittnen. Det spelar ingen roll vad för belägg man har, dom kommer inte ändra åsikt. Dom tycker Sverige har agerat bra oavsett hur många som dött jämförelse mot andra länder. Sverige har använt sig av fel strategi och ändå försvarar folk den..
Det är mer en "tro" än en verklighetsförankring i mina ögon.

Det där ser ut som ett omständigt sätt att säga "nej, jag ids inte backa upp mina påståenden".
Än en gång; att begära att folk backar upp sina påståenden är ju helt rimligt.
Vill du prata om att tro i motsats till att veta? Fram med den fakta du menar att dom troende vägrar ta in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Alla länder har ju valt mer eller mindre olika strategier, och det är för tidigt att säga att Sveriges strategi är fel. Huruvida den är (alltså kommer visa sig att vara) felaktig beror ju också på vilka kriterier man bedömer som viktigast förstås.

Vad vi vet är att Sverige har valt att inte stänga ner hela samhället och att inte gå ut med förbud eller hårda regler i lika stor utsträckning som de flesta andra. Och att det i dagsläget ser ut som att det har genererat fler döda i sjukdomen. Vad vi inte vet är ifall eller hur mycket vår strategi har minskat på exempelvis de ekonomiska eller de sociala effekterna och ifall det på kort eller lång sikt kan visa sig spara fler liv. Å andra sidan ger ju en kraftigare nedstängning också positiva effekter, på miljön exempelvis, som också kan tänkas minska dödsfall.

Sen tillkommer förstås svårigheten i datainsamling och vad man ska jämföra med. Vi har ju ett ganska bra socialt skyddsnät exempelvis (även om det inte kanske inte är lika bra som det har varit) så vi kanske hade klarat en hårdare nedstängning bättre än säg USA, svårt att säga när vi inte har något annat Sverige med en annan strategi att jämföra med. Problemet med skillnader i hur dödsfall rapporteras och räknas är också svårt att komma förbi helt och hållet. Andra aspekter finns också och frågan är om man ska räkna med dem eller inte. Resursbrist inom vården är ju ett problem överallt men är den värre här än i exempelvis Norge eller Danmark? Ska vi i så fall korrigera för det, för inköp av skyddsmateriel och liknande innan pandemin kan väl inte sägas vara en del av strategin? Samma sak med vår kära vårdapparats kostnadsfokus de har haft ganska länge nu, den lär ha påverkat ganska mycket och är inte en del av strategin heller.

Således tror jag att man får titta på överdödligheten totalt över en längre tid, kanske 1-3 år eller så, och först då kan man dra en slutsats om vilken strategi som var bäst och vilka åtgärder som hade högst effekt. Fortfarande inte en definitiv slutsats dock då det finns så många andra aspekter som skiljer sig mellan länder, om hur vården är organiserad, hur resursfördelningen ser ut, sociala skyddsnät, stödpengar och så vidare.

Ja det är en lång tid kvar innan vi verkligen kan fastställa vilken strategi som fungerat bra, men hittills har Sverige varit bland dom sämsta. Det går väl inte förneka?
Och risken är att det kommer bli värre för vi har alla instanser av politiker, myndigheter, "experter" i form av Giesecke som konstant skyller ifrån sig och fortsätter ha nån skönmålad bild av Sverige som inte hör till verkligheten. Och kritiserar andra länder för att göra fel och Sverige gör rätt. Det ända Lena hallengren säger är "det är ju inte mitt ansvar" och på frågan hon får om vems ansvar, så är det "allas ansvar" om att t.ex testerna inte har fungerat fullt ut som planerat. Ingen har ansvar för nånting verkar det som.

Och när man inte kan försöka se vad som gått snett och va ödmjuk och erkänna sig ha hanterat saker fel, så är risken stor att man aldrig får kommer lösa problemet med dödsantalen då Sverige gör ju rätt och alla andra gör fel. Giesecke fortsätter ju rekommendera i SVT att det är inga problem för barnbarnen att träffa gamla mormor på 80+ när dom ställer tittar frågor. Under april fick Giesecke också frågan från en insändare "jag är 70år och och undrar om jag kan åka hem till min 95åriga pappa och fira påsk" då Giesecke gav svar på "ja det tycker jag". Sen var den konversationen slut.
Inte konstigt att dödsantalen stiger när man har ett Statligt Troll som han i SVT som lurar ut människor att smitta ner varandra.

Skrivet av Triffid:

@Franzoa @Igelkotte

Eftersom Sveriges strategi bygger på ett långsiktigt perspektiv är det väldigt oärligt, eller i bästa fall dumdistrigt, att jämföra dagens siffror med länder vars strategi varit inriktat på ett kortsiktigt perspektiv och sedan dra slutsatsen att vår strategi inte fungerar.

Jag tycker det verkar som att ni helt enkelt inte förstår strategin.

Målet har aldrig varit att minimera dödsfall så snabbt som möjligt, så att använda det som parameter när du mäter hurvida vi har lyckats åskådligör endast ett oförstånd med syftet. Det är väntat att Sverige initialt skulle få en större smittspridning (och därmed fler dödsfall). Ni kan inte använda den observationen för att förkasta strategin. Det är därför era argument inte "fungerar" på oss som är införstådda på vad strategin har varit och håller med om att det verkar rimligt.

I våra ögon är ert argument typ: " Det går som väntat!! det funkar inte!!"

Om ni vill argumentera mot strategin kommer det bara gå hem ifall ni först förstår den och sen lyfter fram varför detta är en dålig plan långsiktigt. Att vi har större smittspridning är inget argument mot strategin helt enkelt (eftersom att det har vi som förstått och håller med om strategin redan accepterat).

Strategi och mål är inte samma sak, målet är "flatten the curve", strategin för att komma dit är nånting helt annat. Social distans och ta bort skyddsutrustning i äldreomsorgen samt inte ge vård till äldre har varit strategin. Vi ligger högst i hela norden i dödlighet, att kalla det för en lyckad strategi har jag svårt att se. Alltså kan man ju då säga att det är en misslyckat.

Du får gärna annars lyfta fram det som varit lyckat i vår strategi då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Strategi och mål är inte samma sak, målet är "flatten the curve", strategin för att komma dit är nånting helt annat. Social distans och ta bort skyddsutrustning i äldreomsorgen samt inte ge vård till äldre har varit strategin. Vi ligger högst i hela norden i dödlighet, att kalla det för en lyckad strategi har jag svårt att se. Alltså kan man ju då säga att det är en misslyckat.

Mer bevis på att du missförstår strategin. "Flatten the curve" är för övrigt också en del av strategin, inte ett mål. Flatten the curve är en strategi för att inte överbelasta sjukvården.

Skrivet av anon190792:

Du får gärna annars lyfta fram det som varit lyckat i vår strategi då?

Ja, tex just "flatten the curve" har vi lyckats extremt bra med. Vi har haft ett väldigt jämnt antal inlagda på IVA och samt ett jämt antal döda (och därmed smittade) per dag under väldigt lång tid (nu är detta som sagt en del av strategin och inte ett mål i sig). Inga siffror accelererar varken upp eller ned i nämnvärd grad. Detta tyder på att strategin har haft den effekt man sökt och därmed varit lyckad ur den aspekten.

Vi har kunnat hålla affärer och företag igång i förhållandevis hög grad, vilket är ett av målen med strategin.

Vi har inte behövt utförda utegångsförbud eller göra enorma inskränkningar på demokratin eller människors frihet.

Det är okej att säga att du inte håller med om strategin, men att säga att den "misslyckats" kräver faktiskt att man förstår meningen med den.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag beskrev hur den konversationen skulle gå till.

A: Sverige har gjort fel.
B: kan du utveckla vad man borde gjort istället.
A: förklarar.
B: har du nå belägg för det hade fungerat bättre?

det är ungefär så det hade sätt ut, som det alltid gjort sen diskussionen började här på forumet. Diskussionen slutar med att man ska leta fram belägg för allting, och det finns så mycket olika teorier, att allt kan avfärdas och argumenten väger inte tungt i hos folk som fortsätter tro på Sveriges strategi.
Dom som försvarar FHM/regeringens agerande är ju mer av det troende folket i mina ögon. Det är som att argumentera med Jehovas vittnen. Det spelar ingen roll vad för belägg man har, dom kommer inte ändra åsikt. Dom tycker Sverige har agerat bra oavsett hur många som dött jämförelse mot andra länder. Sverige har använt sig av fel strategi och ändå försvarar folk den..
Det är mer en "tro" än en verklighetsförankring i mina ögon.

Det lustiga är att FHM fattar sina beslut baserat på forskning och erfarenhet medans du baserar dina åsikter på just ’tro’. Precis tvärt emot det du beskriver.

När det potentiellt handlar om tusentals människoliv är det rimligt att kräva motiv och bakomliggande forskning till alla beslut.

Att alla konversationer slutar med att kräva fakta och forskning är nog det sundaste jag hört på hela dagen. Bra jobbat ni som inte accepterar killgissande och gubbtyckande!