PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som ett fan av det första spelet i serien så är det riktigt kul att uppföljaren Ori and the Will of the Wisps nu är släppt, och därtill tillgängligt via Game Pass PC på lanseringsdagen. Spelet fick 4 av 5 av @bamseponny på FZ och ser ut att vara ett måste för den som gillar metroidvania-liknande plattformslir.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Om någon hade svårt att komma in i zombieöverlevnadsliret State of Decay 2 när det släpptes förra året, så finns nu Juggernaut Edition av spelet tillgängligt via Xbox Game Pass PC. Denna utgåva inkluderar samtliga släppta DLC-paket och har designats om för att vara lite mer handhållande för nybörjare till serien.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I veckan las The Surge 2 till på Game Pass PC. Lite Dark Souls-aktigt fast i sci-fi-miljö. Fått generellt goda omdömen!

Permalänk
Inaktiv

Vampyr och ett par spel till, bland annat Cities Skylines lämmnar tjänsten. Lite trist med Vampyr för min del, gillade egentligen spelet, kom en bit men fick inte med mig sparfilerna när jag uppgraderade datorn i somras och har tänkt starta spelet på nytt igen. Inte haft tid.

Får bli ett nytt försök om/när spelet dyker upp på tjänsten igen. Förhoppningsvis har jag mer tid då också.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Vampyr och ett par spel till, bland annat Cities Skylines lämmnar tjänsten. Lite trist med Vampyr för min del, gillade egentligen spelet, kom en bit men fick inte med mig sparfilerna när jag uppgraderade datorn i somras och har tänkt starta spelet på nytt igen. Inte haft tid.

Får bli ett nytt försök om/när spelet dyker upp på tjänsten igen. Förhoppningsvis har jag mer tid då också.

Ja, det är sjukt trist när titlar lämnar tjänsten, och speciellt omtyckta sådana som Cities Skylines.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Ja, det är sjukt trist när titlar lämnar tjänsten, och speciellt omtyckta sådana som Cities Skylines.

Jag hade gärna sett att Cities ingått som en mer permanent del i utbudet då spelet lockar vissa spelare som spelat främst Sim City innan. Nu har Paradox planer på egna prenumerationstjänster, eller om det bara var för Europa Universalis och dess miljoner DLCs men ja, det blir en lucka.

Nu är det inte värre än att köpa spelet men tycker ändå det är en stor förlust. Bra att det rensas i utbudet ibland dock.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

En trio nya spel tog plats på Game Pass PC-tjänsten under förra veckan.

Bleeding Edge är Ninja Theorys arenashooter som betatestats ett antal gånger på tjänsten tidigare. Nu är det släppt skarpt och tyvärr verkar recensionerna inte vara superpositiva. På FZ ger @Gustav Höglund spelet 2/5.

Fightingspel i Power Rangers-universumet, how bad can it be? Power Rangers: Battle for the Grid finns i vilket fall som helst nu på Xbox Game Pass PC.

Slutligen har vi Astrologaster, ett småflummigt äventyrsspel med komiska inslag i vilket man ska använda sig av astrologi för att hjälpa diverse människor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

En trio nya spel tog plats på Game Pass PC-tjänsten under förra veckan.

https://www.youtube.com/watch?v=SmZzFaXjtgE

Bleeding Edge är Ninja Theorys arenashooter som betatestats ett antal gånger på tjänsten tidigare. Nu är det släppt skarpt och tyvärr verkar recensionerna inte vara superpositiva. På FZ ger @gh0glund spelet 2/5.

https://www.youtube.com/watch?v=TGRxUGGHGIQ

Fightingspel i Power Rangers-universumet, how bad can it be? Power Rangers: Battle for the Grid finns i vilket fall som helst nu på Xbox Game Pass PC.

https://www.youtube.com/watch?v=Qpjyo5lP7Qc

Slutligen har vi Astrologaster, ett småflummigt äventyrsspel med komiska inslag i vilket man ska använda sig av astrologi för att hjälpa diverse människor.

Förra veckans uppdatering var första gången jag kände mig besviken över tjänsten. Men ett litet problem, finns redan mer än jag hinner spela på tjänsten.

Permalänk
Medlem

@anon5930: själv gillar jag Bleeding Edge mycket! problemet med det spelet är ju att man måste spela med andra hör hade livet varit enklare om man haft vänner att spela med.
Men det som FZ tycker är dåligt tycker jag är bra, innehållsfattigt och saknar djup. dvs spelet är PERFEKT när man har några minuter över, in och kötta lite och sen gå vidare med livet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Idag dök det upp en mycket rolig nyhet på Game Pass PC för den som gillar att laga mat digitalt och tända eld på storkök med goda (o)vänner – Overcooked 2!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Påskveckan bjöd på hela fem nya spel till tjänsten!

Först ut har vi Stranger Things 3: The Game vilket baseras på den tredje säsongen av den populära Netflix-serien. Jag köpte och spelade igenom detta i somras och tyckte det stod sig riktigt bra för att vara ett licensspel baserat på en tv-serie. Rekommenderas om man gillar Stranger Things och 16-bitstil.

Korsa Darkest Dungeon med söta animekaraktärer i chibistil så får du Mistover. Verkar ha fått ett ganska blandat mottagande när det släpptes förra året.

En spelserie som inte behöver någon närmare introduktion. Årets upplaga av Football Manager helt enkelt.

Alvastia Chronicles spelar mycket på sin retroaktiga JRPG-estetik, men verkar av recensionerna att döma vara rätt kasst. Döm själva!

Alien: Isolation, spelet jag fortfarande inte vågat mig på att spela för att jag är en lättskrämd jävel. I vilket fall som helst är det oerhört kritikerrosat och något man säkerligen borde prova på när man samlat lite mod.

Medan fem nya spel läggs till på tjänsten försvinner dessvärre en del rätt så jäkla bra titlar också.
Bland dessa syns Fez, Prey, Into the Breach och Valkyria Chronicles.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=7h0cgmvIrZw

Alien: Isolation, spelet jag fortfarande inte vågat mig på att spela för att jag är en lättskrämd jävel. I vilket fall som helst är det oerhört kritikerrosat och något man säkerligen borde prova på när man samlat lite mod.

Medan fem nya spel läggs till på tjänsten försvinner dessvärre en del rätt så jäkla bra titlar också.
Bland dessa syns Fez, Prey, Into the Breach och Valkyria Chronicles.

Alien Isolation är ju relativt ofarlig om man jämför med VR-modden av samma spel.

Härligt underbart spel men även jag har inte spelat speciellt mycket. Evig tidsbrist i kombination av mindre sug för rena skräckspel i dagsläget. Trevligt tillskott i Game Pass dock.

Nu har jag spelat spelet flera gånger innan men blir att spela igenom Fez en gång till för mig, var ett tag sedan senast!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Alien Isolation är ju relativt ofarlig om man jämför med VR-modden av samma spel.

Härligt underbart spel men även jag har inte spelat speciellt mycket. Evig tidsbrist i kombination av mindre sug för rena skräckspel i dagsläget. Trevligt tillskott i Game Pass dock.

Nu har jag spelat spelet flera gånger innan men blir att spela igenom Fez en gång till för mig, var ett tag sedan senast!

Jag ska fasen ge mig på det någon gång i framtiden. Ska bara samla på mig lite mod först!

Väldigt trist att Fez försvinner, riktigt bra spel. Lyckligtvis äger jag det på PS4, Steam och Epic Games Store också så det blir nog en till genomspelning snart igen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Höll nästan på att missa att det faktiskt släpptes ett nytt spel idag på Game Pass PC, nämligen överlevnadsliret The Long Dark!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Trots att det inte finns med på "nyligen tillagda"-listan så kan jag meddela att det riktigt härliga Machinarium har tagit plats på tjänsten. Gillar man pussliga äventyrsspel och galet snygg handritad grafik är detta ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=uwZBdWRSBRs

Trots att det inte finns med på "nyligen tillagda"-listan så kan jag meddela att det riktigt härliga Machinarium har tagit plats på tjänsten. Gillar man pussliga äventyrsspel och galet snygg handritad grafik är detta ett måste!

Ser spännande ut, får bli att testa.

Permalänk
Medlem

Fick sex månader när jag köpte GPU, inte testat ännu dock

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med tjänsten?
Senaste veckan så har jag inte kunnat uppdatera eller ladda ner något spel alls.
Står bara och tuggar.
Jag funderar på om det är något ifrån Microsofts sida, eftersom det inte går att ladda ner ifrån MS Store heller.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Är det någon annan som har problem med tjänsten?
Senaste veckan så har jag inte kunnat uppdatera eller ladda ner något spel alls.
Står bara och tuggar.
Jag funderar på om det är något ifrån Microsofts sida, eftersom det inte går att ladda ner ifrån MS Store heller.

Fungerar bra för mig just nu men jag känner igen det du beskriver. Tror jag fick googla en hel del innan jag hittade en lösning, inget jag minns idag dock.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flutters:

Är det någon annan som har problem med tjänsten?
Senaste veckan så har jag inte kunnat uppdatera eller ladda ner något spel alls.
Står bara och tuggar.
Jag funderar på om det är något ifrån Microsofts sida, eftersom det inte går att ladda ner ifrån MS Store heller.

För mig har det fungerat hyffsat. Men det är något spel jag fförsökt spela som vägrar att starta. Jag gillar tjänsten men finns en hel del Microsoft borde arbeta på för att förbättra hanteringen av spelen. Har iofs inte provat om det fungerar bättre via GOGs Galaxy-klient, Mirosoft stödjer denna officiellt, men det har varit en hel del krångel. Dirt Rally 2 fungerade aldrig för mig och skulle ladda ner otroliga mängder data flera gånger utan något resultat. Gav upp, sliter för mycket på mina SSD'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Fungerar bra för mig just nu men jag känner igen det du beskriver. Tror jag fick googla en hel del innan jag hittade en lösning, inget jag minns idag dock.

Skrivet av anon5930:

För mig har det fungerat hyffsat. Men det är något spel jag fförsökt spela som vägrar att starta. Jag gillar tjänsten men finns en hel del Microsoft borde arbeta på för att förbättra hanteringen av spelen. Har iofs inte provat om det fungerar bättre via GOGs Galaxy-klient, Mirosoft stödjer denna officiellt, men det har varit en hel del krångel. Dirt Rally 2 fungerade aldrig för mig och skulle ladda ner otroliga mängder data flera gånger utan något resultat. Gav upp, sliter för mycket på mina SSD'er.

Efter en ominstallation av Windows så funkar det igen

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Flutters:

Efter en ominstallation av Windows så funkar det igen

Jag har haft strul ett antal gånger med spel som inte vill installera eller uppdateras, och de flesta gånger har det gått att lösa genom att ominstallera "Microsoft Gaming Services". Saxat från Microsofts supportsida:

Try reinstalling gaming services. To do this:

  • Launch powershell as an administrator and enter “get-appxpackage Microsoft.GamingServices | remove-AppxPackage -allusers”

  • In the same powershell window, enter “start ms-windows-store://pdp/?productid=9MWPM2CQNLHN”

  • Install the app on that page, including accepting the UAC prompt when shown.

  • Try installing the game again.

Kan vara värt att testa om det skulle strula igen i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag har haft strul ett antal gånger med spel som inte vill installera eller uppdateras, och de flesta gånger har det gått att lösa genom att ominstallera "Microsoft Gaming Services". Saxat från Microsofts supportsida:

Try reinstalling gaming services. To do this:

  • Launch powershell as an administrator and enter “get-appxpackage Microsoft.GamingServices | remove-AppxPackage -allusers”

  • In the same powershell window, enter “start ms-windows-store://pdp/?productid=9MWPM2CQNLHN”

  • Install the app on that page, including accepting the UAC prompt when shown.

  • Try installing the game again.

Kan vara värt att testa om det skulle strula igen i framtiden.

Testa just detta(och massa annat för den delen ) Men inget funkade tyvärr

Men tackar för tipset iaf! Kanske funkar för andra personer om det skulle strula

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Flutters:

Testa just detta(och massa annat för den delen ) Men inget funkade tyvärr

Men tackar för tipset iaf! Kanske funkar för andra personer om det skulle strula

Ah, trist!

Microsofts butiksapp är verkligen ett stycke brinnande soptunna och utan tvekan den största nackdelen med Xbox Game Pass PC. Haft så otroligt mycket problem med den under de åren jag kört Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Lauchen:

Kan bara hålla med. Speciellt bra är gamepass ultimate om du har både Xbox one och PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt vad är skillnaden mellan vanliga game pass och Ultimate? Rätt otydligt på xbox hemsidan

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ah, trist!

Microsofts butiksapp är verkligen ett stycke brinnande soptunna och utan tvekan den största nackdelen med Xbox Game Pass PC. Haft så otroligt mycket problem med den under de åren jag kört Windows 10.

Ja alltså vanliga Windows Store är verkligen skit. Men Xbox-appen är mycket bättre och har fungerat helt perfekt för mig. Använder du inte den till Game Pass?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fishingrod:

Exakt vad är skillnaden mellan vanliga game pass och Ultimate? Rätt otydligt på xbox hemsidan

I Xbox Game Pass Ultimate ingår Xbox Game Pass för både konsol och PC samt Xbox Live Gold för konsol.

Skrivet av Hulle:

Ja alltså vanliga Windows Store är verkligen skit. Men Xbox-appen är mycket bättre och har fungerat helt perfekt för mig. Använder du inte den till Game Pass?

/hulle.

Jodå, absolut! Men Xbox-appen använder fortfarande Microsoft Store som ramverk för vissa saker, vilket kan strula till det. Sen har Xbox-appen och Microsoft Games Services-tjänsten strulat satan här också, så den har behövts installeras om några gånger på båda mina datorer.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Höll nästan på att glömma att det adderats lite nya spel till tjänsten de senaste dagarna!

Först ut har vi det vansinniga plattformsliret Gato Roboto, vilket bjuder på en grafisk presentation i bästa Game Boy-stil.

Vidare följer Sega upp Yakuza 0 som kom till tjänsten för några månader sedan med Yakuza Kiwami. Där Yakuza 0 var en prequel till det första Yakuza-spelet är Yakuza Kiwami en riktigt välpolerad remake av det sistnämnda. Rekommenderas om man gillar tajt fightingmekanik och väldigt japanska spel.

I slutet av månaden tappar tyvärr tjänsten även ett halvdussin spel, där dessa utgörs av The Banner Saga 2, Smoke and Sacrifice, Silence – The Whispered World 2, Ruiner, Full Metal Furies och Bomber Crew.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Veckans sista tillskott på Game Pass PC blev Deliver Us The Moon, vilket jag spelade igenom i slutet av förra året. En enligt mig välskriven och intressant story som tyvärr blir lite lidande av halvtröga kontroller och vissa väldigt krystade actionsegment. Kan dock verkligen rekommendera en genomspelning om man är ute efter ett kul sci-fi-äventyr. Sedan början av året finns det även ray tracing-stöd samt DLSS 2.0 om man sitter på ett RTX-kort.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Detta kanske inte är den rätta tiden i världen att samla alla polare i soffan för härlig couch-coop, men det är åtminstone något för framtiden! Nytt på Xbox Game Pass PC är dagsfärska Moving Out, en flyttgubbesimulator i bästa Overcooked-stil. Ser riktigt kul ut faktiskt!