Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bom:

Det har varit demonstrationer i många andra städer i Europa i kväll också. London, Berlin, Amsterdam m.fl. En del säkert mycket större än i Stockholm.

5000 i Amsterdam och 20000 i Paris...dumma jävlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ouff jag är med på vad du menar nu. Cynism m.m. gör sig inte så bra i text

Vad är det cyniska i att påtala idiotin att arrangera en demonstration under springande pandemi, oavsett om man håller med demonstranterna eller inte? Coronaviruset tar inte paus bara för att folk är ute och demonstrerar.

Björn Olsen verkar hålla med:

Citat:

Björn Olsen, överläkare i infektionssjukdomar och smittskyddsexpert är mycket kritiskt mot att arrangörerna har tillåtit demonstrationen.

– Har de hål i huvudet? De förstår väl att 50 personer snabbt blir tusen? De måste ha förstått vad de sätter igång. Det är som att säga ”fuck you” till alla som kämpar med att få bukt med smittspridningen.

För att förtydliga så tycker jag att polisvåldet och rasismen i USA är rent ut sagt vidrig, men personerna som är ute och demonstrerar och trängs i tusental är rätt och slätt korkade. Deras demonstration kommer göra väldigt lite för att påverka situationen i USA (Trump bryr sig knappt om sin egen befolkning, varför skulle han bry sig om icke-amerikanare?), men riskerar att på sikt åter kicka igång smittspridningen som på många ställen äntligen hade vänt åt rätt håll.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad är det cyniska i att påtala idiotin att arrangera en demonstration under springande pandemi, oavsett om man håller med demonstranterna eller inte? Coronaviruset tar inte paus bara för att folk är ute och demonstrerar.

Lite dubbelmoral att kritisera demonstranterna. Du säger att tusentals människor utomhus på Sergels torg som demonstrerar för grundläggande rättigheter är "idioti". Men vad tycker du om att tusentals människor trängs på fabriksgolven och i kollektivtrafiken på vägen till jobbet varje dag i tillverkningsindustrin, eller andra icke-samhällsviktiga verksamheter som fortsätter att hållas öppna?

På arbetsplatserna kanske man inte är lika många på så liten yta, men å andra sidan är man inomhus vilket gör att smittan sprider sig betydligt lättare.

Jag är absolut för åtgärder för att begränsa smittan på olika sätt och jag har argumenterat flera gånger i den här tråden att jag tycker att de svenska åtgärderna varit för svaga och för långsamma. Men principiellt så tycker jag att rätten att samlas och uttrycka sin uppfattning genom att demonstrera står över statens rätt att begränsa folksamlingar, och om man inte stängt all icke samhällsviktig verksamhet så tycker jag inte att det finns någon grund för att skuldbelägga dem som deltar i demonstrationerna.

Lagade trasig citattagg
Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad är det cyniska i att påtala idiotin att arrangera en demonstration under springande pandemi, oavsett om man håller med demonstranterna eller inte? Coronaviruset tar inte paus bara för att folk är ute och demonstrerar.

Björn Olsen verkar hålla med:

För att förtydliga så tycker jag att polisvåldet och rasismen i USA är rent ut sagt vidrig, men personerna som är ute och demonstrerar och trängs i tusental är rätt och slätt korkade. Deras demonstration kommer göra väldigt lite för att påverka situationen i USA (Trump bryr sig knappt om sin egen befolkning, varför skulle han bry sig om icke-amerikanare?), men riskerar att på sikt åter kicka igång smittspridningen som på många ställen äntligen hade vänt åt rätt håll.

Håller du med Björn Olsen om hans kritik mot fhm?

Tegnells ord är inte Guds lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Lite dubbelmoral att kritisera demonstranterna. Du säger att tusentals människor utomhus på Sergels torg som demonstrerar för grundläggande rättigheter är "idioti". Men vad tycker du om att tusentals människor trängs på fabriksgolven och i kollektivtrafiken på vägen till jobbet varje dag i tillverkningsindustrin, eller andra icke-samhällsviktiga verksamheter som fortsätter att hållas öppna?

Väldigt märkligt att jämföra en frivillig demonstration med folk som måste åka till jobbet för att kunna försörja sig och därmed överleva.

Jag skulle dock kunna jämföra demonstranterna med folk som frivilligt sitter och trängs på t.ex. uteserveringar - och ja, jag anser att även dom är korkade.

Skrivet av Iskra:

Men principiellt så tycker jag att rätten att samlas och uttrycka sin uppfattning genom att demonstrera står över statens rätt att begränsa folksamlingar, och om man inte stängt all icke samhällsviktig verksamhet så tycker jag inte att det finns någon grund för att skuldbelägga dem som deltar i demonstrationerna.

Då får vi vara ense om att vara oense.

Jag har sett tidigare demonstrationer under pandemin där demonstranterna respekterade social distancing och var ganska utspridda när de gick runt.
Det går även att demonstrera via sociala medier, vilket många verkar ha tagit till sig genom att posta svarta bilder när det kommer till Black Lives Matter.

Är även rätt säker att folklig opinion för BLM kommer dala efter detta, men vi får se.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är även rätt säker att folklig opinion för BLM kommer dala efter detta, men vi får se.

Det ”humoristiska” i det hela är att risken att dö i corona är större för svarta än vita, så manifestationerna kommer ta livet av fler svarta i slutändan. (appropå Black Lives Matter, vilket det för demonstranterna inte verkar göra)
Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fyrdubbel-risk-for-svarta-...

(egentligen är det mest bara otroligt sorgligt att folk inte kan använda sina hjärnceller ens till simpel logik)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Länder börjar ge igen emot sverige. Detta av den självklara anledningen att vi har fler smittade per invånare, men det skulle ej det minsta att det är för att ge lite igen. Alltså vår ekonomi har rullat på, vi har offrat några människoliv för detta. Men på lång sikt så kanske vi hade sparat. Dålig ekonomi är orsaken till att många dör, jag pratar ej bara om sjukvård utan även bristande pengar till hjälp som gör att mindre begår självmord.
Att ge igen emot sverige kan göras av flera orsaker, som att deras egen politik ser dålig ut för deras väljare. De själva har "låst in" befolkningen, svenskar har festat på. Sedan efter ett kort tag kommer en massa svennar spenderar en massa pengar och ha roligt. Det får deras egen politik att se dålig ut. Får dock folket i de andra länderna höra att de där svennarna nu ej får ut och resa, så blir deras förda politik mer accepterad.

Angående demonstrationerna. Så en upprörd pöbeln går ej att hindra om man ej gör som i Nordkorera före detta sovjet. Staten kan ej göra något emot upploppet som gör det mindre, bara se hur det blir i vissa ställen i sverige med bilbränder etc. Varvid staten gör rätt att låta dem få skrika lite och hoppas på att demonstranterna snart får lite empati tillbaka emot våra äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Länder börjar ge igen emot sverige. Detta av den självklara anledningen att vi har fler smittade per invånare, men det skulle ej det minsta att det är för att ge lite igen. Alltså vår ekonomi har rullat på, vi har offrat några människoliv för detta. Men på lång sikt så kanske vi hade sparat. Dålig ekonomi är orsaken till att många dör, jag pratar ej bara om sjukvård utan även bristande pengar till hjälp som gör att mindre begår självmord.
Att ge igen emot sverige kan göras av flera orsaker, som att deras egen politik ser dålig ut för deras väljare. De själva har "låst in" befolkningen, svenskar har festat på. Sedan efter ett kort tag kommer en massa svennar spenderar en massa pengar och ha roligt. Det får deras egen politik att se dålig ut. Får dock folket i de andra länderna höra att de där svennarna nu ej får ut och resa, så blir deras förda politik mer accepterad.

Angående demonstrationerna. Så en upprörd pöbeln går ej att hindra om man ej gör som i Nordkorera före detta sovjet. Staten kan ej göra något emot upploppet som gör det mindre, bara se hur det blir i vissa ställen i sverige med bilbränder etc. Varvid staten gör rätt att låta dem få skrika lite och hoppas på att demonstranterna snart får lite empati tillbaka emot våra äldre.

Vad menar du med "ge igen"? Vad har vi gjort mot dem menar du, som de "ger igen" för?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

I allt elände verkar det nu som att det är färre än 300 (298 idag) som intensivvårdas i riket p.g.a. Covid-19, första gången sedan 4 april det ligger så lågt i så fall. Maximum uppskattas varit 558 den 25 april.

Likaså första gången det ligger under 100 (93 idag) i Stockholms IVA p.g.a. Covid-19 sedan i mars, med ett maximum på 232 den 23 april.

Dock har takten med vilken antal patienter minskar avtagit på sistone men i alla fall. Hoppas personalen kan planera en del välförtjänt semester givet ej försämrat läge.

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Väldigt märkligt att jämföra en frivillig demonstration med folk som måste åka till jobbet för att kunna försörja sig och därmed överleva.

Jag skulle dock kunna jämföra demonstranterna med folk som frivilligt sitter och trängs på t.ex. uteserveringar - och ja, jag anser att även dom är korkade.

Ur smittspridningssynpunkt så är det inte alls märkligt. Och jag jämför inte dem som går till jobbet med demonstranter, utan dem som väljer att hålla öppet sina arbetsplatser istället för att ha sina anställda permitterade. Jag säger inte att vi ska stänga arbetsplatserna, men om man behöver välja så borde bilfabriker t.ex. stängas långt före man stänger ned demonstrationsfriheten.

Skrivet av MinscS2:

Jag har sett tidigare demonstrationer under pandemin där demonstranterna respekterade social distancing och var ganska utspridda när de gick runt.
Det går även att demonstrera via sociala medier, vilket många verkar ha tagit till sig genom att posta svarta bilder när det kommer till Black Lives Matter.

Är även rätt säker att folklig opinion för BLM kommer dala efter detta, men vi får se.

Enligt en opinionsundersökning från Reuters så stödjer 64 % av amerikanerna demonstrationerna, vilket är en ökning med 23 procentenheter sedan BLM-demonstrationerna i Fergusson 2014. Hur det blir efteråt återstår väl att se, men det beror nog också mycket på hur myndigheterna agerar. Social distancing är ju lite svårt att tillämpa när man möter poliser som gör utfall mot demonstrationerna med batonger och pressar tillbaka människor med kravallsköldar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Social distancing är ju lite svårt att tillämpa när man möter poliser som gör utfall mot demonstrationerna med batonger och pressar tillbaka människor med kravallsköldar.

Social distancing är superlätt att tillämpa genom att inte gå dit utan välja andra lämpligare sätt att demonstrera på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Social distancing är superlätt att tillämpa genom att inte gå dit utan välja andra lämpligare sätt att demonstrera på.

Om man upplever att myndigheterna inte lyssnar eller visar respekt, så anser man nog att det inte räcker med att protestera via Facebook. Demonstrationer är ju inte heller särskilt effektiva, men du kanske har något förslag på hur de borde göra istället?

Permalänk
Medlem

Någon som tagit ett privat test än?

Funderar på att boka ett test inför semestern, planen är att köra några dagars karantän, ta ett test precis innan och är det negativt åka till svärföräldrarna och hålla oss på landet en vecka eller två. Onödigt? Hyfsat säkert? Vad tror ni? Är inte speciellt intreserad om vi vart smittade eller inte, vill bara inte bära på aktivt virus när vi åker bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ur smittspridningssynpunkt så är det inte alls märkligt. Och jag jämför inte dem som går till jobbet med demonstranter, utan dem som väljer att hålla öppet sina arbetsplatser istället för att ha sina anställda permitterade.

Är det en möjlighet för alla arbetsgivare (ink. privatföretag) att permittera sina anställda? Isåfall vad bra!
Om inte, vad är din poäng?
Långt ifrån alla arbetsgivare har den ekonomiska möjligheten att permittera alla sina anställda. För många anställda väntar istället uppsägning och arbetslöshet.

Skrivet av Iskra:

Social distancing är ju lite svårt att tillämpa när man möter poliser som gör utfall mot demonstrationerna med batonger och pressar tillbaka människor med kravallsköldar.

Pratar vi USA eller Sverige nu?
För i Sverige så känns scenariot du målar upp inte så realistiskt, och även utan det så var det väldigt trångt bland demonstranterna i Stockholm.

Eller så kan man ju som många andra påtalat använda hjärnan lite och inse att det inte är så lämpligt att gå dit under rådande pandemi (utöver att man kanske är rädd få en batong i ansiktet?), och om man ändå åker dit och ser att där är tusentals personer packade som sardiner så finns det ingen som hindrar dig från att vända på klacken och gå hem igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som tagit ett privat test än?

Funderar på att boka ett test inför semestern, planen är att köra några dagars karantän, ta ett test precis innan och är det negativt åka till svärföräldrarna och hålla oss på landet en vecka eller två. Onödigt? Hyfsat säkert? Vad tror ni? Är inte speciellt intreserad om vi vart smittade eller inte, vill bara inte bära på aktivt virus när vi åker bort.

Läs artikeln från ny teknik som länkades ovan. Problemet med detta är att du kan få negativt provsvar även om du är smittad. Jag tänker att det är också ganska meningslöst att testa sig för antikroppar också eftersom det inte påverkar hur man ska agera. Man vet ju inget om hur pass immun man blir och hur länge det varar. Å andra sidan finns inget besöksförbud (om de inte bor på äldreboende) eller reseförbud (tack vare grundlagsskyddad fri rörlighet inom landet) så ni får väl tillsammans komma överens hur ni ska göra. Två veckors karantän är väl hyfsat säkert om alla inblandade isolerar sig totalt från andra människor. Men i praktiken är det svårt, räcker att någon behöver köpa hem mjölk.

Jag själv kommer inte testa mig. Ser ingen poäng i det. Är jag sjuk stannar jag hemma. Annars gör jag som jag vill. Självklart respekterar jag om någon inte vill träffa mig om de är rädda för smitta. Går också vända på det och låtsas att man är rädd för att sprida smitta om man vill slippa träffa någon ;-). Låter man bli att träffa dem kan man heller inte bli beskylld för att ha smittat dem. Slipper man ångra sig efteråt om något händer. Blir fel hur man än gör känner jag. Har inte träffat föräldrarna på ett år och de vill träffa mig. Men jag vill inte smitta dem. Blir nog att jag stannar hemma i sommar. Jag gillar att vara hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är det en möjlighet för alla arbetsgivare (ink. privatföretag) att permittera sina anställda? Isåfall vad bra!
Om inte, vad är din poäng?
Långt ifrån alla arbetsgivare har den ekonomiska möjligheten att permittera alla sina anställda. För många anställda väntar istället uppsägning och arbetslöshet.

Alla arbetsgivare har den möjligheten, men deras intäkter blir förstås lidande. Det är just det som är min poäng. Det är en massa moraliska fördömmanden av människor som utövar sina grundläggande rättigheter att samlas och uttrycka sin mening, samtidigt som man accepterar icke-samhällsviktig verksamhet som innebär större smittrisk.

Är alltså ekonomiska värden viktigare än frihet och rättigheter?

Skrivet av MinscS2:

Pratar vi USA eller Sverige nu?
För i Sverige så känns scenariot du målar upp inte så realistiskt, och även utan det så var det väldigt trångt bland demonstranterna i Stockholm.

Eller så kan man ju som många andra påtalat använda hjärnan lite och inse att det inte är så lämpligt att gå dit under rådande pandemi (utöver att man kanske är rädd få en batong i ansiktet?), och om man ändå åker dit och ser att där är tusentals personer packade som sardiner så finns det ingen som hindrar dig från att vända på klacken och gå hem igen.

Det är ju en avvägning som var och en får göra. Om man tycker att frågan som man demonstrerar för är tillräckligt viktigt för att ta den risken så ska man ha den rättigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Läs artikeln från ny teknik som länkades ovan. Problemet med detta är att du kan få negativt provsvar även om du är smittad. Jag tänker att det är också ganska meningslöst att testa sig för antikroppar också eftersom det inte påverkar hur man ska agera. Man vet ju inget om hur pass immun man blir och hur länge det varar. Å andra sidan finns inget besöksförbud (om de inte bor på äldreboende) eller reseförbud (tack vare grundlagsskyddad fri rörlighet inom landet) så ni får väl tillsammans komma överens hur ni ska göra. Två veckors karantän är väl hyfsat säkert om alla inblandade isolerar sig totalt från andra människor. Men i praktiken är det svårt, räcker att någon behöver köpa hem mjölk.

Jag själv kommer inte testa mig. Ser ingen poäng i det. Är jag sjuk stannar jag hemma. Annars gör jag som jag vill. Självklart respekterar jag om någon inte vill träffa mig om de är rädda för smitta. Går också vända på det och låtsas att man är rädd för att sprida smitta om man vill slippa träffa någon ;-). Låter man bli att träffa dem kan man heller inte bli beskylld för att ha smittat dem. Slipper man ångra sig efteråt om något händer. Blir fel hur man än gör känner jag. Har inte träffat föräldrarna på ett år och de vill träffa mig. Men jag vill inte smitta dem. Blir nog att jag stannar hemma i sommar. Jag gillar att vara hemma.

När den offentliga sjukvården erbjuder anrikroppstester så kommer jag att ta det så fort jag kan. Jag tror att jag haft viruset eftersom tid, plats och symptom stämde väldigt väl, men jag hade inte så allvarliga symptom så det är ju svårt att veta om det var en vanlig influensa. Poängen för min del med att veta om jag haft det eller inte är att jag då skulle kunna besöka äldre släktingar som sitter isolerade, samt att man kanske inte skulle behöva stanna hemma extra länge för minsta lilla snuva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Alla arbetsgivare har den möjligheten, men deras intäkter blir förstås lidande. Det är just det som är min poäng. Det är en massa moraliska fördömmanden av människor som utövar sina grundläggande rättigheter att samlas och uttrycka sin mening, samtidigt som man accepterar icke-samhällsviktig verksamhet som innebär större smittrisk.

Är alltså ekonomiska värden viktigare än frihet och rättigheter?

Det är ju en avvägning som var och en får göra. Om man tycker att frågan som man demonstrerar för är tillräckligt viktigt för att ta den risken så ska man ha den rättigheten.

Fast detta är väl en aning märklig slutsats. Hur kommer du fram till att smittorisken i Volvos fabrik (där man kan vidta diverse försiktighetsåtgärder) är större än när tusentals människor "spontan-samlas" tätt ihop på ett torg och skriker slagord i öronen på varandra?

Nu är jag ingen epidemiolog eller smittskyddsläkare, men min spontana uppfattning är att det är betydligt enklare att "smittsäkra" en arbetsplats än en otyglad folksamling.

Visst finns det en grundlagsskyddad rättighet att samlas och uttrycka sin åsikt, men just den rättigheten har nu blivit begränsad under den rådande pandemin, även detta enligt grundlagen (Regeringsformen). Så sammankomsten i Stockholm igår var alltså inte i enlighet med grundlagen. Precis som någon tidigare skrev så hade Corona antagligen en "field day" i Stockholm igår, vilket i värsta fall skulle kunna innebära en uppgång av fallen där. Så även om jag värdesätter våra rättigheter att demonstrera väldigt högt, så var gårdagens händelse något som lämnar en dålig smak i munnen. Samtidigt som äldre tvingas isolera sig och hålla sig borta från sina nära och kära så anordnas en Corona-buffé mitt på Sergels Torg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Läs artikeln från ny teknik som länkades ovan. Problemet med detta är att du kan få negativt provsvar även om du är smittad. Jag tänker att det är också ganska meningslöst att testa sig för antikroppar också eftersom det inte påverkar hur man ska agera. Man vet ju inget om hur pass immun man blir och hur länge det varar. Å andra sidan finns inget besöksförbud (om de inte bor på äldreboende) eller reseförbud (tack vare grundlagsskyddad fri rörlighet inom landet) så ni får väl tillsammans komma överens hur ni ska göra. Två veckors karantän är väl hyfsat säkert om alla inblandade isolerar sig totalt från andra människor. Men i praktiken är det svårt, räcker att någon behöver köpa hem mjölk.

Jag själv kommer inte testa mig. Ser ingen poäng i det. Är jag sjuk stannar jag hemma. Annars gör jag som jag vill. Självklart respekterar jag om någon inte vill träffa mig om de är rädda för smitta. Går också vända på det och låtsas att man är rädd för att sprida smitta om man vill slippa träffa någon ;-). Låter man bli att träffa dem kan man heller inte bli beskylld för att ha smittat dem. Slipper man ångra sig efteråt om något händer. Blir fel hur man än gör känner jag. Har inte träffat föräldrarna på ett år och de vill träffa mig. Men jag vill inte smitta dem. Blir nog att jag stannar hemma i sommar. Jag gillar att vara hemma.

Jo jag läste den, och den förklarar problematiken, men inte hur träffsäkra testerna som erbjuds är, bara att de eventuellt (troligen) inte är 100%. Vilket jag absolut inte förvänta mig. Men är vi friska så är nog redan risken väldigt liten att vi skulle smitta någon, med ett test på det, även om det inte är 100% så lär den risken minska ytterligare tänker jag. Man kan ju liksom bli träffad av blixten också.

Men skrev nog egentligen mer för att undra om någon hade tagit något privat test, eller vet mer om dom, t ex om någon aktör är bättre än någon annan osv? Det moraliska dilemmat är det nog inte någon annan som kan svara på kanske, utan det är ju ett beslut vi får ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Alla arbetsgivare har den möjligheten, men deras intäkter blir förstås lidande. Det är just det som är min poäng. Det är en massa moraliska fördömmanden av människor som utövar sina grundläggande rättigheter att samlas och uttrycka sin mening, samtidigt som man accepterar icke-samhällsviktig verksamhet som innebär större smittrisk.

Är alltså ekonomiska värden viktigare än frihet och rättigheter?

Det är ju en avvägning som var och en får göra. Om man tycker att frågan som man demonstrerar för är tillräckligt viktigt för att ta den risken så ska man ha den rättigheten.

Håller med att rätt att demonstrera fredligt är viktigt och frihet är viktigast av allt. Men förstår inte de som förstör och vandaliserar. Det får ju folk att ta avstånd från dem.

Pengar är tyvärr alltid viktigare än människor. Eller kanske snarare att om människor inte får tjäna pengar så drabbas de av fattigdom. Låser man dessutom in dem i karantän och begränsar friheten så blir det dubbel frustration i kombination med arbetslösheten. Att en vit polis mördade en svart i USA var bara gnistan som tände på det hela då det sågs som ytterligare förtryck av folket från makten. Detta hade hänt ändå men man hade hittat något annat att trigga igång det. Det hela orsakades av inkompetenta politiker som stängde ner samhället och orsakade fattigdom och frustration i världen. Poliser som hindrade folk att vila i en park t.ex. Hade alla följt Sveriges väg hade världen klarat sig bättre totalt sett Tyvärr drabbas nu även Sverige på grund av andra länders inkompetens som gjort att vår exportindustri går dåligt. Det borde gått att dämpa smittan på sätt som inte drabbade världsekonomin lika hårt.

Sedan de som demonstrerar i Sverige nu är bara copycats. Här finns ju ingen större anledning att demonstrera? Vi bor i ett av världens friaste länder ju. Men i den friheten ingår rätt att demonstrera. Tyvärr nu endast max 50 personer men det är ju anledning till detta. Ställer makten till elände så ska folk ha rätt att säga ifrån. Kanske borde vi demonstrera mot gränsen på 50 personer? En liten demonstration på 50 personer syns knappt så det blir svårt. Samtidigt utsätter man andra för risk genom att sprida smitta. Blir lite terrorhandling över det hela. Ingen vill att folk smäller av en bomb i stan. Kanske lika många dör i slutändan? Olika konsekvenser får vägas mot varandra. Så kanske gränsen på 50 personer är en vettig kompromiss just nu. Men blir folk tillräckligt förbannade så struntar de i lagar, utegångsförbud och annat. Det är en sorts skydd mot dåligt styre trots allt att öppet visa missnöje. Se på hur Berlinmuren revs. Folk hackade sönder den helt enkelt. Hade inte fungerat med bara 50 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo jag läste den, och den förklarar problematiken, men inte hur träffsäkra testerna som erbjuds är, bara att de eventuellt (troligen) inte är 100%. Vilket jag absolut inte förvänta mig. Men är vi friska så är nog redan risken väldigt liten att vi skulle smitta någon, med ett test på det, även om det inte är 100% så lär den risken minska ytterligare tänker jag. Man kan ju liksom bli träffad av blixten också.

Men skrev nog egentligen mer för att undra om någon hade tagit något privat test, eller vet mer om dom, t ex om någon aktör är bättre än någon annan osv? Det moraliska dilemmat är det nog inte någon annan som kan svara på kanske, utan det är ju ett beslut vi får ta.

Jaha då förstår jag syftet. Skulle testen visa positivt så får ni definitivt orsak att stanna hemma och slipper sprida smitta. Utan test kanske ni hade åkt dit som symptomfria smittade.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sKRUVARN:

Men är vi friska så är nog redan risken väldigt liten att vi skulle smitta någon, med ett test på det, även om det inte är 100% så lär den risken minska ytterligare tänker jag. Man kan ju liksom bli träffad av blixten också.

Tänk ett varv till. Du kan bli smittad när du tar testet. Du kan bli smittad när som helst efter testet. Även om du själv inte blir smittad kan din händer vara kontaminerade med virus. Det behöver inte heller vara via direkt droppsmitta. Det räcker att du kliar dig i ögat efter provtagningsförsöket eller rör dina bekantas dörrhantag eller vad som helst för att de kan bli smittade från detta.

Permalänk
Medlem

Det blir gratis att testa sig för alla om man har symptom.
https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/juni/gratis-teste...

och att reserekommendationerna lättas 13/6
https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/juni/reserekommen...

Permalänk
Medlem

Arrangörens kommentar på facebook gör mig bara mer irriterad.
Hon vägrar ta någon form av ansvar.
"Har aldrig någonsin velat skada någon", nähä, hur tänkte du här då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tänk ett varv till. Du kan bli smittad när du tar testet. Du kan bli smittad när som helst efter testet. Även om du själv inte blir smittad kan din händer vara kontaminerade med virus. Det behöver inte heller vara via direkt droppsmitta. Det räcker att du kliar dig i ögat efter provtagningsförsöket eller rör dina bekantas dörrhantag eller vad som helst för att de kan bli smittade från detta.

Jag behöver inte tänka varken ett eller två varv till för att inse att det är självkart att det finns smittorisk både under och efter ett testillfälle. Jag vill minimera risken för att smitta, målet är inte att inbilla sig att det inte finns en risk. Vill vi vara 100% säkra så åker vi inte, svårare än så är det inte. Dock så är det ju en intressant tanke att det är troligare att man blir smittad i samband med testet än att man skulle vara asymptomisk?

Sentineltesterna i början av april i stockholm visade 2.5% smittade, kollar man iva och dödsfall i stockholm ser det ut att peaka runt mitten av april, dvs detta är troligen en av de perioder där flest var smittade. Vad ligger det på dagsläget? 1%? Vad ligger det då på någon som är hyfsat isolerad samt saknar sympton? Detta ihop med ett negativt resultat så lär man hamna på sådan liten statistik risk att det börjar bli troligare att andra olyckor som man vanligtvis inte oroar sig för är troligare. T ex dödligheten av att smitta något annat vanligare virus som man annars inte kanske är så nogrann med. Eller tänker jag helt fel? Är det helt omoraliskt att besöka äldre om den statistiska risken är låg? Lägre än mycket annat som man i vanliga fall inte bryr sig om (t ex kanske skjutsar någon i en bil etc?)

Är det någon som levererar hemtester? För är ju sam sagt intressant tanke att det skulle vara något smittoparadis på dessa test-kliniker. Självisolering kanske är det bästa alternativet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag behöver inte tänka varken ett eller två varv till för att inse att det är självkart att det finns smittorisk både under och efter ett testillfälle. Jag vill minimera risken för att smitta, målet är inte att inbilla sig att det inte finns en risk. Vill vi vara 100% säkra så åker vi inte, svårare än så är det inte. Dock så är det ju en intressant tanke att det är troligare att man blir smittad i samband med testet än att man skulle vara asymptomisk?

Sentineltesterna i början av april i stockholm visade 2.5% smittade, kollar man iva och dödsfall i stockholm ser det ut att peaka runt mitten av april, dvs detta är troligen en av de perioder där flest var smittade. Vad ligger det på dagsläget? 1%? Vad ligger det då på någon som är hyfsat isolerad samt saknar sympton? Detta ihop med ett negativt resultat så lär man hamna på sådan liten statistik risk att det börjar bli troligare att andra olyckor som man vanligtvis inte oroar sig för är troligare. T ex dödligheten av att smitta något annat vanligare virus som man annars inte kanske är så nogrann med. Eller tänker jag helt fel? Är det helt omoraliskt att besöka äldre om den statistiska risken är låg? Lägre än mycket annat som man i vanliga fall inte bryr sig om (t ex kanske skjutsar någon i en bil etc?)

Är det någon som levererar hemtester? För är ju sam sagt intressant tanke att det skulle vara något smittoparadis på dessa test-kliniker. Självisolering kanske är det bästa alternativet ändå.

Det enda du kan göra är att använda dig av www.werlabs.se och/eller www.apotea.se(de använder sig av werlabs) för de är de enda som för tillfället gör korrekt testning om du har haft covid-19. Snabbtesterna är inte mycket att ha. De ligger väl på 91-95% som bäst medans labbtester har 99.6%/100% . Det är dessa tester som är de enda som FHM kommer att godkänna snart.

Sedan så förstår jag inte varför test-ställena skulle vara smittoparadis? Tror du inte vården har hanterat smittsamma sjukdomar förut? Finns ställen där du kan göra ditt test i din bil om du vill. Håller du avståndet till någon som eventuellt är smittad så kommer du inte få det. Personalen använder skydd så du kommer inte få det från dem. De plockar inte in 3000 personer på 20 kvm om du nu trodde det när de ska testa. Finns även ställen där du kan testa dig utomhus. Tycker du verkar lite väl nojig nu. Är nog bäst du stannar kvar inomhus i din lägenhet/hus hela sommaren med stängda fönster och friskluftsventiler. Men vet ju aldrig var ett litet virus kan ta sig in

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Arrangörens kommentar på facebook gör mig bara mer irriterad.
Hon vägrar ta någon form av ansvar.
"Har aldrig någonsin velat skada någon", nähä, hur tänkte du här då?

Homer Simpson skulle vara stolt! DOH!
källa: https://www.youtube.com/watch?v=cnaeIAEp2pU

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Om man upplever att myndigheterna inte lyssnar eller visar respekt, så anser man nog att det inte räcker med att protestera via Facebook. Demonstrationer är ju inte heller särskilt effektiva, men du kanske har något förslag på hur de borde göra istället?

Nu handlar det ju om att vi är i mitt i en pandemi.

Det är ungefär lika smart som att gå upp till vulkanen och ta foton när det är vulkanutbrott.
Den stora skillnaden här är att många som deltog inte kommer drabbas men de sätter sig bredvid någon som jobbar på ett åldersdomshem på bussen och denne smittar sen x antal åldringar som kan dö av detta virus. Eller råka smitta random person på Ica för den den delen som sen smittar mormor.

Varje person som smittats kommer smitta X nya. Nu hjälper det ju att många undviker att röra på sig (jobbar hemifrån m.m.)

Jag har nu vid det här laget några direkta band med några som smittats.... Se nedan

Lärdommar:
1. En del kan vara helt utan symptom även fast resten i familjen är sjuka. (och fortfarande smitta)
Även Tegnell m.fl. börjar inse det nu.
2. Viruset är väldigt smittsamt via luft i stängda miljöer. Trapphus, bussar, ventilation på kryssningsfartyg.
3. Ingen jag känner har blivit jättesjuk förutom långvarig feber. För en del har det varit som en slags förkylning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det enda du kan göra är att använda dig av www.werlabs.se och/eller www.apotea.se(de använder sig av werlabs) för de är de enda som för tillfället gör korrekt testning om du har haft covid-19. Snabbtesterna är inte mycket att ha. De ligger väl på 91-95% som bäst medans labbtester har 99.6%/100% . Det är dessa tester som är de enda som FHM kommer att godkänna snart.

Sedan så förstår jag inte varför test-ställena skulle vara smittoparadis? Tror du inte vården har hanterat smittsamma sjukdomar förut? Finns ställen där du kan göra ditt test i din bil om du vill. Håller du avståndet till någon som eventuellt är smittad så kommer du inte få det. Personalen använder skydd så du kommer inte få det från dem. De plockar inte in 3000 personer på 20 kvm om du nu trodde det när de ska testa. Finns även ställen där du kan testa dig utomhus. Tycker du verkar lite väl nojig nu. Är nog bäst du stannar kvar inomhus i din lägenhet/hus hela sommaren med stängda fönster och friskluftsventiler. Men vet ju aldrig var ett litet virus kan ta sig in

Fråga hasenfrasen, var ju han som tog upp testtillfället som en sådan otroligt risk.

Självklart så KAN man bli smittad där, men det säger väl sig själv. Så för att hans kommentar skulle kännas rimlig så måste han väl mena att det är en ökad risk specifikt på dom platserna, eller att som jag skrev att det är troligare att man blir smittad vid tillfället än att man skulle vara infekterad. Var väl därför jag skrev ett frågetecknen i första stycket, för jag tänkte att han skulle utväckla hans invändning mot att testa sig, för jag tänkte att det var hans poäng. För att bara poängtera att man KAN bli smittad även där, är väl bara lite no shit på.