Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Okej, så det ni menar är att resultatet som FHM går ut med, ändå bygger på värdelösa tester?
Eller är det resultatet bra nog för att sia om en ungefärlig % i samhället, men för dåliga på individnivå?

Det har jag redan tagit upp i mitt första svar

Skrivet av sKRUVARN:

Så det är tveksamt hur bra det är att köra testerna på individnivå, dock så är det ju bra om man vill göra storskaliga tester för att se hur på ett ungefär hur många som vart smittade.

Eller från Tegnell själv:

"- Det finns i dag ingen av de här aktörerna som har tester som vi tycker att vi kan rekommendera. De flesta av de här testerna faller på det vi kallar för validering, det vill säga var gränsen som visar om man haft sjukdomen eller inte går, säger han.

– De flesta är rätt säkra på att säga att om man får ett positivt test så har man verkligen haft sjukdomen, men de är rätt dåliga på att hitta alla som haft sjukdomen. Det missar väldigt många. Men framför allt vet vi alldeles för lite för att säga på individnivå vad det skulle betyda för den här individens immunitet och risken att få sjukdomen igen. Där fattas det ganska mycket kunskap."

https://www.nyteknik.se/innovation/folkhalsomyndigheten-avrad...

Detta i kontexten med de privataktörernas tester, dock gäller det fetade även för det sammarbete man har med KTH etc om det visar sig vara bra, vilket tas upp igen här:

"Hon menar att tester som validerats på det sätt som myndigheten snart kommer att rekommendera kan bli säkrare, men trycker på att Folkhälsomyndighetens allmänna råd om hur man ska agera under den pågående pandemin inte är annorlunda för de som påvisat antikroppar.

– Ett bra test kan de ge ett ganska säkert besked om man har genomgått en infektion eller inte. Men vi är oroliga är för att enskilda kommer dra slutsatser kring hur de kan förhålla sig till smittan. Vi vet fortfarande alldeles för lite om hur det här viruset smittar och om hur immuniteten verkar för att man ska känna sig trygg om man har antikroppar. "

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-tar-fr...

Skrivet av BasseBaba:

Men som sagt, det var mer än 1 månad sen KTH stod på TV4 nyhetsmorgon och sa att deras test var 100% top notch.

Just eftersom jag inte är kunnig inom området så litar jag ju på dessa uttalanden.

Och det är detta test som används av FHM om jag förstått det rätt. Men det kvarstår två problem som inte blir lösta för att själva testet ger ett säkert resultat, det första är som sagt vad det betyder för individen om man har antikroppar, och det andra är kapacitet, allmänheten står ju ganska långt ned på den listan.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att argument som går emot läsarens accepteras här.
Nikotinets påverkan sågades ner av bättre vetandes på forumet.
Om äldre på Äldreboenden offrades sågades på forumet.
Att äldre inte fick tillgång till syrgas, sågades av forumet.
Om Triagering för att hamna inom iva-vården användes innan platserna var fyllda sågades i forumet.
Om uppgivna platser inte var färdiga med personal sågades i forumet.

your call...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag tror inte att argument som går emot läsarens accepteras här.
Nikotinets påverkan sågades ner av bättre vetandes på forumet.
Om äldre på Äldreboenden offrades sågades på forumet.
Att äldre inte fick tillgång till syrgas, sågades av forumet.
Om Triagering för att hamna inom iva-vården användes innan platserna var fyllda sågades i forumet.
Om uppgivna platser inte var färdiga med personal sågades i forumet.

your call...

Nja, det var väl snarare så att dessa saker fördes fram på ett aningen överdrivet, onyanserat och klart vinklat sätt utan att det fanns underlag för det? Tror det flesta här kan tänka sig att acceptera ny information så länge man kan backa upp det med påtaglig och trovärdig källhänvisning. Och gärna då inte överdriva och/eller misstolka det som står i källorna

Jag är övertygad om att det exempelvis inträffat att läkare valt bort vissa från intensivvård som normalt skulle fått det. Speciellt efter de riktlinjer som socialstyrelsen gick ut med. -MEN- det beror då på att dessa läkare övertolkar och/eller missförstår intentionerna bakom riktlinjerna som bara skulle implementeras ifall vårdplatserna tog slut. Eller bara att dom är stressade över att det ser ut som att vårdplatserna kan ta slut och då fattar beslut dom inte annars skulle gjort. Även läkare är människor med alla de fel och brister som alla vi andra har. Samma sak gäller mycket av det andra, att det inträffar konstiga och direkt felaktiga saker är inte speciellt underligt, speciellt i en pressad situation. Frågan är om det är regel eller undantag.

Permalänk
Lego Master

Det rapporteras att privata vårdboenden vägrar lämna ut siffror på antal döda i Covid-19.
https://omni.se/privata-aldreboenden-vill-inte-svara-om-dodss...

Citat:

Anna Bergendal, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna, säger att det viktigaste är att ”titta framåt och se vad man kan dra för lärdomar”.

Svårt att dra några lärdomar om man inte har siffror att basera dem på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@BasseBaba:
Dunning Kruger-effekten är extremt synlig just nu, och jag tror att vi alla som inte jobbar med detta måste förstå att vi har noll koll i praktiken på hur detta funkar och tas fram.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Dun...

Jag blir irriterad på folk som missrepresenterar Dunning-Kruger-effekten. Så här ser den egentligen ut:

Dvs: De som vet minst tror att de vet lite över medel. Men sedan ökar självförtroendet med ökande kunskap. Det är inte så att de mest okunniga är självsäkrare än de som vet lite mer.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ureet:

Jag blir irriterad på folk som missrepresenterar Dunning-Kruger-effekten. Så här ser den egentligen ut:
https://graphpaperdiaries.files.wordpress.com/2017/08/humorgraph.png

Dvs: De som vet minst tror att de vet lite över medel. Men sedan ökar självförtroendet med ökande kunskap. Det är inte så att de mest okunniga är självsäkrare än de som vet lite mer.

Jag googlade bara "dunning kruger effect", och samtliga av de bilder som dök upp var representerade på det viset min bild var. Aldrig sett den version du länkar till, som dessutom har filnamnet "humorgraph.png". Humor?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En uppdatering av det senaste inlägget som visar antal döda med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten. Nu har jag även kompletterat med www.euromomo.eu, samt, ourworldindata.org som jag kommenterade tidigare.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data.

Här visar jag antal döda i olika länder på flera olika sätt, linjärt, logaritmiskt, relativt samt per dag (förstaderivatan) och förändringstakten (andraderivatan). Det är totalt femton diagram. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagrammen.

Det jag tycker är intressant med den här senaste uppdateringen är att man kan visa vad man vill.

Just nu så sprids diagrammet från ourworldindata.org runt om i världen. De ger ger UK och andra vatten på sin kvarn, att de gjorde rätt. Fast, som många har sagt vi vet facit först nästa år. Men, jag inser att det kan vara svårt att dag efter dag försvara den strategi man valt i Sverige när man hela tiden får kritik.

Åter, jag tror att massmedia i bl.a. UK har svårt att smälta data från https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps där Sveriges strategi inte faller ut lika brutalt som för andra länder. Visst är de illa, men inte så illa som ourworldindata.org antyder.

Dödsfall (linjär y-axel, startdatum kalender):

Dödsfall (logaritmisk y-axel, startdatum kalender):

Dödsfall (linjär y-axel, startdatum 10 döda):

Dödsfall (logaritmisk y-axel, startdatum 10 döda):

Dödsfall per dag (linjär y-axel, startdatum 10 döda):

Dödsfall per dag (logaritmisk y-axel, startdatum 10 döda):

Dödsfall per dag (logaritmisk y-axel, startdatum 5 döda):

Dödsfall förändringstakten per dag (linjär y-axel, startdatum 10 döda):

Dödsfall förändringstakten per dag, närbild (linjär y-axel, startdatum 10 döda):

Dödfall per miljon (logaritmisk y-axel, startdatum kalender)

Dödfall per dag per miljon (logaritmisk y-axel, startdatum kalender)

Dödsfall förändringstakten per dag per miljon (linjär y-axel, startdatum kalender):

Dödsfall förändringstakten per dag per miljon, närbild (linjär y-axel, startdatum kalender):

Dödsfall per miljon (linjär y-axel, startdatum 1 avliden per miljon):

Dödsfall per miljon (logaritmisk y-axel, startdatum 1 avliden per miljon):

Dödsfall per dag per miljon (linjär y-axel, startdatum 1 avliden per miljon):

Dold text

Dödsfall per dag per miljon (logaritmisk y-axel, startdatum 1 avliden per miljon):

Dödsfall per dag per miljon (logaritmisk y-axel, startdatum 0,1 avliden per miljon):

Överdödlighet enligt https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps i Sverige och UK.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Liknande dödstal på äldreboenden varje år

Verkar vara mycket overkill i denna tråd.................

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Liknande dödstal på äldreboenden varje år

Verkar vara mycket overkill i denna tråd.................

Dödligheten på ett äldreboende är enormt, särskilt för nyinflyttade individer som kan vara i rätt dåligt skick. Däremot kan man fortfarande kritisera myndigheter för att en specifik sjukdom, med väldigt många ögon på sig, tillåts spridas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Dödligheten på ett äldreboende är enormt, särskilt för nyinflyttade individer som kan vara i rätt dåligt skick. Däremot kan man fortfarande kritisera myndigheter för att en specifik sjukdom, med väldigt många ögon på sig, tillåts spridas.

Läste du?
"enligt Thomas Lindén på Socialstyrelsen är dödstalen på särskilda boenden inte uppseendeväckande mycket högre än under en vanlig influensasäsong."

Men det är kanske det du menar med enormt.

Det sista är ren trams : " specifik sjukdom, med väldigt många ögon på sig, tillåts spridas"

Jag tror att du ska kommentera ämnen du har lite mer insikt i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Läste du?
"enligt Thomas Lindén på Socialstyrelsen är dödstalen på särskilda boenden inte uppseendeväckande mycket högre än under en vanlig influensasäsong."

Men det är kanske det du menar med enormt.

Det sista är ren trams : " specifik sjukdom, med väldigt många ögon på sig, tillåts spridas"

Jag tror att du ska kommentera ämnen du har lite mer insikt i!

Du har helt missuppfattat vad jag försökte förmedla, eller valt att enkom tolka reaktivt.

Jag syftar på att dödligheten normalt sett är väldigt hög på ett äldreboende. Det är livets slutskede. Människor som åker dit gör det för att deras kroppar, sinnen, eller kombinerat inte klarar av att sköta vardagen som pensionär längre. Många dör under första året. Därav min kommentar.

Andra saken du uppjagat pekar på ser jag som fortsatt befogat, då det var en uttalad strategi FHM gick ut med från första början. Vi skulle värna om riskgrupperna, men ändå drabbades många äldreboenden av viruset. Till och med myndigheten själv har väl sagt att man misslyckats på den fronten?

Så nej, jag anser just nu inte att jag är ute och cyklar på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Liknande dödstal på äldreboenden varje år

Verkar vara mycket overkill i denna tråd.................

Att utgå ifrån hela Sverige ger inte en korrekt bild då de flesta som drabbats varit i Stockholm.

Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/dodsfallen-nastan...
I april rapporterades närmare 800 dödsfall in till Svenska palliativregistret från särskilda boenden i Stockholms län. En ökning med 190 procent jämfört med april 2019. Ansvarig forskare på registret, Staffan Lundström, berättar för SVT att fler äldre bedömts vara i behov av palliativ vård och troligen undersökts på distans.
– I den bästa av världar skulle läkaren ha gått in till alla patienter men jag tror inte det har varit möjligt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag googlade bara "dunning kruger effect", och samtliga av de bilder som dök upp var representerade på det viset min bild var.

Ja, det är jättevanligt att folk missrepresenterar Dunning-Kruger-effekten på nätet. Det är lite ironiskt att så många verkar överskatta sin kunskap om just det ämnet.

Skrivet av Shudnawz:

Aldrig sett den version du länkar till, som dessutom har filnamnet "humorgraph.png". Humor?

Min graf är tagen direkt från Dunning och Krugers originalrapport, som testade folk inom fyra kategorier, varav en var humor.

Citat:

Thus, in Study 1 we presented participants with a series of jokes and asked them to rate the humor of each one. We then compared their ratings with those provided by a panel of experts, namely, professional comedians who make their living by recognizing what is funny and reporting it to their audiences. By comparing each participant's ratings with those of our expert panel, we could roughly assess participants' ability to spot humor.

Fast eftersom det gjordes fyra undersökningar så såg förstås de fyra kurvorna lite olika ut. Två var stigande, som humorgrafen, en var ganska platt, och i en så var folk som låg under medel faktiskt mer självsäkra än de som var lite bättre än medel (fast inte lika självsäkra som de som faktiskt var bäst).

I vilket fall: Så gott som alla grafer man hittar om man googlar "Dunning Kruger effect" visar helt andra kurvor och bygger på missförstånd om effekten. Jag tror att det helt enkelt låter minnesvärt och ironiskt för folk att "de som inget vet är mest självsäkra", och så har de ritat grafer efter det, och inte efter Dunning och Krugers egentliga resultat.

Permalänk
Medlem

Kärnan i det här med Dunning-Kruger är väl ändå att dom mindre kompetenta ofta har en mer felaktig bild av sin egen kompetens, åtminstone i relativa termer, än dom som är mer kompetenta.
(Ex; Även om du bara ser din kompetens som genomsnittlig så kan det leda till problem om din kompetens i själva verket är låg.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kärnan i det här med Dunning-Kruger är väl ändå att dom mindre kompetenta ofta har en mer felaktig bild av sin egen kompetens, åtminstone i relativa termer, än dom som är mer kompetenta.
(Ex; Även om du bara ser din kompetens som genomsnittlig så kan det leda till problem om din kompetens i själva verket är låg.)

Poängen med Dunning-Kruger effekten, vad jag förstår, är att det måste föreligga en låg personlig kompetens inom det valda området, som individen samtidigt överskattar. Kompetens är ju förhållandevis lätt att mäta, sen är andra kriteriet helt enkelt om den med lägre kompetens överskattar sin egen förmåga eller ej.

Underförstått på ett mer filosofiskt plan är det snarare att man inte bara ser sig själv som genomsnittlig, utan bättre än så--ur min synvinkel.

OnT: Drog på mig förkylning från en systerson. Luften gick ur vissa kollegor när jag meddelade detta under ett Teams-möte, medan andra kvinnliga kollegor gjorde det enda rätta och frågade:

- Pojkförkylning? Inte? Nämen då ordnar det upp sig inom en dag eller två.

Följt av att bli lite smått retad och pikad--jag som man är minoritet i denna arbetsgrupp.

Hittills har damerna haft rätt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Ureet: @lorgix: @Yonie: Dunning-Kruger effekt är en intressant diskussionsämne men kan diskussionen återgå till Corona?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Det här är ju intressant om det stämmer, ska jag vara ärlig reflekterade jag inte mycket av svts originalartikel.
https://www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det här är ju intressant om det stämmer, ska jag vara ärlig reflekterade jag inte mycket av svts originalartikel.
https://www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkn...

Som Hans Rossling sa om Sverige " världsmästare i att samla statistik"

Jag länka till denna artikeln och har kontaktat DN om det uppenbara att Wolodarskis drev fortsätter.

Är faktisk förbannad på denna mörkläggning och på DN ledare som verkligen inte har rätt utbildning inom pandemier men ändå vet allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Folk dvs alla borde prata om hur misslyckade vi var på att skydda våra äldre. Men verkar som de flesta rycker på axeln och ser det som någon sidoskada.

Kan inte annat än hålla med dig. Kan inte förstå hur svenska folket kan vara så naiva och själviska. Sveriges taktik har verkligen varit en stor chansning på liv, man har valt att ta det osäkra före det säkra. Det är som att jämföra med att ett hus brinner. Man väntar inte med att släcka det. Man släcker det så fort det går om det är möjligt. Sverige har med all säkerhet kunnat göra det tidigare. Men man valde att lita på mindre kunniga och lyssnade inte på experter och andra länder. Jag vet inte ens om det fanns överhuvudtaget någon förberedelse alls.
Men nu får Sverige stå sitt kast och jag hoppas att det kommer att kosta för oss.

Våra sk experter ljuger för oss gång på gång och ändå så får dom mer och mer förtroende, jag förstår ingenting...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv

Är jag ensammen om att känna att det här börjar bli "vardag" nu, tom salladsbarerna har ju hittat tillbaka i affärerna, kan inte säga att jag personligen märker av detta längre här i sundsvall, var tom mer folk än vanligt i stan idag, pga vädret såklart, stan är dok fortfarande utdöende, men det var den innan Corona ochså. Jo, en sak märkte jag dok, några affärer hade stäng sina provhytter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Är jag ensammen om att känna att det här börjar bli "vardag" nu, tom salladsbarerna har ju hittat tillbaka i affärerna, kan inte säga att jag personligen märker av detta längre här i sundsvall, var tom mer folk än vanligt i stan idag, pga vädret såklart, stan är dok fortfarande utdöende, men det var den innan Corona ochså. Jo, en sak märkte jag dok, några affärer hade stäng sina provhytter.

Jag tror det är så vi människor fungerar. När vi ställs inför en fara blir vi först rädda och tar det väldigt försiktigt, men slappnar sedan av ju mer tiden går och det där farliga inte längre upplevs så hemskt. Det är väl också därför FHM talar om restriktioner som är hållbara i längden, vilket t.ex. en lockdown inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Kan inte annat än hålla med dig. Kan inte förstå hur svenska folket kan vara så naiva och själviska. Sveriges taktik har verkligen varit en stor chansning på liv, man har valt att ta det osäkra före det säkra. Det är som att jämföra med att ett hus brinner. Man väntar inte med att släcka det. Man släcker det så fort det går om det är möjligt. Sverige har med all säkerhet kunnat göra det tidigare. Men man valde att lita på mindre kunniga och lyssnade inte på experter och andra länder. Jag vet inte ens om det fanns överhuvudtaget någon förberedelse alls.
Men nu får Sverige stå sitt kast och jag hoppas att det kommer att kosta för oss.

Våra sk experter ljuger för oss gång på gång och ändå så får dom mer och mer förtroende, jag förstår ingenting...

Du menar att det fungerade mycket bättre i Italien, Spanien, Frankrike och England med total lockdown? Sen är det inte bara i Sverige det har varit många dödsfall i äldrevården. Tyvärr är det många länder, inklusive Sverige, som misslyckats med den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Kan inte annat än hålla med dig. Kan inte förstå hur svenska folket kan vara så naiva och själviska. Sveriges taktik har verkligen varit en stor chansning på liv, man har valt att ta det osäkra före det säkra. Det är som att jämföra med att ett hus brinner. Man väntar inte med att släcka det. Man släcker det så fort det går om det är möjligt. Sverige har med all säkerhet kunnat göra det tidigare. Men man valde att lita på mindre kunniga och lyssnade inte på experter och andra länder. Jag vet inte ens om det fanns överhuvudtaget någon förberedelse alls.
Men nu får Sverige stå sitt kast och jag hoppas att det kommer att kosta för oss.

Våra sk experter ljuger för oss gång på gång och ändå så får dom mer och mer förtroende, jag förstår ingenting...

Jag måste erkänna att jag blir lite nyfiken på vad du menar med att dom ljuger? Och vad menar du att man lyssnade på mindre kunniga istället för experter och andra länder? Man valde ju att faktiskt lyssna på experterna? Det är inte så att de som har en viss åsikt är experter och de som inte har den åsikten inte anses vara experter. När detta brakade loss så var det ingen som visste något, man kunde bara komma med mer eller mindre väl underbyggda gissningar.

Samtidigt så var det många experter som konstaterade att en hel del av de åtgärder som sattes in runtom i värden var totalt meningslösa och endast var till för att politiker skulle visa handlingskraft och att lugna befolkningen.

Personligen har jag f.ö. mycket svårt att tro att det skulle blivit någon enorm skillnad ifall man gjort som de flesta andra länder. Man har väl såhär i efterhand konstaterat att det kommit in virus i landet från många fler håll än Italien? Gissningsvis så beror en stor del av det att Sverige drabbats så hårt på att vi hade fler sportlovsresenärer som fick med sig smittan i landet än de länder som drabbats lindrigt. Vi hade helt enkelt fler personer som kunde sprida smittan innan restriktionerna trädde i kraft. Den svenska linjen lär på sin höjd innebära att vi fått en aningen högre topp och att vi får en längre svans, men det är inte som att vi hade kunnat rädda flera tusen fler personer med en total nedstängning.

Om inte annat så bör man kanske fundera på varför det skiljer så extremt mycket mellan länder även om man har agerat på nästan exakt samma sätt? Det är inte så att det funnits en patentlösning på detta. Det är inte så att lockdown = få smittade och döda vilket många verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Kan inte annat än hålla med dig. Kan inte förstå hur svenska folket kan vara så naiva och själviska. Sveriges taktik har verkligen varit en stor chansning på liv, man har valt att ta det osäkra före det säkra. Det är som att jämföra med att ett hus brinner. Man väntar inte med att släcka det. Man släcker det så fort det går om det är möjligt. Sverige har med all säkerhet kunnat göra det tidigare. Men man valde att lita på mindre kunniga och lyssnade inte på experter och andra länder. Jag vet inte ens om det fanns överhuvudtaget någon förberedelse alls.
Men nu får Sverige stå sitt kast och jag hoppas att det kommer att kosta för oss.

Våra sk experter ljuger för oss gång på gång och ändå så får dom mer och mer förtroende, jag förstår ingenting...

Det är intressant hur du säger en massa, men hur allting också är helt innehållslöst. Du lägger inte fram några konkreta exempel, bara en massa ord som låter bra och övertygande.

Även länder med karantän misslyckades med att försvara sina äldreboenden. Det är ett globalt problem, inte bara nationellt.

Ingen visste något. Ingen vet fortfarande säkert. Alla som säger att de gör det har fel fram tills det bevisligen är så att de har rätt. Du väljer just nu att lyssna på enkom en sida, som tror att den har rätt och enbart lyssnar till statistik som stöder dess tes. Detta är en farlig och bedräglig väg att resa längs.

Det är intressant att se hur de andra ländernas ekonomier kommer utveckla sig under året eller åren som kommer. Möjligtvis kommer Sverige klara sig något bättre där. För om vi ska snacka död och lidande kan vi nog peka på ett lands BNP, när det krymper med 10-15%.

Fascinerande hur det nästan alltid låter exakt likadant så fort nej-sägarna hittar hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Du menar att det fungerade mycket bättre i Italien, Spanien, Frankrike och England med total lockdown? Sen är det inte bara i Sverige det har varit många dödsfall i äldrevården. Tyvärr är det många länder, inklusive Sverige, som misslyckats med den biten.

Jag menar främst att man klantade till sig redan från början, att man inte avrådde eller till och med satte stopp för folk från att resa och att man inte heller satte folk i karantän som varit utomlands. Jag är rätt säker på att man redan då visste att fanns smittbärare utan symptom. Man tänker inte att folk som rest till Kina reser även till andra länder. Smittan kunde tydligen inte finnas någon annanstans. Jag tycker att man borde relativt enkelt och logiskt skulle kunnat räkna ut det.

Ju tidigare och ju kraftigare tag man sätter desto bättre snabbare effekt får man. Nu ska man vara glad att dödligheten inte är enorm, men det är ändå en svag tröst för alla som går bort och dom som blir mycket sjuka. Men tänk om det var så att viruset muterar och blir väldigt farligt ja då sitter vi verkligen i klistret.

Vad jag kan se så ligger Sverige väldigt dåligt till. Vi har haft en längre och bredare trend av dödsfall vad jag kan se av många länder. Sverige känns som ett relativt glest befolkat land, där man normalt sett också inte är så närgångna. Så förutsättningarna borde varit relativt goda. Jämför med Finland, Norge, Danmark istället. Vi har mer liknande befolkning vad gäller densitet, sociala samspelet, miljö osv.

Kom inte heller och säg att Sverige har den mest pålitliga statistik heller. Det finns fall där personer avlidit och haft symptom för corona men man har inte ens kontrollerat ifall personen har haft corona. Bara en sådan sak gör att statistiken är opålitlig. Vi i Sverige testar minst, vilket spär på mörkertalet.

Så jag vet inte var jag vill säga att Sverige gjort rätt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det är intressant hur du säger en massa, men hur allting också är helt innehållslöst. Du lägger inte fram några konkreta exempel, bara en massa ord som låter bra och övertygande.

Även länder med karantän misslyckades med att försvara sina äldreboenden. Det är ett globalt problem, inte bara nationellt.

Ingen visste något. Ingen vet fortfarande säkert. Alla som säger att de gör det har fel fram tills det bevisligen är så att de har rätt. Du väljer just nu att lyssna på enkom en sida, som tror att den har rätt och enbart lyssnar till statistik som stöder dess tes. Detta är en farlig och bedräglig väg att resa längs.

Det är intressant att se hur de andra ländernas ekonomier kommer utveckla sig under året eller åren som kommer. Möjligtvis kommer Sverige klara sig något bättre där. För om vi ska snacka död och lidande kan vi nog peka på ett lands BNP, när det krymper med 10-15%.

Fascinerande hur det nästan alltid låter exakt likadant så fort nej-sägarna hittar hit.

Mer fascinerande att du inte kan titta på statistik eller följa politikernas tal. Bara googla så kan du få allt svart på vitt. Konstigt att ingen visste något när Sverige fått så många varningar och bara viftat bort det. Jag menar inte att andra skött sig exemplariskt om du skulle tro det. Men Sverige har skött det med katastrof med sin förnekelse och vidtaganden som bara varit en massa ord.
Men Sverige har också börjat erkänna mer och mer sina misstag men det sitter långt inne.
Vi får väl se hur Sveriges ekonomi kommer klara sig. Jag är skeptiskt till att Sverige kommer klara sig bättre än några grannländer.
Förmodligen gissar jag på att du bara lyssnar på våra Svenska politikers åsikter? Har du någon gång läst från någon forskare om deras syn på saken?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har rensat lite OT-politik. Håll tråden till ämnet och bidra inte till sidospår om OT-inlägg uppstår.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nej, Sverige var inte smartare än alla andra av Anna Dahlberg.
Kul och smått elak krönika om Sverige.

Att man inte lyckas få upp testningen förvånar mig inte. Jag skrev tidigt i tråden att jag inte såg någon särskild ansträngning för att få upp testningen... vilket tyvärr visade sig vara ganska sant.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av igelkotte:

Det finns fall där personer avlidit och haft symptom för corona men man har inte ens kontrollerat ifall personen har haft corona. Bara en sådan sak gör att statistiken är opålitlig.

Kikar man på överdödlighet ser man även de fall du nämner. De "glöms" inte bort.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...
Där finns Excel-ark att skruva på.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av kanskedet:

Att man inte lyckas få upp testningen förvånar mig inte. Jag skrev tidigt i tråden att jag inte såg någon särskild ansträngning för att få upp testningen... vilket tyvärr visade sig vara ganska sant.

Hur menar du att testning (för vad, smittad eller varit smittad?) hade kunna påverka vårt samhälle på det enda eller andra sättet? Hade vi betett oss annorlunda om vi vetat det ena eller det andra? Att sjuka skall isolera sig är ju självklart men med vetskapen om att förmodat immuna indirekt kan sprida smitta, ska de bete sig annorlunda med eller utan sin vetskap om "haft". Ett pekfinger kan sprida smitta, med eller utan testning.