Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Börjar med att säga, att ingen kan veta exakt utgången av respirator vård i förväg.

Tycker man ska ge vård ändå, även om chansen bara skulle vara 1%. Liv ska räddas till varje pris, om det finns outnyttjade resurser.

Tror du får ta och fundera en gång till på det där. Finns även en risk att du för att rädda den där 1% så kommer du få 10% som dör som inte skulle ha gjort det om du inte hade tvingat dem in i respiratorvård. Finns ju faktiskt äldreäldre som överlever och som är sjuka utan att de får respiratorvård. Så hur ska du selektera ut de som kommer överleva med respiratorvård och de som kommer överleva utan respiratorvård? Så är inte riktigt så lätt som du tror. Och då tar du inte ens med i beräkningen vilket lidande det är med respiratorvård och den rehabilitering som krävs efter respiratorvård. Så är det värt den för en 90-åring att ligga i respirator 3 veckor med de problem det innebär och sedan dö 2 veckor efter för att det var så pass jobbigt för kroppen så personen inte orkade med det längre? Och under den tiden så var det som typ vårdpaket för det var så jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man gör inte mun-mot-mun metoden vid HLR på sjukhus så vitt jag vet. Andningsballong är väl standard? Funkar fint med mask och visir.

Sen behöver man inte ens göra mun mot mun vid hlr alls. Det viktiga är bröstkompressioner. Den lilla andningen som sker pågrund av kompressionen duger.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Förstår du inte det så är det ingen mening med att jag skulle försöka förklara det för dig.

Det är faktiskt ett riktigt dåligt argument. Om du säger en sak så för du vara beredd att förklara dig, oavsett vad du tror folk förstår. Jag förstod inte heller så jag tycker också att en mer utförlig förklaring vore på plats.

Skrivet av anon76929:

Jaha. Så du tror att någon skulle påbörja hjärt/lungräddning på en patient med Covid-19 som inte är intuberad.

Ja? Vill du skippa inlåsningarna så gör du det, det är hjärtkompressioner som är det viktiga. Det är visserligen rätt krävande och jag kan tänka mig att det är något som kan bli jobbigt om man har heltäckande andningsmask, men det ska man nog klara av under någon minut. Befinner du dig på sjukhus och man håller konstant koll på att hjärtat är igång (det var ju hjärtlarmet som gick i ditt scenario) så lär det även finnas personal i närheten som kan hjälpa dig. Det lär även finnas hjälpmedel för inblåsning så du inte behöver köra mun-mot-mun metoden.

Skrivet av anon76929:

Eller var det den 63 årige mannen med diabetes och högt blodtryck som aldrig fick komma till IVA.

Fast då hade man påbörjat HLR såvida det inte fanns rent medicinska anledningar till att låta bli. Det är inte så att man just nu kommer på att det kan finnas personer som är potentiellt smittsamma som behöver HLR, det är garanterat något man planerat och har rutiner för sedan lång tid tillbaka. Detta är knappast första gången som sjukvården råkar ut för personer med riktigt allvarliga och smittsamma sjukdomar som gör det direkt hälsofarligt att göra mun-mot-mun.

Skrivet av anon76929:

Så du tänker dig att ventilera med en Laerdalsmask eller Rubens blåsa. Lycka till. Tar du av dig skyddsmasken då?

Vad skulle det vara för problem att göra detta med skyddsmask?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Givetvis, hade förhållandena hypotetiskt varit annorlunda med t.ex. fler superspridarhändelser runt om i landet hade kanske inte en mjuk nedstängning räckt för att dämpa kurvan tillräckligt, men för de faktiska omständigheterna räckte det. Beviset är ju att sjukvården inte blivit överbelastad, hittills. Om nu disciplinen avtar för snabbt innan tillräcklig immunitet byggts upp så finns det förstås en verklig risk för bakslag, men hittills verkar det inte gå åt det hållet.

Detta har dock inte med Gieseckes poäng att göra, som är att man, givet att sjukvården inte överbelastas, vinner väldigt lite (men har mycket att förlora) på att överdriva sänkningen av smittspridningshastigheten genom t.ex. en hård nedstängning, eftersom alla ändå kommer att bli smittade förr eller senare.

Fast det stämmer ju inte, alla kommer inte bli smittade. Och sjukvården har lyckats hålla näsan över vattnet men du kan väl inte påstå att den inte har överbelastats?

Skrivet av e-mad:

Vad baserar du det på att det är "rätt säkert att det inte beror på vår strategi"?

För att vår strategi inte har gått ut på att hindra spridning i första hand, folk har åkt runt i landet och spritt viruset i ganska stor utsträckning tack vare våran strategi. Men det är klart, om man jämför med att inte göra något så har vår strategi hjälpt. Men jämför man med andra, hårdare, strategier, som de som andra länder har, så kan ju inte vår ha minskat på spridningen.

Citat:

Man kan ju även spekulera åt andra hållet. Hade Stockholm drabbats på samma sätt som resten av landet hade vi haft ett ännu bättre läge, varför så inte har skett vet vi inte.

Ja självklart. Och hade vi haft stängda gränser innan utbrottet så hade vi inte haft någon spridning alls i landet. Men fantasier är kanske inte så relevanta för situationen.

Citat:

Det vi vet är i alla fall att sjukvården än så länge klarat av situationen.

Sjukvården har klarat av situationen, med stora svårigheter, kraftiga begränsningar i all annan vård och enorma insatser utöver det vanliga, men hade sjukvården fungerat lika bra om spridningen runtom i landet varit större? Våra experter har ju visat förvåning över att det inte har spridit sig så mycket bland annat här i Göteborg då deras strategi inte syftade att begränsa spridningen på det sättet. Så hade allt gått enligt deras plan hade vården varit mer belastad runtom i landet än vad den nu är.

Skrivet av Blomman90:

Fast nu är sjukvård och äldrevård två olika saker. Det har än så länge hela tiden funnits mer kapacitet inom sjukvården (med exempelvis intensivvårdsplatser) än vad som behövt användas (även om situationen ändock har varit och fortsatt är oerhört ansträngd). Att vi misslyckats att skydda de äldre tror jag mer eller mindre alla håller med om, men detta beror alltså främst på dåliga rutiner på våra äldreboenden, och inte en kapacitetsbrist hos sjukvården. Anledningen att många av de äldre som gått bort i Covid-19 inte fått intensivvård beror alltså inte på platsbrist, utan på att sjukvården bedömer att de är för svaga för att kunna klara av den påfrestning som en intensivvårdsbehandling innebär.

Så när du säger att "all statistik visar att vården har överbelastats", vilken statistik hänvisar du till då?

Det finns en hel del indikationer på att problemen inom äldrevården beror just på kapacitetsbrist inom vården. Att vården inte testar personer som har varit sjuka utan konstaterar att de är friska ändå och skickar dem till äldreboenden där de sen har spridit viruset. Exempelvis: https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronatester-stoppades-for-...

Skrivet av deltascu:

FHM har två nyckelstrategier:

  1. "Platta till kurvan" - se till att sjukhusvården inte överbelastas, att alla som behöver vård, får vård. Minska smittspridningstakten så att inte för många blir sjuka samtidigt. Att överbelasta sjukvården skulle få katastrofala följder, med dödsfall som skulle kunnat förhindrats av vård ome den fanns tillgänglig.

  2. Skydda riskgrupper, särskilt äldreäldre och äldreboenden, eftersom de drabbas särskilt allvarligt av covid-19 med bl.a. avsevärt högre mortalitet.

Alla som behövt har kunnat få sjukvård. Det är det vi menar med att sjukvården inte blivit överbelastad. Det du pratar om är något annat, nämligen att smittan tagit sig in i äldreboenden. Det är något som alla länder haft problem med i varierande grad och har inte med belastningen av sjukvården att göra.

Alla får inte den vård de behöver. Jag har exempelvis flera släktingar vars inplanerade operationer har ställts in eller flyttats fram på obestämd tid. Och att smittan finns på så många äldreboenden har i allra högsta grad att göra med belastningen på vården, tillsammans med andra faktorer också förstås som pissiga arbetsvillkor för personalen som gör att de inte kan vara hemma och så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Sen behöver man inte ens göra mun mot mun vid hlr alls. Det viktiga är bröstkompressioner. Den lilla andningen som sker pågrund av kompressionen duger.

HLR med eller utan inblåsningar? Svaret är fortfarande, med inblåsningar. Svaret är också att fler livräddande insatser ökar överlevnaden, det är alltså bättre att agera än att inte göra något alls.

https://www.hlr-konsulten.se/nyheter/302-galler-fortfarande

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Börjar med att säga, att ingen kan veta exakt utgången av respirator vård i förväg.

Tycker man ska ge vård ändå, även om chansen bara skulle vara 1%. Liv ska räddas till varje pris, om det finns outnyttjade resurser.

Från sektionsöverläkare på IVA i Sundsvall:

"❓Varför är det inte alltid givet att svårt covid-19-sjuka får vård på IVA?
- Intensivvård är inte någon mirakelkur, utan tvärtom något som sliter väldigt mycket på en människokropp. Det är också skillnad på olika sjukdomar och vilken grad av intensivvård som krävs för att vända ett specifikt sjukdomsförlopp. När det gäller covid-19 krävs det väldigt lång och tung intensivvård, och efter det väntar ytterligare sjukdomstid innan en återhämtning med rehabilitering kan bli möjlig. Lång intensivvårdstid kan ge bieffekter som exempelvis förtvining av muskler och nedsatt lung- och njurfunktion.
Det är inte heller ovanligt med förvirringstillstånd, mardrömmar och risk för posttraumatiskt stressyndrom. Av de anledningarna så tvingas vi ibland göra bedömningen att intensivvård inte är något som gagnar en viss patient i det längre perspektivet."

Det finns platser, men de är inte alltid bedömningen att de ska/bör användas. Den avvägningen görs av professionella läkare, och inte av amatörer på detta forumet.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Det är faktiskt ett riktigt dåligt argument. Om du säger en sak så för du vara beredd att förklara dig, oavsett vad du tror folk förstår. Jag förstod inte heller så jag tycker också att en mer utförlig förklaring vore på plats.

Skrivet av anon76929:

Samhällskontraktet är brutet.
Det som du blev lovad när du började betala in skatt gäller inte längre.

Förstår man inte meningen i citatet ovan så vet jag inte om jag kan förklara bättre. Man försöker inte rädda alla. Man väljer bort patientgrupper.

Skrivet av Frispel:

Ja? Vill du skippa inlåsningarna så gör du det, det är hjärtkompressioner som är det viktiga. Det är visserligen rätt krävande och jag kan tänka mig att det är något som kan bli jobbigt om man har heltäckande andningsmask, men det ska man nog klara av under någon minut. Befinner du dig på sjukhus och man håller konstant koll på att hjärtat är igång (det var ju hjärtlarmet som gick i ditt scenario) så lär det även finnas personal i närheten som kan hjälpa dig. Det lär även finnas hjälpmedel för inblåsning så du inte behöver köra mun-mot-mun metoden.

Hjärtlarmet var till anestesifolket via televäxeln.
Sedan ska man göra inblåsningar. HLR med eller utan inblåsningar? Svaret är fortfarande, med inblåsningar. Svaret är också att fler livräddande insatser ökar överlevnaden, det är alltså bättre att agera än att inte göra något alls.

Källa: https://www.hlr-konsulten.se/nyheter/302-galler-fortfarande

Skrivet av Frispel:

Fast då hade man påbörjat HLR såvida det inte fanns rent medicinska anledningar till att låta bli. Det är inte så att man just nu kommer på att det kan finnas personer som är potentiellt smittsamma som behöver HLR, det är garanterat något man planerat och har rutiner för sedan lång tid tillbaka. Detta är knappast första gången som sjukvården råkar ut för personer med riktigt allvarliga och smittsamma sjukdomar som gör det direkt hälsofarligt att göra mun-mot-mun.

De patienterna ligger normalt på typ Infektions IVA där du har intuberingsmöjligheter på plats.

Skrivet av Frispel:

Vad skulle det vara för problem att göra detta med skyddsmask?

Ja använd du en Laerdalsmask med skyddsmask på om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

HLR med eller utan inblåsningar? Svaret är fortfarande, med inblåsningar. Svaret är också att fler livräddande insatser ökar överlevnaden, det är alltså bättre att agera än att inte göra något alls.

https://www.hlr-konsulten.se/nyheter/302-galler-fortfarande

Svaret som du kallar det är inte alls "fortfartande med inblåsningar" utan svaret är; med inblåsningar om det är säkert att genomföra annars utan.

"– Följer man HLR-rådets riktlinjer och utbildningsprogram ska man utbilda enligt 30:2-metoden. Förenklad HLR med bara kompressioner är ett alternativ om man inte är utbildad eller om omständigheterna är sådana att man inte vill eller kan ge inblåsningar, säger Mikael Gustafsson, vd på HLR Konsulten."

Så om man misstänker eller vet att någon har covid-19 och man inte på ett säkert sätt kan ge inblåsningar så är rekomendationen att man utför kompressioner, inte som du sade att man bara står och tittar på tills personen är avliden. Inget brutet samhällskontrakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lofen:

Inget brutet samhällskontrakt.

Samhällskontraktet är brutet då man i förväg väljer ut patientgrupper som inte kommer att få IVA-vård.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon76929:

Samhällskontraktet är brutet då man i förväg väljer ut patientgrupper som inte kommer att få IVA-vård.

Läs lite om palliativ vård så kanske det klarnar lite varför IVA-vård inte passar alla. Det grundar sig på individen och inte en grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Förstår man inte meningen i citatet ovan så vet jag inte om jag kan förklara bättre. Man försöker inte rädda alla. Man väljer bort patientgrupper.

Ja, precis som man gör även under vanliga omständigheter då inte alla kommer att kunna hjälpas med intensivvård. Men det kommer inte att ske på det sättet som du beskrev.

Skrivet av anon76929:

Hjärtlarmet var till anestesifolket via televäxeln.
Sedan ska man göra inblåsningar. HLR med eller utan inblåsningar? Svaret är fortfarande, med inblåsningar. Svaret är också att fler livräddande insatser ökar överlevnaden, det är alltså bättre att agera än att inte göra något alls.

Har du någonsin gått en HLR kurs? Där säger man just att det är bättre att göra något än ingenting alls. Dvs, om du inte kan/vill göra inblåsningar så är det bättre att bara göra hjärtkompressioner än att inte göra någonting alls. Om du kan/vill så ökar det chanserna för den du försöker rädda, men det är inget man "ska" eller måste göra. Det är bättre att göra något än att inte göra något alls.

Men vad tror du personalen gör när det gäller patienter med vanlig influensa? Tror du att man förväntas gör mun-mot-mun där? Eller om man det kommer in någon akut med en allvarligare smittsam sjukdom? Jag ser det som självklart att sjukvårdspersonal är utbildade i hur de ska hantera HLR med potentiellt smittsamma patienter. Att bara stå och vänta på att någon annan som komma och lösa allt lär knappast vara en del av den utbildningen...

Sedan är frågan vad anestesifolket ska göra som ingen annan kan göra? Ta med sig en portabel respirator? Du behöver inte vara intuberad för att få basal andningshjälp, du skrev ju själv om Rubens blåsa eller andningsballong?

Skrivet av anon76929:

Källa: https://www.hlr-konsulten.se/nyheter/302-galler-fortfarande
De patienterna ligger normalt på typ Infektions IVA där du har intuberingsmöjligheter på plats.

Och där finns det automagiskt tillgänglig personal som klarar av detta, men inte på avdelningar som tar hand om covid-patienter?

Skrivet av anon76929:

Ja använd du en Laerdalsmask med skyddsmask på om du kan.

Vad hände med Rubens blåsa (andningsballong)? Varför skulle det inte gå att använda en sådan med skyddsmask på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Samhällskontraktet är brutet då man i förväg väljer ut patientgrupper som inte kommer att få IVA-vård.

Vad innebär samhällskontraktet enligt dig? Alltså lite mer tydligt definierat. Jag har funderat en hel del på det både nu under Corona, men även tidigare då jag sett en nedskalning av vården på nära håll som patient på SÖS, vilket var katastrof. Min första reaktion då och nu var just att samhällskontraktet är brutet. Men desto mer jag tänker på det så undrar jag om det verkligen är så. Vi medborgare har ju låtit våra styrande sätta oss i den situation vi nu är i. Vi har ju accepterat dom politiska val och handlingar som är gjorda. Prioriteringarna har ju inte varit hemliga. Så då är vi väl ok med att våra skattepengar lagts på andra saker medans vården urholkats. Och nu görs det bästa som kan med resurserna som finns. Resurserna som finns är ju inte direkt usla heller. Vi har en bra vård även om inte alla alltid får allt - det görs prioriteringar såklart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Ja, precis som man gör även under vanliga omständigheter då inte alla kommer att kunna hjälpas med intensivvård. Men det kommer inte att ske på det sättet som du beskrev.

Du läste inte riktlinjerna som Karolinska skickade ut i början på april? Där man uteslöt patientgrupper från IVA-vård. Njursjukas förening gick sedan ut med skarp kritik mot det.

Skrivet av Frispel:

Har du någonsin gått en HLR kurs? Där säger man just att det är bättre att göra något än ingenting alls. Dvs, om du inte kan/vill göra inblåsningar så är det bättre att bara göra hjärtkompressioner än att inte göra någonting alls. Om du kan/vill så ökar det chanserna för den du försöker rädda, men det är inget man "ska" eller måste göra. Det är bättre att göra något än att inte göra något alls.

Men vad tror du personalen gör när det gäller patienter med vanlig influensa? Tror du att man förväntas gör mun-mot-mun där? Eller om man det kommer in någon akut med en allvarligare smittsam sjukdom? Jag ser det som självklart att sjukvårdspersonal är utbildade i hur de ska hantera HLR med potentiellt smittsamma patienter. Att bara stå och vänta på att någon annan som komma och lösa allt lär knappast vara en del av den utbildningen...
Sedan är frågan vad anestesifolket ska göra som ingen annan kan göra? Ta med sig en portabel respirator? Du behöver inte vara intuberad för att få basal andningshjälp, du skrev ju själv om Rubens blåsa eller andningsballong?

Intubera. Tub finns i akutväskan.

Skrivet av Frispel:

Och där finns det automagiskt tillgänglig personal som klarar av detta, men inte på avdelningar som tar hand om covid-patienter?

Att det finns personal på en IVA-avdelning som kan intubera ja.

Skrivet av Frispel:

Vad hände med Rubens blåsa (andningsballong)? Varför skulle det inte gå att använda en sådan med skyddsmask på?

Det är skitsvårt att ventilera en patient med stillestånd med Rubens blåsa. Att göra det med full skyddsutrustning gör det inte lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad innebär samhällskontraktet enligt dig? Alltså lite mer tydligt definierat. Jag har funderat en hel del på det både nu under Corona, men även tidigare då jag sett en nedskalning av vården på nära håll som patient på SÖS, vilket var katastrof. Min första reaktion då och nu var just att samhällskontraktet är brutet. Men desto mer jag tänker på det så undrar jag om det verkligen är så. Vi medborgare har ju låtit våra styrande sätta oss i den situation vi nu är i. Vi har ju accepterat dom politiska val och handlingar som är gjorda. Prioriteringarna har ju inte varit hemliga. Så då är vi väl ok med att våra skattepengar lagts på andra saker medans vården urholkats. Och nu görs det bästa som kan med resurserna som finns. Resurserna som finns är ju inte direkt usla heller. Vi har en bra vård även om inte alla alltid får allt - det görs prioriteringar såklart.

Precis. Regeringen Reinfeldt var väldigt tydliga med sina ambitioner när det begav sig gällande vården. Inte precis en hemlighet vad de ville, eller vad som skulle komma. Ett antal organisationer varnade Sverige för vägen vi valde att gå och konsekvenserna av dessa, inklusive flera professorer från KTH och Chalmers. Nåväl, det svenska folket valde, nu får vi acceptera det.

Nåväl. Gällande COVID-19 tycker man att det är tråkigt att Sverige verkligen brast i hanteringen gällande äldreboenden - hade man lyckats se till att ha adekvat skydd där hade vi nog kunnat komma undan med liknande, eller lägre, siffror än övriga Norden. Av de 3000+ människor som dött nu i Sverige är ca 90% över 70 år gammal - samt ca 55% i Stockholm. Det faktum att Sveriges mest privatiserade område står för hälften av dödsfallen men endast 25% av befolkningen bör säga en del. Men det faktum att 90% av dem är 70+ säger ännu mer. Det går inte att hjälpa att tänka; hade äldrevården inte varit privatiserat så hade fler överlevt, då man inte hade vägrat att stänga ner besök, eller vägrat tester, eller vägrat skaffa adekvat skydd åt de arbetande, allt för att det kostar för mycket.

Hade Sverige inte brustit i äldrevården, då hade vi kunnat visa världen att fullständig lockdown är onödigt - att tvinga folk att stanna hemma behövs inte. Det räcker med att man ger ansvar till individen och då kommer landet att sköta sig (förhoppningsvis). Synd att man missade att påvisa detta. Dock är det kanske något som bara fungerar i Sverige, då vi har en viss kultur kring detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Vad innebär samhällskontraktet enligt dig? Alltså lite mer tydligt definierat. Jag har funderat en hel del på det både nu under Corona, men även tidigare då jag sett en nedskalning av vården på nära håll som patient på SÖS, vilket var katastrof. Min första reaktion då och nu var just att samhällskontraktet är brutet. Men desto mer jag tänker på det så undrar jag om det verkligen är så. Vi medborgare har ju låtit våra styrande sätta oss i den situation vi nu är i. Vi har ju accepterat dom politiska val och handlingar som är gjorda. Prioriteringarna har ju inte varit hemliga. Så då är vi väl ok med att våra skattepengar lagts på andra saker medans vården urholkats. Och nu görs det bästa som kan med resurserna som finns. Resurserna som finns är ju inte direkt usla heller. Vi har en bra vård även om inte alla alltid får allt - det görs prioriteringar såklart.

Bra skrivet, och prioriteringarna har tidigare grundat sig på individens tillstånd vid tiden för besluten. Sunt och bra.
Nu väljer man redan i förväg ut vilka grupper som inte ska få vård, det är inte OK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Precis. Regeringen Reinfeldt var väldigt tydliga med sina ambitioner när det begav sig gällande vården. Inte precis en hemlighet vad de ville, eller vad som skulle komma. Ett antal organisationer varnade Sverige för vägen vi valde att gå och konsekvenserna av dessa, inklusive flera professorer från KTH och Chalmers. Nåväl, det svenska folket valde, nu får vi acceptera det.

Nåväl. Gällande COVID-19 tycker man att det är tråkigt att Sverige verkligen brast i hanteringen gällande äldreboenden - hade man lyckats se till att ha adekvat skydd där hade vi nog kunnat komma undan med liknande, eller lägre, siffror än övriga Norden. Av de 3000+ människor som dött nu i Sverige är ca 90% över 70 år gammal - samt ca 55% i Stockholm. Det faktum att Sveriges mest privatiserade område står för hälften av dödsfallen men endast 25% av befolkningen bör säga en del. Men det faktum att 90% av dem är 70+ säger ännu mer. Det går inte att hjälpa att tänka; hade äldrevården inte varit privatiserat så hade fler överlevt, då man inte hade vägrat att stänga ner besök, eller vägrat tester, eller vägrat skaffa adekvat skydd åt de arbetande, allt för att det kostar för mycket.

Är det så att alla 70+ som dött har gjort det på privatägda äldreboenden.
Det skulle jag gärna vilja se en källa på.
Gärna en som visar på skillnaderna mellan kommunala och privatägda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Är det så att alla 70+ som dött har gjort det på privatägda äldreboenden.
Det skulle jag gärna vilja se en källa på.
Gärna en som visar på skillnaderna mellan kommunala och privatägda.

Så är det absolut inte. En helt anektodisk ovetenskaplig kvalificerad gissning baserat på det lilla jag lyckats läsa mig till är 70-30. Tyvärr är det svårt att hitta sådan statistik då rapporterna inte vanligtvis innehåller exakt vilket äldreboende som rapporterat dödsfallet, om någon hittar detta så är jag mer än intresserad. Däremot finns det massor med skriverier om vilka äldreboenden som vägrat köpa in adekvat utrustning - i princip samtliga är privata.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@anon76929 Jag ser att du skriver en stor mängd inlägg som är mycket definitiva i sin natur. Det är tal om brutna "samhällskontrakt" och tvärsäkra uttalanden om hur det fungerar inom vården. Utgår jag från min yrkeserfarenhet/utbildning och de riktlinjer som finns där jag arbetar tycker jag inte att du återger verkligheten.

T ex:

Skrivet av anon76929:

Jaha. Så du tror att någon skulle påbörja hjärt/lungräddning på en patient med Covid-19 som inte är intuberad.

Det kan man göra med icke-invasiv handventilation. Det hade jag själv varit beredd att göra utan att tveka. Sen är vad du än försöker påstå inlåsningar sekundära. Det är inget kontroversiellt och kompressioner är det primära. Att genomföra HLR på personer som är smittsamma är inget nytt med denna smitta utan något vi tampats med sedan länge i andra sammanhang.

Sen tycker jag att diskussion om prioriteringar i vården gällande intensivvårdsplatser är viktig. Men peka då på väldokumenterade händelser där du tycker att det gått fel eller ännu hellre studier istället för att skrika brutna samhällskontrakt. Jag tror inte att någon kommer orka lyssna annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Samhällskontraktet är brutet då man i förväg väljer ut patientgrupper som inte kommer att få IVA-vård.

Fast det har man alltid gjort, i alla tider! Varför är det så särskilt allvarligt att vissa grupper inte får IVA-vård nu?
Varför var det okej att folk ansågs vara för sjuka och svaga för att kunna tillgodose sig en IVA-vård exempelvis i somras, men nu under denna pandemi så är det helt plötsligt fel om man gör en sådan bedömning. Nu ska banne mig alla intensivvårdas, även de som normalt sett inte hade blivit det ändå...

Det känns lite som denna pandemi har öppnat folks ögon för att människor faktiskt dör, varje dag, även utan en världsomspännande pandemi.

Gällande HLR och mun-mot-mun, menar du på fullaste allvar att mun-mot-mun skulle vara standard-procedur på svenska sjukhus, men att det blivit borttagen nu i och med Covid-19 och att man istället låter folk dö utan att lyfta ett finger? En aning verklighetsfrånvänd och uppdiktad beskrivning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Av ren nyfikenhet, hur tycker du man ska göra med en person som absolut inte klarar av att ligga i respirator?

Det är den här punkten som är svår att smälta, men konceptet är precis samma som triage på akuten. Om det finns begränsat antal IVA platser med respirator kapacitet, och det fylls upp - så måste man börja prioritera efter vilka som faktiskt klarar den påfrestning som respiratoranvändning innebär. Nu är vi inte riktigt där, men om 250/300 platser är tagna, så kommer en grupp att prioriteras tillgång till dom lediga IVA platserna före dom som inte kommer att klara det.

Det är svårsmält, men samtidigt väldigt logiskt om man tänker med huvudet och inte hjärtat som många gör

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

@anon76929: Jag ser att du skriver en stor mängd inlägg som är mycket definitiva i sin natur. Det är tal om brutna "samhällskontrakt" och tvärsäkra uttalanden om hur det fungerar inom vården. Utgår jag från min yrkeserfarenhet/utbildning och de riktlinjer som finns där jag arbetar tycker jag inte att du återger verkligheten.

T ex:

Det kan man göra med icke-invasiv handventilation. Det hade jag själv varit beredd att göra utan att tveka. Sen är vad du än försöker påstå inlåsningar sekundära. Det är inget kontroversiellt och kompressioner är det primära. Att genomföra HLR på personer som är smittsamma är inget nytt med denna smitta utan något vi tampats med sedan länge i andra sammanhang.

Sen tycker jag att diskussion om prioriteringar i vården gällande intensivvårdsplatser är viktig. Men peka då på väldokumenterade händelser där du tycker att det gått fel eller ännu hellre studier istället för att skrika brutna samhällskontrakt. Jag tror inte att någon kommer orka lyssna annars.

Jag ser inte att jag "skriker" ut något budskap.
Jag pekade ut riktlinjerna från Karolinska som tex uteslöt patienter med njursvikt från IVA-vård. Det är en grupp bedömning inte en individbaserad sådan.

Skrivet av Blomman90:

Fast det har man alltid gjort, i alla tider! Varför är det så särskilt allvarligt att vissa grupper inte får IVA-vård nu?
Varför var det okej att folk ansågs vara för sjuka och svaga för att kunna tillgodose sig en IVA-vård exempelvis i somras, men nu under denna pandemi så är det helt plötsligt fel om man gör en sådan bedömning. Nu ska banne mig alla intensivvårdas, även de som normalt sett inte hade blivit det ändå...

Det känns lite som denna pandemi har öppnat folks ögon för att människor faktiskt dör, varje dag, även utan en världsomspännande pandemi.

Gällande HLR och mun-mot-mun, menar du på fullaste allvar att mun-mot-mun skulle vara standard-procedur på svenska sjukhus, men att det blivit borttagen nu i och med Covid-19 och att man istället låter folk dö utan att lyfta ett finger? En aning verklighetsfrånvänd och uppdiktad beskrivning...

Nej man har inte uteslutit grupper på samma sätt tidigare. En bedömning på individnivå är något helt annat.
Och nej standard är inte mun mot mun behandling men att använda en Laerdalsmask är det om man är bekväm med det är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag ser inte att jag "skriker" ut något budskap.
Jag pekade ut riktlinjerna från Karolinska som tex uteslöt patienter med njursvikt från IVA-vård. Det är en grupp bedömning inte en individbaserad sådan.

Nej man har inte uteslutit grupper på samma sätt tidigare. En bedömning på individnivå är något helt annat.
Och nej standard är inte mun mot mun behandling men att använda en Laerdalsmask är det om man är bekväm med det är helt ok.

Kan du länka till dessa riktlinjer, som du säger de har gått ut med? Det enda jag hittar är en anmälning där det "upplevdes" att patienter prioriterats bort på Karolinska.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Kan du länka till dessa riktlinjer, som du säger de har gått ut med? Det enda jag hittar är en anmälning där det "upplevdes" att patienter prioriterats bort på Karolinska.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/23/multisjuka-f...

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/principer-fo...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument...

https://www.dn.se/sthlm/dokument-visar-vilka-som-inte-far-int...

Permalänk
Medlem

Åter igen så har du inte läst på utan ser något och sedan så tror du att det är 100% korrekt.

"Under påsken har det spridits ett rykte om att Sverige ska sluta ge intensivvård till medborgare som är över 80 år.
Det är inte sant.
Det skulle rentav vara olagligt.

Det är Aftonbladet som på skärtorsdagen publicerade ett dokument för hur Karolinska universitetssjukhuset ska hantera patienter under ett krisläge.

För det första, och viktigaste, gäller beslutet ett krisläge, där intensivvården är så belastad att patienter inte får plats och en prioritering måste göras. I det läget är vi inte idag – någonstans i Sverige.

För det andra gäller det inte kronologisk ålder, utan biologisk. Begreppen kan upplevas snurriga, men kronologisk ålder är det du fyller varje år. Biologisk ålder är en beräkning av underliggande, eventuellt kroniska sjukdomar, som kan påverka din förväntade levnadstid.

Karolinskas dokument är en slags vidareutveckling av de riktlinjer som Socialstyrelsen tog fram den 26 mars, just för ett eventuellt krisläge. I det dokumentet tydliggör de bland annat:

– Alla ska ha vård på lika villkor, detta är fastslaget redan i lagen.

– Prioriteringar får inte ske utifrån patientens ålder.

– Däremot är det nödvändigt att ta hänsyn till patientens biologiska ålder, vilket kräver en sammanvägning av olika faktorer genom en professionell bedömning. Bland annat kan svikt i flera organ, till exempel hjärta och lungor, påverka bedömningen.

Kortfattat: I det extrema läget att intensivvården är fullt, behöver man väga alla patienter mot varandra och ge vård till den som har störst sannolikhet att överleva. Beslutet görs inte utifrån kronologisk ålder. Och ifall det inte finns intensivvård, erbjuds givetvis vanlig sjukvård fram tills att plats finns. Närstående är involverade i alla beslut.
"

https://emanuelkarlsten.se/04/nej-svenskar-over-80-ar-kommer-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Åter igen så har du inte läst på utan ser något och sedan så tror du att det är 100% korrekt.

Massa text:

https://emanuelkarlsten.se/04/nej-svenskar-over-80-ar-kommer-...

Så menar du då att Karolinska inte har gett ut dessa riktlinjer? Att njurläkarna som är kritiska har fattat allt fel.

Att Socialstyrelsen varje dag kl 14:00 går ut med informationen att vi har ett överskott på IVA-platser med 30% nationellt sett innebär inte att det inte har varit trångt i dörren till IVA och att patienter som normalt sett hade fått IVA-vård inte fick det.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-priorite...

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/20/ivo-granskar...

https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Så menar du då att Karolinska inte har gett ut dessa riktlinjer? Att njurläkarna som är kritiska har fattat allt fel.

Att Socialstyrelsen varje dag kl 14:00 går ut med informationen att vi har ett överskott på IVA-platser med 30% nationellt sett innebär inte att det inte har varit trångt i dörren till IVA och att patienter som normalt sett hade fått IVA-vård inte fick det.

Men ta och läsa länken jag gav dig. Han förklarar vad som gäller med dessa riktlinjer. Och det är inte enbart han utan detta har klarlagts för länge sedan. Du måste ta till dig att information kan uppdateras så om en sak sägs på en fredag så kan det ändras på måndag efter helgen. Så de kommentarer du hänger upp din felaktiga syn på det hela är sådant som skrevs snabbt och innan folk hade funderat på vad det handlade om egentligen.

Att något utreds innebär inte att det är så utan det är när utredningen är klar som man kan säga något om det. Det är väldigt många saker som utreds och som sedan visar sig inte stämma helt eller inte hade gjorts något fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Men ta och läsa länken jag gav dig. Han förklarar vad som gäller med dessa riktlinjer. Och det är inte enbart han utan detta har klarlagts för länge sedan. Du måste ta till dig att information kan uppdateras så om en sak sägs på en fredag så kan det ändras på måndag efter helgen. Så de kommentarer du hänger upp din felaktiga syn på det hela är sådant som skrevs snabbt och innan folk hade funderat på vad det handlade om egentligen.

Ok. Jag förstår.
Så det är inte därför IVO går in och granskar hanteringen på KS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Så menar du då att Karolinska inte har gett ut dessa riktlinjer? Att njurläkarna som är kritiska har fattat allt fel.

Att Socialstyrelsen varje dag kl 14:00 går ut med informationen att vi har ett överskott på IVA-platser med 30% nationellt sett innebär inte att det inte har varit trångt i dörren till IVA och att patienter som normalt sett hade fått IVA-vård inte fick det.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-priorite...

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/04/20/ivo-granskar...

https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan...

Om det sker så är det emot gällande riktlinjer och lag. Du skrev att karolinska gått ut med riktlinjer om att prioritera bort grupper. Det har man inte gjort. Det finns däremot riktlinjer för hur man ska tänka när det är akut platsbrist. Det har det inte varit. De som prioriterat bort patienter har alltså brutit mot både lagar och riktlinjer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ok. Jag förstår.
Så det är inte därför IVO går in och granskar hanteringen på KS.

Korrekt, IVO granskningen har inget med det där dokumentet att göra. Så ta nu och vänta in vad utredningen kommer fram till innan du är 100% säker på vad som eventuellt har hänt.

Och gällande de där 30% och eventuella prioriteringar så säger de ju också vid varje tillfälle att det är väldigt högbelastning på sjukvården i just Stockholm men de är också väldigt tydliga med att de har INTE gjorts någon prioritering för att det har varit helt fullt. Så ta nu tid på dig idag och lyssna på exakt vad de säger gällande det hela och då gäller det allt de säger och sluta inte lyssna efter halva tiden. Och jag har inte sett på alla presskonferenser men väldigt nära och de har hela tiden framfört samma sak. Det är ansträngt inom sjukvården i Stockholm men de har inte varit någon "kris-prioritering" som har behövt göras. De har ju tagit upp bland annat att det har flyttats patienter för att se till att det inte uppstår några sådana problem som du tror det har gjort.

Permalänk
Inaktiv

@ToddTheOdd: Det är ju just det den har. Det är på grund av Karolinskas tolkningar av socialstyrelsens anvisningar som har medfört att patienter inte fått IVA-vård.

Sedan om de 30% så kan du läsa på följande länk:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sveriges-iva-kapacitet-ifr%...

"– På presskonferenserna talar de om att det nu finns 30 procent av intensivvårdsplatserna lediga. Då ska man veta att det inte är intensivvårdsplatser som bara står där bemannade så att man kan lägga in patienter, utan det är med stor ansträngning som vi skalat upp till den nivå vi använder i dag. Ska vi då använda de 30 procenten också kommer det krävas väldigt mycket mer."