Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Nu är det ju faktiskt ingen som har sagt att något är ett problem. Jag har bara sagt att man inte ska förvänta sig 1440p120 från Series S eftersom det i praktiken bara finns ett fåtal såna spel.

Jag har inte heller sagt att det är ett problem med dynamisk upplösning, bara att dynamisk 1440p inte innebär 1440p, och att majoriteten av nya spel renderas i max 1080p på Series S.

Jag har också påstått att fysiska spel oftast är billigare än digitala spel och att ett Series S har en tendens att bli dyrare än Series X i längden om man väljer att köpa spel direkt från Microsoft och om man i framtiden köper ett minneskort till Series S.

Fast du har ju flera gånger tagit upp att det inte är "äkta" 1440p eller 1080p. Också att det inte är 4K på X så ofta, vilket det ändå är för det mesta. Men spelar det någon roll om man måste fota och kolla med förstoringsglas eller extremt inzoomat, och räkna pixlar för att avgöra det? Jag har aldrig märkt av att den dippat ner till 1960p eller 1800p men det lär den ha gjort många gånger liksom.

Konsolerna presterar bra och det ser bra ut, i upplösningar upp till 4K för X och upp till 1440p för S, det är den stora skillnaden. I övrigt varierar det beroende på spel. Vissa spel klarar sig bättre på en S i 1440p än vad de gör på en X eller PS5 i 4K, andra tvärtom. Men på en TV är sällan 1440p ett alternativ, det finns på min TV visserligen men ofta så är det 4K eller 1080p och S klarar 1080p galant i de flesta fall (även om det kan gå ner i vissa tunga sekvenser).

Angående spelpriserna så var det min bild också, tills jag började jämföra och då såg jag att priserna i MS butik ofta låg under det lägsta tillgängliga på prisjakt eller så. Men det finns ju ett mönster som är att populära spel ofta går ner i pris snabbare på skiva, medan de sen går upp ganska snabbt igen eller helt försvinner från många butiker. I XB-butiken tar det lite längre tid innan spelen går ner men sen brukar de ofta gå ner till samma reapris i perioder, tills de sänks ganska kraftigt, och sen börjar de sänkta priserna också få reor så blir de ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast du har ju flera gånger tagit upp att det inte är "äkta" 1440p eller 1080p. Också att det inte är 4K på X så ofta, vilket det ändå är för det mesta. Men spelar det någon roll om man måste fota och kolla med förstoringsglas eller extremt inzoomat, och räkna pixlar för att avgöra det? Jag har aldrig märkt av att den dippat ner till 1960p eller 1800p men det lär den ha gjort många gånger liksom.

Jag missar din poäng. Ja, jag har flertalet gånger sagt att Series S i normalfallet inte kan rendera nysläppta spel i 1440p med 120fps. Så är det ju. Det vet vi mycket väl från alla videor från bl.a. Digital Foundry. På samma sätt är det otroligt ovanligt med spel som Xbox Series X kan rendera i 4K och 120fps. Som jag har sagt jättemånga gånger tidigare så finns det ett fåtal undantag.

Jag har däremot aldrig sagt att det är ett problem att spel på Series S oftast renderas i under 1080p.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag köpte en series s för jag har en kompetent pc. Och jag ångrar det inte en sekund. Series s och gamepass är galet smidigt för barnen som vill byta spel ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast du har ju flera gånger tagit upp att det inte är "äkta" 1440p eller 1080p. Också att det inte är 4K på X så ofta, vilket det ändå är för det mesta. Men spelar det någon roll om man måste fota och kolla med förstoringsglas eller extremt inzoomat, och räkna pixlar för att avgöra det? Jag har aldrig märkt av att den dippat ner till 1960p eller 1800p men det lär den ha gjort många gånger liksom.

Konsolerna presterar bra och det ser bra ut, i upplösningar upp till 4K för X och upp till 1440p för S, det är den stora skillnaden. I övrigt varierar det beroende på spel. Vissa spel klarar sig bättre på en S i 1440p än vad de gör på en X eller PS5 i 4K, andra tvärtom. Men på en TV är sällan 1440p ett alternativ, det finns på min TV visserligen men ofta så är det 4K eller 1080p och S klarar 1080p galant i de flesta fall (även om det kan gå ner i vissa tunga sekvenser).

Angående spelpriserna så var det min bild också, tills jag började jämföra och då såg jag att priserna i MS butik ofta låg under det lägsta tillgängliga på prisjakt eller så. Men det finns ju ett mönster som är att populära spel ofta går ner i pris snabbare på skiva, medan de sen går upp ganska snabbt igen eller helt försvinner från många butiker. I XB-butiken tar det lite längre tid innan spelen går ner men sen brukar de ofta gå ner till samma reapris i perioder, tills de sänks ganska kraftigt, och sen börjar de sänkta priserna också få reor så blir de ännu billigare.

Det är tre gånger så kraftfull GPU i Series X som Series S. Exakt vad för skillnad det ger beror helt och hållet på vad utvecklarna väljer att göra. Men rejäl skillnad gör det ju.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det är tre gånger så kraftfull GPU i Series X som Series S. Exakt vad för skillnad det ger beror helt och hållet på vad utvecklarna väljer att göra. Men rejäl skillnad gör det ju.

Jo precis. Men övriga komponenter är ju relativt snabbare än så dock. Processorn är inte en tredjedel av X exempelvis, eller minnet, diskhastighet eller liknande. Och 1080p är ju en fjärdedel av 4K så i teorin borde den hantera det väldigt bra. 1440p däremot är nästan hälften av 4K så där blir det förstås tightare. Sen skalar det ju absolut inte så linjärt i verkligheten förstås utan allt beror på valen utvecklarna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Men övriga komponenter är ju relativt snabbare än så dock. Processorn är inte en tredjedel av X exempelvis, eller minnet, diskhastighet eller liknande. Och 1080p är ju en fjärdedel av 4K så i teorin borde den hantera det väldigt bra. 1440p däremot är nästan hälften av 4K så där blir det förstås tightare. Sen skalar det ju absolut inte så linjärt i verkligheten förstås utan allt beror på valen utvecklarna gör.

Ja, i 1080P bör den prestera alldeles utmärkt. Det håller jag med om. Kanske lite enklare inställningar för ljussättning och liknande men annars som en Series X i 1700P eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag missar din poäng. Ja, jag har flertalet gånger sagt att Series S i normalfallet inte kan rendera nysläppta spel i 1440p med 120fps.

1440p120 är absolut svårt för den när det gäller tyngre spel (ungefär som 4K120 för X) men för enklare spel så är det absolut möjligt, men allt beror som sagt på valen utvecklarna gör. I vissa spel går den till och med över 1440p. Ori 2 kan den köra i 4K60 exempelvis, Psychonauts 2 i 1620p60.

Sen håller jag ju med om att de inte borde marknadsfört den som en "1440p-konsol" för den når ju inte riktigt dit hela tiden, men alla konsoler innebär ju kompromisser när de närmar sig max liksom.

Citat:

Så är det ju. Det vet vi mycket väl från alla videor från bl.a. Digital Foundry. På samma sätt är det otroligt ovanligt med spel som Xbox Series X kan rendera i 4K och 120fps. Som jag har sagt jättemånga gånger tidigare så finns det ett fåtal undantag.

Jo, men sådana videos tenderar att fokusera på jobbiga situationer i spelen för konsolerna. Om ett spel funkar stabilt (eller i "maxupplösning") 99% av tiden på alla konsolerna så kommer ju videon att handla om den procenten där det skiljer sig då det är det intressanta, inte timmar av kurvor som aldrig avviker utan någon minut där det fluktuerar mellan konsolerna, där upplösningen eller skärmuppdateringen dippar.

Citat:

Jag har däremot aldrig sagt att det är ett problem att spel på Series S oftast renderas i under 1080p.

Du har inte specifikt sagt att det är ett problem men du tar upp det, som ett problem, om och om igen.

Frågan är vad man är ute efter. Att spela spel som flyter på bra och ser bra ut, eller fota av bilden, lägga timmar på att räkna pixlar, och gnälla på att upplösningen inte är riktigt vad man hoppades på?

Permalänk
Medlem

PS5 och Series X är ju inte riktigt konsekvent 4k heller så att säga att Series S är en 1440p är väl inte så fel.

Fokus i marketing materialet från MS är ju mer om att den stödjer upp till 120 fps, korta laddtider osv. Upplösning nämns knappt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har inte specifikt sagt att det är ett problem men du tar upp det, som ett problem, om och om igen.

Frågan är vad man är ute efter. Att spela spel som flyter på bra och ser bra ut, eller fota av bilden, lägga timmar på att räkna pixlar, och gnälla på att upplösningen inte är riktigt vad man hoppades på?

Jag har aldrig tagit upp det som ett problem.

När någon påstår att Xbox Series S är är utmärkt för 1440p120 så har jag klartgjort att Series S normalt sett inte kommer upp i 1440p i den enorma majoritet av nysläppta spel, med endast ett fåtal undantag. Och Series S kommer verkligen inte upp i 120fps i 1440p.

Det är väldigt missvisande när folk påstår att Series S är en 1440p120-konsol när det faktiskt inte stämmer i praktiken -- förutom i, återigen, några enstaka få undantag.

Om någon skulle påstå att Xbox Series X är en 4K120-konsol så skulle jag också flika in och mena att det inte stämmer eftersom det inte stämmer i praktiken -- förutom i enstaka undantag som t.ex. The Touryst.

Du försöker få det att låta som att jag på något vis säger att Series S är dålig eller inte duger. Det har jag aldrig påstått och det stämmer inte överens med mina åsikter. Men det är viktigt med fakta och det finns ingen anledning att påstå att Series S kör spel i 1440p120 när det inte stämmer i verkligheten.

Skrivet av snajk:

Frågan är vad man är ute efter. Att spela spel som flyter på bra och ser bra ut, eller fota av bilden, lägga timmar på att räkna pixlar, och gnälla på att upplösningen inte är riktigt vad man hoppades på?

Ännu större anledning att vara tydlig med att man inte ska förvänta sig 1440p120 från Series S. Om man förväntar sig 1440p120 så kommer inte upplösningen bli vad man hoppas på och då kanske man gnäller. Inte heller kommer framerate bli så hög som man hoppas, och verkligen inte kombinationen 1440p och 120fps. Men så länge man är medveten om att det inte blir några 1440p120 så kommer man inte gnälla när upplösningen oftast visar sig hamna under 1080p.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Seagate Expansion Card for Xbox Series X/S, 1 TB
1990 kr
https://www.amazon.se/dp/B08K48F6QZ

fynda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Seagate Expansion Card for Xbox Series X/S, 1 TB
1990 kr
https://www.amazon.se/dp/B08K48F6QZ

fynda!

Det var nog samma pris på netonnet också. https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/tillb...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av zosma:

Hann tyvärr med att köpa fr Netonnet som levererade fort. Var trist nog DOA. Kontaktade netonnet som enbart ger återbetalning som alternativ med hänvisning till att varan var köpt under Black friday. Vill jag ha en fungerande vara jag välkommen att köpa en ny men till ordinarie pris. Riktigt dåligt! Blir inga fler köp fr Netonnet för min del.

Hoppas övriga som köpt har större tur och får fungerande expansion cards.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DocStargazer:

Hann tyvärr med att köpa fr Netonnet som levererade fort. Var trist nog DOA. Kontaktade netonnet som enbart ger återbetalning som alternativ med hänvisning till att varan var köpt under Black friday. Vill jag ha en fungerande vara jag välkommen att köpa en ny men till ordinarie pris. Riktigt dåligt! Blir inga fler köp fr Netonnet för min del.

Hoppas övriga som köpt har större tur och får fungerande expansion cards.

Det är jag spontant rätt säker på att du inte behöver acceptera. Om någon inte håller med mig får ni gärna säga emot

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Hann tyvärr med att köpa fr Netonnet som levererade fort. Var trist nog DOA. Kontaktade netonnet som enbart ger återbetalning som alternativ med hänvisning till att varan var köpt under Black friday. Vill jag ha en fungerande vara jag välkommen att köpa en ny men till ordinarie pris. Riktigt dåligt! Blir inga fler köp fr Netonnet för min del.

Hoppas övriga som köpt har större tur och får fungerande expansion cards.

Åk till en netonet-affär och se om du kan byta ut den.
Därför jag inte handlar hos netonnet längre, deras support bryr sig inte om konsumentköplagen.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det är jag spontant rätt säker på att du inte behöver acceptera. Om någon inte håller med mig får ni gärna säga emot

Påpekade det för kundtjänst som sa rakt ut att Netonnet inte bryr sig om det och inte heller om ARN tycker annat än Netonnet.
Beställde en ny till samma pris fr Amazon och tänker lämna tillbaka den defekta till Netonnet för ngn garanti lär man inte få från Netonnet om det blir fel på en utbytesenhet.

Har tidigare köpt en del fr Netonnet men kommer inte köpa ngt alls från ett företag som vägrar följa konsumentlagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Påpekade det för kundtjänst som sa rakt ut att Netonnet inte bryr sig om det och inte heller om ARN tycker annat än Netonnet.
Beställde en ny till samma pris fr Amazon och tänker lämna tillbaka den defekta till Netonnet för ngn garanti lär man inte få från Netonnet om det blir fel på en utbytesenhet.

Har tidigare köpt en del fr Netonnet men kommer inte köpa ngt alls från ett företag som vägrar följa konsumentlagstiftningen.

Många säger Amazon är skit, men är verkligen förvånad över bemötandet man får från NetonNet.
Beter sig om en riktig skumraskaffär när man kontaktar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Påpekade det för kundtjänst som sa rakt ut att Netonnet inte bryr sig om det och inte heller om ARN tycker annat än Netonnet.
Beställde en ny till samma pris fr Amazon och tänker lämna tillbaka den defekta till Netonnet för ngn garanti lär man inte få från Netonnet om det blir fel på en utbytesenhet.

Har tidigare köpt en del fr Netonnet men kommer inte köpa ngt alls från ett företag som vägrar följa konsumentlagstiftningen.

Jag förstår att du är irriterad för det är alltid tråkigt när något man har köpt är trasigt och återförsäljarens kundtjänst beter sig konstigt.

Kan dock inte tänka mig att dom skulle göra något annat än att byta ut den i butik om du besökte närmaste Netonnet. Och självklart får du hjälp med eventuella garantiärenden

Tänk bara på att vara tydlig med att den är defekt, för annars åker den ut i hyllan och så får nästa kund ta hand om ditt problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Påpekade det för kundtjänst som sa rakt ut att Netonnet inte bryr sig om det och inte heller om ARN tycker annat än Netonnet.
Beställde en ny till samma pris fr Amazon och tänker lämna tillbaka den defekta till Netonnet för ngn garanti lär man inte få från Netonnet om det blir fel på en utbytesenhet.

Har tidigare köpt en del fr Netonnet men kommer inte köpa ngt alls från ett företag som vägrar följa konsumentlagstiftningen.

Tyvärr har netonnet gått ner sig sen de blev uppköpta av komplett. Tidigare var deras support super.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gonna buy...

Permalänk
Medlem

Get that gold... not

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på spelet för dess co-op. Värt att veta är att progress inte sparas för andra spelaren, allt sparas på hostens sparfil. Om man ska spela co-op så kan det därför vara bäst att spela med en och samma person.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jaja, tur att GPU är bra. Dessa spel är verkligen ett skämt i jämförelse vad som ”skänks” hos Playstation.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur köper ni Callisto Protocol ni som gör det?
Har en PS5:a också och turkiskt konto så kan få det för en billigare peng.
Men.

Quick Resume funktionen ääär ju för jäkla bra när spelet även finns på Xbox Series X ❤

Permalänk
Medlem

CPs Season Pass innehåller

Outer Way Skin Collection: Bear the armor of the Outer Way, an underground insurgency pitted against the UJC, as you fight to survive the horrors of Callisto.

Contagion Bundle: Discover the ultimate survival horror experience with a new mode, Contagion. With reduced ammo and health drops, a customized difficulty and permadeath – there are no second chances to escape Black Iron Prison or the horrors lurking beneath the surface of Callisto. The Contagion Bundle also includes thirteen new Jacob death animations and the Watchtower Skin Collection.

Riot Bundle: Venture into a previously undiscovered area of Black Iron Prison and battle through waves of brutal enemies. Gather credits to upgrade your weapons, or forge new ones, and survive the onslaught as long as you can in Riot, an all-new mode. The Riot Bundle also includes twelve new enemy death animations and the Engineer Skin Collection.

Story DLC: Dig deeper into the horrifying secrets of The Callisto Protocol.

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2022/12/01/game-pass-december-202...

Leaving December 15
Aliens: Fireteam Elite (Cloud, Console, and PC)
Breathedge (Cloud, Console, and PC)
Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (Cloud, Console, and PC)
Firewatch (Cloud, Console, and PC)
Lake (Cloud, Console, and PC)
One Piece: Pirate Warriors 4 (Cloud, Console, and PC)
Neoverse (Cloud and Console)
Race with Ryan (Cloud, Console, and PC)
Record of Lodoss War: Deedlit in Wonder Labyrinth (Cloud, Console, and PC)
Rory McIlroy PGA Tour (Console) EA Play
Transformers: Battlegrounds (Cloud, Console, and PC)

Xbox Game Pass Ultimate Perks
3-Month Free Trials of Apple TV+ and Apple Music – Available now
Don’t forget to claim your perks! From now until end of March, Ultimate members can claim a 3-month free trial of Apple TV+ and a 3-month free trial of Apple Music. Enjoy Oscar-winning films, Emmy-winning shows, and more with Apple TV+. Also, get over 100 million songs, all ad-free, and listen across your devices with Apple Music. Learn more here!

Need for Speed Unbound: Early Access Trial with EA Play – Available now

Permalänk
Medlem

Jump into LEGO Star Wars: The Skywalker Saga on Game Pass Starting December 6

https://news.xbox.com/en-us/2022/12/01/jump-into-lego-star-wa...