PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nytt spel i singular denna torsdag.

Har aldrig varit särskilt intresserad av Football Manager, men det kittlar säkert någons spelnerv.

Permalänk
Inaktiv

Avslutade min prenumeration idag faktiskt, samt Office 365. Gillar tjänsten men mängden spel som väller in gör det svårt att få något spelat. Har så mycket annat liggandes men blir troligen att återvända senare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Avslutade min prenumeration idag faktiskt, samt Office 365. Gillar tjänsten men mängden spel som väller in gör det svårt att få något spelat. Har så mycket annat liggandes men blir troligen att återvända senare.

Om jag inte hade förbetalat tre år hade jag säkert hoppat på och av tjänsten mer kontinuerligt. Man hinner liksom inte med allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Om jag inte hade förbetalat tre år hade jag säkert hoppat på och av tjänsten mer kontinuerligt. Man hinner liksom inte med allt.

Haha ja, har man köpt tjänsten längre tid är det lika bra att sitta kvar förstås.
Jag trodde själv att tjänsten skulle försämras så ville inte låsa mig, men den har bara fortsatt att bli bättre istället.

Vad som är bra är att spelen verkar ligga kvar längre nu än i vissa fall tidigare. Minns inte exakt vilket spel men något fanns på tjänsten bara typ 2 månader. De flesta andra verkar ligga kvar i ett år iallafall, och Microsofts egna titlar bör egentligen aldrig lämna tjänsten. Forza Horizon 4 borde göra det då samma problem som med FH3 lär dyka upp, licenser för fordon och liknande går ut.

Kommer troligen hoppa på tjänsten igen framöver, ska försöka beta av mina backlogs lite tills dess. Samt att man allmänt har lite mer tid att lägga på spelen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I veckan blev det klart att Microsofts uppköp av Bethesda (Zenimax) godkändes av amerikanska myndigheter samt EU. Vad detta innebär för Game Pass är att det nu blir en rätt rejäl påfyllning av spel från Bethesdas katalog. Några av dessa finns redan på tjänsten medan andra har kommit och gått. Nedan är de som las till under natten.

  • Wolfenstein: The New Order

  • Wolfenstein: The Old Blood

  • The Elder Scrolls III: Morrowind (GOTY Edition)

  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (GOTY Edition)

  • The Elder Scrolls V: Skyrim (Special Edition)

  • Doom

  • Doom II

  • Doom 3

  • Doom 64

  • Fallout 4

  • The Evil Within

  • Prey

  • Dishonored (Definitive Edition)

En rätt gedigen lista med andra ord, och speciellt för den som gräva ned sig i en gammal klassiker.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en fråga. Brukar mestadels spela på telefonen med en dualshock-kontroll inkopplad.
Funkar otroligt bra måste jag säga, smidigt som tusan att spela lite "on the go" eller i soffan när frun tittar på tv.

Det är bara en sak som verkligen saknas tycker jag, vibration i handkontrollen verkar inte fungera. Den är kopplad med tråd till telefonen, micro-usb -> usb-C. Vet någon hur man kan få det att fungera eller är detta bara något att glömma när man spelar på telefonen?

//Kronokel

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kronokel:

Hej,

Jag har en fråga. Brukar mestadels spela på telefonen med en dualshock-kontroll inkopplad.
Funkar otroligt bra måste jag säga, smidigt som tusan att spela lite "on the go" eller i soffan när frun tittar på tv.

Det är bara en sak som verkligen saknas tycker jag, vibration i handkontrollen verkar inte fungera. Den är kopplad med tråd till telefonen, micro-usb -> usb-C. Vet någon hur man kan få det att fungera eller är detta bara något att glömma när man spelar på telefonen?

//Kronokel

Som jag förstår det har de tyvärr inte implementerat stöd för vibrationer via molntjänsten.

Permalänk
Inaktiv

Bästa speltjänsten blir än bättre: https://www.eurogamer.net/articles/2021-03-16-microsoft-wont-...

Undertale, Empire of Sin, Nier Automata, Torchlight 3, Octopath Traveler, Pillars of Eternity 2: Deadfire - Ultimate Edition, Yakuza 6: The Song of Life och Outriders samt ett par andra.

Hela Yakuza-serien snart spelbar på PC. Nier: Automata rekommenderas varmt av mig personligen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Bästa speltjänsten blir än bättre: https://www.eurogamer.net/articles/2021-03-16-microsoft-wont-...

https://d2skuhm0vrry40.cloudfront.net/2021/articles/2021-03-16-15-46/EwnA7NkWgAgt0Ue.jpg

Undertale, Empire of Sin, Nier Automata, Torchlight 3, Octopath Traveler, Pillars of Eternity 2: Deadfire - Ultimate Edition, Yakuza 6: The Song of Life och Outriders samt ett par andra.

Hela Yakuza-serien snart spelbar på PC. Nier: Automata rekommenderas varmt av mig personligen.

Mycket stuff på g! Håller helt med om Nier: Automata, ett av mina absoluta favoritspel de senaste tio åren!

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande som endast pc spelare, köpa xbox gold och göra om till ultimate?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Har det hörts något mer om att EA Play skulle ingå i Gamepass for PC? Det skulle ju skett i December, men sen sköts det upp. Har ju billiga varianten av Origin för BF, men vore nice att slippa betala 40:-/mån för den när jag ändå har Gamepass också.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Oneirogen:

Kan man fortfarande som endast pc spelare, köpa xbox gold och göra om till ultimate?

Enligt tråden om ämnet så fungerade det åtminstone tidigare i mars.

Skrivet av Snudge_B:

Har det hörts något mer om att EA Play skulle ingå i Gamepass for PC? Det skulle ju skett i December, men sen sköts det upp. Har ju billiga varianten av Origin för BF, men vore nice att slippa betala 40:-/mån för den när jag ändå har Gamepass också.

Fortfarande inget nytt om EA Play och Game Pass PC dessvärre.

Permalänk
Konsolgrävare

EA Play is Coming to PC for Xbox Game Pass Members Starting Tomorrow

Skrivet av JonasT:

Fortfarande inget nytt om EA Play och Game Pass PC dessvärre.

En halvtimme senare

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/17/ea-play-coming-to-pc-f...

  • More than 60 of EA’s biggest and best PC games like Star Wars Jedi: Fallen Order, FIFA 20, Titanfall 2 and Need for Speed Heat, as well as titles from some of EA’s most popular franchises like Battlefield, Madden NFL, Command & Conquer, and The Sims.

  • Rewards each month from your favorite EA games. March rewards include: Gold Team Fantasy MUT packs and an EA Play Celebration Pack for Madden 21, a N7 Weapon Charm for Apex Legends and more.

  • Exclusive in-game challenges and rewards, special member-only content, and discounts on EA digital purchases via EA Desktop app beta.

  • Access to trials of games for up to 10 hours from best-loved franchises and top titles like FIFA 21.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Haha wow, den timingen!

Men fasen vad nice att det äntligen är släppt! Får testa ikväll.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av JonasT:

Haha wow, den timingen!

Men fasen vad nice att det äntligen är släppt! Får testa ikväll.

Riktigt nice! Denna tjänst blir bara bättre och bättre. Det enda negativa är att man får så otroligt svårt att bestämma sig vilket av alla spel man ska spela haha

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

En halvtimme senare

https://youtu.be/fkY6EuGPEAA

https://news.xbox.com/en-us/2021/03/17/ea-play-coming-to-pc-f...

https://news.xbox.com/en-us/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/EA_Play_PC-v04.jpg?w=1536

  • More than 60 of EA’s biggest and best PC games like Star Wars Jedi: Fallen Order, FIFA 20, Titanfall 2 and Need for Speed Heat, as well as titles from some of EA’s most popular franchises like Battlefield, Madden NFL, Command & Conquer, and The Sims.

  • Rewards each month from your favorite EA games. March rewards include: Gold Team Fantasy MUT packs and an EA Play Celebration Pack for Madden 21, a N7 Weapon Charm for Apex Legends and more.

  • Exclusive in-game challenges and rewards, special member-only content, and discounts on EA digital purchases via EA Desktop app beta.

  • Access to trials of games for up to 10 hours from best-loved franchises and top titles like FIFA 21.

Hahaha vad fan är oddsen?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Men det kommer imorgon eller?

Hittade inget EA i xbox appen nu.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lagerlöf:

Men det kommer imorgon eller?

Hittade inget EA i xbox appen nu.

Jepp, det var imorgon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Mycket stuff på g! Håller helt med om Nier: Automata, ett av mina absoluta favoritspel de senaste tio åren!

Verkligen, hade iofs för mig att Outriders skulle släppas till PC med nu. Nier: Automata köpte jag till PS4 när jag fick klart för mig att mitt random PS5-köp på lanseringsdagen gick igenom. Har spelet på PC sedan tidigare men väntar på någon form av enhancement först. När jag väl åter tecknar Game Pass igen så blir nog första att spela igenom Nier: Automata igen för alla cheevos, sedan troligen spela igenom hela Yakuza-serien. Lär väl ta en sådär 250-500 timmar troligen.

Och för den som hoppar på Nier så är det ett maffigt spel. Många slut och när man når credits så har man egentligen bara börjat med spelet.

Skrivet av tyvar1:

Riktigt nice! Denna tjänst blir bara bättre och bättre. Det enda negativa är att man får så otroligt svårt att bestämma sig vilket av alla spel man ska spela haha

Just det du skriver var anledningen att jag tillslut kände mig tvungen att avbryta mitt månatliga Game Pass for PC. Läggs till en massa bra, lyckas bara ta mig an en liten del av de titlar som intresserar mig och ofta blir inget spelat och jag fastnar med något annat.

Denna vecka har det varit 8u0% Stardew Valley på min Switch Lite och ungefär 10% Forza Horizon 4 och 10% Valheim på datorn vardera. Lutar åt att växla över och spela Stardew Valley på PC igen (jag växlar fram och tillbaks, olika sparfiler). FH4 körandes runt kartan på ett i det närmaste rituellt vis. Ferrari F40 och den där 30-tals Alfa Romeon, maxuppgraderad med bakhjulsdrift.

Hundratals timmar Stardew Valley sedan lanseringen för ungefär 6 år sedan nu. Extremt beroendeframkallande och halkar ganska lätt in, tror det var Valheim nu senast när jag fipplade runt med morrötterna och fick någon form av flashback.

TL:DR det sista jag behöver är en prenumerationstjänst då jag återigen tokfastnat med främst Stardew Valley.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Just det du skriver var anledningen att jag tillslut kände mig tvungen att avbryta mitt månatliga Game Pass for PC. Läggs till en massa bra, lyckas bara ta mig an en liten del av de titlar som intresserar mig och ofta blir inget spelat och jag fastnar med något annat.

TL:DR det sista jag behöver är en prenumerationstjänst då jag återigen tokfastnat med främst Stardew Valley.

Haha vilket i-landsproblem vi egentligen har. Men förstår dig till 100%!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tre av spelen som utannonserades som "coming soon" är nu släppta skarpt på Game Pass.

Nier: Automata är, som tidigare diskuterats i tråden, en riktig pärla. 5/5 skulle spela igen!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är det någon annan som har problem med att installera EA Play-spel via Game Pass?

Jag har installerat EA Desktop-appen och loggat in på mitt EA/Origin-konto på den. Men varje gång jag försöker installera ett EA Play-spel via Xbox-appen så öppnar den upp EA Desktop-appen i en tom blå ruta under några sekunder och stänger sedan ned den igen. Därefter får jag ett felmeddelande i Xbox-appen att spelet inte gick att installera.

Gissar att Xbox-appen försöker länka mitt Xbox-konto med EA-appen, men att något går fel på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det någon annan som har problem med att installera EA Play-spel via Game Pass?

Jag har installerat EA Desktop-appen och loggat in på mitt EA/Origin-konto på den. Men varje gång jag försöker installera ett EA Play-spel via Xbox-appen så öppnar den upp EA Desktop-appen i en tom blå ruta under några sekunder och stänger sedan ned den igen. Därefter får jag ett felmeddelande i Xbox-appen att spelet inte gick att installera.

Gissar att Xbox-appen försöker länka mitt Xbox-konto med EA-appen, men att något går fel på vägen.

Samma hände mig men det löste sig med en omstart av xbox-appen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Michael1:

Samma hände mig men det löste sig med en omstart av xbox-appen.

Önskar verkligen att det var så enkelt på min ände, blir ingen skillnad med omstart av varesig Xbox-appen eller EA-appen. Att tilläggas så har jag samma problem på tre olika datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Önskar verkligen att det var så enkelt på min ände, blir ingen skillnad med omstart av varesig Xbox-appen eller EA-appen. Att tilläggas så har jag samma problem på tre olika datorer.

Har du gjort denna?

If you’re unsure whether your Xbox account is linked with your EA account, here’s how to check:

Go to https://help.ea.com.
Select Log In.
Choose the option to sign in using your Xbox account, and then sign in with the Xbox account that you want to check.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Michael1:

Har du gjort denna?

If you’re unsure whether your Xbox account is linked with your EA account, here’s how to check:

Go to https://help.ea.com.
Select Log In.
Choose the option to sign in using your Xbox account, and then sign in with the Xbox account that you want to check.

Det där fungerade faktiskt, tack! Ända problemet nu är att jag var tvungen att skapa ett nytt EA-konto för att kunna logga in via mitt Xbox-konto på den portalen, men det får helt enkelt vara så nu tills jag orkar fixa med det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det där fungerade faktiskt, tack! Ända problemet nu är att jag var tvungen att skapa ett nytt EA-konto för att kunna logga in via mitt Xbox-konto på den portalen, men det får helt enkelt vara så nu tills jag orkar fixa med det i framtiden.

Ja men det ska inte vara för enkelt!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Michael1:

Ja men det ska inte vara för enkelt!

Efter att ha avlänkat mitt Xbox-konto från det nya EA-kontot som skapades så ballade Xbox-appen ut helt och hållet. Startade om datorn, ominstallerade EA Desktop-appen (för tredje gången) och voilá så fick jag helt plötsligt logga in och länka mitt "riktiga" EA-konto! Slutet gott, allting gott.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JonasT:

Efter att ha avlänkat mitt Xbox-konto från det nya EA-kontot som skapades så ballade Xbox-appen ut helt och hållet. Startade om datorn, ominstallerade EA Desktop-appen (för tredje gången) och voilá så fick jag helt plötsligt logga in och länka mitt "riktiga" EA-konto! Slutet gott, allting gott.

Det låter ungefär som att jag är i starten på den processen. Loggade in med mitt Xbox Live-konto, och vips fick jag ett helt nytt konto populerat med kontaktinfo från mitt Xbox-konto, inte mitt befintliga EA-konto. Så what in the ass?

Men loggade du in på EA Desktop, eller på deras webbsida sista gången när det funkade?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Shudnawz:

Det låter ungefär som att jag är i starten på den processen. Loggade in med mitt Xbox Live-konto, och vips fick jag ett helt nytt konto populerat med kontaktinfo från mitt Xbox-konto, inte mitt befintliga EA-konto. Så what in the ass?

Men loggade du in på EA Desktop, eller på deras webbsida sista gången när det funkade?

När jag väl fick det att fungera så loggade jag in via EA Desktop.

Förloppet var något i den här stilen.

1. Loggade in via mitt Xbox-konto på https://help.ea.com. Den skapade då ett helt nytt EA-konto och länkade ihop Xbox-kontot med detta. Efter det fungerade det att installera spel via Xbox-appen med EA Play.

2. Loggade efter detta återigen in via mitt Xbox-konto på https://help.ea.com för att komma åt inställningarna för det nya EA-kontot som skapades tidigare. Därifrån avlänkade jag sedan Xbox-kontot från det nya EA-kontot.

3. Efter detta slutade Xbox-appen svara helt vid försök att installera EA Play-spel. Startade då om datorn och avinstallerade EA Desktop-appen. Installerade därefter EA Desktop-appen igen via Xbox-appen och startade om datorn.

4. Nästa gång jag försökte installera ett EA Play-spel via Xbox-appen fick jag äntligen upp en inloggningsruta till EA Desktop-appen och kunde logga in med mitt "riktiga" EA/Origin-konto. Efter att ha loggat in fick jag en fråga om jag ville länka mitt Xbox-konto med EA-kontot, och därefter fungerade allt som det skulle.