Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Series X-handkontroller där båda glappar rejält när man trycker på A-knappen. Man måste trycka hårt eller i exakt rätt vinkel. De har varit så länge men det är nu jag har tid och ork att ta tag i det. Jag är lite kluven om jag ens ska satsa på att skaffa en ny då det verkar vara ett rätt utbrett problem även för helt nya när jag googlar.

Garantin gick ut på de jag har för ca 1 år sen så de är väl säkert 2 år gamla i praktiken.

Nån som har erfarenhet gällande om det skett några kvalitetsförbättringar på sistone? Om det inte skett några större förbättringar kanske min PS5 får lite mer speltid då de handkontrollerna funkar fint även efter typ 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag har två stycken Series X-handkontroller där båda glappar rejält när man trycker på A-knappen. Man måste trycka hårt eller i exakt rätt vinkel. De har varit så länge men det är nu jag har tid och ork att ta tag i det. Jag är lite kluven om jag ens ska satsa på att skaffa en ny då det verkar vara ett rätt utbrett problem även för helt nya när jag googlar.

Garantin gick ut på de jag har för ca 1 år sen så de är väl säkert 2 år gamla i praktiken.

Nån som har erfarenhet gällande om det skett några kvalitetsförbättringar på sistone? Om det inte skett några större förbättringar kanske min PS5 får lite mer speltid då de handkontrollerna funkar fint även efter typ 1 år.

Du har två års garanti och tre års reklamationsrätt. Skicka in kontrollen till din återförsäljare bara.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har två års garanti och tre års reklamationsrätt. Skicka in kontrollen till din återförsäljare bara.

Garantin har gått ut på båda. Har lagt till serienumret hos Microsoft där man får sista garantidatum. Det är väl reklamationsrätt isf kan man försöka med men om många nya har samma bekymmer så känns det ju drygt att lägga ner tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Garantin har gått ut på båda. Har lagt till serienumret hos Microsoft där man får sista garantidatum. Det är väl reklamationsrätt isf kan man försöka med men om många nya har samma bekymmer så känns det ju drygt att lägga ner tid på det.

Om många har samma problem och om det är ett välkänt problem (vilket det är) så är det ju extra enkelt att få igenom en reklamation. Troligen krävs inget mer jämfört med om du fortfarande hade haft garanti på kontrollerna.

Alternativet är förstås att du struntar i det ändå av någon anledning. Nya kontroller kan fungera utmärkt eller ha helt andra problem. QC på Microsofts kontroller är usel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för hörlurar/headset till Xbox series x om man kommer använda dem oftare än vad man använder högtalarna (har barn som sover tidigt på kvällarna) och vill ha bra ljud. Med samtidigt inte betala ”flera tusen” för dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Vad rekommenderas för hörlurar/headset till Xbox series x om man kommer använda dem oftare än vad man använder högtalarna (har barn som sover tidigt på kvällarna) och vill ha bra ljud. Med samtidigt inte betala ”flera tusen” för dem?

Vill du ha bra ljud, eller ett lågt pris? Är mikrofon viktigt?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naaw:

Vad rekommenderas för hörlurar/headset till Xbox series x om man kommer använda dem oftare än vad man använder högtalarna (har barn som sover tidigt på kvällarna) och vill ha bra ljud. Med samtidigt inte betala ”flera tusen” för dem?

Det beror på kraven. Kontrollen har ju hörlursutgång så alla lurar med sladd kan ju anslutas till den, alltså är utbudet enormt. Men vill man ha trådlöst så finns det inte så mycket att välja på förstås.

Jag använder mina Fidelio X2HR om jag ska spela sent när de andra sover eller liknande för de har bra ljud och är inte så instängda som mina andra lurar. Nackdelen är att de läcker mycket ljud, det gör inget när de övriga sover men om någon ska sitta bredvid i soffan så kommer man att störa varandra. De är inte ett headset dock utan bara lurar, men sladden är ju en vanlig standardsladd så jag köpte en sladd med en boom mikrofon i "hörlurs-änden" (V-Moda något).

Jag köpte också ett XBox Stereo Headset, det med sladd, på BF när det var väldigt billigt. Det funkar men varken ljudet eller bekvämligheten är på samma nivå som ovanstående. Kuddarna har något läderliknande material som är ganska styvt, vilket är en väldig kontrast mot velouren i X2HR. Men de funkar ändå helt ok och ljudet är inte så dåligt, även om det är mer inriktat på spel än musik. Motsvarande finns ju trådlöst också för lite mer pengar förstås, men jag vet inte om de är samma i övrigt.

Men om jag behöver spela mer "tyst", typ när sonen spelar Roblox högljutt bredvid mig i soffan, så kör jag ofta på några mindre in-ears, men vilka varierar beroende på vilka jag har lättåtkomligt. Jag har ett par XTZ EarPhone som är riktigt bra för priset, långt bättre än resten jag har, och som inte läcker något ljud in eller ut. Men även typ de billiga Samsung in-ear jag fick med någon gammal jobbtelefon duger ju hyfsat, men också mina EarPods från någon gammal Iphone är ju acceptabla i ljudkvalitet.

Sen har jag ett par Sony noice cancelling lurar, som jag köpte på rea för typ 1200, som funkar bra om man verkligen vill stänga in sig liksom. Ljudet är helt ok och NC gör ju att inget stör, men det är också det negativa för jag hör inte om sonen vaknar och är ledsen exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vill du ha bra ljud, eller ett lågt pris? Är mikrofon viktigt?

Det jag menar är att ibland kan man köpa tuffa gamingprylar med något häftigt märke för flera tusen, som har mediokert ljud. Där kan du kan finna mycket billigare saker med samma ljud med som inte har något tufft namn eller feta neonfärger och epitetet ”gamingpryl”. Detsamma borde gälla prylar med ok to bra ljud.

Nej mic spelar ingen roll. Jag spelar inte för att prata med andra.

Autocorrect
Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Det jag menar är att ibland kan man köpa tuffa gamingprylar med något häftigt märke för flera tusen, som har mediokert ljud. Där kan du kan finna mycket billigare saker med samma ljud med som inte har något tufft namn eller feta neonfärger och epitetet ”gamingpryl”. Detsamma borde gälla prylar med ok to bra ljud.

Nej mic spelar ingen roll. Jag spelar inte för att prata med andra.

Hehe, jo, förstår vad du menar. Men det är samma i b2b-branschen. 3000kr för ett headset, som är rätt kasst, bara för att det står Teams-certified.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gami... Skulle jag säga är ett bra köp. Jag har haft deras tidigare kåpor, även när det var Qpad. Jag var nöjd då.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hehe, jo, förstår vad du menar. Men det är samma i b2b-branschen. 3000kr för ett headset, som är rätt kasst, bara för att det står Teams-certified.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/gami... Skulle jag säga är ett bra köp. Jag har haft deras tidigare kåpor, även när det var Qpad. Jag var nöjd då.

Tack för tipset! Men insåg nu att jag helt hade missat att ange att det ska vara trådlöst. Orkar inte med sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Tack för tipset! Men insåg nu att jag helt hade missat att ange att det ska vara trådlöst. Orkar inte med sladdar.

Finns inte överdrivet många trådlösa headsets till Xbox tyvärr, i och med att de inte stödjer BT. Du har koll på att man kan koppla in de trådade headsetsen i den trådlösa kontrollen, right? Så det är bara trådat mellan lurarna och kontrollen, inte hela vägen fram till konsolen. Bara så du inte missar den delen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Finns inte överdrivet många trådlösa headsets till Xbox tyvärr, i och med att de inte stödjer BT. Du har koll på att man kan koppla in de trådade headsetsen i den trådlösa kontrollen, right? Så det är bara trådat mellan lurarna och kontrollen, inte hela vägen fram till konsolen. Bara så du inte missar den delen.

Jo men det har ja koll på. Tycker det är irriterande nog att lurarna sitter fast i kontrollen om man ska iväg och hämta något och lämna kontrollen men vill ha lurarna kvar på huvudet. Och behöva ha kabeln hängandes från kontrollen ner i knät eller liknande. Hur som helst. Det är trådlöst som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naaw:

Jo men det har ja koll på. Tycker det är irriterande nog att lurarna sitter fast i kontrollen om man ska iväg och hämta något och lämna kontrollen men vill ha lurarna kvar på huvudet. Och behöva ha kabeln hängandes från kontrollen ner i knät eller liknande. Hur som helst. Det är trådlöst som gäller.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5718551

Permalänk
Medlem

Är det enda paret som finns eller var det en rekommendation på bra lurar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naaw:

Är det enda paret som finns eller var det en rekommendation på bra lurar?

Det finns fler men dessa är MS egna och har fått bra recensioner. XB har ju ett eget överföringsprotokoll med låg latency som används både för kontroller och headsets. Det finns tredjepartsheadsets med stöd för detta också, men inte så många och de är ofta dyrare. Sen kan man ofta köra ett headset för PC med en egen dongel som man då kopplar i konsolen, men det gäller att vara säker på att denna fungerar med XB för det är inte alla som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns fler men dessa är MS egna och har fått bra recensioner. XB har ju ett eget överföringsprotokoll med låg latency som används både för kontroller och headsets. Det finns tredjepartsheadsets med stöd för detta också, men inte så många och de är ofta dyrare. Sen kan man ofta köra ett headset för PC med en egen dongel som man då kopplar i konsolen, men det gäller att vara säker på att denna fungerar med XB för det är inte alla som gör.

Ok, tack så mycket för infon!

Permalänk

Inte billiga med Steelseries Nova Pro är riktigt bra. Tom, Bästa som finns just nu. 2 batterier. Funkar även till Ps5an och Xbox och har ett utseende som funkar ”bland folk” och lyssna på musik med. Så egentligen är 3000kr inte mycket.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Inte billiga med Steelseries Nova Pro är riktigt bra. Tom, Bästa som finns just nu. 2 batterier. Funkar även till Ps5an och Xbox och har ett utseende som funkar ”bland folk” och lyssna på musik med. Så egentligen är 3000kr inte mycket.

X modellen antar jag? Den vanliga verkar inte ha stöd för Xbox. Billigaste pris och i lager verkar vara Elgiganten, 3500:-. Är väl någonstans där jag menar ”flera tusenlappar”. men visst verkar de bra. Men vad är det som gör dem 2500 kronor bättre än Xbox wireless headset? Annat än det häftiga namnet.

Permalänk
Skrivet av naaw:

X modellen antar jag? Den vanliga verkar inte ha stöd för Xbox. Billigaste pris och i lager verkar vara Elgiganten, 3500:-. Är väl någonstans där jag menar ”flera tusenlappar”. men visst verkar de bra. Men vad är det som gör dem 2500 kronor bättre än Xbox wireless headset? Annat än det häftiga namnet.

Ja den till Xbox funkar till alla konsoler och PC. Köpte på Amazon för 2990. Men ja, dom är dyra som jag skrev men klart bästa. Jag har Astro A50 till Ps5. Xboxen har jag deras egna Wireless, PC har jag Artic Nova Pro och sen har jag Steelseries Artic 7 hemma så jag har en hel del referencer utöver dom jag haft innan.

Utöver fördelen att Nova som sagt funkar till alla spelkonsoler plus att dom funkar för musik på bussen till skola/jobbet så är dom helt enkelt betydligt bekvämare och även bättre Ljud. Sen är även kvalitén bättre. Och batteritiden är den dubbla plus extra batteri som man bara pluggar i. Mixamp brevid boxen med diverse inställningar och man kan även koppla in ex mobilen om man vill mixa in spotify i spelsessionen. (Bluetooth och 2,5Ghz samtidigt)
Om den är 3 ggr bättre är kontra priset är nog upp till var och en. Xboxens egna funkar väldigt bra mot vad man betalar för. Helt ok.👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

SteelSeries har ju annars billigare som har stöd för Xbox via usb dongle. De jag har är typ de billigaste med sladd och de tycker jag ändå fungerar bra för spel på kvällen så ljudkvaliten behöver ju inte vara sämre för att se är billigare. Eller så är jag inte så känslig för sånt när jag spelar Halo och BF. 😄

Permalänk
Medlem

och enligt CPs twitter:
Today we launched patches for all console versions of TCP with bug fixes and improvements, including enabling ray-traced reflections on Xbox Series X. We are working daily on optimizations for all platforms and are listening to your feedback. Thanks for your patience.

Permalänk
Medlem

Microsoft Patent Shows Xbox Controller with LCD Display
https://gamerant.com/xbox-controller-lcd-display-microsoft-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=0-utkG_o0uk

och enligt CPs twitter:
Today we launched patches for all console versions of TCP with bug fixes and improvements, including enabling ray-traced reflections on Xbox Series X. We are working daily on optimizations for all platforms and are listening to your feedback. Thanks for your patience.

jag raderade skiten för ca. en vecka sen... igår uppdaterades det trots borttaget
har aldrig hänt, vill dom tvinga mig att spela det

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Hej på er,
Jag har ett Series X som mestadels används av min grabb. När discord gjordes tillgängligt på Xboxen tänkte jag att det här blir kanon, kan vi lira tillsammans med voice på ett smidigt sätt när jag använder datorn. Nu dröjde det innan jag testade men igår var det dags. Tyvärr möttes jag då av att man inte kommer åt "länkade sociala konton" från barnanvändarkonton. Satt och googlade och testade en bra stund innan jag gav upp.
Förvånande så hittade jag ingen med samma problem.

Är det någon här som har löst detta på annat sätt än att göra om kontot till vuxenkonto?

//Z

Permalänk
Medlem

Nej det är helt värdelöst, sonen kör Discord på sin mobil samtidigt istället.

Permalänk
Medlem

Det har inte med att man måste vara 13 för att ha ett discord konto att göra? Eller är det ett problem även när barnen är äldre än så?

Sonen är inte gammal nog än och har inte efterfrågat Discord än så har inte åkt på detta än.

Permalänk
Medlem

@Dhanjel tack för input.

@appel1 Det fel jag fastnar på tror jag är kopplat till xbox och anslutning till andra sociala kanaler (steam mm utöver Discord). Men kanske blir problem i nästa steg med discords 13års gräns.

Permalänk
Medlem

Kenny from High On Life has an important message to share
https://twitter.com/Xbox/status/1602403421511831552

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kenny from High On Life has an important message to share
https://twitter.com/Xbox/status/1602403421511831552

Verkar vara ett skönt spel

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers