Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nioreh83:

Edit: Det var inte ppm de skrev i aftonbladet, utan partiklar per ml. "Mängden partiklar hade en ökning på 300 fler per mililiter än tidigare."

Du missade ordet "gånger" dvs "300 gånger fler per milliliter". En inte helt oväsentlig skillnad - möjligen till en visshet ganska så exakt en oändlig skillnad - om man inte först berättar utgångsvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det måste ju antingen vara nåt fel i metoden, eller i artikeln. Eller är jag knäpp? Låter ju orimligt med 300 gångers ökning på två veckor. Aftonbladet skriver att det ökat med 300ppm, vilket iofs inte säger någonting, då de inte skriver ut vad ppm var för 2 beckor sedan. Kan ju ha varit 1ppm då. Men det öppnar ju för att det är någon av journalisterna som tolkat det konstigt.

Edit: Det var inte ppm de skrev i aftonbladet, utan partiklar per ml. "Mängden partiklar hade en ökning på 300 fler per mililiter än tidigare."

Ja det lät väldigt mycket med 300 gånger. Tänkte att de kanske menade 300% men nu vet vi alltså bara att det ökat.

Edit: Missade inlägget ovan. 300 gånger var det ändå?

Permalänk
Medlem

Det som står i artikeln indikerar 300 gånger mer:
"Det man upptäckte var att förekomsten av partiklar från coronavirus ökade markant och var 300 gånger fler per milliliter i ingående avloppsvatten, alltså från göteborgarnas toalettstolar till reningsverket."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du missade ordet "gånger" dvs "300 gånger fler per milliliter". En inte helt oväsentlig skillnad - möjligen till en visshet ganska så exakt en oändlig skillnad - om man inte först berättar utgångsvärdet.

Nej det där är kopierat rakt från aftonbladet som det stod då iaf

Edit, screenshot:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det där är kopierat rakt från aftonbladet som det stod då iaf

Edit, screenshot:
https://i.imgur.com/BN6Lgvo.png

Tyvärr har artikeln i Göteborgsposten nu hamnat bakom inloggning och Aftonbladet hänvisar till Göteborgsposten. Men det kan vara så att det är fel från början i Göteborgsposten så ta siffrorna med en nypa salt så länge. Vi kan mer se det som en varning att det kan ha tagit fart ordentligt i Göteborg och att faran är långt ifrån över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tyvärr har artikeln i Göteborgsposten nu hamnat bakom inloggning och Aftonbladet hänvisar till Göteborgsposten. Men det kan vara så att det är fel från början i Göteborgsposten så ta siffrorna med en nypa salt så länge. Vi kan mer se det som en varning att det kan ha tagit fart ordentligt i Göteborg och att faran är långt ifrån över.

Ja precis. Jag ville bara uppmärksamma att det rapporteras väldigt olika.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

En uppdatering av gårdagen som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data.

Jag visar här dödsfall per dag på tre olika sätt - linjärt, logaritmiskt och relativt. Vi ser att Nordamerika har ett par veckor kvar innan det vänder tydligt, och om vi utgår från att den europeiska bilden stämmer även där.

Det är nu totalt elva diagram. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagram.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Johan Giesecke's korta artikel i The Lancet där han åter itererar sin tes att alla kommer utsättas och smittas av sars-cov-2 och att hårda nedstängningar skjuter problemet framför sig.

Permalänk
Medlem

En uppdatering av gårdagen som visar antal avlidna med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Andraderivatornavisar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data.

Jag visar här en linjär projektion på drygt tre veckor fram till 1 juni, baserad på värden från 26 april till 6 maj. Kurvorna ser böjda ut pga logaritmisk y-axel.

Det finns många fler diagram. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande diagrammen.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Lego Master

@sAAb:
Har du nån info om Ryssland? Det verkar som de har en kraftig ökning i smittofall senaste tiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Johan Giesecke's korta artikel i The Lancet där han åter itererar sin tes att alla kommer utsättas och smittas av sars-cov-2 och att hårda nedstängningar skjuter problemet framför sig.

Inte skjuter problem framför sig utan plattar ut kurvan. Om alla skulle bli smittade typ samtidigt så är det omöjligt för vården att hinna med både på grund av att de helt enkelt inte har resurserna att ta hand om hundratusentals intensivvårdspatienter men också för att vårdpersonalen också hade varit sjuk förstås. Det är inget nytt utan det har varit syftet med strategin hela tiden.

Sen får vi väl hoppas att inte alla kommer att bli smittade oavsett hur platt kurvan är, för en del personer drabbas hårt och klarar inte av viruset hur mycket vård de än får så om de blir smittade så dör de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte skjuter problem framför sig utan plattar ut kurvan. Om alla skulle bli smittade typ samtidigt så är det omöjligt för vården att hinna med både på grund av att de helt enkelt inte har resurserna att ta hand om hundratusentals intensivvårdspatienter men också för att vårdpersonalen också hade varit sjuk förstås. Det är inget nytt utan det har varit syftet med strategin hela tiden.

Jag tror du missat poängen, läste du artikeln? Jag citerar:

Skrivet av Johan Giesecke:

Measures to flatten the curve might have an effect, but a lockdown only pushes the severe cases into the future —it will not prevent them.

Han skiljer alltså på att "platta ut kurvan" (dvs "mjuk" nedstängning) från hård nedstängning. Du har förstås rätt i att man vill undvika att överbelasta sjukvården, men som vi hittils bevisat i Sverige behövs ingen hård nedstängning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror du missat poängen, läste du artikeln? Jag citerar:
Han skiljer alltså på att "platta ut kurvan" (dvs "mjuk" nedstängning) från hård nedstängning. Du har förstås rätt i att man vill undvika att överbelasta sjukvården, men som vi hittils bevisat i Sverige behövs ingen hård nedstängning för det.

Och det värkar nästan som om Norge kommit på det nu till slut Att de kommer inte undan det hela utan de får det senare istället och Norge har ju inte varit i närheten av att slå i taket på någon sjukvårdskapacitet så frågan är vad deras tanke var med det hela. De hoppades/hoppas väl på att det kommer kommer ett 100% vaccin relativt snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jag tror du missat poängen, läste du artikeln? Jag citerar:
Han skiljer alltså på att "platta ut kurvan" (dvs "mjuk" nedstängning) från hård nedstängning. Du har förstås rätt i att man vill undvika att överbelasta sjukvården, men som vi hittils bevisat i Sverige behövs ingen hård nedstängning för det.

Jag skulle inte säga att vi har bevisat det alls. Det har gått hyfsat här när det gäller mängden allvarligt smittade, men att säga att det beror på vår strategi är en slutsats som inte är baserad på fakta. Hade resten av landet drabbats i samma utsträckning som Stockholm så hade vi haft problem för länge sedan exempelvis, varför så inte har skett vet vi inte men det är i alla fall rätt säkert att det inte beror på vår strategi.

Sen får man ju skilja på "hård" stängning och total. Även en hård stängning, som i stora delar av USA eller Europa, innebär ju att folk smittas. Kurvan blir bara ännu plattare.

Det som jag ser som det stora problemet med vår strategi är att det är så mycket upp till individen själv att ta ansvar, att tolkningarna varierar så mycket. För ett par veckor sedan var det ganska tomt på gatorna och folk i allmänhet höll sig försiktiga, även om en del inte brydde sig alls, framför allt gamlingar enligt mina anekdotiska observationer. Men nu verkar folk bry sig mindre och mindre och det blir ju något av en ond cirkel förstås. Ser man, ifrån sin instängdhet, en massa folk som sitter på uteserveringar och dricker öl, eller sitter i parker, eller shoppar, så känns det inte så kul. Varför ska jag isolera mig som inte ens hör till någon riskgrupp när andra, varav en ganska stor del uppenbarligen hör dit, inte gör det. Den effekten ser vi nu när det är en massa folk ute och umgås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skulle inte säga att vi har bevisat det alls. Det har gått hyfsat här när det gäller mängden allvarligt smittade, men att säga att det beror på vår strategi är en slutsats som inte är baserad på fakta. Hade resten av landet drabbats i samma utsträckning som Stockholm så hade vi haft problem för länge sedan exempelvis, varför så inte har skett vet vi inte men det är i alla fall rätt säkert att det inte beror på vår strategi.

Givetvis, hade förhållandena hypotetiskt varit annorlunda med t.ex. fler superspridarhändelser runt om i landet hade kanske inte en mjuk nedstängning räckt för att dämpa kurvan tillräckligt, men för de faktiska omständigheterna räckte det. Beviset är ju att sjukvården inte blivit överbelastad, hittills. Om nu disciplinen avtar för snabbt innan tillräcklig immunitet byggts upp så finns det förstås en verklig risk för bakslag, men hittills verkar det inte gå åt det hållet.

Detta har dock inte med Gieseckes poäng att göra, som är att man, givet att sjukvården inte överbelastas, vinner väldigt lite (men har mycket att förlora) på att överdriva sänkningen av smittspridningshastigheten genom t.ex. en hård nedstängning, eftersom alla ändå kommer att bli smittade förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag skulle inte säga att vi har bevisat det alls. Det har gått hyfsat här när det gäller mängden allvarligt smittade, men att säga att det beror på vår strategi är en slutsats som inte är baserad på fakta. Hade resten av landet drabbats i samma utsträckning som Stockholm så hade vi haft problem för länge sedan exempelvis, varför så inte har skett vet vi inte men det är i alla fall rätt säkert att det inte beror på vår strategi.

Sen får man ju skilja på "hård" stängning och total. Även en hård stängning, som i stora delar av USA eller Europa, innebär ju att folk smittas. Kurvan blir bara ännu plattare.

Det som jag ser som det stora problemet med vår strategi är att det är så mycket upp till individen själv att ta ansvar, att tolkningarna varierar så mycket. För ett par veckor sedan var det ganska tomt på gatorna och folk i allmänhet höll sig försiktiga, även om en del inte brydde sig alls, framför allt gamlingar enligt mina anekdotiska observationer. Men nu verkar folk bry sig mindre och mindre och det blir ju något av en ond cirkel förstås. Ser man, ifrån sin instängdhet, en massa folk som sitter på uteserveringar och dricker öl, eller sitter i parker, eller shoppar, så känns det inte så kul. Varför ska jag isolera mig som inte ens hör till någon riskgrupp när andra, varav en ganska stor del uppenbarligen hör dit, inte gör det. Den effekten ser vi nu när det är en massa folk ute och umgås.

Vad baserar du det på att det är "rätt säkert att det inte beror på vår strategi"?

Man kan ju även spekulera åt andra hållet. Hade Stockholm drabbats på samma sätt som resten av landet hade vi haft ett ännu bättre läge, varför så inte har skett vet vi inte.

Det vi vet är i alla fall att sjukvården än så länge klarat av situationen.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Givetvis, hade förhållandena hypotetiskt varit annorlunda med t.ex. fler superspridarhändelser runt om i landet hade kanske inte en mjuk nedstängning räckt för att dämpa kurvan tillräckligt, men för de faktiska omständigheterna räckte det. Beviset är ju att sjukvården inte blivit överbelastad, hittills. Om nu disciplinen avtar för snabbt innan tillräcklig immunitet byggts upp så finns det förstås en verklig risk för bakslag, men hittills verkar det inte gå åt det hållet.

Detta har dock inte med Gieseckes poäng att göra, som är att man, givet att sjukvården inte överbelastas, vinner väldigt lite (men har mycket att förlora) på att överdriva sänkningen av smittspridningshastigheten genom t.ex. en hård nedstängning, eftersom alla ändå kommer att bli smittade förr eller senare.

Hur många som blir smittande i slutändan är ju inte konstant. Exempelvis finns det modeller som förutspår att 90% blir smittande om man inte gör någonting, även ifall flockimmunitet ligger på runt 60%. Släpper man viruset löst helt och hållet får man problem med overshooting, dvs, smittspridningen har momentum och fortsätter med hög takt även ifall 60% av befolkningen redan är smittande. Har man lägre spridningstakt är det lättare att stanna vid runt gränsen för flockimmunitet. Och det är ju stor skillnad på om 60% eller 90% av befolkningen blir smittande. Dvs, att dämpa kurvan har inte bara med att minska belastningen på sjukvården att göra, utan det har också med overshooting att göra. Här är en bra Twitter-tråd som går igenom problemet med overshooting. Inte för att Sverige verkar få problem med det (än så länge)...

Permalänk
Medlem

Fast sjukvården har ju inte hängt med på äldreboendena. Sverige har ju lika dålig beredskap där som inom försvaret. Ändå beter sig alla som att vi lyckats platta till kurvan tillräckligt och att vården inte har överbelastats trots att all statistik visar annorlunda och det är ett jätteproblem med länder som bättre skyddat sina äldre genom effektivare karantän. De kommer alla få det ändå så det är bättre överbelasta vården tidigt än sent?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Hur många som blir smittande i slutändan är ju inte konstant.

Jag refererar bara till vad Giesecke skrev, men kan hålla med om att han är lite överslätande onyanserad ibland, t.ex. när han skriver att alla kommer bli smittade. Han menar förstås de flesta, och om det är 70% eller 80% spelar mindre roll för argumentet om det fiktiva alternativet är, säg, <1%, vilket är nuvarande uppskattad smittgrad för många nedstängda länder. En del verkar tro att det går att hålla sig fast vid den låga smittgraden, det är den illusionen Giesecke är ute efter att bryta.

Jo, jag tittade på twittertråden och den relevanta publikationen förra gången du länkade den och det är ju inget kontroversiellt alls, jag tycker Tom Britton's modell visar det ganska tydligt (se hans Fig. 2). Så länge dubbleringstakten tillräckligt låg så är överskjutningseffekten försumbar. Med ett reproduktionstal strax under 1 så är vår dubbleringstid nära två veckor, vilket ger den gröna kurvan och en immunitetsgrad som är något lägre men nära flockimmunitet. Sen beror det ju förstås på hur starkt immunitetsskydd man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast sjukvården har ju inte hängt med på äldreboendena. Sverige har ju lika dålig beredskap där som inom försvaret. Ändå beter sig alla som att vi lyckats platta till kurvan tillräckligt och att vården inte har överbelastats trots att all statistik visar annorlunda och det är ett jätteproblem med länder som bättre skyddat sina äldre genom effektivare karantän. De kommer alla få det ändå så det är bättre överbelasta vården tidigt än sent?

Vad är det som tyder på att vården överbelastats? Vi har ju haft lediga IVA-platser hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast sjukvården har ju inte hängt med på äldreboendena. Sverige har ju lika dålig beredskap där som inom försvaret. Ändå beter sig alla som att vi lyckats platta till kurvan tillräckligt och att vården inte har överbelastats trots att all statistik visar annorlunda och det är ett jätteproblem med länder som bättre skyddat sina äldre genom effektivare karantän. De kommer alla få det ändå så det är bättre överbelasta vården tidigt än sent?

Fast nu är sjukvård och äldrevård två olika saker. Det har än så länge hela tiden funnits mer kapacitet inom sjukvården (med exempelvis intensivvårdsplatser) än vad som behövt användas (även om situationen ändock har varit och fortsatt är oerhört ansträngd). Att vi misslyckats att skydda de äldre tror jag mer eller mindre alla håller med om, men detta beror alltså främst på dåliga rutiner på våra äldreboenden, och inte en kapacitetsbrist hos sjukvården. Anledningen att många av de äldre som gått bort i Covid-19 inte fått intensivvård beror alltså inte på platsbrist, utan på att sjukvården bedömer att de är för svaga för att kunna klara av den påfrestning som en intensivvårdsbehandling innebär.

Så när du säger att "all statistik visar att vården har överbelastats", vilken statistik hänvisar du till då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast sjukvården har ju inte hängt med på äldreboendena. Sverige har ju lika dålig beredskap där som inom försvaret. Ändå beter sig alla som att vi lyckats platta till kurvan tillräckligt och att vården inte har överbelastats trots att all statistik visar annorlunda och det är ett jätteproblem med länder som bättre skyddat sina äldre genom effektivare karantän. De kommer alla få det ändå så det är bättre överbelasta vården tidigt än sent?

FHM har två nyckelstrategier:

  1. "Platta till kurvan" - se till att sjukhusvården inte överbelastas, att alla som behöver vård, får vård. Minska smittspridningstakten så att inte för många blir sjuka samtidigt. Att överbelasta sjukvården skulle få katastrofala följder, med dödsfall som skulle kunnat förhindrats av vård ome den fanns tillgänglig.

  2. Skydda riskgrupper, särskilt äldreäldre och äldreboenden, eftersom de drabbas särskilt allvarligt av covid-19 med bl.a. avsevärt högre mortalitet.

Alla som behövt har kunnat få sjukvård. Det är det vi menar med att sjukvården inte blivit överbelastad. Det du pratar om är något annat, nämligen att smittan tagit sig in i äldreboenden. Det är något som alla länder haft problem med i varierande grad och har inte med belastningen av sjukvården att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Vad baserar du det på att det är "rätt säkert att det inte beror på vår strategi"?

Man kan ju även spekulera åt andra hållet. Hade Stockholm drabbats på samma sätt som resten av landet hade vi haft ett ännu bättre läge, varför så inte har skett vet vi inte.

Det vi vet är i alla fall att sjukvården än så länge klarat av situationen.

Sjukvården klarar knappast av att hantera krisen när man låter folk över 80 dö, utan någon åtgärd..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Sjukvården klarar knappast av att hantera krisen när man låter folk över 80 dö, utan någon åtgärd..

Det är som jag förstått det i princip standard för folk på äldreboenden. Bor man där har man i princip redan ena foten i döden. Hade de varit behjälpta av sjukvård hade de fått det. Plats finns.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Sjukvården klarar knappast av att hantera krisen när man låter folk över 80 dö, utan någon åtgärd..

Du lägger den åsikten platt och utan hänsyn till det faktum att varje fall är individuellt betingat. Läkare fattar besluten, och i många fall, väldigt många fall, finns det inget man kan göra. Personen är ändå redan på väg ut genom dörren, och det här var alltså sista knuffen.

Vad var det någon sa, att väldigt många äldre som åker in på boende dör inom första året?

Ja, de flesta länder misslyckades med att skydda sina äldreboenden. Nej, det är inte per automatik att man bara "låter" människor dö. Det är en sanning i försvinnande få fall, och snarare en allmän villfarelse som vi själva lurat i oss är sant, tack vare konstant kritik mot äldrevården och sjukvårdssystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du lägger den åsikten platt och utan hänsyn till det faktum att varje fall är individuellt betingat. Läkare fattar besluten, och i många fall, väldigt många fall, finns det inget man kan göra. Personen är ändå redan på väg ut genom dörren, och det här var alltså sista knuffen.

Vad var det någon sa, att väldigt många äldre som åker in på boende dör inom första året?

Ja, de flesta länder misslyckades med att skydda sina äldreboenden. Nej, det är inte per automatik att man bara "låter" människor dö. Det är en sanning i försvinnande få fall, och snarare en allmän villfarelse som vi själva lurat i oss är sant, tack vare konstant kritik mot äldrevården och sjukvårdssystemet.

Konstigt att andra länder lyckas rädda sin befolkning på 80 plus, men inte Sverige. Det säger väl sig själv att man kan rädda folk även över 80, även fast dom såklart kräver mera vård.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Konstigt att andra länder lyckas rädda sin befolkning på 80 plus, men inte Sverige. Det säger väl sig själv att man kan rädda folk även över 80, även fast dom såklart kräver mera vård.

Hur vet du det? Statistiken räknas ju inte på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Konstigt att andra länder lyckas rädda sin befolkning på 80 plus, men inte Sverige. Det säger väl sig själv att man kan rädda folk även över 80, även fast dom såklart kräver mera vård.

Jobbar inom vården på ett större sjukhus. ALLA som bedöms klara IVA-vård läggs in där oavsett ålder. Jag har hittills inte hört annat från kollegor runt om i landet. Platser finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Jobbar inom vården på ett större sjukhus. ALLA som bedöms klara IVA-vård läggs in där oavsett ålder. Jag har hittills inte hört annat från kollegor runt om i landet. Platser finns att tillgå.

Och för dom som inte bedöms att klara, eller där osäkerheten är stor? Precis, man låter dom människorna dö i Sverige, till skillnad mot andra länder. Så den här krisen är långt ifrån över, vi kan inte ens ta hand om dom mest svaga.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233